https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/mamuti-mastodonti-nebo-velci-lenochodi.bez-nich-uz-neni-krajina-takovou-jakou-byvala
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Mamuti, mastodonti nebo velcí lenochodi. Bez nich už není krajina takovou, jakou bývala

6.8.2024 05:09 | PRAHA (Ekolist.cz)
Nenápadné působení nápadné megafauny. (Ne)přítomnost velkých býložravců formuje krajinu.
Nenápadné působení nápadné megafauny. (Ne)přítomnost velkých býložravců formuje krajinu.
Byli tu a nejsou. Velcí býložravci. Mamuti, mastodonti, velcí lenochodi, vačnatci a další obrovští savci. Jejich přítomnost měla významný vliv na vzhled a fungování tehdejší krajiny. Mají ho i současní velcí býložravci – sloni, hroši nebo divoká prasata. Ale už jich není v divoké přírodě tolik.
 
V nedávno představené přehledové studii se vědci z Aarhuské univerzity zabývali důvodem vyhynutí většiny velkých býložravců za posledních 50 000 let. Přiklání se k tomu, že za jejich vymizení mohou lidé – lovci.

Ať už mají pravdu, nebo ne, vymizení velkých savců se projevilo na fungování ekosystémů a vzhledu krajiny napříč kontinenty.

V závěru své studie uvádí vědci příklady toho, jak vyhynulí i současní velcí savci působili a působí na své prostředí. A o co jsou ekosystémy bez jejich přítomnosti ochuzeny.

Současné ekosystémy chudé na megafaunu jsou vlastně ekologickou novinkou. Většina existujících druhů se vyvíjela v prostředí, kde se páslo a pohybovalo mnoho různorodých velkých savců, připomínají vědci.

Jedli a trávili…

Megafauna ovlivňuje ekosystémy podle vědců na třech úrovních: prostřednictvím potravních řetězců; přímým působením na další živé organismy i neživou přírodu a přepravou energie a hmoty, včetně živin, semen rostlin a menších organismů.

Velcí býložravci ovlivňují prostředí a jeho rostlinnou rozmanitost samozřejmě svými potravními preferencemi, chutěmi. Ale také nepřímo, to když udržují růst dominantních druhů pod kontrolou, a tak dávají příležitost méně konkurenceschopným druhům.

Velikost jejich těla z nich dělá nenáročné konzumenty. Musí se zaměřovat spíš na množství potravy než kvalitu, vysvětlují vědci.

Býložravci vstupují do potravních řetězců dále jako kořist predátorů nebo prostřednictvím svého trusu, mršin i živých těl, na které jsou vázány další organismy. S vymizením velkých býložravcům tak mizí a ubývají i mrchožraví ptáci nebo hnojní brouci.

Jednotlivé druhy megafauny si mohou v potravním řetězci konkurovat i se vzájemně podporovat. Klasickým příkladem je podle vědců postupná migrace býložravců v Serengeti. Menší zvířata následují větší zvířata, aby využila opětovného obrážení trav.

Více megafauny, méně ohňů

Svým spásáním rostlinné biomasy megafauna nepřímo snižuje náchylnost krajiny k požárům.

To, že ztráty megafauny v pozdním pleistocénu navýšily počet či velikost požárů dokládají i paleoekologické záznamy ze tří kontinentů.

Nejvýraznějším důkazem toho, že se rostliny adaptovaly i na bohatou faunu velkých zvířat, jsou plody se semeny, která jsou příliš velká na to, aby je spolkli a přenesli menší živočichové, nebo velké plody s četnými malými semeny.
Nejvýraznějším důkazem toho, že se rostliny adaptovaly i na bohatou faunu velkých zvířat, jsou plody se semeny, která jsou příliš velká na to, aby je spolkli a přenesli menší živočichové, nebo velké plody s četnými malými semeny.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Chobotnatci a kopytníci inženýry

I v současné době existuje mnoho příkladů, jak velká zvířata přetvářejí své prostředí. Vytvářením disturbancí, nových stanovišť a zpřístupňováním zdrojů a příležitostí jiným živým tvorům. Sloni a koně například hloubí jámy – zdroje vody pro sebe i statní. Kopytníci a další velcí býložravci vytváří bahenních lázně, prachové jámy a zvířecí stezky ovlivňující společenstva členovců.

Sloni svým citlivým chobotem dokáží lámat větve, a vytvářet tak dutiny ve stromech.

Vyhynulí chobotnatci (proboscideans) měli také chápavé choboty. V kombinaci s velkou velikostí těla tak měli velký potenciál ovlivňovat strukturu vegetace.

Stezky chobotnatců nebo velké nory vytvářené pravěkými lenochody měly pravděpodobně vliv i fungování říčního ekosystému. Možná, že se pravěká zvířata projevovala i dalšími způsoby, o nichž ani netušíme.

Semeno sem tam

Zhruba polovina rostlinných druhů se šíří prostřednictvím zvířat, především ptáků a savců, kteří mají schopnost přepravovat i velká semena.

Nejvýraznějším důkazem toho, že se rostliny adaptovaly i na bohatou faunu velkých zvířat, jsou plody se semeny, která jsou příliš velká na to, aby je spolkli a přenesli menší živočichové, nebo velké plody s četnými malými semeny.

Mnoho druhů rostlin s velkými plody, jejichž „partneři“ šířící jejich semena v minulosti vyhynuli, se stalo v důsledku toho také ohrožených nebo také vyhynuly.

Kromě toho, že jsou velcí býložravci jediní šiřitelé některých semen, přepravují velké množství menších semen, na mnohem větší vzdálenost než menší druhy. Velká zvířata mají mají nejen větší délku kroku, větší domovské okrsky, ale i delší dobu zadržení potravy ve střevech.

Velcí býložravci ale nešíří jen semena a další organismy nebo patogeny, ale i živiny jako jsou dusík, fosfor. Schopnost větších zvířat trávit a extrahovat živiny z velkého množství méně kvalitního nebo odolnějšího rostlinného materiálu zvyšuje následně jejich dostupnost i pro další organismy.

Zvířata obecně mohou přesouvat živiny i proti silám gravitace, tedy do kopce nebo zpět do kontinentálních vnitrozemí.

Pozoruhodným případem je skutečnost, že jen hroší trus je zodpovědný za 76 % celkového toku křemíku podél východoafrických řek, čímž silně ovlivňuje následnou primární produkci a komunity.

Působení velkých býložravců nemůže být podle vědců plně nahrazeno menšími druhy, protože s velikostí těla se mění i rychlost metabolismu, spotřeba energie, výběr potravy, schopnost pohybu a další související procesy pro šíření semen nebo rozptýlení živin.

Působení velkých býložravců nemůže být podle vědců plně nahrazeno menšími druhy, protože s velikostí těla se mění i rychlost metabolismu spotřeba energie, výběr potravy, schopnost pohybu a další související procesy pro  šíření semen nebo rozptýlení živin.
Působení velkých býložravců nemůže být podle vědců plně nahrazeno menšími druhy, protože s velikostí těla se mění i rychlost metabolismu spotřeba energie, výběr potravy, schopnost pohybu a další související procesy pro šíření semen nebo rozptýlení živin.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Příchod z(a)tracených savců

Návrat velkých býložravců do krajiny rostlinné diverzitě prospívá. Je tomu jak v případě reintrodukcí původních druhů, tak v případě tzv. re-wildingu a snahy člověka vrátit do krajiny příbuzné původních druhů polodivokého skotu nebo divokých koní.

Kromě vědomých lidských snah se do krajiny ale šíří i nepůvodní druhy megafauny. Tým Ericka Lundgrena uvádí, že napříč světem vytvořilo divoké populace nejméně 22 druhů megafauny (druhů s hmotností vyšší než 100 kg). Což představuje 29 % z celkového počtu zbývajících druhů megafauny. Padesát procent těchto zavlečených druhů je přitom ve svých původních areálech ohroženo nebo vyhynulo, čímž se otevírá nová, i když sporná, možnost jejich ochrany.

Mnohé nepůvodní druhy megafauny jsou velmi blízkou funkční obdobou dřívějších vyhynulých druhů. Například zavlečené prase divoké se do jisté míry podobá vyhynulým pekari, jako byl Platygonus compressus.

Další nepůvodní megafauna je sice od prehistorické megafauny zcela odlišná, ale přesto s ní sdílí některé charakteristické rysy. Například v Austrálii neexistuje žádný druh, který by byl z ekologického hlediska podobnější vyhynulému vačnatci Palorchestes azael než velbloud.

Foto | Eleleleven from Bielefeld, Deutschland / Wikimeda Commons

Přes svou podobnost s místními vyhynulými druhy jsou dnes nepůvodní druhy obecně považovány za ekologicky škodlivé a nežádoucí. Možná by stálo za to naše vnímání nepůvodních druhů kriticky přehodnotit, zamýšlí se tým Jens-Christiana Svenninga.

První výzkumy v této oblasti podporují myšlenku, že i nepůvodní megafauna může mít pozitivní ekologické účinky. Například dlouhodobá studie dopadu vodních buvolů v severní Austrálii zjistila, že jejich pastva snížila četnost a závažnost lesních požárů a zvýšila úspěšnost obnovy a růstu stromů.

A co hospodářská zvířata?

Mohlo by se zdát, že úbytek divoké megafauny byl mohla v krajině nahradit hospodářská zvířata chovaná lidmi.

Částečně ano, ale je to složitější, popisují vědci. Záleží především na způsobu chovu.

Při chovu zvířat, zejména v bohatších zemích, se například vytrácí jejich přirozený pohyb krajinou. I pastva probíhá často na oplocených pastvinách a dobytek je pravidelně přesouván, oplocení navíc může bránit pohybu větším divokým živočichům.

„Zejména při chovu hospodářských zvířat v uzavřených prostorách nebo malých přeplněných ohradách v rámci průmyslového zemědělství se ztrácí veškeré přirozené ekologické funkce,“ upozorňují vědci.

Přesto zejména tradiční extenzivní chov hospodářských zvířat dokázal v Evropě v minulosti vytvářet a udržovat otevřenou vegetaci a na ní navázanou biodiverzitu. Podobně jako divoká megafauna mohou hospodářská zvířata snižovat četnost a velikost požárů v travnatých ekosystémech napříč světem.

Na druhou stranu ale mohou být hospodářská zvířata konkurencí pro divokou megafaunu, například buvoly nebo slony.

A nakonec, samotné extenzivní pastevectví se z mnoha částí světa vytrácí a je nahrazováno intenzivními hospodářskými chovy.


reklama

 
Další informace |
Svenning, J.-C., Lemoine, R. T., Bergman, J., Buitenwerf, R., Le Roux, E., Lundgren, E., Mungi, N., & Pedersen, R. Ø. (2024). The late-Quaternary megafauna extinctions: Patterns, causes, ecological consequences and implications for ecosystem management in the Anthropocene. Cambridge Prisms: Extinction. Cambridge University Press.
foto - Vítková Zdeňka
Zdeňka Vítková
Autorka je šéfredaktorkou serveru Ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (44)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MU

Michal Ukropec

6.8.2024 06:02
Nemohu posoudit. Vliv megafauny jsem nikdy nikde nastudoval.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 08:58 Reaguje na Michal Ukropec
No jedna z možností zde.Jiná zde:https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2020/cislo-3/velci-bylozravci-zmeny-klimatu-i.html nebo zde:https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2020/cislo-4/velci-bylozravci-zmeny-klimatu-ii.html
či zde: https://www.youtube.com/watch?v=0JUryCRRsT4
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.8.2024 06:21
Aano, Aarhus.
Odpovědět
HH

Honza Honza

6.8.2024 07:04
Jakou krajinu na obrázku vidíme? Step s několika okousanými řídkými stromy! Je to krajina vhodná do dnešní doby s progredujícím nezastavitelným oteplováním? Nepodobá se zastavěné krajině, golfovým hřištím apod? Krajině ve Středomoří se stády koz a ovcí?
Velcí býložravci snižují četnost požárů. Proč asi? Protože schází biomasa! Takže neodklizování biomasy v NP je chyba?
Je to typický zmatený přístup ekologů vzájemně si protiřečící, kteří by chtěli mít všechno, nakonec z toho vyjde zpustošená krajina.
Velcí býložravci v Africe jsou pro krajinu zhoubou. Stejně tak nadměrná stáda v Mongolsku. Byla by nepochybně zhoubou i pro Evropskou krajinu a pro celý svět!
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 08:48 Reaguje na Honza Honza
Ano, informace pro vás je to jako to házení perel... Držte se svého blábolu a zmatení o lese. Někteří ekologové se taky drží historicky zastaralých postupů dodnes: Jan Jeník již před lety charakterizoval: "POZNEJ A CHRŇ".
Ano, nicnedělání v NP je chyba. Neznamená to ale hospodářskou těžbu, oni ti mamuti taky nemeli dřevovýrobu.
Ale i nadměrná stáda jsou stejně škodlivá jako žádná. Ale lva dokáže člověk nahradit taky.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

6.8.2024 09:03 Reaguje na Slavomil Vinkler
"POZNEJ A CHRŇ",dobré,budu si pamatovat.Lepší,než dělat hlouposti je chrnět.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 15:45 Reaguje na Emil Bernardy
No a to je ta největší hloupost, při nicnedělání jsme přišli o většinu chráněných rostlin a živočichů. Zbytek dorazily komerční způsoby hospodaření. Aspoň ty rezervace je třeba udržovat vhodným managementem, jako je umírněná pastva, likvidace přílišného náletu, likvidace invazních hrozeb zejméha agátu, revitalizace louží a slepých ramen..
Odpovědět
Pe

Petr

6.8.2024 17:00 Reaguje na Slavomil Vinkler
Při jakém nicnedělání? Zemědělství je přece aktivní a intenzivní jako nikdy v minulosti. Tam jsme přišli o onu diverzitu, kterou vy stále chcete hledat v lesích, což je velký omyl, tam přece nebyla, to hledáte špatně, tam je diverzita úplně jiná. Rezervace jsou místem ochrany zbytku přírody v podobě, jaká je. Pokud hledáte podobu jinou, musíte ji vytvořit tam, kde bývala - na dnešních polích a loukách - a tam používejte to, co navrhujete - vhodný management, jako je umírněná pastva, likvidace přílišného náletu, realizace louží a slepých ramen. Jedině tak přece jde obnovit to, co tam už není.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

7.8.2024 07:02 Reaguje na Slavomil Vinkler
Homo ?
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

7.8.2024 19:07 Reaguje na Honza Honza
Býložravci prdí skleníkový metan a jsou na nich závislí i myslivci. Býložravci to mají alespoň u nás spočítané.
Odpovědět
Sl

Slovan

6.8.2024 08:41
Každý živočišný druh nějakým způsobem své prostředí přímo i nepřímo ovlivňuje. Není tedy důvod, aby to u velkých savců bylo jinak.

"Vyhynulí chobotnatci (proboscideans) měli také chápavé choboty. V kombinaci s velkou velikostí těla tak měli velký potenciál ovlivňovat strukturu vegetace."

- Tohle si myslím, že by ale měla autorka dovysvětlit. Někteří lidé by z toho mohli mít totiž pocit, že chobotnatci, dnes tedy sloni, dokáží do značné míry svým působením určovat biotop, který v oblasti jejich výskytu bude. To by ale samozřejmě nebyla pravda. Slon neurčuje to, zda v tom místě bude deštný prales, savana, polopoušť nebo něco mezi. Hlavními činiteli "co tam bude nebo nebude" jsou srážky s požáry a až pak zvířata. Travnatá savana sama sebe udržuje pravidelnými požáry a les sám sebe udržuje tím, že brání pravidelným požárům. Ano, okusovači, tedy i sloni, dokáží stromům a keřům škodit. A ano, slon bez problémů udělá paseku (a to dokonce i v pralese). Ale nezabrání zarůstání jako takovému ve velkých měřítkách.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 08:52 Reaguje na Slovan
Ale samozřejmě, že dokáží do značné míry určovat biotop. Ne zcela, ale velmi výrazně. Ale musí jich být akorát. Málo je špatně (krajina nadměrně zarůstá a unifikuje se), moc je taky špatně, krajina dezertifikuje a unifikuje se.
Odpovědět
Sl

Slovan

6.8.2024 09:52 Reaguje na Slavomil Vinkler
Co kdybyste tu svou myšlenku rozvedl? Jak ho určují? Oni ho ovlivňují. Určování a ovlivňování biotopu ale není jedno a to samé. Jsou to dvě zcela odlišné věci.

Když je málo srážek, les tam nebude se slonem či bez něj. Když je srážek naopak dostatek, les tam bude se slonem i bez něj. V Africe může být pokryvnost stromy při srážkách nad 700 mm za rok (což je podobný úhrn jako u nás) klidně kolem 80%, ale taky se může blížit nule. Důvodem nejsou sloni, ale požáry. Dokud hoří, může tráva konkurovat stromům i keřům a prosperovat. Pokud hořet přestane, pak v takové oblasti začnou dominovat přirozeně stromy. Ne třeba všude, ale na většině plochy ano. A slon jako okusovač z toho bude přirozeně spíše profitovat. Říká se, že savana je stabilní díky svým neustálým pádům - a já s tím mohu pouze souhlasit. To, zda tam bude to či ono určuje mnohem více věcí než zvířata jako taková.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 10:24 Reaguje na Slovan
Typické trolení. Já použil váš kus věty a zase špatně, jen když vy otočíte co jste napsal a máte pravdu. A navíc do značné míry neznamená úplně. Těch vlivů je spousta.
Odpovědět
Sl

Slovan

6.8.2024 12:05 Reaguje na Slavomil Vinkler
Já: “Někteří lidé by z toho mohli mít totiž pocit, že chobotnatci, dnes tedy sloni, dokáží do značné míry svým působením určovat biotop, který v oblasti jejich výskytu bude. To by ale samozřejmě nebyla pravda.”

Vy: “Ale samozřejmě, že dokáží do značné míry určovat biotop. Ne zcela, ale velmi výrazně.”

Jak myslíte to “velmi výrazně určují”? To není trolení, to je pouhá otázka.
A to, že napíšete kus věty stejné jako já je úplně fuk, když význam obou těch vět je zcela jiný…
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 15:28 Reaguje na Slovan
No comment.
Odpovědět
Sl

Slovan

6.8.2024 16:55 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jojo :)
Odpovědět
Pe

Petr

6.8.2024 16:40 Reaguje na Slavomil Vinkler
Krajina že nadměrně zarůstá? Vzhledem k tomu, že konkrétně u nás je lesnatost pouhých asi 34 %, nebo tak nějak, tak onoho údajného zarůstání nikdy nebude dostatek na to, aby se krajina obnovila do podoby, v jaké bývala. Nebo podle vás byla krajina ze 66 procent holá? Jasně že nebyla. Byla celá něčím porostlá.
Stále tu propagujete pastvou udržované řídké lesy - tedy pokud takto vypadalo krajina a takovou ji chcete, tak byste měl být nadšený, pokud někde nějaká část krajiny zarůstá - to se vrací do vašeho původního stavu. A takovouto zarůstající část krajiny byste měl udržovat tou vaší pastvou v řídkém stavu. To by totiž bylo přesně to, co tady neustále požadujete - řídký porost s příslušnou diverzitou.
Už jste pochopil vás omyl se spásáním lesů?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

7.8.2024 18:38 Reaguje na Slavomil Vinkler
Ale to není pravda. každý velký savec má svůj způsob života, který určuje odstup od jedinců stejného druhu. Krajinotvorní jsou velcí savci, kteří žijí pospolitě v nějaké formě tlupy nebo stáda. Velcí savci žijící samotářsky ovlivňují krajinu minimálně, protože jejich instinkt jim velí být od ostatních jedinců svého druhu daleko, tím se automaticky udržuje jejich nízký počet v krajině. Například nosorožci. Velcí savci žijící pospolitě zase ale neovlivňují krajinu stejnoměrně, protože se stejnoměrně nerozptýlí po celé krajině podle její rozlohy, ale drží se pospolitě v tlupě či stádu v těch místech krajiny, které jsou pro ten druh z nějakého důvodu lákavé a ostatní místa či rozlohu krajiny nechávají nedotčenou. Když jsou tedy tyto zvířata v poměrně malém počtu, přemění radikálně jen velmi malou rozlohu krajiny a zbytek krajiny je vytvářen úplně jinými vlivy. Když jsou ve vyšším až velmi vysokém počtu, přetvoří větší část krajiny až veškerou plochu krajiny, která je pro ně jen částečně příznivá a pouze ty části krajiny, které jsou pro ně vysloveně nepříznivé, utvářejí jin vlivy.
Přetvořit úplně prakticky celou krajinu, bez poškození populace těch velkých zvířat třeba hladomorem z nedostatku potravy nebo ze snadného šíření nemocí a parazitů, případně přemnožení predátorů atd umožňuje pouze pravidelné a rozsáhlé kočování těch velkých zvířat.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 09:06
On se ten problém a jeho řešení nazývá refaunace. Jde o to, že kdysi byla rovnováha udržována tzv. potravní pyramidou. Kde jsou dnes velcí spásači? Kde je jejich různorodost? A o vrcholových predátorech nemluvě. Copak tady mohou být vlci, medvědi lvi a tygři? Takže by se tomu měl věnovat člověk a ne jen slavné biopásy (skoro na nic).
Odpovědět
Pe

Petr

6.8.2024 16:32
Krajinu ovlivňovanou zvířaty člověk vyplundroval, a z polozarostlé udělal pole a louky - to je ten ztracený a zaniklý ekosystém a zaniklá diverzita - díváme se na něj dnes a denně, a tváříme se že neexistuje, a místo toho se pořád snažíme nějak vrtat do lesů. Pokud si tedy člověk myslí, že to chce a umí nějak napravit, musí tak logicky činit právě z těch polí a luk, a ne z lesů, kterých se to netýká. Lesy jsou ekosystém zcely jiný, který se vyvinul a rozšířil samostatně, jak dokazuje množství specializovaných lesních druhů - ne pololesních, ani stepních, ale lesních.
Lesy jsou navíc zcela nutné k udržování a stabilizaci planetárního klimatu. Je to jediná planetární klimatizace. A protože jsme ji dovedli do katastrofálního stavu, její nefunkčnost poškozuje i ostatní ekosystémy. Lesy je tedy nutné obnovit, aby se obnovila klimatická rovnováha, ne z nich dělat cosi, co nejsou a nebyly.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 17:33 Reaguje na Petr
KLIMAFIE: Argumenty na hraně dezinformace :
https://neviditelnypes.lidovky.cz/veda/klimafie-argumenty-na-hrane-dezinformace.A240805_190750_p_veda_nef
Například není jasné zda lesy skutečně ochlazují či oteplují. Jsou tmavé -pohlcují lépe záření a vypařují vodu jako nejúčinnější skleníkový plyn. V lese je chladněji protože se vodou chladí. Výsledek??
Odpovědět
Pe

Petr

6.8.2024 17:41 Reaguje na Slavomil Vinkler
Cituji: "Země je vlivem oxidu uhličitého více zelená a pokrytá lesy"
Zelená možná, ale ne lesy. Deforestace planety, úbytek lesů - lidskou činností - se počítá v milionech km2.
Odpovědět
Pe

Petr

6.8.2024 17:44 Reaguje na Slavomil Vinkler
No a pokud někdo nemá jasno, zda les ochlazuje, nebo otepluje, tak mu stačí jet na dovolenou někam, kde lesy bývaly, ale už nejsou. Osobní zkušenost je v tomto případě nenahraditelná.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 18:51 Reaguje na Petr
To může být jen dojem, neboť vaše tělo měří teplotu při zemi, nikoli to, o čem se bavíme tedy souhrn enrgie zachycené územím lesa. Jde o úplně jiné parametry. Zatím jsem neviděl měření.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.8.2024 16:40
Nic není, jak bejvávalo. Vyhynulé druhy není možné vrátit, lze jejich činnost do značné míry nahradit, což člověk velmi dobře zvládá. Spor asi bude jen o míře, kde disturbance podpořit a jinde třeba brzdit.

Viz. pasení vyhublého, začerveného skotu na mizejících savanách Afriky (což je mimochodem na hraně týrání), kácení pralesů za účelem pastvy skotu určeného na export - a proti tomu utlumování našeho zemědělství s velkým potenciálem pastvení, kdy tráva se často jen mulčuje, na jiných místech balíky sena ponechané svému osudu/shnití, jinde se louky zalesňují.

Tak jako sloni nemůžou žít všude, byť "je tam volného místa habaděj" - jenže! - chybí tam stálý či blízký zdroj vody, stejně tak není možné vrátit vlka do každého mapovacího čtverce. Vždy je třeba zohledňovat praktický dopad svých vysněných představ a netrvat na nereálných cílech.

Právě do nejvíce devastovaných oblastí můžeme z E. vyvážet masné konzervy výměnou za rozšiřování zalesněných či intenzivně nevypásaných oblastí. Než u nás zalesňovat a nechat shnít seno za cenu dováženého masa z míst vytěžených pralesů, mi přijde praktičtější a ekologičtější první varianta. Prostě aby jedna ruka věděla, co dělá druhá. A ne aby obě spíše škodily než prospívaly. A to se týká nejen zemědělství, ale stavů zvěře celkově, kdy např. v loveckých safari žijí chráněné druhy bezproblémově a díky poplatkovým lovům a uvážlivému managemntu se daří jejich stavy zvyšovat. Zkrátka člověk dokázal mnohé druhy vyhubit a krajinu silně zdevastovat, a je nyní na nadnárodních organizacích, aby do toho chaosu vnesly pořádek. Na řadě míst se tak děje, ale mnohem více je toho k nápravě.
Odpovědět
HH

Honza Honza

6.8.2024 18:30
Největší chyba p. Vinklera je neschopnost pochopit, že lesy ochlazují a zavodňují, podobně jako jakákoli vegetace jako celek ochlazuje, zavodňuje a stabilizuje klima i když nebo lépe právě proto, že spotřebovává vodu. Že lepší v tomto ohledu než kameny, poušť, zástavba, silnice, pole, louky, savany je les.
Že vykácením Amazonie způsobím katastrofu- prudký déšť odplaví půdu, krajina bez stromů se bude přehřívat, vyschne, voda z deště rychle odteče. Jde-li o rozsáhlou oblast, změní se celé klima rozsáhlé oblasti, přestane zde pršet a vzniká poušť i když jde o klimatické pásmo tropického pralesa.
Že prostě člověk a jeho hospodářská činnost může zcela zničit planetu.
Proto toužit po rozsáhlé savaně jakožto základu krajiny s řídkými stromy a tisíhlavými stády turů je v dnešní době nesmysl.

Něco jiného je správný názor (p. Vinklera!), že pastvu velkých původních kopytníků je vhodné rozšířit (je jí málo, je vhodnější a efektivnější než dotovaná činnost mulčovačů, ukládá uhlík, prospívá diverzifikaci) nikoli ale na úkor lesa ale na úkor polí a luk, zvl. pak v NP, kde jsou lesy rozsáhlé, tam klidně i na úkor lesa a kde v oborách by velcí původní kopytníci prospívali přírodě.

Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 18:48 Reaguje na Honza Honza
Já nechci v podstatě nic chápat. Já pracoval v měření a regulaci a vím, že bez měření není řízení. A článek https://neviditelnypes.lidovky.cz/veda/klimafie-argumenty-na-hrane-dezinformace.A240805_190750_p_veda_nef To sice nevyvrací, ale ani nepotvrzuje měřením. Tak jsem opatrný na dojmy.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

6.8.2024 18:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nicméně například vykácení amazonie na burgry a zničení chovu dobytka v Evropě je zločin
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

6.8.2024 19:50 Reaguje na Slavomil Vinkler
No jo, tradiční trik: co je psáno, to je dáno. Z toho Nefa jste nějaký unešený. Bacha ale, to bude klausovec jak vyšitý, asi...

https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/co-prozradi-termokamera-ze-lesni-porosty-si-nicime-sami

Myslíte, že třicetistupňový rozdíl je málo? To je desetinásobek tolerovatelného oteplení - a tady jsou ty Počátky, které nevidíme, resp. nechceme vidět.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.8.2024 06:11 Reaguje na Karel Zvářal
Víte já jsem energetik. Platí základní fyzikální zákony jako.
1.Nelze ochlazovat jeden zásobník, aniž by se oteploval druhý. (Perpetum mobile 1. druhu)
2.Teplo samovolně přestupuje z teplého zásobníku do studeného, nikoli naopak. (Perpetum mobile 2. druhu, neb taky entropie stále roste).
Podle toho druhého, když se les ochlazuje, ale je tmavší, nemůže sám o sobě ochlazovat zemi (jako to nemůže otevřená lednička).
Situace je ale složitější, neboť produkovaná vodní pára na jedné straně tvoří mraky a odráží světo, na druhé straně tvoří největší část "skleníkových "plynů. Výsledný efekt nedokážu určit, a zda někdo?.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.8.2024 06:15 Reaguje na Karel Zvářal
Jo a ta stavební inženýrka umí měřit teplotu. Nicméně při oteplování země nejde o teplotu povrchu, ale energii zachycenou na zemi jako rozdíl mezi přijatou a vyzářenou, a to takhle nezměří.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

7.8.2024 07:13 Reaguje na Slavomil Vinkler
Příroda je složitější,než lednička.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.8.2024 07:59 Reaguje na Emil Bernardy
Ano, a právě proto je třeby být poměrně opatrný v závěrech. Nevím proto zda a na kolik lze věřit jednoduchému klimatickému modelu (nikoli odměřenému) od IPCC.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.8.2024 07:34 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jsem zde dostatatečně profláknutý za kritiku zelených střech, hoblovaných trávníků, hliněných gigaplání a prům deforestaci pralesů.

Tepelný ostrov dnes není jen betonová džungle, ale i zemědělská krajina prosta zeleně, kde větrolam je sprosté slovo. Víte, kromě kupeckých počtů a fyz vzorečků existuje něco jako intuice a selský rozum. Jestliže po vyjítí z lesa na podmítku jsem do pár minut splavený a na omdlení, může mi říkat "vědecká obec" co chce (n x CO2!), budu si nadále myslet svý. Proto je mmch planeta strakatá, nikoliv pravidelně růžová. Antropocén.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.8.2024 08:05 Reaguje na Karel Zvářal
To je taky pravda. Ona opakem pravdy není lež, ale pravda jiná. Je něco jiného se bavit o teplotě povrchu ve °C, pak je les vemi užitečný, nebo o tepelné energii v PJ/r přijímané a vyzařované zemí.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

7.8.2024 08:18 Reaguje na Slavomil Vinkler
OSEL :https://www.osel.cz/13598-nove-nalezy-v-gronsku-ukazuji-ze-zcela-roztalo-behem-posledniho-milionu-let.html

Poslední dobou se ale množí důkazy, že tahle masa ledu je mnohem mladší, než vypadá. Podle nového výzkumu i centrální část Grónska, v oblasti základny Summit Camp, byla bez ledu a porostlá svěží tundrou naposledy někdy před 1,1 miliony až 250 tisíci let.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

7.8.2024 08:30 Reaguje na Slavomil Vinkler
Koukám dokumenty, jak vykopali z písku Tictalika. Říkám nojstále: vše se měmí, vše je v pohybu. To ale neznamená, že vše je dovoleno. Nejen pít je nutné s Mírou, ale i exploatovat. Krom vesmírných sil věřím i na lidský faktor, viz nekonečné diskuse o vyhubení/nevyhubení.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

7.8.2024 18:53
Článek je z velká části zelená nereálná fantazmagorie.
Pro ještě další zamotání a vyšší složitosti problematiky uvádím, že podle nejnovějších výzkumů bylo někdy v rozmezí před 300 tisíci lety až před asi miliónem let Grónsko úplně holé a bez ledu. Neboli bylo aspoň jedno období, kdy zaúřadovala předlidská klimatická změna a minimálně na severní polokouli bylo výrazně tepleji, než je nyní. Asi v nějaké době meziledové. V článku zmínění velcí savci se tak museli vyrovnávat s velkou změnou klimatu, která dost možná změnila jejich biotopy a jejich živočišné druhy mohla geneticky výrazně změnit vyhynutím těch genetických linií, které prostě byly pro tehdejší příliš teplé klima méně vhodné.
Je tak docela možné, že dnes vyhynulí velcí savci třeba severské tundry a jiných biotopů byli v době, kdy je začal lovit pračlověk, bez dostatečné genetické diverzity a jako druhy už začaly v té klimaticky turbulentní době dob ledových a meziledových vymírat sami od sebe. A tehdejší pračlověk to do určité míry jen trochu urychlil. A zkrátil životnost těch druhů o pár desítek tisíc let nebo o jednu periodu doby ledové a meziledové.
Čímž byl taky dán charakter dnešní lesnaté krajiny defakto bez zásahu či bez viny člověka.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

8.8.2024 07:24 Reaguje na Radim Polášek
Vymýšlíte si pohádky bez důkazů. Je tak docela možné, ....
1.Tehdejší doba meziledová velkým savcům svědčila.
2. Charakter lesnaté krajiny je výdobytek tereziánských reforem lesa a pak zarůstání pastvin po skončení pastvy koncem 19. století , výdobytek průmyslové revoluce.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

8.8.2024 07:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jak se krajina měnila v 18. a 19. století si nastudujte pomocí 1. , 2. , 3. , vojenského mapování a v galeriích na obrazech umělců krajinářů. A od začátku 20. století jsou i fotografie.
Odpovědět
Pe

Petr

8.8.2024 16:41 Reaguje na Slavomil Vinkler
Výdobytek? Zničená a odlesněná krajina, a vy to popisujete jako nějaký úspěch a vzor.
Dodnes se z toho krajina nevzpamatovala. I současné sucho a krize fauny i flóry je výsledek právě této devastace.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

9.8.2024 16:49 Reaguje na Petr
Vy asi neumíte, nebo nechcete umět česky.
Zarůstání krajiny spustily tereziámské reformy a dokončila průmyslová revoluce. Opakuji zarůstání.
Ne všude je to zarůstání zároveň i devastace, ale i ty stepní a lesostepní organismy potřebují dost prostoru. Musí někde vegetovat, nemáme-li je vyhubit tím, že dovolíme zarůst náletem poslední zbytky stepí (dříve obecních pastvin).
Pozn. Výdobytek považuji za pejorativní výraz.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.8.2024 09:08
Do příchodu Homo EKOlogikus lidé nahlíželi na přírodu jako na zdroj pro
ně všeho potřebného. Nepřemýšleli nad dopady klučení lesa pro tvorbu polí
a pastvin, protože dali přednost před lovem a sběrem plodin chovu zvířat a pěstování plodin. Časem se to naučil tak dokonale, že mnohé plochy polí a pastvin už k tomu ani nepotřebují. Mají ale dvě možnosti a to buď jít cestou stále intenzifikace výroby a ty plochy zpět zalesnit a nebo tu intenzifikaci brzdit a raději produkovat méně a šetrně na větší ploše. Intenzifikace se dosud jeví jako méně pracná a ekonomicky výhodnější,
ale půda už začíná protestovat a odmítá další intenzifikaci. I u té
alternativy vypuštění intenzifikace opatrně, aby to nebylo ztrátové
podnikáni vyžadující pouze dotování. Člověk na výběr má, ale velcí
spásači na výběr neměli. Při tendenci se stále množit, museli ta
místa ke spásání zvětšovat na úkor lesů. Na spáleništích už nenechali
lesům možnost obnovy a udržovali je spásáním ve stavu pastviny. Totéž
dělali na okrajích lesů a postupně šli dál a dál, až lesy zůstaly pouze
v nepřístupných místech. Nikdo nepřemýšlí nad jejich vyhubením z důvodu
smrtelné nemoci, která se snadno šíří ve velkých kolektivech (stádech)
a která mohla některá ta zvířata vyhubit zcela. Zvířat žijících naopak
izolovaně, se to nemuselo dotknout a nebo o mnoho později. Člověk pokud
žil v malých kolektivech tak odolával nemocem taky lépe, než už třeba
ve městech. Tam mor kosil celá města, ale do vesnic a samot se nedostal.
Člověk bohužel činil totéž, co velcí spásači a měl by u toho zůstat a ne
znovu zalesnit úrodné rovinaté prostory a na zbytku intenzivně hospodařit.
Važme si úrodné půdy a neplýtvejme tímto darem přírody. Hlavně to nesmíme
přehnat s našim množením ruku v ruce s intenzivním hospodařením, ať se
ze zbytku zemědělské půdy nestane poušť, kterou z pastvin nadměrným
spásáním vytvořili a vytvářejí spásači. Každopádně ale neplýtvejme tím,
co nám příroda sama nabízí a nenechme trávu a dřevo na povrchu půdy bez užitku zetlít, když je můžeme využít smysluplněji. Trávu alespoň těmi
spásači přetvořme na potraviny a dřevo energeticky využijme za vzniku
dřevouhlu k vylepšení orných půd a uložení části uhlíku do půdy. Stačí pouze praktikovat to, co dělali naši předci a nevymýšlet složité způsoby, jakými jsou bioplynky, akvakultury a hydroponické pěstování rostlin.
Daleko snazší je koloběh vzduch+živiny z půdy+slunce´=hnůj+ potraviny,
než umělé živiny do vydrancované půdy+ slunce= biomasa +hnůj končící
v bioplynce. Hnůj, který skončí v půdě z velké části nahradí umělá
hnojiva a bude jich potřeba o mnoho méně, než když ho zlikvidujeme v
bioplynce. Nechápu že takový postup schvalují a propagují EKOlogové
a tak je nazývám ekologisty, kteří kopou za energetiky a průmysl, co
vyrábí umělá hnojiva. Když vidím téměř čtyřmetrovou kukuřici pro
bioplynky vypěstovanou díky umělým hnojivům, tak si ji dovedu docela
raději představit zaoranou v půdě. Ona sice tlí dlouho, ale vodu váže
při tlení celou dobu a nějaké ty mikroorganismy a hmyz uživí taky.
Co má ale ta půda z plynu z bioplynky a kyselého digestátu, který
zahubí jako kyselina vše živé, co v půdě živoří hlady. Toto je ta
EKOLOGIE ?!
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist