Názory a komentářePokud chcete v této rubrice zveřejnit svůj názor, pošlete nám ho na ekolist@ekolist.cz nebo využijte formulář Přidat názor. Vyhrazujeme si právo nezveřejnit názory vulgární, obsahující nepodložené urážky nebo nesrozumitelně formulované. Pokud výslovně neuvedete opak, předpokládáme, že souhlasíte se zveřejněním vašeho názoru v Ekolistu.cz. Všechny zde prezentované příspěvky vyjadřují názory jejich autorů, nikoli redakce Ekolistu.cz.
Aleš Kuták: Dohoda ministerstva dopravy se sdružením ČESMAD o zvýšení sazeb mýtného a doprovodných krocích přinese kladné i záporné dopady na životní prostředí15.11.2010
O tom, že si Česká republika jako stát významně zatížený průjezdnou nákladní dopravou nemůže dovolit nejnižší sazby mýtného v regionu, už bylo napsáno mnohokrát. Z toho pohledu lze dohodu o zvýšení stávajících sazeb dvakrát o čtvrtinu – k 1. lednu 2011 a 2012 – přivítat. Bohužel se tak ale děje za situace, kdy až na pár nepodstatných výjimek jsou u nás zpoplatněny pouze dálnice a rychlostní silnice a zbytek silniční sítě slouží nákladní dopravě k jejich finančně motivovanému objíždění. Lze očekávat, že od začátku příštího roku se leckde již neúnosná situace dále zhorší. O to důležitější bude, jak rychle dokáže stát rozšířit výběr mýtného na všechny silnice ve správě veřejných subjektů. Pak také může následovat další plošné zvyšování mýtných sazeb, protože ani po 1. lednu 2012 nebudou nákladní auta z mýtného ani zdaleka pokrývat náklady na odstranění škod, které svým provozem na silniční infrastruktuře působí. Rovněž bude na místě začít diskusi o způsobu využití takto získaných prostředků, které by měly být v nemalé míře investovány i mimo silniční sítě k posílení jejich alternativ, což je v podmínkách ČR zejména železnice.
Jiří Bendl: Elektromobilita vytlačí klasické naftové a benzinové motory15.11.2010
Příchod elektromobility může být obdobný jako byl nástup mobilních telefonů, které nezadržitelně a relativně rychle nahradily těžkopádné přenosné vysílačky a výrazně převzaly i roli klasických telefonů. Od vynálezu uplynul sice delší čas, ale inovace v oblasti baterií a bezdrátového přenosu cenově zpřístupnily mobil téměř každému a spustily jejich nezadržitelný boom. Obdobně se může rozvinout i elektomobilita, kam patří nejen eklektromobily, ale i elektroskůtry, elektromotorky, elektrokola, elektrobusy a nebo i lodě na elektrický pohon. Technicky byl zvládnut i oblet planety letadlem s využitím elektromotoru a baterií napájených fotovoltaicky.
Josef Novák: Jak dlouho ještě II.8.11.2010
Martin Skalský: Otevřený dopis: Nezastupitelná kontrolní úloha ČIŽP v ochraně dřevin by neměla být oslabována2.11.2010
Vážený pane ministře, pane náměstku a pane řediteli,
dovolujeme si obrátit se na Vás, protože se dlouhodobě zabýváme problematikou ochrany dřevin rostoucích mimo les, která je bezesporu jedním ze společensky nejzávažnějších
témat ochrany životního prostředí člověka. Současné dění nás naplňuje obavami z možného oslabení nezastupitelné odborné a kontrolní úlohy České inspekce životního prostředí v
ochraně dřevin.
Karel Dolejší: Z ničeho něco aneb Proč na ekologii vůbec, ale vůbec nezáleží2.11.2010
Žijeme v civilizaci, která se stále ještě ráda hlásívá k tradici osvícenského racionalismu. Je o sobě přesvědčena, že dávno a beze zbytku překonala závislost na středověké křesťanské ideologii – v tomto smyslu je prý civilizací moderní, osvícenou, atheistickou. A v české kotlině, kde již nucená habsburská rekatolizace přivodila křesťanství vyprázdnění a hluboký úpadek, tohle platí dvojnásob.
Jiří Svoboda: Jak ucpat fotovoltaický tunel29.10.2010
Političtí reprezentanti dnes hledají zázračné řešení, jak vybruslit ze situace, do které nás přivedla neuvážená a přemrštěná podpora fotovoltaických elektráren. Náhlý vzrůst počtu instalací v letech 2009 a 2010 způsobí vzhledem ke garanci výkupních cen hospodářskou komplikaci ve formě skokového navýšení cen elektřiny od příštího roku.
|
reklama |