https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/mikulas-peksa-potrebujeme-jasna-pravidla-pro-bezemisni-nakladni-a-dalsi-velke-vozy.nove-vyjimky-jsou-k-nicemu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mikuláš Peksa: Potřebujeme jasná pravidla pro bezemisní nákladní a další velké vozy. Nové výjimky jsou k ničemu

29.11.2023
Foto | Marcin Jozwiak / unsplash.com
Po evropských silnicích v současnosti jezdí přes 6 milionů náklaďáků a víc než 600 tisíc autobusů. Nákladní a další velké vozy zodpovídají za asi 6 % celkových evropských emisí skleníkových plynů. Přitom právě v tomto sektoru by se dala dekarbonizace zařídit celkem rychle, a to i díky tomu, že velcí evropští výrobci nákladních a podobných vozů počítají s tím, že budou do roku 2040 vyrábět prakticky jen bezemisní modely. Přesto se na půdě Evropského parlamentu opakují argumenty, které známe už z diskuze o budoucnosti osobní automobilové dopravy.
 
O co jde: Evropská komise chce revidovat emisní standardy pro nákladní vozy, tahače, autobusy a jiná velká vozidla. Do roku 2040 má být 90 % nových velkých vozů bezemisní. Podle současných záměrů automobilek to znamená především další rozvoj elektromobility – například taková Scania nebo MAN nedávno v tomto směru představily dost ambiciózní plány.

Navzdory tomu, co říká trh a samotní výrobci, se ale v politické debatě znovu skloňují nejrůznější výjimky pro fosilní paliva anebo aspoň pro ten typ paliv, který je sice rostlinného původu (třeba z řepky), ale dá se používat ve stejném typu spalovacích motorů. S jeho vývojem přitom v současnosti skoro nikdo nepočítá a pokud ano, jde o nákladnou libůstku, která navíc ke snižování emisí moc nepřispívá.

Takzvaná e-fuels a syntetická paliva budou asi do budoucna potřebná pro některá letadla, nemá ale smysl po nich ještě uměle zvyšovat poptávku, pokud tedy nechceme jak létání, tak nákladní dopravu lidem zbytečně prodražovat.

Evropské automobilky mají už teď co dělat, aby obstály v tvrdé konkurenci čínských a amerických značek, které dobývají nastupující trhy s elektromobilitou. Neměli bychom je uměle brzdit iluzí, že existují stejně úspěšné technologické varianty, to zkrátka v současnosti neplatí. Ostatně samotní výrobci vyzývají politiky k tomu, aby konečně řekli jasné slovo a neutápěli se pořád v nedomyšlených výjimkách.

Spíš než dlouhé diskuze o e-fuels a jiných zázračných ingrediencích potřebujeme jasná a přehledná pravidla, dostatečné výrobní a recyklační kapacity pro baterie nebo rozsáhlé investice do dobíjecí infrastruktury, bez které se neobejdou ani osobní auta, ani náklaďáky. Zatímco se chystáme na letošní klimatický summit a bavíme o potřebě snižovat emise, koncentrace skleníkových plynů v atmosféře stále roste a letošní rok bude zřejmě nejteplejším rokem v historii měření teploty. Když už někde jde udělat změny relativně rychle a bezbolestně, měli bychom s tím být hotoví raz dva, ne se znovu začít utápět v kulturních válkách.


reklama

 
foto - Peksa Mikuláš
Mikuláš Peksa
Autor je europoslanec a předseda Evropské pirátské strany.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (54)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

29.11.2023 07:15
kulturní války spouští především liberálové, tím, že tradice, co tu byli staletí a dehonestují v Bruselu centralizovaným plánováním nové komunistické idey na vše máme dotace.
Si ekonomiku představujete jak iluzionista David Copperfieled.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

29.11.2023 08:05 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Tahače se spalovacími motory tu nejsou po staletí a i kdyby byly, tak to samo o sobě není kvalitou, stejně tak, jako není kvalitou novost. Konec článku vyzývá k věcnosti, ale evidentně způsobil opak a pan Řezáč to pochopil jako výstřel v další šarvátce.

Já s textem pana Peksy souhlasím. Jen bych dodal, že stejné úsilí, které se věnuje elektrifikaci dopravy, by se mělo věnovat podstatnému snížení jejího objemu.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

29.11.2023 08:13 Reaguje na Šimon Špidla
nevím, jestli chápete souvztažnosti politické konkurence se politika před volbami které jsou v Červnu připomenout si myslet, že jinak celkem prázdný článek je něčím více než jen předvolební připomínkou.

elektrizace dopravy je v zásadě nesmysl...běžte se podívat na přemrzlé troleje...takhle vypadají i ty baterky v těch autech.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

29.11.2023 09:17 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Elektrická doprava v zimě jezdí. Nějaké zvláštní problémy s ní nejsou. Ale jak říkám, předně je potřeba řešit dopravu, pohony jsou jen jednou ze součástí.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.11.2023 08:57 Reaguje na Šimon Špidla
Myslím si, že takto něco plánovat a politicky protlačovat, když k tomu stále nejsou dostatečně dobré a odzkoušené technologie, je nesmysl.

Je třeba vytvořit na světě dostatečně motivující dekarbonizační prostředí postupně rostoucím jednotným celosvětovým zpoplatněním těžby fosilního uhlíku a ponechat dotacemi nezdeformovaný globální trh, ať nachází nejvhodnější řešení. Pak se samy prosadí v daném čase a místě nejefektivnější opatření jak snižovat globální emise CO2 a na nákladní a leteckou dopravu možná dojde výrazně později, až bude fosilní uhlík dostatečně zpoplatněn.

Politici mají jakousi tendenci dekarbonizovat neefektivními způsoby a nechat ležet ty efektivní. Nejsou proto vhodnými manažery ochrany klimatu.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

29.11.2023 09:13 Reaguje na Jiří Svoboda
Řekl bych, že například Rakousko - Uherským státem protlačovaná železnice dopadla docela dobře.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

29.11.2023 09:29 Reaguje na Šimon Špidla
No bylo to v Anglii a koloniích ověřené řešení, které Anglii dostalo na špičku. No a R.U. se chtělo taky posunout.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.11.2023 09:31 Reaguje na Šimon Špidla
To ano, ale řešení globální ochrany klimatu je přece jen s tímto nesouměřitelný problém.

Je třeba předně trhat hrušky, co jsou blízko nad zemí, a ne pomocí vrtulníku ty na vrcholu hrušně - viz fotovoltaický tunel.
Odpovědět
DA

DAG

29.11.2023 09:33 Reaguje na Šimon Špidla
Ovšem až tehdy, když v okolních státech už fungovala.
Víte myslím, že zdejší kritici jsou už spíše frustrovaní, kolik nesmyslných omezení přináší nařízení evropské unie.
Bohužel zelené politiky nyní dohání jejich odtrženost od reality a neschopnost pochopit technické limity.
Tak například dlouho trvající mantra, že budeme mít nezměrně levnou čistou energii a bez špatného atomu. Ještě nejsme ani v půlce a vidíme, že to proste bude drahé nebo když si sečtete počty úmrtí na zapříčiněné jednotlivými škodlivinami, tak za rok umře půlka EU.
Přijde mě, že politici ztratili racionalitu a žijí jen z frází k různým postojů.
Tohle lůzrovství povede jen k tomu, že lidé začnou volit extrémisty a věcí se obrátí extrémně na opačnou stranu.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.11.2023 10:54 Reaguje na Šimon Špidla
Po " sametu " jeden ministr za ODS prohlásil, že vlaky jsou přežitek.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.11.2023 11:51 Reaguje na smějící se bestie
Jó a taky řekl, že co se odveze po kolejích,
odveze pár kamiónů po dálnicích. Zavřel kohout
financí pro železnici a tím zahájil její
úpadek, který se tatáž strana nyní naoko snaží
zachránit. Soustředí se ale na rychlotrať pro
dopravu VIP a zbytek nechá zcela zhuntovat.
Je vypracován seznam dalších lokálek k likvidaci, aby zbyly peníze na trať pro VIP.
Opět "moudré" rozhodnutí, jak ještě více
zindividualizovat dopravu v regionech jejím
převedením z lokálek na silnice a do aut.
Asi je každému jasné, za koho kopou a proč!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

29.11.2023 13:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Tož kdo je podle tebe ten VIP? Někdo kdo vydělává víc jak 10 litrů a nesbírá vajgly po ulicích? :D

Opravdu si myslíš, že ty tratě jsou jen pro VIP a nemají nějaký další význam? Proč jich tedy Polsko plánuje 2000 km? :D
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.11.2023 17:34 Reaguje na Petr Eliáš
Kolikrát do roka pojede například obyvatel takové Třebíče pracující v místě bydliště do Brna, aby se svezl do Prahy rychlovlakem? Ta trať se staví pro mezinárodní tranzitní dopravu a pro obyvatele měst a velmi blízkého okolí, kde budou zastávky. Nikdo z Horní Dolní ji nevyužije mimo cestování za rekreací a u ní na nějaké té hodině navíc nezáleží. Ti co velmi spěchají mají i na jinou dopravu a letí z Brna do Prahy, ač toho časově moc nezískají kvůli odbavení a cestám na a z letiště. Ono to jako s rychlovlakem, ke kterému se musím dopravit i z půlky tratě mezi zastávkami a to mi může trvat více, než kolik uspořím času rychlou jízdou. Vy asi ty peníze přehazujete vidlemi a na nějaké té stovce, či tisícovce vám nezaleží, ale jsou lidé, kteří si za uspořené peníze jízdou courákem koupí oběd.
Polsko je daleko větší země a má
v plánu daleko více zastávek, než
my. U nich je vzdálenost přes celou
zemi opravdu velká a čas tam hraje
o mnoho větší roli, než u nás.
Pokud by byly tratě a vozidla u nás schopna jezdit jen 150 km/ h bez nějakých zastávek, jako kdysi Slovenská strela, tak je u tratě s rychlostí 200 km/ h rozdíl velmi
zanedbatelný. Rychlejší trať se
tu už vůbec nevyplatí a je pouhým
mrháním penězi.
Stačí, aby rychlík mezi Brnem a
Prahou nikde nestavěl a není proč
stavět rychlejší trať. On ale staví,
aby nejezdil prázdný a co zastávka,
to zdržení pro nástup, výstup,
brždění a rozjezd. Já bych ty peníze raději vložil do přejezdů u dnešních tratí a do zabezpečovacího zařízení.
To by při jejich opravě pro rychlost
150 km/ h mělo daleko větší smysl.
Tak se na dluh postaví něco, co tu
situaci s dopravou osob nevyřeší
a nákladní doprava po nich jezdit
taky nebude. Vy se toho možná někdy
dočkáte, pokud ekologisté stavbu
dovolí, ale já se spokojím s tím,
aby stávající tratě alespoň nebyly
zrušeny, což opět reálně hrozí a
rychlotrať stejně nikdo nepostaví,
mimo pár úseků stávajících tratí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

30.11.2023 07:34 Reaguje na Břetislav Machaček
Ono není účelné stavět drahou novou dopravu na malém zvýšení rychlosti. Jestliže se dnes dá na normální trati dosáhnout 140 km/h, pak má význam postavit jinou trať jen za předpokladu zvýšení rychlosti na trojnásobek, tj. tak na 400 km/h. A to jsou ty čínské rychlovlaky.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.11.2023 10:08 Reaguje na Slavomil Vinkler
Máte v něčem pravdu, ale v Číně
je vzdálenost Prahy a Brna asi
jako u nás dvou konců Prahy a
na to stačí metro. Ta rychlost
400 km vyžaduje nejen prostor
a obrovské investice do tratě,
ale i do okolí a to je u nás
silně zastavěno. Jsem zvědav
na odpor občanů bydlících pár
desítek metrů od zamýšlené
tratě, kterou je slyšet mnoho
set metrů daleko tak, že si
dáte do uší raději špunty.
Někde v pláních daleko od
lidí trpí pouze zvířata, ale
u nás to budou i lidé. Ode
mne má ta trať být cca 350
metrů vzdušnou čarou a kolem
ní už dnes stojí plno nových
domků, ve kterých mají lidé
z tratě hrůzu stejně, jako z
dálnice 500 m daleko. Ten hukot
je v otevřené krajině slyšet
kilometr daleko a děkuji za to,
že si na to zvyknu. Člověk je
jako zvíře a MUSÍ si zvyknout,
ale proč? Aby jsme se někam
dostali o pár minut dříve a pak
to probendili klábosením u kafe?
Stojí to vůbec za to?
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.12.2023 14:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlasím s Vámi. Myslím si, že to za to nestojí. Investice do zrychlení stávajících drah by byly lepší a možná obnova některých tratí, které nechali zaniknout. Rychlodráha nebude tichá (ekologická) a nebudou to účelně vydané peníze, pokud má mít 2 zastávky. Mě by zajímalo, jak chtějí zrychlit a modernizovat nákladní dopravu, která má zmizet z dálnic. Jestli i ta bude jezdit po nové rychlodráze. Poučit se investoři mohou v Rakousku, kde železnice fungují možná nejlépe v Evropě.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

30.11.2023 10:39 Reaguje na Břetislav Machaček
To jsou zase žvásty. :D Raději doufej v to, že se tu vybuduje vysokorychlostní kanál a budeš moc závodit se Zemákem na člunu. ;)
Odpovědět

vladimír šmídl

29.11.2023 13:38 Reaguje na Šimon Špidla
To vám řekne pohled na mapu. Wien-Kolín-Dresden-Berlin vede mimo Prahu a Brno a i nová verze rychlíku povede mimo Prahu. Wien-Břeclav-Přerov-Lemberg(Lvov)
je nejrychlejší trať na našem území. Státy se několikrát rozpadly a složily, ale železnice mají budoucnost.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.11.2023 10:59 Reaguje na Šimon Špidla
Nejde ani tak přímo o ty tahače s naftovými motory ( dnes jsou na vysoké úrovni, co se týká nejenom emisí ), ale o to jejich zbytečné ježdění mnohdy přes celou Evropu i kvůli globalizaci a špatné koordinaci dopravy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.11.2023 10:52 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

29.11.2023 11:13 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Já mám rád příspěvky Mikuláše Pexy. Dokazují mi vyprázdněnost a nekompetentnost Pirátů.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

29.11.2023 12:00 Reaguje na Michal Ukropec
Jsou to nezralí snílci vytržení z reality všedních dnů a co
létají v oblacích místo toho, aby stáli pevně na zemi. Je
mi líto nejen jejich naivity, ale i naivity jejich stejně
nezralých voličů, kteří nevnímají realitu. Už více jak
týden stojí kilometrové kolony ukrajinských kamiónů na
polských hranicích kvůli nízkým přepravním nákladům díky levným řidičům, levné naftě a ojetým kamiónům, které by
v EU nedostaly u technické kontroly nálepku. Poláci zakročili a stejně se budou chovat i ti, kterým budou
konkurovat dotované nákladní elektronáklaďáky , neboť
bez dotaci budou pouze exponáty do muzea slepých uliček.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

30.11.2023 14:55 Reaguje na Břetislav Machaček
Opravdu nedokážu pochopit naši vystudovanou mládež, že to nedokáže vyhodnotit.
Odpovědět

vladimír šmídl

29.11.2023 13:40 Reaguje na Michal Ukropec
Teď jste mi to sebral z klávesnice
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

1.12.2023 07:38 Reaguje na Michal Ukropec
1*
Odpovědět
VN

Vilém N

29.11.2023 08:02
Tak určitě. Přijal bych nějakou směrnici raz dva a "ono se to pak nějak udělá". No, ono se samo málo co udělá. Čísla a procenta jsou moc hezká, dokud se nesrazí s realitou. A ono se vám to v dalších volbách do EU pěkně vymstí.
Odpovědět
va

vaber

29.11.2023 09:20
politici vytvoří pravidla a mají vyděláno,
ovšem bylo by třeba ,aby měli schopnosti jako Bůh, ten řekl
,, budiž světlo a bylo světlo,,
v našem světě musí přijít hlavně technické řešení,
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.11.2023 09:37 Reaguje na vaber
Jak víte, že MUSÍ přijít? Navíc technické řešení nalajnované politiky nemusí zdaleka být to nejvhodnější.
Odpovědět
va

vaber

29.11.2023 14:49 Reaguje na Jiří Svoboda
na to ,aby se splnily plány politiků, musí přijít a nejlépe jako první,
když nepřijde, plány se nesplní ,ale plány nesplnil někdo jiný, ne politici,
vhodné a nevhodné ,je dnes měřeno hlavně ekonomikou,ale když do toho vstupují dotace, je to politika, taky tomu říkají ekologie
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

30.11.2023 15:59 Reaguje na vaber
Jistě, svět se nezboří, dostane jen pár dalších facek.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

29.11.2023 09:55
Europoslanec Peksa je ukázkový bruselský frikulín . ( free,cool, in) .
Stejně jako bolševici propadl přesvědčení, že lepší budoucnost se dá nadekretovat a na Zemi bude ráj.
Pana Peksu bych chtěl upozornit na skutečnost, že EU automobilový průmysl již dostal zelené k.o. a vypadá, že budeme brzy jezdit pouze v čínských autech a na velbloudech.

Pokud chce učinit evropské zboží neprodejným na globálním trhu , tak ať pokračuje s dalšími ekomagory .

Jinak v červnu 2024 jsou eurovolby a pevně věřím, že eurohujeři typu Peksy a spol. dostanou pořádný výprask od lidí, kteří již mají dost zelených experimentů.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

29.11.2023 10:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
1*!
Odpovědět
va

vaber

29.11.2023 14:56 Reaguje na smějící se bestie
pan Pexa je pirát, ti mají ještě nějaký kredit?
co vypirátil u nás a co v EU ,
jako předseda Evropské pirátské strany,
řekl bych ,že jen oblbli hodně mladých voličů a uvidíme zdali se jim to povede ještě jednou, ale koho mají ti mladí volit
Odpovědět
An

Antioxid

29.11.2023 11:57
Pan Pexa má utkvělou představu, že rozumí klimatu, protože je fyzik. Je mu zcela jedno, že statisíce vědců se zelenou teorií s antropogenním CO2 nesouhlasí. A to jsou mezi nimi vědci s tituly vpředu i vzadu i nositelé Nobelových cen. Jak kdysi zmínil tehdejší prezident Václav Klaus, o peníze jde až v první řadě.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

29.11.2023 13:04 Reaguje na Antioxid
Tak hlavně že Péročmajz Kikina tomu tááák strašně rozumí. :D A ti nobelisté - to je zase Clauser, že? :D
Odpovědět
An

Antioxid

29.11.2023 11:57
Pan Pexa má utkvělou představu, že rozumí klimatu, protože je fyzik. Je mu zcela jedno, že statisíce vědců se zelenou teorií s antropogenním CO2 nesouhlasí. A to jsou mezi nimi vědci s tituly vpředu i vzadu i nositelé Nobelových cen. Jak kdysi zmínil tehdejší prezident Václav Klaus, o peníze jde až v první řadě.
Odpovědět
ig

29.11.2023 12:15
Jaký pravidla zase. Ať si levičáci přestanou vymýšlet koho ještě do čeho donutit a bude zase dobře :D
Odpovědět
pk

pepa knotek

29.11.2023 12:18
Tak na tu komedii, až po roce 2040 po D1 pojedou v zimě jen elektrokamiony, se půjdu podívat. To bude parkoviště z Chodova až na Bystrc a rozjede se na jaře, až se oteplí.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

29.11.2023 14:19
Potřebujeme politiky, kteří přestanou blouznit. Jejich fantasmagorie už teď táhnou EU ke dnu a to je docela škoda, protože to kdysi byl celkem inspirativní podnik.
Odpovědět
kk

karel krasensky

29.11.2023 18:19
Problém s nakladnímí auty a fosílnímí palivy se dá odbourát.Jen se stačí podívat do minulosti na moudrost naších předku.Konské povozy a volské potahy.
Odpovědět
LB

Lukas B.

29.11.2023 18:45 Reaguje na karel krasensky
ale jo, dá se všechno. když se srovnáme s tím, že člověk s průměrným platem nebude vydělávat na kilový bochník chleba dvacet minut, ale dvě hodiny, tak se můžeme o něčem podobném vážně bavit.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

30.11.2023 09:06 Reaguje na Lukas B.
Pokud někdo vydělává na 1 kg chleba (cca 44 Kč) dvacet minut, tak nemá průměrný plat (cca 42 249 Kč). Člověk s průměrným platem si na chleba vydělá za 10 minut.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

30.11.2023 10:17 Reaguje na Petr Eliáš
Je to tak, máte pravdu a ještě se v zaměstnání nudí jako vy a píše "moudra" v pracovní době i sem.
Jinak na průměrný plat nedosáhne 70% pracujících
a tak je průměrnost opravdu výsměchem těm, kteří
jako uklízečky ve škole nemají ani polovinu toho
průměru.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

30.11.2023 10:38 Reaguje na Břetislav Machaček

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
pp

pavel peregrin

30.11.2023 13:18 Reaguje na Petr Eliáš
Nezdá se ti, že p. Machaček vydělával generaci, která byla před ním? Holt jedna generace saturuje druhou, i tobě bude jednou někdo vydělávat- pokud se to tady mezitím celé nepodělá.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

30.11.2023 21:54 Reaguje na pavel peregrin
Ano, a jaká byla životní úroveň tě generace????
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.12.2023 17:44 Reaguje na Daniel Višňovský
To byla generace předválečná, a jen pro váš klid a informaci, ta úroveň byla stejná napříč Evropou.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

30.11.2023 21:53 Reaguje na Břetislav Machaček
Výsměch je, že si lékař nemůže dovolit službu na plný úvazek. Takže si budete muset pořídit samana. MATLACKU, a kolik by ta uklízečka měla brát ve srovnání s učitelem, lékařem nebo architektem???
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.12.2023 17:48 Reaguje na Daniel Višňovský
Višňovský, nestav tady uklízečku vedle doktora- i idiot asi ví, že uklízečka nemůže mít stejně jak doktor. Zkus ale srovnat šikovného automechanika s úředníkem, se sociálním anr
tropologem ba i s učitelem, a asi budeš mít problém. Pokud to nevíš, tak cena práce není určována vzděláním, ale pouze nabídkou a poptávkou. Lépe řečeno- zásadně by měla být.
To, že tomu tak není, je jiný problém.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

30.11.2023 21:51 Reaguje na karel krasensky
A ty koně a voly naklikate myši, nebo jak????
Odpovědět
kk

karel krasensky

1.12.2023 11:20 Reaguje na Daniel Višňovský
Dva volky do potahu už mám.Jeden se jmenuje Petr a druhý Daniel.
Odpovědět
HH

Honza Honza

30.11.2023 10:30
je to dobrý článek, který alespoň nastiňuje hlavní problémy:
v dekarbonizaci je třeba především řešit vlaky, městskou dopravu, lodě, letadla, která spotřebují miliony tun paliva. Bude to efektivní a vůbec možné? Pokud ne, tak celý Green Deal nemá smysl, Fabie nás nezachrání.
Podívejte se na Čínu- vyrábí masivně levná elektroauta, FV, přitom svůj průmysl nezatěžuje nesmyslnými pokutami, povolenkami. Něco tak pro ekologii dělá- možná více než celá EU, přitom její hospodářství prospívá. Pokud to tak bude dál, předraženou neefektivní EU zválcuje.
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

1.12.2023 07:47 Reaguje na Honza Honza
Píšete, že "Čína něco pro ekologii dělá"?

Tak proč pár týdnů před olympiádou nařídila jejich vláda útlum veškerého průmyslu, aby se dalo pro smog alespoň trochu dýchat a vidět?

Takovou pohádku vykládejte státům, přes které teče Chuang-che. Již několik let si stěžují, jak je znečištěná.

Hlavně že "Čína něco pro ekologii dělá", to je teda gól!

Nejste náhodou u Pirátů?
Odpovědět
MK

Miroslav Kunc

1.12.2023 13:31
Již samotný nadpis článku je zavádějící a blbý . Bezemisní vůz nikdy nikdo nevyrobil a nikdy nikdo nevyrobí . Současné rudozelené šílenství s auty na baterky je věc pouze a jen ideologicky tlačená rudozelenými novodobými svazáky , s ekologií nemá elektromobilita nic společného . Pouze se za gigantických nákladů přesunuly výfuky aut do komínů uhelných elektráren a atomových reaktorů . Kvůli vzácným kovům pro baterie dochází v třetích zemích k bezuzdnému drancování přírodních zdrojů , všechny suroviny se musí vozit přes celou planetu v nákladních superlodích(které se na emisích CO2 podílejí celosvětově 1/3!!! ) atd. Tzv.ekoaktivisté , v čele s duševně vyšinutou Grétou , si tímto prosazují pouze jen své neukojené politické ambice .
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist