https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vitn-masare-save-people-not-planes-odkud-se-bere-protezovani-soukromych-aerolinek-v-cesku?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vít Masare: Odkud se bere protežování soukromých aerolinek v Česku?

25.4.2020 | PRAHA
Je společnost Smartwings českou strategickou společností?
Je společnost Smartwings českou strategickou společností?
Foto | Pedro Aragão / Wikimedia Commons
Není déle možné ignorovat udržitelnost, environmentální, zdravotní, bezpečnostní a klimatická rizika ani zájmy akcionářů ve výše zmínených oblastech. Proč tato doporučení společnosti EY nezaznívají v české debatě o státní podpoře aerolinek?
 

Polemika s názory experta EY Petra Kováče publikovanými na iDnes.cz v sobotu 18.4.

Za situace, kdy je vláda kritizována za záměr prioritně finančně podpořit soukromé aerolinky česko-čínské skupiny Smartwings, je neobhajitelné, že ani “expert EY” Petr Kováč kromě přitakání, že se pomoc aerolinkám hodí, nenabízí žádný kontext dnešního fungování letecké dopravy. Nezmiňuje dřívější kritické reakce na vládní záměry se Smartwings/ČSA od ČSSD i “zprava” a vlastního kritického náhledu se zříká také. Kdyby byl tázán třeba nějaký fotbalový expert EY, jestli má nyní stát prioritně zachraňovat fotbal, také by řekl jen “samozřejmě, že ano” a to bez jakéhokoli vysvětlení?

O přežití nyní bojujeme všichni, a to včetně řadových zaměstnanců v letecké dopravě. Na jejich důstojné mzdy a pracovní podmínky bychom jistě neměli zapomínat ani teď, ani jindy, ani když by se nás někdo jako pana Kováče z EY bezmála dvacet minut vyptával na současnou situaci v letecké dopravě.

Jenže aerolinky, podobně jako třeba letiště nebo jakákoliv jiná lidská činnost, nefungují v akváriu, nýbrž v kontextu okolního světa a ten bojuje nejen s pandemií, ale také s klimatickou změnou.

Do pandemie neustále rostoucí objem letecké dopravy a na ni navázaného globálního turismu není slučitelný s plněním klimatických cílů obsažených v Pařížské klimatické dohodě. Mimochodem, česká vláda Pařížskou klimatickou dohodu neplní.

Bude takto vypadat Česko v roce 2050? Na snímku okrajová část gruzínského města Tbilisi.
Bude takto vypadat Česko v roce 2050? Na snímku okrajová část gruzínského města Tbilisi.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Letecká doprava je sektor, který je dlouhodobě protežován oproti ostatním druhům dopravy nebo podnikání nedaněním leteckého paliva a absencí DPH na mezinárodní letenky. Tato zvýhodnění umožňují letecké dopravě vykazovat dosavadní zisky a růst. Pomáhat pak z peněz daňových poplatníků prioritně sektoru, který by byl i nadále neférově daňově zvýhodňován, zavání dvojitým zvýhodňováním.

V českém kontextu neobstojí ani argument tzv. strategičnosti, který bývá někdy mylně užíván v souvislosti s ČSA a jejich údajným významem pro český stát. Pan Kováč nezmínil bohužel ani tento lapsus, o němž píše ve své o 3 dny starší analýze Jaroslav Spurný z týdeníku Respekt. V ní se mimo jiné dočteme o tom, že “České aerolinie jsou dnes, od chvíle, kdy jim naprosto neprofesionálně a zmateně šéfoval Jaroslav Tvrdík (nynější zástupce čínského spolumajitele) téměř bezvýznamnou firmou v rukou českých soukromníků a čínské firmy CITIC (nástupce CEFC), kterým krachuje byznys a finanční injekce za prodej části majetku by jim velmi pomohla. Současná velikost někdejších národních aerolinií je však v žádném případě neřadí mezi strategické podniky, které by musel bezpodmínečně zachraňovat.”

S ohledem na zmíněnou debatu o vstupování veřejného kapitálu do aerolinek bez podmínek přitom vznikla před několika dny mezinárodní online petice Save People Not Planes, kterou v tuto chvíli podepsalo již přes 69 000 lidí. Petice má nově již i svou českou mutaci, jejímuž vzniku jsme dopomohli s iniciativou 55 miliard pro budoucnost, nebo do luftu?. Ta pro změnu upozorňuje na nesmyslnost vládního záměru investovat 55 miliard do dalšího růstu objemu letecké dopravy přes Prahu.

Cíle petice Save People Not Planes jsou tři a v civilizované společnosti by s nimi neměli mít problém ani v rámci plnění klimatické strategie EY. Prvním cílem je pomáhat přednostně zaměstnancům, nikoli managementu, druhým cílem je přechod na cestování, které nezatěžuje planetu, a třetím cílem je nepodporovat záchrannými balíčky subjekty, které neplatí férové daně.

Letadla jsou nyní na zemi a my máme výjimečnou možnost dát jim tak říkajíc nový směr. To znamená podporovat letecký průmysl způsobem, který dává smysl. To znamená podporu, která odpovídá našim prioritám. Které to jsou? Na jedné misce vah je profit aerolinek, na druhé vše ostatní. Ochrana životního prostředí, úleva přeturizovaným destinacícm, férové danění a z toho plynoucí férová redistribuce podpory společností. Využijme stávající klidové období k vyřešení, nikoliv prohlubování dosavadních problémů s leteckou dopravou.


reklama

 
foto - Masare Vít
Vít Masare
Autor je spolupředseda pražských Zelených a koordinátor kampaní Bezuhlí a 55miliard pro budoucnost, nebo do luftu?.

 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

25.4.2020 10:36
Cílem je ochránít aerolinky před všelijakými rozumbrady, kteří by je chtěli omezit nebo zdražit cestování :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.4.2020 11:49
ČSA ať klidně jdou ke dnu, v tom problém nevidím.
Řešit na ekolistu globální problém celého sektoru letecké dopravy mi přijde ... no, buďme hodní:-) ... úsměvné.
Ale v článku není jediný konkrétní návrh autora jak by si tu transformaci ČSA, protože o nich má cenu se tady dejme tomu bavit, představoval.

Zase takové fráze ... mělo by se, je potřeba a to navíc v souvislosti ze zcela nekonkrétními a obecnými kroky. To je jak RP kdysi před sjezdem.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.4.2020 12:04 Reaguje na Svatá Prostoto
Zeleným leží letecká doprava v žaludku, protože se stala relativně dostupnou širokým vrstvám obyvatelstva, které potom cestuje a má možnost se na vlastní oči přesvědčit o lživosti ekoblábolů.

Ideálem zelených jsou samostatné vesnické komuny, které si prakticky vše vyrobí samy, prakticky s ničím neobchodují a lidé jsou uvázáni v katastru svého bydliště jako pes u boudy. Jak to bylo v Evropě za nevolnictví. Kvalitní, rychlá a levná doprava na velké vzdálenosti jim proto logicky musí vadit.
Odpovědět
Vít Masare

Vít Masare

25.4.2020 15:50 Reaguje na Svatá Prostoto
Protože jsou v textu, jehož cílem je dát zdánlivě lokální dilema do kontextu, odkazy, kde se toto řeší detailněji, a o kterých text pojednává ve stručnosti.

Jinak o výzvě transformaci nějaké relativně bezvýznamné soukromé (kdysi státní) firmy ČSA zdecimované za panování pana Tvrdíka, kdy zařila i masivní propouštění a rozprodej, po kterém zbylo málo co text zdaleka není. Když už, tak o vyvracení představy, že to je nějaký strategický podnik. Bejvávalo...

Schválně si rozklikněte ten link na mezinárodní petici: https://www.change.org/p/vl%C3%A1d%C4%9B-%C4%8Desk%C3%A9-republiky-savepeoplenotplanes-z%C3%A1kladn%C3%AD-podm%C3%ADnky-obnovy-leteck%C3%A9ho-pr%C5%AFmyslu

Pozor, i tam je nejdřív stručné shrnutí a detaily rozepsány až níže. S pozdravem VM
Odpovědět
ig

25.4.2020 16:30 Reaguje na Vít Masare
ČSA jsou nezajímavé, ty byly odepsané v okamžiku kdy tam nasadili Tvrdíka (asi musel na někoho něco vědět, jinak by pořád vydával ve vojenských lázních ručníky a byl by klid). Ale z jedněch mizerně vedených aerolinek se nedá usuzovat na globální trend :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.4.2020 18:29 Reaguje na Vít Masare
V názoru na ČSA se shodneme.

Co se zbytku týče, ať si v každé zemi dělají co chtějí, je to jejich věc, jejich daně, co já jim do toho mám kecat.

Problému máme dost a dost, abychom se z nedostatku domácích témat a problémů museli/měli realizovat raděním jiným. Navíc bych nějaké rady ještě chápal, kdybychom byli nějaké hvězdy a ostatní k nám mohli s obdivem vzhlížet ... ale to se týká tak možná Zimbabwe.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

26.4.2020 06:12 Reaguje na Svatá Prostoto
A proč byste neměl kecat české vládě do jejich záměrů, vždyť jste český volič! A máte pravdu, radit umíme, nejlépe u piva v hospodě. To se nám to remcá, radí, ale pak k volbám nejdeme, natož abychom zkoušeli, alespoň zkoušeli být aktivní.
Kdo odevzdává svoje práva nadnárodním korporacím, není svobodný.
Odpovědět
MG

Milan G

26.4.2020 12:05 Reaguje na Katka Pazderů
A kdo odevzdá svá práva zeleným ekoteroristům je svobodný?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.4.2020 12:43 Reaguje na Katka Pazderů
Paní Pazderů ... zase to čtení. Záměry naší vlády se týkají ČSA, pokud se tedy nehodlají nějak rozmáchnout:-), a k mému postoji k ČSA jsem se vyjádřil zcela jasně. Určitě to zvládnete najít.

Takže vaším slovníkem ... to se nám to názorově vymezuje, když ani nečteme co vlastně kdo napsal a řekl, že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.4.2020 11:23
Proč chce stát zachraňovat aerolinie? To už patří taky Babišovi?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

28.4.2020 13:21
My na jihu také máme svoje letiště - u Českých Budějovic. Přestavba letiště na veřejné mezinárodní letiště by měla být dokončena koncem roku 2020.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist