https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/radomirn-dohnal-recyklace-baterii-elektromobilu-evropu-nevytrhne-ale-porad-si-muze-lithium-tezit-sama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Radomír Dohnal: Recyklace baterií elektromobilů Evropu nevytrhne, ale pořád si může lithium těžit sama

26.8.2021
Evropa je zatím po samozásobitelské stránce s lithiem na nule, a tím pádem zcela závislá na importu.
Evropa je zatím po samozásobitelské stránce s lithiem na nule, a tím pádem zcela závislá na importu.
Evropská unie počítá s tím, že ji k naplněné klimatických cílů přiblíží elektromobilita. Jenže spolu s tím, jak narůstá poptávka po e-autech, zužuje se nabídka dostupných surovin nezbytných pro jejich konstrukci. Z dvaceti různých nedostatkových materiálů, bez nichž nebudou další nové baterie do aut, panuje nejkritičtější situace kolem relativní nedostupnosti jinak nenahraditelného lithia. Řítí se tedy plán EU v rychlé zatáčce ke kolizi?
 

I když máme tendence říkat to o každém uplynulém roku, letopočet 2020 si budeme nejspíš ještě dlouho připomínat. Kromě pandemicky laděných nepříjemností si jej můžeme ale spojit i s vcelku pozitivní zprávou: počet registrací nových dobíjecích automobilů (e-aut i hybridů) loni v Evropě povyskočil o sympatických 137 %. V Německu to bylo 309 000 dobíjecích vozů. A pokud bychom to brali v globálním horizontu, prodalo se jen za loňský rok 3 miliony takových. Elektromobilita prostě vyrazila před lety na trať a teď konečně sešlapuje pedál. Jenže ani její úspěšný start ještě neznamená vidinu cíle. Proč? „Technologie baterií, s níž jsme svázali své plány na příštích 10-15 let, se totiž neobejde bez lithia. A tomuto materiálu se prostě nevyhneme,“ říká Michael Schmidt, ekonom geologie z německé Agentury pro minerální zdroje.

Desítky milionů pod zemí, jen tisíce dostupné na trhu

V současnosti je identifikováno zdrojů/nalezišť lithia v odhadované vydatnosti depozitů okolo 86 milionů tun. To by, čistě teoreticky, mohlo postačit k výrobě 3 miliard e-vozů (a nám by přitom skromně postačily i miliardy dvě). Háček je v tom, že lithia aktuálně není dostatek, respektive není dostupné v úhrnech, s jakými by světový průmysl, výroba i energetika, rádi počítali. Namísto milionů bylo loni globálně dostupných jen 80 000 tun. A ne každé lithium „k prodeji“ se hodí pro výrobu baterií do e-aut. Zužitkovat se dají jen asi dvě třetiny. Takže byť je zpráva o loňském nárůstu elektromobility v Evropě pozitivní, nedokáže zastřít, že za 9 let už budeme (jen v EU) potřebovat lithia 18x více, a v roce 2050 60x více. Což je aktuálně násobně víc, než kolik je globálně k dispozici.

Evropa je zatím po samozásobitelské stránce s lithiem na nule, a tím pádem zcela závislá na importu. A globální poptávka po lithiu přitom žene cenu strmě vzhůru, jen za loňský rok se posunula o 60 %. Nástup evropské elektromobility se tedy zpomaluje a prodražuje ještě před tím, než vlastně získal pořádnou akceleraci. Vynaložené peníze přitom mají zcela jasnou trajektorii vedoucí mimo EU. Suroviny, a povětšinou ani dostatečné výrobní kapacity pro e-auta budoucnosti, zatím v Evropě nedlí. Změna kurzu, a to dost radikální, pochopitelně možná je. Pokud se tedy nebojíte výdajů, nemalé porce práce a potenciální devastace životního prostředí, není nemožné začít „těžit“ v průmyslových měřítcích lithium přímo v Evropě.

Tam na břehu Rýna…

Lithium totiž ve své podstatě není úplně vzácné. V zemské kůře je zastoupeno 0,0007 %. Jen je ve svých depozitech o vyšší koncentraci poněkud nahodile distribuované. A poměrně vydatným plošným depozitem by se mohlo stát lithium z údolí řeky Rýn. Na 12 000 kilometrech čtverečních se ho tu nachází dost, aby to postačilo na výrobu 400 milionů baterií. Těžba v regionu by z Německa učinila namísto hlavního evropského dovozce hlavního vývozce. A je tu potenciál k tomu, aby odtud už v roce 2025 proudilo do Německa/EU okolo 40 000 tun. Jak na to? Stačí z geotermálních vrtů o hloubce několika tisíc metrů pumpovat k povrchu vodu s obsahem lithia. Lithium z ní extrahovat a teplo zužitkovat pro výrobu elektřiny. Po propočítání uhlíkové bilance by měl být tenhle proces neutrální.

Alespoň tak to tvrdí Horst Kreuter, ředitel německé pobočky australské společností Vulcan Energy Resources, která za návrhem stojí. Plán ve svých hrubých obrysech naráží na to, jak uplatnit energii z takových geotermálních vrtů a jak efektivní by vlastně nakonec ona podpovrchová těžba čerpáním mohla být. A samozřejmě, podstatná je i otázka postoje místních. Němci elektromobilitě veskrze fandí, ale k těžbě, vrtům ani k případným rizikům zemětřesení tak kladný postoj nemají. Proto je, zatím ryze teoretický návrh na těžbu lithia u Rýna, vnímám velmi rozporuplně. „Jenže i když je to do krajnosti nepopulární, asi nám nic jiného v budoucnosti nezbude,“ doplňuje Schmidt.

Recyklace není pro EU odpověď

Stávající model globální spotřeby lithia je totiž dlouhodobě neudržitelný, stejně jako růst jeho cen. Jen rozšíření těžby v Austrálii a v Jižní Americe tak, aby odpovídalo aktuální evropské poptávce, by si žádalo investice kolem 10 miliard eur. A ani za 10 let už by ani to nestačilo. Konstantní dovoz by se dál jen prodražoval.

Druhou aktuální strategií je politika EU vést lithium v katalogu kritických surovin. Což podtrhuje i požadavek, aby lithium ze starých autobaterií bylo do roku 2030 nejméně ze 70 % svého objemu recyklováno. Problémem přitom není ani tak to, že dnes je to jen kolem 10 % a chybí potřebná infrastruktura i kapacitní technologie. „Jde spíš o to, že recyklace lithia ze starých baterií není tak přímočará, jak si lidé v Evropě myslí,“ vysvětluje Schmidt.

„Z recyklace totiž nevychází lithium takové kvality, aby se dalo znovu použít pro konstrukci baterií.“ Dodatečná purifikace a další procesní čištění, zkvalitnění recyklátu, by se pak svou emisní bilancí ani neblížilo uhlíkové zátěži těžby lithia z primárních zdrojů (které má už tak dost samo o sobě děsivou bilanci), takže by se tu ušlechtilý plán mohl snadno minout svému naplnění. Německo, a s ním i celá Evropská unie, si tedy dost možná budou muset vybrat.

Buď draze placenou elektromobilitu s pomalým nástupem v postrku za zpomalenou světovou produkcí suroviny, anebo razantnější a ambicióznější nástup elektromobility, který z Německa udělá světovou lithiovou velmoc. Ovšem za cenu méně či více příjemných rizik pro životní prostředí.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (31)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

26.8.2021 06:26
Však to říkám dlouho. Je třeba se omezit. Stejně 1/3 toho, co vyrábíme, skončí jako odpad bez toho, abychom to řádně užili. Začíná to u zemědělské produkce, pokračuje přes textil a končí u plastů. Pokud bude realizována myšlenka o opravitelnosti věcí a jejich důsledné recyklovatelnosti (cirkulární ekonomika), tak to půjde. Zatím ten odpad hrneme do moře. A tam se toho moře vejde.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.8.2021 07:11 Reaguje na Katka Pazderů
lidí je moc a lenost lidí je stejně rozšířená jako je počet lidí. Musí vlastnit každou kravinu, aby byli in a je to už tak propracované, že se do tohodle blbyzmu zapojují už děti na základkách viz určování sociálních skupin podle telefonu, internetu a dalších ubohých srágor, které se stávají u mladých měřítkem úspěchu a sociálního vyčlenění, což má za následek povrchnost a fresh vztahy, TEDY JEŠTĚ VĚTŠÍ ZMATENOST emoční a sociální. Musíme schudnout ve svých nárocích a přestat hrnout před sebou materialismus, jako pomník vlastního ega a měřítka bohatství a zaměřit se na trvalé hodnoty a duševní kvality.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.8.2021 10:25 Reaguje na Katka Pazderů
S tím omezováním by museli začít politici, Bruselí počínaje a ti nejbohatší, aby šli vzorem ostatní společnosti.

Těžko se něčeho takového dočkáme.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

26.8.2021 10:35 Reaguje na Katka Pazderů
S tím omezováním máte jistě pravdu. Jinými slovy, pracovat stejně, spotřebovávat polovinu a tu druhou (nespotřebovanou) polovinu výroby investovat do ochrany planety a klimatu.

Problém asi je, aby se investice do ochrany planety staly ekonomicky ziskovými a nemusely být motivovány přes dotační programy, které jsou podhoubím korupce.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.8.2021 18:11 Reaguje na Jiří Svoboda
chránit planetu před námi samotnými a chválit díry do země za pomocí lithia. To jsme dopadli. Tonu snad nevěříte :-) je to smutné, ale už jsme tak hloupý až jsme směšní.
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

26.8.2021 20:09 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Asi si stojím na vedení, ale vaší reakci moc nerozumím.
Odpovědět
M

Marcela Jezberová

26.8.2021 07:48
Ono to asi dopadne trochu jinak. Nedávno na Ekolistu vyšel článek s mapkou výskytu právě surovin, které jsou potřeba pro zajištění elektromobility. Velká část ložisek je na území bývalého "Východního bloku" a to i u nás. My těžit umíme, na devastaci životního prostředí kvůli těžbě jsme tak trochu zvyklí a peníze potřebujeme. Proto očekávám, že Němci si doma těžit nebudou, aby si neušpinili své životní prostředí, ale budou se snažit dostat k našim zdrojům a vytěžit suroviny u nás (tedy nejen Němci, ale i další "vyspělejší" státy EU). My je za nějaký peníz k ložiskům pustíme, poskytneme těch pár práceochotných obyvatel, kteří nám ještě zbývají a budeme jim líbat ruce, že u nás laskavě investují. Nakonec skončíme s další zdevastovanou krajinou, státní kasa z toho bude mít houby, protože výnosy z tohoto superpodnikání skončí v zahraničí a ČR bude "vyspělým západem" kárána za to, že špiní životní prostředí celé Evropy, produkuje skleníkové plyny, znečišťuje vodu a vůbec je to zaostalý východoevropský ropák.
Ne, vůbec se nebojím toho, že by si Němci lithium těžili doma.
Odpovědět
VS

Va Shek

26.8.2021 10:41 Reaguje na Marcela Jezberová
Nerozumím myšlence tohoto příspěvku.
Znamená to, že nejsme schopní rozhodovat co bude a nebude a nebo za to dáváte vinu Německu?
Odpovědět
ig

26.8.2021 13:59 Reaguje na Va Shek
Nejsme (tj. já a lidé mně podobného smýšlení), protože hlupáci nás přečíslili.
Odpovědět
VS

Va Shek

26.8.2021 14:40 Reaguje na
Můžete to nějak rozvést? Takže ČR není schopná hájit své zájmy, ale dáváme to za vinu jiným (tady v příspěvku třeba Německu)?
Odpovědět
ig

26.8.2021 15:23 Reaguje na Va Shek
Německo vinu nemá, pokud nás zrovna vojensky nenapadne :-) tak je to vždy na úrovni obchodních jednání, čili to nebude vina Německa ale náš špatně vyjednaný obchod.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.8.2021 18:25 Reaguje na
ten popsaný mechanismus je celkem správná úvaha ono to totiž Němci dělají dnes a denně, stačí se podívat na jejich HDP které z poloviny tvoří dovozy. Takže to zas tak mimo není. Myslet si, že v bateriích je jen lithium asi úplně není možné, jsou tam i cenné kovy z nichž je největší vývozce Čína. Tedy elektromobilita je i v zásadě větší závislost na Číně. Ono to vlastně taky stejným způsobem jako Německo dělá i Čína, když expanduje po světě a za pár babek likviduje bohatství " svých" ekonomických kolonií
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.8.2021 10:47 Reaguje na Va Shek
Není to přece nic složitého.
Naši nepolitici, zvolení ve svobodných volbách, nejsou schopni rozhodnout VŮBEC NIC a proto je nám nakecáváno, že jsme němečtí votroci a musí za nás rozhodovat Němci.
To je naprosto klasická ruská demagogoie směřující přes hyenizaci Němců k maximálnímu poškozování EU.
Sám V.V.Putin to nazval "hybridní válkou".
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.8.2021 13:46 Reaguje na Marcela Jezberová
Moc bych si přála, abyste neměla pravdu, ale máte ji. Nerosty, dřevo, všechno se tu vytěží a vyveze. Hodně šílených nápadů vymysleli, oni to zvládnou, ostatní za ně odpracují. Pracovní síly taky budou.
Odpovědět
VS

Va Shek

26.8.2021 14:41 Reaguje na Jarka O.
A to vytěží a vyveze někdo jiný než my?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.8.2021 10:48 Reaguje na Jarka O.
My dovážíme tak řádově 10x tolik než toho, co vyvážíme.
Odpovědět
ig

26.8.2021 08:25
Však to říkám dlouho. Stačí odtěžit to pitomé nadloží, kterému se říká Krušné hory a máme lithia kolik chceme.
Odpovědět
va

vaber

26.8.2021 08:56
dokud se nenajde opravdu dobrá baterie a čistý zdroj výroby el .energie, elektromobilita bude jen zbožné přání,
všechny takové výkřiky vždy,zcela účelově, zamlčují nevýhody ,
zatím se řeší jen osobní auta ,to je jen část problému dopravy a možná jen ta menší,
musí přijít nějaký nový objev, ne oprašování starých technologií,
mluví se o palivových článcích,bateriích s grafenem, superkondenzátorech ,ale pro praktické použití, nic
Odpovědět
ss

smějící se bestie

26.8.2021 10:22 Reaguje na vaber
Tak jest !
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

26.8.2021 10:23 Reaguje na vaber
Elektromobilita je již "zbožné přání" odsouzené k raelizaci nezávisle na tom, zda budou či nebudou dobré baterie a čisté zdroje elektřiny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.8.2021 10:49 Reaguje na Jiří Svoboda
Dobré baterie se vyrábí už dávno v miliónových sériích a OZE tvoří víc než polovinu spotřebované elektřiny v celé EU. Tak čeho se furt bojíte??
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.8.2021 18:27 Reaguje na vaber
to víte vy a pár dalších lidí. Brusel toto tvrzení absolutně nechápe nebo nechce chápat a tak se máme ještě na co těšit...bez těch trubek v Bruselu by se žilo líp
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.8.2021 09:51 Reaguje na vaber
Hluboký omyl, jak dycky.
Uvádí se u nás POUZE nevýhody elektromobilů, výhody se zamlčují a razí se páně Vagnerův názor, že elauto je špinavější, než dýzl.
Řeší se samozřejmě KAŽDÝ zdroj spalující fosilní uhlík, větší auta i lodě půjdou asi cestou vodíku (syntetického paliva).

Zázračné objevy jsou jen zbožné přání, někdy se skutečně objeví, ale jen tehdy, když se na normálním vývoji intenzivně pracuje.
"Štěstí přeje připraveným".
"Čím více trénuji, tím mám větší štěstí". Golfista Tiger Woods.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

26.8.2021 08:57
No jo, lithium. Vedoucí kolotoče z dezinformačního webu Aeronet vyvolal hezkou kauzu. Je směšné jak se toho chytla verbež (STBák, Komouši, Strana Padlého Dubu) a zlikvidovali tím ČSSD. A ještě směšnější je, jak teď ČSSD podkuřuje STBákovi. Názorná ukázka toho, jak je národ (a politici obzvlášť) stupidní a jak si nechá cokoliv nabulíkovat. :D :D
Odpovědět
J

Jiří Svoboda

26.8.2021 10:39 Reaguje na Petr Eliáš
Proč pláčete po ČSSD? Co udělala pro ŽP dobrého kromě dostavby Temelína?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

26.8.2021 11:30 Reaguje na Jiří Svoboda
Neplacu pro ně. Ba naopak, směju se jim.😉
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.8.2021 09:52 Reaguje na Petr Eliáš
Ne celý národ, jen voliči socanů jsou stupidní....
Odpovědět
VS

Va Shek

26.8.2021 15:03
Moc nerozumím tomu, co tento článek dělá na stránkách zaměřených na ekologii.
Protože v článku není ta hlavní alternativa a to spalování ropy které sebou nese nejen produkci CO2, ale dalších škodlivých emisí. Stejně tak v případě ropy jde o totální závislost na několika málo státech které ropu drží.
Také nastíněný výběr o zdroji lithia je dost úzký. Po celém světě jsou v běhu násobné zkapacitnění těžby lithia.
Odpovědět

Viktor Šedivý

31.8.2021 08:48 Reaguje na Va Shek
Států těžících ropu je dost a závislost není až tak kritická - pravděpodobnost, že by dokázali vystupovat jednotně je mizivá a rozhodně nehrozí větší problém, než občasné zvyšování ceny.
Závislost na čínských (či afrických, Čínou kontrolovaných) surovinách, to je při mocenských choutkách Číny problém řádově horší.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

30.8.2021 01:41
Domníval bych se, že hlavním problémovým prvkem bude kobalt. Jednak kvůli požadovanému množství, a druhak kvůli problematické těžbě a malé dostupnosti. Ale kdo ví.....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.8.2021 09:41 Reaguje na Galipoli Petr
Nové lionky už vůbec kobalt nepotřebují.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist