https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jann-tuma-klimaticky-neutralni-spolecnost-evropska-unie-a-svet
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Tůma: Klimaticky neutrální společnost, Evropská unie a svět

8.12.2021
Foto | Christian Lue / Unsplash
Češi mají velmi často dvě utkvělé představy: zaprvé, že nás EU do ochrany klimatu nutí, a zadruhé, že EU se jako jediná na světě snaží snižovat emise skleníkových plynů, zatímco zbytek světa vesele pálí fosilní paliva, bohatne a převálcuje tak evropskou ekonomiku, která ztratí konkurenceschopnost.
 
Ad EU – asi není překvapením, že některé členské státy EU jsou ohledně ochrany klimatu mnohem ambicióznější než ČR. Ale i ČR dlouhodobě považuje změnu klimatu za problém, který musí členské státy řešit společně, a emisní obchodování za hlavní nástroj ke snižování emisí, byť už dál nejsme moc specifičtí. EU nám nic nařizovat nemůže – my jsme EU; a takhle zásadní otázky se v unii rozhodují jednomyslnou shodou všech států na Evropské radě. Včetně ČR, včetně Polska. Jednání to nejsou jednoduchá, ale vždy najdeme kompromis, se kterým všichni souhlasí.

Vypadá to zjednodušeně nějak takhle:

NL: Navrhujeme, aby EU zpřísnila své klimatické cíle. Jo?
SE: Souhlas. O 70 % oproti roku 2005?
PL: Tyve to ne tohle, vždyť to bude hrozně přísný.
CZ: Přesně, bude to drahý (nastavuje ruku) pro náš průmysl.
DE: (povzdech) OK, tak východní státy dostanou nějaký prachy na investice. Ale 70 % je moc i pro nás. 60 %?
RO: I to je moc. Jestli zpřísnit, tak 50 % max.
AT: Hele, jestli chcete prachy navíc, tak se za ně aspoň koukejte snažit. 55 %.
BG: 55 % ok, ale ne každej, že ne? EU jako celek?
FI: Dobře, ale napíšem tam „alespoň“ o 55 %. Všichni jsou s tím v pohodě?
27: Souhlas. Snížíme teda emise „alespoň o 55 %“ a prosíme Evropskou komisi (EK), aby napsala návrh legislativy, která nás ke splnění toho cíle dovede.
EK nemůže navrhnout a už vůbec ne nařídit žádný Green Deal. EK dělá to, co jí Evropská rada (včetně ČR) řekne. A EK tedy splnila to, o co jsme ji požádali. A jak se bude blížit rok 2030, tak se bude situace opakovat, akorát ty cíle budou zase o něco přísnější. A to jsem z toho zjednodušeného příkladu vynechal Evropský parlament, který je ještě mnohem zelenější než členské státy nebo EK.

Pěkně vás prosím, neříkejte „Zelený úděl“ jako Okamura nebo Moravec – European Green Deal se oficiálně překládá jako „Zelená dohoda pro Evropu“.

V rámci EU jsou klimaticky velmi ambiciózní zejména severské země a Benelux. Ostatní „západní“ státy (DE, FR) mají taky velké cíle, ale už mají podmínky, na které musí brát ohled (např. Německo je průmyslová země a musí tedy klimatickou politiku razit opatrně. Pořád je ale o tři ligy nad námi.). Jižní státy bývaly opatrné z ekonomických důvodů a protože jsou to uzly mezinárodního obchodu a turistického ruchu, ale v posledních letech se i ony výrazně opřely do dekarbonizačních politik. Pobaltské země si stále nesou historickou uhlíkovou náročnost, ale chtějí být pokrokové. RO a BG jsou velmi závislé na uhlí a těžkém průmyslu, zatímco mají méně vyspělé ekonomiky – jejich klimatická politika je tedy trochu rozpačitá a vždy si vyjednávají různé rozvojové výjimky a peníze navíc. Visegrádská čtyřka (PL, CZ, SK a HU) je v otázce klimatu nesourodá – SK tam vůbec nepatří, protože mají energetický mix téměř čistý a s klidem schvalují ambiciózní návrhy. PL a HU dělají problémy a nad každým návrhem na zvýšení klimatických ambicí hořekují, že by se kámen ustrnul, ale nakonec se spokojí s posílenou solidaritou a nic nevetují, maximálně se zdrží hlasování. No a pak tu máme nás.

Jak nás popsat, když jsem všechny ostatní regiony tak hrubě zjednodušil (omlouvám se jim za to)?

Představte si teenagera v Evropské rodině, který rychle vyrostl a neumí ještě kontrolovat svou sílu. Je šikovný a statný, ale strašně s ním cloumají hormony, takže je trochu labilní a zmatený. Je mu 17 a chce být rocková hvězda, ale neví, co by chtěl jít studovat. Dožaduje se výsad dospělých, ale zodpovědnost má dětskou. Tím dospělé příbuzné trochu štve, ale blahosklonně přistupují na jeho hru, však jsme byli všichni mladý, že jo. Však je náš. Je v pohodě. A až si to trochu srovná v hlavě, bude z něj šampion a chlouba rodu. Ten kluk jednou dokáže velký věci.

Jinými slovy, ČR má stejnou ekonomickou strukturu jako Německo, ale žádný plán zelené transformace. Vyjednáváme si spoustu finančních výhod a fondů jako východ Evropy (protože máme fantasticky schopné diplomatické zastoupení), které doma horko těžko umíme využít (protože nemáme ten plán). Na evropské úrovni jsme spolehlivý a konstruktivní partner, umíme analyzovat situaci a vyjednat si, co jen chceme – jenže si neumíme udělat jasno ve vlastní hlavě; nevíme, co chceme, protože nemáme plán (jen chceme být rocková hvězda). Blíží se nám dospělost, protože naše ekonomická výkonnost nás brzy zařadí mezi státy, které by měly víc dávat než brát. V hospodě si už budeme platit sami za sebe, a občas pozveme mladšího bráchu na pivo. Jsme ucha, trochu to víme a trochu se za to stydíme, ale pozor, nikdo nám to nedává sežrat. Naopak s námi jednají důstojně a tahle role se nám líbí. CHCEME být spolehlivý a konstruktivní partner. Bratranci Matziej s Arpádem nás sice tahají ven za rošťárnama, ale to nás už moc neláká. Dospíváme. Chceme být součástí řešení a ne problému, jen trochu nevíme, co a jak. Chceme přispět. Rozhlížíme se a váháme, nemáme sebevědomí. To je ČR.

Svět

Ad SVĚT – všichni si vytváříme mentální zkratky, které nám pomáhají orientovat se ve světě. Amerika třeba znamená velký auta, velký města, bohatý lidi. Afrika znamená savanu, žirafy a hladový děti. Asie znamená misku rýže a hůlky a bosého chlápka s placatou čepicí, jak se svou rikšou kličkuje mezi pagodami. Všechny tyhle zkratky jsou hrubě zjednodušené a občas hraničí s rasismem, ale mají jednu pozoruhodnou vlastnost – jsou statické. Kulturní vlivy, které v nás tyto zkratky formují, jsou třeba desítky let staré a pokud není člověk konfrontován s realitou, nemá proč svoje představy aktualizovat. Totéž platí pro představy o velkých světových emitentech skleníkových plynů, kterým roste HDP a získávají mocenský vrch. Jsou zastaralé.

Zdroj | World Bank, Ville Sepällä

Jasně, že má Čína vedle ČR vysoké emise (přes 13 miliard tun oproti 120 milionům t CO2), však má taky 1,4 miliardy obyvatel. Tedy nějakých 9 tun CO2/os. ČR má vedle toho cca 11 tun CO2/os. Na druhou stranu má ale Čína v kapacitě obnovitelných zdrojů 700 W/os, což je dvojnásobek toho, co má ČR, a investuje do OZE masivní částky každý rok. A to má ČR více jak dvojnásobný HDP na obyvatele, než Čína.

Jiný velký emitent, Indie, si stanovil ambiciózní cíle elektromobility - do roku 2030 bude 80 % nových skútrů a 30 % nových osobních aut elektrických. Nová vládní vozidla budou výhradně bezemisní. Srovnejte tuto vizi s ČR, kde se politici předbíhají v tom, kdo víc nemá rád elektromobily (a chtějí vyrábět spalovací motory, pro které brzy nebude odbyt).

Je to tedy relativně bohatá ČR, která v ochraně klimatu zaostává za rozvojovými zeměmi. Argumentovat “špinavou” Čínou a Indií už nedává žádný smysl a je to jen emotivní argument pro někoho, kdo se chce ze snižování emisí vymluvit. I USA, které mají emise na hlavu vyšší, chystají pod Bidenem velké plány elektromobility a na snižování emisí metanu.

A i kdyby nikdo nic z toho nedělal, tak to není omluva pro naši nečinnost. Pokud se chceme považovat za zodpovědný, sebevědomý a respektovaný stát, nemůžeme používat argumenty typu “on si začal!”, “nejdřív ať sníží emise oni a pak teprv já!” nebo “moje emise jsou jen plivnutí do rybníka, moje drahá dekarbonizace klima nezachrání!”. Je úplně jedno, jaký podíl na světových emisích máme. Na nulu se musí dostat zemička s 1 % stejně jako velmoc s 50 %.

Tou zodpovědnou, sebevědomou a respektovanou entitou je EU, jíž jsme naštěstí součástí a která udává globálnímu úsilí o ochranu klimatu tón a takt. Na konferencích nabádá k vyšším ambicím, navrhuje řešení, hledá kompromisy, hlásí se k odpovědnosti a sama jde příkladem. Podstatně razantnější a efektivnější je pak EU v prosazování různých hodnot hospodářskou silou, kterou má velmi velkou, ať už jde o ochranu spotřebitele, antimonopolní zákony nebo právě ochranu životního prostředí (říká se tomu “Bruselský efekt”). Tím, že EU tyto hodnoty vyžaduje v obchodních vztazích, se postupně šíří do zbytku světa.

V roce 2012 EU například zahrnula sektor letectví do obchodování s emisními povolenkami a po drobných tenzích prosadila, že se systém rozšíří (byť ne tak robustní) na globální úroveň. Podobná opatření si teď v rámci Green Dealu EU prosadí i v námořní dopravě a hlavně navrhuje zavést něco jako uhlíkové clo (CBAM) - zpoplatnění emisí v dovážených produktech ze zemí, které nemají tak přísnou klimatickou regulaci. CBAM povede k tomu, že všechny země, které vyváží do EU, si začnou zavádět domácí zpoplatnění emisí (někdo upřímně, někdo jen naoko - EU si bude muset nastavit důslednou kontrolu).

EU ale není v klimatických ambicích zdaleka sama, shoda na nutné akci je všeobecná a jen tu a tam ji naruší nějaký stát vyvážející ropu. Ve veřejné debatě občas zaznívají argumenty, které by na konferencích vzbudily (a občas vzbuzují) velké emoce, třeba že OECD státy už mají průmyslovou revoluci s fosilními palivy za sebou a chudší země na ni mají taky právo, nebo jestli nesou větší zodpovědnost za koncentraci skleníkových plynů historičtí nebo aktuální emitenti atd. Jop, jsou to peprné úvahy. Lidi a národy jsou schopné se nad nimi hrozně seštěkat. Jsou schopné strhnout lavinu emocí a zazdít konstruktivní debatu. Klidně nad nimi můžete filozofovat, ale nemá smysl s nimi ztrácet čas v diskusi o tom, jak dosáhnout klimatické neutrality. KDO nebo KDO DŘÍV, to jsou špatné otázky. Všichni potřebujeme řešit, JAK; Evropa, Čína, Honduras, já, vy, systém.


reklama

 
foto - Tůma Jan
Jan Tůma
Autor je ekonom a odborník na systém obchodování s emisními povolenkami.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (160)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

8.12.2021 08:42
Ten popis ČR je velmi výstižný, chceme dospět, jenže nevíme jak. Polovina národa to ví, (že stát musí vést politici a ne duševně nemocný rádobypodnikatel), jenže ta druhá to neví.
Dnes je šance, že převží ten dospělý postoj, ovšem je tu výrazný tlak na to, abychom se stali nablblým potížistou a trvale nedospělým pitomečkem.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.12.2021 10:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejdříve nám to to chytří papaláši z Bruseli/Berlína, předvést, abychom je mohli kopírovat.
Zatím to spolu s aktívisty vůbec nedělají - viz Glasgow !
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.12.2021 10:52 Reaguje na smějící se bestie
musí předvést
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.12.2021 17:05 Reaguje na smějící se bestie
Proč by nám někdo měl něco předvádět? Nám by stačilo, kdyby se do nás nemontoval mužik se svou velmi chytrou demagogií. Totálně rozeštvaná a rozhádaná splečnost je jeho dílo a hlavní cíl jeho snažení.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

9.12.2021 13:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Rozhádanou společnost máme v Čechách prakticky od Bílé hory...

stejně tak prakticky absolutní český despekt k "autoritě" v jakékoliv formě dávno přesahuje historickou dobu kdy vůbec o nějakém mužikovi někdo věděl.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 15:24 Reaguje na Vaclav Sobr
Omyl, česká společnost byla poměrně soudržná už za Rakouska, za první republiky to taky problém nebyl. Při mobilizaci proti Hitlerovi šel celý národ, dovedete si tohle představit dnes??
Odpovědět

Radek Čuda

10.12.2021 11:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdybys nekecal.
Soudržná ... suděťáci k Říši, Slováci s Tisem a te dálný zakarpatský východ ani pořádně nevěděl, kde nějaké Čechy jsou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 09:34 Reaguje na Radek Čuda
Píšu "česká společnost", to nejsou ani Sudeťáci, ani Rusíni.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 12:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Ani židé, že? Když jsem se díval na katastr, tak ten barák, který nyní okupujete, pařil před válkou nějakým ......steinům. Tedy židům. No, a za války tam byl nastěhován někdo jiný, a po válce tam zůstal. Neudali náhodou ti nájemníci po těch židech ty původní vlastníky gestapu? Vy navíc tvrdíte, že to byli Vaši rodiče :)
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

8.12.2021 09:13
Vy se prostě stavíte s panem Tůmou pouze na tu "správnou" stranu a z této pozice argumentujete. Je však velmi pravděpodobné, že ta vaše "správná strana" je pouze velmi naivní a chaotický plán, který vidíte přes růžové brýle.

Proč asi se pan Tůma nezapojí do diskuse, aby své pozice racionálně obhájil?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.12.2021 09:26 Reaguje na Jiří Svoboda
Stavím se na stranu, která mi logicky vychází jako realistická. Jestli je to ta "správná", fakt netuším.
Pan Tůma si přečte pár ropáckých příspěvků a je mu jasné, že tady diskutovat je marné a ztrácel by jen čas.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.12.2021 12:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Tady je relita
https://www.agora-energiewende.de/en/service/recent-electricity-data/chart/power_generation/05.12.2021/08.12.2021/today/
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.12.2021 09:19
Další z řady nepovedených příspěvků autora, který se snaží schovat realitu za houštinu vzletných frází doslova o ničem a vychvaluje cestu zelené chudoby, byť se o ní ani slovem nezmíní.

Němci v prosinci odstaví tři a následující rok poslední tři plně funkční jaderné reaktory. Těch osm gigawatt stabilního výkonu za jakéhokoli počasí logicky nemůže nahradit zdroje z větru a slunce, jichž má Německo spolu s biomasou instalováno kolem 125 gigawatt. Do roku 2045 chtějí Němci mít v obnovitelných zdrojích 606 gigawatt, z toho 348 má být ve fotovoltaice.

Počínaje příštím rokem by měli Němci každý rok postavit FVE se 17 GW výkonu, to je nějakých 38 milionů nových fotovoltaických panelů každý rok po dobu příštích 23 let.
Problém je, že když nefouká vítr či nesvítí slunce, tak nefunguje ani jeden megawatt, ani 100 gigawattů v OZE a instalovaný výkon tak ani zdaleka neznamená odpovídající množství dodané elektřiny.

Už teď mají Němci nejvyšší cenu elektřiny v EU a kvůli středoevropské burze v Lipsku nás do této cenové hlubiny strhávají s sebou. Nebudeme si vykládat, že pády desítek společností v EU dodávajících domácnostem elektřinu a plyn, přišly "samy od sebe". V ČR Bohemia Energy.

Nedávno podnikatel Pavel Tykač zveřejnil, že produkuje jednu kilowatthodinu z uhlí za 0,15 Kč, vědec z ČVUT pak spočítal cenu jedné kilowatthodiny elektřiny z jádra za 0,25 Kč.
Výsledky vidíme na našich fakturách. I babička z Horní Dolní platí za OZE solárním baronům z každé kilowatthodiny 0,60 Kč, výše emisního poplatku bude ještě vyšší, zapojeních stále více nestabilních a přerušovaných zdrojů znamená obrovský růst nákladů na správu a zajištění sítě. Dále také poplatky za instalovaný příkon, marže a samozřejmě DPH.

Podstatné pro českou cenotvorbu bude německá Energiewende , a ta skutečně v peněženkách Čechů udělá vítr.
Evropská komise už počítá s tím, že 120 milionů lidí spadne do energetické chudoby a bude muset dostávat finanční dávky.
V Senátu ČR v diskusi o balíčku Fit for 55 zazněla informace, že pro očekávaných dva miliony Čechů postižených drahými energiemi bude z EU poskytnuto příštích sedm let na osobu a měsíc 10 eur.
Tedy asi ekvivalent dvou piv v bavorské hospodě.

A potrhlý místopředseda EK Frans Timmermans už mluví asi třetina ze 450 mil. unijních občanů bude potřebovat energetické žebračenky.
Násilná ideologicky prosazovaná revoluce jménem Green Deal připomíná řešení, kdy problémy vesnice vyřešíme jejím vypálením.

Myslím si, že by vám ne kecy , ale fakta měla otevřít oči a "dobráky" typu pana Tůmy odkázat tam , kam skutečně patří . Tedy do ústavní péče o choromyslné.
-------------------------------------------------------------------------
/pozn. údaje čerpány ze zdrojů spolku Realistická energetika a ekologie/
Odpovědět
va

vaber

8.12.2021 09:56 Reaguje na Miroslav Vinkler
nyní už se přestalo mluvit o tom jak dlouho fosliní zdroje energie vydrží ,ale mluví se o udržitelnosti
mají se stále pálit a čekat až dojdou bez postupné náhrady?
pokud bude energie nedostatek, její cena tomu bude odpovídat a když dojde na krizi bude tak extrémní ,že mnozí na ni nebudou mít peníze ,
zdroje energie na Zemi jsou omezené,jen nevím jak to jde dohromady s udržitelností,
někdo může věřit ,že se objeví nějaký zázračný zdroj třeba volná energie,
lidé stále jezdí auty bez ohledu na cenu paliva,stále vytápí veké byty a chalupy, které jsou většinou prázdné a cena energií to neovlivnila
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.12.2021 10:08 Reaguje na vaber
Omezené fosilní energie je tolik, že kdybychom ji vypálili všechnu, teplota stoupne na zcela nepřežitelnou výšku.
To je ta udržitelnost.
Pokud by se rozložily permafrosty, koncentrace CO2 by šla na dvojnásobek, což je zase už mimo možnost přežití.

Ten zlom optimisté mají na asi +2°C oteplení (zatím jsme na asi +1,2°C), takže času je skutečně minimum a pokud není za pět minut dvanáxt, tak je spíš už po dvanácté.
Odpovědět
va

vaber

8.12.2021 10:12 Reaguje na Pavel Hanzl
v Nebi takové problémy nebudou
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.12.2021 10:53 Reaguje na vaber
! ! !
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.12.2021 19:00 Reaguje na vaber
:-),ale zato tam bude strašná zima, skoro jak na zemi
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.12.2021 09:28
Tyhle příspěvky jsou pořád dokola, jak jsou ti Češi hloupí, a západoevropani jsou vyspělí, a že nechtějí zlepšovat životní prostředí. Většina je, ale pro jádro. Je to jediná reálná šance jak něco udělat s vysokoemisními zdroji. EU mi připadá jako v tom vtipu: Chlápek padá z mrakodrapu a stále si říká: Zatím dobrý. z čeho se bude energie vyrábět až dožijí JE, zrušíme uhlí, plyn asi taky nebude. Slunce ,vítr je jen doplněk
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.12.2021 10:00 Reaguje na Milan Dostál
Bohužel, když vidím tu minulou reprezentaci státu, (jako kostlivec ve skříni (v akváriu) působí až neskutečně kabaretní vystupování zcela invalidního parapresidenta), tak tento dojem mám taky.
Eu na rozdíl od nás celkem dost dobře ví, co dělá a proč. otázka, jestli se jí to podaří, je otevřená.
Pokud to bude puberťák, který ne e ne dospět, stále sabotovat a podrážet, bude bečet jak umře hladem aniž pohne prdelí, tak to bude skutečný problém.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.12.2021 14:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Vaše strefování do invalidity je asi ten nový vítr ta lepší budoucnost, slušné chování k oponentům. Usmrcování tělesně a duševně postižených v Německu taky začalo nenápadně a postupně, tak se máme i díky vám na co těšit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.12.2021 17:11 Reaguje na Milan Dostál
Ve vedení státu nemá co invalidní jedinec co dělat.
Co kdbychom poslali na olympiádu družstvo krpatých a nablblých kopálistů, kteří neuhrají vůbec nic a pokud aspoň něco, tak si dají vlastní branku?
Dost bizardní představa, že?
A vedení státu je méně důležité, než kopálisti??
Odpovědět
DV

DV

8.12.2021 17:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže vám vadil F.D.Rosevelt?‽???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 08:36 Reaguje na DV
Nikoliv. Ten měl hlavu v pořádku, on pracoval PRO Ameriku a ne PROTI ní.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

9.12.2021 12:31 Reaguje na Pavel Hanzl
To je s podivem, že Američan pracuje pro Ameriku . Jen pokračujte, za chvíli to už bude na žalobu . Pokud máte důkazy o nějakém trestném činu tak určitě víte jaké máte povinnosti, pokud ne tak raději mlčte a neomlouvejte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 13:12 Reaguje na Milan Dostál
President je u nás nežalovatelný, taky za jeho kecy se omlouvala jeho kancelář. (peroutka vlevo dole).
Ale poškození státu se nedá právně postihnout, žádný právní systém s tím nepočítá.
Museli by ho žalovat za velezradu, což se už velmi chystalo, jenže hrabišovi pohůnci to zablokovali.

Zkuste mi vysvětlit, proč neodstoupí, když na to nemá!!
Odpovědět
MD

Milan Dostál

9.12.2021 19:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Měl by jste si dohledat onen proslov a o co v něm šlo o Peroutka byl uveden jen jako příklad selhání elit. Soud uznal, že Peroutka vzíval Hitlera i když jen u určitém období a posléze prozřel. Neuznal jen ten článek, ale v ten byl v celém kontextu a smyslu proslovu marginální.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 10:02 Reaguje na Milan Dostál
Peroutka nevzýval žádného Hitlera, ten ho naopak za jeho protihitlerovské řeči vrazil do koncentráku.
Ale Zeman skutečně článek s názvem "Hitler je gentleman" viděl vlevo dole. Ale nebylo to v Přítomnosti, ale ve stranickém tisku, který používali komáři při školeních VUMLu. Samozřejmě to bylo celý vylhaný.
A tak je to s ním dycky.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

10.12.2021 10:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Několikrát jsem se přesvědčil, že nerozumíte psanému textu, neb reagujete poněkud mimo. Tak si přečtěte toto, snad pochopíte i smysl tehdejšího Zemanova proslovu.
https://ceska-polemika.webnode.cz/l/ferdinand-peroutka-dynamicky-zivot/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 17:10 Reaguje na Milan Dostál
Je to velmi těžko čitelné, ale ten význam jsem asi pochopil.
Peroutka tam popisuje úspěchy Adolfa Hitlera, které ale skutečně před válkou byly velmi výrazné, skutečně tam jezdili premiéři Evropských mocností, země se ekonomicky velmi zvedla atd. atd.
Taky se tehdy velmi diskutovalo, jestli není lepší pro zemi osvícený diktátor, než potácivá demokracie (George Orwell).
To bylo prostě před válkou.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

10.12.2021 18:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Duben 1939, 5 měsíců před oficiálním začátkem 2 sv. války. V té době už byl Beneš půl roku v exilu. A místo toho aby F. P. byl už rok v sice neoficiální, ale válce s Německem, tak píše oslavné články na Hitlera, to je to selhání elit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 20:58 Reaguje na Milan Dostál
Právě Peroutka ale válku strávil v koncentráku, to na nějaké prudké selhání nevidím.
To jsou jen Zemanovy podraznické a rozeštvávací kecy, jeho "pražská kavárna" (výraz nacistů proti židovské inteligenci), je taky na to, aby lidi nasíral. Nic jiného za celé období taky nedělal. Zkuste jmenovat jeho jediný pozitivní čin, pro tuhle republiku.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

10.12.2021 21:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Omluva pí. Kaslové je plivanec do tváře lidem jako třeba Karel Čapek, nekecávejte to.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.12.2021 07:54 Reaguje na Milan Dostál
To jako fakt? Tuzemak si něco vymyslí, pak chce jeste exemplární potrestání pro Kaslovou, že se vůbec opovazila se proti těm jeho lzim bránit. Lhar by se měl omluvit osobně, navic když je to prezident, jinak za mě to není prezident, ale dobytek.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.12.2021 08:13 Reaguje na Milan Dostál
Zkuste si přečíst toto. František Peroutka a bitva o citáty. Na abcHistory.cz
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.12.2021 07:48 Reaguje na Milan Dostál
Ale proboha. Nelzete. Peroutka Hitlera nevzival, to je akorát mýtus který tlačí ovce a prasodent. Kdyby to tak bylo, tak by Peroutka neseděl v koncentraku a neodmítl psát pro nacisty...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 09:39 Reaguje na Petr Eliáš
Přesně tak, ta doba byla silně komplikovaná a nikdo nemohl vědět, jak příšerná válka nastane. Snad jen Karel Čapek.
A Hitler měl velmi výrazné úspěchy, za nějakých 8 let vytvořil z totálně propadlé a hlubkou krizí zmítané země nejsilnější stát, který vymetl s celou Evropou.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.12.2021 19:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Opravdu výrazné uspechy https://www.holocaust.cz/zdroje/odborne-a-dalsi-texty/genocida-ceskych-zidu/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.12.2021 16:55 Reaguje na Milan Dostál
Před válkou.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.12.2021 15:10 Reaguje na Petr Eliáš
http://www.pritomnost.cz/archiv/cz/1939/1939_22_2.pdf
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

12.12.2021 10:13 Reaguje na Milan Dostál
No a co s tím článkem? Stejně jako hrad (tedy ovce a dědek) chcete tvrdit že byl antisemita? V tom případě jste článek nepochopil.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

12.12.2021 12:28 Reaguje na Petr Eliáš
Přečtete si prosím celý rozsudek a zjistíte, že soud uznal, že k žádné dehonestaci ze strany prezidenta nedošlo a ani uvedení v jeho projevu tak nebylo myšleno, já jsem také nic takového nenapsal. Dnes jde zpochybnit a ironizovat vše. https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://justice.cz/documents/14569/1865919/22Co_58_2020_12/d621e9b3-220b-4f8e-b3ef-3dacb221c548&ved=2ahUKEwjz7P2-i970AhWG6qQKHdmzCkoQFnoECBQQAQ&usg=AOvVaw11GvGGQLJGIZZWYQzKFqOj
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.12.2021 17:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Nenávist vám zatemňuje mozek, ale alespoň víme co jste zač.
Odpovědět
JO

Jarka O.

8.12.2021 18:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale na OH jsme krpalka měli a vyhrál. I skuhravého jsme jednou měli na nějakém MS a taky dobrý. V Nemecku měli ministra financí na vozíčku, a hned po německé vládě je nejdůležitější národní fotbalové druzstvo, merklova dokonce fotbalistům kdysi pred koronou v novoročním projevu přála hodně štěstí na MS ve fotbale. Plebsu samozřejmě nepopřála, ten měl čerpat štěstí z vítězství těch fotbalistů. V glasgow teď byla ministryně vozíčkářka z izraele, tak jste teda celkově zas trefil kozla, jak tu občas na vaši adresu zazní.
Odpovědět
DV

DV

8.12.2021 19:27 Reaguje na Jarka O.
To jsou všechno figurky, ale co takový F.D.Roosevelt.....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 10:06 Reaguje na Jarka O.
Mě vůbec nevadí premiér a nikd jiný na vozíčku. Taky pořád píšu že náš parapresident je invalidní především na hlavu.
Ve své funklci státu zcela záměrně a trvale škodí.
Dnes se snaží zase zdržováním a obstrukcemi zablokovat jmenování nové vlády.
PROČ?
Protože země je v hluboké krizi koronáčové, finanční i energetické. A krize politická ji zase více poškodí.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

9.12.2021 00:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Prezident je bohužel invalidní.
Ale je nutno říci, že je invalidní jen TĚLESNĚ.
V těchto diskusích se ale vyskytují jedinci, kteří jsou možná tělesně zcela zdrávi, ale jinak...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 08:44 Reaguje na Karel Ploranský
Tělesně je to fuk. Ale ten náš se snaží vždy maximálně zemi a stát poškodit.
Vždycky byl agentem nepřítele, chtěl sem dotáhnout Sputnik, tvrdil, že my vyrábíme novičok, zpochybňoval práci tajných služeb a dělal z nich čučkaře, plazil se v komunistické Číně, prostě šel vždycky proti našemu státu.
A dnes? Předvádí neskutečně trapné a podřadné vystoupení v akváriu, ze kterého si dělá čurinu celý svět a PROČ??
Jen abychom byli za totální debily, aby maximálně zdržel jmkenování nové vlády, protože země je skutečně na hranici. Nemá rozpočet, má koronavirovou i energetickou krizi a ten šulda zdržuje jakékoukoliv možnost řešení.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

9.12.2021 12:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Nevím jak slušně napsat, že je někdo primitiv, už mě nebaví vám neustále předkládat důkazy proti vašim nejapným příspěvkům.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 13:13 Reaguje na Milan Dostál
Žádné důkazy samozřejmě nemáte, ale zkuste vysvětlit, proč dnes předvádí to trapné divadlo??
Odpovědět
MD

Milan Dostál

9.12.2021 14:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Hygiena chtěla rozhovory zakázat úplně. Dle vás měl počkat 2 týdny na konec karantény. na pohovor má právo. Pokud mám někoho na něčí návrh jmenovat do funkce, mám právo zjistit co je to zač. Ve 48 možná Beneš taky neměl automaticky přijímat návrhy Gotvalda. Vy se na novou vládu tak klepete, že strácíte soudnost. Co myslíte ,že se stane za nové vlády? Budete zklamán.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 15:35 Reaguje na Milan Dostál
Na co jaké "rozhovory"??
V Ústavě stojí" President JMENUJE ministry na návrh premiéraů.
A šlus. Tak má jmenovat a neprudit. Čemu proboha pomůže, když se vše zdrží a ještě se budeme soudit s ........ půl roku kvůli Lipavským?
NA CO TO CELÝ JE??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 17:17 Reaguje na Milan Dostál
Bohužel, dojeli jsme skutečně na hranu a na Lipavském se to láme.
Zeman vidí ČR v Ruském bloku, lidé, kteří volili tuhle vládu, ji vidí v Evropě.
A právě proto, abychom nespadli zase pod Rusko, volili strany, které jasně deklarují naši příslušnost k Západu.
A právě Lipavský je představitel tohoto směru, ministerstvo zahraničí je nejdůležitější.
A proč teda Zeman nechce jen právě Lipavského??
PRÁVĚ PROTO!!!
Pokud by Fiala změkl a nechal si nadiktovat někoho jiného, je to zrada voličů, protože ti ho volili právě proto, aby ruským švábům neuhýbal.
Odpovědět
JO

Jarka O.

10.12.2021 18:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Tušíte vůbec, kolik % volilo piráty? Neplácejte nic o rusech, MZV mělo mít ODS, Vondra nebo někdo takový, ne nekňuba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 20:48 Reaguje na Jarka O.
O Pirátech to vůbec není, to je o tom, jestli jsme země Evropská, nebo Ruská.
Dost dlouho jsme balancovali na hraně, parapresident nás táhl na Východ, opozice na Západ (premiérovi to bylo absolutně egál).
A teď se to musí rozseknout.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

10.12.2021 20:51 Reaguje na Jarka O.
S Vondrou by problém nebyl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 21:01 Reaguje na Milan Dostál
Vondra byl velmi dobrý ministr, ale je už starý...navíc chytá nějaké antievropské názory. Dnes na to není čas, to si můžou dovolit ty státy, které jasně ví, kam patří.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 19:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Vondra je ročník 1960, takže je o 5 let mladší než vy, vy olezlý dědku.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

10.12.2021 22:53 Reaguje na Jarka O.
To nemá smysl, malost některých lidí je neuvěřitelná. Včera byla na elektrotechnické fakultě pěkná přednáška paní Drábové, na téma enegetika. Je na YouTube.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.12.2021 08:17 Reaguje na Milan Dostál
Zeman rok 98. Parafrazuji: ,,Prezident má povinnost jmenovat. Nemůže si vybírat.,, Zeman 21. Nejmenuji a budu si vybírat. ...
Odpovědět
MD

Milan Dostál

11.12.2021 08:57 Reaguje na Petr Eliáš
Jistě, prezident nemusel tenkrát a nemusí ani dnes.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 09:46 Reaguje na Milan Dostál
Musel i tehdy a musí i dnes.
V Ústavě je to napsáno zcela jednoznačně: JMENUJE.
Pokud nejmenuje, jedná proti Ústavě, takže je jasné, že musí.
Ovšem skutečný komik je Rychetský, který tvrdil, že tento zcela jasný výrok by Ústavní soud mohl řešit klidně 5 (slovy PĚT!!!) měsíců!!!
Tohle je už zcela mimo normální realitu a opět přistáváme na Paroubkově Marsu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.12.2021 21:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Sám jste si to napsal, šmudlo. Je tam JMENUJE, není tam že MUSÍ JMENOVAT. Takže si opláchněte přirození studenou vodou a přestaňte si tu hrát na odborníka na ústavní právo.

Ne že by se mi ty tanečky líbily, ale realita je prostě taková, že to tenkrát chdák nebožtík Cepl (a spol) trochu nedomysleli, resp, si tu budoucnost trochu malovali a Ústava je v některých případech opravdu nešťastně a nejednoznačně formulována. A bude jedině dobře, pokud k tomu ÚS vydá nějaké jednoznačné stanovisko.

A vím, že teď po vás budu chtít téměř nemožné, ale zkuste si sám odpovědět, zda opravdu chcete, aby prezident ... jakýkoli, ne Zeman!!! ... byl fakticky jen podepisující paňáca, který musí. Taková cvičená opice. A zkuste si k tomu přimyslet, že za pár let se to může otočit, na Hradě bude sedět někdo rozumný a premiérem bude nějaký mamlas ... fakt chcete, aby i v tom případě prezident musel skákat jak premiér píská?

On ten problém je podstatně složitější, než je vaše makovička schopna pochopit a domyslet. Vy prostě v sobě máte toho kovaného soudruha, to je marný. Ti taky věděli prd, ale ve všem měli hned jasno.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

12.12.2021 15:41 Reaguje na Svatá Prostoto
Nikoho asi nenapadlo, že se objeví někdo jako Zemák, který si bude ohýbat ústavu tak, jak se mu hodí. :-) Navíc je Zemák pokrytec, zamlada tvrdil, že prezident jmenovat musí. A ejhle - najednou nemusí a bude si vybírat. Chucpe. :/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.12.2021 17:13 Reaguje na Petr Eliáš
Demokracie je stavěna pro vyspělý národ, který si volí do vedení země demokraty. Taky tomu odpovídají zákony.
Takže dostatečně inteligentní šílenec s tím dokáže celkem slušně zamávat. Zemanem s Babišem nejsou přece první případy v dějinách.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

12.12.2021 20:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy si tu demokracii vykládate podivně. Když vyhrávají ti vaši správní, je to v pořádku, pokud někdo s jiným názorem, hned má nálepku když ne rovnou fašisty tak alespoň komunisty a totalitáře. Přitom sám obdivujete Hitlera a jeho úspěch do roku 1939, i s těmi všemi zavražděnými politickými odpůrci, ale i Židy, Romy, lidmi s postižením a dalšími.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

12.12.2021 20:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy si tu demokracii vykládate podivně. Když vyhrávají ti vaši správní, je to v pořádku, pokud někdo s jiným názorem, hned má nálepku když ne rovnou fašisty tak alespoň komunisty a totalitáře. Přitom sám obdivujete Hitlera a jeho úspěch do roku 1939, i s těmi všemi zavražděnými politickými odpůrci, ale i Židy, Romy, lidmi s postižením a dalšími.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.12.2021 17:00 Reaguje na Svatá Prostoto
Nevím, proč kdákáte pitomosti a úplně zbytečně urážíte.

V Ústavě je napsáno JMENUJE.

Pokud nejmenuje, jedná proti Ústavě.

Ani takovou banalitu nejste schopen pochopit?

Odpovědět
va

vaber

13.12.2021 10:08 Reaguje na Pavel Hanzl
vy nejste schopen pochopit ,že podpis je něco co se nedá vynucovat v demokratické společnosti,
dá se vynucovat jen gangstery v gangsterské společnosti,
pokud někdo nechce aby prezident mohl zasahovat do jmenování, musí se upravit ústava a prezidentovi vzít právo jmenování,
takovou banalitu nikdy nepochopíte a kdákáte pitomosti

Odpovědět
Ze

Zellosh

9.12.2021 03:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste takový chudák,že vám není rovno. Duševní mrzák našel morální dno.Tot vše k vám hanzle.S chuti bych jedno písmeno zaměnil ve vašem příjmení.Dokonale by to vystihlo část vaší povahy hanzle.A to našeho prezidenta opravdu nemusím.A takto se vyjadřovat,no,to člověk musí být opravdu hanzl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 08:53 Reaguje na Zellosh
Jak ohodnotit jedince, který výrazně poškodil náš stát?
Prosperita státu se pozná tako podle toho, jaké postavení má v zahraničí.
Za Václava Havla i Klause k nám jezdili Amerčtí presidenti, byl tu Putin, dalajláma, Britská královna, jezdili sem presideti i premiéři evropských mocností, Obama jel na první zahraniční - evropskou cestu po prvním zvolení do Prahy.

A dnes? NIKDO, ani poslední ouředník z Taralingapatam sem nepáchne!! Jen z povinnosti Čaputová. To je sešup, co??

Když se Obama loučil s Evropou, zastavil se snad v KAŽDÉ zemi EU, jen u nás ne. Von Layenová jezdila nedávno taky po Evropě (to byla ta ostuda v Bratislavě) a stavila se vůbec u nás? Ani omylem.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

9.12.2021 13:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Co se toho týká - M. Zeman tímhle docela k přispívá k ozeleňování politiky.

Kdyby se politikům zcela zakázalo létat na nějaké summity a všechno měli povinnost řešit elektronickou komunikací ze svého bydliště bez možnosti se někdy fyzicky setkat (a při tom mít zbytečné náklady na ochranku a rauty na těch setkáních)

udělali by pro klima víc než jakýmkoliv jednáním a jakoukoliv návštěvou kdekoliv.

A ještě by mohli jít příkladem střídmosti, uměřenosti a skromonosti kdy nebudou sami nikam zbytečně cestovat...

a když už někam budou muset jet, ať si pěkně jako každý smrtelník koupí lístek do druhé třídy vlaku a jedou zcela bez ochranky klidně přes celou Evropu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 15:37 Reaguje na Vaclav Sobr
Nás už tak ozelenil, že stačí ČR oplotit a zaházet hnojem. A na něm toho zeleného vyroste něurékom...
Odpovědět
va

vaber

8.12.2021 10:09 Reaguje na Milan Dostál
tady v komentářích je to naopak, v Evropě jsou všichni hloupí u nás chytří,
ale nikdo nám JE nezarazil, kdo může za to, že když v jedné zemi přestanou s JE, hned se všichni opičí, aby byli in
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.12.2021 13:06 Reaguje na vaber
Bohužel, naši politici napříč celým spektrem se nejsou schopní dohodnou ani na tak základní otázce zda jádro ano nebo ne, jen to okecávají, politikaří a odkládají. Logika člena EU mi říká, že energetika je společná záležitost, hlava mi nebere zavírání JE v Německu a Rakousku a plánovaná výstavba ve Francii, PL, ČR, HU, Finsku. To jsou společné EU hodnoty jak víno.Spíš bordel, Ne nadarmo se říká, že ve vedoucích funkcích se koncentrují psychopati.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.12.2021 17:15 Reaguje na Milan Dostál
Eu je plně demokratický útvar, není to žádný "eurosajuz" a neprovádí žádný "diktát z Bruseli", takže si každý musí řešit energetiku sám.
Což je třeba u nás skutečně zatím zcela neřešitelný problém.
Odpovědět
DV

DV

8.12.2021 17:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Fakt jo????? A jaký demokratický mechanismus instaloval Evropskou komisi????
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 08:55 Reaguje na DV
Volby, jestli to nevíte.
Parlament je volen přímo občany všech zemí EU, Komise je volena těmito poslanci.
Stejně, jak u nás vedení Parlamentu i Senátu.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

10.12.2021 19:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Voľby, nevoľby. Rozhodovať o takých veciach ako energetika majú odborníci na energetiku a nie politickí zástupcovia, v energetike aj inde diletanti typu Von der, Juncker a podobne ... Za socíku nedovzdelaní súdruhovia rozhodovali o všetkom a ako to dopadlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 20:45 Reaguje na Jaroslav Pobeha
O energetice musí rozhodovat energetici, ale o systému (koncepci) musí rozhodnout politici.
Na to ty odborníky mají, ale tohle je už politické rozhodnutí, protože na to potřebujete správné zákony. A ty energetici nedělají.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

9.12.2021 14:59 Reaguje na Pavel Hanzl
A není to právě principiální nesmysl fungování EU Síť je propojená. co už jiného by teda mělo být řešeno dohromady. Možná vás překvapí, že jsem v podstatě eurofederalista, a budete se divit ještě víc, Zeman taky. Vedení EU, ale celou myšlenku EU spolehlivě zabíjí a nakonec ji dodělá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 15:38 Reaguje na Milan Dostál
Já bych taky byl pro, aby EU řešila energetiku centrálně. Jenže to by nejen naši ropáci vyletěli z kože.....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

8.12.2021 09:50
Škoda je že je pan Tůma tak mladej ... to by byla školení PŠM jak víno:-).

Jinak tedy zbytečnější sérii článků na ekolistu tu snad nikdo nemá. Nemusím se vším souhlasit, a už vůbec ne všemu rozumět:-), ale z drtivé většiny článků se něco zajímavého dozvím nebo mi poskytnou podnět k zamyšlení se.

Ale tady? Prostě nic ... informace žádné a zbytek jsou furt ty samé x-krát přezvějkané fráze. Rudé právo po 32 letech:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.12.2021 10:03 Reaguje na Svatá Prostoto
Vaše hlava to prostě nebere. Ten příměr k puberťákovi, který se stále motá, ale šanci pořád má, mi připadá velmi trefný.
My nejsme hloupí a neschpní, jen jsme doblblí a taky víme čím. teda, jak kdo, že? Vy třebu nikoliv.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.12.2021 14:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Napsal největší trouba ekolistu:-)))

V tom případě to beru jako kompliment;-P.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.12.2021 10:22
Právě dnes byly zveřejněny informace o zdražení tepla z CZT pro další rok.

Hitparáda vypadá takto :

Praha 27%
Brno 25%
Česká Lípa, Děčín, Louny, Opava, Vsetín, Studénka 40 až 60 %
Hradec Králové, Pardubice, Chrudim 8 až 10 %
Jablonec nad Nisou 17%
Písek 17%
Šumperk, Jeseník 50%
Valašské Meziříčí 60%
Litoměřice, Uherské Hradiště 12 až 20%

Příčiny ? Green Deal a jeho dopady na trh s energiemi.

Teď tady může pan Tůma a pan Hanzl mudrovat o té úžasně levné a dostupné energie z OZE a dekarbonizaci společnosti, vše kvůli chimérickému sodovkáči.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.12.2021 17:17 Reaguje na Miroslav Vinkler
Amíci lifrují plynové lodě do Asii, protože tam je cena energií ještě výrazně vyšší, než v Evropě. Asi tam mají ty grýndýly asi nejmíň dva.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.12.2021 17:20 Reaguje na Miroslav Vinkler
Právě vy pane Vinklere, jste nejvíc bedákal, že zlí Němčouři dotují OZE na příšernou cenu 50 eur, kdo to má proboha platit!!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

8.12.2021 18:03 Reaguje na Pavel Hanzl
LONDON, Dec 8 (Reuters) - Europe's benchmark carbon price could hit 100 euros ($113) a tonne by the end of 2021, analysts said, after soaring 50% since the start of November to record levels with the help of rising gas prices and the looming expiry of options.

Dobrá rada, čtěte objektivní zpravodajství , tady třeba Reuter a nemusíte potom plácat nesmysly.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 09:34 Reaguje na Miroslav Vinkler
Naši soudruzi ve vedení státu věděli velmi dobře už dávno, že uhlí končí a že to bude uděláno ekonomicky, přes emisní pvolenky.
A udělali asi tak co?
Začátek nebyl úplně špatný, ale vytvořili z toho solární tunel, pak šli do nesmyslných biopaliv (která EU dávno zrušila) a za celou dobu babišovy vlády nebyli schopní udělat VŮBEC NIC, ani vypsat tendr na dostavbu Dukovan.

Tak čemu se čemu?? Velmi silně nám ujíždí vlak a ropáctví se nám krutě mstí, což se taky vědělo předem.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

10.12.2021 19:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale to nie je ropáctvo, to je prizdisráčstvo. Neschopnosť spraviť dôležité rozhodnutie. Aby sa papaláši vyhli hľadaniu financovania a politikárčeniu spojeného s takou investíciou radšej roky hrali mrtveho chrobáka.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

10.12.2021 19:58 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Možno ten strach pramenil aj z následkov solárneho tunela.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 20:42 Reaguje na Jaroslav Pobeha
A to nám zariedil váš súdruh Bába.
To nás tak nenávidíte, že jste nám poslali něco tak příšerného??
Odpovědět
DV

DV

12.12.2021 21:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Přesně to samé, co dnes vyřešíte o FVE jste před 10 lety vy osobně vrstev o biopalivech. Nyní tvrdíte, že jsou k hovnu. My to věděli už tenkrát. No, a vy za 10 let budete první vrstev, že FVE jsou k hovnu, a budete tím okolo sebe touží jako Ajatollah koranem.
Odpovědět
DV

DV

12.12.2021 21:59 Reaguje na Pavel Hanzl
A proč ta biopaliva ta vsevedouciEU vůbec narizovala????
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 09:40 Reaguje na Miroslav Vinkler
Fiala teď prohlásil, že tendr na Dukovany je naprostá priorita a nesmíme už zaváhat, jenže se děje co?
Ministři chodí potupně ke zpovědi před nešťastníka v akváriu a ten zdržuje, co může. Vsadím gatě, že se to ještě zasekne na Lipavském a nastane dlouhá soudní tahanice, mezitím se země zase o kus propadne.

Bohužel, to je taky demokracie, národ má právo si zvolit zcela bizardní a nekompetentní figury do vedení státu a pak to ale krutě odskáče.

To by nebylo to nejhorší, to se může stát všude.

Náš problém je, že svoji historii ale neznáme a tyhlety chyby děláme stále dokola.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.12.2021 14:55 Reaguje na Pavel Hanzl
To jako vzpomínáte jak jste to házel Národní frontě, jo:-)?
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 19:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Děje se to, že zatím nemůže jaksi dělat nic, když nemá vládu, která má důvěru sněmovny.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 19:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, to jste vystihl přesně, přesně tohle se nyní podařilo Němcům - jejich vláda je příkladné obludárium a příšerárium.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.12.2021 10:49
Myslím, že procitnutí z "gryndýlu" je na spadnutí. Máme tu zimu, na
Ukrajině pro Rusobijce i možná vymodlený konflikt a sankce proti Rusku
směřované na jeho ekonomiku a NORG STREAM II. Co z toho všeho plyne?
Plynové zásobníky na nule, konec dodávek přes Ukrajinu, nezprovoznění
Nord Streamu, odstavené doly a uhláky. Ona i ta ruská ropa může chybět
a co Evropu čeká? To si každý průměrně chytrý člověk domyslí a blbi si
to musejí zažít na vlastní kůži. Rus se bez zboží z EU obejde a blokovat
mu valuty na účtech bude znamenat zavření kohoutů. Neplatíš? Nemáš plyn
a ani ropu. My se ale bez nich neobejdeme a na burze nic nekoupíme,
pokud bude potrubí prázdné. To jen pro ty mudrlanty spoléhající se na
obchody přes burzu, která stojí za vším zdražováním energií a nejen
ona, ale i politika konfrontace a neuváženého urychlení "gryndýlu".
Kdo má tak asi zájem na nedostatku levnějšího plynu, než je ten plyn
z břidlic, zkapalněný a znovu zplyněný za obrovských vícenákladů?
Kdo má zájem se zbavit konkurence při převisu zboží na solventních
trzích? Když opustíme solventní ruský trh, tak kolik prodáme třeba
škodovek do Burkiny Faso a za kolik? A prodáme je ještě vůbec někam,
když stojí půl roku bez čipů na bývalých letištích? Kdo má zájem
soupeřit s Čínou a přitom škemrat o hořčík a ocel od těch ropáků?
Povím vám kdo! Z části finanční spekulanti a velkokapitál a z části
užiteční hlupáci, kteří uvěřili na zástupný problém jménem "gryndýl".
Realita je za dveřmi a procitnutí taky, ale pouze ten šok přežít.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

8.12.2021 10:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Jo, chce v této zimě tu sibiřskou ( ve dne -13°c a v noci -25°C, trochu toho severního větru ), v Bruselu, Berlíně a jejich okolí.
Tak minimálně na 14dní.
Odpovědět
AM

Anežka M

8.12.2021 14:23 Reaguje na smějící se bestie
To by se mi líbilo!
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

10.12.2021 20:01 Reaguje na smějící se bestie
To príde, len čo sa rozpoltí polárny vortex na 2 časti a trafí Europu.
Odpovědět
DA

DAG

8.12.2021 12:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Rus se neobejde bez peněz za plyn a ropu z Evropy. Nechat se vydírat přes plyn Ruskem je stejný nesmysl jako když angličani a francouzi ustupovali Hitlerovi. To raději platit drahý Americký.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.12.2021 12:52 Reaguje na DAG
Rusko dodává desítky let plyn i ropu dle smluv, dokažte, že to tak není. Chytráci v EU věří v nějaký zázrak,tak objednají míň než potřebují a pak se diví.
Odpovědět
DA

DAG

8.12.2021 13:40 Reaguje na Milan Dostál
Nic takového jsem neřekl.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.12.2021 16:59 Reaguje na DAG
V zimě si můžeme s Ruskem zasoutěžit, kdo vydrží déle
bez plynu a kdo bez peněz. Kdo asi tak vyhraje? Jinak
na celou ruskou produkci plynu už se třese Čína a Indie,
takže jakpak asi ta válka plyn versus sankce dopadne?
Doteď nás Rusko plynem nevydíralo, spíše my ho sankcemi.
Odpovědět
DA

DAG

8.12.2021 23:57 Reaguje na Břetislav Machaček
No to je hipoteticka otázka. Když nemáte na důchody, tak si těžko řeknete, že jste nám to natřel, ze nám je zima.
Evropa bere od Ruska 40% svojí spotřeby plynu a Putin teď Evropu vydírá tím, že prisunuje k Ukrajině armádu. Je jasný, že ji nechce napadnout, ale chce zprovoznit NS2 a další politické věci. Takže se dostává na úroveň severokorejského vládce, který když chce, aby se s ním někdo bavil, tak vystřelí pár raket. Rusko by taky mohlo dodávat plyn nad plán a bylo by to pro něj obchodně zajímavé a navíc by podpořil svého největšího obchodního partnera. Ale nedělá to. Proč?
Čína by možná chtěla, ale jak ho tam dostat? To není jako natáhnout pár trubek pod mořem do Evropy. Navíc Čína může být zajímavý obchodní partner, ale pro Rusko i obrovská hrozba.
No a z toho plyne výhoda OZE pro Evropu. Pro Rusko je to velký problém. S transformací ekonomiky ještě nezačali a jen tak nezačnou. Takže jim ujel vlak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 09:16 Reaguje na DAG
Ještě je tam dost silný prvek, o kterém se nemluví. V těžebních oblastech a vůbec na Sibiři žije dnes možná 5 - 10x tolik Číňanů, než Rusů a ti se tam chovají jak doma. Přes korupci získávají všemožné těžební licence a je asi jen otázkou času, kdy celou Sibiř prohlásí za svoje historické území a přestanou platit výpalné do Moskvy.

Proto se Putin tak snaží rozeštvat a ovládnout aspoň zase soc. satelity, někdo Rusa živit přece musí.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

9.12.2021 13:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Od toho má Rusko jaderné zbraně :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 15:40 Reaguje na Vaclav Sobr
A na co jim budou? Aby si vybombili Sibiř??
Dost čurinovní představa, navíc Čína je desetkrát silnější než Rusko, takže je to ložený.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

9.12.2021 17:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Co se tyka dlouhodobych nasledku atomove zbrane se tezce precenuji.
Takze - hodit jich par na Sibir? Zadny problem... zejmena ne na Sibiri.

Krom toho to je presne pointa atomovych bomb - aby bylo zcela irelelvantni jak velkou ma nepritel konvencni armadu... tim ze ji proste odparite a je jedno jak je nepritel silny.

Ostatne proc myslite ze SSSR venoval tolik prostredku a energie podpore ruznych posahanych zelenych hnuti v zapadni Evrope...

cilem bylo denuklearizovat NATO aby v Evrope proste vyhrala drtiva konvencni presila SSSR a atomovky tento stav nemohli zvratit.

Co je hlavni problem soucasnosti je ze vetsina soucasneho vedeni EU a zapadni Evropy fakticky v techto sovety organizovanych podvratnych skupinach zacinala svou politickou karieru jako progresivni aktivisti.

Lenin tomu rikal "uzitecny idiot"
a co se toho tyka ani Putinovi ti lidi tak moc nevadi... chteji po nem totiz zemni plyn misto jadra :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 18:21 Reaguje na Vaclav Sobr
"V době,kdy atomové zbraně ztrácí svoji důležitost, zbývá nám jen terorismus".
Dugin, poradce Putina

Je zcela iluzornípředstava, že by mohlo Rusko vyhrát jakoukoliv válku s Čínou.

NATO se žádná denuklerizace netýká, ví dávno, že žádné smlouvy Rusko nedoržuje (kdyxž se mu nechce).
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

11.12.2021 07:31 Reaguje na Vaclav Sobr
Krásná pohádka...
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

10.12.2021 20:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Čína to územie na východe pri mori ešte pred 105 rokmi vlastnila. Až po Sachalin. A Čína nezabudla ako o neho prišla.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 20:40 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Čína nalže cokoliv kdykoliv, jsou to přece komunisti. A dnes je asi 10x silnější, než Rusko.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.12.2021 11:03 Reaguje na DAG
Trochu nedávné historie neuškodí. Sankce uvalené
na budovatele (švýcarská společnost vlastnící
lodě k pokládání plynovodu) Nord Streamu měla za
následek zpoždění a přesunutí ruských lodí z
Dálného východu. Plynovod dostavěly, ten naplnili
a další problém! Nesmí ho vlastnit ruská firma,
ale firma se sídlem v EU (nevím kdo vlastní třeba
Ford Germany v Německu, ale asi Ford z USA), ale
to jen tak, že hůl si ke zbití psa vždy najdu.
No a nyní nová německá vláda se prý bez ruského
plynu z NS obejde zcela. Oni možná ano, ale co
reverz k nám, když klekne větev přes Ukrajinu?
Na to nemusím být energetický odborník, abych si
to nedal do souvislostí a nechápal o co tu jde.
Kdo to nechápe, tak mu to neberu, protože každý
není obdařen logickým myšlením a vystačí s tím
papouškováním ideologických žvástů.
Odpovědět
DA

DAG

9.12.2021 11:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Naopak němci ten plynovod potřebovat budou a to naprosto brutálně. Rusové taky, protože nechtějí platit za přepravu Ukrajině, protože s ní jsou defakto ve válce.
A s tou ideologií. Víte mě je jedno jestli jsou zastánci bývalí komouši, příznivci nesystémových stran nebo jen nesnáší Evropu a USA. Podle to právě oni jsou ideologové. Mě je Rusko úplně jedno, když si nechají své vojáky na svém území, tak ať si tam dělají třeba kotrmelce. Stejně jako klidně budu kritizovat Usa nebo EU, když si budu myslet, že něco dělají špatně. Jestli vy máte ruské jednostranné brýle si zhodnoťte sám. Mě Vaše argumenty rozhodně nepřesvědčí a myslím, že moje Vás také ne. Takže není třeba v této duševní onanii pokračovat ;)
Odpovědět
RV

Richard Vacek

8.12.2021 19:34 Reaguje na DAG
I když Rusko zastaví vývoz veškerých uhlovodíků, tak jeho obchodní bilance bude vyrovnaná. Občas je dobré podívat se na statistiky a porovnat si pár zemí/oblastí:
https://tradingeconomics.com/russia/balance-of-trade
Odpovědět
DA

DAG

8.12.2021 23:43 Reaguje na Richard Vacek
Možná i kladná, protože si nebudou mít za co koupit zahraniční zboží.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 09:17 Reaguje na DAG
Bude vyrovnaná na nule, protože Rus si už ani fusekle sám neuštrikuje a nic jiného než fosil nevyváží.
Odpovědět
DA

DAG

9.12.2021 09:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak ještě zbraně. Dost výroby mají pro svůj trh. V podstatě nutí firmy, které chtějí na jejich trh postavit tam továrnu a vyrábět to v Rusku. Není to špatná strategie, ale pokud nebude kvalitní podnikatelské prostředí, tak investoři to klidným srdcem zase zavřou při nějaké komplikaci a odejdou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 09:43 Reaguje na DAG
Ty zbraně jsou sice druhé kategorie, ale z politckých důvodů to asi dávají skoro zadara (třeba Hanásu).
Ale něco na tom asi trhnou, ale málo.
Odpovědět
DV

DV

8.12.2021 18:01 Reaguje na Břetislav Machaček
Jj, rusky trh je slovenští, průměrná mzda, na kterou nedosáhne 80 procent Rusacku je 15 000 Kč hrubého v přepočtu.....kam na ty hovadiny CHODÍTE??????
Odpovědět
ms

9.12.2021 02:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Macháčku, firma innogy tuším někdy v říjnu hlásila, že české zásobníky plynu jsou plné před zimou z 86 %. Takže to na nedostatek plynu letos pro vaření a vytápění českých podniků a domácností nevypadá. Problém bude ovšem se současnými a stále rostoucími cenami plynu na burzách, což mají velcí hráči rádi, když mají zajištěné dlouhé nákupy ještě relativně za levno. Celý problém s plynem je přece v tom, že Němci i další členové EU chtějí zachraňovat nefunkční a nestabilní výkon OZE právě rezervními paroplynovými elektrárnami. Křetínský staví takovou v Irsku i Německu a bude dostávat kapacitní platby. Naše Počerady většinou stojí, protože jsou stále neekonomické. Zemního plynu z Ruska prostě pro PPE nebude nikdy dost a po roce 2026 Rusové za lepší cenu prodají přes Sibiř do Číny a přes Pákistán do Indie všechnu svou stávající produkci. Nejlepší jsou ovšem nově spoluvládní němečtí Zelení: ti chtějí do roku 2028 zavřít uhlí, letos a příští rok skutečně zavřou poslední reaktory a jsou také tvrdě proti plynu. Nevíte o akciích do ebonitových tyčí a liščích ohonů? To bude v Německu brzy nejpoptávanější privátní zdroj elektřiny. Na rozdíl od pana Tůmy, který se díky ceně povolenek (dnes 90 eur) už chystá na Vánoce jistě do Karibiku, bych racionálním Čechům doporučil počkat, jak dopadnou a velmi brzy Němci. Poučení z chyb druhých je nejlevnější. Solidarita s někým, kdo páchá ideologicky motivované šílenství, je naprostá stupidita. Oni Němci umí chtít něco hodně totálně. I porážku.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.12.2021 10:48 Reaguje na
Plně s vámi souhlasím, ale pouze musím podotknout, že
plynové zásobníky v ČR spravuje právě ta INOGY(možná,
že dokonce už je i vlastní) a ta bude rozhodovat kam
bude plyn ze zásobníků směřován. Půjde tam, kde lépe
platí a nikoliv tam, pro které byly zásobníky budovány.
Plynovody mají své větve a taky své kohouty a ty se
dají otvírat i zavírat. Plyn je zboží a to kupuje ten,
kdo dá víc, pokud není cena předmětem nevypověditelné smlouvy. Bohužel ona je vypověditelná hlavně ze strany
dodavatele tím, že prostě nedodává a zákazník zmrzne.
Já si iluze o nějakém "vyšťávení" Ruska sankcemi nedělám,
protože adekvátní sortiment zboží z EU je na celém světě
a jistě se i v EU najdou pragmatici, kteří staví obchod
nad ideologický boj. No a pak je tu možnost přeprodeje
přes prostředníky na čemž si namastí ti pragmatici kapsy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.12.2021 09:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Z žádného gryndýlu se nikdo probírat nemusí, protože nic takového nikdy nenastalo.
Dál to nemá cenu číst....pořád jen to stejné mlácení prázdné slámy...
Odpovědět
RV

Richard Vacek

8.12.2021 10:57
Kdo chce, ať si za své koupí Teslu a šetří klima. K tomu ale není potřeba, aby mi zvedal daně na oves a podkovy pro mého koně. Protože já zase dávám přednost tomu pohybovat se koňmo.
A tak je to s většinou opatření. Každý ať začne dobrovolně od sebe, nikdo mu nebrání. Dnes máme smart elektroměry a není problém, aby měl někdo proud jen v době, kdy bude svítit slunce a foukat vítr.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

8.12.2021 14:23 Reaguje na Richard Vacek
V podstatě tak je naplánováno hospodaření s energií, že se bude vyrábět jen když fouká a svítí. Šéf v neděli podle přepovědi zruší pondělní a úterní směny a začne se vyrábět až ve středu, zato nepřetržitě dokud bude foukat.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.12.2021 18:08 Reaguje na Milan Dostál
To už jsem tu popisoval, že jde o návrat zpět, kdy se
seno sušilo a obilí kosilo, když byl výhled na slunečné
počasí a když foukalo, tak chlapi seděli ve větřácích
i v noci, aby pomleli zrní na mouku a krmné šroty.
Nedovedu si tak představit ,jak to budou řešit dnes
a hlavně při dlouhodobých výpadcích a nedostatku plynu.
To bude řevu a rvačka o přednostní připojení k síti.
Stanovit priority, kdy průmysl přeplatí stát a třeba
i obyvatele, kleknou školy, úřady, špitály a chudí
lidé budou neschopni si koupit jakoukoliv energii.
To pak vezmou vidle a poženou zelené mimo civilizaci,
aby si vyzkoušeli ty své experimenty v praxi na sobě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 09:03 Reaguje na Milan Dostál
Máme kulový. Fakturovaná cena pro koncového ocběratele je dána jeho dlouhodobou smlouvou a ne momentální cenou na trhu. Navíc naše energetikka je z dony krále Klacka.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

9.12.2021 09:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Nevím na co odpovídáte,ale koncovému odběrateli se cena mení - zvyšuje i když má smlovu koukněte do novin. Buďme rádi, naší energetiku, protože dříve se vše dělalo robustněji.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.12.2021 09:45 Reaguje na Milan Dostál
Se silovou elektřinou jde i informace o ceně. Nebyl by technický problém měnit cenu třeba po pěti minutách, jak se stojí na burze.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

9.12.2021 20:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Teď jste dokázal, že o naší energetice víte kulový, pane Hanzle.
Jestli po komančích zůstalo něco, co je lepší než v jiných zemích (včetně těch, které se nad nás povyšují), tak je to rozvodná síť a celý související systém.
Když začalo být možné cestovat na Západ, tak nad stavem, v jakém jsem viděl sítě v Anglii, Francii, Španělsku i jinde mi mohly oči vypadnout z důlků.
Nebýt toho, tak ty výkyvy hop sem - hop tam, které způsobují nevyzpytatelné OZE (zatím hlavně u sousedů, ale projevují se i u nás) vůbec neustojíme.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.12.2021 09:26 Reaguje na Karel Ploranský
Máte pravdu a to jsem viděl i vnitřní rozvody
elektřiny na úrovni počátku elektrifikace u nás.
Viděl jsem trvalé rozvody na úrovni stavebního
provizória a v dokumentárních filmech změti
vodičů a kabelů na sloupech a v ulicích ve
světě, který má být naším vzorem. Je to o
tom, že je potřeba si všímat i tohoto a ne
pouze koukat do výkladů obchodů "lepších"
čtvrtí.
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 19:49 Reaguje na Břetislav Machaček
A víte proč, protože zemětřesení, a když to bude v zemi, tak při první seismické aktivitě to nikdo nedá dohromady. DEBILE.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.12.2021 09:42 Reaguje na DV
BLABLABLA
Odpovědět
DV

DV

12.12.2021 13:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Kalifornie není podle Macháčka seismicky aktivní, vysvětlovat tomu slabomyslnému jedinci, co je geologická anomálie San Andreas jaksi postrádá smysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 10:16 Reaguje na Karel Ploranský
Já jsem na Jihu viděl taky elektriku v dost děsném provedení (na Indii ale nemá nikdo), ovšem v Německu nebo Rakousku rozhodně ne. A my jsme země severu, německý kulturní okruh. Tak čemu se čemu?

V Rumunsku šlo vedení VN přes dědinu tak, že ženská v prvním patře mohla přes dráty hodit peřinu, v deltě Dunajské asi padly uhnilé sloupy a dráty 380 Volt se táhla metr nad hladinou.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

9.12.2021 20:31 Reaguje na Richard Vacek
A proč si vlastně myslíte, že kdo si koupí Teslu, bude tím šetřit klima?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 16:55 Reaguje na Karel Ploranský
Pokud ji bude nabíjet z OZE, tak jistě.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

10.12.2021 17:44 Reaguje na Pavel Hanzl
A jezdit se bude jen když svítí slunce. Že?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.12.2021 20:38 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nešťasníče nablblá, to auto má zařízení, o kterém jste asi nikdy neslyšel. Jmenuje se to baterie, neboli akumulátor, zkuste si vygůglit, čo to také oné vóbec je
Odpovědět
DV

DV

11.12.2021 12:22 Reaguje na Pavel Hanzl
A byterie vydrží nabitá na 5 měsíců provozu, že? Kam na ty lži chodíte?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.12.2021 21:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak z FVE na střeše nabíjíte zrovna Teslu ... to bych docela rád viděl. Vlastně by úplně stačilo vědět, jak vám to dlouho trvá:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.12.2021 09:21 Reaguje na Svatá Prostoto
Na nabití malého elauta na 100 km jízdy vám stačí 30m2 fv panelů a jeden náš průměrný den. To je parkovací místo s příjezdem.
V Améru mívají před fabrikami panely nad parkovišti pro zaměstnance, ideální řešení, navíc se parkuje ve stínu.
Tohle dělalí ve Španělsku před obchodňáky atd. atd.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

12.12.2021 09:46 Reaguje na Pavel Hanzl
BLABLABLA
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

12.12.2021 18:33 Reaguje na Břetislav Machaček
Člověče nešťastná, vy ani nemáte kalkulačku? Nebo s ní neumíte zacházet? Vy fakt nevíte nic o ničem?
Odpovědět
DV

DV

12.12.2021 22:02 Reaguje na Pavel Hanzl
No, tak nám to tu zkalkulujte, chytroline, ať se zachechtame.
Odpovědět
DV

DV

12.12.2021 13:10 Reaguje na Pavel Hanzl
V USA především těch fabrik moc není, to není země montoven. Takže ještě jednou, a lépe, vy prolhané individuum. A 30 m2 nestačí ani velkým omylem, možná tak 1000 metrů čtverečních. Hunbžlík nepochopil, že ty panely tam.....tedy pokud jsou, jsou tam pro ozdobu.
Odpovědět
DV

DV

12.12.2021 13:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste chyběl, když se brala trojčlenka, že? 100 Wp panel Vám zabere tak 0,5 metru čtverečních - na 30 metrů čtverečních tedy dostanete tak 6 kWp, a to Vám dá při dnech jako je tento tak v průměru 500-600 W nabíjecího výkonu po dobu 8 hodin. Takže ten panely vyrobí za den 4,8 kWh. POZOR, na svorkách těch panelů. Za předpokladu, že budete mít ty panely zapojené tak, že to napětí bude odpovídat napětí nabíjecímu, tak další ztráty budete mít už jenom v samotném nabíjení - tak okolo 25 procent - takže do baterií dostanete v nejlepším případě 3,6 kWh. Kapacita baterií modelu Tesla 3 je jestli se nepletu 82 kWh - z toho jaksi vyplývá, že pokud bude ta Tesla stát u té nabíječky se 30m2 panelů 8 hodin, tak ze 4 procent. Nebo ještě jinak, abyste Tu Teslu 3, která není největší nabil, potřeboval byste tech panelů ne 30 metrů řtverečních, ale 750 metrů čtverečních. A to už je docela pěkné políčko.
Odpovědět
DV

DV

12.12.2021 13:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Citigo iV má baterii 32,5 kWh, na kterou dojede v nejlepším případě tak 250 kilometrů. takže 30 metry panelů, které mají 100 Wp dostente při dni, jako je dnes za 8 hodin tak desetinu toho, co uvádíte. Zkuste si napsat za své smradlavé nemyté slechy, že ten panel dává ten deklarovaný výkon při kolmém osvitu, což je na rovníku přesně dva okamžiky do roka, v poledne, v době rovnodennosti. Na 50 stupních to v nejlepším případě dá v červenci tak 55 procent. Vy máte s panely hovno zkušenosti, já to provozoval už před více než 12 lety v ostrovním režimu, takže na rozdíl od Vás vím, co ty panely umí.
Odpovědět
DV

DV

12.12.2021 13:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, JSOU TAM, ale jenom NĚKDE, jako dekorace.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.12.2021 12:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Kolikrát jste v tom vašem Améru byl:-)? A pokud ano, ta schválně kde?

A Tesla je malé auto ... jsem se zase něco dozvěděl:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.12.2021 19:26 Reaguje na Svatá Prostoto
V Améru jsem byl jen v Jižním a to v Equadoru.
Ten výpočet je přece velmi jednoduchý, 1kWp (5m2) vytvoří za průměrný den 3kWh, takže 30 m2 vyrobí 18 kWh. Když odečtu ztráty, malé auto jezdí za 10kWh/100km i s mohutnou rezervou. Kolik žere Tesla nevím, tak přidáte 2 panely.
Odpovědět
DV

DV

13.12.2021 22:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Chybí vym tam podstatná vsuvka.....platí Pro Venusi
Odpovědět
DV

DV

13.12.2021 22:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Ztráty Citigo iV jezdí dle výrobce za 12.5 kWh na sto. To znamená na nabití 17 kWh. A to musí být léto, a to auto nesmí topit. Jinak žere spíše přes 20 kWh na sto, a to nesmíte stát v zacpach. A 1kwp ...3 kwh??? Možná v Kalifornii, ne na vysočině. Mimochodem, v tom Ekvádoru jste byl z pleziru, nebo jste odtamtud přivezl dokumentaci na elekktrolyzer o výkonu 1 GW, vyrobitelny za 1 czk???? 1kw panelu vym dá při dní, jako je dnes, tak 0.5 - 0.6 kWh já ty panely provozoval v době, kdy vy jste vrestel o nezbytností biopaliv že řepky, a propagoval lásku k SssR.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.12.2021 12:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Tam jsem zase nebyl já, já se vždy držel na severu a hodlám u toho zůstat:-))).
A naposled jsem tam byl 2019 a nějaká parkoviště s FVE jsem tam teda neviděl.
A překvapivě jsem tam neviděl ani moc těch Tesel, to jsem se až divil. Ok, sice jsem nebyl v CA, ale v Chicagu a W.D.C. jsem jich přeci jen čekal o dost víc.
Ale e-kol a e-kolobrnd tam byly mraky.-))). Akorát se neválely všude po chodnících, jako v tom zdejší pražském bordelu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.12.2021 17:51 Reaguje na Svatá Prostoto
Amíci mají dost levný benzín i elektriku, takže se nemusí pružit. A to je špatně.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

13.12.2021 11:29
Hm, další naprosto zbytečný článek, a že jich pan Tůma už vyplodil. Asi nemá co dělat, tak si dělá reklamu. Že by mířil do EP a tady si hledá/vnadí budoucí voliče? Tyhle výplody mu snad nemůžou přinášet ani to osobní uspokojení.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist