Zdeňka Nezmeškalová: Zvířat umírá na silnicích více než loni. Nebuďte vrahy – uberte plyn!
Do záchranných stanic koordinovaných Českým svazem ochránců přírody jsou celoročně nahlašovány hlavně větší druhy zvířat, které lidé snáze zaznamenají (buď je sami srazí, nebo si zraněného zvířete cestou všimnou) a díky své velikosti střet přežijí. Nejčastěji přijímanými savci v souvislosti s dopravou jsou však ježci, kteří v podzimním období cestují za potravou a připravují se na zimu. Ježků pracovníci po střetu s dopravou přijali letos již 150 (za celý loňský rok jich bylo jen 128). Pokud se jedná o velké savce, často jsou hlášeny střety se zvěří, jako je srnec obecný, muflon, jelen lesní či prase divoké. V těchto případech však nejsou stanice schopny zvířatům s rozsáhlými zraněními pomoci a na místo je volán myslivecký hospodář.
Z ptáků lidé nahlašují hlavně káně lesní (letos už 140), kosy černé (letos 108), poštolky obecné (letos 49) ale také zástupce sov puštíky obecné (letos 42). Jsou to ptáci, kteří kolem silnic velmi často hledají potravu.
Zvířata, která střet s dopravou přežijí a k tomu je někdo nahlásí do záchranných stanic, je však pouze zlomek (odhadem 1%). Na tom, jak zjistit, kolik zvířat se s motorovými prostředky střetává, pracuje Centrum dopravního výzkumu (CDV). Sbírá data z více zdrojů (mj. Policie ČR, drážní inspekce, myslivců a nově také od Českého svazu ochránců přírody, který je koordinátorem Národní sítě záchranných stanic). Z výsledků CDV lze získat nejen samotná data pro různé statistiky a analýzy, ale data pak slouží k projektování a realizaci opatření přímo v praxi. Vznikají návrhy, které komunikace oplotit, kam zapojit při rekonstrukci nadchod či podchod a jaké další možnosti člověk má, aby střety se zvířaty minimalizoval.
Vzhledem ke každoročním úhynům zvířat v důsledku střetu s dopravou je nezbytné, aby se tato problematika dostala do povědomí široké lidé. Na jednu stranu je dobré připomínat, že čím nižší rychlostí se člověk krajinou řítí, tím má větší možnost střetu se zvířaty předejít. Na druhé straně odborníci uvítají zapojení veřejnosti do samotného sběru dat. Zraněná či uhynulá zvířata na silnicích (železnicích) lze zadávat do formuláře, který lze nalézt na webu srazenazver.cz nebo ve stejnojmenné mobilní aplikaci.
Na činnost záchranných stanic přispívá Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo zemědělství. Pokud chcete podpořit záchranné stanice, můžete poskytnout finanční dar na konto sbírky Zvíře v nouzi číslo 33553322/0800 nebo poslat dárcovskou SMS ve tvaru DMS ZVIREVNOUZI 90 na číslo 87777 (platí pro všechny operátory, účtování DMS: 90 Kč, příjemce obdrží 89 Kč, službu provozuje Fórum dárců). O dalších možnostech podpory se dozvíte na stránkách www.zvirevnouzi.cz.reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Eva Hůlová
12.11.2019 10:33Lukáš Kašpárek
12.11.2019 12:27 Reaguje na Eva HůlováStačí si někdy pročíst EIA k nějaké pobodné stavbě a dočtete se, že jako podmínka pro souhlasné stanovisko je, že bude zabazpečen bezpečný přechod živočichů přes komunikaci.
Projektanti něco navrhnou, stavaři to postaví, ale ve většině případů je to špatně (nevhodně) realizované a to bohužel často vědomně (ušetření peněz, zjednodušení stavby,atd.).
Tady by měl zakročit stát a takové stavby si hlídat. Jenomže, to bychom nemohli být v ČR. Tady stát spíš dohlíží na to, aby si nikdo nevšiml nedodržování zákona a jiných předpisů..
A to je jen jedna část problému.... pak je tu totální anarchie v silničním provozu a naprostá bezohlednost řidičů v něm účastných...
Kombinace těchto dvou aspektů vede k tomu co popisuje jak článek, tak Vás komentář.
Co mi přijde divné je, že to nevadí pojišťovnám.... to ony pak musí vyplácet všechny ty náhrady škod... ale čemu se chce člověk divit v této bohem, rozumem a citem zapomenuté zemi....
Co se týká té bezohlednosti, to nevím jaký to může mít vliv na střety se zvěří. Nikdo snad nechce schválně trefit kance, ani ten největší nafoukanec :-) Řekl bych tomu spíš malá řidičská zkušenost, ale i v tomto bodě se to u nás zlepšilo. Často dokonce mívám dojem, že Němci už jezdí hůř než Češi (zvláště pak v určitých spolkových zemích), zatímco dlouhá léta to bývalo výrazně naopak. Beru to tak, že jsme se dostali ohledně řidičského umění do rovnovážného stavu, kdy se toho už moc nezlepší. Dál pomůžou jen technická opatření.