Je potřeba počítat s tím, že lesní požáry nám v Evropě zničí víc lesů než kůrovec, říká lesník Aleš Erber
U laické veřejnosti vnímám, že začíná brát klimatickou změnu vážně. Dřív, když jste někde řekli „klimatická změna“, tak na vás koukali jako na blázna. Klimaskeptiků bylo ve společnosti spousta, včetně samotného prezidenta Václava Klause.
A debata o lesích začala někdy v roce 2018, kdy nám lesní požáry v době velkého sucha stouply na dvojnásobek. A tehdy se také mediálně objevil kůrovec.
Bylo to rozhodně zlomové období. Podle výroční zprávy z roku 2016 jsme měli nejlepší stav lesů od dob Marie Terezie. A podle výroční zprávy z roku 2018 jsme měli nejhorší stav lesů od dob Marie Terezie.
Lesní požáry tu byly vždy, ale v souvislosti s klimatickou změnou, s projevy sucha začaly být intenzivnější.
V Národním parku České Švýcarsko hořelo v minulosti mnohokrát, například v roce 2007 u Havraní skály. A došlo tam k ukázkovému procesu dynamiky přírody. Na spáleniště nalétla bříza coby pionýrský dřevina. Takže jsem od samého počátku nepochyboval o dynamice obnovy přes sukcesní procesy na požářišti.
Přečtěte si také |
Pěstovat dál smrky? Proč ne, jen to musíme dělat jinak než dosud, říká lesník Aleš ErberTakže to nebylo žádné velké drama?
Pro samotnou přírodu parku požár neznamená nic hrozného. Naopak to může být cesta, jak přeměnit les ze smrkové monokultury na něco odolnějšího.
Jenom taková perlička. V roce 2018, kdy byl kvůli velkému suchu dvojnásobný počet lesních požárů oproti předchozímu roku, jsme za Českou zemědělskou univerzitu podávali projekt, který měl mimo jiné zkoumat připravenost Česka na lesní požáry v souvislosti se suchem a kůrovcovou kalamitou. Tehdy byl projekt zamítnut s tím, že to není potřeba. Já jsem přesvědčený o tom, že kdyby se tehdy projekt realizoval a jeho výsledky zavedly do praxe, nemusel být loňský požár v Národním parku České Švýcarsko tak rozsáhlý.
Po požáru v Národním parku České Švýcarsko vznikl mezirezortní tým, kde je i moje domovská Česká zemědělská univerzita, který má to téma komplexně řešit. Srpnu by mělo být další sezení. Já jsem zastáncem toho, že nemá smysl řešit jen lesní požáry. Protože to téma je širší. Je to krajinný problém. A je potřeba v krajině a v infrastruktuře udělat taková opatření, která povedou k větší bezpečnosti krajiny jako celek.
A co by bylo jinak při zvládání požáru v Národním parku České Švýcarsko, kdyby ten projekt proběhl?
Vědělo by se, kde jsou v rámci infrastruktury krizová místa, vědělo by se, jaká je kde dostupnost hasební vody, možná by byla lepší hasební technika, lepší monitorovací systém apod.
Například už v roce 2018 jsme věděli, že hasičská letadla v Česku nejsou až v takovém dobrém stavu.
Opatření by se na základě analýzy dalo udělat myslím dost na to, aby se podařilo tak rozsáhlému požáru předejít nebo jej výrazně zmírnit.
Není však důležité jaká všechna opatření ve finále vzejdou, ale jaká se promítnou do krajiny, do vybavení krajiny a hasičů a jak k tomu přistoupí vlastníci lesů i zemědělské půdy a stát takový.
Požár v Národním parku České Švýcarsko je specifický tím, že jde o národní park, ne hospodářský les. Může si majitel hospodářského lesa z tohoto požáru vzít nějaké ponaučení?
Majitelé lesa by to měli brát jako jasný vzkaz přírody. Takhle to teď bude. Je potřeba počítat s tím, že lesní požáry nám v Evropě zničí víc lesů než kůrovec.
Lesní požáry v hospodářských lesích budou vznikat. Ale pokud budeme dobře připraveni, tak by se z nich neměly stát tak rozsáhlé požáry, kdy shoří stovky hektarů. Věřím, že jestliže se všechny doporučení aplikují v lesích i mimo něj, budou vznikat jen malé požáry, jelikož se včas identifikuji a uhasí.
A pokud nějakým lesem projde požár, pak já jsem zastáncem využití spíše přírodních procesů. Příroda se totiž opětovného zalesnění ujme rychleji a levněji než to můžu udělat já jako majitel lesa. Já bych musel nakoupit sazenice, vysadit je, chránit je oplocenkou. A sto hektarů oplocenkou neochráníte.
Na co by se lesnický sektor měl připravit z pohledu klimatické změny?
V kontextu klimatické změny je potřeba přijít na to, jak předcházet extrémům a negativním dopadům na společnost. Protože to nejsou jen lesní požáry. To jsou i pády stromů u liniových staveb kvůli silným nárazovým větrům, extrémní povodně, eroze půdy, či napak extrémní horka a sucha.
Co se týče hasičů, myslím, že náš hasičský sbor je na vysoké úrovni. Přesto se musíme bavit o tom, jak jej připravit a vybavit na to, co může klimatická změna přinést za výzvy. Sdílet naše zkušenosti s jinými státy, ale i se od nich učit. Itálie, Řecko, to jsou státy, kde jsou lesní požáry denním chlebem.
A máme celou řadu oblastí, kde klimatická změna může mít a bude mít veliký dopad na společnost a na chod státu. Když zůstaneme u požárů, tak kouř z nedávných požárů v Kanadě významně ovlivnil chod USA.
A i my jsme kouř z Národního parku České Švýcarsko měli po velké části republiky. Vzpomínáte? V něčem je to dobře, protože společnost pak prostě vnímá, že se něco děje a že to není normální.
Jaký konkrétní opatření se dají dělat, aby se snížilo riziko požárů?
Jejich celá řada je vyjmenovat. Nejdříve bychom potřebovali v krajině identifikovat lokality, které jsou rizikové z pohledu sucha, dostupnosti požární techniky a vody, ale také z pohledu suché biomasy, věkové a druhové skladby lesů.
Problém našich lesů často je, že jsou v případě krize špatně přístupné. A to nejenom pro hasičskou techniku, ale pro Integrovaný záchranný systém jako takový.
A co je specificky pro prevenci lesních požárů klíčové, je dostupnost hasební vody. Její přístup, množství vody, množství samotných nádrží a management z pohledu rizikových území se jistě bude vyhodnocovat.
Od hasičů vím, že pro úspěšné zvládnutí začínajícího lesního požáru je rozhodující dostat se na místo požáru rychle a co nejrychleji a nejintenzivněji hasit. Aby se předešlo velkému požáru, je potřeba k ohnisku dostat velké množství techniky, lidí a vody.
Problém našich lesů je, že ne všude se dá dobře dostat s dostatkem techniky. Jsou lesy, do kterých nevede cesta. Nebo cesta či mostky nejsou v takovém stavu, aby po ní mohla jet těžká hasičská cisterna. A ne jedna, té techniky, která musí co nejrychleji nastoupit na požár, je potřeba hodně, je potřeba hodně vody.
A když ji do lesa nedostanete, protože není jak a kudy, tak les shoří.
Čili jedna z věcí, které je potřeba napravit, je cestní síť v krajině jako celek, aby bezpečně navazovala na tradiční lesní síť a tu koncepčně zkvalitnit.
Před časem jsme měli na Ekolistu článek, který upozorňoval na to, že v leckteré obci jsou požární nádrže, ale hasiči neví, v jakém jsou stavu, kolik vody, nebo bahna v nich je, jestli se k nim vůbec dostanou. To bude zřejmě součást problému?
Přečtěte si také |
Zanedbávání požárních nádrží by nás mohlo mrzet, říká hasičAno, součástí připravenosti musí být zmonitorování všech zdrojů hasební vody. A máte pravdu, dnes se neví, kde jsou, v jakém stavu, kolik jaké vody. To je zcela určitě slabé místo. A bude to velký úkol pro stát a obce.
A vidíte z toho, že je potřeba, aby si k tématu nesedli jen lesáci, ale lidé různých oborů. Protože nejde jen o lesy, ale o celou krajinu.
Náš rektor Petr Sklenička razí koncept „chytré krajiny“. Přesně to do toho konceptu zapadá. Krajina, která předchází rizikům klimatické změny. Požárům, pádům stromů do infrastruktury nebo liniových staveb. Je ale důležité vnímat krajinu jako celek. Nemá smysl z ní vytrhnout jeden díl, třeba lesy.
Často se hovoří o tom, že problémem velkých lesních požárů je, že bráníme tomu, aby v lesích hořelo. V lese se naakumuluje dostatek suché biomasy, která pak místo rychlého lesního požáru, který lesem prolétne, způsobí požár, který les zničí. Nebylo by cestou nějaké řízené vypalování, třeba jako to dělají v USA?
To má řadu úskalí. Jednak v USA jsou jiné rozlohy než u nás, jiná hustota osídlení. Naše lesy jsou blízko sídel, chodí do nich spousty lidí. I lesy uprostřed národních parků jsou plné lidí. V USA věřím, že jsou lesy, kde široko daleko nikdo není.
Přečtěte si také |
Naše lesy potřebují dlouhodobou vizi, méně stromů a méně zvěře, říká lesník Aleš ErberPak nám tu myslím chybí technická vybavenost. Kdybyste se pustil do řízeného vypalování, musíte mít v záloze dost techniky, abyste dokázal dostat oheň pod kontrolu.
Nemyslím si, že tohle je teď to, co bychom měli řešit. Jsou tu důležitější věci. Nejdříme zajistěme prevenci požárů v krajině a perfektní vybaveností hasičů, a pak se začněme bavit o možnosti řízeného vypalování.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (25)
Jaroslav Řezáč
5.8.2023 05:32Proto vyjádření typu jak bude tady a jak bude támhle smysl nedávají.
Kdo zná fyziku tákon o zachování energie, tak je jasné, že někde bude chladněji a někde tepleji a to je jistota. Načež platí, že vypařená voda se kondenzuje v mracích, které postupují z teplých oblastí zpravidla na sever kde je zřejmě chladněji.
ČR má tu situaci, že se nachází ve střední partii kontinentu, tedy teplo ze Středozemí bude kondenzovat zhruba v místech kde se nacházíme.
Vzhledem k tomu, že se nejspíš hroutí oceánský tepelný dopravník a ještě se odklání v podobě Golfského proudu k Americe se spíš stane, že Evropa bude mít mírnějšíé klima ve střední a severní části, kde se bude propadat studený vzduch od severu, které přeci jen jsou podstatně chladnější než Středozemí.
Následkem toho spíše vyčkávejme dobu ledovou, kdy může Balt jako nejméně slané moře s průměrnou hloubkou 30m zamrzat.
V ČR je pořád spíše sucho ale bez extrémních teplot. (za posledních 5 let se léto udržuje v normě k 80. letům ve stejném období)
vaber
5.8.2023 08:29 Reaguje na Jaroslav Řezáčjá zprávy nesleduji a možná jsem začátek doby ledové propásl
Jaroslav Řezáč
5.8.2023 11:34 Reaguje na vaberJaroslav Řezáč
5.8.2023 11:47 Reaguje na vaberOstatně je otázka, kolik lapačů přemnoženého lýkožrouta jste už v lese viděl?
Jaroslav Řezáč
5.8.2023 11:53 Reaguje na Jaroslav ŘezáčSlavomil Vinkler
5.8.2023 06:45vaber
5.8.2023 08:17větší blbost jsem dlouho neslyšel,
ve kterém lese rychlý požár prolétne? ať si zkusí odborníci zapálit čstý les bez spadlých větví a suchých a poražených stromů a uvidí jak požár jen prolétne,
rychlý požár neprolétne ani v travnaté savaně a vše shoří i tam,
fenomén velkého množství biomasy se některými ,,odborníky,, prezentuje stejně děsivě ,jak velké množství CO2,
kolik biomasy muselo být v krajině v dobách kdy se tvořila uhelná ložiska,
jsem zvědav kdy odborníci začnou určovat, kolik cest a jak široké musí v lese být ,aby hasiči mohli projet
a pokud jde o kontrolované požáry ,zakládají je tam ,kde pruh lesa nechají vyhořet jen proto, aby se dál požár nešířil a neshořela náhodou nějaká lidská chaloupka , není to pro dobro přírodě,
jak jsem psal ,tito oslavovači prospěšnosti požárů si mohou nechat vyhořet dům se vším a začít od začátku ,jak to musí příroda udělat po požáru
Zbyněk Šeděnka
6.8.2023 15:53 Reaguje na vaberPetr
5.8.2023 09:00Slavomil Vinkler
5.8.2023 12:43 Reaguje na PetrPetr
5.8.2023 13:19 Reaguje na Slavomil VinklerSlavomil Vinkler
5.8.2023 20:54 Reaguje na PetrSlavomil Vinkler
5.8.2023 20:56 Reaguje na Slavomil VinklerPetr
5.8.2023 22:00 Reaguje na Slavomil VinklerNejvíc ale hoří tam, kde ty vlhké lesy z nějakého důvodu přestanou být vlhké, což je případ třeba těch letošních kanadských lesů. Ty mají i tu smůlu, že jsou pro nás nepředstaviteně rozlehlé a v nepřístupném terénu. Tohle u nás není, takže být u nás vlhké lesy, měli bychom vyřešených několik problémů najednou - požáry, kůrovce a sucho a nedostatek vody v krajině.
(A jen doufám, že jste nechtěl vnucovat bukové lesy do Kanady a na Sibiř)
Petr
5.8.2023 22:21 Reaguje na Slavomil VinklerMiroslav Vinkler
5.8.2023 11:44Naprostý souhlas , v poškozené krajině bude vždy výrazná možnost vzniku extrémních jevů a ničivých důsledků.
Ale to naše vláda nechápe , jednak jsou to z pohledu ŽP absolutní nemehla , a za druhé se na tom nedá nakrást v krátkém volebním období.
Takže z celé záležitosti zbyde pouze nějaké slohové cvičení, které nikoho zajímat nebude.
Je škoda pro všechny, že ministrem ŽP není právě profesor Sklenička , ale politický nominant lidovců. Ten je marný jak prošlé máslo.
Jaroslav Řezáč
6.8.2023 06:28 Reaguje na Miroslav VinklerSlavomil Vinkler
6.8.2023 06:49 Reaguje na Jaroslav ŘezáčBřetislav Machaček
7.8.2023 18:09bojuje. Jde o to, proč tak činí. Kdysi to byl snadný způsob, jak nahnat
zvěř na místo lovu a vytvořit na spáleništi pole, či pastvinu. Tak činí
leckde stále, ale u nás už několik století proti požárům bojujeme. Proč?
Protože v hospodářských lesích pěstujeme cennou surovinu a o tu nechceme
požárem přijít. Teda alespoň dobrý hospodář o ni nechce přijít. Pak tu
jsou pyromani, ekoblbi a "vědci", kteří chtějí požárem hospodářského
lesa urychlit jeho přeměnu na divočinu. Bohužel si navíc neuvědomují,
kolik zla tím působí lidem v okolí, zvířatům, hmyzu a ovzduší. Naši
předci neměli k hašení výkonná hasičská auta, letadla a helikoptéry
a proto věřili na prevenci. Prevencí byl sběr klestí a souší+ plošná
těžba oddělující jednotlivé lesní celky vytěženou plochou zbavenou
klestí a těžebních zbytků. Trávu na pasekách uměli hasit tlumnicemi
a nebo pouze čerstvými větvemi. Preventivně tak chránili lesy před
požáry několik století, než přišel člověk "ochranář, který prevenci
označil za přežitek a ono nám tu hoří lesy a budou hořet častěji !
Co se tak vrátit k osvědčené praxi a nepopírat zkušenosti předků?
Libor Petr
10.8.2023 13:41Viděl někdo hořící bučinu, nebo doubravu ve střední Evropě? Dnes hoří hopodářské lesy, jako je borovicová plantáž na Hodonínsku, nebo vysázené smrky a nepůvodní borovice vejmutovka v PN Českosaské Švýcarsko.
Viděl pám lesník alespoň ve filmu americké lesní hasiče s hadicema a voudou? Nebo používají pily, sekery, lopaty a kupodivu i podpalovače. Proč asi?
Aleš Erber
11.8.2023 11:19 Reaguje na Libor PetrDěkuji za váš jistě zajímavý pohled na mé odpovědi. Mohu vás ale ujistit, že vaše domněnky jsou zcela mylné v rovině toho, co jsem řekl.
Až budete dělat celkové veřejné závěry o komkoliv, nyní o mne, doporučuji vám, zkuste si o dotyčném nejdříve něco zjistět. Jistě vám to mnohé napoví.
Druhově pestrý a věkově rozrůzněný les a obhospodařování přírodě blízkými (nepasečnými) způsoby je pro mne už samozřejmostí.
A lesní požár jsem si zažil na vlastníků kůžu i jeho hašení.
Přeji vám klid v duši a krásné léto.
S pozdravem
Aleš Erber
Jarek Schindler
20.8.2023 08:53 Reaguje na Libor PetrSlavomil Vinkler
12.8.2023 18:50https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-svet/750368/kalifornie-se-snazi-vyzrat-nad-nicivymi-pozary-jako-ochranu-nasadila-stada-koz.html
Jaroslav Pobeha
14.9.2023 12:06 Reaguje na Slavomil Vinklerhttps://www.abc.net.au/news/2021-09-02/goats-guzzling-through-scrub-to-prevent-bushfires/100424696