Výstup ČSSD na Říp před krajskými volbami v říjnu 2008. Sociální demokracie nakonec volby ovládla a zvítězila ve všech krajích.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Volby do krajských zastupitelstev proběhly 17. a 18. října 2008. Volilo se ve třinácti krajích České republiky, nevolilo se na území Prahy. Volební účast podle serveru Českého statistického úřadu dosáhla 40,3 %, přičemž nejvyšší byla v kraji Vysočina (44,9 %) a nejnižší v Karlovarském kraji (35 %). Účast byla zhruba o 10 % vyšší než při krajských volbách v roce 2004.
Ve volbách široce bodovala sociální demokracie, celkově získala skoro 36 % hlasů, což se proměnilo ve 41,5 % přidělených mandátů. Jako druhá skončila ODS, která dosud v krajích vládla, se ziskem 23,5 % hlasů (což vedlo k zisku 26,7 % mandátů). Výrazného procenta dosáhla i KSČM (15 % hlasů, 16,9 % mandátů). Necelých 7 % získala KDU-ČSL (nakonec 6,4 % mandátů), Strana zelených pak 3,2 %, ovšem žádného krajského zastupitele. V každém kraji se hlasovalo o vlastní kandidátce, tudíž v různých krajích mohly vyhrát různé strany. ČSSD však i tak všude zvítězila.
Stejně úspěšná byla i v povolebních vyjednáváních. Získala všech třináct hejtmanů a ve všech krajích bude další roky určovat směřování krajské politiky. Samostatně bude vládnout ve čtyřech krajích: v Plzeňském, Středočeském a Libereckém (tady bude ovšem v radě ještě Lidie Vajnerová z SOS) a rovněž na Vysočině. Velkou koalici s ODS domluvili sociální demokraté v Jihočeském, v Jihomoravském a v Ústeckém kraji (kde se k nim přidá ještě nezařazený Mirko Bernas). Společně s ODS a KDU-ČSL zasednou zastupitelé ČSSD v olomoucké krajské radě a taky ve Zlínském kraji. V Královéhradeckém kraji bude ČSSD vládnout s Koalicí pro Královéhradecký kraj (KDU-ČSL a Nestraníci) a SNK-ED, na Pardubicku zasedne v radě kraje spolu s Koalicí pro Pardubický kraj (KDU-ČSL, Nestraníci, SNK-ED). V Moravskoslezském kraji zasedne v radě ČSSD spolu s KSČM a v Karlovarském kraji vznikla koalice ČSSD s komunisty a Doktory.
Články Ekolistu ke krajským volbám 2008
Na podzim loňského roku v ČR proběhly krajské volby. Přesvědčivě v nich zvítězila Česká strana sociálně demokratická (ČSSD), a stala se tak vedoucí politickou silou na všech hejtmanstvích. Nově zvoleným radám ještě nějakou chvíli trvalo, než sestavily svoje programová prohlášení. Teď už jsou skoro všude hotová, a nabízejí tak odpověď na otázku – co se kraje v příštích letech letech zavázaly udělat v oblasti životního prostředí nebo ochrany přírody?
V Olomouckém kraji o hlasy voličů v krajských volbách bojuje 15 stran a politických uskupení. Zveřejněné programy slibují například zastavení projektu výstavby kanálu Dunaj-Odra-Labe, výstavba tunelu pod Červenohorským sedlem nebo rozvoj vojenských újezdu na území kraje.
V Moravskoslezském kraji usiluje o hlasy voličů 15 stran, volební program nabízí na webu voličům 8 z nich. Kromě tradiční dopravy je v kraji důležitým předvolebním tématem znečištěné ovzduší, dále se strany se věnují mj. nakládání s odpady, vodě a vodním tokům, ochraně přírody a energetice.
Na
Vysočině se o hlasy voličů v krajských volbách uchází 14 politických stran a koalic. Podle zveřejněných volebních programů se obyvatelé Vysočiny mohou dočkat například odvážného rozvoje jaderné elektrárny Dukovany, domácí kompostování nebo veřejné dobíjecí stanice pro elektromobily.
Do zastupitelstva Zlínského kraje by se rádo dostalo 13 stran a koalic, přičemž podrobnější program nabízí na webu 7 z nich. Ústředním tématem volebních programů v oblasti životního prostředí je připojení Zlínského kraje na dálniční síť a dopravní témata vůbec, některé strany se poměrně podrobně zabývají nakládáním s odpady, zemědělstvím a lesnictvím.
V Královéhradeckém kraji kandiduje do krajského zastupitelstva 14 politických stran a koalic. Společným tématem všech zveřejněných volebních programů je dostavba dálnice D11, rychlostní silnice R35 a R11 a všechny strany se také shodnou na tom, že silnice nižších tříd potřebují více peněz.
V Jihomoravském kraji kandiduje do krajského zastupitelstva 18 stran, ovšem většina z nich se rozhodla alespoň na webu voliče svým programem neobtěžovat. Ostatní strany se ve svých programech zaměřují na různé aspekty vody a nakládání s ní, od zadržení vody v krajině přes její čistotu až po povodně a naopak hrozící sucha, dále tradičně na dopravu, nakládání s odpady a zemědělství.
Ve volbách do zastupitelstva Pardubického kraje kandiduje šestnáct politických stran a koalic. Opakovanými tématy v předvolebních tématech je výstavba silnice R35, nebo lepší recyklace odpadů, zatímco tématu spalovny nebezpečných odpadů v Pardubicích věnovali prostor ve svých předvolebních programech jen dvě strany.
V Libereckém kraji bojuje o hlasy voličů třináct stran a volebních koalic. V otázce politiky životního prostředí se ale jednotlivé volební programy příliš nesetkávají, každá ze stran vidí problémy a nabízí řešení v jiné oblasti. Přesto se ale střetávají například v otázce obnovitelných zdrojů energie nebo rozvoje venkova.
V
Jihočeském kraji kandiduje v krajských volbách třináct stran a koalic. Tématem, které vyvolává největší zájem volebních programů, je dostavba dalších dvou bloků jaderné elektrárny Temelín a také větší otevření Šumavy lidem.
V
Plzeňském kraji usiluje o hlasy voličů sedmnáct politických stran a koalic. Nejčastěji skloňovaným tématem předvolebních programů kandidujících stran je kvalitní veřejná doprava, odpady a šetrné nakládání s energiemi.
V
Karlovarském kraji bojuje o hlasy voličů třináct politických stran a koalic. Nejčastěji skloňovaným tématem předvolebních programů všech kandidujících stran je odpadové hospodářství, omezování komunálního odpadu a větší podíl recyklace.
V Ústeckém kraji se o přízeň voličů uchází sedmnáct politických stran a koalic. Všechny kandidující strany se přitom shodují na zachování limitů těžby hnědého uhlí a revitalizaci krajiny poničené dolováním v povrchových dolech.
V krajských volbách do
Středočeského kraje kandiduje čtrnáct politických stran a koalic. Jedním z mála témat, na kterém se shodují všechny volební programy, je podpora veřejné dopravy, ideálně železniční a s jednotným tarifem pro celý kraj. Společným tématem je také špatný stav silnic, rychlodráha z centra Prahy do Kladna, vodovody a kanalizace nebo regulace výstavby satelitních městeček.
reklama