https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/antonio-guterres-u-jemenskych-brehu-zacala-riskantni-operace-ktera-ma-zabranit-obrovske-ekologicke-a-humanitarni-katastrofe
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

António Guterres: U jemenských břehů začala riskantní operace, která má zabránit obrovské ekologické a humanitární katastrofě

28.7.2023
Tanker Safer.
Tanker Safer.
Organizace spojených národů zahájila operaci na zneškodnění možná největší tikající bomby současného světa. U pobřeží Rudého moře ve válkou zmítaném Jemenu začala komplexní záchranná námořní akce, jejímž cílem je přečerpat milion barelů ropy z rozpadající se lodi FSO Safer na náhradní plavidlo.
 
Protože se nenašel nikdo, kdo by byl ochoten nebo schopen tento úkol provést, ujala se této velmi náročné a rizikové operace OSN. Vyžaduje aktivní zapojení mnoha lidí a je vyvrcholením téměř dvouleté politické práce, shánění finančních prostředků a přípravy projektu. Přečerpání ropy z lodi na loď, které začalo poslední týden v červenci, je dalším z důležitých kroků k zabránění ekologické a humanitární katastrofy obřích rozměrů.

Jaké by mohly být následky, kdybychom nepřistoupili k probíhající akci?

Loď by mohla explodovat nebo se rozpadnout a uniklo by až čtyřikrát více ropy než při katastrofě Exxon Valdez (ropný tanker, který s plným nákladem ropy ztroskotal v roce 1989 u břehů Aljašky. Jednalo se o jednu z největších ekologických katastrof doby, pozn.). Došlo by ke zničení rybářských vesnic v širokém okolí. Zanikly by stovky tisíc pracovních míst. Celé komunity by byly vystaveny smrtelným toxinům. Došlo by k uzavření velkých přístavů – např. Hudajda nebo Salif – na dobu neurčitou a následnému zastavení dodávek potravin, pohonných hmot a dalších životně důležitých potřeb pro miliony lidí. Znamenalo by to devastaci vod, korálových útesů a mořského života. Na celé týdny by byla přerušena lodní cesta až k Suezskému průplavu. Náklady na odstraňování následků by se snadno mohly vyšplhat na desítky miliard dolarů.

Bili jsme proto dlouho na poplach a snažili se zmobilizovat podporu, abychom tuto noční můru eliminovali. OSN zaangažovala tým špičkových světových expertů na námořní právo, ropné skvrny, záchranné operace, lodní inženýry, námořní architekty, pojišťovací makléře a odborníky na posuzování rizik, chemiky, geodety a mnoho dalších.

Tato operace si také vyžádala vytrvalou politickou práci v zemi zničené osm let trvající válkou. A neobešla by se bez velké finanční podpory. Musím poděkovat mnoha státům, dárcům z řad soukromých firem, filantropům i řadovým občanům za poskytnutí prostředků na tuto kritickou část. Dostat se až sem, si také vyžádalo společné úsilí mnoha složek systému OSN.

Přečerpání ropy na náhradní plavidlo je důležitým milníkem, ale ani zdaleka to není konec cesty. Dalším kritickým krokem je zajištění speciální bóje, ke které bude nové plavidlo bezpečně a spolehlivě přikotveno.

V bezprostřední budoucnosti bude potřeba víc než 20 milionů dolarů na dokončení projektu: na vyčištění a sešrotování plavidla FSO Safer a odstranění zbývající ekologické hrozby pro Rudé moře. Naléhavě žádám dárce, aby potřebné prostředky poskytli.

Probíhající operace je příběhem spolupráce, prevence, politického zprostředkování, vynalézavosti a environmentálního managementu, který dokazuje nezastupitelnou roli OSN a jejích partnerů. V tom musíme pokračovat i v další kritickém fázi, abychom zabránili katastrofě, která by vyústila v nejhorší ropnou skvrnu naší doby.

Od velkých i malých dárců bylo na operaci zatím získáno 115 milionů USD. Na dokončení projektu bude potřeba dalších 28 milionů USD. V ojedinělé veřejné crowdfundingové kampani OSN bylo zatím vybráno 59 % z cílové částky 500 tisíc USD. Přispět můžete zde.

reklama

 
foto - Guterres António
António Guterres
Autor je portugalský politik, diplomat a současný 9. generální tajemník Organizace spojených národů.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.7.2023 19:15
Nemohu odolat, jako ten pán s vokůrkami na pláži:-) Miluji tyto žebříčky popularity, kdy nejčtenějším komentářům vévodí součet nula. V dnešní době je možné všechno, stačí jen trochu chtít a umět číst mezi řádky...
Odpovědět
RP

Radim Polášek

29.7.2023 13:52
To dělají správnou věc. Ať se jim to podaří.
i když já vidím kontext spíš v tom, že na to zřejmě tlačí okolní bohaté arabské státy, protože se obávají, že v případě třeba rozlomení toho tankeru se ropa dostane po moři až na jejich pobřeží. A to by pro ně mohl být průšvih, protože by znečištěné moře mohlo zastavit jejich odsolovací jednotky a ty státy by tak měly nedostatek pitné a užitkové vody.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.7.2023 15:11
Jenom nechápu proč na to nejsou peníze. Ta loď někomu patří, ten je pojištěn, ropné firmy jsou extrémně bohaté.
Odpovědět
LB

Lukas B.

1.8.2023 12:58 Reaguje na Pavel Hanzl
loď je pravděpodobně registrována pod vlajkou nějakého daňového ráje. pokud nedojde ke globální shodě, že stát, kde je loď registrována, je za ni odpovědný (resp. zaplatí a pak ať si vymáhá na majiteli nebo třeba na lampárně hlavního nádraží), potud se budou dít takové věci.
Odpovědět

Radek Čuda

1.8.2023 15:47 Reaguje na Lukas B.
Nicméně pan Hanzl má tentokrát pravdu, protože jedna věc je registrace lodi, a druhá věc je její pojištění ... dosud jsem žil v přesvědčení, že to je v případě těchto lodí v podstatě povinné, protože bez něj je nikdo nepustí do přístavu.
I když tedy míchá jabka a hrušky, protože ropné společnosti tankery vylastní jen zcela výjimečně, takže ty s tím nemají co dělat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2023 07:27 Reaguje na Radek Čuda
Jistě, to pojištění je právě pro tyhle případy sjednávané a podle toho stojí.
Ropné společnosti tankery nevlastní, ale z principu věci by se na tom měly finančně podílet, pokud to jinak nejde. A ten stát samozřejmě taky, tím, že tanker registruje, garantuje jeho technický stav.
Odpovědět

Radek Čuda

3.8.2023 13:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Ten druhý odstavec je nesmysl. V prvé řadě není vůbec jasné, jak by se měly podílet, protože ony prodávají produkt a jak si jejich odběratelé zajistí dopravu není jejich věc a nelze po nich chtít, aby za to nesly nějakou odpovědnost. Pokud tedy samozřejmě nezajišťují i tu přepravu, ale to bude mizivé procento.
Stát ... další blbost. To jako kdyby vám kamoš s cisternou (nejen) prosvištěl plotem na zahradu, tak budete chtít škodu po státu? Tak to good luck.
Odpovědět

Jindřich Štěpánek

29.7.2023 21:13
A proč nàklady na likvidaci takových škod či havárií nejdou z pojištění lodí ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.8.2023 07:31 Reaguje na Jindřich Štěpánek
Třeba to patří nějaké ruské společnosti a ta loď pojištěna není. Je to sice blbost, ale Rusko je zdroj problémů úplně všude, ovšem ne všech. Ta loď s dusičnany, která způsobila tu gigantickou explozi v nějakém přístavu v Turecku, byla taky ruská.
Odpovědět

Radek Čuda

3.8.2023 14:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Loď pojištěna je, i kdyby byla ruská, protože bez toho pojištění se k žádnému přístavu nesmí ani přiblížit.

A nebylo to v Turecku, ale Libanonu a bylo to poněkud jinak ... "Tamní úřady loď i s nákladem zabavily a sedm let nechaly ladem, přestože na nebezpečí spojené se skladováním dusičnanu upozorňoval celní úřad."

Plus ze současného pohledu taková perlička ..."Loď oligarchy z Chabarovsku plula pod moldavskou vlajkou a většinu její posádky tvořili ukrajinští námořníci." :-)))

https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/bejrut-rusky-oligarcha_2008061041_zit

Jinak právě jste ukázal krásný příklad toho, jak funguje šíření dezinformací ... vy tu sice proti němu furt brojíte a nadáváte na Kreml, ale sám děláte úplně to samé. Akorát že vy z prosté blbosti.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

30.7.2023 05:41
Privatizace zisků, socializace ztrát. A na darebáky, co od problému utečou, jak vidno, není metr. Ani v dnešním moderním světě se všemi chytrými vychytávkami...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist