Zprávy / Doprava
Zejména v sousedním Německu, ale i v Itálii nebo v USA se v posledních letech pomalu rozšiřuje síť společně využívaných automobilů. Výhodou veřejných automobilů je menší množství vozů v ulicích měst i úspora parkovacích míst. Například v německých Brémách je sdílení automobilu součástí systému veřejné dopravy podporované městem. 
České předsednictví EU si jako jeden ze svých cílů stanovilo rozhýbat jednání o evropské směrnici o půdě. Problémů, které evropské půdě hrozí, je totiž víc než dost – třeba eroze, zastavění, kontaminace nebo zasolování. Problémů, které evropské směrnici hrozí, je ale taky dost – na konci roku 2007 ji odmítlo podpořit hned pět ministrů životního prostředí z členských zemí EU. 
Praha cyklistická - návod k použití, tak se jmenuje výstava, kterou pro cyklisty připravila pražská radnice. Instalace přináší na dvanácti panelech informace o tom, jak se Prahou pohybovat na kole, jak správně jezdit na společné vozovce s automobily, jak jezdit po cyklopruzích nebo jak a kde ve městě zaparkovat bicykl. 
Na úpravu krajiny, která byla narušená těžbou, stát i soukromé firmy vydávají řádově miliardy korun. Jak ale uvádějí biologové, kteří se obnovou krajiny a přírody dlouhodobě zabývají, nemalá část těchto financí jsou vlastně vyhozené peníze. Příroda podle nich totiž poničenou krajinu obnoví líp, než to svedou technické rekultivace. A navíc skoro zadarmo. 
„Debaty kolem kácení alejí podél silnic proběhly u nás před deseti lety,“ řekla na středeční tiskové konferenci sdružení Arnika Christiane Weitzelová z německé nevládní organizace Robin Wood. „Silničáři argumentovali, že stromy jsou příčinou tragických dopravních nehod. Policejní statistiky ale ukázaly, že ve skutečnosti jsou viníky nehod sami řidiči, kteří nepřizpůsobovali jízdu stavu komunikace, překračovali povolenou rychlost a v nebezpečných úsecích předjížděli. A někdy také usedali za volant po požití alkoholu,“ říká Christiane Weitzelová. 
Starosta Londýna se inspiruje v ekologické politice v hlavním městě Francie. Nejdříve Boris Johnson okopíroval pařížský systém pouličních půjčoven kol a nyní chce po francouzském vzoru zavádět i podobné půjčovny elektromobilů. 
Typická skotská domácnost každý rok vyhodí jídlo za 410 liber (zhruba 13000 Kč). Podle skotského ministra životního prostředí Richarda Lochheada to znamená ohromujících devět milionů liber za celé Skotsko. 
Evropská unie v polovině loňského prosince poprvé oficiálně uznala, že se jí s největší pravděpodobností nepodaří splnit cíl, který si předsevzala a s nímž souhlasily všechny členské státy už v roce 2001 – zastavit do roku 2010 ubývání evropské přírodní rozmanitosti. Ve stejném dokumentu zároveň uvádí, že "50 % druhů a zřejmě až 80 % přírodních stanovišť", jejichž zachování je v celoevropském zájmu, se nachází „v nepříznivém stavu“. 
Do konce února mohou pražští cyklisté, ale i další Pražané, vyjádřit svůj názor na podmínky pro používání kola coby každodenního dopravního prostředku. Anketa chce zmapovat pohled lidí, kteří kolo používají, a zjistit, co brání Pražanům, aby ve větším množství vyrazili na dvou kolech do ulic. 
V Krkonoších přetrvává silný tlak na rozšiřování kapacit pro sjezdové lyžování – v současnosti existuje přibližně osm desítek návrhů na úpravu stávajících tratí nebo na výstavbu úplně nových, nezřídka v dosud málo dotčených místech Krkonošského národního parku (KRNAP). Správa parku proto sestavila komisi, která měla určit, kam až je možné v budování krkonošských sjezdovek zajít, aby tím významně neutrpěla chráněná příroda a krajina. Své závěry komise představila v polovině prosince. Vyplývá z nich, že některá krkonošská střediska pravděpodobně čekají poměrně výrazné změny. 
Těsně před koncem loňského roku předložilo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) vládě Politiku územního rozvoje České republiky 2008 (PÚR). Materiál MMR odevzdalo včetně vypořádání připomínek ostatních resortů, krajů, veřejnosti a vyjádření sousedních států, ovšem bez stanoviska ministerstva životního prostředí (MŽP) k posouzení jeho vlivů na životní prostředí (SEA). To ho vydalo až 23. ledna – a doporučilo v něm celou politiku územního rozvoje přepracovat. 
Cestování vlakem je ekologické, létání letadlem ne. To je obecně uznávané tvrzení a dopravní společnosti na toto tvrzení lákají zákazníky. Podle Freda Pearce z deníku Guardian je to ale jen otázka teorie, postavená na propočtu průměrných emisí skleníkových plynů na jednoho cestujícího na jeden kilometr. Jenže ne všechny vlaky jezdí plné a například lůžkové vozy ani nemohou převážet tolik cestujících najednou, píše The Guardian. 
Referování o tzv. klimaticko-energetickém balíčku EU se ve většině českých médií smrsklo na to, zda ČEZ dostane zdarma část povolenek na vypouštění emisí oxidu uhličitého (CO 2) po roce 2013. Celá legislativa je ovšem nepoměrně rozsáhlejší, a dokonce ani s těmi povolenkami zdarma to není tak jednoduché. Co tedy balíček vlastně obsahuje? A jak při jeho schvalování hlasovali čeští europoslanci? 
Pokud je vaším koníčkem zahrádka, měli byste se začít bát zabijáckých slimáků a dalších vetřelců. Plzák španělský se šíří Evropu poslední tři desítky let a je prý imunní proti všem druhům regulace. To alespoň tvrdí publikace Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) nazvaná Signály 2009, kterou dnes v Praze představila ředitelka agentury Jacqueline McGladeová.

Peking se tento týden chystá stáhnout z ulic více než 350 tisíc automobilů, které silně znečišťují ovzduší. Čínské hlavní město se totiž dusí pod náporem zplodin z automobilové dopravy, informovala o tom pekingská redakce agentury Reuters. 
V pondělí policie zatkla 57 aktivistů, kteří protestovali proti rozšíření letiště Stansted. Členové aktivistické skupiny Plane Stupid si vynutili několik zrušení a zpoždění letů, píše deník Independent. 
"Proč politici stále chtějí, aby mohli na všechno dohlížet a něco přidělovat? Proč se nemůže zavést jednoduchý mechanismus, jakým je uhlíková daň, která by dobře motivovala k nejúčinnějším opatřením, jak snižovat emise CO 2?" ptá se v rozhovoru o uhlíkové dani - na níž by většina lidí vydělala - fyzik z Ústavu fyziky materiálů AV ČR Jiří Svoboda. Ostře kritizuje současné dotování fotovoltaiky nebo přimíchávání biopaliv do pohonných hmot - podle něj jde jen o neefektivity, které v konečném důsledku snahám o zmírnění klimatických změn škodí. 
Pěstování palmy olejové snižuje biodiverzitu a jen málo přispívá ke snižování emisí skleníkových plynů, tvrdí mezinárodní studie publikovaná v magazínu Conservation Biology. Podle vědců především kácení původního porostu, který musí uvolnit místo palmovým plantážím, výrazně omezuje prostor pro řadu vzácných druhů rostlin i živočichů, píše internetové zpravodajství BBC. 
26.11.2008 09:40 | PRAHA/SAN FRANCISCO
( Ecomonitor)
Kalifornie plánuje vybudování systému nabíjecích stanic ve městech, což by v budoucnosti mělo výrazně přispívat ke snižování emisí, píše deník Guardian. Třicet šest milionů obyvatel Kalifornie vlastní 21 milionů automobilů, které jsou zodpovědné za 40 % emisí skleníkových plynů státu. Nahrazením jednoho milionu benzínových automobilů vozidly na elektrický pohon by se tyto emise podstatně snížily. 
Dokáže takřka změnit slámu ve zlato - totiž udělat z rostlinných zbytků biodiesel. Americký výzkumník objevil v jihoamerickém lese houbu, která může přinést revoluci ve výrobě biopaliv. Možná také naznačí odpověď na otázku, jak vlastně vznikla nafta. 
„Je to vaše vítězství,“ řekl svým voličům vítěz prezidentských voleb v USA Barack Obama. Ve svém prvním projevu jako budoucí prezident také zmínil ekologická témata. „Dnes sice slavíme, ale zítřek nám přinese největší výzvy našeho života – dvě války, planetu v ohrožení a finanční krizi století,“ řekl v Chicagu Obama. Ve své řeči také dodal, že je potřeba rozvíjet nové zdroje energie. Obama by měl podle svých předvolebních slibů přinést podstatnou změnu ekologické politiky, očekávání navíc podporuje fakt, že Demokratická strana potvrdila svoji většinu v Kongresu i v Senátu. 
Ke zprávě Gabčíkovo: patálie bez konce vydáváme tuto doplňující zprávu, obsahující přehled historie projektu, mapku původního projektu a základní parametry přehrady v Gabčíkovu. 
Soustava vodních děl Gabčíkovo-Nagymaros (SVD G-N) vešla ve všeobecnou známost nejen jako obří, sporné a finančně náročné dědictví socialismu. Stala se rovněž synonymem maďarsko-slovenské rozepře, která v různých modifikacích nepřestává zaměstnávat nacionalisty z obou stran hranic. Na začátku přitom stál optimistický plán mezinárodní spolupráce při protipovodňové ochraně. V roce 1989, kdy bylo na slovenském území hotových 90 % prací, však Maďarsko stavební práce pozastavilo a roku 1992 se pokusilo smlouvu vypovědět. Vedly jej k tomu obavy z možných ekologických dopadů – jedná se totiž o oblast s velkými zásobami pitné vody a vzácnými ekosystémy. Kvůli tomu ostatně proti výstavbě vodního díla protestovali i mnozí milovníci přírody a vědci z dalších zemí včetně Slovenska. Jak vlastně celý spor probíhal a jaká je situace s dokončením soustavy Gabčíkovo-Nagymaros dnes? 
Včera proběhla poslední schůze šestého funkčního období Senátu. Té příští už se budou účastnit i senátoři, kteří byli zvoleni 24. a 25. října. Naprostá většina z nich zvítězila na kandidátce ČSSD - sociální demokraté získali 23 z 27 možných mandátů. Z oficiálních prezentací vítězných kandidátů všech stran je přitom zřejmé, že životní prostředí jako politické téma není přiliš důležité ani pro jednoho z nich a aspoň trochu podrobněji se mu jich věnuje jen hrstka. 
Nadace Vodafone ČR dnes vyhlásila výsledky prvního ročníku projektu Rok jinak. Ten umožní pěti lidem z komerční sféry a státní správy jeden rok pracovat pro vybranou neziskovou organizaci s tím, že jejich výplatu uhradí Nadace Vodafone. Díky penězům telefonního operátora se příští rok, kromě jiných oblastí, dočkají rozvoje přírodě blízké cyklostezky v českých lesích, nebo oblast Českého Švýcarska, kde by se měla rozvíjet k přírodě šetrná turistika. 
V televizní reklamě se za jedoucím autem hrne zelený koberec trávy a květin a podmanivý hlas slibuje, že v budoucnu nebudou vozidla na Zemi zanechávat žádné stopy. Automobilka tak láká zákazníky na ekologické kvality svého modelu, který slibuje nízké emise a tím také nižší příspěvek ke klimatickým změnám. Pokud se mluví o neekologičnosti automobilové dopravy, téměř vždy se týká provozu aut a emisí skleníkových plynů, které vznikají při spalování nafty nebo benzínu během jízdy. Další spotřeba energie a tím i produkce skleníkových plynů je ale navázaná na výrobu auta, těžbu surovin, zpracování ropy nebo likvidaci nepojízdného vraku. Při čem vzniká víc škodlivin? 
V Olomouckém kraji o hlasy voličů v krajských volbách bojuje 15 stran a politických uskupení. Zveřejněné programy slibují například zastavení projektu výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe, výstavba tunelu pod Červenohorským sedlem nebo rozvoj vojenských újezdu na území kraje. 
V Moravskoslezském kraji usiluje o hlasy voličů 15 stran, volební program nabízí na webu voličům 8 z nich. Kromě tradiční dopravy je v kraji důležitým předvolebním tématem znečištěné ovzduší, dále se strany se věnují mj. nakládání s odpady, vodě a vodním tokům, ochraně přírody a energetice. 
Na Vysočině se o hlasy voličů v krajských volbách uchází 14 politických stran a koalic. Podle zveřejněných volebních programů se obyvatelé Vysočiny mohou dočkat například odvážného rozvoje jaderné elektrárny Dukovany, domácí kompostování nebo veřejné dobíjecí stanice pro elektromobily. 
|
|