https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/mikulas-peksa-jak-budeme-chranit-prirodu-proti-suchu-a-chradnuti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mikuláš Peksa: Jak budeme chránit přírodu proti suchu a chřadnutí?

19.5.2023
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Začalo jaro a třeba v takovém Španělsku to letos přineslo počasí, které by odpovídalo spíš horkému létu. Kombinace nevídaného horka a sucha je za prvé nebezpečná pro lidi, ale za druhé to taky znamená hrozící zemědělskou katastrofu. Podle tamních zemědělců dopadá sucho až na 60 % území Španělska a už letos poškodilo úrodu na 3,5 milionech hektarů půdy. Světová meteorologická organizace mezitím jasně zdokumentovala, že to není nějaký nahodilý výstřelek počasí, ale průvodní jev klimatické změny.
 
Sucha budou v Evropě častější a není to navíc to jediné, co se negativně podepisuje na stavu krajiny. Přes 80 % zemědělské půdy dnes obsahuje nějaké stopy po pesticidech, v menším měřítku (10–20⁠ %) jsou tyhle látky k nalezení i ve vodě. Nic proti pokroku, hnojiva a další podpůrné látky mají svůj smysl při kontrolovaném použití. Tady se ale bavíme o tom, že máme chemikálie někde, kde být nemají. A zatímco ve skleníku fungují proti škůdcům, jejich nekontrolovaný výskyt ve volné přírodě dělá škůdce prakticky ze všeho živého –⁠ ze včel a obecně hmyzu, škodí rostlinám a zpomaluje přírodní regenerační procesy.

V boji s klimatickou změnou si nevystačíme s ambiciózními plány na snižování emisí, jejichž výsledky extrémně docení hlavně generace lidí, kteří se ještě ani nenarodili. Klimatická změna se děje už dnes a my nutně potřebujeme reagovat i na současná rizika. Ochrana biodiverzity, větší starost o nakládání s půdou a vodou, důraznější ochrana před znečištěním. To by měla být mnohem významnější priorita na evropské, ale i na domácí úrovni (ano, tím mám na mysli třeba Bečvu, Turów nebo Milovice).

Jsou zkrátka oblasti, kde máte ten luxus, že je řešíte včas a můžete hledat dobrá řešení, která nikoho nebolí. A pak jsou témata, kde každý den strávený politickým přetahováním znamená konkrétní, praktické ztráty. Stav naší přírody v důsledku probíhající klimazměny je jedno z takových témat. Bohužel už se asi do příštích eurovoleb nenajde v Evropském parlamentu odvaha přijít s důraznou a praktickou politikou na ochranu půdy a přírodních ekosystémů. Dosavadní snahy totiž poslali pod stůl kolegové eurolidovci, nejsilnější poslanecká frakce, bez jejichž hlasů projde máloco.

Takže jestli máte pocit, že se ve všem tom debatování o klimatu málo řeší příroda, souhlasím s vámi. Jestli máte pocit, že bychom měli řešit, jak konkrétně zabráníme ztrátám přírodního bohatství nejen za deset, dvacet let, ale i teď bezprostředně, souhlasím s vámi. Co udělat, abychom se k takovým řešením dostali, na to se musíme ptát v jiném týmu. Shodou okolností u toho, který má teď v Česku na starosti zemědělství a životní prostředí.


reklama

 
foto - Peksa Mikuláš
Mikuláš Peksa
Autor je europoslanec a předseda Evropské pirátské strany.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (21)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

19.5.2023 06:47
Optimální by bylo zbavit se "pseudoekologických" politiků. Jejich neuvážená rozhodnutí totiž páchají na přírodě škody, které se jen těžko napravují.
Stačí zmínit co způsobují biopaliva všeho druhu - ekonomická katastrofa, monokultury palmového oleje místo pralesů, přeměna lesů na dřevní štěpku putující přes půl světa do kotlů elektráren, ochuzování naší půdy o organickou hmotu, které končí v bioplynkách.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.5.2023 07:00 Reaguje na Richard Vacek
1***
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.5.2023 07:44 Reaguje na Richard Vacek
Tak jest.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.5.2023 07:21
Klimatická změna se stavem naší/světové přírody (lesnatosti, odvodněných polí, zástavby, overpopulation...) úzce souvisí. A jelikož se otepluje velmi nerovnoměrně, je snad už každému jasné, že na vině není toliko pronásledovaný kysličník. Neb ten je přítomen +- stejně. Přehřáté kontinenty posílají vzdušné masy i do mražáku, který nám tudíž mizí před očima. Necháme je raději stále zavřené?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.5.2023 07:50 Reaguje na Karel Zvářal
No,
samý řeči, ale retenční nádrže na dešťovou vodu ze střech velkoskladů, dálnic, parkovišť která by neměla být černá, ale co nejsvětlejší, stejně tak střechy na domech, větrolamy v polích, atd.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.5.2023 08:01 Reaguje na smějící se bestie
Vy jste ale! Jedna mediálně zpropagovaná zelená střecha nám odpustky zajistí.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.5.2023 08:18 Reaguje na Karel Zvářal
Tak to bohužel je, u těch vyznavačů zeleného náboženství.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.5.2023 12:31 Reaguje na Karel Zvářal
Mně to jasné rozhodně není. Když dáte na hrnec na plotně pokličku, začne se polívka v něm rychleji ohřívat a brambora bude po jistou dobu uvnitř výrazně chladnější než sama polívka.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.5.2023 15:15 Reaguje na Jiří Svoboda
A já si říkal, čím to je, že jste tak bystrý - to je těmi nedovařenými bramborami:-) Prozradím vám recept na "ekologické kafe": brambory nakrájejte na menší kousky, budou rychleji uvařené, tzn úspora plynu. Vodu z nich nevylívejte, ale zalejte si jí šálek/kotel (můj případ) kávy. Chuť je trošku jiná, ale je to o zvyku. A teď spočítejte (místo trolích pindů), kolik joulů (kubíků metanu) se na planetě ušetří, když to tak udělá každý.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.5.2023 16:02 Reaguje na Karel Zvářal
Nemůžete přece psát, že je to každému jasný, když Svobodovi není ani po tak skvělém vašem výkladu.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

19.5.2023 16:29 Reaguje na Jiří Svoboda
https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/karel-zvaral-souvisi-nejak-globalni-oteplovani-s-masivni-deforestaci-destneho-lesa

Nechme zemáky kuchařům, ti už si s nima nějak poradí. K problematice deforestace etc bylo dosti textu, na svém stanovisku jsem od té doby nic nezměnil. Čím více Sahary, o to méně Arktidy. (Tak už máme, co jsme chtěli...)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

19.5.2023 08:07
Vyjímečně lze s Pirátem Peksou souhlasit , dlouhé roky agrolobby sabotuje snahu přijít s evropskou Směrnící o půdě , která by reagovala na katastrofální stav kvality půdy v EU. Jinak máme směrnice o vodě, ovzduší apod. , ale o půdě stále ne. Důvod je zřejmý -- dražší zemědělská výroba a nižší zisky pro zemědělské firmy a na ně navázané dodavatele agrochemikálií, osiv atd.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

19.5.2023 08:46
Jak? Jste politik vládnoucí strany. A Vy se ptáte?
Odpovědět
Pe

Pepa

19.5.2023 12:53 Reaguje na Katka Pazderů
řečnická otázka.. navíc, jeho strana nemá v gesci zemědělství ani životní prostředí, čímž ho neomlouvám, ale aspoň veřejně otevírá dlouho obcházené téma.
Ale kredit, že jde s kůží na trh erudovaněji než čechy oblíbeným stylem Čau lidi a Hovory od bazénku.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

19.5.2023 17:26 Reaguje na Katka Pazderů
👍
Už více než 30 let se na nejlepší půdě staví skladovací haly. A pan Pexa to slovně kritizuje?
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

19.5.2023 08:47
Méně keců více práce. Na papíře to vypadá, že máte o stav přírody starost. Ve skutečnosti Vás zajímají jen prachy. Hlavně jak se k nim dostat. Faleš a zase jen faleš.
Odpovědět
Anyr

Anyr

19.5.2023 14:48 Reaguje na Alena Lyskova
Ty ho osobně znáš, že si troufáš toto psát?
Pokud totiž ne, a prokáže se to, má Boží právo ti dát jednu výchovnou... :)
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

20.5.2023 07:45 Reaguje na Anyr
... a naopak
Odpovědět
Josef Knap

Josef Knap

19.5.2023 10:16
Mikuláši Pekso, přeposílám Vám pár e-mailů o mé 43leté praxi jak jsem si zajistil v mém rodinném domě skvělé klima i za těch nejvyšších letních teplot - tímto viz foto na odkaze: https://ingjosefknap.rajce.idnes.cz/CEDRY_2/ ,,, Jenže se začínám o mé stromy bát neb jim od společnosti hrozí velké nebezpečí. No dozvíte se v e-mailech. Zdraví, Josef Knap
Odpovědět
MM

Milan Milan

19.5.2023 14:19
Opět další článek o ničem. A nevím proč tady středoevropanům předhazuje a vnucuje katastrofický pohled na prý "suché" Španělsko? To si mohl rovnou přihřát politický úhel pohledu odborníka na klima třeba africkou Saharou.
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.5.2023 22:27
To je teda slátanina o všem a o ničem. Asi byla silnější majoránka.
"Nic proti pokroku, hnojiva a další podpůrné látky mají svůj smysl při kontrolovaném použití." Tenhle pokrok existuje asi tak 100 let, p. Pexa.
Zajinalo by mě, které strany jsou u eurolidovců.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist