Zprávy / DopravaČeská rafinérská zahájila v Kralupech výrobu odsířené nafty23.7.2004 16:31 | KRALUPY NAD VLTAVOU/PRAHA
(ČIA)
Výrobu nafty, která splní ekologické normy Evropské unie platné od roku 2005 i od roku 2009, zahájila rafinérie České rafinérské v Kralupech nad Vltavou. Vyrobená nafta bude obsahovat maximálně deset miligramů síry na kilogram paliva. Informoval o tom tiskový mluvčí České rafinérské Aleš Soukup.
Martin Bursík s Petrem Štěpánkem chtějí vést Stranu zelených21.7.2004 17:49 | PRAHA
(EkoList)
Bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík vstoupil na konci června do Strany zelených (SZ). Nyní společně s předsedou pražské krajské organizace SZ Petrem Štěpánkem v prohlášení oslovili členy strany - Štěpánek chce kandidovat na předsedu, Bursík do předsednictva SZ. Bursík by také rád vedl kandidátku SZ v příštích volbách do Poslanecké sněmovny.
Lodě EU budou vypouštět méně síry do ovzduší20.7.2004 11:23 | PRAHA/BRUSEL
(EkoList)
Evropská unie udělala důležitý krok na cestě ke snížení množství emisí oxidu siřičitého z lodí. SO2 je vzdušná zplodina, která způsobuje zdravotní problémy a okyseluje jezerní a lesní ekosystémy. Lodě se staly největším zdrojem SO2 v Unii, protože námořní sektor zůstal, co se týče ekologického chování pozadu za průmyslem na pevnině. Rada pro životní prostředí nyní dosáhla politické dohody a souhlasila s návrhem Komise na snížení emisí SO2 z lodí o více než 500 000 tun každý rok od roku 2007.
Ochrana přírody: Ptačí oblasti versus rozvoj dopravní sítě14.7.2004 09:12 | PRAHA
(EcoMonitor)
Některé plánované projekty dopravních cest citelně zasahují do ptačích oblastí, které byly vymezeny v rámci evropské soustavy Natura 2000. Těchto chráněných území bylo navrženo 41, což znamená necelých 9 % území státu.
ČD založily společný podnik na rekonstrukci Masarykova nádraží30.6.2004 17:59 | PRAHA
(ČIA)
Rekonstrukci pražského Masarykova nádraží provede firma Masaryk Station Development, ve kterém budou státní České dráhy (ČD) vlastnit 34procentní podíl. Partnery drah budou společnosti ING Real Estate Development, SUDOP Praha a Morávka centrum. ČIA to potvrdil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Oprava Masarykova nádraží by měla přijít na pět až osm miliard korun.
Tendr na obnovu plzeňského nádraží bude na konci roku29.6.2004 18:07 | PLZEŇ/PRAHA
(ČIA)
Výběrové řízení na obnovu plzeňského hlavního nádraží vyhlásí České dráhy (ČD) pravděpodobně na konci letošního nebo na začátku příštího roku. Shodli se na tom dnes zástupci západočeské metropole a představitelé ČD. Podle mluvčího ČD Petra Šťáhlavského se náklady na obnovu nádraží odhadují na 600 milionů korun.
ČESMAD chce navýšit investice do infrastruktury24.6.2004 16:32 | PRAHA
(ČIA)
Finanční prostředky na opravy českých silničních komunikací všech tříd požaduje navýšit sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia, podle jehož představitelů jsou zejména silnice nižších tříd v katastrofálním stavu. "Požadujeme minimálně to, aby se zvýšil podíl spotřební daně z pohonných hmot, který směřuje na financování dopravní infrastruktury, z dnešních 20 na 50 procent," řekl na dnešní tiskové konferenci generální tajemník tohoto sdružení Martin Špryňar.
Nová dráha v Ruzyni by se mohla začít stavět v roce 200723.6.2004 15:43 | PRAHA
(ČIA)
Stavba nové vzletové a přistávací dráhy ba měla na pražském ruzyňském letišti podle plánů vedení České správy letišť (ČSL) začít v polovině roku 2007. Hotova by pak měla být v roce 2009. Přibližné náklady na tento projekt se zatím odhadují na šest miliard korun. Na dotaz ČIA to dnes řekl generální ředitel ČSL Martin Kačur.
Hlasování ve Sněmovně: Zákon o výstavbě dálnic čeká na novelu stavebního zákona22.6.2004 17:22 | PRAHA
(EkoList)
V polovině minulého roku předložila Poslanecké sněmovně skupina poslanců návrh na zákonnou úpravu výstavby určitých dálnic a rychlostních silnic. Návrh Jiřího Hanuše (KDU-ČSL), Hany Orgoníkové (ČSSD), Vlastimila Dlaba (KSČM) a dalších posouvá stavbu všech hlavních dálničních tahů do kategorie veřejného zájmu. Vzniká tím situace, kdy chce poslanecká iniciativa určovat, co je zájem veřejnosti a co nikoli.
EEA: Hodně se staví, více jezdí, méně recykluje18.6.2004 15:35 | PRAHA/BRUSEL
(EkoList)
Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) nedávno představila souhrnnou zprávu o stavu životního prostředí v Evropě s názvem EEA Signals 2004. Věnuje se mimo jiné dopadu civilizace, dopravy a spotřeby na život lidí v členských zemích EU.
Sněmovna podpořila úvěr na dostavbu D817.6.2004 15:24 | PRAHA
(ČIA)
Psárští obyvatelé v referendu odmítli D3 na území obce15.6.2004 13:35 | PRAHA
(EkoList)
Obyvatelé obce Psáry, která leží nedaleko od Prahy jižním směrem, odmítli na konci minulého týdne v referendu trasu dálnice D3, která by vedla přes území obce. Počet účastníků těsně překonal 50% hranici nutnou pro platnost lidového hlasování. Proti trase dálnice přes Psáry byla drtivá většina z nich.
Toronto Star: Kanada chce vyrábět zelenou naftu pro celý kontinent10.6.2004 10:27 | PRAHA/HAMILTON
(EcoMonitor)
V kanadském Hamiltonu vznikne za 24 milionu dolarů nový závod na výrobu alternativních pohonných látek. Do roka by zde měl vzniknout závod společnosti Biox Corp., který bude největším producentem bionafty na území Kanady. Myšlenka získala podporu státního úřadu Technologií trvale udržitelného rozvoje, který se bude podílet na financování částkou 5 milionů dolarů.
Volby do EP: Podle KSČM musí být příroda respektována jako hodnota sama o sobě7.6.2004 18:30 | PRAHA
(EkoList)
Palivem budoucnosti je zřejmě zemní plyn7.6.2004 18:06 | BRNO
(ČIA)
Do roku 2020 by mohlo v České republice jezdit až 300 tisíc vozidel s pohonem na zemní plyn. Tvrdí to Jan Žákovec z Českého plynárenského svazu. "Zemní plyn je v současnosti nejlevnějším palivem na českém trhu, jeho distribuce je jednoduchá a přeprava bezpečnější než u klasických kapalných paliv," řekl na konferenci Čerpací stanice v EU, která se konala v rámci veletrhu Autotec.
Reuters: Vysoká cena letecké dopravy7.6.2004 15:31 | PRAHA/SYDNEY
(EcoMonitor)
Na letišti v Sydney cestující nastupují do letounu, který opustí po 23 hodinách letu v Londýně. Nikoho ze 400 cestujících ovšem nenapadne pomyslet na dopad jejich cesty na životní prostředí. Než překonají vzdálenost 17 000 kilometrů, pochutnají si pasažéři na 1600 porcích chutného jídla, po kterém zůstanou plastové obaly. Ale především každé letadlo na lince do Londýna spálí přes 200 tun leteckého benzínu a do ovzduší vypustí na 500 tun CO2 a dalších skleníkových plynů.
Volby do EP: Kanál D-O-L je zrůdnost, říká Pravý blok7.6.2004 10:59 | PRAHA
(EkoList)
Pravý blok – strana za ODVOLATELNOST politiků, REFERENDA a PŘÍMOU demokracii WWW.CIBULKA.NET, kandidující pod číslem 21, program pro volby do Evropského parlamentu nemá. Ve svém obecném programu se strana mimo jiné poměrně rozsáhle zabývá dopravní politikou. Na anketu EkoListu odpověděl předseda strany a lídr ve volbách do EP Petr Cibulka.
Volby do EP: Strana občanů republiky České podporuje kanál D-O-L4.6.2004 09:47 | PRAHA
(EkoList)
Strana občanů republiky České (SORČ) se ve svém kratičkém volebním programu do Evropského parlamentu životním prostředím vůbec nezabývá. SORČ se chce v EP snažit o omezení uměle podněcované spotřeby směrem k pouhému uspokojování potřeb. Kanál Dunaj - Odra - Labe strana považuje za alternativu silniční dopravě. Do voleb jde s číslem 13, lídrem kandidátky je Patrik Ungermann.
Jak budou Češi hlasovat v Evropském parlamentu?2.6.2004 17:20 | PRAHA
(EkoList)
Necelých 14 dní před volbami do Evropského parlamentu zveřejnily ekologické organizace Hnutí DUHA a Zelený kruh výsledky svého předvolebního průzkumu postojů českých politiků v oblasti životního prostředí a ekologické legislativy. Se svojí anketou, složenou z celkem 20-ti otázek, oslovili 8 hlavních kandidujících stran (ODS, ČSSD, US-DEU, KDU-ČSL, KSČM, Stranu zelených, Sdružení nezávislých a Evropských demokratů a Stranu pro otevřenou společnost) a pokusili se tak přiblížit voličům jejich hlavní cíle, se kterými vstupují do nadcházejících voleb.
Volby do EP: Koalice Za zájmy Moravy ve sjednocené Evropě chce zásadně posílit pravomoce regionů2.6.2004 11:00 | PRAHA
(EkoList)
Pod číslem 19 do Evropského parlamentu kandiduje koalice Hnutí samosprávné Moravy a Slezska a Moravské demokratické strany Za zájmy Moravy ve sjednocené Evropě, která za největší problém nutný řešit na úrovni EU považuje znečištěné ovzduší a vysoké emise skleníkových plynů. Jinak chce ale především důsledně prosazovat zájmy regionů.
Volby do EP: Podle SOS se EU musí zasadit o řešení celosvětových problémů životního prostředí1.6.2004 13:35 | PRAHA
(EkoList)
Strana pro otevřenou společnost (SOS), která do Evropského parlamentu kandiduje pod číslem 7, navazuje na odkaz Josefa Vavrouška a ohledy na životní prostředí patří k jejím prioritám. Prosperita podle SOS nespočívá jen v kapitálu finančním, ale také v zachování kapitálu přírodního a v rozvoji kapitálu lidského a sociálního.
Volby do EP: Pro Stranu zelených je ekologie prioritou programu31.5.2004 10:07 | PRAHA
(EkoList)
Strana zelených, která kandiduje do Evropského parlamentu pod číslem 9, věnuje ve svém programu otázkám životního prostředí z českých kandidujících seskupení nejvíc prostoru. Strana také slibuje, že její případní poslanci budou mít čas na to, aby se životnímu prostředí věnovali jako svému hlavnímu tématu, a ne jen tak bokem, jak je tomu u ostatních stran.
Na prioritní dopravní stavby půjde z EU zhruba 13,5 miliard Kč28.5.2004 13:35 | PRAHA
(ČIA)
Přibližně 13,5 miliardy korun může Česká republika získat do roku 2006 na realizaci celkem 16 projektů v oblasti dopravní infrastruktury. Půjde zejména o dostavbu některých dálničních úseků, modernizaci III. a IV. železničního koridoru a výstavbu nové vzletové a přistávací dráhy na ruzyňském letišti. "Objem připravených projektů sedminásobně převyšuje možnosti evropských fondů," řekl ministr dopravy Milan Šimonovský na dnešním setkání s novináři.
Volby do EP: Masarykova demokratická strana chce přesunout kamiony na železnici28.5.2004 10:47 | PRAHA
(EkoList)
Pod číslem 14 kandiduje ve volbách do Evropského parlamentu Masarykova demokratická strana. Ve svém poměrně stručném volebním programu se tématům životního prostředí příliš nevěnuje, s výjimkou krátké zmínky o dopravní politice a zemědělství. Na otázky EkoListu odpověděl lídr stranické kandidátky Milan Kozlík.
Vláda schválila úvěr na dostavbu dálnice D 826.5.2004 16:10 | PRAHA
(ČIA)
Návrh zákona o přijetí úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na financování výstavby dálnice D 8 dnes schválila vláda. Úvěr ve výši 12 miliard korun by měl sloužit na dostavbu úseku z Ústí nad Labem na česko - německou hranici. Na tiskové konferenci po jednání vlády to potvrdil premiér Vladimír Špidla.
Spory o čluny na Slapech znovu ožívají26.5.2004 14:12 | PRAHA
(EkoList)
S blížícím se létem znovu ožívá problém používání motorových člunů na Slapské a potažmo i Orlické přehradě. Sdružení pro ochranu přírody a krajiny v oblasti Slapského jezera uspořádalo minulý týden v Praze k této záležitosti tiskovou besedu. Kromě médií se do sálu dostavili i zástupci státních institucí a organizací, které hájí zájmy uživatelů člunů. Vzájemné ostré výpady ilustrovaly, jak citlivým problémem čluny na Slapech jsou.
Volby do EP: Koruna Česká je pro potlačení konzumního způsobu života25.5.2004 17:34 | PRAHA
(EkoList)
Koruna Česká figuruje na volebních kandidátkách do Evropského parlamentu pod číslem 2. Strana má poměrně obecný volební program, kde ale jeden z celkem 26 bodů tvoří problematika životního prostředí. Jejím hlavním cílem v této oblasti je výchova veřejnosti k větší odpovědnosti za životní prostředí a snaha o potlačení konzumního způsobu života. Lídr kandidátky Václav Srb pokládá za důležité také například prosazování Kjótského protokolu nebo posilování práv jednotlivých členských států na ochranu vlastního životního prostředí.
Volby do EP: ČSSD je proti nadřazování obchodních smluv nad smlouvy ekologické24.5.2004 13:06 | PRAHA
(EkoList)
Česká strana sociálně demokratická, kandidující do Evropského parlamentu pod číslem 6, ve svém volebním programu avizuje podporuje opatření vedoucích ke zvýšené ochraně životního prostředí. Její případní europoslanci se prý zasadí o takový hospodářský růst EU, který nebude doprovázen zhoršováním životního prostředí.
ČESMAD: Zpoplatnění silnic I. třídy brání evropské zákony21.5.2004 14:22 | PRAHA
(ČIA)
Strategie zavedení elektronického mýtného v České republice, který tento týden schválila vláda, je v současných zejména legislativních podmínkách nerealizovatelná. Evropská legislativa totiž neumožňuje, aby se výkonové zpoplatnění komunikací vztahovalo vedle dálnic i na silnice I. třídy. "Není vůbec jisté, kdy a jak bude tato legislativa upravena," řekl ČIA mluvčí Sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Volby do EP: Humanisté podporují biologické zemědělství21.5.2004 10:02 | PRAHA
(EkoList)
Humanistická aliance ve svém devítibodovém programu pro volby do Evropského parlamentu věnuje jeden oddíl i životnímu prostředí a další zemědělství. Aliance, kandidující s číslem 10, mimo jiné požaduje podporu biologického zemědělství, snížení spotřeby energie a přijetí nové mezinárodní smlouvy o omezení emisí skleníkových plynů.
|
související komentáře nejnovější nejčtenějšísouvisející rady a návodySrna zebru nezná12.9.2025 | Petr Stýblo
související tiskové zprávy16. prosince 2025 | České dráhy
České dráhy: České dráhy posílí i letos v předvánočním čase kapacity svých vlaků15. prosince 2025 | MD ČR
MD ČR: Ivan Bednárik se stal novým ministrem dopravy České republikysouvisející kalendář akcí
18. prosince 2025 (čtvrtek) 16:00 - 17:00 Putování do Betléma (Exkurze a vycházky, Praha 10 )
18. prosince 2025 (čtvrtek) 17:00 Modrozelený Mauricius (Přednášky a diskuse, Praha 1 )
18. prosince 2025 (čtvrtek) 17:17
Zimní slunovrat v keltské a druidské tradici (Přednášky a diskuse, Praha 1 ) reklama |