Zprávy / Doprava
Podle britských vědců by se výchozí surovinou pro výrobu biopaliv měly stát geneticky modifikované plodiny, protože jsou v mnohých aspektech pro jejich výrobu vhodné, napsal server The Financial Times.
V současné době je hojně rozšířen předpoklad, že pěstování surovin na biopaliva je jednou z příčin potravinové krize. Britští vědci minulý týden v časopise Nature Reviews Genetics publikovali studii, v níž tento předpoklad relativizují. 
Ovzduší znečištěné výfukovými plyny z dopravy může být příčinou nebezpečných krevních sraženin. Tvrdí to studie amerických vědců. Malé částice vzniklé spalováním fosilních paliv tak zvyšují pravděpodobnost srdečních onemocnění nebo mrtvice, píše BBC. 
Až o čtyřicet procent oproti roku 1990 lze za rozumné peníze snížit emise skleníkových plynů v České republice do roku 2020. Tvrdí to studie poradenské společnosti Enviros, která vznikla na zakázku ministerstva životního prostředí. Podle ní je možné emise snižovat bez toho, aby se stavěly nové jaderné reaktory nebo bylo nutné prolomit územní limity těžby. Klíčem mají být především energetické úspory a výroba elektřiny ze zemního plynu, který má nahradit tradiční uhlí.

Další hektary volné krajiny mají zmizet pod základy velkoprodejen na okrajích českých měst a městeček. To přiláká množství osobních a nákladních aut, kvůli kterým naroste doprava o další desítky procent. Studie organizace Nesehnutí z letošního března ukazuje, že v ČR se stále nedaří omezit výstavbu supermarketů na nepoužívané plochy a nové stavby dál ukrajují z volné krajiny i zemědělské půdy. 
Více něž sedm z deseti Britů nechce platit vyšší daně, které by měli financovat projekty na zmírnění klimatických změn, tvrdí nejnovější průzkum. Většina obyvatel Británie také věří, že zelené daně za silná auta, plastové tašky a další spotřební zboží povedou jen k většímu množství utrácených peněz a nezmění chování lidí. Dvě třetiny jsou přesvědčeni, že celá ekologická politika jen zakrývá snahu prostě daně zvednout, píše deník Independent. 
Hlavní město Praha má mít podle politiků novou železniční trať spojující centrum města s Kladnem, ze které bude odbočka na letiště Ruzyně. Trať bude dvoukolejná, elektrifikovaná a bude zařazena do systému pražské integrované dopravy.

V rámci Programu obměny vozidel státní správy si nedávno ministerstvo životního prostředí pronajalo pět vozů na hybridní pohon. Policie ČR při plánovaném nákupu téměř tří tisíc služebních automobilů však žádný "ekomobil" nepořídí. Nelze se divit, Program, který se týká zhruba 11 000 *) vozidel státní správy, totiž stále není hotov, přestože měl být připraven do 30. září 2007. 
Podpora pohonných hmot vyráběných ze zemědělských plodin v Evropské unii musí dodržet základní pravidla udržitelnosti. Na tiskové konferenci to prohlásil ministr životního prostředí Martin Bursík. Podle něj se zřejmě Evropa shodne na dvou základních kritériích – paliva se musí vyrábět z domácích surovin a musí ušetřit alespoň o třetinu více emisní skleníkových plynů oproti benzínu nebo naftě. 
Američtí vědci oznámili, že se jim podařilo vytvořit syntetické mikroorganismy, které dokážou produkovat celulózu. Z té je po dalších úpravách možné vyrábět etanol a další biopaliva použitelná v dopravě, píše server Energy Daily. 
Intenzivní vůně květin a bzučení včel jsou jasnými známkami přicházejícího léta. Podle vědců jsou však oba tyto jevy značně ohroženy kvůli ovzduší znečištěnému výfukovými zplodinami. Ty znemožňují květinám vysílat svoji vůni a tím narušují chování hmyzu, píše deník Daily Mail. 
Cyklojízdy se konají každý třetí čtvrtek v měsíci. Tento čtvrtek byl výjimečný tím, že cyklojízda byla první jarní. Cyklojízda začala na náměstí Jiřího z Poděbrad. Za doprovodu policejních hlídek pak cyklisté vyrazili Slezskou ulicí, dále po magistrále směrem k Vltavě a pak směrem k Troji. V trojské loděnici byla módní přehlídka oděvů s reflexními prvky a další kulturní program. Podle serveru Cyklojízdy.cz se akce zúčastnilo na patnáct set lidí. Podívejte se na krátkou fotoreportáž z jízdy. 
Mohou biopaliva za zdražování potravin, nebo je jsou jim vyšší ceny potravin přičítány neprávem? Tyto otázky řešili včera odborníci na panelové diskuzi pořádané Eurocentrem Praha. Kromě jiného se shodli na tom, že Evropská komise měla přehodnotit cíle v oblasti biopaliv. Diskuzi zakončil Miroslav Toman komentářem k vlivu zahraničních řetězců. 
V minulých týdnech probíhala veřejná ústní jednání v rámci územního řízení k vnějšímu silničnímu okruhu v části Ruzyně – Suchdol a Suchdol – Březiněves. Magistrát prosazuje tzv. jižní variantu, zástupci dotčených obcí však tento záměr napadají. 
V únoru byl prezidentem České republiky zvolen Václav Klaus. Redakce serveru Ekolist.cz oslovila čtyři osobnosti s otázkou, co podle nich bude znovuzvolení Václava Klause znamenat pro politiku v oblasti životního prostředí. 
Raketový růst cen potravin způsobuje problémy s výživou v nejchudších zemích světa. Podle ředitele Světové banky Roberta Zoellicka dnešní růst cen potravin zcela zničí pozitivní dopady programu na snižování chudoby ve světě za posledních sedm let, píše deník Guardian. 
Ve Velké Británii roste poptávka po biopalivech a společnosti se ji snaží uspokojit. Mumias Sugar Company se sídlem v Keni se z tohoto důvodu rozhodla pěstovat cukrovou třtinu v oblasti delty řeky Tana. Tento záměr ale může mít pro daný ekosystém obrovský negativní důsledek - snížení biodiverzity. Odborníci varují, že pokud společnost zahájí v deltě pěstování cukrové třtiny, může se celá oblast brzy proměnit v ekologickou poušť, napsal The Observer. 
Obchodní řetězec Tesco se v Británii stal terčem ekologických organizací, protože vyšlo najevo, že jím prodávaná místní kuřata se před tím, než skončí v regálech supermarketů, projedou více než 1 600 kilometrů. Největší britský supermarket posílá kuřata ze Skotska na osm set kilometrů dlouhou cestu do Essexu, kde je zabalí a pošlou zase zpátky do obchodů, píše deník Daily Mail. 
Před rokem začali na českých silnicích platit řidiči nákladních vozů za jízdu na dálnicích a vybraných částech silnic I. třídy. Česká vláda si od výběru mýta slibovala především zisk peněz, které se můžou znovu investovat do výstavby dalších kilometrů dálnic a silnic, ale taky snížení dopravy přes české území. 
U dětí, které žijí v blízkosti silnic se silným provozem, existuje výrazně vyšší pravděpodobnost, že onemocní astmatem, než u dětí žijících u málo využívaných komunikací. Tvrdí to zpráva vypracovaná státem Massachusetts, která zkoumala zdraví obyvatel v oblasti Merrimack Valley. Informoval o tom deník The Boston Globe. 
V boji o post prezidenta Spojených států zůstali čtyři kandidáti. O stranickou nominaci se mezi republikány ucházejí John McCain a Mike Huckabee, mezi demokraty Hillary Clintonová a Barack Obama. Zatímco počet hlasů pro Obamu a Clintonovou je stále relativně vyrovnaný, republikán McCain si nad svým soupeřem vytvořil značný náskok. Co vlastně všichni čtyři slibují v oblasti životního prostředí? 
Očekávané větší rozšíření hybridních elektromobilů v USA může snížit objem spáleného benzínu, ale také v některých oblastech přispět k většímu znečištění ovzduší. Čistší automobily budou potřebovat více elektrické energie do svých baterií, ale elektřina se v USA ve velkém vyrábí v uhelných elektrárnách, píše deník USA Today. 
Podle studie publikované koalicí mezinárodních enviromentálních organizací vede poptávka po palmovém oleji k porušování lidských práv v Indonésii. Evropská unie by podle názoru ekologických organizací měla zamítnout plánované rozšíření využívání biopaliv, píše deník The Guardian. 
Pěstování zemědělských plodin na biopaliva ve svém důsledku uvolňuje do ovzduší obrovské množství oxidu uhličitého. Nepomáhá tak zastavit klimatické změny, tvrdí podle deníku Independent první úplná vědecká studie, která zkoumá uhlíkovou náročnost výroby biopaliv.

Od prosince loňského roku měli mít cestující na železniční trati Praha - Rudná u Prahy - Beroun v sobotu možnost svézt se na české poměry luxusními motorovými vozy RegioShuttle. Společnost Veolia Transport (v autobusové dopravě známá spíše díky své dceřinné firmě Connex Morava, a.s.) tak hodlala na této železniční trati, přezdívané též "Hrbatá", propagovat svůj záměr provozovat zde od roku 2009 veřejnou osobní dopravu namísto Českých drah. O záměru Veolie jsme informovali v červnu 2007 a nyní jsme zjišťovali, proč její vlaky v prosinci nevyjely. 
Hluk se postupně stává významným problémem životního prostředí. Plíživě ovlivňuje naše fyzické i duševní zdraví a téměř se před ním nedá utéct ani skrýt. Uši nemůžeme, na rozdíl od očí, zavřít ani při spaní – centrální nervová soustava musí nepřetržitě přijímat a zpracovávat všechny zvukové podněty. Zároveň ubývá tichých míst, protože hluk se zvyšující se dopravní zátěží proniká do stále větší dálky i do vzdálenějších oblastí. Asi nejvýznamnějším a nejrozsáhlejším zdrojem hluku je právě doprava: silniční, železniční a letecká. Bránit se hluku z dopravy však není vůbec nic snadného. 
Loňská zima byla osudová pro tisíce stromů v alejích podél silnic. Správci silnic je podle kritiků káceli ve velkém a podle ministerstva životního prostředí přitom překračovali zákonné možnosti. Vznikly dvě petice proti kácení alejí, dva návrhy na změnu zákona o ochraně přírody a krajiny a ministr životního prostředí Martin Bursík (SZ) měl v pondělí kvůli alejím jednání se zástupci peticí a senátorem Martinem Mejstříkem a Táňou Fischerovou. 
Jízdné za městskou hromadnou dopravu se neustále zvyšuje - od 1. ledna například pražští zastupitelé zvedli cenu za jednu jízdu na 26 Kč a zdražování postihlo i další města. Není ale možné, aby veřejná doprava fungovala pro cestující bezplatně? Podobných pokusů zatím neproběhlo mnoho, jisté zkušenosti s jejím provozováním už dnes ale k dispozici jsou. 
Kanada v roce 2006 spotřebovala méně energie, částečně k tomu přispělo teplejší počasí, napsal server Canada.com. 
Řidiči v italském Miláně musí ode dneška platit „poplatek za znečištění“ při vjezdu do centra města. Důvodem je snaha radnice snížit škodlivé emise z automobilové dopravy. Začíná tak roční zkušební provoz, který by měl odradit řidiče 89 000 automobilů, jež každý den zamíří do centra hlavního města severní Itálie, píše agentura Reuters. 
Ještě před nedávnou dobou diktovala příroda lidem, jaké ovoce a zeleninu mohou v které roční době jíst. A lidé sezónní ovoce také jedli. Dnes můžete přijít do kteréhokoli obchodu a nakoupit si čerstvé ovoce, ačkoli venku vládne sníh a mráz. Jenže aby bylo na vánočním stole ovoce čerstvé, musí se dovážet z jižní polokoule, což je na pulty britských supermarketů přes dvanáct tisíc kilometrů, píše internetové zpravodajství BBC. 
|
|