Milujete Krkonoše a nesnášíte davy? Tudy!
Pozornost turistů od přetížených hřebenů k méně známým místům přitahují Neznámé Krkonoše a od letošního roku také nově projekt Opravdové Krkonoše, který je zaměřen na vícedenní putování po horských boudách.
V posledních letech se také značně změnila struktura návštěvnosti. „Snížil se podíl zahraničních návštěvníků a naopak zvýšil podíl jednodenních návštěv. To je špatně pro přírodu a životní prostředí, ale i pro region, jehož ekonomika je do velké míry závislá právě na turistech, kteří Krkonoše navštíví, ubytují se a čerpají z bohatství zdejší přírody a kultury,“ říká náměstek ředitele Správy KRNAP Jakub Kašpar.
„Rádi bychom tedy lidi pozvali – přijeďte k nám, ubytujte se aspoň na pár dní a objevte Krkonoše, jak je neznáte. Je jasné, že na nejvyšší kopec Česka se chce podívat každý, ale možná to není nutné opakovat každý rok a je tu spousta dalších skvělých míst k vidění,“ dodává.
Správa KRNAP k monitoringu návštěvnosti zejména ve vrcholové části hor používá síť stacionárních sčítacích zařízení, která poskytují informace o průchodech, resp. průjezdech. Není bez zajímavosti podívat se na přehled 10 nejvytíženějších cest v Krkonoších. Těm návštěvníkům, kteří vyrážejí do Krkonoš za klidem, mohou tyto informace pomoci naplánovat jejich výlety tak, aby nebyli nuceni chodit v davu lidí.
Podle očekávání jsou nejvytíženějšími trasami cesty vedoucí na Sněžku a k prameni Labe. Prakticky všechny cesty z tohoto výběru najdeme ve vrcholových partiích Krkonošského národního parku. Ve výběru jsou i tři polské cesty, které jsou přímo na hranici, resp. částečně zasahují na české území. Uvedené hodnoty jsou denní průměry, které zaznamenaly sčítače umístěné u cest. Ze zkušeností ale víme, že sčítače detekují cca v průměru 60–70 % reálných průchodů (dle lokace a vytíženosti cest – např. na cestě u Výrovky, kde chodí lidé v davu, to může být jen 50 %, na úzkých pěšinách, kde turisté jdou v řadě za sebou, je účinnost sčítačů i více než 90 %).
reklama
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (9)
Lukas B.
3.8.2023 15:13Anyr
4.8.2023 14:25Ale s lidmi se nemazlit.
Zavést vstupné, tisícovku za kus, bez výjimek, a za každé porušení návštěvního řádu rok veřejných prací a pokuta. A je po problémech :*
Břetislav Machaček
6.8.2023 10:23 Reaguje na Anyrkterá si rozmyslí utratit za vstupné týdenní nákup potravin? Co
tak raději povolení na jeden vstup ročně bez rozdílu a klidně i
zdarma? Aha, to by bylo rovnostářství diskriminující bohaté,
kteří si to mohou dovolit! Ono časem k nějaké regulaci dojde a osobně bych se přimlouval k regulaci o které píšu. Letos už jsi svoji návštěvu vyčerpal a tak až příští rok! Pokud to bude za
peníze, tak se to zvrhne na přeplácení a zvedání vstupného bez
efektu mimo chudých, kteří si to nebudou moci dovolit. Peníze
sice mohou vyřešit téměř vše, ale nejsou spravedlivý regulátor.
Právo na veřejnou přírodu má mít každý občan bez rozdílu, zda je
movitý a nebo má hlouběji do kapsy. Klidně se vzdám návštěvy při
vstupném, protože jsem zažil doby bez těch procesí a nemám zájem
o ten dnešní Lunapark v NP a některých lokalitách, kdy jde lidem
většinou pouze o chlubení se, že byli na tak atraktivním místě.
Dalibor Motl
7.8.2023 07:38 Reaguje na Břetislav MachačekLukas B.
8.8.2023 09:40 Reaguje na Dalibor Motl1. nepohodlí. vybudovat kapacitní parkoviště, chrlit lidi z lanovky a vozit lidi na hřebeny autobusy a zároveň hořekovat, že je tam moc lidí je prostě směšné. (v krkonoších je to ještě zpestřeno chrlením lidí z polských lanovek)
2. prachy. hodně drahý permit, který si dovolí (opakovaně dovolí) jen velmi bohatí nebo ti, kteří takovou věc mají za větší prioritu jako třeba koupi nového auta nebo domu (takhle funguje třeba himalájské horolezectví). málo platný - prachy jsou jediný společný jmenovatel, na kterém se shodnou ne-li všichni, pak tedy drtivá většina obyvatel této planety.
3. permit, rezervace dopředu na určitý den a určitou hodinu. na první pohled se to zdá takové fér a demokratické k chudým a vozíčkářům, ale dopadlo by to jako vždycky. jako třeba se vstupenkami na notoricky vyprodaná dotovaná divadla, kdy je o půlnoci spuštěn systém rezervace a roboti přetíží systém a následně vykoupí úplně všechno, a od překupníků je možno na pohodu koupit lístek za skutečnou tržní cenu (což staví dotovanou kulturu do poněkud trapného světla). nebo to svádí přímo ke korupci zevnitř, vzpomeňme na kauzy rezervačního systému na ambasády udělující víza.
4. přídělový systém či loterie. to jako že bude systém spárovaný s (třeba) rodným číslem (nebo s číslem pasu či co)? a jako že budou krkonoše obehnané drátem a báryšňa bude u turniketu kontrolovat? to považuji trochu přitažené za vlasy.
Břetislav Machaček
12.8.2023 18:41 Reaguje na Lukas B.To tam ta "baryšňa" nebude? Ono je to jednoduché
jako třeba náramky na hudebních festivalech. Kdo
bude mít povolen ten den vstup, tak si podle OP
vyfasuje náramek a pokud bude přistižen bez něho,
tak bude potrestán. Zároveň to může být i jako
jízdenka na lanovku a místo na parkovišti. Tak
to přece funguje na těch festivalech a dokonce
si to lze objednat s ročním předstihem. Prostě
se zaregistrovat na volný termín jednou ročně
a nebude tam narváno jako bez registrace. To
povolení nebude přenosné a bude pouze pro
konkrétní osobu, aby se s tím nekšeftovalo.
Jak jednoduché , ale je zájem to vůbec omezit?
Víte jakou mají radost z narvaných parkovišť,
hotelů a lanovek jejich provozovatelé? Vždyť
to je zlatý důl zdražovat a mít stále dostatek
bláznů, kteří jim jsou ochotni za to platit?
Miloš Zahradník
7.8.2023 11:44Pobyt na vrcholu - a jeho okoli nadmorske vysky nad 1200 m n m zpoplatnit castkou rekneme 5 kc za minutu. Zakaz konzumace cehokoliv na lanovce i na vrcholu. Selsfie a zajimave zabery udelate na lanovce lepsi nez na precpanem vrcholu. Priroda by netrpela - lanovka je nejekologictejsi dopravni prostredek (daleko ekologictejsi nez chuze, zvlast chuze dolu,
kdy ubavenymi okovalymi botami nicite supercennou vegetaci) vynosy z lanovky pro provozovatele by byly vetsi - samozrejme to co navrhuji by slo zmirnit treba chuzi po te nemecke silnici na polske strane by bylo mozne i nezpoplatnovat atd. No a a kdo touzi po tichu lesnich samot at jede na Vysocinu nebo do Rychlebskych hor. Podobne bych resil zimni provoz, na sjezdovkach by proste Homo Sapiens sjezdariens mel jednoznacnou prednost
pred nejakymi lesnimi slepicemi, prirodu v karech by si zajemci prohlizeli dalekohledy a teleobjektivy z vhodnych mist. Klidne
pak i metro na Lucni a Labskou boudu s tim, ze by byly vyhrazeny bezplatne
trasy na mistnich asfaltkach pro letni vychazky. V zime bych to s ochranou neprehanel, ty hory jsou unikatni ne nejakymi pampeliskami ci rozrazilem
(ci nejakou variantu jerabu kterou nadsenci povazuji za samostatny druh - takovych pozoruhodnosti mate na Balkane 10 krat vic, na Kavkaze 100 krat vic a na Borneu 1000 krat vic) ale tim svym klimatem (a mnozstvim snehu v zime) - ostruvkem Arktidy ktery muzete nevstivit malem v backorach nebo tedy ve sportovnim vybaveni na strojove upravovane trace
pro bezecke lyzovani :)
Miloš Zahradník
7.8.2023 11:55 Reaguje na Miloš ZahradníkCtil jsem pana architekta Hubacka, pritele mych rodicu - ale bohuzel ten jeho slavny Jested vytvoril resp. zvyraznil ve vedomi lidi dost nebezpecny precedent. Predstavu, ze vrcholy vyznacnych hor maji byt "dotvoreny" vyznacnou architekturou. Ne - vrcholy vyznacnych hor maji byt vydlazdeny a maji tam vest kvalitne udelane cesty pripadne lanovky. Zadna dalsi infrastruktura (snad s vyjimkou decentne vypadajicich rozhleden) vybizejici k prenostu mestskych zvyku (sedani si na obed do restauraci atd.) na takovato mista