https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jann-krcmar-diskriminace-fotovoltaiky-pokracuje
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Krčmář: Diskriminace fotovoltaiky pokračuje

18.4.2021
Fotovoltaická elektrárna u obce Myštěves ve východních Čechách
Fotovoltaická elektrárna u obce Myštěves ve východních Čechách
Foto | Jan Stejskal / Ekolist.cz
Hospodářský výbor Sněmovny se na konci března zabýval novelou zákona o podporovaných zdrojích energie. Zásadní novinkou, kterou vládní novela přináší, je stanovení nejvyššího povoleného vnitřního výnosového procenta, tzv. IRR, pro jednotlivé zdroje energie. Členové výboru se neshodli na žádném pozměňovacím návrhu a do druhého čtení tak postupuje původní vládní znění, které nastavuje výnosnost pro fotovoltaiku na úrovni 6,3 %. Jiné obnovitelné zdroje energie přitom dostaly povolenou výnosnost mnohem vyšší. Solární asociace považuje tento návrh za silně diskriminační. Tisíce firem jsou dále v ohrožení, hrozí jim bankrot.
 
Vládní novela zákona o podporovaných zdrojích energie (POZE), klíčový dokument pro rozvoj obnovitelných zdrojů v České republice, prošla v lednu letošního roku prvním čtením v Poslanecké sněmovně.

Zásadní změnou, kterou vládní novela přináší, je nastavení tzv. nejvyššího povoleného vnitřního výnosového procenta pro obnovitelné zdroje energie, které má být opatřením vůči případné překompenzaci podpory. Novela zákona však každému zdroji obnovitelné energie nyní nastavuje jinou úroveň IRR, což je v rozporu s původní metodikou podpory. Nejnižší hodnotu přitom dostala fotovoltaika, jen 6,3 procenta. Větrná a vodní energie 7 procent, biomasa 9,5 procenta a bioplyn 10,6 procenta.

Solární asociace s tímto návrhem nesouhlasí a považuje ho za silně diskriminační. Poslanci Hospodářského výboru promeškali šanci nastavit jasné a transparentní podmínky pro všechny druhy obnovitelných zdrojů energie. Zároveň ukázali, že jim nevadí diskriminace některých obnovitelných zdrojů, na kterou upozorňovaly průmyslové svazy, ministerstva i Legislativní rada vlády. Opatření dopadne na tisíce provozovatelů elektráren, spoustu z nich může zlikvidovat. Tratit na tom budou na ně navázané firmy, a tím pádem i celá česká ekonomika.

Šanci zastavit ohrožení tisíců projektů solárních elektráren mají nyní všichni poslanci ve druhém čtení. Česko se samo zavázalo k plnění klimatických cílů, zároveň ale podniká kroky, díky kterým nebude schopno tyto cíle plnit. Pokud novela projde v původním znění, na kterém už netrvá ani ministr průmyslu a obchodu Havlíček, způsobí to obrovskou nestabilitu v celém sektoru, která ohrozí financování a výstavbu nových obnovitelných zdrojů. V Solární asociaci doufáme, že v druhém čtení poslanci tento návrh odmítnou.


reklama

 
foto - Krčmář Jan
Jan Krčmář
Autor je předsedou představenstva Solární asociace.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (148)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

18.4.2021 07:02
Máte pravdu, já s tím také nesouhlasím. Podpora by měla být na hodnotě 0, shodně pro všechny zdroje energie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 08:36 Reaguje na
A pak mhutně dotovat chov lišek na ocasy.
První by lehly uhláky. možná i jaderky.
Odpovědět
sv

18.4.2021 12:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Jakmile se zruší dotace pro oze parodie na elektrárny a zruší se jejich nesmyslná přednost na energetické burze stanou se veškeré stabilní zdroje elektřiny vysoce ziskové.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 18:07 Reaguje na
Hluboký omyl, cena elektřiny je volná špičková je daleko dražší než normální, tohle dávno funguje.
OZE mají palivo zadarmo a tomu se konkurovat nedá.
Odpovědět
sv

18.4.2021 21:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Zadarmo vozí dřevo přes oceán, že. ANo, oze parodie na elektrárny bez dotací konkurovat nedokážou a legislativních zvýhodnění konkurovat nedokážou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 06:39 Reaguje na
To je přechodná záležitost a využití starých uhláků, než půjdou do šrotu.
Odpovědět
sv

27.4.2021 22:25 Reaguje na Pavel Hanzl
To je realita na které je založeno tzv. oze. Bez plundrování lesů se žádné oze konat nebude leda blackouty.
Odpovědět
ms

19.4.2021 01:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Pan Hanzl zde v diskusi neustále prokazuje znalosti brouka Pytlíka. Takže fakta: náš vyspělý svět potřebuje elektřinu 24/7/365, nikoli když náhodou fouká a přes den (někdy) svítí. Německá sázka na OZE je idiocie už za 800 miliard eur, a proto má německý správce sítě v horké záloze řadu uhelných elektráren, které doplní paroplynky na ruský plyn. Ten je - jak Putin jasně řekl - jeho mocenským nástrojem. Takže kombinace nestabilních OZE se strašně drahými zálohami (protože žádná bateriová úložiště na sanování provozu celé sítě NEEXISTUJÍ) turbínových zdrojů s kapacitními platbami jak z uhlí, tak také z emisního plynu, budou znamenat pro Němce bezkonkurenčně nejdražší proud na světě a energetickou chudobu, jako už má např. 40 % obyvatel Kalifornie, také "mistra" v OZE. Německo bude chtít po zavření JE od ledna 2023 elektřinu importovat, ale za chvíli už nebude odkud. To by chtěli lidi jako vrchní lobbista za špinavé dotace Krčmář na FVE nejen dotace na investici, ale i na provoz. Jen kdyby ze sebe nedělali svatoušky, jak jim jde o blaho planety. Jde jim je o vlastní špinavý dotační byznys, bez něhož za 11 let nepostavili nic, i když je to tak super "levné a výhodné". Z 81,4 TWh brutto výroby elektřiny v ČR připadly na FVE 3 %. A to máme v ČR instalovanou kapacitu FVE jako Temelín. A ta story z nerecyklovatelných čínských panelů nás za rok 2010-2030 bude s nějakými větrníky (1 % loňské výroby elektřiny) stát 1 bilión korun. Dle výpočtu Drábové bychom za tyhle peníze měli 4 velké reaktory na 60 až 80 let provozu. A to bez jakýchkoli provozních podpor od daňových poplatníků. Investice by se zaplatila za 25 let a zelení Němci a Rakušané budou za proud z JEDE a JETE prosit na kolenou a hlavně sypat penízky, když jim bude zima a temno. A že jo. Takže české uhlí (loni 43 % elektřiny) musí být využíváno do doby, než postavíme robustní jadernou energetiku. Putinův plyn ani v mezidobí, to jsou další ztracené stamiliardy a socializace zbytečných nákladů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 06:55 Reaguje na
Pletete do sebe dvě nesouvisející věci. Energetiku v Německu a u nás.
Když se dívám, kam to Němci dotáhli a na jaké technické úrovni jsou, tak se vůbec nebojím, že budou u nás "prosit na kolenou" o nějakou elektřinu. To je jen demagogie pro hlupáky. Jak to udělají netuším, stejně jak nevím, jak dělají řadu výrobků nejlepších na světě.

Naše energetika je úplně jiné kafe, je to totálně zkorumpovaný parasystém, kde se vyplácí gigantické dotace, aniž by se konal vůbec nějaký rozvoj.
Samozřejmě, že místo solárního a biopalivováho tunelu bychom měli novou jaderku, jenže to není problém OZE nebo Němců atd., ale tohoto zkorumpovaného babišistánu.
Odpovědět
MG

Milan G

19.4.2021 08:59 Reaguje na Pavel Hanzl
A když to, soudruhu, dohromady pletete vy tak je to v pořádku? Vy ani nevíte co píšete. Chocholoušek čeká.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 20:29 Reaguje na Milan G
Upozorňuji vás naposled, abyste mi nenadával do soudruhů. Já vás taky neurážím.
Odpovědět
MG

Milan G

20.4.2021 12:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Nadával? Odkdy je pro vás slovo soudruh nadávka? Nevim proč nepřiznáte, že jste musel být členem KSČ, když jste jezdil na montáže. Tak to prostě tehdy bylo a vlak přes to nejel. Vy tady budete dokola lhát jak je vaším dobrým zvykem, že to není pravda. Taky už jsem postarší tak si to pamatuji velice dobře, montáže v cizině=člen KSČ, nikdo jiný. Pokud vy tvrdíte, že ne lžete. Takže je zcela jasné, že jste byl komunista a teď na ně plivete, asi výčitky že jo?
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

19.4.2021 11:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Energetika v Německu a u nás jsou dvě věci, které spolu souvisejí víc než úzce.
Vy ovšem ty souvislosti odmítáte vidět.

Aby ty souvislosti rázem zmizely, stačí jednoduchá věc (bohužel nerealizovatelná). Na hranicích kolem dokola Německa přestříhat všechny dráty.

Tím, kdo by začal ronit slzy, bychom nebyli my.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 20:28 Reaguje na Karel Ploranský
To bychom skutečně byli my, pro Němce je ten obchod zcela marginální, pro nás výrazně důležitější.
Tyhle energetiky spolupracují (jako v celé Evropě), ale systémy jsou zcela jiné.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.4.2021 16:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Babiš neřídí zrůdnosti eko EU , ten se jí jen přizpůsobil ekonomicky. Stačí zrušit emisní povolenky , dotace na OZ a trh bude konečně rovný. Pak se uvidí , co má a co nemá smysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.6.2021 09:07 Reaguje na Petr Pekařík
Nejlevnější je chovat se jak prase. Vyhrabat ze země cokoliv co hoří a prohnat to komínem bez jakéhokoliv čištění a tu díru ani nezahrabat.

Fakt je nejlepší to, co je nejlevnější??

Evropská města začala dotovat budování kanalizací a vodovodů, velmi to pomohlo v blokování rozvoje všemožných epidemií.

Byly to tenkrát taky EU zrůdnosti a nesmysly za veřejné peníze???
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.4.2021 08:16 Reaguje na
Clanek od krcmare je PR. Ale myslim, ze nemci a rakusani nas na kolenou prosit nebudou. Prijde nařízení emailem z brusele o povinnych odvodech energie do centra v rámci stability zelené smlouvy. Mozna jim bude jedno, z ceho se to v cr vyrobi a jestli zbyde dost pro vlastni potrebu. Rozložení potreby se pak muze vyresit napr. praci na smeny, už teď se tak z jiných důvodů pracuje. Proseni na kolenou o povolení důležitých staveb pro cr se i dnes děje naopak.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

19.4.2021 10:53 Reaguje na Jarka O.
To mi připadá jako poměrně dost pravděpodobný scénář.
Němci jsou dost ekonomicky mocní (a samozřejmě vůči bruselské partě i politicky mocní), aby své chyby vykompenzovali na účet těch, kteří je odmítli udělat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 20:31 Reaguje na Jarka O.
Naprostá pitomost, Eu není SSSR.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.4.2021 16:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Stačilo by zrušit kšefty s emisními povolenkami a viděl byste ten hukot v kotlíkách.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.6.2021 09:10 Reaguje na Petr Pekařík
A ten nárůst exhalací všemožnách jedů!!

A co zrušit zákony o ochraně vody? To by bylo supersvobodné a v řekách by opět tekly barevné jedy a směs ropných derivátů, sníh ve městě by byl zase do rána černý, jak si vzpomínám od komára.

Ropáctví je prostě kouzelná ideologie, jí ji miluji.....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 08:42 Reaguje na
Komora OZE za diskriminační označila podobu programu Nové obnovitelné zdroje v energetice. Ten má z celkové částky fondu dostat téměř 39 procent, tedy zhruba 60 miliard korun. Podle komory je problém, že 60 procent alokace má být po tři roky určeno velkým energetickým společnostem spalujícím uhlí.
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/ekologicke-organizace-modernizacni-fond-dost-nepodpori-komunitni-energetiku
Odpovědět
ig

18.4.2021 11:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistě, proto bych zrušil všechny dotace do energetiky, ať se to porovná mezi sebou. Jestli uhlí prohraje, neuroním slzu. Ale podmínky musí být stejné pro všechny.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

18.4.2021 11:38 Reaguje na
Tak by to mělo být !
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 18:04 Reaguje na
Jistě, to by bylo nejlepší, ale ropáci a uhlobaroni na to nikdy nepřistoupí.
Musela by se tam počítat i cena externalit.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.4.2021 19:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslím, že by to uvítali, ale započítávat nejenom negativní externality, ale i ty pozitivní.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 19:43 Reaguje na Jaroslav Studnička
A to je co?
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

18.4.2021 07:34
Podpora by už skoro mohla být nula. Ale malé zdroje lokálního charakteru na střechy všech možných budov bych zachovala. Uhelné elektrárny vyřeší trh s povolenkami sám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 20:13 Reaguje na Katka Pazderů
V normálné Evropě se systém OZE rozběhl tak mohutně, že dotace jsou snad už normálně na nule, Němčouři přemýšlí, že větřáky zdaní, Skotové zvedli taky nájmy, takže taky zdaňují.

https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecku-se-budou-stavet-primorske-vetrne-elektrarny-rekordne-nizkymi-dotacemi

https://oenergetice.cz/rychle-zpravy/prumerna-cena-silove-elektriny-nemecku-vloni-poklesla-temer-petinu

https://oenergetice.cz/vetrne-elektrarny/nemecko-provozovatele-vetrnych-elektraren-mori-by-mohli-namisto-cerpani-podpory-statu-platit/

Odpovědět
MG

Milan G

18.4.2021 21:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Hlavně musí podporovat bublající vodík, viďte soudruhu, akumulace, akumulace nezapomínejte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 06:59 Reaguje na Milan G
Každá moderní technologie potřebuje masivní podporu pro nastartování. Myslíte, že se v 19. století třeba železnice stavěla ze vzduchu?
Odpovědět
MG

Milan G

19.4.2021 09:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale soudruhu vy o tom žvaníte jako, že už to je. SMR stačí objednat, zítra přiveze kamion, bublající vodík, akumulace běží na plné pecky to jsou vaše slova. No spíš zblitky.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

19.4.2021 11:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Někde se durdíte, že se porovnává neporovnatelné, teď (opět, jako i jinde) provnáváte neporovnatelné vy.
U železnice jaksi nebylo třeba být opatrný a neuplatňoval se strach z rizika cpát prachy do něčeho nevyzkoušeného.
Na to, aby se vidělo že železnice funguje a vyplácí se, stačil JEDEN JEDINÝ VLÁČEK někde, kde dosud jezdily povozy. Čili riziko představovalo hodnotu jednoho vláčku.
Kdyby tam tehdy šlo o částky nákladů porovnatelné s obřími náklady na to, co se prosazuje dnes - vy a Brusel - tak by praotcové byli se zaváděním železnice o hodně opatrnější. Ti totiž museli na rozdíl od bruselských ouřadů POČÍTAT.
Ostatně drtivá většina železnic se stavěla původně za soukromý kapitál a jediné, co mohli investoři očekávat od státu, byly úlevy na daních.
Obdoba dnešních dotací coby nástroje pro prosazení něčeho, co by se v normálních ekonomicky nepokřivených podmínkách nemohlo nikdy vyplatit a investoři by do toho nešli, tehdy jaksi ještě nebyla vynalezena.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.4.2021 21:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak třeba v Británii jsou dotace tak na nule, že Británie platí každý rok víc a víc, loni to bylo rekordních 2,3 miliardy liber, o 0,7 miliardy liber víc než o rok dříve:
https://www.thegwpf.com/high-wind-subsidies/
Hned Váš první odkaz je pěkná střelba do vlastní nohy, protože je to článek z roku 2017, kdy se s velkou pompou vysoutěžily offshore větrné elektrárny s nulovou dotací, ale dodnes se žádný z těch projektů nerealizoval. Nakonec se totiž ukázalo, že si jen společnosti zadarmo vyblokovaly území, kde v budoucnu mohou a nemusí stavět, a zamezily tomu, aby tato místa dostala konkurence.
No a o co loni díky pandemii průměrná cena elektřiny klesla, o to a ještě mnohem víc letos zase stoupla. Takže zatímco loni klesla na průměrných 30 €/MWh ze 37 €/MWh v roce 2019, letos je průměrná cena silové elektřiny už u 50 €/MWh.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 07:11 Reaguje na Emil Novák
To je hezké, jenže u nás je ta cena přes 55 eur prakticky pořád, tak kdo co víc dotuje??
Já jsem ale přece nepsal, co kdo postavil nebo nepostavil, ale že se jde dotěchto systémů už bez dotací. Určitě byste našel dost už realizovaných projektů, které jsou postaveny bez veřejné podpory.

Jenže se taháme o nic. U nás je dotace do OZE přímo gigantická, přitom se nestaví skoro nic, naši investoři investují v Rumunsku nebo v Polsku. Tohle je fatální problém, ne Německo.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/cesko-slunci-nepreje-solarni-investori-miri-do-polska-ci-rumunska-116560
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.4.2021 07:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste napsal, že "V normálné Evropě se systém OZE rozběhl tak mohutně, že dotace jsou snad už normálně na nule", to evidentně není pravda.
Cena silové elektřiny o tom, kdo víc dotuje, neříká vůbec nic, protože dotace se hradí z ostatních složek ceny elektřiny. A fakt že Německo má nejdražší elektřinu v Evropě, hovoří o tom, kdo víc dotuje, úplně jasně.
Krásně si protiřečíte v tom, že na jednu stranu tu pořád hlásáte, jak se v Evropě staví bez veřejné podpory, a zároveň vám nestačí chystaná investiční podpora a vehementně voláte ještě po zavedení podpory provozní ve formě aukcí. Logicky byste měl naopak MPO chválit za to, že provozní podporu odmítá a tím šetří zbytečně vyhozené prostředky daňových poplatníků, když to přece jde i bez ní.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

19.4.2021 11:37 Reaguje na Emil Novák
To je na pana Hanzla moc složité.

K ceně elektřiny:
My ji máme vysokou proto, že dotace + další náklady vynucené uplatňováním OZE se do ní promítají PŘÍMO.
Němečtí hujeři jsou chytřejší. Své občany oblbují a udržují v nich nadšení pro Energiewende tím, že cenu drží dole jak mohou a doplácí se to z jiných zdrojů. Které odběratel elektřiny přímo nevidí, takže mu nedochází, že část SKUTEČNÉ ceny elektřiny neplatí přes fakturu, nýbrž oklikou ze svých daní.
A ve statistikách to lze snadno schovat pod něco jiného.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 20:38 Reaguje na Emil Novák
Aukce jsou snad jediný osvědčený systém, jak provozovat OZE s jistotou nějakého aspoň minimálního výdělku. Což je prakticky ideální stav, protože je to celé levnější, než naše uhláky.
Investice jsou prakticky POUZE soukromé, pokud vím a dnes stavěné OZE mají minimální veřejné dotace.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.4.2021 22:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Opakujete pořád dokola ty samé nesmysly. Není to "celé levnější, než naše uhláky", celé je to naopak výrazně dražší, protože se musí dotovat nejen ty OZE když vyrábějí, ale ještě k tomu jiné zdroje když OZE nevyrábějí. Uhelné elektrárny se nedotují, naopak většinu ceny elektřiny z nich dnes tvoří pokuta za vypouštění emisí, ze které se opět financují právě ty OZE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 23:09 Reaguje na Emil Novák
Nechovat se jak prase a neotáčet se na debilních výmluvamách prostě něco stojí.
Bydlet v chatrči z blata je skutečně nejlevnější, pěkný čistý domek něco stojí.

Jenže vy asi vůbec nechápete tu klimtickou trgédii, to nicnedělání bude krutě nejdražší.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.4.2021 07:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Falešné dilema. Nemusíme se ani chovat jako prase, ani platit drahou elektřinu. Řešení je známé a v řadě zemí vyzkoušené. Stačí přestat filozofovat a začít na něm pracovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.6.2021 09:14 Reaguje na Emil Novák
jistě. A ten systém je jaký?
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.4.2021 16:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Už jste vymyslel , kam s omletými vrtulemi z větráků a co s použitými panely FTV elektráren , jejichž majitelé cíleně na konci životnosti panelů zkrachovali a nechali to jako černé skládky na obcích ?
Odpovědět
MG

Milan G

19.4.2021 09:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Platby německé rodiny za EE, 4000kWh odběr, průměrná cena

rok 2018 - 1153 Eur

rok 2019 - 1190 Eur

rok 2020 - 1217 Eur

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 20:39 Reaguje na Milan G
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nikde-nezdrazuje-elektrina-tak-rychle-jako-v-cesku-proc-133070

https://oenergetice.cz/rychle-zpravy/prumerna-cena-silove-elektriny-nemecku-vloni-poklesla-temer-petinu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 20:42 Reaguje na Milan G
Jen jste tam opoměl napsat, kolik průměrná rodina vydělává a kolik procent příjmu jde na elktřinu.
To by bylo úplně něco jiného, že?
Kolk vydělává pracovník v energetice v Německu a kolik u nás. To se výrazně promítá do ceny.
Odpovědět
MG

Milan G

20.4.2021 12:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Co to je zase za zblitky? Přesně jak napsal p. Studnička, kličkujete jako zajíc. Když vám tady napíši údaje ze Eurostatu kolik platí za EE v Německu, tak tady blijete nesmysly které s tím nemají vůbec nic, ale vůbec nic společného.

Ten údaj říká, kolik platí Němci za EE, bez ohledu na jejich mzdy, chce se mi napsat soudruhu, ale to už asi urážim i toho soudruha. Naprosto zbytečně jste teď zaprasil a znepřehlednil diskusi dvěma zblitky, které nemají vůbec nic společného s tím co jsem uvedl já. Kdyby jste byl normální, tak by tyhle diskuse měly o cca 100 vašich lživých, hloupých atd. příspěvků méně a byly daleko přehlednější. Na druhou stranu musím přiznat jistou komediálnost, jinými slovy pobaví svojí hloupostí, která se sem tam v těch vašich příspěvcích objeví, ale moc jí není.

Už jste zjistil o kolik se ohřál vesmír oproti tomu jakou měl teplotu v době svého vzniku?
Odpovědět
VH

Vladimír Hošek

20.4.2021 17:08 Reaguje na Katka Pazderů
Trh s povolenkami to oxymorón. Sociálně inženýrský projekt emisních povolenek má parametry mafiánského výpalného.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.4.2021 08:15
Dejte mi FV set pro RD, aby se mi investice vrátila do 7 let. S radostí se pak od sítě navždy odpojím.

Všichni pro jásot nad vítězstvím OZE nad ropáky přestali sledovat faktury za elektřinu. Cena vlastní energie je cca 20% , zbytek povětšinou za náklady na překopání distribuce, aby zvládala rozmary počasí.
A to se vlastně ani se základními úpravami distribuce moc nepohnulo v ČR.
Světlé zítřky nás teprve čekají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 08:48 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pokud bude trvat mrtvolná vláda, která nedělá VŮBEC NIC, tak přijdeme o vlastní energetiku ještě v tomhle desetiletí.
Už teď mám výrazné zpoždění.
Jedinou možností je vytvořit reálnou koncepci (ne zcela iluzorní mastodontní jádro), ale moderní systém OZE zkopírovaný odkudkoliv, kde to funguje a investovat do toho bambilión.
Pomůže výrazné zdražení elektřiny, které nás stejně čeká.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.4.2021 09:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Alespoň si zjišťete základní fakta.

NZÚ pokračuje i v roce 2021.
Pro firmy a města loni skončil program OPPIK a od 2021 je nový program OP TAK.
K tomu od 2021 Modernizační fond, kde dle předregistračních výzev jsou projekty za téměř bilion Kč.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 09:07 Reaguje na Jaroslav Studnička
Obávám se, že tahle vláda může vymýšlet naprosto cokoliv a vytvářet koncepce a cypoviny jakékoliv, ale za 8 let už dostatečně prokázala, k čemu to vždycky je.

Netvrdím, že všechno je úplně blbě, ale následující vláda musí udělat důkladnou revizi a vyházet všemožná "ku.vítka", kterých je v tom něurékom a zajistit, aby se to nedalo zase celé zkorumpovat, jako dnes prakticky vše.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.4.2021 16:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo , jedny kur.ítka vyhází, aby měla místo na svoje a lepší. Kde berete ten optimismus , že Piráti či dementblok bude lepší? Ti druzí už tu byli a zůstala za nimi min. stejná spoušť
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

18.4.2021 11:57 Reaguje na Pavel Hanzl
A až vypovíme Rusům válku, odpojí nás od plynu, tak pak příjdou ke cti ty soláry na střechách. Ovšem jestli bude někdo, kdo by elektřinu z nich, vlastně z čehokoliv včetně Dukovan a Temelína, vůbec potřeboval.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.4.2021 12:03 Reaguje na Jiří Daneš
Myslíte, že polní maršál Adamová - Pekarová nedobije v čele vojsk Moskvu :-)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 19:45 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vrchní velitel naší Armády je parapresident Zeman.

To fakt není morbidní a hnusnej vtip.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.4.2021 16:55 Reaguje na Jaroslav Studnička
Musela by rychle a se svým pověstným šarmem, aby jí přes ruskou zimu bez OZE neumrzly spoďáry , jako předchozím návštěvníkům.
Odpovědět
sv

18.4.2021 12:12 Reaguje na Jiří Daneš
Už jsi poslal zvací dopis puťkovi?
Odpovědět
Sl

Slovan

18.4.2021 13:50 Reaguje na Jiří Daneš
Ano, vyhodit někomu muniční sklad na jeho území, při kterém zemřeli navíc lidé je opravdu už regulérní důvod k vyhlášení války.
Odpovědět
MG

Milan G

18.4.2021 19:02 Reaguje na Slovan
Ani mně nepřekvapuje, že tomu věříte. Zapomněl jste dodat, že sem ti agenti přišli na obyčejnou emailovou žádost z Tádžikistánu. A zatím nikdo nepředložil důkaz, že to byli oni. Zrovna tak můžu napsat, že poblíž Vrbětic se v kritickou dobu poflakoval Nějaký agent známý pod přezdívkou Slovan. Tak to je jasné, to byl on kdo to vyhodil do luftu. A všichni na to skočí.

Otázka, to vás nezaráží, že to údajně sedm let věděli a přišli s tím až teď?
Odpovědět
Sl

Slovan

18.4.2021 20:35 Reaguje na Milan G
U vás se taky nedivím. Probíhalo vyšetřování - ano, 7 let. Tajné služby si chtěli být evidentně naprosto jisté a vláda to vyšetřování odtajní. Nikdo o tom tedy 7 let rozhodně nevěděl!

Obhajovat státní terorismus proti vlastní zemi může jen jeden člověk - vlastizrádce!

Odpovědět
MG

Milan G

18.4.2021 21:49 Reaguje na Slovan
Nikdo nic neodtajňoval, sami přiznali, že to ví od cca středy minulého týdne. Co tedy sedm let vyšetřovali? Na základě vlastní skušenosti nevěřím fízlům a tajným službám už vůbec ne, hlavně od té doby co jim šéfovala Nagyová.

O jakém státním terorismu tady mluvíte? Vrbětice tehdy chránili důchodci nebo studenti s plynovkama, kamerové systémy prakticky nefungovaly, díry v plotě atd. Co hůř následně po výbuchu, soukromého majetku/munice atd/ soukromé firmy se zjistilo, že se nevedla prakticky žádná evidence. Mluvilo se tehdy také o tom, že jednotlivá skladiště byla evidentně přeplněna municí v rozporu s předpisy. A také se říkalo, že mohlo dojít k vyřizování účtů mezi různými skupinami, které prodávali zbraně.

A najednou po sedmi!! letech přijde strážmistr Koudelka s tímhle, pár měsíců před volbami a hlavně před tendrem na stavbu JEDu. Takže už v sobotu tady vřeštěli z opozice jako paviáni, že se musí vyloučit Rosatom.

Takže tomu vašemu státnímu terorismu, můžou věřit tak ovce vašeho typu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 08:07 Reaguje na Milan G
"Kdybys nebyl hlupákem, nestal by ses medvědem". z Mrazíka
BISka má svoje závěry stoprocentně dokázané (jak už několikrát prokázala) a v proruském babišistánu obvinit ruské agenty musí mít vše prokázané 100x.

Žádná Nagyová nikomu nevelela (jak se x krát prokázalo) byla to jen lež od špinavců. A tak je to s váma dycky.

Odpovědět
MG

Milan G

19.4.2021 08:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Soudruhu, zase vaše zblitky. To co vy tady blábolíte nemáte ničím podložené, vy jen chcete aby to tak bylo. Protože vy své tuposti nejste schopen pochopit, že vše může být jinak než vy si ve své kebuli myslíte. Bublající vodíku....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 08:11 Reaguje na Milan G
Veškerý zbrojní průmysl za komára byl v rukách sovětů, veškeré další transformace a parakšefty atd. byly zase pod jejich ne možná kontrolou, ale silným vlivem. A protože bordel je jakási ruská národní vlastnost, taky Vrbětice byly bordelsystém nutně pod ruským vlivem, samozřejěmě maskovaný jako "soukromé společnosti".

Jenom je mi není jasné: proč to vůbec odpálili a proč se to vynořilo zrovna dnes, kdy Hamáček měl jet do Moskvy políbit prsten.
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.4.2021 08:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Smim připomenout, že by měly na podzim být volby a tendr?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 20:46 Reaguje na Jarka O.
Možná to souvisí, čort znajet. Možná byli až dnes jistí, že to byli oni. Nemůžou na veřejnost s mikrominimální pochybností.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.4.2021 16:59 Reaguje na Milan G
Ono taky trvá dobu , než přečtete všechny maily ( zvláště, když vám některé majitel skladu zatají). taky je dobré mezi spoustou vysbírané a zlikvidované munice najít kousky něčeho , co do skladu munice jaksi nepatřilo a místní to tam nedonesli. Chodit po lese , kde z větví visí munice, chce asi dost silné nátury
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.4.2021 08:26 Reaguje na Slovan
Dejte prosím pokoj s blbostma a obviněním z takových věcí, mozna jsou zrádci jinde. O 4 roky odložené obvinění, no. Vy budete nekde dobrovolně valcit za prava orangutanu, a tady byste též vyhlasil valku, když budete pryc? Vzdyt je neekologická.
Odpovědět
Sl

Slovan

19.4.2021 20:39 Reaguje na Jarka O.
Žádná válka samozřejmě nebude. Pouze jsem tím chtěl říct, že tohle je naprosto nepřijatelné a Rusové musí nést co možná největší důsledky! Pokud by to udělali Američané nebo Poláci, budu psát to samé.

Obhajujete ruské agenty GRU, kteří zapříčinili smrt dvou ČESKÝCH občanů. To se máte čím chlubit. Ale na soudruha Klause to stejně nemá, to je fakt.
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.4.2021 21:59 Reaguje na Slovan
Hurá, děkuji vam. Ano, musí se vyšetřit, a nest dusledky, padni komu padni. I když ja myslela, že vyšetřování bylo uzavreno nejpravděpodobnější verzi. O patovi a matovi rec nebyla, spis o houbarich a zlodejich kolem skladu. Šlendrián je zlý, hlavně u výbušnin. Ale asi se stejně vyšetřovat už nebude, případ byl prohlášeními v mediich uzavřen. Tvrdit, že pry jako někoho obhajuji, je celkem neslusne nepodložené obvinění, vetknete si je za klobouk. Na oplátku prosbicka -změňte si nick, ten váš je zavádějící.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 23:13 Reaguje na Jarka O.
Dnes ve zprávách i Reportérech bylo jasně řečeno, PROČ o ti grázli odpálili.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 23:11 Reaguje na Slovan
https://www.reflex.cz/clanek/komentare/106621/rus-pochopi-jedine-tvrdost-hrajeme-o-posledni-zbytky-dustojnosti.html
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.4.2021 17:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Zrovna Reflex bych za vzor kvalitních informací nedával.
Odpovědět
MG

Milan G

20.4.2021 12:37 Reaguje na Slovan
Když jste takový demokrat, který upírá ostatním mít vlastní názor, co říkáte na USA v Iráku, nebo Francii a Itálii v Lybii? Upozorňuji, že tam se válčí dodnes.

Můžete sdělit třeba Koudelkovi jak zapříčinili ti dva agenti smrt dvou českých občanů? On to totiž neví, a neví to ani ten fízl Mazánek, říkají že mají podezření. Vy jste viděl jak tam ti dva agenti dávají ty roznětky? Asi ano podle toho co tady blábolíte, ale jak říkám v tom případě by jste měl fofrem pelášit na policii nebo k tomu Koudelkovi. Jinak kecáte hlouposti, které jste slyšel bůhví kde.
Odpovědět
MG

Milan G

20.4.2021 12:43 Reaguje na Milan G
A ještě malý dodatek.
Můžeme si odfajfkovat, za prvé Sputnik V je zcela jasně mimo, řekl to Hamáček,
za druhé Rosatom je konečně odstaven, je ze hry řekl to Hamáček a další politická sebranka.
A o to přeci šlo!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 20:08 Reaguje na Jiří Daneš
Plyn stejně kupujeme na burze v Rotterdamu a přes Družbu už dlouhu chodí kulový.
Všiml si vůbec někdo, že v roce 2009 byla plynová krize a Rusi zavřeli kompletně kohouty??
A jak to dopadlo? V Evropě se nestalo nic a Rusi prodělali gatě, od té doby šlapou jak hodinky.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.4.2021 22:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Přes Družbu chodí "kulový" asi proto, že Družba je ropovod a ne plynovod. A když ty kohouty zavřou znovu, tak bude úplně jedno, jestli ten plyn kupujeme v Rotterdamu nebo Moskvě, on prostě nepřiteče.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 08:01 Reaguje na Emil Novák
Tak jak se jmenuje ten tranzitní plynovod na ruský plyn? Mir, nebo nějak jinak?? A nemá náhodou Družba taky plynovou větev? To fakt nevím.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.4.2021 08:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Náhodou nemá plynovou větev a těch tranzitních plynovodů na ruský plyn je hned několik.
Odpovědět
MG

Milan G

19.4.2021 09:14 Reaguje na Emil Novák
Zajímavé, on s. Hanzl o tom neví, ale píše o tom jako o hotové věci. Zase jenom zblitky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 23:15 Reaguje na Emil Novák
Dobře. Tak opravená verze: Přes těch "několik plynových větví" chodí do Evropy kulový. Už jste spokojený??
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.4.2021 23:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Jen přes Ukrajinu ročně pořád protéká kolem 40 miliard m3 plynu, vy kulový.
https://oenergetice.cz/evropska-unie/eu-nord-stream-ii-nepotrebujeme-vystavbu-muze-zastavit-jen-nemecko
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.4.2021 17:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Orenburg ? Aspoň kdysi se pod tím názvem stavěl.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.4.2021 16:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Já bych to okopíroval třeba od Španělů. Máme podobné podnebí a množství slunečního svitu a svítit v noci na panely se taky naučíme
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

19.4.2021 12:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
FV set pro RD, aby se investice vrátila do 7 let?
A zlaté hodinky s vodotryskem byste nechtěl?

Velmi optimistický odhad návratnosti je 10 let a splnit se může jen za předpokladu, že cena elektřiny výrazně vzroste. Pravděpodobnější je návratnost 14 - 15 let.
Neplácám do větru, vím zcela přesně jak to je, protože s dodavateli intenzivně jednám.
Oba ty údaje jdou ovšem nenávratně do říše pohádek v okamžiku, kdy se kterákoliv z komponent po... po vypršení záruky a budete ji kupovat podruhé!
Záruka je sice krásných 25 let na panely (tj. na výkon 80 % původního), ale jen 15 let na panely jako takové (koroze, vliv prostředí, jiná poškození). Na baterie max. 10 let (na pokles kapacity pod 60 %). Na měnič a další elektroniku 5 let.
Čili sázka do loterie....

A POZOR:
Na výše uvedené doby návratnosti je naděje jen proto, že dotace (Zelená úsporám) je 50 %, čili celá POLOVINA ceny investice !!!

Co dodat?

Jo - k těm úpravám distribuce:
Mně se po socialismu nestýská, to fakt ne - ale co je třeba soudruhům poctivě přiznat, přenosovou soustavu nám zanechali opravdu nadstandardní. Jinak bychom byli v mnohem horším svrabu a vliv nevyzpytatelných OZE by znamenal ještě větší šok.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 20:50 Reaguje na Karel Ploranský
Mám pocit, že vyjednáváte s někým, kdo vás chce natáhnout jako gumičku. Koroze u skleněného panelu bude asi skutečně vážný problém.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.4.2021 17:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Články jsou v něčem uloženy( rámeček ?), mezi nimi jsou mřížky. Podle známého právě toto Číňani dělají blbě a je třeba to ideálně co nejdříve přetmelit. Jak se dostane vlhkost dál , tak je konec. Počítejte s dilatací materiálu v různých teplotách a UV zářením.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 08:56
Nechápu, proč ti mašlonci vytváří stále nové a zcela nesmyslné a evidentně nefunkčí systémy (viz. solární a biopalivový tunel), když v normálních zemích to velmi dobře funguje!!
Jmenuje se to "energetická aukce", kde si každý producent vysoutěží vlastní výkupní cenu, kterou mu pak stát garantuje.
Tím se místo "šílených dotací" dostávají na nižší ceny elkřiny, než platíme my z uhláků.

https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/ve-spanelske-aukci-podporu-oze-uspely-projekty-vykonem-pres-3-gw

https://oenergetice.cz/nemecko/vetrne-elektrarny-si-zari-nemecku-vysoutezily-nejvyssi-moznou-cenu-novinkou-byla-inovativni-aukce/


Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 08:59 Reaguje na Pavel Hanzl
V těchto dvou článcích je jasně vidět, že elektřina z OZE snižuje cenu v celém státě, kdežto zastaralé uhláky ji zvyšují. Časem se to bude jen zvýrazňovat.

https://oenergetice.cz/rychle-zpravy/prumerna-cena-silove-elektriny-nemecku-vloni-poklesla-temer-petinu

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nikde-nezdrazuje-elektrina-tak-rychle-jako-v-cesku-proc-133070
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.4.2021 09:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Španělsko : 5x vyšší doba osvitu než ČR
Německo: 2tis.km pobřeží Baltu kde skutečně fouká.

Musíte porovnávat srovnatelné věci a ne lítat jak urvaný vagón po vytržených věcech z kontextu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 09:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
Sluneční výkon ve Španělích je asi 1.3x vyšší, než u nás, se započítání oblačnosti to bude maximálně 2x tolik, za celý rok.
Nesrovnávejte extrémy, ale srovnatelné země, třeba Rakousko. To má víc vody, ale žádnou JE.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.4.2021 11:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Rakousko má také ovšem menší instalovaný výkon ve FVE než ČR :-).
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.4.2021 14:26 Reaguje na Jaroslav Studnička
A jadernou energii bere od ČR . Ale to p.Hanzl nevidí, do Vídně je daleko...
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.4.2021 19:17 Reaguje na Miroslav Vinkler
Njn, zatím pořád elektřina nemá viditelné barvy dle původu :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 19:49 Reaguje na Miroslav Vinkler
Je to nesmysl, Evropa je jeden energetický okruh a elekřina lítá pořád dokola.
My ročně vyrobíme víc, než spotřebujeme, ale každoročně se to snižuje. Především tím, že nakupujeme levnou z OZE z Německa a prodáváme jim drahou špičkovou, jenže to pomalu končí a my nemáme náhradu.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.4.2021 17:07 Reaguje na Pavel Hanzl
I Rakousko je více na jihu a tím dostává průměrně více slunce.:-) Co Polsko ? :-)
Odpovědět
ig

18.4.2021 11:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Jestli je to funkční a levnější, tak proč se sakra vůbec řeší ty dotace? Lepší vyhrává, jako vyhrála digitální fotografie nad chemickou nebo celulární telefonie nad pevnou sítí, čímž se zároveň prokázalo, že lidstvo umí bez sentimentu zahodit sto let budovanou infrastrukturu jakmile se ukáže, že je k dispozici něco efektivnějšího.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 19:54 Reaguje na
Ty dotace byly potřeba zkraji, aby se to celé rozběhlo. Normální státy si postavili zadraho základy a už dnes těží dividendy, nablblý babišistán investoval taky, ale vytvořil si z toho solární tunel a teď, kdy celá fve technologie je na snad desetině ceny, jsme to zařezali celý. Musíme být v Evropě za totální tutany.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.4.2021 20:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Proto Německo muselo přistoupit k tomuto... https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/nemecko-zastropovalo-prispevek-podporu-oze-kvuli-deficitu-uctu-by-jinak-prudce-vzrostl
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 07:22 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vy zase nevíte, jak to v německu funguje, že? Tam stát garantuje výkupní cenu a pokud je většinu roku extrémně levná, tak krvácí. U nás ton nehrozí, u nás je celoročně vyšší, než ta německá dotovaná.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.4.2021 12:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy nemáte absolutně ponětí, jak funguje trh s elektřinou :-))).
Nedělejte ze sebe hlupáka...
Odpovědět

Jirka Černý

18.4.2021 21:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy evidentně nepodnikáte, když bude něco dávat ekonomicky smysl nepotřebujete dotace protože peněz na to aby z nich byly další peníze je vždy dost a lidé kteří ty peníze mají si to umí dobře spočítat, dotují se jen pochybné podniky které nikdo soudný za své peníze nezaplatí, proto Je na nás občanech aby jsme prostřednictvím daní a následně dražšího protěžovaného produktu tento ekologickoekonomický experiment dostaly do kladných čísel.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 07:26 Reaguje na Jirka Černý
Němci dotují na cenu nižší, než my platíme z uhláků.
Protože nastal přesný opak toho, co věštili pořád ropáci, (jak dycky) že elektřiny bude nedostatek a bude děsivě drahá.
Je jí přebytek a je až fatálně levná, proto se dotuje výkup, aby producenti nebankrotovali.

Jenom jsem nezjistil kdo ji kupuje skoro zadara, ten se na tom musí asi dost balíkovat.
Odpovědět
ig

18.4.2021 23:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Máte to trochu popletené. To co se používá na rozběh se jmenuje investice, ne dotace :-) Dotace jsou utrácení, to je něco jako když si koupím chleba se salámem, to také není investice (ledaže bych jej někomu následně prodal) :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 07:32 Reaguje na
Máte to trochu popletené.
Pokud někomu prodám chleba se salámem, není to investice, ale obyčejný kšeft.
Investice může být přímá, na úvěr, nebo s pomocí dotace.
Dotace je podpora něčeho, co je potřeba a samo se to neuživí. Tj. podpora producentům, když fučí a svítí a cela výkupu je na nule.
Výhoda je, že se dotuje na cenu daleko nižší, než je z našich uhláků.

Nejbizardnější dotace jedou ve velkém asi u nás, kdy se dotuje miliardami Agrofert, který vykazuje taky miliardové zisky, to je šaškec hodný reálného fašismu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

18.4.2021 08:59
Nevím, ale stěžovat si, že jiným je umožněno okrádat spoluobčany intenzivněji, je trochu ... chucpe.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 09:00 Reaguje na Viktor Šedivý
Jistě, uhlobaronové by měli už vypadnout...
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.4.2021 09:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Jj, nejlépe ještě letos třeba v Opatovicích, aby měli obyvatelé Pardubic, Hradce a Chrudimi příjemnou zimu :-)
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

19.4.2021 12:07 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nebuďte pesimista, pan Hanzl to má vyřešené.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.4.2021 20:36 Reaguje na Karel Ploranský
No právě :-)
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.4.2021 17:13 Reaguje na Jaroslav Studnička
No jistě. Obyvatelé vzpomínaných měst budou dostávat levnou energii skoro vždycky , když bude na pobřeží Sev. moře dost foukat a budou přebytky. Kdo si doma uloží , ten bude mít na dny s mlhou. Jo a taky budou na polovině VČ plantáže FTV panelů a přebytek se bude ukládat do přečerpávacích vodních elektráren mezi jednotlivými písníky kolem Labe. Sice budou trochu prosakovat, ale to se čase ucpe.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.4.2021 09:35
Je zajímavé, že IRR projektů již ERÚ pro rok 2022 stanovil, byť to platný zákon nežádá (je stále ve schvalovacím procesu). IRR pro všechny druhy oZE jsou 6%, viz
https://www.eru.cz/documents/10540/6295193/N%C3%A1vrh+technicko-ekonomick%C3%BDch+parametr%C5%AF.pdf/241e59df-aa56-44ca-a096-e3c09ef6ab1b

Myslím, že kdyby byly v zákoně pro všechny OZE maximální IRR stanoveny na 6 %, vůbec nic by se nestalo. Ještě lepší by bylo veškerou podporu zrušit a ponechat zvýhodnění OZE jen přes zpoplatnění fosilního uhlíku. Ono se to v podstatě může stát samo, protože uplatňovat elektřinu z OZE na volném trhu bude možná brzy výhodnější než využívat tuto podporu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 09:45 Reaguje na Jiří Svoboda
Tohle přece dávno proběhlo řeba v Německu a dost dlouhá období tam mají cenu silové elektřiny na nule. Tož mudrujte, jak to udělat, aby producenti nebankrotovali.
Odpovědět
ig

18.4.2021 11:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Nijak. Tohle je zrovna jedna z věcí, které si trh umí srovnat sám. Chceš v zimě svítit? Tak plať 10x víc, ať přežijeme letní sezónu. Nechceš platit? Sežeň si elektřinu kde umíš.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 20:01 Reaguje na
To je systém sice pravicový, ale úplně blbý. Skončilo by torozvratem.Měmčouři to dělají chytře, garantují výkupní cenu ovšem na nižší úrrovni, než je cena z našich uhláků. A výsledek? Eklektřina tam jde dolů a je jí dost, zatímco u nás se zdražuje a hrozí nedostatek.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.4.2021 21:38 Reaguje na Pavel Hanzl
"Němčouři" to dělají tak chytře, že jak domácnosti tak průmysl mají nejdražší elektřinu z celé EU a jejich vlastní Federální kontrolní úřad říká, že se "energetický přechod stává nebezpečím pro celé Německo", nebo že "V současném systému je třeba se bát stále vyšších cen elektřiny, nebo že "Federální kontrolní úřad vidí nebezpečí, že energetická transformace v této podobě ohrozí Německo jako místo podnikání a přemůže finanční sílu společností spotřebovávajících elektřinu a domácností".
https://www.welt.de/wirtschaft/article229449033/Energieversorgung-Bundesrechnungshof-warnt-vor-Stromluecke.html?cid=socialmedia.twitter.shared.web
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 07:39 Reaguje na Emil Novák
Emil Novák 17.1.21
V denní špičce na jaře je spotřeba v ČR 8 GW a výkon německých FVE 30 GW. Tj. téměř čtyřnásobek toho, co bychom dokázali spotřebovat.

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nikde-nezdrazuje-elektrina-tak-rychle-jako-v-cesku-proc-133070

https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/obnovitelne-zdroje-zlevnuji-i-asii

Vaše názory jsou nějaké trochu zmatečné.

Odpovědět
EN

Emil Novák

19.4.2021 07:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Bychom dokázali spotřebovat, kdyby bylo jak ten výkon přenést, což není a nebude.
Zmatečné jsou vaše názory.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 07:55 Reaguje na Emil Novák
My nemáme přenosovou síť??
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.4.2021 08:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Nemáme takovou, která by podobné výkony dokázala přenést. Kdybychom ji měli, nedocházelo by k tomu, že se ve špičce produkce německých FVE liší cena elektřiny v Německu a ČR klidně o 40 €/MWh.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 08:19 Reaguje na Emil Novák
Muhehehhehfakt dobrý! Můžu hádat, kde je ta elektrika levněší o 40 eur????

Ale ten příspěvek nebyl o přenosové síti, ale o tom, že stávající německé fve dají ve špičce 8x víc elektřiny, než je spotřeba celé ČR.

Ovšem v celoročním výkonu je to řádově polovina.

To je ale cesta, protože my bychom při dobrém skladování elektřiny mohli sluncem nahradit uhlí kompletně a ještě by zbylo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.4.2021 08:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Silová elektřina je v tu chvíli levnější v Německu, to ovšem neznamená, že tam spotřebitel zaplatí méně. Zaplatí naopak více, jen to zaplatí v jiné složce ceny elektřiny. Naopak ve chvíli, kdy nefouká a nesvítí, se ceny silové elektřiny obvykle otočí a je dražší v Německu než u nás.
No a jelikož ten výkon není k nám jak přenést, nelze ho tu ani skladovat, to dá rozum.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

19.4.2021 12:24 Reaguje na Emil Novák
Skladovat by se nedal ani kdyby k nám byl přenesen.
To umí jen pan Hanzl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 23:30 Reaguje na Karel Ploranský
Tutyna, pytluju to ve Vrběticích.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 20:57 Reaguje na Emil Novák
To nechápu. Pořád tady razíte, jak dotujeme Němce elektřinou z uhláků a najednou není " ten výkon není k nám jak přenést" ty dráty jsou jednosměrné, jo??

V Německu musí být el, dražší, protože energetici tam mají možná 3x vyšší platy, ovšem pouze o 50% dražší el
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.4.2021 23:08 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Vymýšlíte si, nic takového nerazím.
2) Je trochu rozdíl přenést do Německa pár GW z našich uhelných elektráren, nebo desítky GW z německého slunce a větru, když zrovna tyto zdroje vyrábějí.
3) Až se bude elektřina vyrábět šlapáním na rotopedu, tak pak možná to srovnání platů a ceny elektřiny začne platit. Do té doby je to pěkná hloupost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 23:29 Reaguje na Emil Novák
A proč proboha desítky GW, když naše spotřeba celého státu dělá ve špičce 8 GW?? Informace od vás.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.4.2021 07:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože jste tady chtěl tu elektřinu akumulovat. To už jste zapomněl? A není to 8 GW ve špičce, ale ve špičce na jaře. V zimě je to i o polovinu více.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

19.4.2021 12:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Cituji vás: "V denní špičce na jaře je spotřeba v ČR 8 GW a výkon německých FVE 30 GW. Tj. téměř čtyřnásobek toho, co bychom dokázali spotřebovat."
Pominu to, že spotřeba se neudává v GW, to je jednotka výkonu.
Mají-li Němci k dispozici čtyřnásobek toho, co dokážeme spotřebovat my, proč by mne to mělo udivit? Mají 5x větší území a 8x víc obyvatel! Nevím kolikrát víc mají průmyslu, hledat to kvůli vám nebudu.

To co dají OZE Němcům KDYŽ NĚCO DÁVAJÍ, je údaj na prd. Je třeba se ptát:
a) co by s tím dělali, kdyby to od nich nikdo zrovna nechtěl
b) co je jim to platné, když zrovna nesvítí a nefouká.
Mají s tím dost starost. Občas nezvládají ani to, když sice svítí a fouká, ale ne v té správné části Německa...

Oni ale nevědí, že v ČR žije nějaký pan Hanzl, který má vyřešenou a provozně způsobilou technologii akumulace.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 21:09 Reaguje na Karel Ploranský
Ta citace je od pana Nováka a ne ode mě.
ad a) Slunce svítí právě v době, kdy je denní špička. Takže se mění klasický vebloudí graf na kachní a rozdíl obou integrálů je přímý a spotřebovaný výkon fve.
ad b) Když nesvítí a nefouká jedou akumulátory (lithiové, vodní a jakékoliv jiné), jedou taky špičkové a záložní zdroje (vodní, paroplynové, zbytkové uhláky a jádra, možná už i vodíkové?? atd.) taky jde nahoru cena el. takže se razantně snižuje spotřeba.

Ale akumulace elektřiny ve velkém je největší technická výzva dnešní doby a rovná se to vynálezu páry, dieselu a kybernetiky (pí Drábová).
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.4.2021 12:21 Reaguje na Pavel Hanzl
A čím více bude OZE, tím delší období tam budou mít cenu silové elektřiny na nule a tím více bude nebezpečí, že ve spravedlivém systému producenti zbankrotují.

Pokud by se bezemisní elektřina vyráběla hlavně v JE, toto by nestatlo. Zelení mozci tento velmi vážný problém OZE nechtějí vidět, protože se jim nehodí do krámu a přišli by o podporu z bez/protijaderné ciziny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.4.2021 20:03 Reaguje na Jiří Svoboda
Nšmci (i všechny normální země) to mají ošetřené v aukcích a nikdo tam nabankrotuje, ovšem nikdo se zase nanablíkoje, jak je zvykem u nás.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.4.2021 22:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Nikdo tam nebankrotuje, až na jednoho z největších výrobců větrných elektráren Senvion, který se dostal do insolvence předloni, nebo předtím prakticky všichni výrobci fotovoltaických panelů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 07:54 Reaguje na Emil Novák
Nejspíš měl svoje problémy, protože ostatní prosperují. Výrobce fve panelů zahubila konkurence z Číny.
Ovšem u nás i během solárního tunelu zbankrotovalo dost solárníků (celé to většinou kupoval ČEZ) a dnes se ti mašlonci chystají zařezat zbytek.

Jsme prostě země naopak a to dlouho fungovat nemůže.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.4.2021 08:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Ostatní prosperují, a proto musel třeba další velký německý výrobce větrných elektráren Siemens propustit v tomto oboru 7800 lidí, aby se vymotal ze ztráty.
https://oenergetice.cz/spolecnosti/siemens-energy-vyrobce-vybaveni-pro-elektrarny-zrusi-7800-pracovnich-mist
A asi proto, že ostatní tak prosperují, se v Německu snížil počet pracovních míst v sektoru obnovitelných zdrojů o třetinu, a německé oborové organizace varují, že větrný byznys bude do Číny následovat ten fotovoltaický.
https://www.cleanenergywire.org/news/correction-drop-production-and-installation-cuts-employment-german-renewables-sector
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 08:21 Reaguje na Emil Novák
Jo jo, jak píšete, klimatologové jsou zkorumpovaní aby hlásili pořád nebezpečí oteplování, aby se tihle OZE dotační baroni mohli děsivě balíkovat.................
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.4.2021 08:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Argumenty došly, nic takového jsem nepsal.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 21:13 Reaguje na Emil Novák
Vy znáte snad nějaký ideální systém?
Zkuste si vzpomenout, jak ropáci mohutně hulákali, (nebo snad ještě hulákají??) jak Evropa páchá sebervraždu, jak drahá energie jí zničí průmysl a převálcuje nás Čína!!

A zrazu plesk!!
Energie je na nule a problém je přesně opačný.
Odpovědět
EN

Emil Novák

19.4.2021 23:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Průmysl ničí celková cena elektřiny, kterou mají firmy na faktuře, a ne cena jedné její části, na kterou jste se vy upnul.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 23:26 Reaguje na Emil Novák
Kdo kupuje tu elktřinu, když má nulovou cenu??
Nejsou to náhodou také naši obchodníci (EON, RWE), kteří ji pak prodávají nám za 5.50 Kčú kWh?
Samozřejmě je tam přenosová síť a daně, ale základ je cena na výstupu z elektrárny.
Odpovědět
EN

Emil Novák

20.4.2021 07:25 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Oni nám ji neprodávají za 5,5 Kč/kWh. Zkuste se někdy podívat na fakturu, kolik tam máte cenu za silovou elektřinu. Vy jste ani po tak dlouhé době pořád ještě nepochopil, z čeho se konečná cena elektřiny skládá, a jakou část obchodníci prodávají. Máte to na té faktuře dokonce napsané.
2) Převážná část elektřiny, kterou obchodníci nakoupí a pak nám prodávají, je tzv. baseload, který nakupují obvykle na několik let dopředu za předem danou cenu, k té si připočtou svojí marži, která není nijak vysoká, protože je mezi nimi docela slušná konkurence. Na krátkodobých trzích pak už dokupují nebo prodávají relativně málo. Někdy dokoupí za nula, ale jindy třeba taky za 100.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.4.2021 09:41
Pro mne, za mne zaplácejte všechna pole soláry, biomasou a biopalivy, hory
osaďte lesy větrníků a spalte poslední haluz z lesa. Kochejte se pochybnou ekologizací energetiky, ale já už to mám u zádele a nějak dožiju i s elektroncentrálu a sudem benzínu. Mé osobní nároky na elektřinu jsou minimální a mohu je ještě snížit tím, že nebudu číst na internetu podobné lamenty, že mají solárníci méně dotací, než jiní čerpači dotací.
EU i svět zdeformoval vše, co se dalo dotacemi, pobídkami, dumpingem
a jinými tržními deformacemi. Globální obchod umožnil dovoz ze zemí z
nižšími náklady a tuzemská produkce je i díky povolenkám nerentabilní.
Bohužel všeho do času, než ti dotovaní zjistí, že už nemají konkurenci.
Pak navýší ceny a budou nás ždímat. Tak možná časem zjistíme, že se
ta "tržní" ekonomika minula s "udržitelnou" ekonomikou a zbyl kruh těch netržních regulací všeho možného a neekonomických nesmyslů. Ta lobby
má obrovskou moc a vidím, že jsem ji podcenil. Musím dát p. Hanzlovi za
pravdu v tom, že BIS je velmi schopná. Jak to myslím, ale raději mlčím,
protože se obávám, že je opravdu velmi schopná. Nemá smysl dráždit hada
holou nohou a myslet, že mne neuštkne, protože je prý svoboda slova.
JE je zaříznuta, prezident i vláda umlčena, národ vyčkává na dopady
odvetných sankcí a smějí se jiní, kterým se to nesmírně hodí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 23:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Pan plácalista vše zaplácá a napíše Nostradamu vizi budoucnosti.
My bychom potřebovali zaplácat jen 5% zpevněných ploch fve panely, aby nám to zapláclo polovinu roční spotřeby elektřiny celého státu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.4.2021 23:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže všichni zodpovědní plácalisti stále jen plácají.
Odpovědět
MG

Milan G

20.4.2021 13:04 Reaguje na Pavel Hanzl
A opět vyblitiny a zaplevelená diskuse dvěma úplně zbytečnými příspěvky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

20.4.2021 16:09 Reaguje na Milan G
Ten pán miluje oponovat proti všem, všemu a psát
neustále to samé. Mám podezření, že má nějaký
program, který ty bláboly generuje automaticky.
Zkusím ho někde pochválit, zda podle adresy zareaguje opět negativně. Já si totiž myslím, že reaguje ne podle obsahu, ale podle adresy. Typický
trol zaplevelující jakoukoliv diskusi a hledající
konfrontační témata pro uspokojení své úchylky.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.4.2021 15:26 Reaguje na Břetislav Machaček
Při obhajobě OZE nelze (zatím) věcně argumentovat.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist