https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/romana-sonkova-zastavme-utrpeni-zvirat-pri-preprave-po-mori.praxe-prepravy-neodstavenych-telat-porusuje-platne-predpisy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Romana Šonková: Zastavme utrpení zvířat při přepravě po moři. Praxe přepravy neodstavených telat porušuje platné předpisy

27.6.2025
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
14. června proběhl již desátý ročník Mezinárodního dne STOP přepravě zvířat. I letos lidé a nevládní neziskové organizace po celém světě upozorňovali na dlouhé námořní cesty v příšerných podmínkách, na něž jsou každoročně vysílány miliony hospodářských zvířat. Organizace Compassion in World Farming (CIWF) při této příležitosti podává stížnost k Evropskému parlamentu kvůli lodní přepravě neodstavených telat, která porušuje evropskou legislativu. Podle oficiální statistiky bylo z Irska do Francie jen za tento rok vyvezeno po moři přibližně 140 000 těchto bezbranných mláďat.
 
Francouzská pobočka CIWF podala jménem 100 nevládních neziskových organizací stížnost k Evropskému parlamentu. V ní požaduje okamžité ukončení nepřijatelných osmnáctihodinových plaveb, které musí podstupovat neodstavená telata na cestě z Irska do Francie. Evropská komise již dříve uznala, že jde o porušení platného nařízení o přepravě.

Od začátku roku bylo mezi irským přístavem Rosslare a francouzským přístavem Cherbourg na lodích přepraveno již více než 140 000 neodstavených telat mladších šesti týdnů. Podle legislativy Evropské unie musí tato mladá a zranitelná zvířata po odebrání od matky dostávat náhražku mléka. To však na tak dlouhých plavbách není možné.

Nedávná zpráva Evropské komise (2025) uznává, že jde o selhání v oblasti ochrany welfare zvířat, jelikož „telata nejsou krmena v požadovaných intervalech“. Tato zpráva navazuje na audit Komise z roku 2023, podle něhož: „…přeprava neodstavených telat z Irska do Francie je v rozporu s nařízením Rady č. 1/2005 o ochraně zvířat během přepravy“.

První ročník Mezinárodního dne STOP přepravě zvířat se konal v roce 2016 v upomínku výročí tragédie, při které žízní, hladem a vyčerpáním zahynulo 13 000 ovcí během námořní plavby z Rumunska do Somálska.

Přestože některé země, jako je například Velká Británie, již vývoz živých zvířat zakázaly, zůstává Evropská unie jedním z nejaktivnějších účastníků tohoto neetického obchodu. Po moři vyveze více hospodářských zvířat než jakýkoli jiný zeměpisný kontinent.

Každoročně tak přímo zhoršuje welfare stovek tisíc hospodářských zvířat. Pro mnohá z těchto zvířat je plavba po moři teprve prvním krokem na dlouhé cestě. Poté jsou rozvážena kamiony dál, do zemí mimo EU. Některá dokonce až do Jordánska, kam cesta trvá celých patnáct dní.

Tento obchod probíhá za podpory soukromých přepravních společností po celém světě, které na utrpení zvířat vydělávají. V Evropě se letos na jaře pozornost soustředila na lodní společnost Brittany Ferries, jež po třicetileté pauze obnovila převoz živých zvířat z Irska do Francie. Její neblahé rozhodnutí vyvolalo velkou vlnu nevole a desítky tisíc lidí poslaly společnosti písemnou stížnost. Více než 120 vědců a vědkyň, europoslanců a europoslankyň, odborníků a odbornic a slavných osobností včetně hereček Joanny Lumley a Pauline McLynn podepsalo otevřený dopis pro Brittany Ferries, ve kterém žádali o přehodnocení tohoto rozhodnutí.

Každoročně jsou po celém světě převáženy po moři miliony živých zvířat, jako jsou telata, ovce, kozy a prasata. Na těchto cestách musí zvířata snášet extrémní podmínky, bývají namačkaná jedno na druhém, zažívají vyčerpání, dehydrataci, bolest a stres. Jejich welfare mívá jen malou či vůbec žádnou právní ochranu. Hrozí také další rizika: požáry, lodní havárie, epidemie a blokády obchodních tras. To vše může mít devastující dopady a tisíce obětí na straně zvířat.

Současná pravidla EU o přepravě zvířat jsou více než dvacet let stará a nezohledňují nejnovější vědecké poznatky o welfare. Evropský úřad pro bezpečnost potravin žádá lepší ochranu welfare během přepravy, včetně poskytnutí většího prostoru zvířatům, snížení maximálních teplot a omezení délky přepravy na minimum.

V Evropském parlamentu a Radě právě probíhá revize nových návrhů k novelizaci nařízení o přepravě, ale tyto návrhy v jejich současné podobě bohužel nepřinášejí o mnoho lepší ochranu zvířat. Objevují se dokonce snahy vyjmout dobu strávenou zvířaty na moři z celkové doby cesty. Takové šokující rozhodnutí by mělo za následek další nesmírné utrpení.

Na palubách lodí, mnohdy ještě zavřená v kamionech, zvířata prochází nepředstavitelně krutým utrpením. Trpí hladem, žízní a strachem, jsou vystresovaná a vyčerpaná. A právní ochrana je mizivá. Vysíláme jasný vzkaz přepravním společnostem, které z těchto plaveb profitují, že je to naprosto nepřijatelné.

Nyní musí Evropská komise na základě platné legislativy bezodkladně jednat, aby zabránila dalšímu týrání neodstavených telat hladověním na těchto nekonečných strastiplných cestách. Zároveň je nezbytně nutné, aby Komise využila právě probíhající revizi nařízení o přepravě k zákazu exportu živých zvířat z EU.


reklama

 
foto - Šonková Romana
Romana Šonková
Autorka je českou zástupkyní organizace Compassion in World Farming.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (27)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

27.6.2025 06:37
No tak zrušte globalizaci,
no !
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.6.2025 06:53
Srdcervoucí žalozpěv.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

27.6.2025 07:06
ta zvířata tam nejspíš jedou umřít, ne na dovolenou.

Naloďování živých zvířat v zásobování se děla několik staletí, běžná praxe aby námořníci měli čerstvé potraviny.
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.6.2025 07:17
Tyhle převozy jsou strašná prasárna... Tak to se ale bude místním chudákům líbit. ;)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.6.2025 07:23 Reaguje na Petr Elias
Pane Petře.Byl jste u transportu zvířat dnes ?
Odpovědět
FD

František Dvořák

27.6.2025 08:46 Reaguje na Emil Bernardy
Byl bych rád, kdyby jste mi to popsal podrobněji.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.6.2025 10:08 Reaguje na František Dvořák
Jestli pán zná realitu.Neodpověděl.Jsem předsvědčen,že se vyjadřuje k něčemu,co nezná.Ale to je dnes běžné.
Odpovědět
FD

František Dvořák

27.6.2025 10:53 Reaguje na Emil Bernardy
Vážený pane. Už je mi hodně let. Prakticky celý život jsem strávil mezi hospodářskými zvířaty. Neskutečné množství jsem jich nakládal k odvozu na jatky. I na různých jatkách jsem trávil mnoho času. Pamatuji se, jak aktivisti vyváděli po pádu totality jak je možné, že se zvířata vozila na jatky i 3O km. Jatka byla v každém okresu. To je dnes zrušeno jatka by v republice spočítal na jedné ruce a kam se tahají živá zvířata, to je ve hvězdách. Tehdy se v onom režimu živá zvířata, mimo plemenných nevozila. To co se s nimi děje dnes je mnohdy zrůdnost. Je to asi 3 roky i zde proběhlo, že musela loď plující z Jižní Ameriky a vezoucí živá zvířata, kvůli obrovskému smradu zakotvit v Jižní Africe. Co tam se stalo jsme se nikdy nedozvěděli. Ale můžeme se domnívat. Četl jsem, že při dlouhém transportu živých ovcí z Austrálie, když některá onemocní, často se stává, že je živá hozená do moře. A toto dnes těm aktivistům, kterým dnes už je 5O nevadí. Každá přeprava pro ta zvířata je stres. Přeprava dnes se děje na ukrutné dálky. A můžete povídat o tom, že jsou tam zabezpečeny odpočinky a krmivo jak chcete. Stres pro ta zvířata kdysi byla i ta doprava těch 10 km.
Odpovědět
FD

František Dvořák

27.6.2025 12:45 Reaguje na František Dvořák
Malinko mi to ujelo. Tehdy se nevozila živá jatečná zvířata přes hranice.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.6.2025 15:36 Reaguje na František Dvořák
Já též četl kdeco.Praxe u velkých zvířat od r.1980,znám to už od r.175 určitě.Tedy ne jako ošetřovatel.Dnešní dopravní prostředky pro prasata i skot jsou nesrovnatelná s tím co známe z dávných dob.Větrání a klimatizace ,napájení umožňují šetrnou dopravu zvířat na větší vzdálenosti.Je to nesrovnatelné.Nikdy jsem nebyl v Africe ani Austrálii.Ale viděl jsem několikrát kamiony na transport chovného skotu,u prodeje.Pokud jste někdy pracoval se zvířaty,jistě by Vás prohlídka dnešních přepravních prostředků potěšila.Dnes není třeba prasata nakládat v létě za tmy aby byla na jatkách než bude vedro.
I tomto plátku je účelem vyvolat strach a zlobu.A daří se to.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

29.6.2025 22:51 Reaguje na Emil Bernardy
Já to sice od roku 175 neznám a to jsme dějepis na zemědělce měli,ale jinak máte pravdu. Vystavoval jsem jak v Brně,tak Budějovicích a přeprava na tehdejších aviich a škoda 706 RTO to se s dnešními kamióny nedá srovnat.
Odpovědět
FD

František Dvořák

27.6.2025 14:05 Reaguje na Emil Bernardy
Tak stále nic. Žádné vysvětlení. Vyplívá mi z toho, že tu dnešní realitu znáte Vy. Taky je to běžné. Jsou však lidi, kteří ji už nedokáží pochopit. Mezi ně patřím já.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.6.2025 16:12 Reaguje na František Dvořák
K tomuto.Znám dopravní prostředky asi pro cesty po Evropě,řekněme Turecko,Řecko,z Německa.Naposledy vloni z Dánska do Maďarska...chovné jalovice.Zvířata musí dorazit v dobrém stavu bez ohrožení gravidity.Nikdy jsem neviděl zmetání po transportu.Jde o chovná zvířata,jatečná my tu dnes už ne.
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.6.2025 10:23 Reaguje na Emil Bernardy
A vy jste u toho dnes byl, že? A proto budete tvrdit, že je vše v pořádku, že? ;)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.6.2025 10:26 Reaguje na Petr Elias
Pane Petře,jsem i u tohoto,i to patří k mé práci.Je vše v pořádku a pokud ne,tak toto řeší odborníci z oboru a ne zjančelí diváci .
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

27.6.2025 10:29 Reaguje na Emil Bernardy
tedy oni to nejspíše nebudou ani diváci ale sedící ??? u PC.
Odpovědět
PE

Petr Elias

27.6.2025 10:47 Reaguje na Emil Bernardy
Pán je evidentně odborníček. U něj je vše ,,v pořádku,, a proto je vše ,,v pořádku,, i jinde. :D
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.6.2025 23:29 Reaguje na Petr Elias

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.6.2025 06:50 Reaguje na Petr Elias
Ano. Další důkaz ekologistické deviace omezující chov skotu. Již hodně dlouho jsem proti ekologismu a omezování chovu skotu.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.6.2025 06:51 Reaguje na Petr Elias
Ano. Další důkaz ekologistické deviace omezující chov skotu. Již hodně dlouho jsem proti ekologismu a omezování chovu skotu.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

28.6.2025 06:51 Reaguje na Petr Elias
Ano. Další důkaz ekologistické deviace omezující chov skotu. Již hodně dlouho jsem proti ekologismu a omezování chovu skotu.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

27.6.2025 08:05
No jo, příspěvek od odpůrkyně velkochovů jatečných zvířat. Skrytým cílem je, aby kritizovaná přeprava zvířat byla zakázána. Tím omezit byznys velkochovatelů jatečných zvířat a přepravců, ve prospěch místních drobných farmářů. A, samozřejmě, i zvýšení ceny masa na trhu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.6.2025 09:52 Reaguje na Tonda Selektoda
V tom máte pravdu, ale pouze dodám, že zvířata určená k porážce lze
porážet co nejblíž k místu odchovu a maso přepravovat chlazené a
nebo mražené. Zbytečnou přepravu ale vyžaduje trh, protože chtějí
mít porážku v místě odbytu a přidanou hodnotu inkasovat sami. Při
dovozu zpracovaného masa bychom DPH inkasovali my a to přece není
naše zařazení mezi vyspělé země. Jsme jejich východní gubernie,
zdroj surovin a nikoliv jako oni finální výrobce žijící z DPH.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

27.6.2025 10:32 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlasím. U některých národů k tomu můžou vést ještě i požadavky na rituální porážky, prováděné přesně stanoveným postupem a tzv. košer požadavky, na trhu obvykle spojované s požadavky na kvalitu potravin.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

29.6.2025 23:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Jednalo se o transport mléčných telat z Irska do Francie jestli to byly takzvané bejby telata na maso za účelem dalšího výkrmu,nebo jatečné nebylo psáno. Spíše se jednalo o další výkrm kombinovaných plemen např. Simentala
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

30.6.2025 08:50 Reaguje na Josef Valenta
Pokud dojde kdykoliv během chovu či dopravy k onemocnění či dokonce úhynu,je to pro zúčastněné ztráta.Majitelé,přepravce.Vždy.Nehoda.Můžeme tu stejně probírat to že někde nabouralo elektroauto.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

30.6.2025 11:10
Mezinárodní obchod se zvířaty potřebujeme. Je to zdroj příjmů pro chovatele a zdroj potravy pro zákazníky. Současné dopravní prostředky v EU jsou maximálně přizpůsobené přepravě. Jestli na moři nebo někde v tramtárii ta zvířata obhcodník nepřepravuje na takové úrovni jako u nás, je to věc politiků a úředníků, aby ho donutili. Neházejte to na chovatele. V Evropě se na wellfare zvířat dbá jako nikde jinde. Přepravní auta prostorná, klimatizovaná, stanovená délka přepravy, dohled. Zajistit, aby to stejně nebo aspoň podobně fungovalo mimo území EU, už je úkol pro diplomaty, politiky a úředníky. Pokud požadují, abychom dbali na wellfare my, musejí donutit i příjemce mimo EU, aby v tom pokračovali. Je nesmysl zakazovat přepravu zvířat a prodej živých zvířat do zahraničí. Jeslti chtějí ochránci pro zlepšení života hospodářských zvířat opravdu něco udělat, ať se spojí s kolegy ze třetích zemí a vyboxují zlepšení přepravních podmínek i u nich.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist