Miroslav Hruška: Co přinese omezení jízd kamionů
1.9.2019 | PRAHA
Podle návrhu novely o silniční dopravě nebudou moci kamiony jezdit v neděli od půlnoci do 22. hodiny.
Licence | Některá práva vyhrazena
Co to znamená
Znamená to další statisíce čtverečních metrů betonu či asfaltu a záborů zemědělského půdního fondu pro tento účel. Kdy už konečně někdo přijde na to, že naše země je pro takový ohromný nárůst dopravy příliš malá?! Pokud nedokážeme alespoň tranzitní dopravu kamiony převést na železnici, pak žádná opatření nemají smysl. Jedna elektrická lokomotiva dokáže převézt na vagonech dost kamionů bez emisí a s úsporou nafty. Téměř současně přišlo v mediích oznámení o tom, že zahajuje provoz nová obří výrobna pneumatik u Žatce. Kolos je v rovině vidět už zdálky. Jedná se o korejskou firmu Nexen Tire. Tato továrna plánuje vyrábět 11 milionů pneumatik ročně. Samozřejmě dostala přislíbenou investiční pobídku. Ta údajně činí až 3,5 miliardy korun. Proč za znehodnocování naší půdy, ovzduší vody a krajiny ještě platíme? Umí si někdo z těch, kdo tuto stavbu schválili, představit, kolik tisíc nových kamionů bude potřeba pro takovou megatovárnu na dovoz materiálu, na výrobu a rozvoz těch 11 milionů výrobků? Továrna má zaměstnávat 700 zaměstnanců nyní a do budoucna 1500 lidí. Kde tyto zaměstnance najde? V Indii, Mongolsku nebo Africe? A kdo jim dá ubytování, zdravotní péči, sociální zabezpečení a další náležitosti? Kolik bude takováto továrna potřebovat pro svoji výrobu jak povrchové tak pitné vody, které už tak máme nedostatek? Myslí vůbec v tomto státě někdo z našich představitelů na něco jiného než na peníze? Myslí někdo na lidi, na životní prostředí? Jaká bude budoucnost naší země a jejich občanů, až se tato země změní na betonovou a asfaltovou poušť bez vody, ve které místo stromů vyrostou tisíce fabrik? Programová prohlášení vlády, ministerstev, krajů i politických stran slibují ochranu zemědělského půdního fondu, ochranu vody, ochranu životního prostředí. Jsou jen tři možnosti, jak to myslí. Buď to myslí vážně, nebo jen slibují anebo bohužel nám svým občanům lžou. Obávám se, že třetí možnost je správně.reklama
Miroslav Hruška
Autor je bývalý starosta obce Tisem, angažuje se v Alternativě středočeské D3.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Dále čtěte |
EU 30. ledna zahájí strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu
VW očekává, že přísnější emisní pravidla EU ho budou letos stát 1,5 miliardy eur
Nový šéf evropského sdružení automobilek vyzval EU ke změnám v ekologické politice
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (38)
KP
Karel Ploranský
2.9.2019 11:53Souhlasím, ale s těmito názory nemáte(nemáme) v dnešním světě šanci.
A stačilo by vlastně málo - jen trochu zdravého rozumu. Jen jeden příklad za všechny ty nesmyslné přepravy: Co kdyby se například nevozilo mléko z Kunína do Karlových Varů a naopak mléko ze Stříbra do Uherského Hradiště? Ano, obchodník možná získá na litru o pár haléřů větší profit - ale stojí to za to? Vozit stovky kilometrů opačnými směry produkt, který je naprosto stejný (nikdo mne nepřesvědčí, že mezi mlékem z Moravy a z Čech je rozdíl, který by stál za řeč)??
Vždyť i ten obchodník sám jistě po těch přeplněných silnicích jezdí, i jeho děti dýchají vzduch.
Jenže kdo dnes takhle přemýšlí?
Odpovědět
A stačilo by vlastně málo - jen trochu zdravého rozumu. Jen jeden příklad za všechny ty nesmyslné přepravy: Co kdyby se například nevozilo mléko z Kunína do Karlových Varů a naopak mléko ze Stříbra do Uherského Hradiště? Ano, obchodník možná získá na litru o pár haléřů větší profit - ale stojí to za to? Vozit stovky kilometrů opačnými směry produkt, který je naprosto stejný (nikdo mne nepřesvědčí, že mezi mlékem z Moravy a z Čech je rozdíl, který by stál za řeč)??
Vždyť i ten obchodník sám jistě po těch přeplněných silnicích jezdí, i jeho děti dýchají vzduch.
Jenže kdo dnes takhle přemýšlí?
JS
Jiří Svoboda
2.9.2019 12:31 Reaguje na Karel PloranskýAno, je to přitažené za vlasy. Stačilo by úplně, kdyby se mýto v časech, kdy se předpokládá velký provoz, výrazně zvýšilo. Každý ať si pak naplánuje cesty dle svého zvážení.
Pokud se opravdu takto vyměňuje mléko po republice, znamená to jediné: mýtné je příliš nízké a pohonné hmoty zatíženy příliš nízkou spotřební daní. Ty spotřební daně by se ale musely zvýšit v celé EU, jinak se budou nakupovat jen v zemích s nízkou daní. Evropská komise k tomu má nástroj - zavedla minimální spotřební daň. Kdyby ji výrazně zvýšila, všechny státy by šly na minimum a daň by se sjednotila.
Asi je tu zásadní otázka. Proč ekologické organizace brání zavedení celosvětové dani z těžby fosilního uhlíku a této myšlence vůbec nepomáhají prosadit se? Odpověď prosím hledejta sami a zkuste mi ji napsat.
Odpovědět
Pokud se opravdu takto vyměňuje mléko po republice, znamená to jediné: mýtné je příliš nízké a pohonné hmoty zatíženy příliš nízkou spotřební daní. Ty spotřební daně by se ale musely zvýšit v celé EU, jinak se budou nakupovat jen v zemích s nízkou daní. Evropská komise k tomu má nástroj - zavedla minimální spotřební daň. Kdyby ji výrazně zvýšila, všechny státy by šly na minimum a daň by se sjednotila.
Asi je tu zásadní otázka. Proč ekologické organizace brání zavedení celosvětové dani z těžby fosilního uhlíku a této myšlence vůbec nepomáhají prosadit se? Odpověď prosím hledejta sami a zkuste mi ji napsat.
ig
2.9.2019 13:34 Reaguje na Jiří Svoboda
Mléko se vozí napříč republikou proto, že je někde levnější. A levnější tam může být proto, že jsou tam šikovnější a spotřebují na jeho výrobu méně nafty, jízd traktorem a elektřiny. Samozřejmě nevíme, jestli to tak je a vědět to nebudeme nikdy, protože se to jednak mění, jednak je ta znalost distribuovaná mezi obrovské množství lidí. Ale budeme vědět, že se mléko vyplatí vozit - a to už hodně znamená :-)
Odpovědět
JS
Jiří Svoboda
3.9.2019 10:43 Reaguje naAle tady přece něco neklape. Krávy i lidé jsou rozloženi po republice zhruba rovnoměrně a těžko lze očekávat, že v některém místě budou vyrábět mléko levněji a mít ho tolik, že budou moci zásobovat půl republiky. To bych spíše předpokládal, že ti šikovní producenti budou mít vyšší zisk.
Odpovědět
JH
Jiří H.
2.9.2019 16:23 Reaguje na Karel PloranskýDovolil bych si jeden malý komentář-Plzeňský Prazdroj a nejen on,funguje naprosto debilně díky nadnárodním řetězcům.Prazdroj z Plzně třeba vyrazí na cestu do velkoskladu Kauflandu do Prahy,aby se po stejné trase,složení a naložení svezl zpět do plzeňského Kauflandu.Nebo si koupíte v plzeňském Kauflandu nebo Makru Gambrinus 10 z Radegastu nebo Popovic-kód na lahvi L5 a L6-L1,2 a 3 je Plzeň.A pak můžeme nadávat na ucpané dálnice.Já osobně nesnáším ekoteroristy z Dětí země,ale zbytečná doprava tam a zase zpátky-to mě prostě S..e-doplňte si sami.Bohužel se takto chovají všichni,logistika má asi svoje pravidla
Odpovědět
ig
2.9.2019 17:26 Reaguje na Jiří H.
Vypadá to divně, ale je to levnější (jinak by to takhle nedělali), což u silniční dopravy prakticky automaticky znamená, že je to šetrnější k životnímu prostředí (méně nafty, méně CO2). Kdybyste vezl z pivovaru dodávkou jednu stohovatelnou paletu do místního supermarketu, projedete víc nafty, než když použijete 1/66 kamiónu na cestu do Prahy a zpět.
Říkám to tady pořád, vemte kalkulačku a zahoďte pocity, spousta věcí se pak bude jevit jinak :-)
Odpovědět
Říkám to tady pořád, vemte kalkulačku a zahoďte pocity, spousta věcí se pak bude jevit jinak :-)
JS
Jiří Svoboda
3.9.2019 10:50 Reaguje naJá bych spíše řekl, že taková logistická centra buď nemají dostatečně chytré lidi a nebo je prospěšná iniciativa účinně potlačována - to je myslím běžná praxe kdekoliv na světě - hlavní je nepřiznat, že se některé věci mohly dělat lépe. Pak nezbývá, než v tom pokračovat a možná to dělat stále hůře.
Odpovědět
ig
3.9.2019 21:15 Reaguje na Jiří Svoboda
Tušíte jak funguje logistické centrum? Přijede tam kamión rajčat, kamión piva, kamion pracího prášku. A odjíždí kamión do Letňan, kamión na Zličín, kamión na Černý most, přičemž každý z nich veze pár beden rajčat, paletu piva, paletu pracího prášku, ... A když si vezmete tu kalkukačku a spočítáte náklady na dopravu, zjistíte, že je to opravdu vymakaný systém dotažený téměř k dokonalosti a těžko tady v diskusi vymyslíme lepší :-)
Odpovědět
JS
Jiří Svoboda
4.9.2019 10:23 Reaguje naTo jsem asi trochu popletl/zjednodušil. Ano, logistické centrum plní velmi optimálně (i z hlediska ekologie) všemožné požadavky všemožné směsi zákazníků. To beru.
Otázka je, proč zákazník logistického centra, třeba nadpivovar, zadá vozit do plzeňského Kauflandu Gambrinus 10 z Radegastu nebo Popovic? Tady jsou asi ti nekompetentní lidé nebo problém přiznat, že by to šlo dělat lépe.
Odpovědět
Otázka je, proč zákazník logistického centra, třeba nadpivovar, zadá vozit do plzeňského Kauflandu Gambrinus 10 z Radegastu nebo Popovic? Tady jsou asi ti nekompetentní lidé nebo problém přiznat, že by to šlo dělat lépe.
JŠ
Jan Šimůnek
4.9.2019 11:25 Reaguje na Jiří SvobodaPokud nejste schopen rozlišit po chuti Prazdroj od Radegastu, tak chápu. Normální člověk si raději vybere z nabídky desítek druhů to pivo, na které má zrovna chuť.
Nicméně přesně takto uvažovali i komunisté (ta ekologie je prostě totalita, komunistickému smýšlení velice blízká), takže pamatuji doby, kdy se "exotická" piva, vyráběná 50 km + daleko od bydliště, vozila ze služebních cest (a taky uzeniny, chleba a jiné výrobky).
Pro komunistické plánovače bylo taky pivo jako pivo, salám jako salám a chleba jako chleba (další potraviny vyjmenovávat nebudu), naprosto stejně jako pro současné ekology. Prostě totalitní odpad jako totalitní odpad.
A ještě něco:
Můžeme litovat, že se v únoru 1948 nenašel nějaký československý Pinochet, který by obklíčil Staromák a ten bezcenný odpad, co se na něm shromáždil, pokosil z kulometů.
My bychom se z toho měli poučit a nějakého toho Pinocheta, který by si poradil se "stávkujícími za klima" a podobným lidským odpadem, který se snaží navodit novou totalitu, v mnoha ohledech horší než byla ta komunistická, bychom měli procpat k moci.
Odpovědět
Nicméně přesně takto uvažovali i komunisté (ta ekologie je prostě totalita, komunistickému smýšlení velice blízká), takže pamatuji doby, kdy se "exotická" piva, vyráběná 50 km + daleko od bydliště, vozila ze služebních cest (a taky uzeniny, chleba a jiné výrobky).
Pro komunistické plánovače bylo taky pivo jako pivo, salám jako salám a chleba jako chleba (další potraviny vyjmenovávat nebudu), naprosto stejně jako pro současné ekology. Prostě totalitní odpad jako totalitní odpad.
A ještě něco:
Můžeme litovat, že se v únoru 1948 nenašel nějaký československý Pinochet, který by obklíčil Staromák a ten bezcenný odpad, co se na něm shromáždil, pokosil z kulometů.
My bychom se z toho měli poučit a nějakého toho Pinocheta, který by si poradil se "stávkujícími za klima" a podobným lidským odpadem, který se snaží navodit novou totalitu, v mnoha ohledech horší než byla ta komunistická, bychom měli procpat k moci.
JS
Jiří Svoboda
4.9.2019 12:24 Reaguje na Jan ŠimůnekAsi nevíte, že pivovar např. Radegast vaří podle dodaní receptury několik dní např. Gambrinus, pak Kozla..., aby bylo z lokálního zdroje pokryto co nejvíce druhů piva.
Odpovědět
LB
Lukas B.
4.9.2019 13:52 Reaguje na Jiří Svobodaono je to vůbec "průmysl". vodu nejdřív fakticky demineralizujou, potom namineralizujou zpět na vodu plzeňskou, suroviny stejné, technologie stejná, a několik výroben senzoricky zcela totožných (kdo tvrdí, že podle chuti rozezná výrobny, ten kecá, pozná maximálně špatné skladování výrobku). no a každý pivovar jede chvíli jedno pivo, pak zas chvíli druhé. a občas se provádí nějaká údržba, a tak ano, skutečně se někdy vozí gambrinus do plzeňských supráčů z nošovic - ale ne proto, že by to byli hlupáci, ale naopak proto, že to mají zatraceně dobře spočítané. ostatně, eko=eko.
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
4.9.2019 17:32 Reaguje na Jiří SvobodaTo je možné, ale Plzeň neuvaří. Druhá věc je, nakolik jsou to původní chutě: Hostan se taky přestal vařit ve Znojmě a vaří se ve Starobrnu, ale jeho chuť je někde úplně jinde než byla. Reklama "Dobrý, jako tenkrát" jednoznačně klame.
Odpovědět
LB
Lukas B.
5.9.2019 08:11 Reaguje na Jan Šimůneki plzeň se bez problémů asi deset let vařila jinde, v polsku a v rusku, ale i stěny mají uši a Kondelíci šířili hoaxy že některé supermarkety vozí pivo z polska (což je samozřejmě nesmysl). teď už je prazdroj zase jen z plzně, ale důvody jsou pouze marketingové, nikoli senzorické nebo ekonomické - superpremiovka si něco takového nemůže dovolit.
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
6.9.2019 08:25 Reaguje na Lukas B.1. Pivo se k nám z Polska vozí, např. značka Argus, kterou seženete u Lidla.
2. Ten přesun z plzeňského pivovaru jinam se projevil dost výrazným poklesem senzoriky a Prazdroj začal mít problémy s odbytem.
Odpovědět
2. Ten přesun z plzeňského pivovaru jinam se projevil dost výrazným poklesem senzoriky a Prazdroj začal mít problémy s odbytem.
ig
ig
4.9.2019 19:32 Reaguje na Jiří Svoboda
Tak teď jsem asi nějaký detail nepochopil, tak možná odpovídám na něco jiného :-) Pivovar prodá pivo každému kdo si řekne a neřeší kam to zákazník vozí (v prvním přiblížení, ve skutečnosti se tam asi něco řeší, ale to teď můžeme bez újmy na obecnosti zanedbat), to je věc zákazníka. Ale pointa je v tom, že i kdyby pivovar s Kauflandem přímo sousedil, tak to stejně půjde přes logistické centrum, protože každou výjimku v zásobovacíá struktuře (a ony tam ve skutečnosti i nějaké jsou) musí někdo řešit, někdo za ni odpovídat, někdo vědět kam zavolat když se dodávka zpozdí, takže z tohoto hlediska je výjimka drahá. A když ten pivovar bude 10 km od Kauflandu, tak se už navíc na přímý transport piva spotřebuje víc paliva než když se to vezme oklikou přes několik desítek km vzdálené logistické centrum. A to je zároveň důvod, proč je Kauflandu úplně fuk, jestli zboží pochází z 1 km nebo 100 km vzdáleného zdroje, pokud tam už má zavedenou dopravu.
Odpovědět
JS
Jiří Svoboda
6.9.2019 15:39 Reaguje naDobrá. Řekněme, že existuje smlouva Heineken-Kaufland na dodávky piva, kde dopravu zprostředkovává smluvní logistické centrum. Pokud ta doprava stojí jen podle bas piva a vůbec ne podle pivních basokilometrů, pak to funguje, jak říkáte.
Mluvil jste ale o vzdálenosti 100 Km. To je ale mnohem méně, než Radegast-Plzeň jak zmíněno v příspěvku Jiřího H. Tady zkuste pošpekulovat o příčinách.
Odpovědět
Mluvil jste ale o vzdálenosti 100 Km. To je ale mnohem méně, než Radegast-Plzeň jak zmíněno v příspěvku Jiřího H. Tady zkuste pošpekulovat o příčinách.
JS
Jiří Svoboda
2.9.2019 12:54S tou pneumatikárnou je to slovo do pranice! Pneumatiky by se měly vyrábět v místě spotřeby, což umístění v Žatci pro vývoz do Německa velmi dobře splňuje. Koneckonců ty kamiony s pneumatikami budou brázdit hlavně Německé dálnice. A řekl bych, že po postupném uzavírání uhelných lomů bude na Žatecku zájem o práci.
Nechci tímto pneumatikárnu obhajovat, chtěl jsem jen jaksi vyvážit názory autora.
Odpovědět
Nechci tímto pneumatikárnu obhajovat, chtěl jsem jen jaksi vyvážit názory autora.
JŠ
Jan Šimůnek
2.9.2019 13:24Obecně je, pochopitelně, problém v tom, že na krátké úseky (jako je území republiky) se železnice moc nehodí (leda by dokázala naložit a vyložit celý kamion bez překládání nákladu), je velice nepružná a pokud bychom přeložili na koleje jen několik desítek procent toho, co se přepravuje po silnici v kamionech, tak by byla totálně zahlcena (už železniční koridor do Ústí nad Labem a dál do Německa je v podstatě vlaky přehlcen a mnohé další železnice k tomu nemají daleko).
Pro transitní dopravu nákladů, které nepodléhají zkáze, by se zcela jistě hodila vodní doprava; jsou to ovšem ekologové, kteří ječí kvůli projektu DOL. Ten by přitom mohl v reálu stáhnout ze silnic řádově desítky procent kamionů, které přes nás transitují.
Odpovědět
Pro transitní dopravu nákladů, které nepodléhají zkáze, by se zcela jistě hodila vodní doprava; jsou to ovšem ekologové, kteří ječí kvůli projektu DOL. Ten by přitom mohl v reálu stáhnout ze silnic řádově desítky procent kamionů, které přes nás transitují.
ig
2.9.2019 13:52 Reaguje na Jan Šimůnek
Kdyby byla vodní doprava tak atraktivní, tak už teď není na řekách k hnutí. Jenže on výkon vodní dopravy setrvale klesá a mně se nějak nechce věřit tomu, že by to DOL nějak nakopl. Krom toho, firmy jsou ochotné hodně platit za rychlost a spolehlivost dopravy a to ani vodní, ba ani železniční nejsou. Příznačné jsou jedny železniční opravny v Teplicích, které vyrábějí díly pro francouzského výrobce vagónů a vozí mu je kamióny, i když oběma firmám vede z definice vlečka až do výrobní haly :-)
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
4.9.2019 17:35 Reaguje naNa řekách není ke hnutí hlavně proto, že vodní cesty jsou rozkouskované, takže se na nich delší tahy nedají realizovat.
Odpovědět
ig
4.9.2019 19:38 Reaguje na Jan Šimůnek
Ale snad nejsou rozkouskovanější než byly v 80. letech? A od té doby výkon lodní dopravy setrvale klesá, takže myslím, že to nebude kouskováním, spíš nezájmem zákazníků.
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
5.9.2019 08:53 Reaguje naNezapomeňte, že v 80. letech zde byla železná opona, a ta délka vodních cest vůči možným trasám měla lepší poměr.
Odpovědět
LB
Lukas B.
2.9.2019 15:50zákaz jízdy kamionů v o víkendu (mimo páteční odpolední špičku) je samozřejmě jen sprostý populismus (typický volič strany nominující ministra dopravy jezdí autem jen na chatu a k babičce a jak vypadá provoz o všedních dnech, to upřímně netuší).
převážení mléka sem a tam - opět jsme u toho, že eko=eko. jsou to turbulence trhu (které citlivého člověka matou), a jejich přirozeným důsledkem je zefektivnění = zlevnění = menší enviro zátěž od produkce mléka.
Odpovědět
převážení mléka sem a tam - opět jsme u toho, že eko=eko. jsou to turbulence trhu (které citlivého člověka matou), a jejich přirozeným důsledkem je zefektivnění = zlevnění = menší enviro zátěž od produkce mléka.
JŠ
Jan Šimůnek
4.9.2019 11:31 Reaguje na Lukas B.Ono to má ten význam, že jednak o víkendech jezdí více svátečních řidičů, kteří jsou nebezpečnější, jednak je větší procento aut naložených celými rodinami, takže havárky mívají tragičtější následky. Druhá věc je, že mezi kamionáři je jistě spousta řidičů se statisíci až miliony km naježděnými bez vážné nehody, ale, bohužel, je mezi nimi, bohužel, i spousta takových, kteří jsou na úrovni mírně vycvičené opice a jsou zaměstnáni jen proto, že jsou velice levní (a velice často je "levný" i technický stav vozidla, které řídí). A je problém, pokud Darwinská selekce těchto lidí probíhá na naložených osobních autech, která střet s nimi odskáčou daleko hůř.
Odpovědět
LB
Lukas B.
4.9.2019 13:55 Reaguje na Jan Šimůneksamozřejmě má smysl zastavit kamiony o páteční a nedělní odpolední/večerní špičce, ale zastavovat kamiony v neděli dopoledne je čistý populismus.
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
2.9.2019 18:38K tomu mléku:
Mlékárny se často specializují na výrobky, které zaměnitelné nejsou. A s nimi se potom sveze i to mléko, které teoreticky zaměnitelné je.
Odpovědět
Mlékárny se často specializují na výrobky, které zaměnitelné nejsou. A s nimi se potom sveze i to mléko, které teoreticky zaměnitelné je.
JŠ
Jan Škrdla
2.9.2019 18:38Mě zaujala ta pobídka 3,5 mld.
Zatímco se tady na Ekolistu houfně řeší a odsuzují dotace na ochranu přírody, obnovu lesů a do zemědělství (které jsou na druhou stranu nešťastně nastavené), a málokdo se tady pozastaví nad dotacemi do průmyslu (tj. do něčeho, co by mělo být těžce ziskové i bez těch dotací).
Jen tak na okraj, chápal bych, kdyby se dávaly peníze na sanaci brownfieldu, ale financovat výstavbu na zelené louce, to je mrhání státními prostředky
Odpovědět
Zatímco se tady na Ekolistu houfně řeší a odsuzují dotace na ochranu přírody, obnovu lesů a do zemědělství (které jsou na druhou stranu nešťastně nastavené), a málokdo se tady pozastaví nad dotacemi do průmyslu (tj. do něčeho, co by mělo být těžce ziskové i bez těch dotací).
Jen tak na okraj, chápal bych, kdyby se dávaly peníze na sanaci brownfieldu, ale financovat výstavbu na zelené louce, to je mrhání státními prostředky
ig
2.9.2019 18:46 Reaguje na Jan Škrdla
Ano, ta pobídka je brutálně nešťastná. Ani se nepoučili z minulosti, když dávali pobídky klidně i na snadno přestěhovatelné výroby a pak se divili... A pneumatikárnu odvezete ještě snáz než Stalin Zeisse, přeplatíte pár inženýrů aby šli s ní a na zbytek stačí místní dělnictvo v kdejaké tramtárii.
Odpovědět
JS
Jiří Svoboda
3.9.2019 11:53 Reaguje naEkonomové tomu říkají pákový efekt. Pobídka se na daních ze mzdy a úsporách v nezaměstnanosti, či zdanění výstavby fabriky vrátí třeba za 4 roky a pak už na tom stát bude je 50 let profitovat. Takto zle klidně zdůvodnit i výstavbu FVE v letech 2009 a 2010, pokud se to nevhodné nebere v úvahu.
Primární je ale otázka, chceme být výrobci a exportéři pneumatik, či podobných téměř automatizovaně vyráběných produktů za využití cizího kapitálu, nebo to budeme dovážet možná i z daleka?
Odpovědět
Primární je ale otázka, chceme být výrobci a exportéři pneumatik, či podobných téměř automatizovaně vyráběných produktů za využití cizího kapitálu, nebo to budeme dovážet možná i z daleka?
JŠ
Jan Škrdla
3.9.2019 12:48 Reaguje na Jiří SvobodaV návaznosti na to co píše ig, vzpomínám na kauzu Philisps. Jednalo se o stavbu továrny na výrobu obrazovek, příznivci záměru tvrdili to, co vy v prvních 2 větách. Dokonce kvůli tomu chtěli vyvlastnit pozemek majitelky, která jej chtěla prodat za vyšší cenu, než jí původně nabízeli.
A stalo se přesně to, co tvrdili "zlí jazykové", firma asi po 5 letech (až ji skončily výhody) přesunula výrobu dál na východ.
Taky vzpomínám na stavbu logistického centra Amazonu v Dobrovízi, kdy taky slibovali kolik místních tam najde práci. Nakonec tam jezdí dělníci z druhého konce republiky nebo ze zahraničí. Asi kvůli úžasným pracovním podmínkám jako stvořeným pro průměrně inteligentní roboty.
Odpovědět
A stalo se přesně to, co tvrdili "zlí jazykové", firma asi po 5 letech (až ji skončily výhody) přesunula výrobu dál na východ.
Taky vzpomínám na stavbu logistického centra Amazonu v Dobrovízi, kdy taky slibovali kolik místních tam najde práci. Nakonec tam jezdí dělníci z druhého konce republiky nebo ze zahraničí. Asi kvůli úžasným pracovním podmínkám jako stvořeným pro průměrně inteligentní roboty.
JS
Jiří Svoboda
4.9.2019 10:33 Reaguje na Jan ŠkrdlaNeříkám, že s vámi nesouhlasím, ale pak je třeba tu pobídku, která je zjevně běžná všude ve světě a tudíž se tomuto svinstvu nemůžeme vyhnout, lépe konstruovat. Třeba nějakou dlouhodobou malou pobídkou nebo závazkem, že pobídka bude při opouštění republiky vrácena. Problém je asi v tom, že smetana je konkrétními jednateli ráda lízána, ale důsledky při neúspěchu se lehce přenesou na lid.
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
4.9.2019 11:33 Reaguje na Jan ŠkrdlaA ještě by stálo za to zmínit i hrozné podmínky, za kterých tam naši lidé pracovali, jako je připoutání policejními pouty k místu u pásu a sr*ní pod sebe v případě potřeby (jako na galejích). Mám to z první ruky od člověka, který tam nějaký čas pracoval.
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
5.9.2019 08:55 Reaguje na Jan ŠimůnekRespektive, abych nepřeháněl, nedělali pod sebe, ale měli pampersky pro dospělé, jaké se používají např. v zařízeních pro dementní seniory.
Odpovědět
Al
Alex .
4.9.2019 14:26Celá problematika zákazů jízd a AETR (výkon řidiče) je již dávno překonaný. Dříve AETR chránil řidiče aby nebyli nuceni jezdit non-stop, ale dnes si to žádný dopravce vůči řidiči nedovolí. AETR je přitom velmi složitý a nerespektuje denní dobu, 12/24 hodinový cyklus, atd. Výsledek je ten, že řidiči musí jet když AETR dovolí a nesmí jet i když jsou v pohodě. Musí "spát" u dálnice v létě na sluníčku a pak večer jet. Nesmysl. A do toho zákazy jízd (v každí zemi trochu jinak) do toho vnesou další "maglajz". Výsledek je řidič který se nedostane domů na víkend a musí pauzovat 50 km před domovem,nebo nesmysl, kdy auto zdržené v koloně nestihne vykládku o pár minut a musí čekat celý den.
Další věc je zákaz na dálnici a silnici první třídy. To nejen v ČR. Proč? Proč nemůže jen po dálnici, ale může po okresce? Prostě překonaný nesmysl.
Přitom by stačilo málo. Sjednotit v Evropě nový AETR systém, kdy každý řidič má nějaký týdenní a měsíční fond a je jen na něm jak jej využije. Když se jede dobře, řidič ujede víc, když jsou kolony, zastaví a ušetří si fond řízení. Logicky nebude jezdit v době špičky a naopak bude chtít jezdit co nejvíc když je na silnici volno. Když mu jeden den není dobře, tak si to zkrátí a ví, že druhý den si to může dojet.
V tu chvíli se systém bude regulovat sám. Kdyby to nestačilo, lze to dále motivovat výší mýta v různé dny a hodiny a tím dále motivovat řidiče a dopravce nehrnout se na krizová místa ve špičce. Dnešní AETR ale k tomuto chování dopravce nutí.
Odpovědět
Další věc je zákaz na dálnici a silnici první třídy. To nejen v ČR. Proč? Proč nemůže jen po dálnici, ale může po okresce? Prostě překonaný nesmysl.
Přitom by stačilo málo. Sjednotit v Evropě nový AETR systém, kdy každý řidič má nějaký týdenní a měsíční fond a je jen na něm jak jej využije. Když se jede dobře, řidič ujede víc, když jsou kolony, zastaví a ušetří si fond řízení. Logicky nebude jezdit v době špičky a naopak bude chtít jezdit co nejvíc když je na silnici volno. Když mu jeden den není dobře, tak si to zkrátí a ví, že druhý den si to může dojet.
V tu chvíli se systém bude regulovat sám. Kdyby to nestačilo, lze to dále motivovat výší mýta v různé dny a hodiny a tím dále motivovat řidiče a dopravce nehrnout se na krizová místa ve špičce. Dnešní AETR ale k tomuto chování dopravce nutí.
JŠ
Jan Šimůnek
4.9.2019 17:37 Reaguje na Alex .To by musela EU být funkční a její věrchuška o něco takového stát. EU je ovšem čistě továrna na nesmyslnou buzeraci.
Odpovědět
ig
4.9.2019 19:42 Reaguje na Alex .
To bude asi narážet na to, že různé státy to už mají "odladěné" v neprospěch zahraničních řidičů, takže politici budou rozhodně proti nějaké optimalizaci AETR :-)
Odpovědět