Mikuláš Peksa: Potřebujeme jasná pravidla pro bezemisní nákladní a další velké vozy. Nové výjimky jsou k ničemu
Navzdory tomu, co říká trh a samotní výrobci, se ale v politické debatě znovu skloňují nejrůznější výjimky pro fosilní paliva anebo aspoň pro ten typ paliv, který je sice rostlinného původu (třeba z řepky), ale dá se používat ve stejném typu spalovacích motorů. S jeho vývojem přitom v současnosti skoro nikdo nepočítá a pokud ano, jde o nákladnou libůstku, která navíc ke snižování emisí moc nepřispívá.
Takzvaná e-fuels a syntetická paliva budou asi do budoucna potřebná pro některá letadla, nemá ale smysl po nich ještě uměle zvyšovat poptávku, pokud tedy nechceme jak létání, tak nákladní dopravu lidem zbytečně prodražovat.
Evropské automobilky mají už teď co dělat, aby obstály v tvrdé konkurenci čínských a amerických značek, které dobývají nastupující trhy s elektromobilitou. Neměli bychom je uměle brzdit iluzí, že existují stejně úspěšné technologické varianty, to zkrátka v současnosti neplatí. Ostatně samotní výrobci vyzývají politiky k tomu, aby konečně řekli jasné slovo a neutápěli se pořád v nedomyšlených výjimkách.
Spíš než dlouhé diskuze o e-fuels a jiných zázračných ingrediencích potřebujeme jasná a přehledná pravidla, dostatečné výrobní a recyklační kapacity pro baterie nebo rozsáhlé investice do dobíjecí infrastruktury, bez které se neobejdou ani osobní auta, ani náklaďáky. Zatímco se chystáme na letošní klimatický summit a bavíme o potřebě snižovat emise, koncentrace skleníkových plynů v atmosféře stále roste a letošní rok bude zřejmě nejteplejším rokem v historii měření teploty. Když už někde jde udělat změny relativně rychle a bezbolestně, měli bychom s tím být hotoví raz dva, ne se znovu začít utápět v kulturních válkách.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (54)
Jaroslav Řezáč
29.11.2023 07:15Si ekonomiku představujete jak iluzionista David Copperfieled.
Šimon Špidla
29.11.2023 08:05 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJá s textem pana Peksy souhlasím. Jen bych dodal, že stejné úsilí, které se věnuje elektrifikaci dopravy, by se mělo věnovat podstatnému snížení jejího objemu.
Jaroslav Řezáč
29.11.2023 08:13 Reaguje na Šimon Špidlaelektrizace dopravy je v zásadě nesmysl...běžte se podívat na přemrzlé troleje...takhle vypadají i ty baterky v těch autech.
Šimon Špidla
29.11.2023 09:17 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJiří Svoboda
29.11.2023 08:57 Reaguje na Šimon ŠpidlaJe třeba vytvořit na světě dostatečně motivující dekarbonizační prostředí postupně rostoucím jednotným celosvětovým zpoplatněním těžby fosilního uhlíku a ponechat dotacemi nezdeformovaný globální trh, ať nachází nejvhodnější řešení. Pak se samy prosadí v daném čase a místě nejefektivnější opatření jak snižovat globální emise CO2 a na nákladní a leteckou dopravu možná dojde výrazně později, až bude fosilní uhlík dostatečně zpoplatněn.
Politici mají jakousi tendenci dekarbonizovat neefektivními způsoby a nechat ležet ty efektivní. Nejsou proto vhodnými manažery ochrany klimatu.
Šimon Špidla
29.11.2023 09:13 Reaguje na Jiří SvobodaSlavomil Vinkler
29.11.2023 09:29 Reaguje na Šimon ŠpidlaJiří Svoboda
29.11.2023 09:31 Reaguje na Šimon ŠpidlaJe třeba předně trhat hrušky, co jsou blízko nad zemí, a ne pomocí vrtulníku ty na vrcholu hrušně - viz fotovoltaický tunel.
DAG
29.11.2023 09:33 Reaguje na Šimon ŠpidlaVíte myslím, že zdejší kritici jsou už spíše frustrovaní, kolik nesmyslných omezení přináší nařízení evropské unie.
Bohužel zelené politiky nyní dohání jejich odtrženost od reality a neschopnost pochopit technické limity.
Tak například dlouho trvající mantra, že budeme mít nezměrně levnou čistou energii a bez špatného atomu. Ještě nejsme ani v půlce a vidíme, že to proste bude drahé nebo když si sečtete počty úmrtí na zapříčiněné jednotlivými škodlivinami, tak za rok umře půlka EU.
Přijde mě, že politici ztratili racionalitu a žijí jen z frází k různým postojů.
Tohle lůzrovství povede jen k tomu, že lidé začnou volit extrémisty a věcí se obrátí extrémně na opačnou stranu.
smějící se bestie
29.11.2023 10:54 Reaguje na Šimon ŠpidlaBřetislav Machaček
29.11.2023 11:51 Reaguje na smějící se bestieodveze pár kamiónů po dálnicích. Zavřel kohout
financí pro železnici a tím zahájil její
úpadek, který se tatáž strana nyní naoko snaží
zachránit. Soustředí se ale na rychlotrať pro
dopravu VIP a zbytek nechá zcela zhuntovat.
Je vypracován seznam dalších lokálek k likvidaci, aby zbyly peníze na trať pro VIP.
Opět "moudré" rozhodnutí, jak ještě více
zindividualizovat dopravu v regionech jejím
převedením z lokálek na silnice a do aut.
Asi je každému jasné, za koho kopou a proč!
Petr Eliáš
29.11.2023 13:02 Reaguje na Břetislav MachačekOpravdu si myslíš, že ty tratě jsou jen pro VIP a nemají nějaký další význam? Proč jich tedy Polsko plánuje 2000 km? :D
Břetislav Machaček
29.11.2023 17:34 Reaguje na Petr EliášPolsko je daleko větší země a má
v plánu daleko více zastávek, než
my. U nich je vzdálenost přes celou
zemi opravdu velká a čas tam hraje
o mnoho větší roli, než u nás.
Pokud by byly tratě a vozidla u nás schopna jezdit jen 150 km/ h bez nějakých zastávek, jako kdysi Slovenská strela, tak je u tratě s rychlostí 200 km/ h rozdíl velmi
zanedbatelný. Rychlejší trať se
tu už vůbec nevyplatí a je pouhým
mrháním penězi.
Stačí, aby rychlík mezi Brnem a
Prahou nikde nestavěl a není proč
stavět rychlejší trať. On ale staví,
aby nejezdil prázdný a co zastávka,
to zdržení pro nástup, výstup,
brždění a rozjezd. Já bych ty peníze raději vložil do přejezdů u dnešních tratí a do zabezpečovacího zařízení.
To by při jejich opravě pro rychlost
150 km/ h mělo daleko větší smysl.
Tak se na dluh postaví něco, co tu
situaci s dopravou osob nevyřeší
a nákladní doprava po nich jezdit
taky nebude. Vy se toho možná někdy
dočkáte, pokud ekologisté stavbu
dovolí, ale já se spokojím s tím,
aby stávající tratě alespoň nebyly
zrušeny, což opět reálně hrozí a
rychlotrať stejně nikdo nepostaví,
mimo pár úseků stávajících tratí.
Slavomil Vinkler
30.11.2023 07:34 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
30.11.2023 10:08 Reaguje na Slavomil Vinklerje vzdálenost Prahy a Brna asi
jako u nás dvou konců Prahy a
na to stačí metro. Ta rychlost
400 km vyžaduje nejen prostor
a obrovské investice do tratě,
ale i do okolí a to je u nás
silně zastavěno. Jsem zvědav
na odpor občanů bydlících pár
desítek metrů od zamýšlené
tratě, kterou je slyšet mnoho
set metrů daleko tak, že si
dáte do uší raději špunty.
Někde v pláních daleko od
lidí trpí pouze zvířata, ale
u nás to budou i lidé. Ode
mne má ta trať být cca 350
metrů vzdušnou čarou a kolem
ní už dnes stojí plno nových
domků, ve kterých mají lidé
z tratě hrůzu stejně, jako z
dálnice 500 m daleko. Ten hukot
je v otevřené krajině slyšet
kilometr daleko a děkuji za to,
že si na to zvyknu. Člověk je
jako zvíře a MUSÍ si zvyknout,
ale proč? Aby jsme se někam
dostali o pár minut dříve a pak
to probendili klábosením u kafe?
Stojí to vůbec za to?
Jarka O.
1.12.2023 14:22 Reaguje na Břetislav MachačekPetr Eliáš
30.11.2023 10:39 Reaguje na Břetislav Machačekvladimír šmídl
29.11.2023 13:38 Reaguje na Šimon Špidlaje nejrychlejší trať na našem území. Státy se několikrát rozpadly a složily, ale železnice mají budoucnost.
smějící se bestie
29.11.2023 10:59 Reaguje na Šimon ŠpidlaMichal Ukropec
29.11.2023 11:13 Reaguje na Jaroslav ŘezáčBřetislav Machaček
29.11.2023 12:00 Reaguje na Michal Ukropeclétají v oblacích místo toho, aby stáli pevně na zemi. Je
mi líto nejen jejich naivity, ale i naivity jejich stejně
nezralých voličů, kteří nevnímají realitu. Už více jak
týden stojí kilometrové kolony ukrajinských kamiónů na
polských hranicích kvůli nízkým přepravním nákladům díky levným řidičům, levné naftě a ojetým kamiónům, které by
v EU nedostaly u technické kontroly nálepku. Poláci zakročili a stejně se budou chovat i ti, kterým budou
konkurovat dotované nákladní elektronáklaďáky , neboť
bez dotaci budou pouze exponáty do muzea slepých uliček.
Michal Ukropec
30.11.2023 14:55 Reaguje na Břetislav Machačekvladimír šmídl
29.11.2023 13:40 Reaguje na Michal UkropecVilém N
29.11.2023 08:02vaber
29.11.2023 09:20ovšem bylo by třeba ,aby měli schopnosti jako Bůh, ten řekl
,, budiž světlo a bylo světlo,,
v našem světě musí přijít hlavně technické řešení,
Jiří Svoboda
29.11.2023 09:37 Reaguje na vabervaber
29.11.2023 14:49 Reaguje na Jiří Svobodakdyž nepřijde, plány se nesplní ,ale plány nesplnil někdo jiný, ne politici,
vhodné a nevhodné ,je dnes měřeno hlavně ekonomikou,ale když do toho vstupují dotace, je to politika, taky tomu říkají ekologie
Jiří Svoboda
30.11.2023 15:59 Reaguje na vaberMiroslav Vinkler
29.11.2023 09:55Stejně jako bolševici propadl přesvědčení, že lepší budoucnost se dá nadekretovat a na Zemi bude ráj.
Pana Peksu bych chtěl upozornit na skutečnost, že EU automobilový průmysl již dostal zelené k.o. a vypadá, že budeme brzy jezdit pouze v čínských autech a na velbloudech.
Pokud chce učinit evropské zboží neprodejným na globálním trhu , tak ať pokračuje s dalšími ekomagory .
Jinak v červnu 2024 jsou eurovolby a pevně věřím, že eurohujeři typu Peksy a spol. dostanou pořádný výprask od lidí, kteří již mají dost zelených experimentů.
vaber
29.11.2023 14:56 Reaguje na smějící se bestieco vypirátil u nás a co v EU ,
jako předseda Evropské pirátské strany,
řekl bych ,že jen oblbli hodně mladých voličů a uvidíme zdali se jim to povede ještě jednou, ale koho mají ti mladí volit
Antioxid
29.11.2023 11:57Petr Eliáš
29.11.2023 13:04 Reaguje na AntioxidAntioxid
29.11.2023 11:57pepa knotek
29.11.2023 12:18Richard Vacek
29.11.2023 14:19karel krasensky
29.11.2023 18:19Lukas B.
29.11.2023 18:45 Reaguje na karel krasenskyPetr Eliáš
30.11.2023 09:06 Reaguje na Lukas B.Břetislav Machaček
30.11.2023 10:17 Reaguje na Petr EliášJinak na průměrný plat nedosáhne 70% pracujících
a tak je průměrnost opravdu výsměchem těm, kteří
jako uklízečky ve škole nemají ani polovinu toho
průměru.
Petr Eliáš
30.11.2023 10:38 Reaguje na Břetislav MachačekPříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
pavel peregrin
30.11.2023 13:18 Reaguje na Petr EliášDaniel Višňovský
30.11.2023 21:54 Reaguje na pavel peregrinpavel peregrin
2.12.2023 17:44 Reaguje na Daniel VišňovskýDaniel Višňovský
30.11.2023 21:53 Reaguje na Břetislav Machačekpavel peregrin
2.12.2023 17:48 Reaguje na Daniel Višňovskýtropologem ba i s učitelem, a asi budeš mít problém. Pokud to nevíš, tak cena práce není určována vzděláním, ale pouze nabídkou a poptávkou. Lépe řečeno- zásadně by měla být.
To, že tomu tak není, je jiný problém.
Daniel Višňovský
30.11.2023 21:51 Reaguje na karel krasenskykarel krasensky
1.12.2023 11:20 Reaguje na Daniel VišňovskýHonza Honza
30.11.2023 10:30v dekarbonizaci je třeba především řešit vlaky, městskou dopravu, lodě, letadla, která spotřebují miliony tun paliva. Bude to efektivní a vůbec možné? Pokud ne, tak celý Green Deal nemá smysl, Fabie nás nezachrání.
Podívejte se na Čínu- vyrábí masivně levná elektroauta, FV, přitom svůj průmysl nezatěžuje nesmyslnými pokutami, povolenkami. Něco tak pro ekologii dělá- možná více než celá EU, přitom její hospodářství prospívá. Pokud to tak bude dál, předraženou neefektivní EU zválcuje.
Jiří Kvítek
1.12.2023 07:47 Reaguje na Honza HonzaTak proč pár týdnů před olympiádou nařídila jejich vláda útlum veškerého průmyslu, aby se dalo pro smog alespoň trochu dýchat a vidět?
Takovou pohádku vykládejte státům, přes které teče Chuang-che. Již několik let si stěžují, jak je znečištěná.
Hlavně že "Čína něco pro ekologii dělá", to je teda gól!
Nejste náhodou u Pirátů?