https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jann-farsky-krajine-muze-stat-pomoci-hned.podporovat-pouze-zemedelce-kteri-se-k-pude-chovaji-zodpovedne
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Farský: Krajině může stát pomoci hned. Podporovat pouze zemědělce, kteří se k půdě chovají zodpovědně

4.5.2020
Je odpovědností nás všech, abychom zemi předali svým potomkům v lepším stavu, než jsme ji od svých předků převzali.
Je odpovědností nás všech, abychom zemi předali svým potomkům v lepším stavu, než jsme ji od svých předků převzali.
Ministři zemědělství a životního prostředí oznámili to, co odborníci tvrdí již řadu let - problém sucha se stupňuje a nezadržitelně se prohlubuje. Přitom recept na rychlejší pomoc naší krajině má v rukou vláda. Musí se ale změnit přístup k poskytování zemědělských dotací a výrazněji investovat do opatření proti suchu.
 

Stav české krajiny a půdy je alarmující a má zásadní vliv na dostatek kvalitní pitné vody, na vysychání naší země. Vláda ale bojuje se suchem pouze pusou. Letos se očekává nejhorší sucho za stovky let. Je to krutá daň za náš dosavadní komfort. Obrovské lány podporující erozi, zhutněná půda bez života, která neudrží vodu. To je výsledek 40 let komunistické ideologické kolektivizace a 30 let kolektivizace ekonomické pod diktátem agrobarony nastavených dotací.

Je potřeba otočit list a současnou vládní politiku vzhůru nohama. Hospodařit odpovědně se musí vyplatit. Už dnes mnoho zemědělců - zpravidla rodinných statků a zemědělců hospodařících na vlastní půdě - hospodaří s odpovědností k příštím generacím. Takové hospodaření se musí stát standardem, takové hospodaření se musí vyplatit.

Proto vyzýváme proto vládu k:

1) podmínění zemědělských dotací kvalitní péčí o půdu - menší půdní bloky, střídání plodin, meziplodiny, nepřetěžování půdy

2) schválení protierozní vyhlášky, která je hotova už od roku 2017

3) zavedení výraznějších investic na podporu dotačních titulů na opatření v boji se suchem

Krajina byla devastována desítky let, její proměna k udržitelnému stavu neproběhne ze dne na den. Ale už včera bylo pozdě začít. Pojďme si všichni uvědomit závažnost situace a považovat boj se suchem za prioritu následujících let. Je odpovědností nás všech, abychom zemi předali svým potomkům v lepším stavu, než jsme ji od svých předků převzali.


reklama

 
foto - Farský Jan
Jan Farský
Autor je první místopředseda hnutí STAN.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (123)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Pa

PavelA

4.5.2020 15:27
cože?
Odpovědět
FD

František Dvořák

4.5.2020 15:41
Pane Farský. Jistě Vy jako veliký znalec příčin zdevastování naší krajiny dokážete jistě vysvětlit, už jsem se na to ptal mnoha lidí, ještě nikdo, proč je dnes sucho v Německu, takřka v celém bývalém západním, samozřejmě východní nevyjímaje. proč je sucho v Dolním Rakousku, proč hořela Austrálie, mám dojem, že příčinou bylo sucho, proč předloni hořel následkem sucha ostrov Velká Británie a nakonec i Švédsko. Já už jsem to tu jednou psal, vždyť tam všade sedláci, když jedou z pole doslova nechávají láskou k rodné hroudě na té hroudě do rána ležet své srdce. Nejsem a nikdy jsem nebyl přesvědčený komunista, ale dnes tvrdím, že naposled zde zodpovědně hospodařili komunisti, to co sem přišlo do polí a přírody ze západu po r. 1989 je neskutečná tragedie. Doufám, že odezvu na svůj článek čtete, takže na moji otázku odpovíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.5.2020 15:54 Reaguje na František Dvořák
Ti sedláci v Británii a Švédsku jsou komunisti, jo? Vy jste hlava, pane vachmajstr.....
Zcelování lánů, průmyslové zemědělství, strojená hnojiva a tvrdě devastační systém "výnosy za každou cenu" tu vymyslel asi tak kdo?
Odpovědět
FD

František Dvořák

4.5.2020 16:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Tou hlavou budete asi Vy, vždyť já to nikde netvrdím, vždyť já jenom říkám, že tam to nikdy nedevastovali komunisti, sedláci tam řádně hospodařili a je tam sucho. Čili pane vachmajstr, podívejte se na svou hlavu do zrcadla.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

5.5.2020 05:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Zcelování lánů je i jinde v Evropě. Naše průměrná výměra 116 ha na farmu se od Německa a Francie (přibližně 62 ha a 55 ha/farmu)zase tak moc neliší. naopak nám ty větší celky sousedi sedláci závidí.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

5.5.2020 09:24 Reaguje na Katka Pazderů
Proč by záviděli? Mají o hodně vyšší výnos na hektar než my a to bez ohromných lánů...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.5.2020 13:39 Reaguje na Petr Eliáš
Pokud v nějaké komoditě mají vyšší výnos, tak za cenu podstatně vyšších vstupů a TO je podstatné, nikoliv výnos.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.5.2020 13:11 Reaguje na Katka Pazderů
Já beru, že ta škola na kopci byl oproti zbytku Prahy vždy trochu jiný svět, ale uvést na jedné straně, že průměrná výměra u nás je dvojnásobná a současně napsat, že se to vlastně tak moc neliší ...

Odpovědět
PE

Petr Eliáš

4.5.2020 16:21 Reaguje na František Dvořák
Pardon, ale názor že poslední kdo zodpovědně hospodařil byli komunisté, je velmi naivní. Byli to právě oni, kdo zavedl systém který tu máme doteď. A proč by mělo přijít něco ze západu?
Odpovědět
FD

František Dvořák

4.5.2020 16:31 Reaguje na Petr Eliáš
Ze západu přišlo minimálně to, že je lacinější potraviny dovážet z jiných končin světa, protože je to lacinější než se starat o půdu. A to je právě to, že v holé konkurenční ceně není ta starost o půdu zahrnuta a to je hlavní důvod sucha.
Odpovědět
FD

František Dvořák

4.5.2020 16:37 Reaguje na František Dvořák
A to co navrhuje p. Farský je pouze dotování tzv. hraní si na ekologii a potraviny budeme dovážet dál z dalekých krajů, kde je příroda kvůli nám likvidována v daleko větší míře, než by byla u nás, kdybychom v těch našich polích hospodařili.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.5.2020 22:23 Reaguje na František Dvořák
Zodpovědně hospodařili komunisti ... tak si říkám čí asi byla ta půda, co na ni tak zodpovědně hospodařili ... a co se s nimi stalo ... jak to asi bylo motivující ve vztahu k půdě pro další generaci ... a jak se to projevilo poté, co se konečně vrátilo to, co se ukradlo ... tedy vlastně s budovatelskou písní a rtech dobrovolně zkolektivizovalo.

Otázky, samé otázky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.5.2020 15:50
Bohužel, to je taková pravda, že se všichni normální lidé musí popukat smíchem. To je to samé, jako chtít v Husákově normalizaci po vládě, aby vrátila původním vlastníkům fabriky, které stát vede k bankrotu.
Lidé si zvolili komunistu estébáka, který vládne opřený o komunisty.
Jenže na tom má taky svůj podíl opozice, která není schopna se spojit a vytvořit proti němu solidní alternativu.
Odpovědět
FD

František Dvořák

4.5.2020 16:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Jinak vážený pane, budeme pořád popukat smíchem, až nás vlivem sucha ten smích přejde a můžeme si jenom přát, aby to nebylo moc brzy. Zatím se v polích dál nehospodaří. Tak se popukejme a už se začněme bavit o suchu příští rok. Ať máme náskok.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.5.2020 20:56 Reaguje na František Dvořák
Přešel nás už dávno. Země je na sestupu snad po všech stránkách, klimatická tragédie se do nás opře více, než do ostatní země Evropy. Sami jsem si to vybrali, sami nechceme spolupracovat s vyspělými země, líbí nám sabotáže, kritika až hyenizace vše proevropského a ekologického.
Odpovědět
FD

František Dvořák

5.5.2020 08:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Nespolupracujeme s vyspělýma zeměmi, to je pro mě novina. Dokonce jim tam posíláme zadarmo pracovní sílu, kterou zde těžce platíme než vyspěje, aby jim tam měl na jejich plantážích kdo pracovat. Mockrát se tady mluví o Šumavě. Vezmu to z jiného konce. Na Šumavě se zlikvidovaly téměř všechny mlékárny a pily, kterých tam bylo bezpočet. Naše suroviny, námi vyrobené mléko, naše dřevo, se začaly vozit ke zpracování do Rakouska a Německa. Ne proto, že obyvatelé těchto států, začali velmi intenzivně pracovat. Ale proto, že jsme jim k těm surovinám dali zadarmo naši pracovní sílu. No a tyto vyspělé země si za to, že jim tam dovolí zpracovat naše suroviny vyberou od nich daně, ačkoli do nich při jejich vývoji nevrazili ani korunu, výrobky si přeberou, horší pošlou k nám, lepší si nechají. Kde by tyto země hledaly lepší kšefty. Nejenom s nimi spolupracujeme, ale někam jim i lezeme. Ale i tak, když s nimi budeme spolupracovat, jak myslíte, tak nevyřešíme to podstatné o čem se bavíme. Vždyť u nich je sucho.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 08:45 Reaguje na František Dvořák
Ten pohyb lidí Východ - Západ je zcela normální a jede všude. U nás pracují Ukrajinci, Slováci, Rumuni i Poláci, V Rakousku a Německu a Británii Češi, Poláci a Slováci, zase v USA dělá hodně Britů, Němců a vůbec Evropanů.
My mohli být na špičce světovího vývoje (po válce jsme měli prognózy na úrovni Švýcarska) jenže bolševici zemi dotáhli do bankrotu a my se z toho dostali jen pomocí biliónů investic ze Západu. Takže jsme nevolníci Západu, což je x násobně lepší, než být nevolník Ruska nebo Číny.
Odpovědět
FD

František Dvořák

5.5.2020 09:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano má to být normální, ale pokud já vím, tak kapitalismus funguje na tom, že za zboží se platí, já nechci, aby byl zakázán pohyb, ale něco by se také mělo vyvíjet, tak i kapitalismus. A pokud je pracovní síla zboží, tak platit. Proč si myslíte, že by měly západní státy být tak lidumilný a měly by mít zájem na tom, abychom je dohnali, vždyť by přišli o pracovní sílu zadarmo a laciné suroviny. To nedopustí. Ale stále odbočujeme ad tématu. Odpovězte mi na to, jak bychom měli vyřešit sucho u nás spoluprací s nimi, když u nich je sucho.
Odpovědět
FD

František Dvořák

5.5.2020 09:14 Reaguje na František Dvořák
Zapoměl jsem dodat, jeden právě vystudovaný lékař, který k nim odejde, tam odnese z našich daní 4 mil. Dnes je chválena Angela jak zvládá koronavirus. Který další státní vladař v Evropě, by si mohl dovolit to, co ona.Když Babiš zavřel hranice, tak ho postavila do pozoru, co si to dovolil, vždyť oni náš zdravotní perzonál přeci potřebují. Babiš srazil podpatky a jak to dopadlo to víme. Oni totiž v těch slavných západních státech žijou z cizího už od dob kolonizace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 10:48 Reaguje na František Dvořák
Východ budoval od války komunismus, takže zchudl.
Západ budoval kapitalismus, takže zbohatl. A nejvíc kapitalismu vybudovali Amíci, takže jsou nejbohatší.
A fakt máte pocit, že kapitalista má lidi od nás zadarmo, že je neplatí??
Hezký je příběh s Burešem, jak ho Němčouři poštípali. Nejen oni, ale taky ředitelé nemocnic na Moravě, kde pracují lékaři a sestry ze Slovenska.
My jsme měli největší šanci z celého Východního bloku se dostat mezi ty bohaté Západní země, jenže jsme si zvolili Zemana a pak Babiše. Tím to zhaslo.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.5.2020 11:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Západ teď buduje socialismus (byť "evropského" střihu) a jde politicky i ekonomicky do kopru.
Buď tamní demokratické síly provedou po koronaviru restart, nebo se tento proces i jeho konec v naprostém ekonomickém zhroucení, jaké pamatujeme z konce 80. let minulého století, ještě urychlí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 13:46 Reaguje na Jan Šimůnek
To je zase úplná blbost, jak dycky.
Pořád kdákat o tom, jak zbankrotují daleko úspěšnější země než my, je čistě bolševická demagogie. Já napíšu asi do Petrohradu, ať vás konečně přeprogramují, to fakt nejde.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.5.2020 16:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Některé státy EU mají k tomu bankrotu silně nakročeno, žijí si "nad poměry" a jejich obyvatelé jsou zvyklí na podstatně vyšší životní úroveň než my. Takže budou padat na ústa s podstatně větší výšky a s podstatně horšími následky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.5.2020 07:47 Reaguje na Jan Šimůnek
Tohle kdákali komunisti už od VŘSR a víte, jak to celý dopadlo? Zbankrotovali sami.
Odpovědět
FD

František Dvořák

5.5.2020 15:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Já netvrdím, že je pan kapitalista neplatí. On je ale platí na úrovni nákladů rodiny. Každý trocho rozvinutý stát přebírá částečnou zodpovědnost za každé narozené dítě a jeho vývoj, než začne pracovat dotuje. Ty dotace od státu, když jde jinam by měl vrátit. Já Vám to pane Hanzl vysvětlím tedy polopatě. Budeme mít stejnou výplatu 40.OOO, kč za měsíc. Oba si koupíme za půl. mil auto. Vy budete za půjčku platit 10.000, měsíčně. Já ho získám tak, že ho ukradnu, bude na mě pohlíženo jako třeba na jistého p. politika, který dostal úplatek 46 melounů, udělá se na mě tytyty krást se nemá, jako na něj, jemu zůstalo 46 melounů, mě zůstane auto, kdo si myslíte, že se z nás bude mít lépe.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.5.2020 13:14 Reaguje na František Dvořák
Jasně ... ještě umístěnky nám tu chybí. Kléma s Tondou by si tady koukám početli ...
Odpovědět
FD

František Dvořák

5.5.2020 14:53 Reaguje na Svatá Prostoto
Vážená Svatá Prostoto, já nemluvím o umístěnkách, já mluvím o tom, že kdo kde vyčerpal cizí peníze a chce jít někam jinam, tak by je tam měl vrátit a může jít kam chce. Proč to nemůže vynikající bohatý západ zaplatit. Tak buď není tak vynikající, anebo tak bohatý.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.5.2020 21:34 Reaguje na František Dvořák
A vyčerpal cizí peníze, nebo peníze, které odváděli jeho rodiče a prarodiče:-)? Já jsem si třeba na daních zaplatil školy už několikrát. O tom, že za takovou ZVS jsem dostal akorát tak h...o (pokud mi někdo připomene něco jako 150-180-210, tak ho natvrdo pošlu do .....) ani nemluvě.

Jinak koncepční řešení by tu bylo ... nižší daně a školné ... já jsem pro:-). Aspoň nebude nikdo brečet, jak nám kdosi vystudoval za dělnické peníze a pak nechce dělat za podmínek, které v řadě případů stáli za vyliž. A že se s lékaři před atestací ve špitálech vyjebávalo často opravdu fest. Naštěstí se to lepší.
Odpovědět
FD

František Dvořák

6.5.2020 15:13 Reaguje na Svatá Prostoto
Ano, ty nižší daně mohou být, když ten kdo dostuduje a jde ven, ty daně těm plátcům vrátí, no a placení školného, tím odstřihneme od škol ty, co na to nemají, proč to školné nemohou zaplatit potom, co odcházejí. Každé zboží se platí po svém vyrobení prodejem. Svatá ty Prostoto. Tak to v kapitalizmu je.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.5.2020 11:50 Reaguje na František Dvořák
Kdosi také, přes odpor jak odborných společností tak i lékařských fakult, prosadil naprosto nesmyslnou reformu atestací (např. samostatná atestace pro lékaře u potápěčů, řešící účinky vysokého tlaku vzduchu), která v podstatě znemožňuje se po promoci do atestace dostat. Takže spousta mladých lékařů je takto zainteresována jít si udělat atestaci do zahraničí, kde takto blbí nejsou. Velmi dvojsečný je i Erasmus, protože v jeho rámci jsou vytypováváni nadprůměrní studenti a cíleně motivováni odejít pracovat mimo ČR. Takže ani tato akce EU fakticky není žádná dobročinnost, ale spíš pravý opak.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.5.2020 11:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Platíme za to snižující se kvalitou našeho zdravotnictví. Mimochodem - na Slovensku studovaný pediatr se se svými pacienty v Česku nedomluví (zkušenost z naší rodiny).
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.5.2020 15:51
Politici se problémem naší krajiny měli a mají zabývat podstatně intenzivněji než doposud.
Neznám ani jednu osobu z řad Poslanecké sněmovny, která by svým kolegům a vládě tuto věc pravidelně otloukala o hlavy. ( s odřenými zády snad poslankyně Balcarová/Piráti )

Rádoby aktivity se objevují před různými volbami (teď to budou krajské), aby se politici vlísali do přízně voličů.
Kde je skutečně ZELENÁ strana ???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.5.2020 15:56 Reaguje na Miroslav Vinkler
Možná se "zabývají", čort zanjet. Pokud ovšem diktátor a hlavní oligarchos má tvrdý byznys v devastaci krajiny, pak může kdo chce řešit co chce, bez jeho odstranění se nepohne NIC.
Odpovědět
Josef Knap

Josef Knap

5.5.2020 11:16 Reaguje na Miroslav Vinkler
No vidíte, když jsem chtěl Pirátům svými znalostmi (mám VŠE obor zahraniční obchod - jazyky angl. špaň. a na stará kolena doktorát z přírodních věd z popudu mé dávné kámošky od r. 1984 Dr. Massoumeh Ebtekar na jedné Uni v Isfahan - obor resilience) + svými zkušenostmi, tak se mne Piráti začali štítit kvůli mým properským názorům, které jsem vyjádřil v těchto dvou mých článcích a rozval lesa předpověděl již v lednu 2018! Zde ty články i to, jak jsem nakonec Piráty i s tou jejich Balcarovou vyhulil: http://ceske-zajmy.cz/prosim-zacnete-uz-kampanovat-debatit-necem/ ,,, http://ceske-zajmy.cz/sabotovat-cesky-prumysl-export-soucasnost/
Odpovědět
pp

pavel peregrin

4.5.2020 16:35
Ani jeden z vás jste panu Dvořákovi neodpověděli- plané řeči, ale konkrétní odpověď nikde. A ani já neodpovím a to proto, že odpověď nevím a je to přesně tak, jak p. Dvořák píše.
Odpovědět
JK

Jan Křížek

4.5.2020 16:41
Problém sucha nesouvisí s tím, zda je zemědělec pečlivý a zodpovědný. Za sucho může nepochopení oběhu vody v přírodě a hlavním a faktorem je a bude elektomagnetické pole kolem vodičů jednak elektrických rozvodných sítí a primárně elektrifikace železnic, tramvají, metro a trolejbusy. Tohle je trochu vyšší fyzika než Vám budou schopni vysvětlit na kterékoliv vysoké škole na světě...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

5.5.2020 11:22 Reaguje na Jan Křížek
Tak jak jste na to tedy přišel, když žádná vysoká škola na světě to nedokáže vysvětlit?
Odpovědět
JK

Jan Křížek

5.5.2020 12:31 Reaguje na Petr Eliáš
Přišel. Vzhledem k tomu, že nemám chuť někomu něco objasňovat. Občas rozhodím do komentáře útržky, ale celek jako takový je zdrcující a vůbec nekoresponduje s fakty Pařížské úmluvy. Než aby mne někdo přehlížel, to raději budu vědět, ale rádoby chytré názory o Klimatickém hororu mne nechávají chladným.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

5.5.2020 15:19 Reaguje na Jan Křížek
Aha, už chápu. Prve mi to nedošlo. :) Skvělý Trolling. :)
Odpovědět
JK

Jan Křížek

5.5.2020 17:16 Reaguje na Petr Eliáš
Provokace ztrapňováním svědčí jen o tom, že jste se emočně zasekl v pubertě, stejně jako pan Farský, který se vždy jen uhihňává a jediný rozumný co kdy řekl, je proč nejsou v nouzovém stavu otevřeny hudebniny
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.5.2020 12:03 Reaguje na Jan Křížek
Tak co jiného mám dělat, když tu píšete o něčem za co byste dostal nobelovku, ale doložit to nechcete. :)
Odpovědět
JK

Jan Křížek

6.5.2020 15:40 Reaguje na Petr Eliáš
No nobelovku to fakt nevím...
Každé malé dítě je staršími poučeno, že se mraky tvoří tak, že se odpařuje voda a pak to vlastně už nikdo během celého života nerozporuje. Dokonce je na tomto omylu založeno spoustu domněnek.
Oblačnost se tvoří sloučením iontů kyslíku uvolněného z oceánů a vodíku z ionosféry. Přirozené pole kolem planety je tvořeno ve vrstevnicích. Pokud narušíte např výšku rosného bodu, nedojde k dešti ve správnou chvíli, ale nárazově v tu nesprávnou chvíli. Takové ovlivnění pole si můžete vyzkoušet tak, že na malé kousíčky natrháte papír, pravítkem si potřete vlasy a přiblížíte pravítko shora k natrhaným papírkům. Pokud jste to provedl správně budou papírky tancovat. Elektromagnetické pole z elektřiny vyrobené člověkem bude v současnosti dost velké, aby posunulo osu geomagnetického pole planety, protože lidstvo spotřebovává elektřinu po PetaWatech.
Kyslík pro nás nevyrábí rostliny, ale planeta v místech s potenciálem.
Planeta Země je celkově výjimečné místo. Jednou toho možná řeknu víc, ale teď ještě nemyslím, že je správná doba a lidé mají rádi záhady. Představte si letitou záhadu s řeckým ohněm a ono jde vlastně o obyčejný včelí vosk...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.5.2020 08:44 Reaguje na Jan Křížek
No to je ale kravina. :D
Odpovědět
JK

Jan Křížek

7.5.2020 09:04 Reaguje na Petr Eliáš
Délka vašich vyjádření, jen svědčí o tom, kolik se Vám toho vejde do hlavy. A s tím nic bohužel nenaděláme...
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.5.2020 12:44 Reaguje na Jan Křížek
Ano, má paměť je omezená. Proto si do paměti nerad ukládám nedoložená a z palce u nohy vycucaná tvrzení. :)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 18:10 Reaguje na Jan Křížek
To bude asi tak vysoká fyzika, že se jí říká taky "metafyzika" a považuje se to za okultní vědu. Ale proč ne?
Jen mi nějak uniká, jak ovlivní elmag. pole trolejového vedení vodonosné proudění z oceánu k nám ve výškách od jednoho, do třeba čtyř kilometrů.
Odpovědět

6.5.2020 01:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud je někdo naučen od malička, že oblačnost vzniká pouze odpařováním, není se co divit, že se pak těmto jedincům nedostává prostoru k pochopení...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.5.2020 07:50 Reaguje na
Ti se mi fakt nedostává. Oblačnost vzniká elmag. polem? fakt?
Odpovědět

6.5.2020 09:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Fyzika vzniku stratokumulů je pro znalé záhadou. Teorie vzniku promícháváním zbytků oblačností byla vyvrácena satelitními snímky, protože se opírala fyziku cirkulace vzduchu nad pevninou, ale ona ta oblačnost ve dvou kilometrech vzniká vesele i nad oceány. Aby lidé neumírali úplně hloupí, měli by tušit, že se taková oblačnost tvoří slučováním čistých prvků, tj. kyslíkem uniknuvším z oceánů a vodíkem z ionosféry. Elektromagnetické pole bohužel mění celý cyklus...
Když ani tahle informace nepomůže, nevadí, ne každý to potřebuje vědět...
Odpovědět
MG

Milan G

4.5.2020 17:37
Pane Dvořák, na váš dotaz Farský neodpoví, on nezná odpověď. Z celého textu vyčnívá jak sláma z bot atak na Babiše, nic víc. Menší půdní bloky, jak velké radši nepíše, nepřetěžování půdy..no to je parketa pro p. Peregrina.
Bod 3.zavedení výraznějších investic na podporu dotačních titulů na opatření v boji se suchem, k tomu se dá říct jen toto. Za posledních šest let na opatření v boji se suchem se vydalo 40miliard korun. A kde nic tu nic. Téměř 19 milionů korun denně včetně sobot a nedělí a svátků a pořád nic, máme sucho, ale to musí tenhle rozumbrada přece vědět. A chce další peníze, další dotace.. to je hrůza.
Problém se suchem musí řešit nejen MŽP ale i MZe, MF a další, musí to být provázané a ne aby si každý hrál na svém písečku. Výkřik tohoto chytráka je k ničemu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.5.2020 20:53 Reaguje na Milan G
Naše státní správa je prostě v kolapsu. Pokud lidé tolerují lži a krádeže v nejvyšším patře politiky, nemůžou očekávat vůbec nic kladného v jekémkoliv oboru.

Odpovědět
RS

Roman Salátek

4.5.2020 19:05
Pane Dvořák. Máte pravdu, že problém je hlubší, ale kdyby tady byli komunisti, tak by jste se mohl těžko veřejně vyjadřovat. Vhledem k tomu, že obhospodařovaná půda zemědělci je cca 80% tak má největší vliv na nynější stav jakýkoliv posun v zadržování vody v půdě. Je jasné, že toto musí řešit celý svět, jinak můžeme vůči průměru trochu zlepšit naši situaci, ale i tak to bude katastrofa. Problém je v bezbřehé nenažranosti moderní společnosti, kdy je její pochybné bohatství důležitější než budoucnost, kdy pár narcistních psychopatů vede společnost k sobeckosti a my si je neustále volíme do svého čela.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.5.2020 22:39 Reaguje na Roman Salátek
A hlavně v klidečku podepíšou green deal a vůbec je nenapadne, aby ho plnili. Sme sami iba chuji.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.5.2020 10:57 Reaguje na Pavel Hanzl
A myslíte si, že klimatické závazky Němci a Rakušané splní??? Že třeba v roce 2050 Nodrstrýmem II žádný plyn nepoteče?

Myslím, že v přetvářce máme ještě co dohánět. Evidentně jsou tu diskutující, co si rádi pletou přetvářku s dosaženými cíli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 11:12 Reaguje na Jiří Svoboda
Hluboký omyl, tady máte skutečnost. Ale statistiku, kolik šly emise v USA a EU za rok 2019 dolů někde najdete, já si to neuložil. Jemnom my VŮBEC NIC spíš naopak.
https://oenergetice.cz/zahranicni/bezemisni-zdroje-vyrobily-loni-britanii-poprve-vice-elektriny-nez-zdroje-spalujici-fosilni-paliva
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.5.2020 11:54 Reaguje na Pavel Hanzl
I my jsme snížili produkci CO2. Mimo jiné modernizací uhelných elektráren (takže ho teď na 1 kWh vyprodukují méně).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 13:47 Reaguje na Jan Šimůnek
Dejte link, nejlépe z Petrohradu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.5.2020 10:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Psalo se o tom i zde, na Ekolistu.
Jinak je jasné, že jakékoli zvýšení účinnosti u uhelné elektrárny povede k nižší spotřebě uhlí na 1 kWh, a tedy i nižší produkci CO2. Je to založeno na fyzice pro základní školy, tedy na tom, co, bohužel, většina ekologů nezvládá.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

5.5.2020 05:46
Pane Farský,
a které plodiny bude ten menší sedlák sít. Pšenici, ječmen, řepku, kukuřici?
Nebo hrách a sóju, více vojtěšky a jetele (včetně dojného skotu), také žito, oves, proso, z okopanin cukrovku a brambory?
Kdyby to řešení spočívalo ve velikosti sedláka, v Německu, Rakousku ani Francii by sucho nebylo.
Vztahy k půdě musíme řešit přes pachtovní smlouvy. Většina majitelů půdy ani neví, kde ten kousek jejich půdy leží, jsou to Brňané, Pražáci, obecně spíše lidé z měst než z vesnic. I ty akciovky, ne jen družstva, mají půdu většinou jen v nájmu. Jenže nemusí vykazovat žádné hodnoty uchování kvality půdy, protože pronajímatele to moc nezajímá.
Když máte někde 3 ha půdy po předcích, tak je v nejlepším 15 tis. kč nájmu za rok. 15 tisíc. To je méně než jedna měsíční výplata, takže žádné terno do rodinného rozpočtu. A pokud máte v rodině relativně dost peněz, tak na nějaké drobné nehledíte.
Systém výroby je nastavený podle spotřeby. Jíme více pšeničného pečiva, pijeme pivo jako Češi (proč se říká Dánové, to nevím), a především krmíme spoustu zvířat (zhruba půlka všech plodin jde na krmení, na výrobu živočišného proteinu, masa a mléka a vajec).
Bylo by třeba spíše podpořit českou produkci v obchodech, a nejen to přebalené zboží, které má českou jen vlaječku. A podpořit zpracování. Od Agrofertích dob nikdo nemá v ČR ucelenou výrobní vertikálu, od vidlí po vidličku, ale typicky jde hodně suroviny na vývoz, aby se k nám vrátila z mlékáren v Bavorsku a v Sasku, také v Polsku.
Dotace to všechno pokřivují. Mě přijde nejlepší nárůst greeningu na 15%. A výsadba větrolamů na Hané, na Znojemsku a u Břeclavi.
A nad 500 metrů nad mořem zatravnit a nad 800 zalesnit. I tu Šumavu, co tak krásně na původně státních loukách ekologicky-dotovaně pěstuje trávu (jo, skot také, ale hlavně trávu).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.5.2020 13:22 Reaguje na Katka Pazderů
Výjimečně zcela věcný dotaz ... k tomu poslednímu odstavci ... a nebude to významně na úkor biodiverzity? Protože já jsem jen laik, ale třeba tady je řada článků, ze kterých vyplývá, že řada jiných by vaším doporučením " nad 800 zalesnit" úplně nadšená nebyla.

Mně prostě krajina přijde příliš různorodá na to, aby v ní mohly fungovat podobné univerzální rady. Čistě můj názor.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

5.5.2020 05:57
K půdě: pár detailů pro všechny http://eagri.cz/public/web/file/611976/SVZ_Puda_11_2018.pdf
Odpovědět
JK

Jan Křížek

5.5.2020 08:45 Reaguje na Katka Pazderů
Tato studie o 143 stranách není odpovědí na to, proč sebrat zemědělcům peníze a neřeší příčinu úbytku vody. O úbytku vody, kdy celá planeta čelí suchu, nelze jednoznačně označit jako špatné zemědělství. Eroze je zřejmá, ale důvody jsou zcela jiné. Nebudu rozebírat svoji studii koloběhu vody, ale přirovnám to k jiné panice. Německá města kvůli zvýšení oxidů dusíku omezují naftové stroje v obcích. Teď se ovšem ukazuje v období pandemie, kdy téměř ve městech nikdo nejezdí, že jsou oxidy dusíku vyšší, než za plného provozu. Proč? Protože kanály jsou plné exkrementů a kanály nejsou hermeticky uzavřené. Exkrementy jsou nekončícím zdrojem oxidu dusíku a to dusíku, který je předmětem sporu zatvrzelých odpůrců naftových motorů, protože jim nikdo nevysvětlil, že vepř a člověk má ve stolici enormní množství dusičnanů...
Odpovědět
FD

František Dvořák

5.5.2020 09:30 Reaguje na Jan Křížek
Pane Křížek. Doporučuji Vám. Po žních se vydejte po krajině autem. Zajeďte na jižní Moravu pokochejte se pohledem. Najdete na velkých lánech holou krajinu, na kterou potom půl roku pere sluce. Myslím, že tato situace obrovsky přispívá ke změně proudění vzduch a celkově ke změně počasí. Ta změna je dokumentovaná i na takovým malém území, jako je jižní Morava. Dokud tam byly lužní lesy a bažiny, bylo tam určitě jiné podnebí, než když toto člověk zlikvidovala začal tam hospodařit. To se stalo již hrozně dávno. Tak jako se (ne)hospodaří dnes u nás, tak se (ne)hospodaří vlivem přesunu potravin přes celý svět ve světě. To je jeden z nejrozhodujích vlivů na změnu klimatu. Ty Vaše siločáry kolem elektrických vedení jsou úplná hloupost.
Odpovědět
JK

Jan Křížek

5.5.2020 10:37 Reaguje na František Dvořák
Doporučuji Vám, až půjdete krajinou, vyfoťte si každý drát elektrických rozvodných sítí. Přečtěte si si něco elektromagnetickém poli, chemických reakcích v elektromagnetickém poli, pohyb iontů elektromagnetickém poli, něco o entropii a entalpii, pak o tom můžeme hodit řeč. Ty májové deštíky, jak se teď objevují, po zapnutí všech fabrik na celém světě, dlouho nespatříte. Obnažená hlína není problém. Problém je nepochopení hydrologie jako takové...
Odpovědět
FD

František Dvořák

5.5.2020 14:57 Reaguje na Jan Křížek
Kvůli tomu jsem tam dal tu Moravu. Ta změnila klima ještě než byly natažený dráty. Ještě tady chybí příspěvek jak jsme zachráněný, že rostliny redukují průduchy, aby se mohli nastěhovat do pouští. Ale to jste nepsal Vy.
Odpovědět
JK

Jan Křížek

5.5.2020 15:43 Reaguje na František Dvořák
Dráty a elektřina jsou jen třešničkou na dortu. Kdyby se oblačnost tvořila jen vypařováním vody, pak by pouště u moří a oceánů neexistovaly. To propojení koloběhu úzce souvisí s ionosférou polohou kontinentů. Za současné sucho, kterým je postižena velká část planety, nemůže zemědělství a dokonce ani meliorace. Každý by chtěl vlastní studnu, ale tak to nefunguje. V roce 84 jsem přešel v Kroměříži řeku Moravu suchou nohou a v v roce 97 byla Morava široká místy i 7 km. Rostliny mají jistou zádržnost vody, ale voda musí přijít i z oblačnosti a to právě rozvodné sítě nedovolují... Není to o tom dole, ale o tom, co se děje nad námi...
Odpovědět
FD

František Dvořák

5.5.2020 16:09 Reaguje na Jan Křížek
Přenesme se do dnešních dnů. To, co je nad Amazonským pralesem tam je. Zajímavé je, že to co je nad ním se nemění, ale vysychá tam, kde ho vykácí a 2 roky na vykáceném území hospodaří.
Odpovědět
JK

Jan Křížek

5.5.2020 17:09 Reaguje na František Dvořák
Amazonský prales? Kolik rozvodných elektrických sítí vede přes Amazonský prales?
Odpovědět
FD

František Dvořák

6.5.2020 15:18 Reaguje na Jan Křížek
To nevím, Vy to víte. Ale neodpověděl jste mi na otázku. Proč to usychá tam, kde to vykácí a hospodaří tam. Vy tvrdíte, že hospodaření nemá na klima vliv. Jestli tam vedou dráty, nebo ne, tam kde to nevykácí, tam to neusychá. Jestli chcete, uvedu Vám další příklad.
Odpovědět
JK

Jan Křížek

7.5.2020 08:57 Reaguje na František Dvořák
Zaplétáte klima a vysychání půdy do jednoho souboru problému, ale klima amazonských pralesů, kdy evaporační i transpirační proces probíhá za sníženého proudění větru, takže se vlhkost nevzdálí od místa odparu, sice svědčí rostlinám, ale je to místo a prostředí, které není zrovna moc vhodné pro život člověka. Teˇje v období pandemie vypnuta půlka fabrik na celém světě a jak se krásně ochlazuje a objevují se častější deštíky. Na víkend hlásí sněžení a to máme květen. Bylo by fajn mít všude kolem jen lesy, ale to by asi půlka lidí na planetě zhynula hlady. Méně elektřiny a bude častěji mírně pršet. O nic víc nejde, pokud chceme udržet vláhu a mít zachovány sociální a ekonomické jistoty.
Odpovědět
FD

František Dvořák

7.5.2020 16:39 Reaguje na Jan Křížek
Vůbec mě nezajímá evaporační i transformační proces, ale vím jedno, zprávy odsud jsou takové, že na vykáceném prostoru se 2roky hospodaří, změní se klima a vyschne to a jede se kácet dál.
Odpovědět
MG

Milan G

5.5.2020 20:31 Reaguje na Jan Křížek
Srovnáváte nesrovnatelné. V roce 1984 nebyla žádná povodeň, kdež to v roce 1997 ano.
Odpovědět

6.5.2020 01:14 Reaguje na Milan G
Jasně, protože v roce 1984 bylo takové sucho, že řeka Morava byla téměř vyschlá a tekl v jejím korytu jen malý potůček. Balená voda se ještě neprodávala, takže se mnohde dovážela v cisternách přes půl republiky.
Oproti tomu byly v roce 1910 na Moravě navlas stejné záplavy, jako v roce 1997. Historie se jen opakuje...
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.5.2020 07:49
Zcela jist se na suchu podílí bezlesí, jehož příčinou jsou ekologičtí aktivisté. To silně omezilo schopnost krajiny zachytit vodu (včetně doplňování podzemní vody). Bez intenzívní a rozsáhlé obnovy lesů, i (ale spíš, protože jde o významná prameniště) v oblastech, kde tomu brání aktivisté, blekotající nesmyslnou mantru o "bezzásahovosti".
Bez těchto opatření budeme mít problém nejen při současném mírném poklesu srážek, ale i při vyšším, než normálním.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 08:34 Reaguje na Jan Šimůnek
Melete úplný blbosti, kdybych měl kontakt na vašeho programátora, tak bych mu napsal, ať vám udělá upgrade, děláte jim jen ostudu.
Bezzásahovost v lesích se týkalo jen NP Šumava a jen malé části, což je možná 0.0001% plochy lesů ČR.
Na Německé straně tu bezzásahovost provozují snad od 60. let? a lesy tam byly v lepší kondici než u nás, než přišla ta sucha.
Teď jsou lesy poškozené skoro všude a bude se to jen zhoršovat, do pár let budeme nejspíš prakticky bez lesů. Jmenuje se to klimatická změna.
Ještě napište, že Rakušáci staví větrníky aby hnali špačky na naše vinice a Němčouři pomocí nich vyrobili to sucho po celé Evropě. A ekologové způsobili, že my pálíme skoro nejvíc uhlí v Evropě a Němčouři se snaží nás dohonit a staví uhelnu Datteln2.
Na něco jsem zapomněl? Už to máte ojetý, napište si o další dávku úplných nesmyslů, dlouho jsem se nazasmál.
Odpovědět
MG

Milan G

5.5.2020 09:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Už při debatě o JE vás p. Wagner nazval hlupákem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 10:49 Reaguje na Milan G
A co mám dělat. Je to arogantní zaslepenec, já za to nemůžu.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.5.2020 11:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Na německé straně bezzásahovost nikdy neprovozovali a neprovozují. Naopak si vykáceli bezpečnostní pás proti našim kůrovcům.

Lesy nezničila žádná klimatická změna, ale masívní nálety kůrovců, které překročily to, co se reálně dá zvládnout. A překračují i odponost naprosto zdravého lesa.
Kousek od naší chalupy uhynuly smrky, které mají neustálý přísun vody (potok skrz les), takže jasně ukazují, že sucho po této stránce není kritické.

Spolupodepsala se na tom i změna legislativy (pod diktátem EU), která znemožňuje pružně najmout firmu, která les vyčistí při prvních příznacích kůrovcové infekce.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

12.5.2020 16:19 Reaguje na Jan Šimůnek
V národním parku Bavorský les platí bezzásahovost.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

5.5.2020 09:16 Reaguje na Jan Šimůnek
Za bezlesí může sucho a vysoké teploty, chybná věková a druhová skladba lesa, ignorace problému ze strany vlády, rozvoz napadeného dřeva po celé ČR, nedostatek pracovních sil v lesnictví.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 10:52 Reaguje na Petr Eliáš
A jeden vliv je dominantní, ostatní odvozené a dva úplně bezvýznamné. Zkuste si udělat pořadí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.5.2020 12:03 Reaguje na Petr Eliáš
Změnit chybnou druhovou skladbu lesa nám brání ekologové (bezzásahovost), s věkem se nic nenadělá, nicméně hynou i stromy, které za svou existenci přežily i daleko větší sucha a uhynuly i stromy na prameništích, které rozhodně vody nedostatek neměly. Jediné, čím je to vysvětlitelné, je masívní napadení kůrovcem v míře, kterou nezvládne ani naprosto zdravý strom.
Za ignorování problému a hlavně jeho neřešení standardními postupy (kácení napadených stromů, insekticidy) mohou prakticky jen ekologické organizace.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

5.5.2020 14:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Nesmysl. Za prvé - na kolika procentech výměry je tzv. bezzásahovost? Za druhé - na problém s monokulturou se upozornovalo už za komunistů. No a ten poslední odstavec je tuplem kravina.
Odpovědět
MG

Milan G

5.5.2020 20:47 Reaguje na Petr Eliáš
Tohle se opakuje pořád dokola. Je úplně jedno, že bezzásahovost je na relativně malé ploše. Víte, že existují studie provedené v Kanadě, které dokazují, že vítr dokáže odnést lýkožrouta až na vzdálenost 100km a to v tak velkém množství, že zlikviduje ten nový les. Ty stupidní kecy ekoteroristů o max. 200 metrech a dál ani náhodou jednoduše neplatí.
A jste opravdu přesvědčen o naprosté bezzásahovosti na Šumavě? Proč správa neobnovuje rybníky? Jak je možné, že Brabec povolil správě vypalovat trávu a vřesoviště? Jak je možné, že nechali doslova do písmene sežrat třistaleté smrky u povodí Vltavy? A to všechno za radostného křepčení různých ekoteroristů, kteří vykřikují že kůrovec je lékař lesa. Omlouvám se, ale jak je kurva tohle možný? Úplně mnou lomcuje vztek.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.5.2020 21:39 Reaguje na Milan G
Turčáni mluví o cca 800 metrech ... přemýšlím, jestli je ekoterorista, nebo ne:-))).

Jo, o vypalování je tu zrovna docela zajímavý článek ... ale jak na to koukám, možná si vemte nejdřív nejaký ten lexaurin, nebo tak něco:-).
Odpovědět
MG

Milan G

6.5.2020 10:26 Reaguje na Svatá Prostoto
Je mi jedno nad čím přemýšlíte, pokud to dokážete. A co to znamená, že Turčáni mluví o 800 metrech? To jako,že to je zákon? Takže ekoteroristi, nikoliv Turčáni, jak se mi snažíte podsunout, vřeštěli že 200 metrů, Turčáni říká 800 metrů, no a pak existují ty kanadské studie,které tady v Čechách neradi.

Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

6.5.2020 10:54 Reaguje na Milan G
Kůrovec JE lékař lesa.... jenomže plantáže co tu máme nemají s lesem nic společného a proto jsou v takové míře napadány...
Odpovědět
MG

Milan G

6.5.2020 14:44 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Myslíte ty plantáže v 1000 m.n.m a výš?
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.5.2020 10:23 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Ano, proto se ta plantáže musejí managovat jako plantáže. Z nich žádná "divočina", na rozdíl od blábolení ekologů, nevznikne a vzniknout nemůže. Jen mrtvá pustina, kterou na té Šumavě vidíme.
Odpovědět
FD

František Dvořák

5.5.2020 15:02 Reaguje na Jan Šimůnek
Nevím o jakém bezlesí mluvíte, opět nejasnost, je udáváno, že máme na počet hektarů daleko více lesů než Německo, pokud je to bezlesí myšleno doopravdy to minimum na Šumavě, co udává Pavel Hanzl, tak to je neustále tvrzená blbost. Já mám takový dojem a asi pravdiví, že ta Šumava měla zatím s vodou ze všech našich hor , kde se všade lépe hospodaří nejmenší problémy.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.5.2020 16:09 Reaguje na František Dvořák
Vyschla už část pramenišť Vltavy. Jinak se stala Šumava silným zdrojem nákazy pro zbytek Česka (bylo to opakovaně doloženo).
Odpovědět
FD

František Dvořák

5.5.2020 16:37 Reaguje na Jan Šimůnek
Snad ne koronavirem. Nic jiného si pod tím nepředstavuji. Nenapsal jsem, že nemá žádné problémy,napsal jsem nejmenší problémy. Pokud myslíte ten silný zdroj, že by byl kůrovec, tak to je vážně doloženo panem Hrochem, p. bývalým ředitelem ŠNP tuším Pánek(nerad bych se mýlil a osočil někoho jiného), ale jenom kecama, důkazy nejsou.
Odpovědět
FD

František Dvořák

5.5.2020 16:50 Reaguje na František Dvořák
Omlouvám se ten pán se jmenuje Mánek.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.5.2020 10:26 Reaguje na František Dvořák
Jednak existují svědectví o obrovských mračnech kůrovce, které vítr hnal především na Vysočinu (převládajícím směrem), kde vznikla další ložiska napadení, jednak existuje kanadská studie, která takový dolet kůrovce po větru potvrzuje. O obojím se tu na Ekolistu opakovaně psalo.
Odpovědět
FD

František Dvořák

7.5.2020 16:32 Reaguje na Jan Šimůnek
V bibli je doloženo, že padaly i žáby. Jenomže ten kůrovec se vyskytoval po celé republice ještě před tím, než byl ŠNP. Ale ono se proti němu muselo bojovat. To padlo, to byl rozhodující moment, k tomu se přidala absolutní devastace polí jejich neúdržbou a bylo vymalováno. To, že to zamořil kůrovec ze Šumavy je absolutní nesmysl. Dnes vyšlo najevo, že obrovská kůrovcová kalamita je v Německu a hlavně na západ od nás. Odkud tam byl donesen, taky ze Šumavy, to by Němci pěkně řvali. Celorepublikové zamoření kůrovcem je akorát řvaní těch, kteří ŠNP nenávidí. Já ale mnohdy jejich důvody dokážu pochopit.
Odpovědět
Josef Knap

Josef Knap

5.5.2020 09:59
Pane Farský, prosím najděte si zde pod článkem paní Magdalény Davis můj komentář - je tam třetí svrchu. A tímto rozšiřuji pozvání k exkursi mého arboreta - cedreta i na Vás a těším se na Vaši návštěvu. Telefon mám 603 84 54 17 - tady ten můj příspěvek, který planě neteoretizuji, leč ukazuje praktické mé a pozitivní 40leté zkušenosti s cedry v drsně teplotních a srážkových podmínkách Čelákovic: https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/magdalena-davis-prakticky-navod-jak-se-nejen-v-dobe-koronavirove-pripravit-na-sucho ,,,
Odpovědět
Josef Knap

Josef Knap

5.5.2020 10:46 Reaguje na Josef Knap
Odpovím si ještě sám neb dosud se mi paní Magdaléna Davis neozvala sem ani na e-mail. Takže to mé arboretum mi plní fantastickou klimafunkci neb když nebylo od jeho stromů a bambusů ani stínu a hlavně evapotranspirace, tak jsem např. v tom horkém červenci 1976 v době konání LOH v Montrealu měl v domě v ložnici max. teploty až 31°C. V srpnu 2018 to teplotní maximum v ložnici bylo už jen 24,5°C v oné ložnici! A dále se mi dokázalo, že spotřeba zemního plynu na otop může zásluhou bambusů, které mám v podstatě znovu vzrostlé po divné zimě 2011-2012 do výše 12m, tím že husté listoví stálezelených bambusů zabraňuje ofuku baráku, tak mi spotřeba na otop zemního plynu klesla o celou jednu sedminu. Takže Vám tady dávám lekci jak ekologicky žít, když okolí domu osadíte rychle rostoucími cedry - samozřejmě semenáči základních druhů nikoliv kultivary - a správnými druhy a kultivary bambusů. Z těch bambusů Bashania fargesii, Phyllostachys vivax 'Shanghai', Phyllostachya vivax 'Hwanwenzhu Inversa', nyní i novou generací Phyllostachys kwangsiensis, a dále půdokryvnými Sasa oshidensis a Sasa tsuboiana, aby se příliš nezahřívala půda. Samozřejmě to arboretum/bambusarium mi mnohé dává, ale něco si bere neb když Vám příroda něco dá tak si za to od Vás něco vezme. Takže když klima zisk arboreta je číslo 200 tak si tu negativní stovku bere v mém strachu z pádů stromů např. při orkánu Kyrill a berou si to cedry i v babím létě neb když cedr dosáhne cca 25let života tak každoročně masivně kvete ale až od cca 20.září do konce října. Když ta negativa = náklady ocením 100 a když jsem výnosy z cedrů a bambusů ocenil 200, tak mi furt zbývá zisk - biopřínos a klimapřínos 100. Jenže čeští politici této zde mé úvahy nejsou schopni a stačí jim, že mi cedry kvetou v babím létě a touží mi je politici úředně resp. soudně smýtit za to kvetení neb prý tím cedry nebezpečně znovuotevírají sezonu pylových alergenů. Taaková jste vy politici boží hovádka!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 18:03 Reaguje na Josef Knap
Cedry i bambus jsou u nás nepůvodní druhy a je silná obava, že poškodí místní flóru. Tak jako krysy a vosy tvrdě devastují Nový Zéland, kde na to místní nejsou připravení.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

6.5.2020 10:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Přesně tak...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.5.2020 10:23
Politici si vůbec neuvědomují , že naše krajina doslova kolabuje před očima.
(vodní režim, zemědělská půda, lesy , biodiverzita ... )

Dopady na českou společnost budou doslova tragické. Pandemie koronaviru proti tomu bude drobnou epizodou.
S celkem dobrou pravděpodobností se letos můžeme dočkat nejvyšší kategorie sucha , socio-ekonomického (problémy se zásobováním pitné vody v některých regionech, výpadky průmyslové výroby).
Už by vláda měla hledat dalšího Prymulu...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 11:02 Reaguje na Miroslav Vinkler
Já to vidím přesně tak, proto podporuji green deal, který cílí přímo na příčinu celého problému a silně mi vadí, že my jsme už za sabotéry a ropáky.
Evropa nemůže zásadnit ovlivnit vypouštění CO2, to má v rukách především Čína, Indie a celý třetí svět, hodně emisí má USA.
Ale Evropa i USA silně emise snižují a tím mají v ruce argument a ten s ekonomickou sílou už má výkon biče.
Pokud by se EU chovala jak ČR, to znamená jen žvanila a dávala uhlákům vyjímky na emise a garantovala jim dlouholetý provoz, skutečně se uvaříme.
Ale jen celoplanetární spolupráce nás může zachránit před tragédií a tu musí respektovat VŠICHNI!!!
I ropácký a od Rusů zblblý babišistán, i když má vliv skoro nic. jenž 100x nic umořilo i osla.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.5.2020 12:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Grýn dýl je jen snůška nesmyslů, stejně jako budování komunismu.
I kdybychom snížili emise CO2 na nulu (přitom není sebemenší důvod to dělat). tak se maximálně ekonomicky zlikvidujeme a pomře nám spousta lidí (mladí schopní se vystěhují). A Čína se jen zaraduje, že jimi placení diverzanti dobře splnili svůj úkol a zlikvidovali konkurenta, který měl ještě navíc drzost se zabývat nějakými lidskými právy.
Protože emise EU jsou v podstatě v rámci celosvětového měřítka bezvýznamné, nijak by nás neohrozil ani přechod třeba Francie z jádra na uhlí (byť neexistuje sebemenší ekonomický důvod něco takového dělat).

"Celoplanetární spolupráce" - v praxi by to znamenalo se podřídit zločinným a teroristickým režimům. Proto to nemá smysl, dokud tyto režimy nebudou zlikvidovány.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 17:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Pokud by byl zlikvidován ruský fašismus, tak vás pouze vypnou.
Odpovědět
MG

Milan G

5.5.2020 21:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Eu začala vyhrožovat uhlíkovým clem. Jeho pomocí by se měly srovnat podmínky pro evropský průmysl, který musí platit za svoje emise s konkurencí ze zemí kde nemusí firmy platit nic anebo málo. Minimálně Čína a USA dali najevo, že se jim tenhle protekcionismus nelíbí a může vyvolat odplatu.
Už jenom tímhle nás EU pod praporem gríndílu, žene do obchodních válek.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.5.2020 07:55 Reaguje na Milan G
Já bych to tak neviděl. Ideální by bylo nasadit celosvětovou uhlíkovou daň, kterou by platila přímo těžební společnost. Jenže to přes největší prase světa - Čínu - nikdy neprojde.
Tak nasadit na jejich výrobky uhlíkovou daň má logiku. To samé na Rusko, tam by to bylo jednodušší, protože nic nevyrábí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.5.2020 10:27 Reaguje na Pavel Hanzl
A jak tu daň prosadíte proti státům, které mají k dispozici atomovky a nebudou váhat je na svou obranu použít?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.5.2020 13:52 Reaguje na Miroslav Vinkler
To si může najít třeba Ježíše Krista a bude jí to houby platné. Prymula neudělal vůbec nic výjimečného a podle zkušeností ze zemí, kde tomu nechali volnější průběh, např. Dánsko, Švédsko,je vidět, že epidemie se chová dle klasických křivek a je úplně jedno, zda se někdo rouškuje či nikoliv. Jen to poškození ekonomiky bude trochu jiné, ale zajíci se budou sčítat až po honu a to v plné míře platí i pro toto ekobláznění.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.5.2020 15:38 Reaguje na pavel peregrin
Nenechte se unášet fantazií.
Vámi vychvalované Švédsko obětovalo cca 2600 lidských životů za mírnější odstávku ekonomiky. (obě země + - 10mil.obyv.)
Mrtvých :
CZ : 252
SE : 2,854

Typicky seversko-vikingská kalkulace, lépe nechat zemřít starší(penzisty) , než navyšovat hospodářské škody na úkor produktivní části populace.
Roušky jsou nejefektivnější částí všech opatření, masově dostupné a levné.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 17:57 Reaguje na Miroslav Vinkler
Velmi silně je ovlivněno, jak se to počítá. U nás zemře měsíčně asi 7500 lidí, kdyby všechny testovali na koronáč, jaké by bylo skóre potom? Nebylo by třeba podobné, jak v tom Švédsku? Prakticky všude se pozitivní zemřelý automaticky počítá jako oběť.
U nás se minimálně testuje, máme minimální úmrtnost.
Lidí, kteří skutečně zemřou na ten virus je asi stále minimum, na chřipku taky nezemře prakticky nikdo, ale dorazí to člověka, který je na umření z jiného důvodu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.5.2020 18:18 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tady nelze samozřejmě dělat soudy hned, ale počkáme, jak se to bude vyvíjet na podzim a příští rok.Jsem si jistý, že ani přední virologové v tom nemají vůbec jasno, ostatně stačí sledovat jejich občasné diskuze a tím nemyslím Prymulu, to virolog není.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.5.2020 16:12 Reaguje na pavel peregrin
Nesmysl. Roušky chrání především vaše okolí. A pan Vinkler vám jasně ukázal, že volnější režim vedl k naprosto drsné úmrtnosti. A to lze ještě, obávám se, jím citované Švédsko pod vládou fašistických stran, které zakázaly volby, úspěšně podezřívat z kreativního výkaznictví, kamuflujícího realitu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.5.2020 17:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Samozřejmě nejsem lékař, ale nemůžu pochopit, jak může rouška, v 85% případů nošená s mezerami, zabránit přenosu viru o nanometrické délce? To mi zde jaksi nehraje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.5.2020 17:57 Reaguje na pavel peregrin
Samozřejmě, ty roušky jsou jen alibismus a důvod k buzeracím.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.5.2020 18:15 Reaguje na Pavel Hanzl
No, nezamítá je šmahem, chápu, že při těsném kontaktu v MHD, autobusech a nákupních střediscích mají určitý význam, ale nechápu lidi, co je nosí i venku, když okolo nich nikdo není a viděl jsem i exoty, co je nosí v lese. To si asi myslí, že virus poletuje vzduchem jako netopýr, šíří se větrem a srážkami, jinak si to nedovedu vysvětlit.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.5.2020 19:29 Reaguje na pavel peregrin
Pane Peregrine, jediným skutečným účelem roušky, a to prokázaným, je ochrana ostatních lidí před před šířením viru např. kýcháním,smrkáním,vydechováním ze strany infikované osoby,která ani neví , že je aktivním roznašečem.

Kdo nosí roušku individuálně např.
v lese v nepřítomnosti jiných osob je skutečně klaun.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.5.2020 19:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
Spíše bych řekl,trochu přenosu viru zabraňujícím, ale prokázaným- na to nemají ani význační vědci stejný názor, ale budiž, respektuji to.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.5.2020 10:32 Reaguje na Pavel Hanzl
To je blábolení neomarxistů a fašistů. Praxe ukazuje (porovnání Švédsko versus my), že to má velký význam.
Odpovědět

Jan Šimůnek

7.5.2020 10:31 Reaguje na pavel peregrin
Část se přece jen zachytí (protože je vázána na kapénky slin a nosního sekretu, které jsou podstatně větší. Navíc nevznikne souvislý proud, který ty zbylé drobné kapénky, případně virové částice nese ve velké koncentraci dál.
A protože existuje cosi jako minimální infekční dávka, tak se u okolních osob sníží pravděpodobnost jejího překročení.
Jde také o to, že velmi malé částice, jaké tou rouškou projdou, se v plicích nezachytí (protože nestačí sednout, popisuje to Stokesův zákon [opět ta fyzika!]) a jsou vydechnuty.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.5.2020 19:36 Reaguje na Jan Šimůnek
Jedinou rozumnou stranou jsou Švédští demokraté
(v opozici) , kteří dokonce žádají , aby vláda v parlamentu vysvětlila proč má Švédsko dvakrát tolik úmrtí než severské sousední země dohromady. Jedním z důvodů bylo, že vláda nedokázala chránit starší občany.
( o tom jsem se již zmínil, chladný kalkul upřednostňující ekonomiku před lidským životem)

Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.5.2020 19:47 Reaguje na Miroslav Vinkler
Opozice je od toho, aby vládu kritizovala. Zvolená cesta je samozřejmě eticky velice choulostivá, otázka zní: je i racionálně předvídavá pro budoucno či nikoliv?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.5.2020 08:02 Reaguje na Miroslav Vinkler
To není žádný chladný kalkul. S tím se nedá počítat ani u nás, kdy stát zablokoval možnost seniorákům vybavit se ochranou s tím, že to dodá centrálně. Samozřejmě dodal kulový a nejvíc infikovaných je u nás právě v těchto zařízeních.
Ale to není žádný "chladný kalkul", to je obyčená neschopnost a blbost vedení našeho státu, v nejhorším případě kořistnický způsob jednání našeho nejvyššího.
Odpovědět
TK

Tomáš Kvítek

6.5.2020 18:01
Ok, podporovat pouze zemědělce, kteří se k půdě chovají zodpovědně, souhlasím. A jak to chcete dotáhnout do praxe, nebo je to jen tiskový nápad? Co jste pro to udělali, aby ten nápad fungoval? Jak jste byli aktivní při jednání s MZe a MŽp, co se vám podařilo? Dejte nám vědět formou příspěvku, díky.
Odpovědět
TK

Tomáš Kvítek

7.5.2020 12:29
Že komunisti hospodařili zodpovědně? Hm, a jak to vlastně myslíte? Eroze byla velká, skoro jak dnes, pesticidy ve vodách taky, stoje blbě sežřízený, tekla z nich nafta, zhutnění půdy taky. To nemá cenu řešit. Chce to něco nastudovat a nedat na to co si myslím. "Myslet znamená ...no vědět". Rozhodují fakta a ne doměnky.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist