https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vojtech-kotecky-co-ne-hledat-v-unijnim-prumyslovem-planu
reklama
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vojtěch Kotecký: Co (ne)hledat v unijním průmyslovém plánu

2.3.2025
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Evropská komise ve středu představila svůj návrh Clean Industrial Deal, na kterém by se mohly domluvit členské státy unie. Obratem se objevila řada názorů, jak ho číst. Nejenže ale dávají úplně rozdílné odpovědi. Především odpovídají na špatnou otázku.
 
Myslím, že nedorozuměním jsou všechny pokusy pochopit ho jako [urychlení, zpomalení, otočení, změkčení, přitvrzení... doplňte dle libosti] klimatické politiky.

Není ani jedno. Je to prostě logický další krok, který následuje po klimatické politice.

Klimatickou politikou evropské státy udělaly první krok. Stanovily mantinely. Určily, jak snižovat znečištění a naši závislost na uhlí, dovážené ropě a plynu.

Ale čistou ekonomiku potřebujeme postavit a vyrobit. Mantinely nic nepostaví a nevyrobí. Proto si teď potřebujeme na chvilku dát oddech a přejít ke druhému kroku: průmyslové politice.

Clean Industrial Deal by s tím měl začít. Jsou to vlastně dva balíky opatření:

První má mitigovat náklady energií: je to vlastně něco jako průmyslová obdoba sociálního Mechanismu pro spravedlivou transformaci.

Druhá část je balík průmyslových politik. Popravdě řečeno: na první pohled nevypadá jako warpový impuls evropskému průmyslu. Ale:

1. Děláme to poprvé a někde se začít musí.

2. Sympatické je, že kombinuje impulsy pro investice do dekarbonizace a do cirkulární ekonomiky. Čistá energie a efektivní využívání materiálů jako dva rozměry technologické modernizace.

3. Pro nás reálně nejdůležitější patrně nebude, co v nich je či není - ale nakolik jich dokážeme využít v Česku.

Chystá stát proaktivní politiku industrializace a jak v ní tyhle peníze použije?


reklama

foto - Kotecký Vojtěch
Vojtěch Kotecký
Autor pracuje na Centru pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

2.3.2025 07:15
pokud se náporava životního prostředí smrskne jen do mlácení sodovkáče a kravských prdů, tak celá " politika" selhala.
Za mě, je největší problém, že se nic neřídí a vše je naprosto zděšené, takový bordel.
Podle mě Podle mě Fit for 55 do roku 2030 ČR zvládne, pokud ČEZ dekarbonizuje (zemním plynem)svoje uhelky a Tykač zavře doly a " špinavé" provozy budou dekarbonizovat jak nyní, tak dál bych to s uhlíkem do roku 2040 příliš nerozmazával. To bude doba, kdy budem mít jaderné reaktory a možná už SMR.

Teď by jsme se měli zaměřit na čistotu řek, rybníků, oceánů a tedy potažmo v našem případě kanalizační odpady "chemické" aby neodcházeli do řek a zelenou adaptaci měst a domácností.


Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.3.2025 07:29 Reaguje na Jaroslav Řezáč
tedy s jedinou vyjímkou a to je dekarbonizace lodní mořské, zaoceánské dopravy. To je opravdu něco, co nechcete. Jedna kontejnerová loď vypustí tolik CO2 za rok, co 50 milionů aut.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.3.2025 07:51 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1* !
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.3.2025 10:29 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Vy tu propagandu fakt žerete i s chlupama, co?
V roce 2040 žádné nové běžící reaktory nebudou, o pár let později snad bude náhrada za dosluhující.

SMR jsou jen falešný cíl - žádné stále neexistují, sériová výroba je zcela v nedohlednu ... a jde o naprosto nesmyslný způsob, jak řešit výrobu elektrické energie. Proti "velkým" zdrojům mají jen samé nevýhody, výhodu žádnou.
(Pro podmínky energetické soustavy Česka, jako lokální zdroj někde v nesmírně odlehlé lokalitě mohou znamenat dobré řešení.)

Odpovědět

Viktor Šedivý

3.3.2025 10:51 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Mimochodem - kde jste přišel na tu blbost, že jde o nějakou "nápravu životního prostředí"?
Jde o cílenou pauperizaci evropského obyvatelstva, a emise CO2 či čehokoli jiného jsou jen nástrojem k dosažení tohoto cíle.
Jaké budou důsledky pro přírodu si můžete prohlédnout v chudých zemích světa, kde překvapivě dávají lidé přednost naplnění žaludku před vyčištěním řek.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

3.3.2025 12:07 Reaguje na Viktor Šedivý
mělo by jste si asi povyskočit, neb si stojíte na vedení...
Odpovědět
HH

Honza Honza

2.3.2025 07:56
Ano,p. Řezáč filozoficky dal obecný návod:
podporovat to, co má smysl a nerušit to, na čem jsme závislí.
Nerušit spalování uhlí, dokud nemáme plynovky, zajištěný plyn (plyn z USA, z Ruska to nejde), dostavěné JE, nepodporovat instalaci FV panelů (budou všude a bez úložiště k ničemu), neodcházet od spalováků (všude elektroauta nelze použít), pokuty povolenky jen mírné - jen k podpoře OZE nikoli k zničení průmyslu. Masivní dotace do elektroaut = rovněž nesmysl, podkopává to zbytek průmyslu, elektroauta se uplatní sama, jak lidi budou chtít, podobně jako FV panely.
Prostě cestou liberalizmu, svobody, ne úředních zákazů, tak jak lidi sami chtějí, elektrifikace se sama přirozeně prosadí.
Naopak podporovat výzkum úložiště, výzkum baterií, regulace distribuce posílení elektrosoustavy.
Každé město, vesnice by mělo mít svoji spalovnu dřeva k posílení topení, výroby elektřiny i předimenzovanou- v budoucnu bude nedostatek elektřiny v zimě. Stejně tak jako lidi svoji FV a baterii. Hledat všechny zdroje elektřiny jako pomoc pro JE a plynovky.

Nedělá to tak podobně i Čína (i když zároveň masivně do FV a elektroaut investuje= chybný podnikatel záměr), ale uhlí neruší, hledá všechny zdroje elektřiny, staví přehrady apod. Povolenky jen mírné.

Stejně je to tak i s válkou: s Putinem se nehádat, politicky s ním spolupracovat ale hospodářsky ho nepodporovat, nestavět na Rusku celé hospodářství a dělat vše, aby Rusko bohatlo, jak to dělala Merkelová. Nutno brát plyn z USA ne z Ruska. Tak to chce Čína, nyní to třeba pochopil i Trump, Musk = inteligentní řešení války!

Je vidět, že na Čínu nemáme, bude jednou vládce světa, pokud Trump tomu nezabrání a nezmění politiku USA, za Bidena naprosto chybnou, EU to ještě nepochopila!
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.3.2025 08:01 Reaguje na Honza Honza
Ti v Bruseli, toho nechápou mnohem víc !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.3.2025 11:21 Reaguje na smějící se bestie
kroutit huse krkem a chtít po ní čím dál větší vejce zkrátka není možné.

Pak nám pan Kotecký položí otázku, zda budeme chytat industializaci pomocí kroucení huse krkem, abychom si mysleli, že tím bude snášet větší vejce...

i dítě by poznalo, že se tu někdo zbláznil.

Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.3.2025 17:52
Přísloví Indiánů z kmene Dakotů: „Když zjistíš, že jedeš na mrtvém koni, sesedni!“

Nicméně v osobním i profesionálním životě často prosazujeme jiné strategie, podle kterých se v takovéto situaci pokoušíme jednat. Uvádíme některé z nejoblíbenějších:

Ø obstaráme si větší bič

Ø vyměníme jezdce

Ø říkáme: „Vždyť ten kůň vždycky jezdil...“

Ø založíme pracovní skupinu pro analýzu koně

Ø navštívíme jiná místa, abychom se podívali, jak se tam jezdí na mrtvých koních

Ø zvýšíme standard kvality pro jízdu na mrtvém koni

Ø vytvoříme task force pro oživení mrtvého koně

Ø založíme výcvikový kurs, abychom se naučili lépe jezdit na mrtvých koních

Ø vypracujeme srovnávací přehledy různě mrtvých koní

Ø upravíme kritéria, podle kterých se určuje, zda je kůň mrtvý

Ø zaplatíme externí specialisty, aby jezdili na mrtvém koni

Ø zapřáhneme několik mrtvých koní k sobě, aby se jim společně lépe táhlo

Ø prohlásíme, že žádný kůň nemůže být natolik mrtvý, aby se na něm ještě nedalo jezdit

Ø uvolníme dodatečné prostředky na zvýšení výkonu mrtvého koně

Ø vypracujeme studii, abychom zjistili, zda pro tento problém existují levnější poradci

Ø zakoupíme něco, po čem bude mrtvý kůň běžet rychleji

Ø rozjedeme reklamní kampaň, že náš kůň je „lépe, rychleji a levněji“ mrtvý než ostatní mrtví koně

Ø založíme kroužek kvality (centrum excelence), abychom našli uplatnění pro mrtvé koně

Ø přepracujeme výkonové parametry pro koně

Ø zřídíme nákladové středisko pro mrtvé koně

Ø nasedneme na svého starého slabého osla a zamaskujeme ho mrtvým koněm

Ø nařídíme přesčasy a nosíme mrtvého koně sami

Ø restrukturalizujeme stáj

Ø zdvojnásobíme příděly krmení

Ø prohlásíme, že mrtvý kůň byl už od samého počátku naším cílem

Ø povýšíme jezdce

Ø budeme zapírat, že jsme kdy nějakého koně vůbec měli

Ø sedneme si a budeme čekat, až se kůň sám zvedne...



Více zde: https://www.jaroslav-kalous.cz/nevazne/mrtvy-kun/
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

2.3.2025 20:01
Pane Kotecký, mohl byste mi, prosím, konkrétněji vysvětlit "První má mitigovat náklady energií:" To jako znamená, že budeme energii dotovat? A pak budem dotovat úsporná opatření? Není rozumnější energii ani úspory nedotovat a nechat lidem a firmám více peněz, ať se s tím poperou? Jinak se z té administrativy zblázníme.
Odpovědět
MV

Milan Vaněček

3.3.2025 09:11 Reaguje na Jiří Svoboda
"Mitigovat náklady na energie" v hantýrce spasitelů světa znamená, že ty minimálně dvojnásobné ceny za elektřinu a topení ponesou důchodci (tak 3/4 z nich) a lidé s podprůměrnou mzdou (těch je tak 60%, medián leží dost nízko). A těm dáme nějakou žebračenku, když se nebudou stydět si o ni řeknout.

Místo abychom nechali vítězit technický pokrok v konkurenci všech zdrojů, který se vždy prosadil když přinesl levnější cenu a větší produktivitu.
Když člověk čte ty kecy těch "lepšolidí" financovaných bůhví odkud, tak se buď rozčílí nebo zapláče, ale to nestačí.
Je nutno stále volat, jako to dítě v Andersenové pohádce: Král je nahý, místo neustáleho přitakávání a omlouvání, že už je stejně rozhodnuto...
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.3.2025 10:47 Reaguje na Milan Vaněček
A hlavně už NIKDY v ŽÁDNÝCH volbách nedat hlas nikomu, kdo se na zavádění těch zeleninistických svinstev sebeméně podílel.

Nejen Zelení, Piráti, TOP09, STAN, ODS, KDU ale samozřejmě ani ANO nesmí dostat jediný hlas od nikoho, kdo chce energeticky přežít.

----
Já vím, že opozice nabízí v mnoha případech nevalnou alternativu. O to teď nejde. Je důležité zbavit se balvanu státního oteplistického náboženství - tedy zbavit se všech pijavic, co se z něj vykrmují.
Odpovědět
sv

s v

8.3.2025 14:56 Reaguje na Viktor Šedivý
Soudruhu, za bilionovým tunelem s dotováním oze parodií na elektrárny, které doteď dotujeme, stojí právě ta tzv. opozice, tedy ksčssd včetně soudružky koneční .. né si myslí, že když si změní jméno z komoušů, že si lidi nebudou pamatovat její svinstva. Energetickou katastrofu (tedy dotační tunel za bilion, zastavení přípravy na nový reaktor v Temelíně, rezignaci na výstavbu plynové infrastruktury západním a severním směrem, podpis green dealu) a oteplistické náboženství tady prosazovali anonisti a komouši a socany.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

4.3.2025 07:43 Reaguje na Milan Vaněček
No on Pan Soroš je specialista na krachy.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist