https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/lucie-kubesa-regulace-stavu-holubu-je-nutnost.bohuzel
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Lucie Kubesa: Regulace stavu holubů je nutnost. Bohužel

4.8.2023
Téma holubů a městských holubníků pořád neutichlo definitivně, protože v něčem je Praha skutečně výjimečná. Ona je tedy výjimečná v mnoha ohledech, ale pokud zůstaneme u tématu regulace početních stavů holubů různými prostředky, pak přetrvává problém, jehož řešení má více podob, a je zájem najít tu správnou rovnováhu v tom, co použít, aby na konci opravdu bylo snížení početních stavů holubů, kteří okupují městský prostor.
 

Velký zájem vyvolala má podpora přirozené predaci holubů dravci, primárně sokoly. Abych si ujasnila odpovědi na otázky, na něž jsem odpovědi neznala, přivítala jsem nabídku pana Jana Šimánka, který je 30 let sokolníkem, a spolu s mým kolegou z ODS, Jiřím Zajacem, starostou Prahy 14 připravuje na konec prázdnin obohacení této lokality o přítomnost odchovaného sokola stěhovavého v blízkosti parku Čihadla.

„Regulovat početní stavy pražských holubů pomocí dravců, je určitě jedna z velmi několika dobrých metod, která nachází uplatnění nejen v hlavním městě,“ říká na úvod Jan Šimánek,“ sokoli žijí v mnohem větších městech, než je Praha a umí se s podmínkami života ve městě dobře vyrovnat.“

Z rozhovorů s jinými odborníky vím, že v letos v Praze vyhnízdily určitě 4, možná 5 párů sokola stěhovavého. Což je stav setrvalý už několik let. Ovšem už také vím, že by mohlo poletovat ve městě klidně i 30 sokolů. Proto mne potěšil pan Šimánek tím, že Praha nabízí poměrně dost prostorů pro nabídky hnízdních možností těmto krásným ptákům. Mimo již známých hnízdišť na komínech, dají se použít k umístění hnízdní budky také střechy výškových budov. „Novou příležitost k hnízdění dostanou sokoli na střeše naší radnice,“ ujistil mne starosta Prahy 14 Jiří Zajac. Na Čtrnáctce to se sokoly myslí opravdu vážně.

Uklidnilo mne, že se není třeba obávat o život a zdraví dravců, kteří by nám mohli pomáhat, což bychom na oplátku měli dělat i my. Mimo holubů, se kterými si dravci poradí, je komplikací pražské specifikum v podobě sílící populace krkavcovitých ptáků různých druhů. Pro hnízda všech nejen v Praze hnízdících drobných ptáků jsou problémem hlavně sojky, straky a kavky, které se naučily dokonale využívat městské prostředí pro svůj život. I zde mohou mít svou úlohu právě přirození predátoři.

Ozdravování holubí populace pomocí jejich odlovu dravci má nepochybně pozitivnější účinek než málo efektivní budování městských holubníků za velké peníze a spoléhání se na to, že odběrem vajec dosáhneme téhož. Protože množit se v holubnících budou holubi bez ohledu na svůj zdravotní stav. Proto není možné rezignovat na snižování holubí populace všemi prostředky a napomoci tak přírodě k opětovnému nastolení přirozené rovnováhy, protože jinak budeme dál platit obrovské prostředky za zničené památky, na odklízení trusu a dost možná i škody na zdraví obyvatel hlavního města. Řada odborníků totiž zmiňuje, že to s tím zdravím holubů, a nemožnosti přenosu jejich chorob a parazitů na člověka není tak, jak tvrdí zastánci městských holubníků.

Aby došlo ke snížení komfortu pražských holubů, určitě by bylo potřeba přitvrdit při vymáhání vyhlášky magistrátu č. 8/2008 Sb. hl. m. Prahy, protože ve městě mají holubi neustálé hody díky dostatku potravy (velmi často nevhodné či nekvalitní), kterou jim lidé i sypou. V současných teplých zimách se holub stihne za rok rozmnožit i pětkrát v roce, a první mláďata se již v témže roce stihnou již také první snůšku. Pokud tedy nebudeme v regulaci holubů důslední, nemůžeme nad nimi „vyhrát“. Vůbec jsem netušila, že například na statek na jihovýchodním okraji Prahy denně létá za potravou přes 1000 holubů, kteří se pak nakrmeni vrací zpátky do města, kde se v bezpečí rozmnožují.


reklama

 
foto - Kubesa Lucie
Lucie Kubesa
Autorka je členkou ODS a předsedkyně výboru pro životní prostředí, veřejný prostor a pohřebnictví ZHMP.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (26)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

4.8.2023 07:09
Jaký bohužel !
Odpovědět

Libor Šprysl

4.8.2023 07:19 Reaguje na smějící se bestie
No, ne všichni se umí vyrovnat s tou skutečností, že se to musí udělat.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.8.2023 07:32 Reaguje na Libor Šprysl
Rychle by se vyrovnali, kdyby museli platit škody způsobené holuby !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.8.2023 07:17
Holuby jsou tam, kde je vyšší koncentrace lidí. Množství drobků a zbytků z pochutnat po ulicích je více.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

4.8.2023 07:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Pochutin
Odpovědět

Libor Šprysl

4.8.2023 07:20 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano, dostatek potravy je určitě velký problém.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.8.2023 08:33
No jestliže v Praze je 10 tisíc holubů, a mají úspěšně jen 1 mládě tak k sežrání je 10000 holubů. To je tak na 1000 sokolů. No nevím.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

5.8.2023 06:03 Reaguje na Slavomil Vinkler
Sokol loví denně novou kořist, nebude se vracet na zbytky.
Takže 1000 sokolů = 1 holubů/den. Sem tam okusí i něco jiného, tak dejme tomu 500 holubů denně. Máte krmení tak na 20 dnů, co pak ?
Naštěstí je v Praze holubů více a počet sokolů jde jen do desítek ks.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.8.2023 07:10 Reaguje na Petr Pekařík
Já jen chtěl nastínit, že i když je to hezké, tak sokoli nedokáží regulovat holuby. Holubů je moc a sokolů málo. Úbytek nikdo nepozná.
Pokud by sokolů bylo podstatně více, aby úbytek byl poznat, vyžerou holuby a pak odletí nebo hladem zemřou.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.8.2023 09:06
Co jich normálně odlovit a udělat z holubů drůbeží paštiku na schůze zastupitelstva Prahy.
To by nešlo?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.8.2023 09:34 Reaguje na Michal Uhrovič
Byly doby, kdy na venkově byl odstřel brán jako nácvik střelby před podzimními hony.
A bylo to bez problémů !
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.8.2023 09:38 Reaguje na smějící se bestie
Babička moje přítelkyně donedávna holuby chovala pro jídlo.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

4.8.2023 10:45 Reaguje na Michal Uhrovič
Ale to bylo o něčem jiném.
Myslivci dali vždy včas na vědomí, že se budou střílet holuby, takže chovatele ten den nenechali svoje vylétnout.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.8.2023 11:27 Reaguje na smějící se bestie
Ano, máte pravdu.
Na druhou stanu, tady máme přemnožené holuby a řeší se draví ptáci a záchrané stanice.
Proč se prostě humálně nevybijí a nenakrmí se s tím psy v útulcích nebo zastupitelé Prahy?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.8.2023 14:49 Reaguje na Michal Uhrovič
Neodlišíte zdravé polodivoké věžáky od polařících poštovních, nezaručíte, že střílením uprostřed města se nic nestane, nezajistíte zdravotní rizika třeba H5N1....
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

4.8.2023 12:34 Reaguje na Michal Uhrovič
Když jsem jako dítě o prázdninách pobývala u tety se strejdou nebo u babičky na venkově, tak jsme někdy mívávali holoubata k obědu. Žádné střílení holubů se kvůli tomu nekonalo. Holoubata bývala odebrána z holubníků na půdě krátce před tím, než se naučila létat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.8.2023 14:46 Reaguje na Michal Uhrovič
Šlo, ale kdo zaručí, že tam není H5N1 nebo tak?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.8.2023 15:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
Není to tak jednoduché, jak to vypadá.
Děkuji
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

5.8.2023 06:04 Reaguje na Slavomil Vinkler
Oni jsou holubi proti ptačí chřipce dost odolní
Odpovědět

Libor Šprysl

5.8.2023 06:25 Reaguje na Michal Uhrovič
Nešlo :-) Z veterinárního hlediska je zakázané krmení zvířat v zoologických zahradách, z čehož vyplývá, že to s holubím zdravím bude hodně vachrlaté.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

5.8.2023 11:48 Reaguje na Libor Šprysl
Že to s holubím zdravím může být hodně vachrlaté, to podle mne neplyne z toho, že v ZOO je krmení zvířat veřejností zakázané. Mohl byste Vámi zmiňovanou kauzalitu vysvětlit? Předem díky.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

5.8.2023 12:48 Reaguje na Majka Kletečková
Pokud chcípne chovanec ZOO, jde škoda do statisíců, milionů a někdo musí být potrestán za zanedbání ...
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

5.8.2023 09:27
před časem jsem četl ve španělském tisku zprávu že myslím v Barceloně chytali ty holuby a po veterinární prohlídce z nich pak vařili jídlo pro vagabundos.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.8.2023 10:44
Jsou města, kde se holubů zbavili bez nějaké publicity a hotovo. Mají tam
nejen moudré zastupitele, ale i občany, kteří nebudou zastupitele napadat
za radikální likvidaci. Základem je NEKRMIT a hladové holuby je už snadné
nalákat na potravu a utratit. Pokud se tomu vyhnou, tak letí jinam, kde
je nakrmí a kde je hýčkají jako atrakci. Samozřejmě je to dobré načasovat
na období nouze(zima, kdy je možné omezit i létání poštovních holubů) a
na jaře už je po problémech. U nás už ale zdivočelé holuby nahrazují
hřivnáči, ale ti zatím nejsou takovým problémem, jako zdivočelí pošťáci.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.8.2023 10:57
K tomu statku, kde se živí celoročně tisíc holubů dodám pouze to, že to
je asi někde, kde žijí z dotací a je jim jedno, že krmí holuby. Můj děda
si kdysi pořídil vzduchovku a mi vyrobil prak, aby po zasetí chránil pole
před holuby. Být to dnes, tak dědu zavřou do kriminálu a mne do pasťáku.
Výsledkem je bezradnost co s holuby ve městech blízko takových statků,
kde jim nezáleží na nějaké té tuně zrní. Prostě dotovaní "hospodáři",
protože skutečný hospodář má uskladněné zrní tak, aby nekrmil ani myši,
natož tisíc holubů. Podle mne to není statek , ale BO..EL !!!
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

5.8.2023 15:42
Říká se, že holub = okřídlený potkan. U městských holubů to přesně sedí.
Co dokáží natropit na budovách zvenčí, je známo. Méně známé je, jaké hnusy po sobě zanechávají uvnitř - na půdách a v jiných prostorách, kde se uhnízdí. Bylo by zajímavé vědět i to, jak se podílejí na šíření chorob.

Prostě - útlocitnost bych si šetřil pro jiné tvory.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist