https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/karel-zvaral-tolerance-k-celoplosnemu-petardovani-je-ticha-podpora-zla
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Karel Zvářal: Tolerance k celoplošnému petardování je tichá podpora zla

2.2.2024
Petarda. Ilustrační snímek.
Petarda. Ilustrační snímek.
Na ročníkovém srazu mi Dana K. potvrdila teorii, že za vymizením vrabčáků je silně stresující (nejen) silvestrovské akustické tsunami. V jejich městě se vrabci domácí začali vracet poté, co úřady zakázaly bouchání petard a slaví se jen na určeném místě profesionálně řízeným ohňostrojem. Nelze vyjádřit než souhlas: tak to má být, tak je to správné!
 
Proč tolik slov a péče o vrabčáka, dříve velmi hojného, ale také pronásledovaného? Protože na tomto příkladu se ukazuje, jak nečekaně zhoubné mohou být následky „nevinné“ zábavy.

Vrabec domácí je základem potravního řetězce pro synantropní druhy, například dnes vzácného sýčka obecného. Ten v zimním období nemá přístup ani k hmyzu, ani žížalám. Hlodavci jsou dnes tráveni, dříve byly myši a potkani běžnou součástí niky hospodářského dvora.

Vrabci ale žili i v moderní městské zástavbě, spolu s chocholouši, zvonky, konopkami a stehlíky zde nacházeli potravu i hnízdní možnosti. To vše v posledních desetiletích zmizelo jak pára nad hrncem...

Vrabec domácí.
Vrabec domácí.
Foto | *m22 / Flickr

Boucháš petardy? Stresuješ a zabíjíš!

Uvolněnou niku po vrabci domácím obsadil vrabec polní. Ten přespává v dutinách (šachtách zateplení po strakapoudovi), podobně jako sýkory, takže při explozi se jen přikrčí, avšak úkryt logicky neopustí. Zatímco v keři nocujícího vrabce domácího rána vyplaší a on odletí a sedne poblíž. To šlo pozorovat za dne v časech, kdy vrabčáků bylo ještě dost a s petardami se začínalo. Po ráně z ruční „bouchačky“ hejno přeletělo cca o sto metrů dále, do jiného hustého keře, kde se skrývají před krahujcem. Avšak při opakovaných nočních salvách každá rána vrabce nutí k úniku, a to až do doby, kdy padne vyčerpáním.

A tyto noční přelety jsou možná důvodem úbytku i jiných druhů ptáků, o kterých se píše výše. Ohlušující opakované petardy vyženou z města i kachny divoké, stačí se pár dnů po silvestru projít kolem míst, kde normálně nocují, ani „obávaný“ světelný smog od pouličních lamp jim nevadí...

Ony jsou zvyklé létat v noci, a to i poměrně daleko, ve městě jsou především kvůli větší bezpečnosti před predátory (výr, jestřáb, liška). Avšak vrabec domácí je doma ve městě, při opakovaných petardách zmateně přeletuje v rámci svého nevelkého okrsku, dokud nezkolabuje.

Vrabec polní.
Vrabec polní.
Foto | gynti_46 / Flickr

Budky mají, i celoroční příkrm, přesto nejsou...

Oponenty, kteří se nadechují k reakci, jestli za úbytkem/vymizením vrabce nestojí spíše absence potravy a hnízdních příležitostí, mohu ubezpečit, že nikoliv. Více než deset let jsou mezi činžáky v parkové zeleni rozvěšeny budky pro vrabce, kteří je však neobsazují – jen koňadra, lejsci bělokrcí a brhlík. Na okně denně doplňuji slunečnici a vločky, kde nejčastějšími hosty jsou vrabci polní, kosi, koňadry, modřinky, strakapoudi a brhlík. Občas nějaký vrabec domácí na potulce sem zavítá, ale s očekávanou posilou se nikdy nevrátí.

Je tedy namístě se vážně zabývat těmito souvislostmi. Silvestrovská kanonáda a oblaka kouře nejenže poškozuje sluch a krevní obraz, ale v případě neinformovaných drobných pěvců se často jedná o smrtnou událost.

Výmluvě, že je to „součást naší kultury“, nevěří ani sami zastánci tohoto novodobého barbarství. Vánoční svátky jsou svátky klidu, a měly by jimi být i o silvestrovské noci, kdy má být slyšet jen bouchání šampaňského a slavnostní přípitky.

A pokud někdo si přeje hluk z petard, není problém si to dopřát z přehrávače se sluchátky na uších. To, co jednoho „baví“, desítky či stovky dalších obtěžuje, leká a děsí. Naučme se tedy brát ohled na živou přírodu nejen v národních parcích, ale i ve městech. A mnohde se dočkáme nečekaných návratů dříve běžných druhů.


reklama

 
foto - Zvářal Karel
Karel Zvářal
Autor článku je ekologicky smýšlejícím ornitologem a zemědělcem.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (45)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pp

pavel peregrin

2.2.2024 07:34
Hezký článek. Ale to by se muselo uzákonit, což je podle mého nemožné. Je zajímavé, že ochránci všeho druhu brojí proti kde čemu, a tato problematika je moc či spíše vůbec nezajímá. I u nás na vesnici se tyto "oslavy" samozřejmě konají, ale co mohu pozorovat, vrabcům to naštěstí nevadí, u mě v živém plotu ze smrků jich bydlí něúrekom nikam neodlétli. Ale to budou asi ti vrabci polní, jak píšete, a hlavně, já je od sebe nerozeznám.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.2.2024 07:53 Reaguje na pavel peregrin
Podívejte se na obrázky výše. Polní má hlavu hnědou, domácí samec šedou, samice bez ozdoby.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.2.2024 08:49 Reaguje na Slavomil Vinkler
hnědá - pole, ornice, šedá - beton.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.2.2024 08:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ono to pro laika není zase tak jednoduché. Samečci mají na hlavě černou, hnědou i šedou - ale jinak uspořádanou. Podstatné je, zda v hejnku jsou jen světle hnědí ptáci - F v. domácího. Pokud jsou "všeci jednací", jedná se o polňáky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.2.2024 08:54 Reaguje na Karel Zvářal
ne "jen světle hnědí", ale i světle hnědí...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.2.2024 09:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jasně, díky.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.2.2024 08:33 Reaguje na pavel peregrin
Děkuji za reakce, nedaří se mi najít včerejší rozhovor předsedy NS Baxy (Na co ještě společnost čeká?) - nebo nějak podobně. Je asi stejně nepohodlný, jako tento můj dnešní. Události z 22. mají někde své kořeny. Děti vyrůstající na masových střílečkách berou tento jev jako normální. Když koukám na investigativní kriminalistiku, většina problémových jsou mladí feťáci s bouchačkou/zbraní. Právo nosit zbraň (je u nich) nade vše, stejně tak to je s právem na popisovaný "nešvar". Dokud se společnost neprobere a neřekne Dost!, budou podobné trendy jen sílit.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.2.2024 17:07 Reaguje na Karel Zvářal
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/audio-podcast-galerie-osobnosti-na-co-mame-jeste-cekat-josef-baxa-rika-ze-ve-spolecnosti-se-musi-neco-stat-241769#utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Mám to! Jsem rád, že to někdo řekl, neb někdy si připadám jak v pštrosím absurdistánu.
Odpovědět
FD

František Dvořák

2.2.2024 08:44 Reaguje na pavel peregrin
Když si vzpomenete jakou barvu má pole, tak jednoznačně ty vrabce rozeznáte. Má-li to hnědou barvu na hlavě je to vrabec polní.
Odpovědět
DA

DAG

2.2.2024 13:48 Reaguje na pavel peregrin
Jasně, je lepší řešit broky a ohňostroje, protože skupina jejich uživatelů je malá a politicky, lze na nich získat body.
Představte si, že ČSO bude tvrdit, že zlo jsou kočky.
Navrhli by kočky chovat jen na povolení a 100 m od domu nemilosrdně zastřelit.
To by jim politické body sebralo a politické body jsou peníze.
Podle mě největší problémy pro ptactvo: Kočky, auta, skleněné tabule a samozřejmě životní prostředí.
Ostatní můžeme přiřazovat do méně závažných problémů.
Toliko všeobecný názor.
K článku pana Žvárala.
Z mého pohledu ohňostroje jen v určitou dobu. Určitě ne při hnízdění.Taky si myslím, že na toho Sylvestra je toho prostě moc najednou. Všichni si tak nějak říkají, že ten jeden den si to prostě užijí a ničemu to nevadí.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.2.2024 14:35 Reaguje na DAG
Pokud těmi broky myslíte myslivce , tak pochopitelně ne, leta letoucí s myslivci jako zemědělský subjekt vycházíme zcela přátelsky, to by mě vůbec nenapadlo.
Odpovědět
DA

DAG

5.2.2024 08:18 Reaguje na pavel peregrin
To bylo spíše všeobecné. Nemyslel jsem, že zrovna Vy brojíte proti brokům.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.2.2024 14:59 Reaguje na DAG
Je mnohem větší zlo, než (samotné) kočky, a o tom jsem psal nesčetněkrát (přemnožená černá, lišky, kuny, krkavcovití, volavky aj.). To ale neznamená, že si nevšímám i jiných hrozeb/vlivů, které limitují početnost určitých druhů.

Spíše čekám, kdo mi odpoví, proč polní vrabci silně převažují nad domácími, přičemž tento trend je znám několik posledních desetiletí, což se kryje s érou "zábavní" pyrotechniky.

Pokud se ve městě polňáci uživí, proč ne také domácí. Ono je pohodlné napsat "příčiny úbytku nejsou známy", nebo svést na tradiční "změny hospodaření či změnu klimatu". A pokud o nějaké příčině víme, řešme ji. Nechávat vše "na potom" dopadne tak, že "potom" si už nikdo na nic nevzpomene (viz novodobí rádoznalci).
Odpovědět
DA

DAG

5.2.2024 08:22 Reaguje na Karel Zvářal
Je možné, že jsou větší zla, ale ochranářské organizace nebojují ani proti jednomu. Neslyšel jsem, že by například ČSO brojila proti krkavcovitým ani ničemu jinému co jsem tady popisoval. Občas proti skleněným výplním, ale na kočičky a auta se neodváží.
O vrabcích toho moc nevím. U nás jsou oba druhy. Více vrabec polní. Ohňostoje jedno za rok na Sylvestra.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

5.2.2024 08:52 Reaguje na DAG
Ta určitě brojit nebude proti krkavcovitým, ale proti těm, kdož proti nim brojí (jestli jste si doposud nevšiml toho zarytého mlčení). Adorace predátorů navždy a nenávist k oponentům až za hrob.

U nás jsou také oba druhy vrabců, převažuje polní, přičemž v minulosti nebyl ve městě VŮBEC. Domácí jsou (nocují) v jedné velké zahradě s mnoha keři necelý kilák odsud, která je oddělena hradbou domů od rušné ulice, z druhé strany výpadovka, železice a blátivé pole, kam nikdo "střílet"/bouchat nechodí. Něco mezi 20-30 vrabčáky, to je ani ne procento z toho, co tu bývalo dříve - přede žněmi doslova mračna, tj několik tisíc kusů. Dnes nepředstavitelné.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.2.2024 00:21 Reaguje na pavel peregrin
U nás petardují zejména ti, kterým vadí včely na bazénu, kdákání slepic nebo hluk traktorů. ( ekologisti z města)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.2.2024 07:51
Souhlas, tyhle ohňostroje k pobavení měly být dávno dány do klatby.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.2.2024 09:04 Reaguje na Miroslav Vinkler
jenže jak to chcete hlídat/ vymáhat dodržování?
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

3.2.2024 10:41 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nedávno jsem byl svědkem, jak to funguje v Bavorsku.

Tam jsou ohňostroje a rachejtle povoleny jen v určité dny a hodiny (mezi Silvestrem a Novým rokem). Prodej pyrotechniky je razantně regulován.

Probíhala tam oficiální kulturní akce (v předvánoční době) a nějací výrostci to "vylepšili" několika petardami.

Hned na ně nastoupili hlídkující policisté, vzápětí dorazila další dvě policejní auta, pachatele okamžitě sebrali, naložili do aut a odvezli.

Žádné diskuse, žádná tolerance, okamžité zjednání veřejného pořádku.

Proč myslíte, že někteří Němci jezdí na Silvestra sem k nám?

Tady je tolerováno úplně všechno - je přece Silvestr, ne? Že to bouchá i tři týdny předem, nikdo neřeší.

A to nemluvím o asijských prodejcích, kteří bez problému prodávají dětem i tu pyrotechniku, kterou smí prodat jenom dospělému člověku.

Kamarád, co pracuje u celníků, mi potvrdil, že před vánocemi zabavili několik kontejnerů pyrotechniky z Číny v ceně 8 miliónů Kč.

Hlavně vydělat peníze - to je to, o co tu běží!
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.2.2024 14:13 Reaguje na Jiří Kvítek
Joo. Dohnat a předehnat kapitalistický západ si dala Strana do úkolů už po 17 sjezdu. A pořád tento úkol není splněn.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

2.2.2024 07:52
V tomto se naprosto shoduji jak s autorem tak například s p. Bergem.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

2.2.2024 09:22
Chce to trochu tolerance. Některým jedincům (hlavně puberťákům) dělá radost si párkrát do roka odpálit petardu a není moc vážných důvodů proč jim bránit si takto nenáročně zpestřit život.
Odpovědět
FD

František Dvořák

2.2.2024 11:00
Na druhou stranu jsme přece lidi, všechno jsme si tady rozdělili, všechno tady vlastníme, takže si můžeme zničit a zabít co chceme. Kde by potom byla naše demokracie.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.2.2024 11:19
Pokusům zákazu "zábavné" (jak pro koho) pyrotechniky nedávám moc velkou
naději. Tento rozbujelý nešvar se kryje s mnoha problémy jak u ptáků,
tak u jiných zvířat. K pyrotechnice se sice přidávají i jiné nešvary,
ale kousek po kousku jsou skládankou úbytku těchto tvorů. On by ten
zákaz měl být nejen pro používání, ale i pro držení a obchodování.
Pokud zakážu použití, které nelze uhlídat třemi policisty na město,
kde najednou o půlnoci zapálí rachejtle sto lidí, tak jsem pouze těm
lidem k smíchu. Pokud zakážu obchodování, tak si to lidé dovezou a nebo
vyrobí, ale když zakážu držení, tak už je těch "odvážných" pouze hrst.
Je to jako u střelných zbraní, kde pouze omezené držení eliminuje počet
incidentů se střelnou zbraní. Pokud se lidé ozbrojí, tak se vždy nějaký
magor najde a čím méně ozbrojených, tak i méně těch magorů. Takže zákaz
držení "zábavné" pyrotechniky to vyřešit částečně může, ale nikoliv ty
polovičaté zákazy mimo dny povoleného šílenství a nebo zákazy prodeje a
dovozu. U těch ztrát na ptácích ve dnech toho šílenství závisí silně na
počasí tu noc a na tom, zda se jedná o dobu hnízdění a nebo mimo ni. Já
zažil oficiální ohňostroj oslavy 100 let školy u příležitosti Dne dětí,
kdy druhý den byla v okolí hnízda opuštěná a nebo vypleněna predátory.
Ohňostroji nadšeně přihlížel i vedoucí životního prostředí městského
úřadu a nechápal, proč mu povolení ohňostroje vytýkám. Elementární znalost
toho, že zvířata v době rozmnožování a nouze potřebují klid totiž neměl
stejně, jako vlkomilové těšící se, že vlci nenechají v zimě a v době
rozmnožování zvěř odpočívat. Bodejž by ji neštvali, když je právě tehdy nejvíce zranitelná. Totéž dělají zvědaví turisté a "ochranáři" se psy,
když se jdou podívat na zvěř ke krmelcům a zvedají ji z houští, aby si
ji lépe prohlédli. Vše má společného jmenovatele a tím je neznalost
a odcizení od přírody, ač si mnozí namlouvají jak ji dobře rozumí podle
příruček podobně hloupých autorů.
Odpovědět
FD

František Dvořák

2.2.2024 11:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Do toho přesně zapadá třeba týdenní řádění v červnu na Brněnské přehradě. Již několikrát jsem četl, jak při té kráse dětem září očička. Ale kolik očiček těch malých ptáků, nebo narozených zvířat v roští zhasne, to je každému jedno. Smutné je na tom to, že ty očička těm dětem dnes nedokážeme rozzářit jinak než tímto paskvilem.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.2.2024 10:13 Reaguje na František Dvořák
Určitě i ta akce musí být schválena orgány ochrany přírody
(odbor životního prostředí magistrátu) a ta nekoná v zájmu
přírody, ale v zájmu " rozzářených" očiček provozovatele
ohňostroje, který za to dostal tučnou odměnu a možná ji
vykoupil nějakým všimným ve formě soukromého ohňostroje
na nějaké rodinné oslavě ouřady. I o tom jsem slyšel z
jiného velkoměsta, kde druhý den sbírali polámané ptáky
pod trolejemi tramvají a dráty rozvodné sítě elektřiny.
No, co, pár ptáků, když jde o ta "rozzářená očička" při
pohledu na fakturu za ohňostroj.
Odpovědět
DM

Dušan Mazal

2.2.2024 11:43
zase snůška lží a nesmyslů, od nějakého chudáka. Ptactvo ve městech nemá kde hnízdit a co jíst, všude je samý beton občas tráva ale křoví žádné. Pyrotechnika s tím nemá co dělat, používám několikrát ročně a ptactva zde máme tolik že se s těch vrabčáků a sýkorek může náš pes zbláznit jak běhá od křoví ke křoví.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

2.2.2024 12:05 Reaguje na Dušan Mazal
Jen pro vaši informaci, ten "chudák" je celoživotní praktický ornitolog. Takže si můžete být celkem jistý, že ví, o čem píše.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.2.2024 12:21 Reaguje na pavel peregrin
Děkuji za reakci. Pán je zřejmě z nastupující generace, která všechno ví líp, než ti staří páprdové. Co kdyby si tu "radost" pan Mazal odbyl doma, nebo ještě lépe, vlezl s tím nečekaně ke spícím sousedům. Určitě by to "nadšení" s ním nesdíleli, ale dopadl by po zásluze úplně jinak!

Lidem chybí elementární empatie, ale od takových ubožáků mě jejich hlášky nevadí, neb "nevědí, co činí". Ano, pejsek zřejmě běhá po keřích za kosy, kterým, jako jedním z mála, městské prostředí vyhovuje a na petardy jsou poměrně tvrdí - vydrží mnohem více, než spousta jiných druhů, vrabcem počínaje.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

2.2.2024 13:53 Reaguje na Dušan Mazal
jedné věci nerozumím, píšete v jedné větě, že je všude samý beton, občas tráva ale žádné křoví a v poslední větě, píšete, že váš pes se může zbláznit jak běhá od křoví ke křoví.
Odpovědět

Radek Čuda

2.2.2024 16:09
Jako apel hezký, ale min v Praze úplně mimo mísu, bo tohle je zcela nereálné. Bydlím v Košířích, a tady to okolo půlnoci vypadá jak v červenci 43 u Kurska.

Vyhláška to samozřejmě zakazuje, ale to je tak všechno a nelze po měšťácích chtít, aby to hlídali, to se prostě nedá.

Takže pokud to některým druhům vadí, tak holt evoluce, Darwin a smolík.
Radost z toho nemám, pro mnohé budu za hnusného cynika, ale čekat nějakou zásadní změnu je zcela mimo realitu.

Jo, a min tady je to vyloženě doména otců od rodin 30-60. Ostatně, ona to zase není tak levná sranda, rozhodně ne v tom množství tady, a mlaďoši mají zjevně jiné finanční priority:-).
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.2.2024 16:56 Reaguje na Radek Čuda
Loni chytli v ČS tůristu, kerý tam odpálil petardu - u nich doma nemůže. Již vícekrát tu byla debata o různých druzích pyrotechniky. Nevadí prskavky - ani ty velké, vodopád a další, jejich názvy neznám. Jde o nabídku na trhu, a tu snad pohlídat/regulovat lze. Prostě jde o ten úděsný krával, ketrý když hodíte rodině s malými dětmi do bytu, tak vám garantuji, že bez úhony/žaloby neodejdete. A já se vždy držím zásady - co nemám rád, nečiním druhým. I těm, co se nemohou efektivně bránt.
Odpovědět

Radek Čuda

6.2.2024 16:29 Reaguje na Karel Zvářal
Nic ve zlém, já vám rozumím, ale pošuk v NP je jedinec, kterého odchytit občas leze. Ale ta palba na Silvestra ... to je fakt úplně nereálné.

Já to neobhajuji ... ale jak jsem psal, je nereálné s tím konkrétně v Praze něco dělat.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.2.2024 17:33 Reaguje na Radek Čuda
To už bude na jiných, jak s tím naloží. Zda odignorují, nebo se bude hledat jiná - mírnější forma potřeštěné "zábavy". Ví se, co to dělá za paseku u velkých ptáků vs. troleje. Těch drobňásků zapadlých někde v listí si nikdo ani nevšimne.
Odpovědět
Sl

Slovan

2.2.2024 16:25
Nevěřím tomu, že se téhle pošahané “tradice” někdy zbavíme, ale kéžby! Pro mě je to pravidelně jeden z nejhorších dnů v roce.. takže tady se s autorem rozhodně shodnu!
Odpovědět
RP

Radim Polášek

2.2.2024 18:03
Problémem podle mne nejsou petardy o Silvestra, ale celý až 14 denní úsek kolem Silvestra, kdy to každý večer bouchá. O silvestra, řekněme hodinu před půlnocí až 2 - 3 hodiny po půlnoci se to jednou za rok snese.
případně to, že když někdo během roku pořádá oslavu a rozhodne se tam mít ohňostroj, tak si ho tam prostě vypálí.
Totiž jestli to tak škodí živočichům, tak minimálně ty letní "párty ohňostroje" by šly podmínit aspoň nějakým ohlášením, nebo rovnou povolením. Už tím by se trochu omezily, protože na rozdíl od házení petard nějakýma d2ckama na ulici kolem Silvestra je takový oslavný ohňostroj snadno identifikovatelný z dálky a původce snadno dostupný.
Co se týká vrabců, bohužel od sebe moc dobře polního a domácího vrabce nerozeznám, ale připadá mi, že ti "naši" v kříví nocují.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.2.2024 18:47 Reaguje na Radim Polášek
Samozřejmě, že i ti polní v křoví nocují, zejména v polích, nejčastěji v hustém trní. Popisuji situaci u nás (městské sídliště), kdy polní vidím i slyším večer zaletovat do dutin v zateplení od strakapouda velkého. V 60.-80.-kách tu VŮBEC NEBYLI, jen v. domácí v počtu několika nízkých desítek párů. Kdyby mi v tu dobu někdo řekl, že za pár let to bude úplně jinak, asi bych se smál, že to není možné. No a změnilo se toho tolik, až je to k nevíře...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.2.2024 12:04 Reaguje na Karel Zvářal
U nás zmizeli první chocholouši, jak se přestalo jezdit s koňmi, pak vrabci, pak netopýři. Zůstaly sýkorky, dnes se vrátili netopýři, přibyly sojky, vrabci se taky objevují, sýkorek a hýlů je celkem dost. Ale ten bengál na jaře ráno je výrazně menší, i když na zahradě jsou staré stromy, vnic nestříkám a hmyzákům tam je až příliš.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.2.2024 08:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Na úbytku ptáků se podílí více vlivů, v dnešní době je to asi nejvíce predace, aspoň v porovnání s minulostí, kdy predátoři byli více pod kontrolou. Spousta z nich se nastěhovala do měst, takže sojky, straky, krahujci, poštolky a kuny výrazně decimují ptactvo v intravilánech. Změnilo se také složení dřevin, místo ovocných stromů jsou okrasné zahrady s platany, tůjemi, bobkovišní, sterilními kultivary, proto chybí i dostatek potravy. Některé druhy si zaletí daleko, např rorýs či holub, ale zmíněný vrabec, pokud nemá příkrm, tak to nemá vůbec s odchovem mláďat lehké.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.2.2024 09:08 Reaguje na Karel Zvářal
Na zahradě mám sýkorníky s oplechovanými dírkami hliníkovým 0,5mm plechem a slyšel jsem, jak se do jedné dobývá strakapoud. Zahnal jsem ho a běžel do garáže a vyrobil dírku z pozinku, než jsem doběhl, dobýval se zase a pak lítal kolem a mohutně nadával. Mláďata pištěla, ale do nové dírky se už nedostal, ta hliníková byla úplně rozklovaná.
Do jiné se dostal shora, už dělám budky z odřezků dubu nebo buku.
Odpovědět
Vladimír Kožíšek

Vladimír Kožíšek

2.2.2024 19:43
Kdo se rád toulá přírodou tak často jako já, tak jistě také odpozoroval, že zvířata reagují stresově na mnohem slabší civilizační zvuky.
Tenhle nesmysl, myslím hlavně na konci roku, musí pro ně být hotovým peklem.
Já znám spíše jedince, kteří osobně ohňostroje nemusí a jelikož mám přátele napříč většinou sociologických skupin, tak se domnívám, že ve skutečnosti to je zábava menšiny, takové té, co hledá krátkodobější stimuly a nemá moc velký kulturní rozhled a dokud bude stávající tržní nabídka, tak budou ohňostroje i vbudoucnu. Pokud by nabídka byla nějak silněji omezena, např. slabší petardy, nebo jen alkohol, metalové nebo popkulturní koncerty, tak by škody tak vysoké určitě nebyly a pro nás lidi by vznikl bonus, že budeme dýchat vzduch s menším množství karcinogenů.
Je to spíš na nějaký širší apel na europarlament.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.2.2024 10:27 Reaguje na Vladimír Kožíšek
Píšete o koncertech, tak pouze dodám, že při jednom třídenním setkání příznivců DUCDUCDUC reprodukované hudby v přírodě nespali nejenom lidé v okolních obcích, ale matky zvířat opustily svá mláďata a více než týden trval návrat zvířat po ukončení akce do okolí místa "hudební" produkce. Nevědíc o akci jsem tam přijel
na pstruhy a ani oni kilometr od toho místa nebrali. Musel jsem
se přesunout o deset kilometrů daleko, abych se i já uklidnil.
Nechápu kdo to povoluje a proč a pokud to povoleno není, že to
není možné razantně ukončit. Stát se bojí menšiny až tak, že
obětuje okolí jejich zvůli. Akce se konala na soukromém pozemku
a majitel si pochvaloval výdělek, který převýšil výdělek za
celý prázdninový provoz zařízení. Za peníze v Praze dům i kdyby
ty peníze smrděly krví postižených!
Odpovědět
JK

Jiří Kvítek

3.2.2024 11:22

Mně se líbí model, který funguje v Bavorsku a navazuje na spolkový zákon, který platí po celém Německu. Jednotlivé vlády spolkových zemí si ho mohou ještě "doladit" podle svých individuálních podmínek formou vládního nařízení.

Tam jsou ohňostroje a rachejtle povoleny jen v určité dny a hodiny (mezi Silvestrem a Novým rokem). Zcela zakázány jsou mimo jiné v blízkosti kostelů, dětských útulků, domovů důchodců a nemocnic.

Prodej pyrotechniky je razantně regulován.

A hlavně!

Prověřená a povolená pyrotechnika musí být řádně označená, zejména číslem zkoušky provedené Spolkovým úřadem pro zkoumání materiálů (BAM).

Tím de facto zakazují distribuci nelegální pyrotechniky z Číny.

Žádné diskuse, žádná tolerance, kdo to poruší, jde rovnou před prokurátora.

Položme si otázku:

Ze zahraničí už jsme opsali leccos a tohle zavést nedokážeme?

Naši celníci před vánocemi zabavili několik kontejnerů nelegální pyrotechniky z Číny v ceně asi 8 miliónů Kč.

Hlavně vydělat peníze - to je to, o co tu běží!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.2.2024 12:00
Ohňostroje jsou nesmyslná arogance a taky problém je, že se při nich dostane do ovzduší velké množství těžkých kovů a jiných, přímo jedovatých látek. Proč? Budeme šikanovat řidiče za otěry z plenumatik a chrlit do ovzduší olovo?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

4.2.2024 08:13
Co je zajímavé, že do diskuse se nezapojila žádná F (četly to vůbec?-), přestože je mezi nimi spousta chovatelek. To jen vypovídá o všeobecné lhostejnosti či strachu vylézt z ulity a říct svůj názor. Petardy bych zakázal i z důvodu bezpečnostního, neb spousta vražd (za velkou louží) za bílého dne byla odignorována a pachatel unikl nepozorován, neb okolí se domnívalo, že “někdo hází petardy”. Navrhuji zapálit vatry jako na čarodejnice a vést společenský život. Takhle je to jak ve válce, kdy petardi mlčky rozhazují petardy, čím více a silnějších, tím je jim lépe... Opravdu???. Je mně jich líto…
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist