António Guterres: U jemenských břehů začala riskantní operace, která má zabránit obrovské ekologické a humanitární katastrofě
Jaké by mohly být následky, kdybychom nepřistoupili k probíhající akci?
Loď by mohla explodovat nebo se rozpadnout a uniklo by až čtyřikrát více ropy než při katastrofě Exxon Valdez (ropný tanker, který s plným nákladem ropy ztroskotal v roce 1989 u břehů Aljašky. Jednalo se o jednu z největších ekologických katastrof doby, pozn.). Došlo by ke zničení rybářských vesnic v širokém okolí. Zanikly by stovky tisíc pracovních míst. Celé komunity by byly vystaveny smrtelným toxinům. Došlo by k uzavření velkých přístavů – např. Hudajda nebo Salif – na dobu neurčitou a následnému zastavení dodávek potravin, pohonných hmot a dalších životně důležitých potřeb pro miliony lidí. Znamenalo by to devastaci vod, korálových útesů a mořského života. Na celé týdny by byla přerušena lodní cesta až k Suezskému průplavu. Náklady na odstraňování následků by se snadno mohly vyšplhat na desítky miliard dolarů.
Bili jsme proto dlouho na poplach a snažili se zmobilizovat podporu, abychom tuto noční můru eliminovali. OSN zaangažovala tým špičkových světových expertů na námořní právo, ropné skvrny, záchranné operace, lodní inženýry, námořní architekty, pojišťovací makléře a odborníky na posuzování rizik, chemiky, geodety a mnoho dalších.
Tato operace si také vyžádala vytrvalou politickou práci v zemi zničené osm let trvající válkou. A neobešla by se bez velké finanční podpory. Musím poděkovat mnoha státům, dárcům z řad soukromých firem, filantropům i řadovým občanům za poskytnutí prostředků na tuto kritickou část. Dostat se až sem, si také vyžádalo společné úsilí mnoha složek systému OSN.
Přečerpání ropy na náhradní plavidlo je důležitým milníkem, ale ani zdaleka to není konec cesty. Dalším kritickým krokem je zajištění speciální bóje, ke které bude nové plavidlo bezpečně a spolehlivě přikotveno.
V bezprostřední budoucnosti bude potřeba víc než 20 milionů dolarů na dokončení projektu: na vyčištění a sešrotování plavidla FSO Safer a odstranění zbývající ekologické hrozby pro Rudé moře. Naléhavě žádám dárce, aby potřebné prostředky poskytli.
Přečtěte si také |
Co nás o environmentální kriminalitě může naučit Sherlock Holmes?Probíhající operace je příběhem spolupráce, prevence, politického zprostředkování, vynalézavosti a environmentálního managementu, který dokazuje nezastupitelnou roli OSN a jejích partnerů. V tom musíme pokračovat i v další kritickém fázi, abychom zabránili katastrofě, která by vyústila v nejhorší ropnou skvrnu naší doby.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (11)
Karel Zvářal
28.7.2023 19:15Radim Polášek
29.7.2023 13:52i když já vidím kontext spíš v tom, že na to zřejmě tlačí okolní bohaté arabské státy, protože se obávají, že v případě třeba rozlomení toho tankeru se ropa dostane po moři až na jejich pobřeží. A to by pro ně mohl být průšvih, protože by znečištěné moře mohlo zastavit jejich odsolovací jednotky a ty státy by tak měly nedostatek pitné a užitkové vody.
Pavel Hanzl
29.7.2023 15:11Lukas B.
1.8.2023 12:58 Reaguje na Pavel HanzlRadek Čuda
1.8.2023 15:47 Reaguje na Lukas B.I když tedy míchá jabka a hrušky, protože ropné společnosti tankery vylastní jen zcela výjimečně, takže ty s tím nemají co dělat.
Pavel Hanzl
3.8.2023 07:27 Reaguje na Radek ČudaRopné společnosti tankery nevlastní, ale z principu věci by se na tom měly finančně podílet, pokud to jinak nejde. A ten stát samozřejmě taky, tím, že tanker registruje, garantuje jeho technický stav.
Radek Čuda
3.8.2023 13:59 Reaguje na Pavel HanzlStát ... další blbost. To jako kdyby vám kamoš s cisternou (nejen) prosvištěl plotem na zahradu, tak budete chtít škodu po státu? Tak to good luck.
Jindřich Štěpánek
29.7.2023 21:13Pavel Hanzl
3.8.2023 07:31 Reaguje na Jindřich ŠtěpánekRadek Čuda
3.8.2023 14:06 Reaguje na Pavel HanzlA nebylo to v Turecku, ale Libanonu a bylo to poněkud jinak ... "Tamní úřady loď i s nákladem zabavily a sedm let nechaly ladem, přestože na nebezpečí spojené se skladováním dusičnanu upozorňoval celní úřad."
Plus ze současného pohledu taková perlička ..."Loď oligarchy z Chabarovsku plula pod moldavskou vlajkou a většinu její posádky tvořili ukrajinští námořníci." :-)))
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/bejrut-rusky-oligarcha_2008061041_zit
Jinak právě jste ukázal krásný příklad toho, jak funguje šíření dezinformací ... vy tu sice proti němu furt brojíte a nadáváte na Kreml, ale sám děláte úplně to samé. Akorát že vy z prosté blbosti.