https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/lucie-kubesa-letecky-nebo-zeleznice
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lucie Kubesa: Letecky, nebo železnice?

3.7.2024
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
S mírnou nervozitou jsem vyrazila na vycházku v Praze 15 s mladými propagátory výstavby vysokorychlostní trati, odborníky, kteří mají na starosti projektování trati a za úkol vytvořit pozitivní náladu ze stavby a samotné existence VRT. Vzpomněla jsem si po absolvování na slova jednoho z mimopražských kolegů.
 
Asi jsem jeho expresi pochopila.

Napsal totiž: „Na budování VRT v ČR mám jasný názor: je to neuvěřitelná hovadina. Taková trať má efektivně zajistit dopravu z bodu A do bodu B. V případě ČR by tomuto zadání mohla vyhovovat pouze Praha (jako "mimořádná zastávka"). Myšlenka vybudování ekonomicky efektivní "vysokorychlostní tratě" Praha-Brno, Praha-Ostrava a dalších úseků je naprosto iluzorní. Náklady v jednotkách bilionů korun se nikdy nezaplatí. Tři hodiny z Uherského Hradiště do Prahy za 500,- zvládnu v pohodě. Netuším, proč bych měl někde přesedat na rychlovlak, který ještě třikrát zastaví. A zaplatit cenu jízdenky, která bude dražší než AEROTAXI.“

Kolem VRT je víc otázek než odpovědí. Nepochybně je ekologičtější formou dopravy, než je automobilová nebo letecká. Ale předpokládaná rychlost se pojí rovněž s nárůstem spotřeby elektřiny a ta se bezemisně u nás nevyrábí, a ještě dlouho vyrábět nebude.

Někteří se už se nyní hrozí toho, kolik cesta vlakem bude stát. Ministerstvo ani odborníci tyto obavy však vyvrátit nemohou. Ceny se budou pohybovat v řádech tisíců a přiblíží se letecké dopravě. "Bude to alternativa k leteckému spojení mezi evropskými městy. Protihodnotou bude vyšší komfort, odpadne cesta na letiště a podobně. Je to konkurence letecké dopravě, takže i cena musí být volená v této podobě," tvrdil proděkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.

Pokud v úvodu vycházky zaznělo, že VRT stavíme proto, aby lidé mohli pracovat v Praze, ale nerostla potřeba v hlavním městě bydlet, skoro jsem se lekla. Při tak obrovských investicích do trati bude zbývat o to méně peněz na rozvoj regionů, odkud by měli lidé dojíždět za lepšími výplatami, než je tomu u nich. Ale nebude ten rozdíl ve výši výplaty v Praze a v regionu setřen předpokládanou cenou jízdného? Jeden z přítomných pánů mi blahosklonně sdělil, že jemu zaměstnavatel jízdné vlakem z Prahy do Jihlavy a zpět platí. Kdo bude tím zaměstnavatelem, který bude platit „letenky“? Kolik bude muset platit, pokud je nebude proplácet a bude si je zaměstnanec platit sám?

Osobně vidím rozumnější budovat dobrá spojení do přirozených center v regionech. Určitě to bude jeden z příspěvků, jak udržet mladé vzdělané lidi, aby se po absolvování VŠ vraceli domů. Díky dostupnosti vzroste atraktivní nabídka práce a regiony budou bohatnout. Tvrdíme, že nechceme být montovnou, závislou na rozhodnutí zahraničního vlastníka, který když náklady vyrostou, celou fabriku přesune jinam, kde náklady na pracovní sílu nejsou tak vysoké.

Napříč republikou se objevují debaty o tom, zda v místech, kde se trať bude potkávat s lidmi natěsno, bude vést v tunelu, nebo na estakádě. To se týká nejen Prahy 15, stejné připomínky mají třeba lidé v obcích od Brna jih. V Praze 15 se trať potká nablízko s nedávno představeným projektem Nová Hostivař, a vlastně nikdo neví, jak tato koexistence bude fungovat. Potichu se hovoří o vyhlášení zvláště chráněného území v oblasti Slatina. Poté, co v bezprostředním okolí místa, které vyhledává 120 druhů ptáků na svých tazích dvakrát ročně díky možnosti pro načerpání sil, a je pro ně velmi důležité?

Ministerstvo životního prostředí před vydáním EIA podmiňuje „zelené razítko“ na realizaci stavby vyhodnocením vedení trasy v zářezu, překrytém tubusem, nebo přímo v tunelu. Tím ovšem porostou náklady na výstavbu trati. Tak kde jsou ty výhody VRT? Obce v jejím okolí žádají, aby došlo v jejich okolí k zásadnímu snižování rychlosti z 320 až na 200 km/hod. To už je další trhlina do konceptu, není pro takovou trať Česká republika vlastně malá? Představa, že z Prahy do Brna se dostanu za hodinu, tak bere za své.

Docela by mně zajímalo, kolik je těch lidí, kteří jásají nad výstavbou vysokorychlostní trati…


reklama

 
foto - Kubesa Lucie
Lucie Kubesa
Autorka je členkou ODS a předsedkyně výboru pro životní prostředí, veřejný prostor a pohřebnictví ZHMP.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (62)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

3.7.2024 06:07
Stavět VRT pro Čechy je opravdu nesmysl. Ale s propojením na evropskou síť nesmysl není, pokud chceme být skutečně evropa a ne skansen.
Příklad z minula. Město Boskovice odmítlo trať Brno Svitavy no dodnes je to skoro jen skansen.
Bohužel, myslím, že nám ten vlak už ujel. Německo si postavilo obchvaty.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.7.2024 06:13 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ovšem stavět novou trať na 200 km/h je blbost a ne VRT. VRT pozřebuje těch 400 km/h. Na 200 je lepší opravit a rozšířit ty staré.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.7.2024 07:15 Reaguje na Slavomil Vinkler
treť se dvěma zadtávkama je pro nás jako užiatele v podstatě k ničemu. Nám 200 km/h stačí ale náklady budou obří a nikdy se nemůžou vrátit. Se stavdou tratí jakýchkoliv bych byl opatrný, jsme ve střední Evropě ne Pobaltí. My si můžeme dovolit i VRT nemít, všude je blíže než je na periférii.

Naše železniční tratě v pruměru jsou nevyužívané. Jejich ekonomika provozu nedává v ČR smysl. Kde by byly lepší autobusy jezdí vlaky.
Máme až zbytečně hustou železniční dopravní síť.

Ekonomický smysl dávají tratě mezi krajskými městy a aglomeracemi, jinak je jich moc a nejsou levné.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.7.2024 07:31 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tratě jsou využívané (celkem funguje IDS JMK) a ty důležitější jsou až silně přetížené. Ekonomika provozu ve srovnání s dálnicí a kamiony nebo auty s jedním člověkem?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.7.2024 08:13 Reaguje na Slavomil Vinkler
ono jde spíš o to se podívat na vzdělávací systém. Ono totiž to, jak jsou vytížené železnice závisí i na tom, jestli ti, co jsou na škole mohou svoje vzdělání uplatňovat tam, kde jsou.

Cargo se tahá z fabriky do fabriky. Žádná překladiště nejsou.

Měli bychom si uvědomit, že ČR je pořtem obyvatel a velikostí v podstatě vesnice.

Myslet si, že musíme mít vše, co mají Španělé, Francouzi nebo Němci, kteří jsou 8x větší a mají milionové aglomerace na velikým uzemí ale nědělejme z ČR něco, co nejsme.

Jinak tu probíráme veřejnou dopravu ne osobní. Nicméně se podívejte, že vedle každého baráku jsou zaparkovaná auta, takže tahat tam vlak nemá smysl. Ostatně i v Rakousku nebo Itálii zrušili tratě a udělali na nich cyklostezky.

Železniční doprava vychází dráž než autobus, který je veriabilnějším řešením.

Železniční síť je poplatna době vzniku a to bylo ještě za císaře, takže si nedělejme iluze, že to jsou vyhovující stavy.

Odpovědět
LB

Lukas B.

3.7.2024 11:11 Reaguje na Jaroslav Řezáč
jo. železnice má smysl ve třech případech: 1. rychlé spojení 100-600 (pro vrt až 1200) km, kdy poráží rychlostí leteckou dopravu (žádné zdržování s odbavováním a kontrolami a nádraží v centru města)
2. kapacitní příměstská doprava (hvězdice obsluhující kruh o poloměru zhruba 50 km)
3. kapacitní pravidelná doprava nákladů na větší vzdálenosti (když už to zaplatí first a last mile nějakým jiným dopravním prostředkem)

hustá síť lokálek řídce osídlenou krajinou je jen skanzen.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

3.7.2024 22:07 Reaguje na Lukas B.
Tak skanzenem jsou treba i ruzne ty zvlaste chranene oblasti prirody :) Nekdy je tezke kvantifikovat v penezich hodnotu takove "zvlast zachovale/pozoruhodne prirody" nebo treba takove regionalni trate. Kdyz ta regionalni trat byla nedavno obnovena a pokud by alternativou
pro zamestnance te drahy bylo aokrat jit na pracak, tezko rict co je ekonomicky vyhodnejsi - zda udrzovat za drahe penize tu trat nebo ji - napriklad - promenit v cyklostezku ;) Ale souhlas s tim, ze VRT nas zapojuji do Evropy a nemaji temer zadny vyznam - za ty velke penize, co stoji jejich vystavba - pro mistni obyvatelstva. Pak je ovsdem otazka, zda to vetsi propojeni s Evropou je tak zadouci nebo ne. Jasne, pro zjednoduseny pohyb prodavace kebabu z Berlina do Aussigu nebo i Prahy ma takova VRT vyznam
a pro uredniky pendlujici mezi Prahou Brudelem nepochybne taky
Odpovědět
ZK

Zan K.

10.7.2024 21:32 Reaguje na Miloš Zahradník
A vydal nekdo studii která by ukázala ty hlavní a napojovaní na exitující zahraniční?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.7.2024 07:06 Reaguje na Slavomil Vinkler
celkem souhlasím, jen bych podotknul, že Bhután žádný skanzen není, jenže tam mají panovníka, který " nepospíchá" a ten rozvoj je zaměřený na HPŠ (produkovat štěstí).

V Evropě jsme postižení rychlostí ale sami nic nestíháme. Mnohem produktivnější je zpomalit rychlost životního tempa a více prožívat.

Honíme se za chymérou podivnýcgh představ, že bez dovolený v zahraničí nejsme dost dobrý. Pro spousty lidí je dovolená v zahraničí každoročním statusem ale taky dost přebytečným.
Cestování není podstate štěstí ale toho, že od někud utíkáte...před sebou. Pokud někdo dře 340 dní v roce tak to fakt týden ( ani deset dní)dovolený u moře nespraví.

Jsem přesvědčený, že lidi nemusí cestovat letadlem každý rok.

Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.7.2024 07:36 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No já pamatuji doby, kdy se dalo jít do blízkého lesa či vykoupat do rybníka. Les není (na rozdíl od písně ho sežral ekologicky kůrovec) a místo rybníků jsou jedovaté sinicové kapříny.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

3.7.2024 09:09 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Toto se Vám povedlo, bezvýhradný souhlas. Ano, postižení rychlostí...
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

3.7.2024 09:20 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Děkuji, přesné
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

3.7.2024 09:23 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Dáte prosím nějaký tip na pěknou řeku na moravě, kdech mohl s dětmi postavit stan a koupat se v řece?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.7.2024 11:01 Reaguje na Michal Uhrovič
na Moravu jsme jezdívali sem https://www.camp-bitov.cz/

zajímavý kemp může být i tady https://www.kemp-horka.cz/
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

3.7.2024 11:21 Reaguje na Jaroslav Řezáč
děkuji
Odpovědět
ez

erik zajíček

7.7.2024 08:36 Reaguje na Jaroslav Řezáč
bravo !
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.7.2024 10:42 Reaguje na Slavomil Vinkler
VTR MĚLA BÝT V PROVOZU NUŽ
před vstupem ČR do EU - stejně tak všechny dálnice, okruhy + D-O-L a 2jezy pod Ústím,
když jsme chtěli na Západ !
Nyní jsme napůl skanzenem.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.7.2024 10:43 Reaguje na smějící se bestie
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

3.7.2024 10:55 Reaguje na smějící se bestie
nojo, ale když se čechům nechce a jen remcají a raději se přiklánějí k východu, tak to tak dopadne.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.7.2024 11:40 Reaguje na Michal Uhrovič
Ti, co nejsou jako oni, měli hned po " sametu " pokračovat v tom, co bylo připraveno a plánováno a né až po 35letech !
Odpovědět
PE

Petr Elias

3.7.2024 11:08 Reaguje na smějící se bestie
DOL. Taková kravina.. :D :D
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.7.2024 11:43 Reaguje na Petr Elias
Po vstupu do EU, už mohly minimálně 2/3 průplavu vydělávat.
Odpovědět
PE

Petr Elias

3.7.2024 11:52 Reaguje na smějící se bestie
Komiku. :D :D
Odpovědět

Viktor Šedivý

14.7.2024 20:04 Reaguje na smějící se bestie
Vydělávat? DOL by byla akorát děsivá černá díra na peníze.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.7.2024 13:03 Reaguje na Slavomil Vinkler
Máte pravdu, silnice i dráha mezi Svitavami a Brnem jsou katastrofa, ty by měly předělat místo výstavby rychlodráhy, bohužel se nedostavěly podle plánů před asi 80 lety.
@Proč se nesměl být postaven víceúčelový ekologický vhodný DOL, zato tato zbytečnost ano?
@ Škoda, že autorka není u Svobodných.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.7.2024 13:16 Reaguje na Jarka O.
no, škoda. škoda že se autorka rozhodla, že se sveze na vlně NYMBY populismu, jakkoli v lokální politice nepůsobí.

(apropo, DOL je kravina, VRT ne.)
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.7.2024 09:29 Reaguje na Lukas B.
na to jaký jsme pidi stát je spousty liniových staveb zbytečných.
Dálnicemi bychom měli šetřit a VRT je zbytečný.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.7.2024 10:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
důkaz úporným kategorickým tvrzením, dunning-kruger jak vyšitý :)
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.7.2024 09:27 Reaguje na Jarka O.
mezi Brnam a Svitavami jede přesně hodinu, co se vám nelíbí? Raději dává smysl vytvořit Svitavy jako regionální centrum se službaami a podnikáním než se posouvat vlakem. Je to okresní město a tak by mělo mít i vážnost regionu i v politice financí ze státu.
Obce pod 1000 obyvatel moc smysl nedává. Obcí je moc a jsou malé. Ekonomicky nedává jejich rozvoj smysl.
Odpovědět
JO

Jarka O.

6.7.2024 08:16 Reaguje na Jaroslav Řezáč
70 km za 1 hodinu po silnici v mírném terénu, v to nepočítám zácpy, která zbytečně vede přes městečka, nevypadá na úspěch. Nedaleko od ní jsou vidět nedostavěné náspy podle myslím předválečného plánu silnic...
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.7.2024 08:50
vrt železnice (a železnice obecně) opravdu představuje konkurenci pro leteckou dopravu a má smysl na vzdálenost nějakých 300-1200 km, tj. doba jízdy 1,5-7 hodin (dejmetomu z Prahy do Vídně a kus za Paříž), kdy už má smysl jet (autobusem, taxíkem, autem, tramvají, metrem) na nádraží a tam prakticky bez zdržení (odbavování zavazadel, bezpečnostní prohlídky etc.) pokračovat vlakem. nádraží může být dostupné v centru (širším centru) a ne někde v polích za městem jako letiště. obyčejný rychlík má tu konkurenceschopnost jinde, to je vzdálenost něco mezi Kolínem a Ostravou. lokálky jsou pak otázka ne technická nebo ekonomická, ale pouze politická - bez milosti zrušit tratě, kde jezdí pět párů orchestrionů obsazených třema babičkama za den.

co však má za ohromnou konkurenční výhodu letecká doprava je to, že není potřeba stavět dopravní cestu a s veškerým tím NIMBY se musí porvat jenom to letiště. a za poslední desítky let se obrovsky zlepšila efektivita letišť a řízení letového provozu, a kapacita letišť se při prakticky stejných parametrech drah obrovsky zvětšila.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.7.2024 09:33 Reaguje na Lukas B.
kolikrát zea rok potřebujete jezdit do Vídně?

naše přeurbanizovaný města jsou i v Rakousku nebo Francii stejné, jediné po čem toužíte je vypadnout do lesa a na to žádný VRT nepotřebujete.
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.7.2024 10:17 Reaguje na Jaroslav Řezáč
do vídně potřebuji vlakem jezdit přesně tak často, jako tam potřebuji létat nebo jezdit autem.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

3.7.2024 09:22
Kdyby v Brně už bylo nové nádraží mimo střed Brna, tak je Brno železniční střed evropy. Tím nesmyslným aktivismem za zachování Hlavního nádraží ve středu města v Brně ujel vlak a už se to napravit nedá
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

3.7.2024 09:44 Reaguje na Michal Uhrovič
Aktivizmus, hrob civilizace.😢
Odpovědět
ss

smějící se bestie

3.7.2024 11:44 Reaguje na Slavomil Vinkler
přehnaný aktivismus
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.7.2024 13:05 Reaguje na Michal Uhrovič
Přemístění hl.n. Brno, narovnání trasy pro zrychlení vlaků a odbourání některých přestupování, správná věc, se pilně plánovalo před 35 lety, od té doby leží zaprášený plán v šuplíku.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.7.2024 13:37 Reaguje na Jarka O.
Polně se to plánovalo už za KUK monarchie. BBYLA NA TO UŽ OD TÉ DOBY ÚZEMNÍ REZERVA, KTEROU OVŠEM PO PŘEVRATU TI INFORMOVANÍ ZPRIVATIZOVALI.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.7.2024 13:37 Reaguje na Jarka O.
Polně se to plánovalo už za KUK monarchie. BBYLA NA TO UŽ OD TÉ DOBY ÚZEMNÍ REZERVA, KTEROU OVŠEM PO PŘEVRATU TI INFORMOVANÍ ZPRIVATIZOVALI.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.7.2024 09:47
Vysokorychlostní železnice se třemi zastávkami v celé republice bude pro
obyčejné občany k ničemu. Navíc ve "snědeném krámu" spolkne i peníze
dosud určené na údržbu tratí současných, které se pouze lepí a lepí,
aby vůbec fungovaly. Leckde pražce a koleje pamatují předválečnou dobu
a to nehovořím o stavu, či už dnes i absenci budov nádraží a zastávek.
Zastávky jsou dnes leckde betonovým prefabrikovaným monolitem, kde je
čekání na vlak utrpením. Navíc tu neexistuje součinnost autobusové
dopravy a železnice a vzájemně si konkurují místo navážet k vlakům
autobusem z okolí cestující. To raději zruší vlak(Opava-Sv. Heřmanice)
a to co vlak zvládl za 45 minut trvá hodinu a půl autobusem. Proč? No
aby byla zajištěna obslužnost, tak objede vesnice kolem tratě nikoliv
v jeho trase, ale zajíždí i tam, odkud autobusy kdysi k trati lidi
navážely. Najezdí tak dvojnásobek kilometrů co vlak a cestující platí
i za ty kilometry zájížděk, které nuceně absolvují. Výsledkem pak je,
že použije raději auto, kterým jedou přímou trasu, za méně času a asi
i peněz. Nakonec pak následuje pláč na nevytíženost takové dopravy
a její další omezení. Takto se u nás hospodaří a zajišťuje dopravní
obslužnost nyní. A co teprve, až půjdou peníze na VRT a nebudou ani
na údržbu stávajících tratí? No přece postavíme místo lokálek silnice,
protože lokálky bývaly nejkratší trasou a navíc s ideálními sklonovými
poměry. Žádné z kopce do kopce a vesměs mimo zástavbu. Na to už si brousí zuby automobilní a silničářská lobby, protože k páteřní VRT a koridorům dojede každý autem po vlastní ose a tak bude větší odbyt aut, paliva,
placených parkovišť a nových silnic. Ekologismu zdar !!!
Odpovědět
PE

Petr Elias

3.7.2024 10:22
Vybudujte tu VRK, to bude nejlepší. Tedy vysokorychlostní kanál - krycí název Tuzemákův čůrek. :D
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

3.7.2024 10:34 Reaguje na Petr Elias
jenom úplatek svým sponzorům prez. kampaně ...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.7.2024 19:18 Reaguje na Petr Elias
Všude se kecá o zadržování vody v krajině a kanál mohl zadržovat
miliony kubíků vody s jejím zasakování do podloží. Pročpak třeba
budovali předci zavlažovací kanály mezi poli a regulovali tak
hladinu vody? No a dopravní kanál by plnil tutéž funkci pro své
okolí a pro stávající řeky by byl bypassem při povodních.
Ono je totiž rozdíl, když má vodu pojmout koryto jedno a nebo
dvě. To ale politruci nikdy nepochopí, "protože Zeman". On to
navrhnout Fiala, tak budete kanál propagovat do roztrhání těla.
Nic špatného této zemi nepřeji, ale odpůrcům přeji, aby jednou EU
nařídila kanál vybudovat a státu draze vykupovat kdysi blokované
pozemky. Ony se nyní jako téměř bezcenné skupují, aby se jednou
zase státu draze prodaly, až mu bude ta stavba EU nařízena. Bylo
krátkozraké zrušit blokaci, protože se může výkup prodražit.
On možná vítr vál i odtamtud a časem zjistíme, kdo měl o ty
pozemky zájem a kdo byl proti kanálu. Vůbec bych se nedivil, že
to jsou jedny a tytéž osoby+ nějakých pár nedouků a politruků!
Ono užitečných hlupáků se najde dost vždy a všude!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

14.7.2024 13:39 Reaguje na Břetislav Machaček
Všude se kecá o zadržování vody v krajině a kanál mohl zadržovat miliony kubíků vody s jejím zasakování do podloží. Pročpak třeba budovali předci zavlažovací kanály mezi poli a regulovali tak hladinu vody? ........

Kde ten kanál měl ty miliony kubíků sehnat? Předci regulovali vodu, která na ta pole spadla s nebes. Kanál, ó ta sláva, měl být naplněn vodou z Dunaje!
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.7.2024 13:50
Opravit hlavní tahy na 160-200 km/h by asi bylo optimálním řešením. Aby se člověk dostal z Prahy do Brna za hodinu a půl a do Ostravy za dvě. A z Brna do Vídně pod hodinu. Tam se ale vlak courá na rakouské straně.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.7.2024 14:30 Reaguje na Jiří Svoboda
na "hlavních tazích" se motají dohromady zastávkové vlaky, rychlíky a náklady, a stávající trasování (zejména poloměry oblouků) a frekvence stanic (rychlost proti výhybkám) moc zvyšování (průměrné cestovní) rychlosti neumožňuje. VRT tratě jsou koncipované jako zcela samostatné koridory, které by se stávající sítí sdílely pouze staniční terminály.

hlavní trati (= ty dvoukolejné na hranici kapacity) je třeba především udržovat a urychleně odstranit všechna úrovňová křížení. a samozřejmě dle možností zředit stanice (tj. nemít stanice s výhybkami ale jen zastávky, aby bylo vůbec možné na ty maximální rychlosti zrychlit dřív, než se začne brzdit).
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

3.7.2024 15:24 Reaguje na Lukas B.
Ano, pochopil jsem.

Brno-Břeclav dává 160 km/h. Ale tam je to asi vše už z dřívějška docela rovné a jednoduché. Stávající trať Brno-Praha je tedy asi dosti na limitu a jediné řešení by byl nový koridor? A jaky rozdíl by asi byl v ceně nového koridoru pro 200 km/h a 350 km/h?
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.7.2024 17:19 Reaguje na Jiří Svoboda
těžko říci. koukněte na www.vrtky.cz
samozřejmě je rozdíl nejen v ceně, ale vůbec v územní proveditelnosti. pokud tam budou jen osobní vysokorychlé vlaky, tak není omezením stoupání (vrtka může mít hodně hnaných náprav), ale ty oblouky. což v členité pahorkatině poměrně hustě osídlené (typická tuzemská krajina) může být hlavní omezení
Odpovědět
PK

Pavel Karel

3.7.2024 20:39
Zajimavé, že nikdo z diskutujících (ani autorka-straka z ODS) nezmiňuje, že kupř. Španělsko celou VRT zaplatili z eurodotací (vládní prohlášení z 90.let20.st. ctily všechny vládní garnitury bezrozdílu)...ano, z těch peněz, které všechny vládní garnitury rozkradly resp. se použily na aquaparky kámošů v místech bez vody :-/
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.7.2024 08:00 Reaguje na Pavel Karel
ano, v polsku se postavily z evropských peněz dálnice, ve španělsku vrtky, u nás rozhledny. otázka je, jestli je to jenom proto, že se u nás více krade. nemyslím si to. hlavním problémem je, že dopravní stavby jsou u nás běh na extrémně dlouhou trať a dají se donekonečna zdržovat skrz podivné námitky. ano, v sedmdesátkách a osmdesátkách se mnoho zničilo a zprasilo, ale devadesátkové přehoupnutí kyvadla bylo ohledně povolování liniových staveb příliš velké.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.7.2024 12:21 Reaguje na Lukas B.
1***
Odpovědět
PK

Pavel Karel

5.7.2024 14:08 Reaguje na Lukas B.
Jak jsem psal výše "vládní prohlášení - o výstavbě VRT - z 90.let 20.st. ctily všechny vládní garnitury bezrozdílu", tzn. daly se vybudovat i dlouhodobější projekty (ale nedalo se z nich tolik nakrást...jako třeba z aquaparků, rozhleden apod.)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.7.2024 19:32 Reaguje na Lukas B.
Jinde totiž "zabili" v zájmu výstavby "posvátnou krávu"
soukromého vlastnictví a kdo neprodal dobrovolně, tak byl
za úplatu bez okolků vyvlastněn. Tím urychlili nejenom
přípravu staveb, ale i realizaci. U nás je soud schopen
zastavit i otevření už hotové stavby, ač je jasné, že už
je jisté, že ji už nikdo nezbourá a neuvede do původního
stavu pozemek pod ní. Je to ale i o legislativě a o soudech
a soudcích, kteří se liší v názorech na jednu a tutéž věc.
Schází jednoznačné zákony a jednoznačná rozhodnutí soudů.
To jinde vyřešili, staví jako o závod a my koukáme jako
tele na nová vrata, že to jde. Naopak když jde někomu na
hoře o nějaký kšeft, tak se zruší moratorium na zastavění
přírody soukromým investorem a vytváří se nátlak na místní,
aby stavbu neblokovali. Kéž by tak uměli "zakleknout" na
různé spekulanty a potížisty, ale když z toho nic nekápne,
tak proč vyvíjet nějaké úsilí.
Odpovědět
PE

Petr Elias

4.7.2024 11:39 Reaguje na Pavel Karel
V ČR se z peněz EU postavilo a zmodernizovalo víc jak 500 km silnic a dálnic a víc jak 1000 km železnic. :) Ale lepší je blábolit o aquaparcích a rozhlednách. :)
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.7.2024 12:21 Reaguje na Petr Elias
samozřejmě se toho s účastí "evropských peněz" postavilo dost, namátkou celá modernizace D jedničky (mirošovice-kývalka). diskuse je o tom, jestli se toho nemohlo postavit víc a méně těch rozhleden a podobných do nebe volajících pitomostí, které celé myšlence "evropy" dělají dost medvědí službu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.7.2024 21:31 Reaguje na Petr Elias
Bez peněz z EU se kdysi postavila D1. To nepočítám další
úseky dálnic a rychlostních komunikací. Nástupem dotování
podivně narostly náklady na stavbu a narostla korupce.
Totéž s modernizací tratí, které byly od dob císaře pána
bez dotací z EU modernizovány několikrát levně a rychle
například železničním vojskem. To umělo vytrhat kilometr
kolejí denně, lože vyčistit a uložit nová kolejová pole.
Mělo na to techniku, která se po plyšáku rozprodala za
babku a začala nová éra drahých a dotovaných modernizací.
Ono to chce odložit růžové brýle a zamyslet se, jak je
možné, že při stavbách dálnic a modernizaci železnic
zázračně zbohatli i úředníci, kteří o tom rozhodovali
a to nehovořím o šéfech stavebních firem, ze kterých se
stali miliardáři doslova raketovým tempem. Hezky tuto
Bonanzu vystihuje píseň Kabátů o zlaté žíle v Čechách.
Odpovědět
MK

Miroslav Kroulík

7.7.2024 01:25 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy si myslíte, že si už dneska nikdo nepamatuje ty hnusné časy vaší komunistické vlády a že se o tom ani mladí nic nedozvědí ve škole, že si tady dovolujete propagovat ten váš zločinný komunismus jako bývalý komunistický politruk? Nejvíce se tady toho rozkradlo a nejméně se toho postavilo právě za neschopného a zaostalého komunistického režimu pod sovětskou okupací!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.7.2024 16:16 Reaguje na Miroslav Kroulík
Vy si pletete politiku a ekonomiku. Pominu-li
politiku, tak tehdy stát stavěl vlastními firmami
levněji, než staví nyní firmy soukromé a víte proč?
Protože zadarmo ani kuře nehrabe a bez zisku se
nepodniká. Teď co je zisk přiměřený a zisk který
je nemorálně nepřiměřený. O tom všem rozhodují ti
ouřadové za nějaké to všimné úměrné zisku firmy.
Copak jste slepý a hluchý, když nevidíte ty kauzy
uplácení při všelijakých výběrových řízeních a
podivně navýšených nákladech staveb v průběhu
stavby? NKÚ a policie těch zlodějen odhalila
kvanta a stále jich přibývá. To se vám líbí, že
ty vícenáklady mizí v soukromých kapsách a nic
se neděje? Mi vadí pane to, že se stát zbavil
vlastních stavebních firem, které pracovaly bez
nákladů končících nyní jako zisk pro vlastníka
stavební firmy a úředníka, který zavřel oči při
schvalování rozpočtu na stavbu. Kdyby dnes někdo
stavěl třeba Lipno, tak by "odklonil" několik
miliónů na rekreační chaty ouřadů a sám si za
předraženou stavbu postavil na jeho břehu hotel.
V minulosti se kradlo, ale pár pytlů cementu a
nebo pár cihel, ale dnes miliony a ten cement
a cihly si za ně zloděj legálně koupí. O to mi
jde a ne o nějakou vaši ideologii, hlásající
mantru všeho soukromého. Nakonec i pravicoví
politici pochopili chybu s prodejem plynových
zásobníků a plynovodů a vykoupili je zpět do
majetku státu. Totéž museli udělat s doly OKD
a asi to čeká i huť Liberty, protože zpackaná
privatizace se jinak napravit nedá. Stát už
platil dluhy soukromých bank, aby napadl stát
jako celek a neměl by se pouštět do VRT, kterou
může na své náklady a riziko postavit soukromý
investor. Ten pak stanoví jízdné a bude jasné,
zda je trať efektivní a konkurenceschopná. Vám
se zcela zalíbilo ztráty připisovat státu
a zisky soukromému sektoru, protože tak tento
stát doposud hospodaří. To ale není o politice,
ale o zlodějně, která tady bují a proto ten
zájem stavět pro stát VTR soukromými firmami.
Jsem buď pro stavbu pro stát státní firmou a
nebo pro stavbu soukromou placenou soukromým
vlastníkem. Soukromý vlastník si náklady na
stavbu ohlídá lépe, než státní úředník ty
náklady státu zaplacené soukromé firmě. Je
to systém : z cizího krev neteče a tak stát
pumpnou více, než kolik by za to dal soukromý
majitel VTR. Leckde se tak staví dálnice a to
za o mnoho méně, než když to investuje stát
a víte proč? Protože SÁM SEBE NIKDO NEOKRADE!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

14.7.2024 13:53 Reaguje na Břetislav Machaček
To je podobné jako s tím kanálem DOL. Nechť propagátoři stavby utvoří společnost, domluví si s bankami úvěry, vykoupí pozemky, kanál postaví a provozují - a vydělávají. Ne, ať to staví stát, platí EU a my to "budeme organizovat".
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

14.7.2024 13:50 Reaguje na Miroslav Kroulík
Za socialismu jsme žili na svém, po svém a za své. Nyní si bez dotací z EU ani neup.dneme. A naše zákony jsou - podle neustále opakovaných informací - z 80% přejaty z Brusele. Přesně, jak to řekl mladý Klaus, že ČR je v postavení židovské "samosprávy" v Terezíně.
Odpovědět
MK

Miroslav Kroulík

7.7.2024 01:42
Jak v článku, tak i v diskusi mi chybí jeden hodně důležitý argument, a sice bezkonkurenčně nízká spotřeba energie železniční dopravy oproti dopravě silniční. Ocelové kolo na ocelové kolejnici má totiž nesrovnatelně nižší valivý odpor oproti pneumatice na asfaltu a k tomu je potřeba připočítat podstatně nižší aerodynamický odpor. Konkurenceschopnost železniční dopravy je však uměle snížena historicky vzniklým stavem, kdy si na rozdíl od silniční dopravy platí náklady na dopravní cestu. A leteckou dopravu uměle cenově zvýhodňuje osvobození od daní zavedené po 2. světové válce. Stačilo by tyto věci změnit a hned by se atraktivita železniční dopravy zvýšila natolik, že by se vyplatilo místo dálnic modernizovat a stavět ve velkém železnice. Pokud se o tuto podstatu věci nikdo z politiků nebude zajímat, jsou ve skutečnosti marné a zbytečné veškeré kecy o potřebě jakéhosi boje proti globálnímu oteplování včetně celé přiblblé elektromobility. A samozřejmostí by tady konečně měla být taková úprava zákonů, aby si při projednávání veřejně prospěšných staveb, mezi které určitě patří i VRT, žádný hloupý vidlák nedovolil ani pípnout, že by to kvůli jeho sobeckému rozmaru mělo jezdit pomaleji anebo ještě lépe někde úplně jinde anebo v jinak zbytečném tunelu, který nesmyslně prodražuje a komplikuje celou stavbu. Pokud se výrazně nepřitvrdí v legislativě, nepostaví se v tomto státě už nikdy žádná nová dopravní stavba, natožpak VRT. Odstrašujícím příkladem by měla být legendární železniční trať do Kladna s odbočkou na pražské letiště, o které se včetně zbytečného a nesmyslného tunelu pod Břevnovem fantazíruje už přes 30 let a dodnes skutek utek! Nebýt těch fantazií, mohla na letiště dneska jezdit aspoň tramvaj, což by nesporně bylo lepší než ty bizarně dlouhé trolejbusy.
Odpovědět
ZK

Zan K.

10.7.2024 21:26
Pro VRT by bylo třeba se nejprve podívat,kkteré spoje by byly potřebné a zčásti nahrazovaly onu leteckou dopravu. Poxhipitelně jde především o evropaské destinace. Dle map Airlinekm jsou to:
PRAHA -
SKANDINÁVIE
pOLSKO BELORUSKO RUSKO
SLOVENSKO UKRAJINA
BULHARSKO TURECKO
BALKAN ŘECKO,
RAKOUSKO ITALIE
ŠVÝCARSKO FRANCIE ŠPANĚLSKO
NĚMECKO NIZOZEMÍ
Jistě by nešlo o všechny, ale bylo by třeba někde začít a určit priority.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist