Petr Holub: Energetické úspory 2030: čtyři upřesnění
Dovolím si čtyři upřesnění či doplnění:
1. V debatě o tom, co pro ČR může znamenat navýšení hlavního cíle pro energetickou účinnost z 27 procent na 30, či více procent velmi záleží na tom, jak přesně se k cíli pro jednotlivé státy dojde. Pokud to bude jako nyní, tak si jednotlivé státy navrhnou svůj cíl, Komise je poskládá dohromady a v případě neplnění celkového cíle přitvrdí buďto u konkrétního státu, nebo u horizontálního opatření napříč EU. Může tedy nastat situace, kdy státy dostanou přidělený určitý cíl. Čísla plynoucí z uniklé dopadové analýzy Komise (Impact Assessment) jsem podrobně popsal v minulém komentáři. Nicméně pokud by Komise využila referenční scénář spotřeby PRIMES z roku 2007 pro Českou republiku, tak ten rostl ještě rychleji než scénář spotřeby pro celou EU. V tom případě jsme už nyní se spotřebou pod tzv. "30%" cílem (!). Ten totiž vychází pro ČR na 990 PJ konečné spotřeby, přitom v roce 2014 jsme dosáhli 961 PJ. Při tomto způsobu výpočtu bychom snížení spotřeby o 58 PJ, o kterých mluví ČEZ, dosáhli až při nastavení "36%" cíle (!).
2. Nyní se podívejme na to, jak je tento cíl dosažitelný. Šance pro budovy má zpracované podrobné scénáře renovace všech typů budov. Ty navíc nyní zakutualizovala a v řádu týdnů je bude publikovat. Z nich plyne jednak to, že v progresivním scénáři č. 4 (ale ne ve zcela ideálním scénáři č. 5, který považujeme za hypotetický) lze uspořit za desetileté období v budovách 64 PJ (bez započtení fotovoltaiky na budovách). Nabízím ještě jeden pohled: Pokud se podíváme na vývoj spotřeby energie v posledních pěti letech, pak je průměrný roční pokles 15 PJ (!).
3. Pavel Řežábek také mluví o doplňkovém cíli uspořit 1,5 % konečné spotřeby energie ročně, který je uveden v článku 7 směrnice o energetické účinnosti. Nicméně nezmiňuje se o čtyřech důležitých aspektech:
* stávající znění (a uniklý návrh upravené směrnice to nemění) počítá tento cíl ze značně ponížené konečné spotřeby očištěné mj. o spotřebu v dopravě, vlastní spotřebu či neprodanou energii; ve stávajícím období to znamená snížení základu ze 1013 PJ na 643 PJ;
* dále je umožněna 25% tzv. flexibilita ve vykazování cíle, reálně tedy mluvíme o 0,7% cíli;
* cíl pro roky 2021 až 2030 se navíc bude počítat z nižšího základu průměru spotřeby v letech 2016, 2017 a 2018 (oproti stávajícímu referenčnímu období 2010, 2011 a 2012, kdy byla spotřeba vyšší);
* do plnění cíle je možné vykazovat i lokální výrobu v obnovitelných zdrojích energie (vyžadována je totiž úspora nakoupené energie), nově rozbíhaná aktivita ČEZu tedy může plnění tohoto cíle přispívat.
4. A nyní se dostávám k tomu nejdůležitějšímu: Jaké jsou potřebné investice? Pro kompletní renovace budov jsou investice nutné na zajištění úspory 1 PJ v prvním roce na úrovni zhruba 8-10 miliard Kč. To je v intervalu, se kterým počítá i ČEZ. Důležitá je také trvanlivost úspor, u stavebních opatření v budovách se dá předpokládat okolo 40 let či déle (to je důležitý rozdíl oproti úsporám energie ve výrobních procesech, kde investice nutné na dosažení úspory 1 PJ mohou být i několikanásobně nížší, ale jejich trvanlivost může být jen v jednotkách let). A jak tyto investice vyvolat? Při využití dlouhodobých programů podpory ze strany státu nám na úsporu 1 PJ stačí 2-3 miliardy z veřejných prostředků. Páka veřejných prostředků na celkové investice je tedy zhruba 1:4. Protože jde výsostně lokální či regionální byznys s velkým multiplikačním efektem, tak se investice státu navíc vrátí na daních z příjmů firem, zaměstnanců a jejich sociálním a zdravotním pojištění. Do budoucna je vhodné připravit jiné finanční nástroje, které umožní zapojení soukromého kapitálu i na úrovni programů, nejen na úrovni vlastníka budovy. Německo to umí a programy rozvojové banky KfW mají tuto páku 1:18. Realizace úspor energie v budovách má koneckonců roční výnosnost kolem 5-6 %. Pokud tedy stát pomůže překonat bariéry pro soukromé investory, nemusí své prostředky vynakládat téměř žádné a nastartuje tím motor ekonomické aktivity v tomto oboru.
reklama