Vladimír Wagner: Je opravdu pro Česko plynová varianta mixu lepší než jaderná?
Nedávno vyšel rozsáhlý rozhovor o energetice s Michalem Šnobrem. Určitě je zajímavý a pro každého, kdo se zajímá o budoucnost naší energetiky, jej doporučuji k poslechnutí. S řadou jím prezentovaných názorů plně souhlasím, ovšem další jsou silně ovlivněny tím, že se jedná o zástupce spekulativních akcionářů firmy ČEZ, kteří jsou zaměřeni na rychlý osobní zisk. Jeho časové výhledy se neliší příliš od politiků, jejichž vize jsou dominantně dány volebními obdobími a prioritou je vítězství ve volbách.
Přechod od uhlí je nutnost, jeho optimální čas je otázkou
Už dlouho je jasné, že Česko bude muset odejít od uhlí, které zatím pokrývá největší část potřeb elektřiny a tepla. V dřívějších letech byl postupný útlum uhlí dominantně dán vyčerpáním zásob omezených i stanovenými limity těžby a postupným stárnutím zdrojů, které přestávaly vyhovovat stále náročnějším požadavkům na omezení emisí škodlivin. V současné době se však stále více uplatňuje ekonomický tlak způsobený zvyšujícími se cenami povolenek na emise oxidu uhličitého a politické tlaky Evropské unie na uzavírání uhelných elektráren.
S Michalem Šnobrem se shodnu i v tom, že podmínky pro obnovitelné zdroje jsou u nás omezené. Vzhledem k tomu, že nemáme větrné mořské pobřeží a nejlepší větrné podmínky jsou v ekologicky nejcennějších horských partiích, není reálný potenciál hlavně v oblasti větrných zdrojů příliš velký. Největší je u obnovitelných zdrojů v oblasti fotovoltaiky, Do vyřešení možnosti masivní akumulace jsou i v této oblasti možnosti značně omezené. Velká část náhrady uhlí se tak musí realizovat buď pomocí plynových zdrojů nebo jaderných reaktorů. Přesnější rozbor možných scénářů a rizik spojených s přechodem od uhelných zdrojů jsem popsal v dřívějším článku.
Opřít se o plyn?
Pravdou je i to, že německá Energiewende je založena na přechodu k mixu postaveném na plynových zdrojích skombinovaných s těmi obnovitelnými. Plyn zde bude mít velmi důležitou roli a významné bude i využití paroplynových bloků. To je hlavní důvod tak intenzivní snahy Německa o dokončení plynovodu NordStream II. Je také jasné, že díky tomu bude mít využívání spalování plynu v Evropské unii v podobě Německa velmi silné zastání. A na to spoléhá při prosazování výstavby paroplynových bloků u nás i Michal Šnobr.
Na druhé straně platí, že plyn není nízkoemisní zdroj. Jak konstatuje v rozhovoru i Michal Šnobr, započítávají se u plynových zdrojů jen emise uvolněné při spalování, které jsou poloviční až třetinové oproti uhelným. Jde však o čistě formální přístup Evropské unie. Reálně jsou při započtení úniků při těžbě a dopravě plynu emise skleníkových plynů u uhelných a plynových zdrojů velmi podobné. Podobá se to situaci při masivní náhradě uhlí v Evropě spalováním dřeva těženého v Americe a převáženého přes oceán. Také tato produkce elektřiny pomocí „obnovitelného“ zdroje je formálně v Evropské unii čistá. Ve skutečnosti to však je environmentální zločin. Pokud je tedy smyslem odchodu od uhlí snížení emisí skleníkových plynů a antropogenního vlivu na klima, tak jeho náhrada plynem postrádá jakýkoliv smysl.
Dalším faktorem, který je proti plynu, je dramatické zvyšování ceny emisních povolenek. Při spalování plynu je sice potřeba povolenek poloviční, ale s růstem jejich ceny roste i cena elektřiny z plynových zdrojů. U plynu se navíc dá čekat zvyšování spotřeby. A to nejen v Evropě, ale hlavně v Asii, kde je hlavně v Číně vedeno více snahou omezit škodlivé emise, které dusí města, než potlačit emise oxidu uhličitého. Dají se tak předpokládat vysoké ceny této komodity. K čemu vysoké ceny emisních povolenek a plynu vedou, vidíme třeba i nyní. Cena elektřiny se stává velmi vysokou a uhelné zdroje se stávají opět konkurenceschopnými s plynem.
Velkou otázkou pak je, jak se Evropská unie zachová v situaci, kdy se začne ukazovat, že náhrada uhlí plynem k reálnému snížení emisí skleníkových plynů nevede. Navíc v Německu i dalších státech, které přistupují k uzavírání nízkoemisních jaderných bloků, budou i tyto nahrazovány emisními plynovými. Uvidíme, jak se veřejnost postaví k tomu, že obrovské náklady věnované na snížení emisí skleníkových plynů reálně k jejich snížení nevedou. Je tak otázka, zda se podpora Evropské unie pro plyn nezmění, podobně jako se začíná měnit její postoj k náhradě uhlí masivním spalováním dřevní hmoty.
Michal Šnobr věří tomu, že Německo plyn ubrání. Zároveň tu však jsou státy, které zůstávají u jaderné energetiky nebo mají ideálnější podmínky pro obnovitelné zdroje, jako je například Francie, Finsko, Švédsko a Slovensko, které tak nejsou na plynu pro výrobu elektřiny tak silně závislé. Změna přístupu Evropské unie k plynu tak není vyloučena. I paroplynové zdroje potřebují pár desetiletí, aby se zaplatily. V případě změny postoje Evropské unie k plynu by však mohly skončit podobně, jako tomu bylo u nedávno dokončených černouhelných elektráren v Německu. Příkladem může sloužit jedna z nejmodernějších a nejúčinnějších z nich Moorburg. Takové nákladné experimenty si může dovolit Německo, ale pro Česko by mohly být zničující.
Nebo se opřít o jádro?
Životnost jaderných zdrojů přesahuje šedesát let. Investice do vybudování současného velkého jaderného reaktoru jsou velmi velké a musí se investovat v krátkém čase a před jeho spuštěním. Velkou část ceny elektřiny tak tvoří právě cena investice. Souhlasím tak s názorem Michala Šnobra, že výstavba takto velké a dlouhodobé investice je velmi těžká bez záštity státu. Problém totiž je, že zde existuje velmi vysoké politické riziko, že budou výstavba nebo provoz jaderného bloku předčasně ukončeny. Toto riziko se dramaticky snižuje, pokud za stavbou stojí stát. Zároveň je potřeba do stavby investovat velkou sumu, která většinou vyžaduje půjčku. A cena peněz je se státní záštitou mnohem nižší, než je tomu u soukromého investora.
Jaderná elektrárna je velmi dlouhodobá investice. Cena elektřiny z ní také závisí na tom, jaká by měla být doba splácení investice. Může jít o investici státu, která je určena pro dlouhodobé zajištění energie s přiměřenou cenou pro průmysl a obyvatelstvo, případně o investici rodinné firmy, která cílí na zajištění dlouhodobých dodávek elektřiny i pro další generace vlastníků firmy. V tomto případě není vzhledem k velmi dlouhé životnosti reaktoru potřeba trvat na rychlé návratnosti investice a lze zajistit nízkou cenu produkované elektřiny.
Druhou možností je investice budovaná soukromým investorem pro rychlý zisk akcionářů. V tomto případě je vyšší cena půjčených peněz, dražší je i pojištění rizik a kratší je vyžadovaná doba návratnosti. V tomto případě je výsledná cena elektřiny poměrně vysoká. Názorně je to vidět na předpokládané ceně elektřiny z elektrárny Hinkley Point C, která je investorským finančním modelem. Příkladem státní investice je elektrárna Paks II, u ní se tak předpokládá daleko nižší cena elektřiny. Připomeňme, že u nového bloku v Dukovanech se předpokládá finanční model zaštítěný státem. V Evropské unii dominují v oblasti velkých firem společnosti vlastněné akcionáři, kteří jsou podobně jako Michal Šnobr zaměřeni na rychlý osobní zisk. I to je důvod, proč je bez státní záštity postavit jaderný blok v Evropské unii téměř nemožné.
I sám Michal Šnobr zdůrazňuje, že jim preferovaný plynový mix není nízkoemisní. Nízkoemisním zdrojem není plyn, ale je jim jádro. Je třeba navíc připomenout, že navrhovaný nový blok v Dukovanech je primárně určen pro náhradu dosluhujících dukovanských bloků. Když se podaří zajistit jejich šedesátiletý provoz, což hlavně z politických důvodů způsobených tlakem našich sousedů může být náročné, může při včasném spuštění nového bloku dojít k částečnému překryvu jejich činnosti. V každém případě by však nebylo vhodné s přípravou a realizací jeho výstavby otálet. Jinak se může stát, že nízkoemisní jádro budeme jako v Německu nahrazovat silně emisním plynem.
Velice často se ze zelených aktivit objevuje představa, že výstavba jaderných zdrojů probíhá pomalu, a proto je třeba vše zaměřit na budování obnovitelných zdrojů. V oblasti fotovoltaiky se i velké výkony dají postavit poměrně rychle, což dokumentuje i solární boom v roce 2010. Jiná situace je ovšem v oblasti větrných zdrojů. Připomeňme, že pro jaderné bloky máme dvě vybraná stavební místa Temelín a Dukovany, která mají celou řadu posouzení a povolení za sebou. Existuje také vysoká podpora výstavby místního obyvatelstva. Nic takového nemáme v oblasti větrných farem. Je možná několik větrných turbín postavit v rozumném čase, ale výkony ekvivalentní jadernému bloku se těžko postaví rychleji než on.
Jaký by mohl být optimální mix?
Pokud bychom opravdu chtěli dospět k nízkoemisnímu mixu, tak je nejefektivnější cestou kombinace jaderných a obnovitelných zdrojů. Fotovoltaika velmi dobře vykrývá denní špičky, zvláště, když se vhodnou orientací panelů podaří pík její výroby rozšířit. Jaderné bloky jsou pak vhodné pro pokrytí základního zatížení. To je v zimě vyšší, což se dá reflektovat vhodným rozvrhem výměny paliva a přestávek na údržbu. Pokud bychom předpokládali zhruba současnou spotřebu a její průběh, optimální jaderný výkon pro pokrytí základního zatížení je okolo 7 GWe. Dalo by se to zajistit dvěma bloky s výkonem 1,2 GWe, které by nahradily současné čtyři bloky v Dukovanech, a přidáním dvou stejných bloků ke stávajícím dvěma v Temelíně. Pokrytí denních špiček by zajistilo zhruba 4 až 5 GWp fotovoltaiky. Realistické zvýšení větrných zdrojů by mohlo umožnit jejich instalovaný výkon zhruba 1 GWp. Jen ještě připomenu, že v době, kdy budou výborné sluneční podmínky, bude mít Bavorsko velké přebytky elektřiny se slunce. V době, kdy bude hodně foukat, bude mít velké přebytky větrné elektřiny sever Německa.Pokud by se podařilo alespoň mírně navýšit vodní, hlavně přečerpávací, elektrárny a ty na biomasu, které by se dominantně využívaly pro regulaci a přidal větší potenciál akumulace, který je realisticky dostupný, tak by se mohl silně snížit potřebný výkon, a hlavně využití fosilních zdrojů. Celkový výkon uhelných a plynových zdrojů by pak mohl klesnout pod 3GWe. Pokud by se využívaly v režimu kapacitních plateb, tak by se roční emise oxidu uhličitého z výroby elektřiny u nás dramaticky snížily, pětkrát až šestkrát. Z hlediska reálných emisí skleníkových plynů by možná bylo vhodnější nenahrazovat za každou cenu uhelné bloky novými paroplynovými. Rozumnější bude je nahrazovat přímo nízkoemisními. Pokud vezmeme data o české spotřebě elektřiny a podmínky pro provoz na počasí závislých zdrojů z minulých let, tak by takový mix dokázal plně zajistit výkonovou potřebu i celkovou výrobu.
Je pravděpodobné, že přechod na elektromobilitu a elektrifikaci dalších odvětví, například zavádění tepelných čerpadel, povede ke zvýšení spotřeby elektřiny a nutnosti se s tím vyrovnat. Pokud by se podařilo ve třicátých a čtyřicátých letech zavést komerční malé modulární reaktory nebo dramatický průlom v možnostech akumulace, bylo by naopak možné odejít od fosilních zdrojů rychleji.
Závěr
Na závěr ještě poznámka k malým modulárním reaktorům. Postupné zvětšování jaderných reaktorů nebylo samoúčelné, zlepšuje to ekonomiku. Podobný proces probíhá třeba také s větrnými turbínami, jejich velikost také postupně roste. V případě vhodného finančního modelu tak vyjde velký blok levněji než odpovídající výkon v malých blocích. Zvláště, když máte vhodné stavební místo, jako je tomu v případě Dukovan a Temelína. Malé modulární reaktory mohou začít být reálně levnější, pokud se budou opravdu produkovat modulárně v dostatečně velkých sériích. Jestli ovšem první komerční malé modulární reaktory budou ve třicátých a čtyřicátých letech, tak rozběhnutí jejich sériové produkce s dostatečným počtem na to, aby se jejich ekonomické parametry projevily, nebude v takové době, abychom na ně s výstavbou nových Dukovan mohli čekat. Současná situace v cestě za malými modulárními reaktory je popsána v nedávném článku. S největší pravděpodobností nevytlačí velké reaktory III. generace, ale umožní využití jaderných zdrojů v decentralizované elektroenergetice a teplárenství.Odložení rozhodnutí o výstavbě nového jaderného zdroje až na dobu, kdy budou k dispozici komerční modulární reaktory, by znamenalo dramatické odloženi přechodu k nízkoemisnímu mixu. Podpora realizace jednoho bloku v Dukovanech, stejně jako podpora budování fotovoltaických, větrných a dalších obnovitelných zdrojů i prvků pro akumulaci a regulaci, by měla ukázat naše schopnosti v různých oblastech a jejich reálný potenciál. Jak se to bude dařit, silně závisí na politických rozhodnutích. A v tomto směru jsem stejně jak Michal Šnobr velice skeptický k tomu, zda jsou naši politici schopni realizovat strategická rozhodnutí. Podrobněji jsem o tom nedávno psal. I já tak pochybuji, že dokáží byť jen jeden jaderný blok postavit. Nakonec tak s největší pravděpodobností skončíme u prodloužení využívání uhelných bloků a narychlo postavených paroplynových zdrojů. Jaká cesta k nízkoemisnímu mixu a k realizaci výstavby jaderných zdrojů je optimální, budeme moci porovnat u zemí, které se vydaly různou cestou. Uvidíme výsledek v Maďarsku, Finsku, Slovensku, Francii nebo Číně, kde se rozhodli využívat kombinaci jaderných a obnovitelných zdrojů. A na druhé straně uvidíme, jak se bude dařit a k čemu povede německá Energiewende.
Rozbor současnosti a budoucnosti jaderné energetiky je zde:
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (106)
Jaroslav Řezáč
26.7.2021 07:12smějící se bestie
26.7.2021 08:56 Reaguje na Jaroslav ŘezáčTakže dnes už měly být mnohde v provozu.
vladimír šmídl
30.7.2021 22:16 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
26.7.2021 13:59 Reaguje na Jaroslav ŘezáčTaké považuji lepší mít celou řadu menších zdrojů a diverzifikovanou síť výroby elektřiny, protože spotřeba je diverzifikovaná dávno.
Každý dům s vlastním zdrojem elektřiny je asi přehnané očekávání, ale do určité míry by to šlo.
Samozřejmě jádro minimálně na stávajícím procenturočního výkonu bude nutností. Jenže ani na to asi už nemáme.
Jiří Svoboda
26.7.2021 16:39 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
27.7.2021 09:20 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.7.2021 09:50 Reaguje na Jiří Svobodahttps://oenergetice.cz/vodik/svetove-investice-vodiku-vyrazne-rostou-cele-stoji-evropa-cina-dotahuje
Jiří Svoboda
27.7.2021 19:46 Reaguje na Pavel HanzlCo je složité, o tom se prostě nemluví, a vy na ten špek pořád houpete.
Pavel Hanzl
28.7.2021 08:49 Reaguje na Jiří SvobodaVůbec si nemyslím, že by němečtí technologové tuhle záležitost nebyli schopni vyřešit. Už dnes staví vysokou pec rozpalovanou vodíkem (dokončení 2025) s tím, že když nebude dost vodíku, pojedou zatím na zemní plyn.
https://oenergetice.cz/emise-co2/thyssenkrupp-bude-vyrabet-bezemisni-ocel-pomoci-vodiku/
Jiří Svoboda
28.7.2021 11:59 Reaguje na Pavel HanzlTo jsou takoví ti zelení mozci, kteří jednají způsobem: nevím jak na to, zamlčím to a ono to nějak dopadne.
Pavel Hanzl
28.7.2021 12:17 Reaguje na Jiří SvobodaJá vím, vy jste zarytý na pozici NEJDE TO, všechnen normální svět ale ví, že to jde a ví i jak.
A především to už dost dlouho dělá, EU má z OZE víc, jak půlku elektřiny.
Nejen vy, ale i celá ČR je pouze jen 100 let za opicema.
Pavel Hanzl
28.7.2021 15:57 Reaguje na Pavel Hanzl"Západní svět sleduje se znepokojením rekordní zabijácká vedra, devastující záplavy, ničivá tornáda, suché řeky a přemýšlí o tom, jak klimatické problémy řešit. Evropská unie kvůli tomu navrhla několik kroků, na kterých se dohodli i představitelé členských států. Reakcí je v Česku panika. Hrozí nám armagedon, lepší je vystoupit z EU, vládnou tam maoisti, svět se zhroutí. Automobilky jsou tlačené k výrobě šetrnějších vozů, což je opět inspirace k láteření, že konec se blíží. Zaznívá volání: ochraňme automobilky, ačkoli ty samotné říkají, že se nic neděje".
https://www.respekt.cz/tydenik/2021/30/pozor-evropsky-maoista
Jiří Svoboda
29.7.2021 10:54 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.7.2021 14:06 Reaguje na Jiří Svobodahttps://oenergetice.cz/zivotni-prostredi/kanada-chce-byt-lidrem-globalni-vodikove-energetiky/
https://oenergetice.cz/plyn/equinor-ztrojnasobil-svuj-cil-vyrobni-kapacity-vodiku-ve-spojenem-kralovstvi-18-gw
https://oenergetice.cz/vodik/svetove-investice-vodiku-vyrazne-rostou-cele-stoji-evropa-cina-dotahuje
Jiří Svoboda
29.7.2021 14:38 Reaguje na Pavel HanzlTo je velmi skromný začátek řešení velmi složitého problému, který si asi vůbec nedokážete při svém zeleném magorství uvědomovat.
Pavel Hanzl
29.7.2021 16:40 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
30.7.2021 09:08 Reaguje na Pavel HanzlHlavně že jste nadšený z greenwashingových zpráv, jak to skvěle v západních zemích probíhá, ale že to pro planetu jako celek nepovede k cíli, to je vám evidentně fuk.
Pavel Hanzl
30.7.2021 10:59 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
30.7.2021 11:54 Reaguje na Pavel HanzlPrdlajs, vyzobávají se rozinky a prodává se to jako zodpovědná klimatická politika.
Pavel Hanzl
30.7.2021 12:59 Reaguje na Jiří SvobodaObávám se, že ty nejalarmističtější prognózy budou jen čajíček proti realitě.
Jiří Svoboda
30.7.2021 21:15 Reaguje na Pavel HanzlVy jste takovej diskutér na baterky.
Pavel Hanzl
31.7.2021 12:09 Reaguje na Jiří SvobodaSnažím se hodnotit vše čistě logicky.
Když vidím, jak funguje Západní společnost a především technicky, tak nemám důvod nevěřit především technikům.
Když vidím, že Evropa má už dnes z OZE víc, jak polovinu spotřebované elektřiny a cena roste jen z našich uhláků, tak nemá důvod věřit strašílkům, podle nich bychom měli být už dávno v hluboké krizi způsobemé nedostkem a tím šílenpu cenou elektřiny. Navíc v noci o svíčkách a s nekonkurenceschopným průmyslem. Jenže skutečnost je zcela opačná.
Jiří Svoboda
2.8.2021 10:48 Reaguje na Pavel HanzlKarel Ploranský
27.7.2021 13:52 Reaguje na Jiří SvobodaTo totiž budeme všichni doslova sedět na bombě, u které někdo drží sirku.
Zemní plyn ani svítiplyn lze ve srovnání s vodíkem zkrotit velmi snadno - a stejně to občas někde bouchne...
Pavel Hanzl
27.7.2021 16:09 Reaguje na Karel PloranskýGalipoli Petr
27.7.2021 19:03 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.7.2021 19:19 Reaguje na Galipoli Petrkarel krasensky
26.7.2021 18:51 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Řezáč
26.7.2021 07:27smějící se bestie
26.7.2021 08:57 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPavel Hanzl
26.7.2021 14:04 Reaguje na Jaroslav ŘezáčPro pasivní dům by podle tepelné normy musela být stěna ze dřeva tlustá snad metr, z plystyrénu stačí možná 25 cm.
Jezdit po silnicích po zatravněných dlaždicích mi připadá zcela mišuge.
smějící se bestie
26.7.2021 14:57 Reaguje na Pavel HanzlPolystyrén není spása a ty tepelné normy též. Naši předci nebyli úplní blbci a používali vlastně jenom dříví a kámen.
Pavel Hanzl
26.7.2021 15:17 Reaguje na smějící se bestievaber
26.7.2021 08:29malé jaderné elektrárny je naprostý nesmysl,technicky i ekonomicky ,
smysl by měly jen malé výtopny
Pavel Hanzl
26.7.2021 16:09 Reaguje na vaberTím by se mohly ušetřit skutečně závratné částky a desetiletí výstavby, čímž by se bohatě vykompenzoval nízký výkon.
Příklad: SMR firmy NuScale je velký jak dva autobusy nad sebou, pracuje pod hladinou vody v bazénu a dává výkon 50 - 60 MWe.
Tj. stavba může trvat třeba rok od A do Z.
vaber
26.7.2021 20:13 Reaguje na Pavel Hanzlasi čtete špatnou scifi
Pavel Hanzl
26.7.2021 20:27 Reaguje na vaberDivolý kačer Technického magazínu 1820.
Karel Ploranský
27.7.2021 13:59 Reaguje na vaberVy jste fakt nikdy neslyšel o jaderných ponorkách, letadlových lodích, ledoborcích a co já vím, kde všude to ještě naprosto uspokojivě běhá?
Karel Ploranský
27.7.2021 13:57 Reaguje na vaberDokonce si myslím, že pokud chcete mít všude po celém území k dispozici dostatek příkonu pro nabíjení elektrovozidel, není jiná cesta - protože abyste do všech koutů rozvedl tolik proudu z centálních velkých elektráren, na to síť kapacitně nestačí ani z desetiny.
Miroslav Vinkler
26.7.2021 08:56Nejsem zavázán ani zaměstnavateli natož politikům a ani PR veřejné objednávce kohokoli.
To, čeho jsme dnes svědky , bude historie popisovat jako jeden obrovský úlet, kterým byly společností promrhány bilióny € nebo USD na projekty, které stav ŽP nejen nezlepšily, ale výrazně zhoršily. Boj proti strašáku antropogenních emisí lze plným právem srovnat s honem na čarodějnice ve středověké Evropě a European Green Deal v oblasti energetiky lze směle přirovnat k Malleus maleficarum , Kladivu na čarodejnice.
V obou případech autorství patří německým "odborníkům".
Vývoj lidské společnosti je spojen s neustále se zvyšujícími nároky na energie a využíváním stále koncentrovanějších zdrojů energie. (dřevo, dřevěné uhlí, uhlí, ropa a zemní plyn, jaderná energie ..., číselně řada 12MJ/kg...34MJ/kg...300 000 MJ/kg...)
Představa, že v době, kdy populace Země atakuje 7 mld. a spotřeba každého jedince jde enormně nahoru, opustíme techniku poskytující hustotu energetických toků 1200-1600 W/m2 = jádro a nahradíme ji FVE a VE s energetickou hustotou toků cca 5-7 W/m2 je skutečně výplodem choré mysli.
Znamenalo by to totiž :
a) pokrytí podstatné části krajiny antropogenními stavbami VE,FVE
b) kompletní přestavbu energetické infrastruktury za astronomické částky
Obojí je neslučitelné s principem trvale udržitelného rozvoje, jako vyváženého vztahu mezi ekonomickým růstem, sociální soudržností a enviromentálním pilířem. Naopak poraženým by se stalo životní prostředí.
Řešení, ke kterému společnost tlačí zejména Německo ovládané stihomamem viny ( paranoia provázena m.j. pocitem, že člověk plní zvláštní úkol) vyplývá pouze a jedině z odpovědnosti národa za hrůzy první a zejména druhé světové války . A svoji vinu chce vykoupit zeleným spasením světa , bohužel opět jednostranně technokratickými řešeními, ke kterým tento národ měl se svojí skvělou technickou invencí vždy velmi blízko.
Je zapotřebí důrazně upozornit veřejnost na obrovská rizika řešení předloženého EK a všemi možnými prostředky tento chybný postup zastavit.
Pokud by společnost měla skutečný zájem na skutečné dekarbonizaci jako boje proti emisím CO2 , volila by cestu, která je známá a funguje. Typicky Francie, která svého času 80% objemu el. energie získávala z jádra.
A 80%-85% elektrické energie z jádra by mělo být cílem EU jako reálné a skutečně environmentální řešení našich problémů.
Karel Ploranský
27.7.2021 14:02 Reaguje na Miroslav VinklerNežijeme bohužel v době, kdy populace Země atakuje 7 mld. Poslední dostupný údaj je 7,8 mld.
Bohužel...
Jinak máte ve všem naprostou pravdu.
Jiří Svoboda
26.7.2021 12:28Já bych spíše plánoval 12 GWe v jádru kolem roku 2050. JEBLA by se tedy již mohla začít plánovat!
Pavel Hanzl
26.7.2021 13:47 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
26.7.2021 14:54 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.7.2021 21:25 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
26.7.2021 22:35 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.7.2021 08:39 Reaguje na Jaroslav StudničkaProč nenapíšete, že to bylo jen plácnutí do vody??
Jaroslav Studnička
27.7.2021 12:50 Reaguje na Pavel HanzlDobře, jeden příklad.
V loňském roce byla vydaná studie ze Standfordu, kde bylo prezentováno, že ČR je schopná vyrábět el. energii čistě z OZE. Samozřejmě se toho hned chytli všechny nátlakové ekologické organizace.
Pavel Hanzl
27.7.2021 16:36 Reaguje na Jaroslav StudničkaNa pokrytí celoroční spotřeby ČR byste musel pokrýt 1% rozlohy státu fve panely.
Vypadá to jako příšerné číslo, ale 10% jsou zpevněné plochy. Takže by stačilo pokrýt 10% jejich rozlohy.
Samozřejmě něco by dal vítr, něco voda atd. atd. takže teoreticky by to šlo.
Ale pojem, že je "schopná" je úplný nesmysl, možná jen chba v překladu.
My nejsme schopni vyšetřit ani primitivní podvod s Čapím hnízdem, otravu Bečvy nebo vypsat tendr na EDU.
Galipoli Petr
27.7.2021 19:06 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
27.7.2021 19:28 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.7.2021 08:51 Reaguje na Jaroslav StudničkaNení nic jednoduššího mě usvědčit z demagogií jednoduchým výpočtem.
Jiří Svoboda
27.7.2021 09:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
27.7.2021 09:54 Reaguje na Jiří SvobodaOvšem se znají zhruba problémy, které to přinese, když se na to lidé vymastí.
A ty budou zcela fatální, takže bavit se o ceně je zcela zbytečné.
Jiří Svoboda
28.7.2021 12:03 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
28.7.2021 15:32 Reaguje na Jiří SvobodaChápu to u nás, kdy se platí snad 40 mld. korun ročně na podporu OZE a ty se budují zcela minimálně a celkový výkon je stále bídný.
Ale o jaké kapsy jde v zemích, kde vybudovali terrawatty v OZE, přebudovávají distribuční sítě, rozjíždí vodíkové a jiné akumulace? To přece muselo stát bambilióny a ty dotace jsou v tom jen jeden z podpůrných prvků.
Které jsou ty kapsy, které tohle všechno financovaly??
Jiří Svoboda
29.7.2021 11:04 Reaguje na Pavel HanzlProč musí politici určovat, co se má dělat, a přitom nenesou žádnou zodpovědnost, že to rozumně dopadne? Máte pro to jiné vysvětlení než to, jaké předkládám?
Pavel Hanzl
29.7.2021 14:02 Reaguje na Jiří SvobodaTeď Eu vymýšlí uhlíkovou daň na dovozy ze špinavých zemích a čecháček zase šílí.
Politici plní jen přání svých voličů, jmenuje se to demokracie.
Jiří Svoboda
29.7.2021 14:42 Reaguje na Pavel HanzlV rámci takového bordelářského a zkorumpovaného systému se vůbec nedivím, že globální klima tak úpí.
Pavel Hanzl
29.7.2021 16:37 Reaguje na Jiří SvobodaBordelářský a zkorumpovaný je bohužel babišistán, EU v tom má ordnung, nebojte.
Jen by to měli chtít i po ostatních, především po nás.
Jiří Svoboda
30.7.2021 09:15 Reaguje na Pavel HanzlVy vidíte jen ten bordel u nás, ale brýle do dálky máte pěkně růžové.
Pavel Hanzl
30.7.2021 10:55 Reaguje na Jiří SvobodaVčetně dopravy, průmyslu atd. může dělt třeba 15% světových emisí. Ale ví, že dost posunula do Číny atd. proto se snaží zevést celosvětový systém. Amíci na to přistoupí, Čína a spol. těžko, ale snha je tam taky vidět.
Čecháček ovšem přemýšlí jinak, já nejsem nejhorší (ve skutečnosti na člověka skori je) tak to mám totálně na háku, ať se snaží někdo jiný, já jsem chudáček blbeček muzikant.
Jiří Svoboda
30.7.2021 11:50 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
30.7.2021 13:01 Reaguje na Jiří SvobodaI to je moc složité?
Jiří Svoboda
30.7.2021 21:23 Reaguje na Pavel HanzlMy jsme také prošlapávali cestu FVE v letech 2009 a 2010. Ještě že tu tehdy nebyl u moci Babiš, ten by to asi zatrhl.
Pavel Hanzl
31.7.2021 09:03 Reaguje na Jiří SvobodaEU prošlapáva cestu hodně hlubokým sněhem, pod tlakem a za cenu gigantických investic buduje mohutný systém OZE, přebudovává celou distribuční soustavu, ničí emisními povolenkami fosilní energetiku. Přes odpor tlačí elektromobilitu a dělá tohle vše proti konzervativně smýšlejícím Evropanům.
My jsme prošlapávli kulový, nám fve byla nařízena z EU a samozřejmě jsme to celé zešvejkovali a ještě zhyenizovali do podoby solárního tunelu.
Být tehdy u moci Babiš, je to x násobně větší tunel a celé je to jeho (stejně, jak tunel biopalivový).
Jiří Svoboda
2.8.2021 11:03 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Studnička
26.7.2021 18:06 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.7.2021 18:22 Reaguje na Jaroslav StudničkaPavel Hanzl
26.7.2021 18:49 Reaguje na Jaroslav StudničkaA co na to expozitura Fsb na Hradě? A co ruská lobby ve vládě? A co dělají všichni ruští agenti v naší státní správě?
Já mám silný pocit, že Puťka je nepochválí a celá záležitost se přehodnotí.
Nebo napřed mediálně zhyenizuje, pak zablokuje a pak přehodnotí.
Jaroslav Studnička
26.7.2021 18:58 Reaguje na Pavel HanzlDoporučuji vám antidepresiva a příště lépe sledujte aktuální dění.
Pavel Hanzl
26.7.2021 21:04 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
26.7.2021 21:50 Reaguje na Pavel HanzlWestinghouse Electric Company prošla bankrotem v roce 2017.
Problémy s výstavbou nových bloků EPR jsou všeobecně známe.
Pavel Hanzl
27.7.2021 07:28 Reaguje na Jaroslav StudničkaPavel Hanzl
27.7.2021 08:50 Reaguje na Jaroslav StudničkaJenže Poláci s ním chtějí stavět asi 6 GW v několika blocích, Bulhaři i Nizozemci ho berou do tendrů taky, tak jak to je?
Není to zase jen demagogie, jak dycky??
Jaroslav Studnička
27.7.2021 12:42 Reaguje na Pavel HanzlNajděte si na internetu historii této kauzy.
Pavel Hanzl
27.7.2021 16:12 Reaguje na Jaroslav Studničkavaber
26.7.2021 20:25 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
26.7.2021 20:28 Reaguje na vaberPavel Hanzl
26.7.2021 21:02 Reaguje na vaberKarel Ploranský
27.7.2021 14:27 Reaguje na Pavel HanzlVidíte velké problémy ve výstavbě JE. To vám nelze zazlívat, ony tam bohužel jsou. Ale problémy, které bude nezbytně nutné vyřešit aby bylo možné masivně využívat FVE, elektromobily, vodík a (nedej Bože) větrníky, ty důsledně bagatelizujete. Nebo je prohlašujete za už vyřešené.
Postavte se se stejným zápalem za jádro - a třeba se to podaří!
Pravděpodobnost totiž není o nic menší, než že se skutečně podaří splnit cíle Green Dealu. A i když jsou u těch JE ve hře miliardy, proti nákladům na Green Deal jsou to doslova jen drobné...
Pavel Hanzl
27.7.2021 16:58 Reaguje na Karel PloranskýProti jádru nic nemám, ale vidím jasně, že my na to nemáme.
Ale fve je možno stavět ve velkém hned, třeba v obrovských vytěžených prostorách po hnědém uhlí.
Tohle je přece technologie dávno zvládnutá a v obrovských objemech dávno funguje.
Vodíkové technologie by byly právě pro chytré a přemýšlivé čecháčky jako dělané.
Když se podívám, že jsme byli na špičce světového vývoje za 1.republiky skoro ve všem, kdy jsme šli do všech nejmodernějších technologií, tak je mi smutno.
Marek Drápal
26.7.2021 13:48Pan Wagner je tradičně značně pesimistický, pokud jde o potenciál větrné energie. Myslím, že bychom z větru mohli získat až 20 TWh/rok. V krajině větrníky žádnou velkou parádu nedělají, ale ve srovnání s měsiční krajinou severních Čech je to ještě přijatelný kompromis. Hlavní je ale snížit spotřebu energie, ideálně na polovinu současného stavu.
Pavel Hanzl
26.7.2021 14:24 Reaguje na Marek DrápalO větru skutečně nejsem přesvědčen, že je to cesta správná i pro nás, bylo by potřeba poctivě vyhodnotit jeho přínos třeba v Rakousku, kde mají větřáků skutečně hodně.
Jaroslav Studnička
26.7.2021 18:20 Reaguje na Marek DrápalAktualizovaná studie potenciálu větrné energie v rámci ČR má dva scénáře. Ten optimistický opravdu představuje roční výrobu 18,8 TWh. K tomuto musí být ovšem postaveno 1 392 ks větrných elektráren.
Navíc je tento scénář datován až k roku 2040.
http://www.komoraoze.cz/download/pdf/171.pdf
Uvažovat se snížením spotřeby je utopie. S tím nepočítají žádné scénáře. S prosazením elektromobility a tlakem na změnu vytápění domácností pomocí el. energie bude spotřeba narůstat.
Pavel Hanzl
26.7.2021 14:29Tohle bychom určitě zvládli, hodnotit a řešit, vytvářet koncepce a sáhodlouze mudrovat, mezitím nám ale ujede vlak.
Jarka O.
26.7.2021 19:07Pavel Hanzl
27.7.2021 07:42 Reaguje na Jarka O.Je v ní dominantní jádro, ovšem naši nepolitici nejsou schopni vypsat ani tendr, navíc při současném stavu našich státních finací by nastal velký problém s financováním.
OZE se rozvíjí velmi bídně i přes gigantické dotace, protože celý systém je nesmyslný a silně zkorumpovaný.
Tohle nemá nic společného s Německem, vývoj jde k tomu, že přijdeme o energetickou nezávislost a otázkou je, od koho budeme elektřinu kupovat. Že se brutálně zdraží, je sand jasné každému.
Jaroslav Studnička
27.7.2021 08:01 Reaguje na Pavel HanzlJste si asi nepouštěl rozhovor s p. Šnobrem, že? Jinak byste se dozvěděl o vlivu Německa na energetiku.
Ostatní bez komentáře. Bylo vám již několikrát vysvětleno a stejně to melete dokola a dokola.
Pavel Hanzl
27.7.2021 08:45 Reaguje na Jaroslav StudničkaPavel Hanzl
28.7.2021 10:37Jen připomínám, že současná cena z německých OZE se dotuje na asi 1300 - 1400 Kč/MWh.
"Rezort je podle zdroje deníku E15 ochotný přistoupit na zastropování výkupní ceny v případě, že by horní limit mohl stanovit na úroveň 4500 korun za 1 MWh".
https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/dostavba-dukovan-muze-byt-az-2-5krat-drazsi-nez-dosud-pripoustela-vlada-1382329
Jaroslav Studnička
28.7.2021 12:35 Reaguje na Pavel HanzlNa letošní rok se v Německu předpokládá podpora pro výrobu el. energie z OZE ve výši cca 3 115 Kč/MWh
https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecko-zastropovalo-prispevek-podporu-oze-kvuli-deficitu-uctu-by-jinak-prudce-vzrostl
Pavel Hanzl
28.7.2021 16:07 Reaguje na Jaroslav Studnička"Pokud by vláda nepřistoupila k tomuto kroku, výše příspěvku pro příští rok by vzrostla o bezmála polovinu na téměř 100 eur za MWh".
Jenže vláda přistoupila, takže příspěvek je někde na 67 eury. A to je problém covidového roku, (článek je z loňska), na další počítají s 60 eury.
U nás se má garantovat asi 167 eur a to trvale, po celou dobu životnosti elektrárny.
Jaroslav Studnička
28.7.2021 19:04 Reaguje na Pavel Hanzl"Podle německého síťového regulátora se celková výroba elektřiny z podporovaných obnovitelných zdrojů v příštím roce odhaduje na 228 TWh. Provozovatelé přenosové soustavy předpokládají celkové platby provozovatelům těchto zdrojů ve výši 34 miliard eur, výnosy z prodeje elektrické energie na trhu odhadují nicméně na pouhých 7,2 miliard eur. To znamená, že 26,8 miliard eur bude muset být pokryto příjmy z poplatku hrazeného odběrateli a ze státního rozpočtu."
Toto je zásadní informace.
Pavel Hanzl
28.7.2021 19:36 Reaguje na Jaroslav StudničkaPokud je tam jasný údaj o výši dotace, tak je platný on. A tím, že je úplně jiný, tak v té celkové sumě bude ještě hodně jiných plateb.
Navíc tam píšou o "odhadech".
To je ta vaše stálá, nenápadná demagogie a účelové lži.
Jaroslav Studnička
28.7.2021 20:26 Reaguje na Pavel HanzlTo, že nerozumíte energetice všichni víme, že nerozumíte psanému slovu si taky zvykáme.
Ano, je to odhad, ale ten se dělá na základě dat z předchozích let a predikce vývoje na dané období. Nelze tak očekávat výrazné rozdíly.
No a ta poslední věta :-), to je takovéto "zloděj křičí, chyťte zloděje"
Pavel Hanzl
29.7.2021 11:22 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
29.7.2021 13:51 Reaguje na Pavel HanzlPredikuje se roční výroba 228 TWh a 26,8 miliard eur bude muset být pokryto příjmy z poplatku hrazeného odběrateli a ze státního rozpočtu.
Pavel Hanzl
29.7.2021 14:15 Reaguje na Jaroslav StudničkaJádro s výhladem za 20 let to skutečně není.
"Za podpory EU vybudovaly společně v Rýnské rafinerii společnosti Shell jeden z největších elektrolyzérů na světě – závod, který vyrábí vodík pomocí elektřiny z obnovitelných zdrojů".
https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery-plan-europe/recovery-coronavirus-success-stories/environment-and-climate/hydrogen-drive-eus-green-recovery_cs