https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-pecha-narodni-park-krivoklatsko-spolecenska-nebo-politicka-poptavka
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Pecha: Národní park Křivoklátsko, společenská, nebo politická poptávka?

11.2.2024
Křivoklátské lesy po více než 300 leté péči křivoklátských lesníků
Křivoklátské lesy po více než 300 leté péči křivoklátských lesníků
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Miroslav Pecha
Pokud má dojít k výraznému zásahu do života tisíců lidí, dokonce tak výraznému, že se trvale a nevratně mění systém hospodaření a využívání celého velkého krajinného celku, jakým vyhlášení nového národního parku bezesporu je, pak bychom předpokládali, že takovému zásahu bude předcházet široká celospolečenská diskuze, z které pak nakonec vzejde anebo nevzejde „společenská poptávka“. A samozřejmě jako první by do diskuze měly být zapojeny místní obce, jejichž občané po staletí tuto krajinu budovali a kultivovali. A současně s nimi lesníci, kteří už téměř 300 let o křivoklátské lesy pečují a byli to oni, kdo současné lesní porosty zakládali a vychovávali. Kdo už delší dobu sleduje dění okolo Křivoklátska, tak ví, že po národním parku zde nikdy nebyla žádná společenská poptávka a že neexistuje ani nyní.
 
A tak se ptám, proč neproběhlo něco takového v případu vyhlašování NP Křivoklátsko? Současný zákon o ochraně přírody a krajiny, resp. jeho novela z roku 2017 nic takového neukládá. Příslušnému resortu, kterým je MŽP, ukládá s dotčenými obcemi tento záměr pouze „projednat“. Projednání pak v praxi vypadá tak, že zástupci MŽP příslušné obce navštíví, sdělí jim pár nesouvislých a ničím nepodložených představ o tom, jak by měl nový NP vypadat a fungovat. Obce řeknou, že s tím nesouhlasí a tím je povinnost MŽP splněna. Mediím sdělí, že obce sice s národním parkem nesouhlasí, ale že to nevadí, protože oni mají tu politickou moc, která jim umožňuje na tomto záměru dál pracovat a že nový NP bude vyhlášen do dvou let.

Ptáte se, jak je to možné? Na to vám snadno odpovím. Je to tím, že společenská poptávka byla nahrazena poptávkou „politickou“. Ta křivoklátská vznikla 21.6.2021 při zasedání krajského zastupitelstva Středočeského kraje Praze. Byl jsem při tom. Návrh přednesla zastupitelka Jana Skopalíková, radní pro životní prostředí a zemědělství Středočeského kraje. Byla to snůška polopravd, úplných nesmyslů i prázdných frází, jako například že NP Křivoklátsko je nezbytné vyhlásit, aby se křivoklátské lesy zachovaly i pro příští generace. Podpořili ji někteří zastupitelé, kteří už měli s novým parkem své záměry, zejména podnikatelské, lovecké i osobní. Ochrana přírody byla formálně proklamovaná, ale věcně se z toho vytrácela, protože ji silně převyšoval zájem o zvýšení turistického ruchu v regionu.

Zazněl tam i názor, že návrh na národní park byl už před několika lety na stole, narazil ale na tvrdý odpor obcí a nakonec neuspěl, v té době dokonce i pro nesouhlas Středočeského kraje. Několik zastupitelů se tam předhánělo v tvrzení, že situace se změnila, že obce nebudou proti a jde jen o to, dobře vysvětlit, jaké výhody jim NP naopak přinese. Protože hlavní podporovatelé byli z koalice z řad ODS a Pirátů, nebyl problém v konečném hlasování návrh na podporu národního parku Křivoklátsko schválit.

A neštěstí bylo na světě. Nová vláda, vzešlá z voleb, se nechala propagátory NP snadno přesvědčit, že s vyhlašováním dalších národních parků nebudou problémy, a tak se do jejího programového prohlášení dostal bod „Rozšíříme rozlohu velkoplošně chráněných území o dva nové národní parky, a sice Křivoklátsko s Soutok.“ Dokonce jim zatajili, že tím plochu velkoplošně chráněných území nerozšíří, protože Křivoklátsko svoji velkoplošnou ochranu ve formě CHKO už má.

Ze společenské poptávky se tak najednou stala poptávka politická. Dnes je to vlastně jediný důvod, s kterým politici argumentují, protože žádné jiné věcné a rozumné důvody neexistují. Politická poptávka se od společenské liší zejména tím, že se v ní žádná široká diskuze nepřipouští. Ani odborná, ani ekonomická, ani jiná. Tedy, mám na mysli diskuze ze strany oponentů národního parku. Jen tak se totiž mohlo stát, že například křivoklátští lesníci, kteří v místních lesích hospodaří a dovedli je až do dnešní krásy, dostali od podniku Lesy ČR, respektujícího pokyny MZe, zákaz se k národnímu parku vůbec vyjadřovat. Došlo to dokonce tak daleko, že námitky státního podniku Lesy ČR, které byly v zákonné lhůtě na MŽP doručeny, musel generální ředitel Ing. Šafařík na pokyn ministra zemědělství „stáhnout“ a tak nemohly být nikdy ani vypořádány. A to byly námitky, které vycházely ze široké odborné lesnické diskuze, do které se zapojila, kromě pracovníků LČR, i řada lesnických osobností a institucí, jako např. obě lesnické fakulty, Sdružení vlastníků obecních lesů, Česká lesnická společnost, Ústav pro hospodářskou úpravu lesů, Česká akademie zemědělských věd a další.

A co na to občané křivoklátských obcí? S podporou svých starostů a zastupitelů začali dávat svůj nesouhlas hodně hlasitě najevo. Sjednotili se ve svém odporu a založili Svazek obcí Křivoklátska. Petici, v které nesouhlasí s vyhlášením národního parku, podepsalo více než 11 tisíc občanů a byla již dne 31. 10. 2023 projednána petičním výborem Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Hned nato byla vydána nová petice, tentokrát adresovaná Senátu Parlamentu ČR. Už i její archy se plní podpisy občanů, kteří tím vyjadřují svoji nespokojenost s kroky vlády, směřujícími přes jejich odpor k vyhlášení NP Křivoklátsko.

A co opakovaně vzkazují křivoklátské obce politikům? „Vážení politici, nechceme mít na katastru naší obce žádný národní park. Na území, které vlastní dřinou, potem i krví vytvořily generace našich předků. Nenecháme se zlomit na duchu ani uplatit penězi, které krajští zastupitelé i ministerští úředníci z našich daní tak štědře nabízejí. Žádáme Vás o ujištění, že se můžeme spolehnout na dodržení slibu, který jsme ve věci zřízení NP Křivoklátsko dostávali po dlouhá léta od vašich předchůdců, a sice, nebudou-li dotčené obce se zřízením národního parku souhlasit, žádný NP nebude.“


reklama

 
foto - Pecha Miroslav
Miroslav Pecha
Autor pracuje pro Českou lesnickou společnost, Pobočný spolek Křivoklát. Autor je i křivoklátský včelař.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (39)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

11.2.2024 07:21
Spíše úlet zelenejch a státní správy !
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2024 08:20 Reaguje na smějící se bestie
Stát nemá peníze, jen dluhy. A prodá i nos mezi očima.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2024 08:23 Reaguje na Slavomil Vinkler
Např. dotěžují zbytky listnatých lesů: https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/lesy-cr-loni-snizily-tezbu-na-7-8-mil.m3-na-uroven-pred-kurovcovou-kalamitou
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2024 11:11 Reaguje na Slavomil Vinkler
No všude se kácí až se (hory) nezelenají. A smrkové monokultury to nejsou.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.2.2024 08:38 Reaguje na Slavomil Vinkler
stát nemá peníze a zřídí NP do kterého se těžaři příliš nepodívají?
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2024 09:51 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No, proto to podporuji, dokud to jde.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2024 08:18
No vyhlášení NP je důležité při zabránění případné privatizace nejhezčích lesů. privatizace je při tom velmi jednoduchá. Z LČR SP se udělá LČR AS a akcie se třeba jen z části prodají. Kvůli NP není nezbytné měnit způsob obhospodařování lesů.
Odpovědět
JS

Josef Střítecký

11.2.2024 08:20
Děkuji.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2024 08:25 Reaguje na Josef Střítecký
Neděkujte, vaše děti spláčou nad výsledkem,(pokud nemáte několik km2 lesa).
Odpovědět
JS

Josef Střítecký

11.2.2024 08:25 Reaguje na Josef Střítecký
Upřesňuji: Děkuji panu Pechovi. Panu Vinklerovi bych napsal, že si maluje svého čerta na zeď a pak se bojí okolo ní chodit. Privatizace státních lesů spadla se stolu už před 25 lety. Tehdy ji propagoval Jan Mičánek.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

11.2.2024 08:36 Reaguje na Josef Střítecký
Ba spadla, ale v dnešní době jako když najdeš. ČEZ je taky skorostátní ale naprosto neschopná cokoli udělat, kvůli minoritním vlastníkům.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

11.2.2024 08:49
Pan Pecha má smysl pro humor a to se cení. Svazek obcí? už feudálové nebyli natčeni, když jim král postavil do panství královský hrad. Proč by obce, měli být jiné. Svazek obcí, tedy lidí, kteří změny přirozeně nechtějí, protože jsou nepohodlné, jako každé změny. Je otázka, jak relevantní jsou jejich "sny" o zničení a omezování. NP by měl být 116 km2 a 97% pozemků je státu. Kde je problém? si tam může vyhlásit i NP.
https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/news_20230223_Narodni-park-Krivoklatsko-bude-prinosem-pro-prirodu-i-obce-v-regionu/$FILE/02%20-%20NP-K%C5%99ivokl%C3%A1tsko_23_02__2023_MZP.pptx-1_new.pdf
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.2.2024 17:48
Nevím jak to dopadne s NP Křivoklátsko. Ale zase vím, jak to dopadlo se Šumavou po vyhlášení NP Šumava. Všechno špatně.

S autorem plně souhlasím, že zájem o NP by se měl formulovat zespodu, tedy jako volání občanů a samospráv po změně. V případě Křivoklátska to zcela postrádám.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

11.2.2024 18:19 Reaguje na Miroslav Vinkler
Podle mého názoru je na tom teď území NP Šumava mnohem lépe než kdyby tam NP nebyl. Občas tam jezdím a současný vývoj v NPŠ se mi zamlouvá.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

12.2.2024 18:34 Reaguje na Majka Kletečková
Mě se zamlouval před N.P. Pusťte si trilogii s malým Holým. Pod jezevčí skálou............ a srovnejte to s dneškem.
Odpovědět
MK

Michal Krátký

11.2.2024 21:40 Reaguje na Miroslav Vinkler
Všechno špatně?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.2.2024 22:13 Reaguje na Michal Krátký
Pokud se ani odborná část nedokáže shodnout na pravidlech, natož veřejnost, tak je to špatně.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.2.2024 08:02 Reaguje na Michal Krátký
S p. Vinklerem částečně souhlasím. No ono je to různé. Na Šumavě je toho špatně dost, neboť je tam soubor chyb - jednak owerturismus zejména zimní, velká výstavba,.. a k tomu přináleží opak tj. snaha o bezzásahovost. Obojí je špatně. Je třeba neustále vnímat situaci, že v Evropě je příroda dílem člověka od poslední doby ledové. Je to jak plantáž, tak i park. Naprostá rezignace na zásahovost, i naopak naprosté podlehnutí byznysu je pro přírodu, tedy pokud chceme její minulou biodiverzitu, špatně. Jiné parky jsou na tom poněkud lépe opečovávané. Já jsem pro zřízení NP Křivoklátsko i NP Soutok, ale s trvalou, šetrnou a intenzivní péčí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.2.2024 08:50
Výsledek Bezzásahovosti v NP se dostavil. Šumava sežraná broukem a vypálené ČŠ se lidem nelíbí a tedy poskytují hezké argumenty lobbistům, podnikavcům, proti NP.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

12.2.2024 11:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
1*
Lidem s rozumem.
Odpovědět

Radek Čuda

12.2.2024 12:12
Ať se na mne nikdo nezlobí, ale tohle mi přijde jako ukázkový příklad jak v občanské společnosti věci nedělat. Pokud je vztah obcí a jejich občanů na straně jedné a kraje+stánu na straně druhé založen na principu "silnější pes m..á", tak je něco hodně špatně. Zejména v situaci, kdy nějaké bezprostřední nebezpečí z prodlení fakt nehrozí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.2.2024 12:44 Reaguje na Radek Čuda
Ale hrozí privatizace lesů ČR. A potom už to nepůjde vůbec.
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.2.2024 12:55 Reaguje na Slavomil Vinkler
nevím jak moc hrozí privatizace lesů ČR. myslím, že kapři si rybník nevypustí (je to ideální temný les pro podivné šíbry na pomezí byznysu a politiky). nicméně vnímám jako legitimní požadavek v cenném území lesní hospodaření převést mimo lesy čr na jiný subjekt, který bude mít jiné úkoly a kde bude jiná váha priorit, než v běžném hospodářském lese. jestli to musí být ausgerechnet formou zřízení národního parku, o tom nejsem zcela přesvědčen.
ostatně, dávno se již setkávám se šuškandou, že rozšíření krnapu o jizerské hory (které by mělo svoji nespornou logiku) blokuje právě lesní hospodaření.
Odpovědět

Radek Čuda

12.2.2024 14:10 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ehmmm .... tak to si myslím že nehrozí ani smykem, toho bych se rozhodně nebál.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.2.2024 15:21 Reaguje na Radek Čuda
Tady je to přesně popsáno a poslední roky se dost často vypouští kontrolní balonky. Já se obávám. Vy ne.
Privatizace Budvaru? Pekarová je pro prodej pivovaru.
Stát drží majoritní podíly či zcela ovládá desítky podniků. Budvar patří vedle ČEZ, Českých drah, České pošty či Lesů ČR mezi nejvýznamnější.
https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/vladimir-f.n-mana-nehrozi-statnim-lesum-velka-privatizace-na-cesky-zpusob
Odpovědět
LB

Lukas B.

12.2.2024 15:39 Reaguje na Slavomil Vinkler
no, vnímám zásadní rozdíl mezi extrémy - budvarem (stát nemá co provozovat pivovar) a dopravní cestou (sž, řsd a další, tam je velmi žádoucí, aby státu patřily, ikdyž ultras anarchokapitalismu budou mít jiný názor). pošta je speciální kapitola; ta šikovně krachuje, a kromě jejího monopolu na lehké listovní zásilky ji naprosto převálcovaly všelijaké ty zásilkovny, a ty by se určitě dokázaly chopit i těch pohlednic. no a doručování obsílek s dodejkou do vlastních rukou by mohl řešit pochůzkář od policie (trochu nadnesedě).
jestli potřebujeme národního dopravce - nepotřebujeme. soukromé subjekty umí to samé (je samozřejmě dobrou otázkou, jestli národního dopravce nepotřebujeme z důvodů více strategických než ekonomických). no a lesy.čr - to jsou fakticky ukradené lesy při prvorepublikové pozemkové reformě a při odsunu němců. argument proti privatizaci je spíš ten, že by to bylo zase nějakou podivnou českou cestou, než že by bylo žádoucí mít státní lesy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.2.2024 19:26 Reaguje na Lukas B.
Zase nečtete a nedáváte do souvislosti. Článek je o CHKO a NP. Já nepíšu obecně proti privatizaci. Hospodářský les je hospodářský les. Ale, já zde neustále propaguji ochranu důležitých lesů s vysokou diverzitou a nejlepší metoda i se všemi nedostatky je přece jen NP.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

12.2.2024 19:31 Reaguje na Slavomil Vinkler
Varuji tedy, že je třeba lesy s vysokou biodiverzitou ochránit ještě před plošnou privatizací. Tak je snadné udělat z lesů ČR Lesy AS. A tím pádem plošně. Tedy prohlásit je před privatizací za NP.
Odpovědět

Radek Čuda

13.2.2024 12:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
NP je na druhou stranu pro řadu subjektů nejvíce omezující a je tedy otázkou, zda cíleného stavu nelze docílit i jinak.

Zřídit NP musí mít jiné důvody, než je privatizace LČR, to se na mne nezlobte, NP má řešit formy ochrany přírody, ne vlastnictví.
Plus nic proti vašim obavám, ale privatizace LČR fakt nehrozí a i jen něco takového navrhnout by byla politická sebevražda a srovnání třeba s tím Budvarem je úplně mimo.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.2.2024 18:54 Reaguje na Radek Čuda
Subjekty nejsou (nebo nemají být) majiteli pozemků v NP. To je zatím stát=LČR sp, a má být, tedy NP neřeší vlastnictví. Privatizace se opravdu bojím.
Já tam ten Budvar nedal, jen ocitoval paní Pekarovou celou větou.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.2.2024 18:55 Reaguje na Radek Čuda
No a slibům o nezvyšování daní.... věříte?
Odpovědět

Radek Čuda

14.2.2024 10:33 Reaguje na Slavomil Vinkler
Je potřeba vzít v úvahu "míru". Takže pokud by mi někdo tvrdil, že například DPH se zvedne na dvojnásobek, tak mu věřit nebudu, ale že o pár procent, tak samozřejmě ano.

Obdobně netvrdím, že LČR nemohou prodat či směnit některé pozemky, ale že by došlo k privatizaci LČR, tomu nevěřím ani smykem.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

14.2.2024 11:54 Reaguje na Radek Čuda
Pořád nerozumíte. Stačí převést lesy ČR státní podnik na Lesy ČR akciovou společnost a jakmile prodají 1. akcii, jsou (všechny) lesy v majetku LČR pod kuratelou minoritních vlastníků.
Odpovědět

Radek Čuda

14.2.2024 14:18 Reaguje na Slavomil Vinkler
Rozumím. V prvé řadě tu démonizujete roli minoritních akcionářů. V druhé řadě pomíjíte, že by tu jednu akci musel někdo prodat a neuvádíte, kdo by to jako měl být. V nakonec, můžete nějak dokladovat, že se o takové transformaci uvažuje?

Neberte to osobně, ale tohle je spíš nějaká paranoia než než nějaké reálné riziko.
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.2.2024 16:48 Reaguje na Slavomil Vinkler
Teď Vám rozumím.Celkem věřím, že obavy v článku o HK byly správné. Ale za plochy v NP by stát musel staronovým majitelům stejně platit náhrady. Řešení je jen v ochraně českého majetku úmluvami, které nesmějí být obcházeny. Nerozumím zákonům o2. občanství nebo výdeji pozemků EU+ švýcarským občanům, českým před 45.r. Jinak zákony proti prodeji půdy všem cizincům by ČR měla mít, když je mají všechny západní zeměEU v obave z kupní síly velkých sousedů.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.2.2024 13:08
Hezky napsané. Toto odpovídá p. ministr:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-politika-narodni-park-na-krivoklatsku-bude-smerovali-k-nemu-uz-komunisti-rika-hladik-236331
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

12.2.2024 21:33
Podobný problém jako s vybudováním trvalého úložiště vyhořelého jaderného odpadu u nás na všech vytipovaných "vhodných" místech.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

13.2.2024 18:57 Reaguje na Majka Kletečková
Ba, nikdo nechce úložiště, spalovnu, NP, CHKO, rezervaci... Nimby.
Odpovědět
MK

Martin Králík

14.2.2024 18:59
Aha - tak za moje suchem a kůrovcem zničené borovice na JM může NP na Šumavě a bývalý generální ředitel LČR p.Szorád ... Konečně to vím, děkuji moc. A myslím že by se měli ozvat i jiní z Evropy, kterým sucho a brouk zničil jehličnatý les... Nejsem dostatečně vzdělán v právní stránce věci - kdo z Vás tomu rozumí, řešte to prosím právně. Budu Vám velmi vděčen až pro stát z toho budou nějaké povinnosti. Třeba poručí větru a dešti a už nebude takové sucho.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist