https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/dusann-utinek-za-smutny-stav-lesu-muze-take-statni-zkaza-lesu
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Dušan Utinek: Za smutný stav lesů může také státní zkáza lesů

11.3.2021
Kdo za to může? Státní zkáza lesů a ministerstvo kalamitotvorby. Ilustrační snímek.
Kdo za to může? Státní zkáza lesů a ministerstvo kalamitotvorby. Ilustrační snímek.
Foto | Lucie Kurzová
V médiích se objevila zpráva o tom, co všechno způsobil Daniel Szórád ve funkci generálního ředitele Lesy ČR a o jakou škodu v řádech miliard se přičinil. K tomu se vyjádřit nemohu, neviděl jsem vyšetřovací spis. Ale vinit jediného člověka ze způsobení kalamitního schnutí jehličnatých dřevin nevídaného rozsahu, to mě tedy nadzvedlo.
 

Hned na začátku podotýkám, že Ing. Daniela Szóráda, Ph.D. jsem v životě neviděl a ke státnímu podniku Lesy ČR rozhodně láskou neplanu.

Už v jednom z předchozích článků jsem psal, že pokud by se měli vyšetřovat všichni, kteří se na onom neštěstí podíleli, nestačily by na jejich dopravu do Prahy tři vlaky. A tento stav trvá dál a spíš se zhoršuje. Občas mi připadá, že politikou našeho státu vůči lesům a přírodě obecně je zkáza, přesně podle starého bolševického hesla: „Čím hůř, tím líp!“

Takže kdo by si s panem Szórádem ještě měl sednout na lavici obžalovaných?

Celá soustava státní správy, spíš státní zkázy lesů (SZL). Počínaje ministerstvem kalamitotvorby (MKT) a úředníky SZL na obcích s rozšířenou působností konče.

Proč? Protože včas nekontrolovali a nevymáhali dodržování ustanovení zákona o lesích, kde se praví, že vlastník je povinen přednostně zpracovat těžbu nahodilou, která hrozí namnožením škodlivých organismů.

Na toto téma jsem jak s obcí s rozšířenou působností, tak s MKT vedl korespondenci, ze které vyplývá, že mé tvrzení o nedostatečné kontrole a vymáhání lesního zákona je pravdivé. Tyto kontroly v období, kdy se aspoň dal rozsah kalamitního schnutí zmírňovat, neprobíhaly. A nemám si prý představovat, že přednostně (jak praví zákon) znamená napřed. Tedy nahodilou těžbu nejprve a až poté, co je riziková nahodilá těžba (lesnicky – aktivní souše) zpracována, provádět úmyslné těžby. To si prý vykládám špatně. Já si však myslím, že zákon o lesích to říká jasně.

Na lavici obžalovaných by měla přisednout i Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP), která na podnět obce, že Lesy ČR místo zpracování nahodilé těžby, když to ještě mělo smysl, zpracovávají těžbu úmyslnou, odpověděla blábolením o tom, že Lesy ČR musí naplňovat sociální funkci v zaměstnanosti.

Jednak zákon o lesích o sociální funkci nic neříká, zato něco říká o povinnostech v ochraně lesů, a pak dřevorubcům je jedno, co a kde budou kácet, hlavně když budou kácet.

ČIŽP jsem podával další podnět k prošetření v červnu 2020, když se současný generální ředitel Lesů ČR Ing. Vojáček chlubil jako by se nechumelilo v rozhovoru v Lidových novinách, že Lesy ČR kromě nahodilých těžeb provádí i těžby úmyslné. Dodneška jsem neobdržel odpověď.

Takže vyšetřit je třeba nejen Ing. Szóráda, Ph.D., ale celou soustavu SZL a všechny kontrolní orgány, které si za dohled nad dodržováním zákonů platíme.

Vyzývám proto všechny, kteří mají podobné zkušenosti, aby nelenili a poslali na Policii České republiky podněty k prošetření na podezření ze zanedbání zákonných povinnosti úřední osoby dle § 329 trestního zákona – zneužití pravomoci úřední osoby.

Aniž bych měl o představitelích Lesů ČR, i těch minulých, jakékoli iluze, snaha hodit veškerou vinu za kůrovcovou kalamitu na jednoho obětního beránka mi přijde poněkud přes.


reklama

 
foto - Utinek Dušan
Dušan Utinek
Ing. Dušan Utinek, Ph.D. je odborný lesní hospodář, poradce v oblasti lesnictví a ochrany životního prostředí a soudní znalec pro oceňování pozemků a trvalých porostů. V minulosti působil jako vedoucí oddělení národních parků na MŽP.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (37)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.3.2021 07:15
Pane Utinku, dosti by mě zajímalo, na kterých LS jste v životě působil, jaké je tam složení dřevin (% SM), a vůbec bych si rád "z letadla" prohlédl Vaše panství. Takových generálů po bitvě již svět viděl spousty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.3.2021 07:27 Reaguje na Karel Zvářal
To není generálóvání po bitvě, tyhle názory jsem četl často už na začátku téhle kalamity někdy v roce 2016. To už Uniles kácel pouze ve velkém, přitom ze zákona (snad od 1. republiky) se musí kácet sanitární "kůrovcové kolečko". Tím, že se tohle zanedbalo, mohla se kalamita tak obrovsky rozeběhnout.
Otázka je, jestli by se za 500. letého sucha nerozběhla tak, jako tak, je taky na stole, ale asi by nebyla takového rozsahu.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

11.3.2021 09:26 Reaguje na Pavel Hanzl
No hlavně, pokud by se kalamita nepřírodnosti (kůrovcová kalamita je účelové a lživé formulování) neodehrála, tak by si Uniles ze skupiny Agrofert tolik nevydělal... takže Agrofert i Babiš jsou dnes happy :) a nějaká "příroda" nebo občané této země... pche...
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

11.3.2021 10:20 Reaguje na Karel Zvářal
Také by mne to zajímalo podobně jako KZ ! Ono, dosažené vzdělání a ph.dr a ing. by mělo prezentovat i praktické ukazatele získané na středních a vysokých školách. Článek jako ho..o, svědčí i o spíše cvachovanosti a teoretismu než zkušenosti z praxe.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.3.2021 10:30 Reaguje na Krejcar Stanislav
"A je to dobře?" - samozřejmě, že je to dobře, strom je od toho, aby rostl, nikoliv aby schnul (pan si jistě vzpomene).

Ano, tři vlaky plné blbců, jen já jsem z obliga. S takovým pocitem bych chtěl také usínat (nebo utínat?-). Je dobře, že se o problematice monokultur hovoří. Vědělo se o tom dávno, že sázka na jednu kartu se nemusí vyplatit. Ale každá správná banka své portfolio rozloží do více segmentů, stejně tak by to mělo být i v lesním hospodářství.

Smrk je krásný strom, dobře se zpracovává, ale nesmí jich být moc - a hlavně tam, kam nepatří. Je to poučení pro všechny, a potrvá ještě spoustu let, takže je vcelku zbytečné co pár měsíců bombardovat pomazané, že to zpackali. Podíleli se na tom VŠICHNI - i ti, co o tom ještě nevědí.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

13.3.2021 08:36 Reaguje na Karel Zvářal
Generál po bitvě? Je vidět , že o problematice lesnictví u nás konkrétně o podniku Lesyc ČR a jejich "hospodaření" moc nevíte. Již koncem 80. let byla tato kalamita předpovídána ekology, v autorském týmu byli Moldan i Vavroušek (mám publikaci), ale byla očekávána až za 10-15 let později. V mapě ČSSR jsou uvedeny jako kalamitní přesně ty oblasti, kde je to nyní nejhorší.A nebyli sami, i mnozí lesníci a hlavně přírodvědci na to poukazovali. Tak se nesnažte být zajímavý...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.3.2021 07:45 Reaguje na Karel Pavelka
U vědomí slov císařova pekaře o půlminutě, nechtěl jsem zprvu reagovat. Máte publikaci, výborně! Předpokládám, že jste ji měl už v době vydání, a zděšen tou představou, napsal jste rozhořčený dopis na GŘ do Hradce... nebo jste to raději neudělal, aby jste mohl v přestrojení šedé myšky jako nadějný muzejník běhat po krásných valašských kotárech? A vězte, že i já, nnaprostý neználek, jsem také utrosil pár nelichotivých slov na adresu smrkových monokultur. Leč bylo mi pány lesníky odpovězeno, že takový je plán a s tím nejde nic velice dělat, maximálně tak nenápadně vtroušený listnáč.

P.S. Stále čekám na odpověď, kam zmizeli moudivláčci. Tím mám na mysli naši hnízdní populaci, ne že mě odkážete na odchyty severských migrantů.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.3.2021 07:32
Podotýkám, že Ing. Daniela Szóráda, Ph.D. jsem v životě viděl, LZ Hanušovice, a ke státnímu podniku Lesy ČR rozhodně láskou také neplanu.
Policie ČR by místo politicky zadané objednávky ministra Tomana měla urychleně vyřešit vytrávení Bečvy.

S autorem článku naprosto souhlasím.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.3.2021 08:20 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere, já s p. Utinkem také souhlasím. Tedy určitě s těmi třemi dlouhými vlaky. Já jen chtěl vědět, zda by se tam třeba nenašlo místo ještě pro jednoho...

Jinak vězte, že mám po lesích nachozeno (po vlastních nohou!) možná více než náš hrdina. Mnohokráte jsem našel v porostu zelený kmen, který tam trčel minimálně 3 roky a nikdo o něm nevěděl. To by se ti chlapi s pilami uběhali, aby všechno stíhali najít a zpracovat... a stejně by to asi nepomohlo. Když je vody dostatek, podlehnou jen opravdoví slaboši. Když je sucho jak troud, nepomůže ani svěcená.

Vemte si jen tu slavnou Šumavu, jaké to je semeniště kalamity. Broučky sbírám i na stěně paneláku uprostřed zástavby, když je donese západní proudění. Když teď kácí kalamitní porosty v Polsku, je kvůli tomu ohromný řev. Když kácet nebudou, bude příští rok ten řev dvojnásobný, že nic neudělali... Tak si vyberte.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

11.3.2021 09:28 Reaguje na Karel Zvářal
Vy jste pomatený demagog a nic jiného...
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.3.2021 09:32 Reaguje na Lukáš Kašpárek
A Vy jste uvědomělý občan, bez kterého by tu byla nuda.
Odpovědět
MG

Milan G

11.3.2021 14:59 Reaguje na Lukáš Kašpárek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
MG

Milan G

12.3.2021 11:45 Reaguje na Milan G
Takže když Kašpárek nazývá p.Zvářala pomateným demagogem to nevymažete a moje konstatování, že Kašpárek je nemocný a měl by se léčit vymažete.

Takže by měl být vymazán Kašpárkův příspěvek ze dne 11.3.2021 09:28 neboť flagrantně porušuje pravidla diskuse a to v bodech ....používání vulgarismů, nadávek nebo výhrůžek, jakékoli naznačování, schvalování nebo doporučování fyzického násilí....
osobní a jiné urážky ostatních diskutujících nebo dalších osob, nepodložené obviňování ostatních diskutujících nebo dalších osob....
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

13.3.2021 14:16 Reaguje na Milan G
Když nemažou výrazivo IV. cenové, že panovi M. či mně něco "nejde pod čumák", a slova nemocný a léčba jsou fuj, budu uvedený obrat také používat.

Mažou to proto, že jim to nejde pod čumák.
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

13.3.2021 08:38 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Přesně tak....
Odpovědět
MG

Milan G

11.3.2021 14:59 Reaguje na Karel Zvářal
Tentokrát s p. Utinkem také souhlasím. Fízlové obvinili jednoho jediného člověka, vzhledem ke stavu našich lesů je to směšné a ukazuje to opravdu na nějakou objednávku.

Jinak tenhle stát se stal obětí svých vlastních stupidních a vysloveně škodících zákonů. Proč došlo k apokalypse s lýkožroutem? Proč se nestaví dálnice? Proč se nestaví byty, občanská vybavenost atd. Protože ti co by měli rozhodovat mají strach něco rozhodnout. Něco rozhodnou, někomu se to nebude líbit a ten dotyčný má rázem tlupu fízlů v baráku.

Jen tak mimochodem, proč není obviněný Hubený, který proti lýkožroutům vůbec nezasahuje a svým přístupem dělá škody i na cizím majetku. To je ze strany fízlů docela zajímavé ponětí práva.
Odpovědět
JM

Josef Marouš

11.3.2021 18:36 Reaguje na Milan G
Celá složitost současného dění v lesích má zdlouhavý a zamotaný počátek už v porevolučním dění. Napřed došlo ke snížení počtu zaměstnanců na nižších pozicích a zvětšení revírů, odprodej majetku a restituce. Převedení činností na soukromé subjekty, výběrová řízení etc. Velké množství dekadentních dodatků k LZ pod tlakem lobby zpracovatelů a ekologů dosáhlo pomyslného vrcholu předáním NP Šumava do správy správně ideově nastaveným lidem a v roce 2006 vydáním "dřevních knih". Poslední tečkou bylo po nástupu AB do vlády okleštění pravomocí ÚHÚL (které jako jediné mělo do té doby pravomocí kontrolovat, vymáhat a případně trestat nedodržování LZ) na pouhou skupinu nic nemohoucích lidí ze kterých mají všichni jen srandu.
Odpovědět
MG

Milan G

11.3.2021 22:48 Reaguje na Josef Marouš
Pane Marouš, já s vámi naprosto souhlasím, to co říkáte tady tvrdíme už hodně dlouho. Je pravda, když je kalamita v lese třeba vichřice je možno jednat hned, bez vypisování VŔ. Realita je však jiná, ty lidi mají prostě strach rozhodnout, strach, že je budou fízlové tak jako tak pronásledovat. A když se pak po letech prokáže, že jednali správně, ti lidé mají už kompletně zničený život, tahání po soudech atd. To, že po sedmi, osmi letech tahanic a odvoláních dostanete papír s kulatým razítkem od soudu, že jste se ničeho nedopustil už je vám v podstatě k ničemu.
Odpovědět
me

melsor

11.3.2021 07:56
Pane Utínku, mám za to, že pan Szorád nebyl obviněn "ze způsobení kalamitního schnutí jehličnatých dřevin nevídaného rozsahu".

Viz např.článek na seznamu: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/reditel-statnich-lesu-chranil-babise-byl-to-zlocin-trva-na-svem-policie-144835

Podle tohoto článku nebyla příčinou škody primárně samotná kalamita, ale něco jiného:

"Takřka dvoumiliardová ztráta vznikla v září 2017, když ředitel Szórád rozhodl o tzv. generálním pardonu.

Oč jde: Lesy ČR nechávají dřevo v jednotlivých polesích těžit soukromé lesnické firmy, se kterými uzavírají smlouvy na pět let. Vinou kůrovcové kalamity, která ve střední Evropě nejvíc zasáhla právě Česko, a oslabením kurzu koruny však poklesla cena dřeva z 2400 korun v roce 2014 do roku 2017 o třetinu a všechny těžařské firmy se propadly do katastrofální ztráty. Obrátily se proto na Szóráda, ať smlouvy změní a ten vyhlásil generální pardon. Lesníci dostali možnost smlouvy vypovědět a u 94 polesí z celkem sto padesáti tak skutečně učinili. Zároveň se mohli ucházet ve veřejných soutěžích o nové zakázky, které více odpovídaly aktuální ekonomické realitě.

Firmy na pardonu vydělaly dvě a půl miliardy a nebylo divu. Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu platily Lesy ČR od roku 2018 za těžbu svého dřeva o 15 procent víc než rok předtím, za ostatní služby včetně zalesňování o 27 procent.

Je možné, že státní lesy touto operací zachránily před rozvratem nenahraditelnou dodavatelskou síť, z pohledu vyšetřovatelů však zašly příliš daleko. Proto ředitele Szóráda obvinili. Částku 2,4 miliardy ovšem policisté v posledním roce korigovali o čtvrtinu směrem dolů."

K tomu, zda měl být obviněn i někdo další se nevyjadřuji.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.3.2021 08:00 Reaguje na melsor
Tomu se u nás říká Za dobrotu na žebrotu.
Odpovědět
DA

DAG

11.3.2021 13:00 Reaguje na melsor
Přesně popsáno. Já být tehdy ředil LČR, tak dám okamžitě výpověď a do odchodu nic nepodepíšu.
Szorad je v podstatě obětní beránek dlouholeté politické katarze přenášené na LČR.
K článku se nevyjadřuji. Pana Untilka neznám, ale z jeho článků jsem naznal, že se mi nelíbí jeho názory, vidění světa a styl řešení situací.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

11.3.2021 08:41
News-dnes od 13. hod videokonference "Budoucnost české energetiky"
bude na Zprávy,Seznam.cz on-line,živě

"Ať si nenechá ujít hlavně pan Hanzl, ale i jiní"

Od 13hod. prof.Bárta - "Člověk a energie" a další s velmi zajímavými

tématy: Myšlení 4.0 – nová cesta k energetické resilienci
Efektivní využití jaderného paliva v teplárenství a
elektroenergetice
Hrozí nám blackout ?

/tímto se redakci Ekolistu omlouvám za netradiční pozvánku/
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.3.2021 10:27
Já si pánové zavzpomínám na dobu před 3O.léty. Od té doby se datuje
heslo o státu jako špatném vlastníkovi a hospodáři. Tak bylo zahájeno
zeštíhlování LČR o všechny obslužné provozy od lesních školek, přes
vlastní těžaře po pilařské provozy. Zbyla ředitelství a revírníkům
se zvětšily revíry tak, že je už ani pořádně neznají. Pak nastoupila
praxe s výběrovými řízeními na všechny práce v lesích. Nějakou dobu
se setrvačností udržoval stav lesů v dobrém stavu a pak došlo na více
problémů najednou. Začalo to nemožností zasáhnout ihned u pár stromů
zasažených kůrovcem, protože ekonomicky to nikdo nechtěl dělat a raději
těžil plošně. Revírník byl bezmocný a kůrovec konal. Pak už konal tak,
že to bylo vhodné i pro plošnou těžbu a na zásahy jinde nebyly kapacity. Pak tu bylo nejen sucho, ale i pobláznění aktivisté blokující ty dosud
počínající ostrůvky se slovy, že kůrovec je lékař lesa. Výsledek se tak
dostavil v tom, že z ostrůvků byl celý les, z lesa celé pohoří a nyní
celá republika. Nápravu částečně zvládne sama příroda(vlhko, chladno)
a návrat LČR k vlastním četám těžařů a jiným přidruženým službám. Vinu,
či nevinu bývalého ředitele nechci posuzovat, ale obviňuji ideologii,
která z komplexně hospodařícího podniku vytvořila ouřady pořádající
soutěže o kdejaký strom a přihlížející až hašení požáru místo prevence.
Vinu hledejme u politiků, kteří ale hledají konkrétního viníka z řad
sluhů této ideologie. Oni si popel na hlavu nenasypou a tak snad už
nebudou blokovat do budoucna návrat ke komplexnosti hospodaření v lesích.
Nejsem proti práci cizích firem u těžeb velkého rozsahu, či kalamit,
ale běžnou sanační těžbu musí zvládat samotný lesní podnik a nebo si
vzájemně vypomáhat mezi sebou. Bude to rychlé, operativní a možná i
levnější v tom, že nebude třeba hasit velký požár, ale bude stačit
hasit ty ohníčky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.3.2021 10:49 Reaguje na Břetislav Machaček
Je to tak, proč to dělat jednoduše, když to můžem dělat složitě. A ano, někdy - resp. často, bývá "léčba" horší než sama nemoc. Rozbít, znepřehlednit, zbyrokratizovat!-( volná cesta plodnému broučkovi...
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

12.3.2021 13:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Kůrovec je lékař lesa, to je pravda a můžete se tomu smát nebo cokoliv, ale my tu moc lesů nemáme. V tom to vězí.... to co tu máme je povětšinou dlouhá léta uměle udržovaná plantáž, stylem.... "hlavně, ať z toho nevznikne les!".

Lesníci byli varováni EKOLOGY už před revolucí.... a lesníci? Ti se tomu 30 let smáli a stát je v jejich ignorantství podporoval a bránil je.... a teď tu máme co????

Následek ignorantství lesnické pakáže....

A kdo za to podle takových jako jste vy může???

Ekologové....

To dá přece rozum ne? :D Absurdistán.....
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

13.3.2021 08:40 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Velice trefní a pravdiv...Lesníky zajímal za totality kůrovec ve rezervacích,ale v jejich lesích moc ne...
Odpovědět
JS

Josef Střítecký

11.3.2021 11:24
Pánové, nikdo z vás nezmínil, že jsme prožili období pětiletého sucha, kdy půda vyschla až na skelet, a teplá léta bez deště umožnila 3 rojení kůrovce. Zkusil někdo z vás za takové situace hledat, nacházet a nechat vytěžit a z lesa odvézt kůrovcové stromy? U nás, na Jaroměřicku, první usychaly borové lesy na skalnatých pahorcích u Dukovan, pak se postupně slábnoucí porosty stávaly obětí kalamitního rozšíření škůdců. Usychaly u nás i akáty. Probléme není ani to, že si lesy neprovádí svoje činnosti ve vlastní režii. Nedělají to tak ani většinou soukromí vlastníci lesů. Najímají si na to ty, kdo jsou k tomu vybaveni. Problém je v rigidnosti pravidel veřejných zakázek. A to je věc politiky. Pokud vím, tak ing. Szorád žádal v tomto ohledu ministerstvo zemědělství (zřizovatele LČR) o výjimky, ale to se k tomu neodhodlalo. Zmar se pak skutečně dostavil.
Odpovědět
kk

karel krasensky

11.3.2021 11:28
Jsem přítel kurovce.S pozdravem vaš Martin Bursík
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.3.2021 11:38 Reaguje na karel krasensky
Zapomněl jste na jeho přítele Kirila:-)
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

12.3.2021 13:44 Reaguje na karel krasensky
No jasně.... a za to, že jsem dnes neměl kafe může Spejbl s Hurvínkem....
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

13.3.2021 08:40 Reaguje na karel krasensky
Dost trapné.....
Odpovědět
ss

smějící se bestie

11.3.2021 12:03
Nějak se zapomíná ( rádo ) na to, jak byla likvidována struktura LČR hned po listopadu 1989 - prodeje hájenek na rekreační chalupy papalášům novodobým, tím pádem konec hajných, revírníků, atd., v návaznosti nato konec kvalifikovaných lesních dělníků, malých pil v regionech. To vše za potlesku médií a zelených " spasitelů " světa !
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

12.3.2021 13:46 Reaguje na smějící se bestie
Bože ať už je aspoň rok 2040....
Odpovědět
KP

Karel Pavelka

13.3.2021 08:42 Reaguje na smějící se bestie
Tak nevím o tom, že ekologové jásali na prodjem hájenek, ani o tom moc nevěděli. A dělo se to již za totality...
Odpovědět
JL

Josef Linhart

13.3.2021 12:00
Ten lesní průšvih začal brzo po převratu.Vznikly akciovky většinou z bývalých socialistických šéfů a už to jelo.Nevím, jestli někdy někdo dopočítá škody které našim lesům vznikly.
A na okraj.Do 31.3.jsem musel mít hotovou nahodilku.Kdyby né,tak mně čekal průšvih.Když se ukázal někde kůrovec,tak jsem tam poslal dřevaře,o bylo hotovo za tři dni.A na druhý okraj.Nebyly hárvestory s počítačem který vytěženou hmotu měřil.Ale počítač jde vypnout.Atd,atd.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

17.3.2023 22:20 Reaguje na Josef Linhart
Ne není to tak. Nové společnosti co vznikli dělali co nařídil revírník LČR a co měli ve smlouvě. Tady je chyba, při kalamitách v r.2006 a pak 2017 a to byl začátek konce lesů, dali LČR těmto firmám výpověď a než se rozhejbali byl brouk tak rozjetej a nedalo se to zastavit. Ještě ke všemu zdělávali hlavně souše a čekalo se až brouk vyletí a opět jen souše, ale až ke konci 2019 se zdálo, že se může i do napadených stromů. ale to bylo pozdě, brok byl rozjetej a bylo ho miloony a to nejde zastavit, již ani počasí nedokázalo pomoci.
K těm hájenkám, padlo padesát procent LČR a padesát procent za darmo dar akciovkám. Ty je hned prodali, vyhnaki dělníky do živností za pár korun, byl to hnus. Dříve ten špatný socialismus právě , že mohl nabídnout lidem ubytování, měli i bytovky, různé výhody tak jsme lidi měli, ale po r 89 najednou jich prý za vraty stojí stovky, ale o práci v lese tam nikdo nebyl. To co tu vzniklo v době kalamity to je děs. Naprostá neúcta k lesu, ničení zmlazení, nejen smrkového, ale i melioračních dřevi, u nás u LČR zmlazený BK cca. do 2 m výšky, harvestor část poničil, zbytek se zdrtil, vřetně jedle a postavila se oplocenka a zasázel BK na dotaci.
Něco je špatně v tomto státě, mnoho přeštudovaných lidí, ale málo praktiků. Vždyť po r 89 já jako lesní byl vyhozen a na moje místo přišel kádrovák již bývalý a nyní revírník. Já šel k akciovce. Naštěstí nic neuměl a já dál mohl dělat lesřinu, to trvalo asi 5 let a pak to již lesařina nebyla ale jen plundrování.....
Odpovědět
PB

Pravda Bolí

15.3.2021 08:01
Bohužel v naši nemocné společnosti jde hlavně o zisky nahrabat a nakrást.Za tyto devastace krajiny by se mělo věšet.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist