https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jann-tuma-jak-se-bude-zit-v-klimaticky-neutralni-spolecnosti-serial-o-zmene-klimatu-zacina
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Tůma: Jak se bude žít v klimaticky neutrální společnosti? Seriál o změně klimatu začíná

1.10.2021
Rozhodl jsem se, že napíšu seriál o změně klimatu, kdo ji způsobuje, jak se tomu dá zabránit, co pro to může člověk udělat a jak by vypadal náš život v uhlíkově neutrální společnosti.
 
Podle výzkumu mínění České klima 2021 se podle 75 % Čechů klima mění, podle 70 % za to může člověk a 68 % chce, aby s tím ČR NĚCO dělala – zároveň ale průzkum odhalil, že mají lidi jen minimální povědomí o tom, co taková ochrana klimatu vyžaduje a neumí si ta řešení představit. Budu muset já sám něco dělat? Bude mě to něco stát? Nepřijdu o práci? Nesníží se mi životní úroveň? To jsou úplně logický otázky a protože se o nich vede veřejná debata málo anebo jen zmateně, tak to v lidech přirozeně vytváří obavy ze změny; obavy, že pro mě to řešení bude nepříjemné. A tak si to raději vytěsní, víc o tom nepřemýšlí a hlavně ta řešení nevyžadují.

Beru si to částečně za vinu, protože je to můj obor, ale osvětě se moc nevěnuju. Proto zkusím popsat, jak budou vypadat klimatická řešení v různých oblastech a jak bude vypadat náš život. Budete mít alespoň konkrétnější představu a třeba nebudete mít takové obavy z neznámého. Budete se na to moct psychicky připravit a třeba to i rovnou provádět a vyžadovat od svých volených zástupců.

Nejsem klimatolog, ani technik. Jsem ekonom a mám respekt k uvedeným i jiným oborům, které ta řešení vymýšlí a uvádí v život. Při psaní budu vycházet z toho, jaká témata, úkoly a problémy se řeší na MŽP, v evropských institucích a v průmyslových odvětvích. Klidně se mnou nesouhlaste a rozumně diskutujte.

V každém díle seriálu se budu věnovat nějakému tématu, které je pro klima významné – určitě to bude elektřina, průmysl, doprava, vytápění a bydlení, spotřeba obecně, nástroje na snižování emisí, role financí a taxonomie, jídlo, zemědělství, lesy a odpady, klimatická akce v Evropě a ve světě, greenwashing a zodpovědnost firem, adaptace a nakonec programy českých politických stran. Vždy téma krátce uvedu, popíšu možná řešení, co v té oblasti může dělat systém (stát) a co můžete udělat vy sami.

Předesílám, že neexistuje nic jako “jedno řešení” nebo “snadné řešení”. Změna klimatu je složitý problém a složité problémy jednoduchá řešení mít nemůžou. Pokud vám to někdo tvrdí, tak vás vodí za nos. Ale nemusíte mít strach. Řešení existují. Některá se dají provést hned a rychle, jen o nich nevíme nebo se nám jen nechce. Jiná existují, ale jsou relativně drahá. A některá jsou velmi, velmi složitá a vyžadují ještě dost práce. Ale rozhodně má smysl se o všechna ta řešení snažit, protože jinak nadcházejícím generacím dost zkomplikujeme život.

Změna tedy rozhodně přijde – jde o to, jestli to bude náraz do zdi, nebo to bude kontrolované zabrzdění. A ta změna bude dost výrazná, zřetelná úplně v každé lidské činnosti. Neznamená to, že bude všechno dražší nebo že mi někdo něco zakáže. Spoustu věcí prostě budeme jen dělat... jinak. Před třiceti lety jsme taky dělali spoustu věcí jinak a změny se tak nějak děly. Do roku 2050 taky provedeme spoustu změn, akorát přitom budeme vědět, proč je děláme a jak přibližně bude vypadat výsledek. Výsledek bude klimaticky neutrální společnost. Snad.

(A pokud byste chtěli sledovat nějaký zajímavý zdroj informací ke klimatu, doporučuju podcast 2050).


reklama

 
foto - Tůma Jan
Jan Tůma
Autor je ekonom a odborník na systém obchodování s emisními povolenkami.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (254)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

1.10.2021 07:29
Jj, průzkum veřejného mínění je nejlepší cesta jak přijít na kloub přírodním zákonům.
Odpovědět
va

vaber

1.10.2021 08:52
uhlíkově neutrální ,klimaticky neutrální a nemusíme mít strach řešení existují, poručíme větru dešti,
,,optimismus je opium lidstva,,
Odpovědět
VS

Va Shek

2.10.2021 08:46 Reaguje na vaber
V současnosti je heroinem lidstva fosilní palivo - všichni víme, že to není budoucnost a skoro všichni dělají, že to neexistuje.

Proč?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 10:12 Reaguje na Va Shek
Protože ropáci disponují nejlepší a dlouhá desetiletí pilovanou demagogií.
Odpovědět
va

vaber

3.10.2021 08:54 Reaguje na Pavel Hanzl
v každé společnosti najdou média svého třídního nepřítele,
potom už stačí jen opakovat média a vyklube se vzorný člen nové ideologie
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2021 20:12 Reaguje na vaber
V normální demokratické a svobodné společnosti nikoliv. To je parketa totalitářů, kteří vytvářím vnějšího nepřítele stmelují vlastní národ.
Odpovědět
Miloslav Pouzar

Miloslav Pouzar

1.10.2021 08:54
Neznamená to, že bude všechno dražší nebo že mi někdo něco zakáže.....tak první část věty je v pořádku - všechno určitě dražší nebude, ovšem např. energie jejíž cena se promítá do ceny prakticky veškerého zboží už dražší je...a druhá část věty - na zákazech všeho možného se na různých úrovních politické pyramidy čile pracuje a předpoklad, že žádný z těchto zákazů nedojde realizace, je vysoce nepravděpodobný - pokud podobnou větu napíše odborník na obchodování s emisními povolenkami mám silné pochyby o jeho erudici/motivech....
Odpovědět

Viktor Šedivý

1.10.2021 09:13 Reaguje na Miloslav Pouzar
Bohužel asi opravdu bude dražší všechno. Ceny energií se ve výsledku promítají do úplně čehokoli.

Jediné, co by možná mohlo zlevnit, jsou věci, které v chudé imobilní společnosti ztratí smysl, nebudou mít využití - napadají mne třeba hůř dostupné nemovitosti, zejména rekreační objekty, na které nebude jak jezdit a za co je udržovat a provozovat.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:31 Reaguje na Viktor Šedivý
Levnější bude lidská práce, to je přeci jasné.
Odpovědět

Viktor Šedivý

1.10.2021 09:04
To, co nás čeká, je smršť zákazů. Všechno bude dražší. O spoustu věcí přijdeme.
Pokud uměle brutálně zdražím energie (mj. emisními povolenkami, na to je autor "odborník"), zvýšení cen se promítne do všeho.

Věci budeme dělat jinak - ne kvůli přirozenému vývoji, ale protože v bruseli se prosadila agresivní zelená ideologie, která nám nalinkuje život podle postulátů své víry.

A to všechno bude mít jediný výsledek. Jestli se mu bude říkat "klimaticky neutrální společnost" je asi fuk, tou dobou to už nikdo nebude vnímat, protože lidé budou mít horší starosti. Dramatické zchudnutí nejen občanů (to je velmi nepříjemné, nikoli však fatální) i EU jako celku a propad do bezvýznamnosti. Naše produkty budou drahé a neschopné konkurence, s pokračujícím ekonomickým propadem přijde i definitivní propad mocenský.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

1.10.2021 09:31
"Ale nemusíte mít strach. Řešení existují."
Teď jde o to, jak dobrá jsou ta řešení, kdo je zaplatí a kdo na tom bezprecedentně vydělá. Doufám, že se, pane Tůmo, budete důkladně zabývat i tímto aspektem!

Bude mne těšit počíst si a s vámi diskutovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 10:30 Reaguje na Jiří Svoboda
Jak budou řešení dobrá se pozná až časem (chyby vždycky provází jakékoliv lidské počínání), zaplatí to pracující lidé, kteří ve svobodné společnosti mají obrovskou invenci a schopnost vymýšlet dobrá řešení a vydělají na tom nejen oni, ale celá společnost.

Samozřejmě se neptáte, kdo na tom brutálně prodělá. Ropáci.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

1.10.2021 11:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Já jsem zapomněl, že tu vládne pracující lid formou zvolených zástupců.

Proč si ale lid neprosadí globální uhlíkovou daň z těžby fosilních paliv + 100% dividendu, aby vzniklo prostředí, jak popisujete.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 11:56 Reaguje na Jiří Svoboda
Protože to neprojde přes nejhorší prasáky a ropáky, tj. přes Čínu a Rusko.

EU to samozřejmě už dávno navrhovala, ale musí to přijmout celý svět, jinak je to na cypa.
Aby někdo platil a někdo ne, je skutečná pitomost.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

1.10.2021 12:17 Reaguje na Pavel Hanzl
A proc to teda mame platit jenom my, kdyz je to teda na cypa?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 12:26 Reaguje na Karotka Z
My uhlíkovou daň přece neplatíme.
Platí se pouze emisní povolenka (což je zlomek skutečných emisí) a ta je příjem státu. Takže si to platíme sami sobě a je potřeba to investovat do OZE, což se u nás ale většinou neděje.
Odpovědět

Viktor Šedivý

1.10.2021 15:03 Reaguje na Pavel Hanzl
To chcete tvrdit, že je rozdíl v tom, zda na těch 60€ je cedulka "daň" nebo "povolenka"?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 17:39 Reaguje na Viktor Šedivý
Je to samozřejmě daň, ovšem důležité je, komu se platí, ne?
Odpovědět
ms

2.10.2021 01:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Nyní ovšem dostanou plátci emisních povolenek státní podporu, aby nezkrachovali a s nimi i stabilní energetika. To je dokonalé perpetuum mobile!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 08:15 Reaguje na
Jistě, babišistán je systém naopak.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, co je na Číně prasáckého či ropáckého, když je to defacto jediný významnýá producent těch FV panelů?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 20:52 Reaguje na Pavel Hanzl
JJ, ten Váš západní evropský vzor nyní u Ruska poníženě ŽEBRÁ to tfujtfujtfuj uhlí :)

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-30/europe-asking-russia-for-more-coal-is-set-for-disappointment
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.10.2021 08:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Zapomněl jste mezi ropaky a ekocunata dodat USA, v rámci objektivity, a SRN.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 09:39
Samozřejmě tu nastala exploze ropáckých paranázorů evidentně z Kremlu. Evropa zchudne, rozpadne se, zbídačí své obyvatele, bude ovládnuta někým silnějším a rozumným, který čadí z komínů a proto vyhrává. NIKDE ovšem není řečeno, že to má být Rusko, což je cíl a vlhký sen veškerého snažení ruských demagogů.

Ale k realitě: "Změna tedy rozhodně přijde – jde o to, jestli to bude náraz do zdi, nebo to bude kontrolované zabrzdění".

Kontrolované brždění provádí EU, což teda zatím brždění moc není, (HDP jde stále nahoru), ale musí nutně nastat, i když ne nijak dramaticky. Nastane postupné zdražování energií a všeho ostatního, ale s obrovskými možnostmi vývoje a výroby čistých technologií, které přináší zisky.

Náraz do zdi nastane, když se na to lidstvo vymastí a bude čadit pořád a je úplně fuk, jestli v Evropě nebo Číně.
Ten náraz budou milióny připrchlíků ze zemí, kde se už žít nedá, budou to každoroční tornáda, gigantické lokální povodně a obrovské, zcela suché oblasti, pro nás likvidace lesů a postupně i zemědělství. Tj. praktické zničení životního prostředí, v savaně nebo polopoušti žít neumíme.

Ropáčci stále jen počítají groše.
Tak ať napíšou, co bude stát zničená země zaplavená připrchlíky, kteří v takovém prostředí dokážou žít, na rozdíl od nás.

Odpovědět
Kamil Krabice

Kamil Krabice

1.10.2021 10:01 Reaguje na Pavel Hanzl
...Ten náraz budou milióny připrchlíků ze zemí, kde se už žít nedá, budou to každoroční
Jak budou? Už jsou tady. Zničili si svoji přírodu a teď usilují o tu naši. Islám totiž mimo jiné má dost negativní ekologické následky. Muslimům říká že mají přírodě vládnout.
Navíc tam EU pomocí neziskovek a církví dlouhodobě podporuje porodnost. Každá žena má 7+ dětí.
¨
Organizace Migration Watch UK informovala, že v roce 2021 zatím přeplulo Lamanšský průliv více než 14 500 migrantů na přibližně 600 malých lodích a člunech, což překonalo 8 713 vyloděných migrantů (na 650 lodích) za celý rok 2020. Podle organizace Migration Watch UK je zřejmě skutečný počet příchozích daleko vyšší, než bylo zaznamenáno v oficiálních statistikách a od začátku roku 2021 nebyl ani jeden migrant deportován zpět do žádné z bezpečných evropských zemí, přes které přicestoval.
"Chtějí jet do Anglie, protože tam mohou očekávat lepší podmínky než kdekoliv jinde v Evropě a kdekoliv na světě. V Anglii nemají žádné průkazy totožnosti a migranti tak mohou snadno najít práci mimo formální ekonomiku, která není ve skutečnosti kontrolována." — Starostka Calais Natacha Bouchart. "Na začátku jich bylo několik, pak stovky a nyní je jich 1 000 za den a Francouzi na ně jen vesele mávají a přejí jim 'Bon Voyage' (Šťastnou cestu!). — Natalie Elphicke, poslankyně Konzervativní strany za Dover.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 10:16 Reaguje na Kamil Krabice
Celkový počet připrchlíků se od roku 2015 snížil na nižší úroveň, než byl před ním.
Teď je problém u Baltiků a Poláků, protože Lukašenko je záměrně zve a tlačí je přes hranice na Západ.
Odpovědět

Viktor Šedivý

1.10.2021 10:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, když jeden bude čadit z komínů a vyrábět ocel na tanky, bude mít dost zásadní převahu nad někým, kdo vyrábí nikým nepožadované "čisté technologie".

Můžete někdy vyzkoušet. Dejte někomu ocelovou tyč, požádejte ho, aby se Vás pokusil udeřit a braňte se příručkou o budování CO2 neutrální společnosti, sepsanou genderově vyrovnaným týmem ;-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 10:14 Reaguje na Viktor Šedivý
Ocelový tank je skutečně dobrý stroj, velmi se osvědčil za Kutuzova.
Dnes se bojuje raketami a bojovými drony, Amíci (a hlavně Židi) dokážou zabít chlapa uprostřed davu tak, že nikoho vedle se ani nadotknou.

Vemte na mě železnou tyč a já vám vypálím oči laserem dřív, než ji vůbec zdvihnete.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.10.2021 01:23 Reaguje na Pavel Hanzl
A jde jim to tak skvěle že pořád trefují auta zaměstnanců svých neziskovek které rozvážejí po Afghánistánu vodu...

:D dokonce s všema jeho dětmi.

A nevypálíte. Ani nebudete vědět že vás někdo zezadu vzal tou tyčí přes hlavu. A co je hlavní výhoda - na ten jeden váš laser bude mít někdo snadno těch trubek 100.

OStatně díky tomu vyhrál Taliban nad celou koalicí - měl prostě víc lidí ochotných umírat a měl větší trpělivost se ztrátami a náklady (řádově nižšími...) než celé slavné NATO.

Opět se ukázala stará pravda - žádná technika nedokáže skutečně kontrolovat území - to dokáže skutečně jenom jeho obsazení pěchotou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 09:41 Reaguje na Vaclav Sobr
Talibán skutečně vyhrál, protože má víru, je to hluboce náboženské uskupení.
Smůla pro normální lidi je, že je to feudální a kruté náboženství, ovšem středověká Evropa vypadala podobně. Talibové (a hlavně ISIL) opisovali od Husitů a možná i od sovětských komunistů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 09:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Zajímavé je, že velmi náboženský národ jsou taky Židé, ovšem jejich stát vypadá úplně jinak. Dalo by se možná říci, že je to morálně a tím i psychicky (ve druhém levelu i ekonomicky) nejzdravější společnost světa.
Proč? Talmud.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.10.2021 18:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Taliban vyhrál především kvůli naší slabosti a neochotě skutečně vést válku do vítězství.

to znamená třeba zcela zničit nepříteli jeho ekonomiku. Zničte jim studně, pošlete vojáky do hor kteří dají demoliční nálož na vstup do jeskyně v které se nepřítel schovává.

Víra to nevyhraje, víra je slabost. Ostatně Generál Sherman na filipínách si s partyzánskými guerillami uměl poradit - byli to muslimové - takže co udělal je že je nechal vykopat si hroby, do nich naházeli zbytky z prasat z kuchyně, a pak 90 ze sta odbojářů zastřelili.

a pěkně dali do těch nečistých hrobů. Zbytek 10 pustili aby to pak vykládali dál.
Během 3 let muslimský odboj na Filipínách zkolaboval.

Víra je slabost kterou je vhodné použít proti nepříteli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 20:24 Reaguje na Vaclav Sobr
V Afgánu nikdo nebojoval o nějaké vítězství, na kruté postupy se naštěstí už dávno nehraje. Amíci by mohli tu zemi spálit na kámen celu, techniku na to mají.

Ale cílem celé akce bylo, aby se Afgán postavi na nohy hlavně ekonomicky (po sovětské invazi byl totálně na dně), aby nemusel dělat zázemí světového terorismu.

Amíci tam investovali gigamega do vybudování infrastruktury. Prostě pomáhali stejně jak Evropě po válce (hlavně Německu) Marshallovým plánem, nebo Japonsku.
Tyhle země se rychle zmátořily a jsou dodnes vzorné demokracie.

V Afgánu se to samé prostě nepovedlo. Afgáni měli skoro 20 let na to, aby se dali dokupy, ale sorry, teď je to už jejich vůle a jejich osud.
Nie sme sami chuji.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.10.2021 08:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Teda bez vás by tu byla nuda. Negramotni 20letí fousatci opisovali od husitů, ano. A hustila to do nich KGB, ano. Isil se zná s talibama, jsou to pokrevni bratři, ano. A taky opisovalií od husitů. Talibove jsou něco jiného než normální afgani, ano. Dotaz:souvisí to s ekologií?
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.10.2021 08:17 Reaguje na Jarka O.
... ekologií?
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

2.10.2021 14:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Dosud jsem žil v domnění, že Kutuzov bojoval proti Napoleonovi a tehdy tanky ještě nebyly.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:38 Reaguje na Karel Tejkal
Bingo!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 20:15 Reaguje na Karel Tejkal
Sorry jako, to byla bitva u Kurska.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Va ale žádný laser nemáte, vy máte tak akorát, ty svole CO2 slinty, a kalacha má každej vousatej sandálista v hábitu.
Odpovědět
Miloslav Pouzar

Miloslav Pouzar

1.10.2021 10:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Někdo se obává gigantických povodní a likvidace lesů, jiný gigantických cen energií a zboží a likvidace sociální soudržnosti - myslím, že oba typy obav mají svá opodstatnění - podle mě jde o reálná rizika - tvrdit o jednom nebo druhém typu rizika, že neexistuje, je popírání zjevné reality (s tím kdo to dělá nemá moc smysl vést debatu) - vysmývat se či urážet oponentní stranu, která se více obává rizika, které mě přijde méně důležité, je rovněž hloupé - každý z nás žije v jiných podmínkách, má jiné hodnotové nastavení, jiný typ osobnosti a tak na každého určitá rizika dopadají jinak (ať už objektivně, či z pohledu vnímání rizik) - když popisuji studentům dopady neadekvátní reakce na riziko způsobené neschopností vnímat celý kontext rizikové situace používám modelový příklad "uskočil před autem pod tramvaj" - a k tomu se teď podle mě schyluje.....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 12:04 Reaguje na Miloslav Pouzar
Všimněte, že vy píšete pouze o rizicích finančních, které já samozřejmě nepopírám.
Když se bude skutečně bojovat proti klimatické změně, tak to drahé bude a je dost velká pravděpodobnost (rozhodně ne jistota), že se životní úroveň lidí zhorší.
Ale s nadějí, že se to podaří zvládnout.

Pokud se ale bojovat nebude, to zchudnutí přijde později, ale zato určitě a daleko horší a hlavně bez šance na jakoukoliv pozitivní změnu.

To znamená, že to lidskou civilizaci zničí s ní celý zemský ekosystém.

Co je potom dražší? Když se dívám jenom na groše.
Odpovědět
Miloslav Pouzar

Miloslav Pouzar

1.10.2021 12:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Nepíši pouze o finančních rizicích, ale o tom, že finanční rizika nelze opominout - schválně se někdy podívejte jak vypadá stav HDP a stavu životního prostředí v jednotlivých zemích - když země (její občané) schudne, první jdou do kopru projekty environmentální politiky - finančně se zruinovat kvůli snaze o provozování jakési environmentální politiky prostě v daném kontextu nedává smysl - jinak každý boj má kolaterální ztráty (to je podstata boje, revoluce - hodně se při tom zničí) - návrhy aktivistů bojujících proti klimatické změně s vysokou pravděpodobností vedle vysokých finančních ztrát a následné neschopnosti financovat environmentální projekty povedou rovněž vysoce pravděpodobne k přímým škodám na životním prostředí - myslíte si např., že když zdražíte plyn a elektřinu, že lidé v zimě budou mrznout - já takovou zkušenost nemám - u nás na vsi se začne prostě pálit, co je po ruce(úměra mezi náklady na vytápění a stavem ovzduší je nepřímá)- v rámci boje za lepší svět nemůžete prostě ignorovat důležité aspekty přirozeného lidského chování (podobně jako se dnes bojuje za klima se např. ve 30 letech 20 století bojovalo v USA proti alkoholismu - prohibice zabila spoustu lidí, mafie zbohatla, jen těch alkoholiků nějak neubylo)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 12:58 Reaguje na Miloslav Pouzar
Není boj jako boj a hlavně je důležité, kdo ho vede.
Normální Evropa nijak nechudne (bídou straší pouze ropáci) a hlavně vždy v historii moderní technologie vedly ke zbohatnutí, nikoliv k bídě.

Stačí se podívat na třeba století dlouhý boj levicových stran za evropský sociální stát.
Jak to dopadlo? Evropa byla ještě nedávno nejvýkonnější ekonomikou světa a hlavně je to prostor, kde se obyčejnému člověku daří nejlépe na světě.
Kdo dokázal na světě něco takového?
Odpovědět

Viktor Šedivý

1.10.2021 13:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Ke zbohatnutí vedly ty technologie, které se samy prosadily, ne ty, které násilím vnutila lidem vrchnost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 17:42 Reaguje na Viktor Šedivý
Čisté technologie se prosazují samy, ovšem ve vyspělé civilizaci, ne v Číně.

Myslíte si, že kanalizace a vodovody ve velkoměstech se nějak "samy prosadily", že je nemusela lidem "vnucovat vrchnost"??
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.10.2021 01:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Doslova řečeno - ano. Byli totiž levnější než jakákoliv alternativa.

Čistě proto že je prakticky nemožné ve městě fungovat tak že si každý vykope studnu - byl by to totiž neustálý závod kdo si vykope hlubší aby se dostal k vodě kterou ještě neberou sousedi.

jediná jiná alternativa byla chodit k městské kašně a brát vodu tam odtud.

Čili - žádné "vnucování vrchnosti" tu skutečně nebylo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 09:28 Reaguje na Vaclav Sobr
Tu centrální studnu vykopala vrchnost, ne chalupníci.
A problém byla hygiena, tj. emise (dnes to samé) a kanalizace ve městech zase budovala vrchnost za gigantické dotace. Stejně, jak dnes.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.10.2021 01:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Jinak třeba na "Zelených technologiích" sice dostáváme formálně velmi levnou elektřinu - akorát stále platíme víc a víc na technologiích distribuce... platíme víc a víc za technologie zálohování, (elektrárny kouřící na 60 procent výkonu který nikam neposílají aby zaskočili za OZE) za baterie (kterých v dohledném století nikdy nebude dost ani na to aby USA přesedlalo na osobní elektromobilitu, natož zbytek světa nebo nákladní auta)

tolik surovin se prostě na světě netěží.

Ikdyž formálně zlevní elektřina co je to platné když člověk zaplatí 2x tolik zdražní síťových služeb protože tam se technologie prostě nedaří?

Technologie je něco v co lze doufat, ale absolutně to není něco s čím jde do budoucna počítat.

nikdo kdo chce odpovědně plánovat budoucnoust by neměl počítat s technologií která není k dispozici v komerčním měřítku dneska...

co bude možná zítra může být jen fantazie na které se nedá spoléhat a bylo by bezpečnější hrát na jistotu jen s tím co je dneska.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 09:36 Reaguje na Vaclav Sobr
Technologie ukládání elektřiny je dnes nejmohutnější odvětví výzkumu a vývoje. Těch možností už dnes je něurékom (baterie jsou nejjednodušší a do malých - přenosných zařízení nejvýhodnější). Velmi se rozvíjí vodíková industrie a už začínají velké komerční projekty na výrobu syntetického paliva.
Síťové služby platíte tak, jako tak, pouze diverzifikovaná soustva nemusí být tak mohutná (a tím drahá) jak centrální závislá na jaderném mastodontovi. Taky je daleko bezpečnějš, mastodonta musíte taky zálohovat, což je zase daleko dražší.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.10.2021 18:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte - že je něco předmětem výzkumu a vývoje vůbec není zárukou že bude ten výzkum a vývoj úspěšný.

víte kolik staletí strávili alchymisti výrobou zlata z olova?
Jako teda mi to dneska umíme - skutečně příslovečně záleží jak do toho flákne.

akorát se to nevyplatí. Jinak - ta centralizovaná soustava vznikla proto že byla a stále je řádově levnější.

Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.10.2021 18:14 Reaguje na Vaclav Sobr
například z hlediska bezpečnosti potřebujete výrazně méně lidí a administrativy na výrobu z toho mastodonta, máte tam centralizovanou údrřbu která chodí na plánované směny a má tedy šanci na rodinný život...

ne že bude nějaký servisák z nějaké firmy od nevidím do nevidím přejížedět po celé republice pořád dokola dělat revize.

Na stavbu spousty "decentralizovaných" projetků ani republika nemá dost kvalifikovaných elektrikářů (o jejich provozu nemluvě)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 20:30 Reaguje na Vaclav Sobr
Vše se mění, vývoj nezastavíte. Dříve byly obrovské fabriky s tisíci dělníků, dnes ve stejném areálu jsou desítky firem a půlka zaměstnanců dělá z domu.

Pokud budete mít v okolí dost fve, budete mít servisní firmu na obhospodařování svého okolí, jako jsou instalatéři, malíři, zedníci, klempíři atd. atd.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 22:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase lež a blábol.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 22:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Na co zedníci, hloupý Hanzle? Bez fosilních vstupů nevyrobíte stavební hmoty.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:42 Reaguje na Vaclav Sobr
...tak to je síla :) Chcete tedy říci, že si lze pořídit modlitební koberečky, a čekat na příchod technomesiáše?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak Čína je jediná, kdo ty čisté technologie PRODUKUJE, a ony se tam neprosazují :) Co ta máte dál za bžundu?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 12:21 Reaguje na Miloslav Pouzar
Je tu ale další, nám daleko bližší aspekt.
U nás se zdražuje více, než v Západní Evropě, nejen energie. Zároveň jsme nasekali větší dluhy a naše ekonomika utrpěla koronakrizí více, než v normálních zemích. Mezinárodní hodnocení máme asi PÁTÉ nejhorší z asi 155 zemí.

Tohle memá nic společného s Green dealem (který zásadně neplníme) ani s OZE, které taky nestavíme.

Naši důchodci budou tak ohrožení daleko více, než v ostatních zemích. PROČ??
Protože nám vládne absolutně nekompetentní banda "nepolitiků", kterou zvolili především důchodci a dnes je budou volit znovu.
Tento svět prostě není stavěn pro blbý.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistě, protože Vám, OSVČ parazitům, a řerným pasažérům v systému stát rval peníze hlava nehlava.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 22:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste také důchodec, že?
Odpovědět
KZ

Karotka Z

1.10.2021 12:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Za vsechno muze Putin, samozrejme. Co tam mate dale?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 12:23 Reaguje na Karotka Z
Nemůže. Můžeme si za to sami.
Proč se třeba nechytá v Polsku, u Baltiků nebo v Rumunsku a hlavně v normálních zemích na západ od nás??
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:44 Reaguje na Pavel Hanzl
....tady se chytá Putin tak, že jsme pro Rusko největším nepřítelem hned vedle USA. Co tam máte dál bžundozního?
Odpovědět

Jirka Černý

1.10.2021 12:12
Bude to peklo na zemi kde se budou všichni povinně tvářit spokojeně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 12:30 Reaguje na Jirka Černý
Pokud by nám soudruzi naordinovali čínský "sociální kredit".
To je horší systém, než popisoval George Orwell v "roce 1984".
Ale pokud si dokážeme udržet demokracii, nemusíte se bát.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

1.10.2021 13:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Soudruzi nebudou mit jinou moznost
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 13:23 Reaguje na Karotka Z
Soudruzi nebudou mit žádnou moznost. Končí na smetišti dějin....dříve nebo později.... už je načase...
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.10.2021 01:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Soudruhů je na téhle planetě víc než kdykoliv v historii. Staví všeho řádově víc než my.

Kdo se momentálně poroučí na smetiště dějin jsme my. Protože Evropa zapoměla na základní metodu jakou život přežívá v kosmickém měřítku - expanze a zabírání dalších a dalších zdrojů.

Soudruzi z Číny už skoupili většinu surovinových zdrojů v Africe... a prodávají nám ty "zelené technologie" protože my je ani nemáme z čeho postavit.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 08:45 Reaguje na Vaclav Sobr
Musel byste napřed definovat, koho myslíte pod pojmem "soudruh".
Pokud je to čínský tvrdý kapitalista (ekonomicky) a totalitní diktátor (politicky), tak dobře.
Je stále silnější, expanduje a stává se celosvětovou hrozbou. Proto je nesmírně důležité, držet basu s celou Evropu a hlavně Američany, což tvoří dohromady stále nejsilnější uskupení světa.

My se nikam neporoučíme, to se poroučí ropáci, kteří nám to nakecávají.
Evropa rozvíjí nejmoderní, čisté technologie nejen v energetice a hlavně je fyzicky buduje. To na žádné poroučení nevypadá.

Zabírání dalších a dalších zdrojů je feudální postup, dávno překonaný stejně, jak sám feudalismus. Stačí se podívat na Rusko, které má největší surovinové zdroje snad všeho a je kde?
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.10.2021 18:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Rusko především nedisponuje lidskou silou všechny ty zdroje používat, na to by potřebovalo řádově víc lidí.

doslova jde říct že Rusko se chytilo do pasti kdy suroviny nespotřebovává pro sebe ale prodává je jiným.

Číńan je na tom řádově lépe - zdroje ovládl a nechá si zaplatit jak za ně tak za jejich úplné zpracování... a v podstatě tak vytváří úplnou závislost na sobě samém.

V Evropě si fakticky už nevyrobíme ani počítačový čip. (ta výroba je drahá a hodně energeticky náročná... jen kvůli povolence za tu energii na rafinaci křemíku se to nevyplatí dělat tady)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:47 Reaguje na Vaclav Sobr
Mýlíte se. Rusko například spotřebovává 75 procent produkce plynu, a pouze cca 1/4 vyváží.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:48 Reaguje na Vaclav Sobr
V Evropě už nevyrobíte skoro nic, protože drahá pracovní síla, minimální mzdy, gigantické přerozdělování, ISO, QM, a další administrativní blbiny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 20:36 Reaguje na Vaclav Sobr
Závislost sama na sobě je pitomost přímo kouzelná.
Evropa si vyrobí úplně všecno, jenže venku je to levnější. to je jen čistý kšeft.
Zvláště čecháček chce mít všechno nejlevnější, klidně z číny nebo taralingapatam.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 20:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Ježííííš vy jste snad z jiné planety!!!!! CO si podle Vás Evropy vyrobí úplně všecko??? Vy jste snad zamrzl někdy ve druhé polovině 80. let, od té doby je vše jinak!!!! Kdyby se evropy měla soustředit pouze na vlastní produkci, tak mávnutím proutku zmizí vše, co se ICT týče, prakticky všechny televize a elekktronika obecně, většina oblečení, většina bot, velká část elektrospotřebičů, drtivá většina domácích potřeb, a i ty Vaše blbý FV panely!!!!!!!!
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:46 Reaguje na Pavel Hanzl
....jenomže Američané, a dokonce už ani Britové s Evropou už moc basu držet nechtějí. Kdo by držel basu s černými pasažéry, kteří místo do obrany investují do blbin v podobě GD, WC pro třetí pohlaví, sociálu, komunálu, a dalších blbin, že.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 20:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Rusko NEMÁ největší surovinové zdroje - pokud vezmu Kanadu + USA, tak má více, jak ropy, tak uhlí, tak uranu, a co více, vše to má snáze těžitelné.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Demokracie je produkt fosilních zdrojů. To je jaksi definice.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

1.10.2021 12:42
Vy v tom podcastu vylozene lzete. Tak napr. EL auto se rozhodne financne zatim nevyplati. Jednim z nich jezdim, takze to moc dobre vim. Jen se modlim, aby nekdo nevymyslel, nejake dementni dotace, ktere mi nasledne prodejni cenu snizi na minimum.
Taky je potreba napsat, ze chcete pouzivat technologie, ktere zatim nefunguji a ani nebudou v nasledujicich letech pouzitelne.
Napr. zeleny vodik se prakticky nevyrabi, protoze jeho cena je vysoka a az se bude vyrabet, co s nim budete delat? Do trubek misto plynu ho pustit nemuzete.
Dale vytapeni. Jak chcete plynovy kotel, ktery ma rozmery kufru nahradit za TC. Videli jste nekdy TC? Jak ho chcete nacpat do beznych bytu ve mestech?
IKEA totalni shit. Kdo si koupi nabytek z papiru, na rok? IKEA uz neni davno to co byvala. Diskvalifikovali se sami.
Mam dost pochyby o vasi vizi budoucnosti. Nemate zadne scenare, protoze neexistuji. Budoucnost podle vasi vize neni zadna.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

1.10.2021 13:10 Reaguje na Karotka Z
Jeste bych dodal, ze vase vidina klimaticky neutralni spolecnosti je v podstate modernejsi verze toho, co rikali komunisti v roce 48. A taky pro to zblbli mlade a nezkusene. Jak to dopadlo vsichni vime. Jasne, nebudete posilat v dnesni dobe se to uz dela jinak, aby si nekdo ani neskrtnul.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 13:31 Reaguje na Karotka Z
Je v podstě úplně fuk, jaké parakombinace s komárama nebo bez nich tady vymudrujete.
Situace je extrémě jednoduchá.

Buď lidstvo půjde naplno do bezuhlíkové civilizace, nebo končí.
Naši vnuci nás pak proklejí do pekel horoucích a budou mít pravdu.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

1.10.2021 13:44 Reaguje na Pavel Hanzl
No, tak predne nikdo nezpochybnuje ochranu prirody, ale uplne neco jineho. A to, co jste napsal je jenom velice hruby odhad na zaklade velice nepresnych klimatickych modelu, ktere neumi predpovedet pocasi ani na dalsi mesic a predpovidaji co se stane za 20 let. Je to proste k smichu. Kdybyste neco vedel o matematicke predikci a mel s tim zkusenost, coz evidentne nemate nemuzete tvrdit nic jiste. Hlavne ty modely vubec nepocitaji s externimi vlivy. Priroda, nebo klidne slunce nas muze prekvapit tak, ze se jeste budete divit. Takze si to straseni laskave strcte za klobouk a prectete si, jake bylo pocasi v 17. stoleti a pak mudrujte. Nezijeme totiz v zadne klimaticke krizi, jak se nas snazi presvedcit par poblblych fanatiku, ale v klimatickem blahobytu.
Jednohoo dne, az se zmeni pocasi tak, ze teplota klesne o 5 stupnu za rok a zamrzne cela Skandinavie vam to co2 jeste bude chybet.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.10.2021 13:54 Reaguje na Karotka Z
Krásná demagogie a ukázka nepochopení rozdílů mezi počasím a klimatem. :-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.10.2021 14:23 Reaguje na Petr Eliáš
A co jiného je klima než typický dlouhodobý průběh počasí? Na změnu klimatických zón by se musela Země vychýlit z oběžné dráhy nebo jak může dojít ke změně klimatu? Vy jste něco jako astronom klimatolog. Můžete to vysvětlit?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.10.2021 14:38 Reaguje na Jarka O.
Ach jo. Proč si neotevřete nějakou knihu nebo alespoň článek na netu?

1) Rozdíl mezi počasím a klimatem: https://nsidc.org/cryosphere/arctic-meteorology/climate_vs_weather.html

2) Co může ovlivnit klima: https://gml.noaa.gov/education/info_activities/pdfs/TBI_natural_climate_change.pdf
Odpovědět
KZ

Karotka Z

2.10.2021 08:01 Reaguje na Petr Eliáš
Klima je dlouhodobý stav počasí. Když neumíte předpovídat počasí, neumíte dlouhodobě správně určit klima. Pred 40. léty bylo moderní desit lidi dobou ledovou, teď je to naopak. Za vším hledej peníze
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 10:15 Reaguje na Karotka Z
Když neumíte předpovídat počasí, neumíte dlouhodobě správně určit klima.

Velmi hluboký omyl. Proč si nenačtete alespoň úplně základní pojmy z klimatologie?

Tady je dobré a srozumitelné shrnutí:
https://www.czechsight.cz/co-vime-o-zmene-klimatu-zadna-alternativni-teorie-nedokaze-soucasne-otepleni-vysvetlit/?fbclid=IwAR1SAwsg7V66pKgf63_aJx8WFw463pCH51GIpE2zr4PAzKoNH9swwzwVXP4
Odpovědět
KZ

Karotka Z

3.10.2021 08:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Já se věnuji vede, matematice. Taková pavěda jako klimatologie mě nezajímá
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2021 08:28 Reaguje na Karotka Z
Těžko uvěřit že jedinec, který považuje klimatologii za pavědu, se věnuje matematice. Té je přece v klimatologii velký podíl.
Nepovažujete taky astronomii za pavědu a netvrdíte, že země je placatá??
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

3.10.2021 16:26 Reaguje na Karotka Z
Tento obor - podle Vás pavěda – se učí na MFF UK. Podobně jako matika.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

2.10.2021 13:25 Reaguje na Karotka Z
Ach jo. Zkuste si přečíst nějakou knihu. Víc vám asi neporadím...
Odpovědět

Viktor Šedivý

1.10.2021 14:26 Reaguje na Petr Eliáš
Pokud naše znalosti atmosférických jevů neumožňují příliš předpovídat počasí, je pochybnost o schopnosti předvídat vývoj podnebí dost oprávněná.
Mimoto modely, které mají předpovědět dalších sto let nejsou nijak úspěšné, mají-li vysvětlit vývoj v minulých sto letech.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

1.10.2021 14:43 Reaguje na Viktor Šedivý
Znova, nerozumíte rozdílu mezi počasím a klimatem.
No pletete se, vždy bude existovat nějaké nejistota, ale modely jsou celkem úspěšné. ;)

https://skepticalscience.com/climate-models-intermediate.htm
Odpovědět
KZ

Karotka Z

2.10.2021 08:11 Reaguje na Petr Eliáš
Vy evidentně nechapete rozdil mezi ucícími daty a predikcí. Dám vám ale jiný příklad. Když, se podívám na křivku nákazy Covid, a budu chtít predikcí dostanu nesmysly, protože to je v čase lokální událost, které není historicky podchycena v datech. Proto nikdo neumí nic přesně říct a žádné predikce nevychází. Algoritmus predikce se naučí podle toho, jak ho nekdo naprogramoval. Data teploty máme 200 let, to je prd. Všechno ostatní jsou jen odhady
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 18:06 Reaguje na Viktor Šedivý
Rozdíl mezi počasím a klimatem zkusím vysvětlit takhle:
Na střeše sedí hejno vrabců a vy nejste schopen předpovědět ani na pár vteřin, co který bude zrovna dělat.
Pokud ale vystřelíte z flobertky, víte celkem dost přesně, co celé hejno udělá.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

2.10.2021 08:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzal, nechte si své vysvětlování pro vámi rovné. A co se stane, když vystřelíte z děla a trefíte dům
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 08:21 Reaguje na Karotka Z
To hejno vrabců udělá prakticky to samé, jako když vystřelím z flobertky. Ale asi rychleji.
Každopádně to dokážu předpovědět se prakticky stoprocentní jistotou.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:54 Reaguje na Pavel Hanzl
A co udělají ti vravci, pokud vystřelím z fůzní špuntovky kalibru Trident II D5???? Správně, vypaří se i s domem. A ten Trident 2D5 je ten Green Deal.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 20:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to tedy s dovolením popište, co to hejno udělá. A popište to přesně, ale z dlouhodobého hlediska. Co tedy podle Vás udělá to hejno po vystřelení z flobertky v průběhu následujícího roku?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 18:03 Reaguje na Karotka Z
Velmi hluboký omyl.
Klimatické modely už ze 60. let velmi dobře předpověděly dnešní stav (ty alarmistické) a od té doby klimatologie velmi výrazně pokročila.
Žádné Slunce nás nepřekvapí, Příroda taky ne.

V 17. století bylo chladněji o -1°C a Švédská vojska táhla přes zamrzlý Balt i s děly.

Dnes máme teplo asi jak ve středověku i starověku, ale další stupeň by byl už dost průšvih a přinášel by gigantické problémy.

Ovšem nejhorší předpověď, když nic dělat nebudeme, hlásí +5.7°C do konce století, což je absolutní konec.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

2.10.2021 07:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste prostě lhář a manipulátor.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 08:23 Reaguje na Karotka Z
Přečtěte si laskavě nejen poslední (tj. šestou) zprávu IPCC dřív, než začnete někoho urážet.
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.10.2021 14:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Zprávu lhářů a manipulátorů?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 20:38 Reaguje na Viktor Šedivý
Bod A)ruské demagogie.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

3.10.2021 08:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Ipcc jsou tupci, jim nevěřím ani slovo. To, že má manipulují s čísley se samozřejmě ví. Vy píšete hovadiny. V 17. stoleti byla malá doba ledová a za posledních 40 let se oteplilo o 1st a vy napíšete, že v 17. století bylo o1st méně. Zkuste se nad tím zamyslet nejdříve
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2021 08:31 Reaguje na Karotka Z
"Současnou změnu klimatu způsobuje téměř výlučně lidská činnost. Zatímco předchozí zprávy vlivného klimatického panelu OSN zněly o něco opatrněji, ta nejnovější, zveřejněná 9. srpna, mluví jasně: Oteplení pozorované od druhé poloviny 19. století způsobily emise skleníkových plynů vypouštěné člověkem. Naopak přírodní vlivy, jako je sluneční aktivita nebo sopečná činnost, na změny prakticky neměly vliv".
"I proto není překvapením, co nám zpráva IPCC, která je souhrnem více než 14 tisíc vědeckých prací a dílem 234 autorů z 65 zemí, vlastně ukazuje: zabránit......atd."

https://www.respekt.cz/tydenik/2021/33/jako-kladivo?issueId=100524
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2021 08:35 Reaguje na Karotka Z
234 vědeckých pracovníků z celého světa jsou tupci, vy mi připadáte pana Vinklera.

Kde se proboha bere tak omezená tupost a arogance u našich vzdělaných lidí?

Není ten klíč třeba tady?:
"Člověk, který je demoralizovaný, není schopen vyhodnotit pravdivé informace. Fakta mu nic neříkají. I kdybych ho zasypal informacemi, autentickými důkazy, dokumenty či fotografiemi."
Jurij Bezmenov, sovětský propagandista z 80. let
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

1.10.2021 22:54 Reaguje na Karotka Z
„... klimatickych modelu, ktere neumi predpovedet pocasi ani na dalsi mesic a predpovidaji co se stane za 20 let.“

Klimatické modely modelují vývoj klimatu (pro různé potenciální scénáře), jejich úkolem není předpovídat počasí. Předpovídat pomocí modelů počasí, jaké bude počasí v konkrétním regionu za 20 nebo 50 let, nemá smysl.
Odpovědět

Viktor Šedivý

1.10.2021 13:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, situace je extrémně jednoduchá. Poté, co komoušům nevyšlo bourání Evropy pro "sociální spravedlnost", přelakovali se na zeleno a zkoušejí to s ničením ve jménu "klimatické spravedlnosti".

Doufám, že nás ještě bude mít kdo proklínat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 18:13 Reaguje na Viktor Šedivý
Je to samozřejmě přesně naopak.
Bourání Evropy v zájmu "sociální spravedlnosti" tj. budování komunismu, prováděli Rusi z čistě mocenských zájmů, o žádnou spravedlnost jim přece nikdy nešlo.

Dnes se zase oni snaží zbourat Evropu rozeštváváním a hybridní válkou, kde je právě ropácká demagogie jednou ze součástí hyenizace Západu.

Prostě bojují proti zelenající se Evropě ze dvou důvodů:
A) Aby ji maximálně rozeštvali a tím oslabili
B) aby si udrželi trh s fosilními palivy, na kterém jsou bytostně závislí.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, a ten hybridní válečník jste tu vy. vyslaný Čínou. Když nebude Evropa spotřebovávat Ruský plyn, zbyde více na Čínu. Navíc sem Čína může expedovat ty blbé panely za příslušný bakšiš. Můžete sem dát nějaký důkaz, že nejste čínou placený agent?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, vy jeden Lišáku, vy tady vedete hybridní válku, protože je Vám jasné, že zdroje planety jsou omezené, a co nespotřebuje Evropa, zbude prop Čínu, Rusko a USA.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

1.10.2021 14:31
Tak děti a teď vyčůrat, pomodlit a spát!
Odpovědět
JO

Jarka O.

1.10.2021 14:38 Reaguje na Marcela Jezberová
Tak brzo? Většina těchhle vstává o půl 12 a pak snídani a jdou na stávku, když já mám polední přestávku.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

1.10.2021 17:42
Všeobjímající a vysvětlujicí příčinou našeho růstu je růst populace na Zemi. Až neporosteme, neporostou ani jiné věci. Nerůst je řešení.
Úroky = tvorba peněz. Úrok je přirozené procento nárůstu ceny, když Vám někdo půjčí. Ale zároveň tím, že musím vyrobit více, abych ten větší dluh (anuita + úrok) pokryla, zároveň dávám signál k dalšímu růstu. A jak rosteme, roste i inflace. Kdybychom klesali, inflace by nebyla.
A jsme u kamene poznání. Musíme se naučit nějak jinak měřit náš úspěch, než jen růstem (růst HDP je modlou). Ono by to šlo, jde třeba o kvalitu života, o zachování životního prostředí, o růst komplexity systému lidstvo a Země.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.10.2021 18:18 Reaguje na Katka Pazderů
Já si myslím, že by se dalo ten růst obrátit dovnitř, do intenzivního ze současného extenzivního systému.
Tj. cirkulární ekonomiku, čisté energie a maximální ochranu Přírody.

Ale jak to udělat? Jediný nástroj, který fungoval ve všech civilizacích, bylo náboženství.
Prostě nějak lidem nabídnout víru Gaia, samozřejmě bez starých excesů křesťanství i současného islámu.
Odpovědět
ig

1.10.2021 20:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, ale zapomínáte, že Gaia dala vzniknout lidem, aby uvolnili do oběhu uhlík uvězněný pod zemským povrchem. Až lidé tento úkol splní, budou odstraněni, aby nezpůsobili další kolaterální škody.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 08:30 Reaguje na
Dobře, celá teorie Gaia je nesmyslná, napadlo mě to jen jako prví název.
Musela by to být přesná a ve vědeckém konsensu uznávaná teorie.
Třeba jako astronomie jasně říká, že Země je kulatá a obíhá kolem Slunce, tohle nezpochybňuje nikdo příčetný.
Klimatická změna vyvolaná člověkem je prakticky ve stejné pozici. Jediný rozdíl je v tom, že astronomové po lidech nic nechtějí, kdežto klimatologové ano. Aby zásadně změnili nejen energetiku, ale i celý svůj život.
A na to asi dojedeme, odhaduji.
Odpovědět
ig

2.10.2021 14:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Naopak, ten hluboký smysl nejspíš ještě za Vašeho života sám poznáte.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.10.2021 01:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Náboženství je nejdopornější koncept s kterým lidstvo přišlo - není to defacto nic jiného než ultimátní vydírání-

defacto vyhrožuje člověku který má v tomhle vesmíru omezený čas po kterém zcela přestane v jakékoliv formě existovat "Věčnými" tresty pokud se člověk nebude chovat podle ideologické doktríny toho náboženství.

Je to defacto vydírání, hrozba násilím a na člověk nekonečným.

Svobody se člověk dočká jenom tehdy pokud zcela koncept jakékoliv "víry" odmítne.
Ať se jedná o víru náboženskou, politickou či ekonomickou.

Víra je něco co skutečně svobodný člověk musí odmítnout - i v nějakou střelenou "Gaiu".


A mimochodem celá ta slavná "Gaia" - Gaia je naprosto nezajímává malá planetka letící si vesmírem která může snadno dostat po hlavě z kosmického hlediska miniaturním kamínkem a život na ní zcelea zanikne během pěti minut. (kamen který trefil dinousaura byl ještě menší)

Krom toho s jistou na ní za cca jednu miliardu let zanikne veškerý život tak jako tak.
Slunce (ta též velmi miniaturní hvězdička) postupně spaluje svůj vodík a ten jí za nějakou dobu dojde. Ale už teď během toho spaluje i to hélium které si vyrábí - a tím jeho teplota roste.

za cca 1 miliardu let už bude hélia pálit tolik že Země vypadne z jeho "obyvatelné zóny" a slunce na ní všechno spálí.
Veškerý život který nebude expandovat mimo tuhle planetku bude končit i kdyby v tu chvíli nebyl žádný skleníkový efekt.

Gaia, stejně jako my, umírá od první chvíle kdy se zrodila. A její smrt je nevyhnutelná. A její přežití je, stejně jako u každého života jedině v potomstvu které se množí a expanduje dál.

nu a za nějakých 5-6 miliard let, už slunci dojde palivo úplně (možná vyrobí ještě nějaký uhlík... je malé, k železu to nedá) a pak po tom co pohltí expandující Zemi se do sebe zhroutí a vybuchne jako nova.

Odfoukne atmosféru z Jupiteru a saturnu. možná přežijí mněsíce neptunu a uranu. Ale pak to bude chtít být i u jiné, hvězdy.

Život přežívá jen pokud se šíří.
Život který se uzavře v limitovaném systému zemře s tím systémem. (a nebo pokud do toho systému zasáhne tak radikální síla z venčí že ho prostě zfoukne jako bezbranného ptáka Dodo)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 09:15 Reaguje na Vaclav Sobr
Člověče nešťastná, všiml jste si vůbec, že diskutujete pod článkem i klimatické neutralitě?
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.10.2021 10:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano o naprosto nesmyslné blbosti která v dlouhodobém měřítku znamená jenom jistou smrt tady na té plenětě z které by se mělo listvo snažit co nejrychleji expandovat dál.

na ní je možné jenom dočasné přežívání a stagnace. (jako v každém omezeném prostředí) expanze lidstva (a zabrání dalších zdrojů mimo tuhle planetu - mimochodem byť jen na Mars nemá cenu solární panel vůbec vozit protože tam je cca 2x míň světla a vítr tam bude ve slabé atmosféře k ničemu)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 13:18 Reaguje na Vaclav Sobr
Snažím se poctivě odpovědět na každý příspěvek mířící na mě, ale na tohle snad nemusím, že?
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

2.10.2021 18:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Mohl by jste to zkusit. Jenom se tady odsuzujeme ke stagnaci - pomalé smrti v deluzivní snaze žít v nějaké harmonii a rovnováze.

Nic takového ve vesmíru neexistuje. Jediný způsob jak překonat entropii je prostě použít na její potlačení víc a víc energie.

Stagnace a omezování - je jen sebevražda v dlouhodobém měřítku.

ze 100 největších společností na světě jich ještě před 20 lety bylo 45 procent v Evropě, teď je to ubohých 16.

Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:34 Reaguje na Vaclav Sobr
JJ, krásně jste to Hanzloidovi vysvětlil přes druhou větu termodynamickou :) Mohu vědět zdroj, odkud jste tuhle myšlenku načerpal?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 20:43 Reaguje na Vaclav Sobr
Nechápu váš pojem "stagnace".
Evropa mohutně překopává celý energetický systém, vymýšlí a buduje průmyl čistých technologií, buduje čistý dopravní systém atd. atd. atd. a ropáci, fedrující už sto let pod kotel tomu říkají stagnaci.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 21:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Evropa mohuitně nepřekopává VUBEC nic, Evropa akorát mohutně demoluje, a nyní žebrá na kolenou rusko o to tfujtfuj uhlí

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-09-30/europe-asking-russia-for-more-coal-is-set-for-disappointment
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 18:59 Reaguje na Katka Pazderů
Miluju ty, kteří lemtají dvanástiletou Ballantines, a káží vodu z kaluže. Vy jste doposud NEPARAZITOVALA na tom růstu, že ne? A nesnažíte se narvat se do politiky, abyste měla JEŠTĚ VÍCE, že ne????
Odpovědět
ms

2.10.2021 01:49
Bylo by dobré se Čechů zeptat v průběhu příštího roku, až jim dorazí za Green Deal složenky za kontinuální explozi cen elektřiny a zemního plynu a ožebračení (protože cena energie se odráží ve všech produktech a službách), jak se budou nově vyjadřovat o potřebě "záchrany planety"? Bohatí a ti, kdo na nové ideologii získají miliardy, budou pokračovat v ujišťování, že zničení stabilní energetiky v ČR i jinde je dobré pro planetu. Já jsem přesvědčen, že zbídačení lidé nakonec znovu budou ve svých kamnech pálit cokoli, co nebude drahé včetně plastů a olejových zbytků (známá "ostravská raketa". Protože když vrátíme miliony lidí na spodní část Maslowovy pyramidy potřeb, tak jim okolní svět bude zcela ukradený. A protože žijeme ve společnosti založené na perfektním fungování všech technologií, její zřejmě zcela nevyhnutelná energetická destabilizace bude mít velmi ošklkivé následky nejen pro strůjce "revoluční" ideologie Green Deal.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

2.10.2021 08:15 Reaguje na
Žádné šílenství nemá šanci přežít, přežít musí jen lidé. Tak nějak to říkají v Číně.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 08:43
Green Deal skončí stejně rychle jako započal.
Ceny ZP na 500% loňských cen, ve V.B. zkrachovalo 12 dodavatelů energií pro koncové spotřebitele, na Slovensku 3 , zde Bohemia Energy vypovídá sjednané smlouvy a nikdo se netají, že nové ceny všech dodavatelů energií budou řádně "omaštěny".
V ČR bude řev po ukončení topné sezóny, kdy lidé dostanou složenky za úhradu tepla a teplé vody.
Občanská společnost se může bránit buď legálně (volby), zde je ovšem ještě brzy, nebo nelegálně - viz hnutí "žlutých vest " ve Francii= sociální nepokoje.
Se solidní pravděpodobností nás příští rok nemusí minout ani první velký blackout, aby populace konečně seznala, co se stane, když o ryze odborných věcech začali rozhodovat politici, kteří se vymkli veřejné kontrole=
= Evropská komise.

Strašák "upečeme se" , kterým nás bombardují bruselští pomatenci bude lidem posouzen, shledán zbytečným a odhozen tak, kam patří, na smetiště dějin.
Odpovědět
VS

Va Shek

2.10.2021 08:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Užasné jak jste (opět) dokázal shrnout všechny aktuální body trollské propagandy. Jo strach se musí podporovat...

Realita je, že svět prodělal první globální pandemii a s tím se musí vypořádat. A strašit je o hodně lehčí než hledat souvislosti proč tomu tak je.

To že se to děje na celém globálním světě vám nebrání z toho obvinit EU?

PS: proč jsou naprosto všechny Vaše příspěvky plné strachu a nenávisti k EU? Prakticky už nepíšete o ničem jiném..
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 09:09 Reaguje na Va Shek
Pan Vinkler je totálně doděšený protievropskou propagandou,
patří mezi ty milióy padlých v hybridní válce.
Velmi atypická situace dneska skutečně je v tom, že i tyhle morální mrtvoly půjdou k volbám a mají potenciál pohřbít celou ČR.

"Člověk, který je demoralizovaný, není schopen vyhodnotit pravdivé informace. Fakta mu nic neříkají. I kdybych ho zasypal informacemi, autentickými důkazy, dokumenty či fotografiemi."
Jurij Bezmenov, sovětský propagandista z 80. let

Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 09:11 Reaguje na Va Shek
Skutečnost je , že jste totálně mimo a nedokážete objektivně hodnotit okolní realitu, absence dostatečného společenského vzdělání.
To, co předvádíte, odběhnout od problému a nastoupit do osobní roviny je stará známá fligna, jak odvést pozornost od předmětu diskuze někam jinam.
Zkuste něco jiného.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 09:23 Reaguje na Miroslav Vinkler
Totálně mimo jste vy, realita vás naprosto míjí.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 09:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Odpověď Va Shekovi se v plné míře týká i vás.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Realita je taková, že bydlíte v nadměrně velkém nezatepleném domě, a vytápíte jej těmi ropáckými fosily.
Odpovědět
VS

Va Shek

2.10.2021 09:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ok, bod po bodu.
1 - opravdu svět nezažil v roce 2020 a 2021 první globální pandemii která měla hluboké dosahy do ekonomické a výrobní oblasti?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 09:53 Reaguje na Va Shek
Pokud uznáte, že globální dluh činil ve II. čtvrtletí 2021 celkem 296 biliónů $ , potom s vaším tvrzením ad1) nemám problém.
Ověřit si to můžete zde:
https://www.iif.com/Research/Capital-Flows-and-Debt/Global-Debt-Monitor
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 10:07 Reaguje na Miroslav Vinkler
A komu všichni ty peníze dluží? A kdo jim pořád půjčuje??
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 10:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč se nezeptáte pana Tůmy, ekonoma a autora tohoto příspěvku na Ekolistu?
Ten přece napsal, že nám gryndýl ekonomicky vysvětlí jako odborník.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 13:19 Reaguje na Miroslav Vinkler
Já to samozřejmě vím. Ale zajímalo by mě, co si o tom myslíte vy.
Odpovědět
VS

Va Shek

2.10.2021 13:25 Reaguje na Miroslav Vinkler
Takže znova- postihla svět v letech 2020, 2021 první globální pandemie s dopadem na výrobu a tím pádem i na ekonomiku?

Proč se tu chováte jako troll? Jde o jednoduchou otázku.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 17:07 Reaguje na Va Shek
Nevím proč jste osobní, vaši domněnku jsem pouze podmínil skutečností o globálním zadlužení a nežádal nic jiného než abyste se k tomu vyjádřil také.
Odpovědět
VS

Va Shek

3.10.2021 06:59 Reaguje na Miroslav Vinkler
Znova - postihla svět v letech 2020, 2021 první globální pandemie s dopadem na výrobu a tím pádem i na ekonomiku?

Zásadní problém je, že globální dopady této pandémie dáváte za vinu EU. Dokážete to vysvětlit?
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

3.10.2021 11:00 Reaguje na Va Shek
Globální dopady měly ve středověku i morové rány nebo před sto lety španělská chřipka.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

3.10.2021 17:06 Reaguje na Karel Tejkal
Vzhledem k tomu, že státy byly kdysi ekonomicky mnohem soběstačnější, nebyly ekonomicky provázané jako dnes, tehdejší globální dopady se nemohou s těmi dnešními srovnávat. Smrt v těch dobách nebyla takové tabu jako nyní. Odvětví jako mezinárodní obchod a cestovní ruch nebyly tak intenzivní jako dnes. Lokální dopady byly tehdy ale leckde mnohem horší než dnes.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 08:59 Reaguje na Miroslav Vinkler
"Někam něubegajtě a ostantě v metro", vy jste strašílek skutečně ojedinělý, v jiném filmu říkali "zklidni hormon".

Samozřejmě tu neuvádíte příčinu těch cenových turbulencí. Tou je pokoronáčová konjunktura a dohánění výroby ve většině evropských firem a vydírání ze strany Ruska.
K tomu se jak na sviňu připojil menší výkon VE, prostě jen méně foukalo.

Tohle celé má ovšem jeden pozitivní dopad: Američani měli zase pravdu, když kritizovali Nordstream II, že Rusku se nedá věřit a kdykoliv bude moci, bude nás vydírat.
Doufám, že to dojde i Němčourům.
Také v Německu výrazně sílí hlasy, že je šílenství dnes vypínat jaderky a já odhaduji, že tam dojde k celkovému přehodnocení JE.
Prostě vypnout je, až bude země bez uhlí.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 09:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, sám jste oběti informační války zaměřené na ovládnutí mas různými způsoby.
Vaše rusofobní vidění světa je pak skvělým důkazem mého tvrzení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 09:21 Reaguje na Miroslav Vinkler
Bod A) ruské demagogie zní: "Z vlastních špinavostí obviníš nepřítele".

Doporučoval jsem vám zprávy BIS (skuteční profesionálové) nebo jakékoliv organizace, mapující ruské vměšování do amerických voleb nebo hackerské útoky po celém světě. To je vám málo??

"Sovětský svaz prohrál studenou válku, ale sovětskou propagandu nikdo neporazil a její kontinuální vliv nenarušil".

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 09:22 Reaguje na Miroslav Vinkler
"BIS – jak vyplývá ze zprávy – jasně říká, že hlavní hrozbou je Rusko a jeho tajné služby. A nezakrývá, že Rusové umí všechna ostatní rizika, která tu jsou, využít ve svůj prospěch. Nedůvěru v Evropskou unii, NATO, antiislamismus, fake news, korupci i organizovaný zločin. Analýzu hrozeb ze strany BIS je třeba brát vážně – bez náznaků o nich mluví oficiální instituce státu, která má sledování rizik v popisu práce. Už tedy nejde o zákulisní spekulace, ale o fakty podepřené a veřejně publikované zjištění".
https://www.respekt.cz/politika/bis-otevrene-varuje-pred-promorenosti-ceska-ruskymi-spiony?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=Feed%3A+respekt-clanky+%28T%C3%BDden%C3%ADk+Respekt+%E2%80%A2+V%C5%A1echny+%C4%8Dl%C3%A1nky%29
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 09:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Hlavní hrozbou je, že EU, producent pouhých 8% globálních emisí , a s dlouhodobě klesajícím ekonomickým profilem ve vztahu k jiným globálním hráčům, trpí jakýmsi sebemrskačstvím vlastní viny (průnik německého syndromu) a ve jménu "vyššího" dobra hodlá obětovat zbytky své prosperity .

Má se jednat o jakousi, téměř náboženskou oběť, aby ostatní prohlédli a následovali jí.

Takhle to ale v byznysu ani v darwinismu ani v reálném světě nechodí, vyhraje ten, kdo slabost svého protějšku využije ve svůj prospěch.

Tu loď bláznů je zapotřebí opustit, nedojde-li k razantnímu směru kurzu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 10:00 Reaguje na Miroslav Vinkler
Každá demagogie má v základu (v axiomech, dogmatech) nějakou zásadní chybu. Potom i zcela logická konstrukce dojde k chybným závěrům.

Nikdo neobětuje žádné "zbytky své prosperity".
EU prosperuje velmi dobře, (HDP druhé na světě), ovšem má malé území a jen půl miliardy obyvatel, většina infrastruktury i výrobních kapacit je dávno vybudovaných, životní úroveň má nejvyšší na světě.

Takže logicky nemůže růst tak rychle, (hlavně nemá důvod) jako třeba Čína, která nás stále dohání.

Ovšem je první, kdo pochopil důsledky klimatické změny a něco pro to dělá, jen nežvaní.

V tom je první na světě, tohle je dnes nejvážnější nebezpečí a ohrožení celého lidstva.

Vy jste četl šestou zprávu IPCC, sice jste ji kritizoval v marginálních soustavách (ne)lineárních rovnic, ale nejsem si jist, že jste pochopil její význam.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 10:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, asi popáté, podíl EU na globálním DPH se rychle snižuje.

1980...........cca 30%
dnes:..............17%
prognóza 2030......10-11%

Dejte si to do grafu a můžete odhadnout, kdy EU bude marginálním hráčem v globální ekonomice. Směrnice této křivky je doslova děsivá, vy Prosperito.

To je skutečně skvělá prosperita, navíc vykoupená neskutečným zadlužením, včetně vašeho miláčka Německa.
Hrubý dluh států EU v % HDP

Německo 70%
Francie 116%
Itálie 156%
Španělsko 120%

Ekonomické zákony nelze "oblafnout", pouze se o nich v propagandě nemluví.
Tam se mele o Rusku, jehož zadlužení je malé a jeho podíl na globálním DPH není tak katastrofický jako u EU.
Odpovědět
VS

Va Shek

2.10.2021 13:27 Reaguje na Miroslav Vinkler
Opravdu se chcete pasovat do role odborníka na globální ekonomiku?
Vidím spíš pletení základních pojmů DPH a HDP...
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 16:19 Reaguje na Va Shek
Souhlas , tady se mi to přesmyklo.
Odpovědět
VS

Va Shek

2.10.2021 19:00 Reaguje na Miroslav Vinkler
No a teď můžete opustit tyhle populistické výkřiky a pustit se do hlubšího zamyšlení nad tím co uvádíte...
Zkusil jste tyto data dát do úvahy s početem obyvatel a jeho přírůstkem, s demografickou křivkou, vnitřním zadlužováním v podobě ekologických dopadů, složením HDP atd?
Pak by jste došel možná k uplně k jiným závěrům..

Např v růstu HDP se EU plně vyrovná USA.

Proč tedy nasedáte na populistickou vlnu anti EU?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.10.2021 05:34 Reaguje na Va Shek
Va Shek, právě jsem s vámi skončil, protože jste byl chycen při lži.

a) tady je graf tvorby HDP v USA
https://fred.stlouisfed.org/series/GDP

b) tady je graf tvorby HDP v EU
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD.ZG?locations=EU

Pan Hanzl je možná prostý a ovlivnitelný, na rozdíl od vás však úmyslně nelže.
Odpovědět
VS

Va Shek

3.10.2021 07:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Asi takhle.
https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD.ZG?locations=US

V tom bude asi zakopán pes, práce s daty.

A teď si vemem co všechno má EU za nevýhody proti USA. Nemá zdroje ropy a plynu, nemá jednotný jazyk a legislativu atd.

EU je velice úspěšný projekt bez kterého by evropa nikdy nebyla tam kde je. Jistě není bez chyb, ale ty můžeme, jako její plnohodnotní členové, opravit.
Odpovědět

Viktor Šedivý

3.10.2021 11:49 Reaguje na Va Shek
Bez EU by nebyla Evropa tam kde je ... hm, ano, s tímby se dalo souhlasit.
Zůstat EHS, byla by Evropa úúúplně jinde.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 22:13 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nesouhlasím, pan Hanzl lže zcela sprostě, a stále dokola.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:08 Reaguje na Va Shek

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 13:29 Reaguje na Miroslav Vinkler
EU je v DPH druhá na světě. To na nějakých 17% nevypadá, dejte link.

Nechápu, proč se tímhle oháníte?
Indie je třeba desátá na světě, (nevím), Švýcarsko dvacáté. Budete radši žít v Indii, myslíte, že tam mají vyšší životní úroveň??

Jako rádobyekolog byste měl být rád, že se EU nehoní za výrobou plastových krámů a její prosperita jede v hi-tech oborech a čistých technologiích.

Pokud nevíte, komu státy všechno dluží, tak je zbytečné se tím ohánět.
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.10.2021 14:22 Reaguje na Pavel Hanzl
V HDP už dávno není druhá, Čína je už pár let větší.

A co se těch hi-tech oborů týče - viděl jste někdy srovnání třeba takových přihlášených patentů? Evropa na chvostu.
Nové rostoucí firmy?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 20:14 Reaguje na Viktor Šedivý
Ano, a také je třetí v počtu obyvatel. Druhá je chudičká Indie.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2021 08:41 Reaguje na Viktor Šedivý
Cha cha, nejvíce "zlepšovacích návrhů" měly u nás obory, která za komára nejvíce propadly. (elektrotechnika, dnes IT).
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 22:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Zlepšovací návrh je bolševická kategorie. S těmi přihlášenými patenty má pan Šedivý pravdu.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, v Indii například ICT a strojní inženýři MAJÍ vyšší životní úroveň než v ČR. Zkuste si zjistit, jak je pro indického inženýra snadné si najmout sluhu.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 22:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Třeba na CIA world factbook. Trojčlenku a procenta snad umíte.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:07 Reaguje na Pavel Hanzl
O jakých "výrobních kapacitách" tu proboha píšete??? Vždyt Evropa už téměř nic, kdomě aut nevyrábí!
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.10.2021 19:38 Reaguje na Daniel Višňovský
A auta za pár let povinně skončí.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 20:02 Reaguje na Viktor Šedivý
Jistě, pak ještě vyrábí blondýnky, ty moc jinde ve světě nerostou. Možná, že je zelení budou používat jako platidlo za ropu pro svá papalášská auta s výjimkou.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

3.10.2021 08:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Prosím vás ,kde jste studoval, pokud vůbec někde, ať vím kam zcela jistě nedávat své děti
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:05 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere, mýlíte se. Pan Hanzl není obětí, ale katem, a není rusofob, ale čínofil. Alespoň se tak chová.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaká konjunktura???? Kde proboha okolo sebe vidíte jakou konjunkturu? Téměř nic se nestaví, automobilky stojí, cestovky před krachem, kde vidíte jako ukonjunkturu?
Odpovědět
KZ

Karotka Z

3.10.2021 08:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase lžete, Rusko nikoho nevydira a smlouvy a plyn plní. Že EU potřebuje více a Rusko nechce je podle vás vydirani. Proč se netrefujete do Norska, které zvýšilo dodávky o celé 2%. Děláte ze sebe veřejně vola
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2021 20:01 Reaguje na Karotka Z
Vůl jste vy a s hlupáky, kteří pouze uráží a ví kulový, se nebavím.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 09:45
Které země jsou největšími emitenty CO2 na světě?

Čína s více než 10 065 miliony tun uvolněného CO2.
Spojené státy s 5 416 miliony tun CO2
Indie s 2 654 miliony tun CO2
Rusko s 1 711 miliony tun CO2
Japonsko, 1 162 milionů tun CO2
Německo, 759 milionů tun CO2
Írán, 720 milionů tun CO2
Jižní Korea, 659 milionů tun CO2
Saúdská Arábie, 621 milionů tun CO2
Indonésie, 615 milionů tun CO2

To je to, pane Hanzle, co vám evidentně nejde. Vidět svět takový jaký je, a nikoli takový jak ho vnímáte vy, evidentně propagačně zmasírovaný.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 10:06 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tohle jsem nikdy nepopíral. Nejsme největší špinavci planety.

Jenže jsme vývojově nejdál a první chápeme, kam ten šílený závod o maximální HDP vede.
Proto je EU lídrem v čistých technologií a hlavně v jejich praktickém používání.

Skutečně nejedeme v systému, kdy všichni špinavci na sebe ukazují navzájem, kdo je špinavější a kdo se má jít umýt první....(zatímco se infikují žloutenkou), tohle skutečně cením.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 10:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Zase jste mimo EU + USA jsou největšími globálními producenty syntetických odpadů poškozujícími ŽP, do kolonky odpadů m.j. zahrnuji i antropogenní emise skleníkových plynů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 13:32 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak si to proboha srovnejte. Jsme tedy největší špinavci a je potřeba plnit Green deal, nebo jsme jen marginální a je blbost se vůbec pružit??
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 18:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Na rozdíl od vás to srovnané mám. A proto tvrdím pryč s G.D. v energetické oblasti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 20:46 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jsme teda špinavci nebo nejsme?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 21:09 Reaguje na Pavel Hanzl

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
VS

Va Shek

2.10.2021 13:31 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak první věc - zkusil jste na tohle někdy koukat z jiné strany? Třeba produkce CO2 na obyvatele?

A druhá logická otázka - myslíte, že pokavaď Eu dokáže rozvinout OZE do podoby která se rýsuje (a nástup chytrých sítí, EV mobility atd je už rozjetý a perspektivní) bude to její nejvetší globálně poptávaný produkt?
Navíc může evropa odstranit svůj největší hendikep - nedostatek ropy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 13:44 Reaguje na Va Shek
Právě OZE a celý Green deal je obrovská příležitost pro chytré hlavy, výzkum a vývoj nových technologií, hi-tech ve všech myslitelných oborech a tím i pro chytrou prosperitu.

Jenže ropák to nevidí, ten je zabejčenej na ropě a uhlí, cokoliv nového je podvod a největší zlobr, dotace.

Přesně tam nás chtěli ti demagogové a špinavci mít.
A příští týden jsou volby a tohle nám může zlomit vaz. Samozřejmě ne jen v ekologii, ale v celkové hyenizaci EU a celého Západu.
Odpovědět
ig

2.10.2021 18:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Green Deal není pro chytré hlavy, ale pro ostré lokty. Chytré hlavy v tom nehrají vůbec žádnou roli, ty si vymýšlejí a dá-li bůh, něco vymyslí a dají na trh. Ale mezi tím bude přerozdělení dokončeno v tom smyslu, že většinu zajímavého průmyslu nebude vlastnit rodina Porsche, ale nějaká nová, zatím nevyprofilovaná entita, nějaký pan Dotace :-)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 20:01 Reaguje na
Chytré hlavy především prchnou tam, kde se žádný green deal nekoná. Probíhá to v přímém přenosu už pěkkných pár let.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, příležitost pro chytré hlavy, výzkum a vývoj, je pouze v rostoucí ekonomice. výzkum a vývoj se ve firmách financuje z čistého a zdaněného zisku. A jaksi realita je taková, že v důsledku snah omezit CO2 Evropy na poli toho rozvoje hi-tech zaostává.
Odpovědět

Viktor Šedivý

2.10.2021 14:26 Reaguje na Va Shek
Poptávaný produkt? Který blázen by si kupoval nepříčetně drahé (budeme drazí, všechno z Evropy bude drahé) technologie, "díky" kterým bude moci vyrábět elektrickou energii dráž a méně spolehlivě?
Odpovědět
ig

2.10.2021 19:04 Reaguje na Viktor Šedivý
Všechno z Evropy je nepříčetně drahé už dlouho. Vzpomínám na program Phare, v raných devadesátkách jsem pro kohosi dělal technickou stránku jakéhosi inovačního projektu a podmínkou byl nákup technologií výhradně evropského původu. Dodal jsem dvě verze projektu, racionální kde se nakupovalo z Taiwanu nebo (tehdy ještě to šlo) z USA a politicky korektní, kde bylo všechno od evropských dodavatelů. Krom toho, že tu druhou verzi vůbec nebylo snadné poshánět dohromady, byla asi tak 10x dražší.
Odpovědět
JO

Jarka O.

3.10.2021 10:00 Reaguje na
To je tragické a odporný příkaz. A také hlavní důvod, proč východ se nikdy nedostane na úroveň západu EU a důkaz, že EU je jen o byznysu vyvolených. Životní úroveň ano, jen někde. O ekologii nešlo nikdy. Jinak nechápu uvaleni cel na solarni panely a kolektory z Číny, které se za levno dovážely kolem r. 2010 a evropské firmy u EU prosadily během pár let ta cla.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:17 Reaguje na Viktor Šedivý
Největší bžunda je ta, že i ty blbé FV panely Evropa neumí vyrobit, vyrábí se z čínského uhlí, a dopravují je do Evropy korejské lodě za pomoci arabské ropy :) To je panečku ta páně Hanzlova "energetická soběstačnost" :)
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 16:17 Reaguje na Va Shek
ad 1) to víte, že ano. A právě v tom je největší handicap řešení ,které se jmenuje G.D.
Totálně a špatně zvolená metodika !!! Vytrhnout z mozaiky nejlesklejší sklíčko CO2 ,a tomu podřídit celou strategii je naprosto špatný postup. /sice to chtěli napravit zavedením tzv. cirkulární ekonomiky, ale zůstalo jen o proklamace, uhlíková stopa je na tom obdobně apod./

ad 2) koncept chytré sítě je v podstatě strkání kostlivce do skříně, podstatou je , že když bude energie málo, začnou se odpojovat méně důležitá zařízení -- nic jiného to v praxi na straně odběru není --
EV mobilita - další průser, politický tlak na její urychlené a totální nasazení , bohatě dotováno z veřejných rozpočtů doslova na dluh , kriticky poškodí životní prostředí honem za kovy od kobaltu přes mangan až třeba lithium.
A ukažte nám jedinou firmu,která tržně likviduje autobaterie typu Tesla. Není !!! Je levnější zakopat starou a koupit novou než recyklovat. To vám neřekli ?

Největším nedostatkem Evropy je absence skutečně realistického pohledu na problematiku dalšího trvale udržitelného rozvoje společnosti .
Nedostatek ropy je proti tomu doslova banalita.
Pokud zvolíte špatnou strategii hry, nepomůže vám sebelepší taktický fígl , prostě půjdete z kola ven.
Odpovědět
VS

Va Shek

2.10.2021 19:10 Reaguje na Miroslav Vinkler
Koncepce chytrých sítí je spíše budoucnost. Je to trochu jiný level než dnešní HDO vzniklé z důvodu neschopnosti regulace velkých zdrojů a tím vytvořené umělé hatlání elektřinou.
EV mobilita (opravdu nevím proč používáte sprostá slova..) je budoucnost která nastupuje opravdu brutálním tempem. Důvod dotací je převážně jediný a to udržet se v čele pokroku před konkurencí.
Tržní recyklace zatím neběží ve velkém z jediného důvodu. Zatím není dostatek baterií k recyklaci.

Je zarážející, proč tu tolikrát pakujete tvrzení která mají původ u pochybných webů a o sám se odvolávátě na odstup ode reality
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 20:12 Reaguje na Va Shek
Elektromobilita nastupuje skutečně brutálně z jediného důvodu - brutální podpora z veřejných rozpočtů na ideovém základě.
-------------
Tržní recyklace není protože baterek je málo ? To jste mě rozesmál.
FV panely nebo vrtule VE jsou v dostatečném množství , ale nikdo je tržně nerecykluje. Pokud ano- uveďte identifikace firem.

Dalším vtipem je vaše tvrzení "Důvod dotací je převážně jediný a to udržet se v čele pokroku před konkurencí."
Dotace nemají v podnikatelské branži co dělat, doslova ničí tržní prostředí a je to prostředek korupce a klientelismu. (viz dotace solárů, viz korupce v regionálních ROP v ČR apod.)

Bohužel pouze papouškujete jakési vize ,které se při bližším pohledu rozplynou jak pára nad hrncem.

Pochybné weby ? Zatím jsem číselné údaje uvedl pouze sám a kdokoli si je může ověřit.
Z vás , stejně jako z pana Hanzla, nevypadlo nic co by se tomu jen vzdáleně podobalo, mimo obecná tvrzení typu "Máňa od vedle povídala a je to směroplatný".



Odpovědět
VS

Va Shek

3.10.2021 07:27 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tak jste trollskou agendu dokončil?

Nejedná se o žádnou brutální podporu, ale podporu která dává evropským výrobcům šanci v době kdy její největší konkurent Čína tuto podporu dává na rozvoj EV taky.
FV panelů je také ještě nedostatečné množství na tržní recyklaci a to z důvodu jejich neočekávaně dlouhé životnosti.
VTE jsou z velké části recyklovatelné, lopatky je přiznaný problém, ale již jsou vymyšlené výrobní postupy tak, aby následující generace lopatek šlo plně recyklovat.

Zmíňky o dotacích FVE v ČR s pohledu globálních ekonomik jsou trochu o něčem jiném. Možná jen ukazují, jak nesmyslné je v českém politickém prostředí uvažovat o stavbě za stovky miliard..

Chytré sítě a předpotopní HDO z důvodu nemožnosti regulace velkých zdrojů nic?

Nemám problém vše co tvrdím doložit daty a odkazy.
Vybrat si jedno kritérium "HDP" a podle toho soudit stav EU vůči světu je silně zavádějící. Náměty na zamyšlení jsme vám dal. Proč tyto náměty nechcete dál rozvádět a místo toho utíkáte k populistickým heslům je spíš další otázka co si musíte zodpovědět sám.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 10:09 Reaguje na Va Shek
No, zatím jste žádná tvrdá data ani odkazy nedoložil, a pouze tu ideologicky rypákujte.
Odpovědět
VS

Va Shek

3.10.2021 11:12 Reaguje na Daniel Višňovský
Odkaz ukazující omyl pana Vinklera v porovnání růstu HDP EU a USA jste přehlédl?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 10:07 Reaguje na Va Shek
"Opravdu brutálním tempem" - no, víc už toho psát nemusíte. Vyjděte před barák, a můžete ty elektromobily počítat :) Jo, a také zkuste započíst ty elektrické traktory, kombajny, buldozery, jeřáby, nákladáky, vozy na údržbu silnic, atd.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:12 Reaguje na Va Shek
No, to je dost hloupé kriterium, protože jiné části světa znásobují počet svých obyvatel v průběhu pár desetiletí. A další, těžko se můžete srovnávat se zeměmi, kde se nemusí v zimě topit, že.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 11:57
Jak se bude-žít v klimaticky neutrální společnosti ?
Asi takto.

Velkoobchodní ceny elektřiny na pražské energetické burze dál trhají rekordy. Cena na příští rok zakončila poslední zářijový den na rekordní hodnotě 132,93 eura (asi 3365 Kč) za megawatthodinu (MWh), uvedla dnes středoevropská energetická burza Power Exchange Central Europe (PXE) na svém twitteru.
Upozornila, že během čtvrtečního dne se ceny pohybovaly dokonce nad hranicí 135 eur/MWh, což znamená nárůst o více než 150 procent od začátku roku. Ještě výrazněji roste velkoobchodní cena plynu, vyplývá z dat burzy.

Raketový růst velkoobchodních cen plynu je podle analytiků spolu s vysokými cenami emisních povolenek hlavním důvodem rekordních burzovních cen elektřiny.
Podle dat burzy PXE je velkoochodní cena plynu s dodávkou příští rok proti začátku letošního 3,5násobná a činí 57,7 eura/MWh. "Aktuálně se ve čtvrtek cena plynu na další den vyšponovala až k 95 eurům za megawatthodinu. Loni to bylo necelých 13 eur/MWh.
To je nárůst o astronomických 650 procent," upozornil ve čtvrtek večer server Hospodářských novin.
====================================================================

Vinnej, nevinnej, berte to po řadě !
(Jaroslav Hašek, Osudy dobrého vojáka ŠVejka)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 13:37 Reaguje na Miroslav Vinkler
Vy máte pocit, že žijeme v klimaticky neutrální společnosti? fakt? Tak proč se můžeme podělat z nárůstu ceny emisních povolenek a fosilního plynu?

Fakt si nemyslíte, že tam žádné takové položky už figurovat nebudou?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

2.10.2021 16:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Na rozdíl od vás netrpím pocity. Nejednou jsem prohlásil, že jsem pro dekarbonizaci společnosti (v tom se shodují snad všichni), ale absolutně nesouhlasím s postupem, který byl zvolen.
Zoufale neodborný a ani teoreticky neobhajitelný. To je skutečně výplod chorého mozku blouznícího v horečkách.
Odpovědět
ig

2.10.2021 19:07 Reaguje na Miroslav Vinkler
Souhlasím. Myslím, že tady na diskusích nenajdete nikoho koho by nepotěšilo omezení spotřeby fosilních paliv, i když důvody se mohou různit. Ale použité metody k tomu vůbec nevedou, maximálně jsou s to zastřít skutečný stav bez návrhu řešení.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:56 Reaguje na
Produkce CO2 a spotřeba fosilních paliv probíhá v Evropě už od roku 1981, a je na úrovni roku 1968.

https://vlkovobloguje.wordpress.com/2021/09/17/potrebuje-green-deal-lez/
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:57 Reaguje na
Pardon, pokles produkce CO2 a pokles spotřeby fosilních paliv je správně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 20:51 Reaguje na Miroslav Vinkler
Tady by bylo potřeba napsat, jak si tu dekarbonizaci teda představujete vy.

Velmi ilozorního mastodonta JE za 20 let jste už uváděl, ten ale neřeší VŮBEC NIC. A dál? Co zítra, za rok, dva, pět, deset??
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 21:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Není potřeba dekarbonizovat, je už dost dekarbonizováno. V roce 1981 žádné GW nebylo, a Evropa produkovala toho CO2 více, než nyní. Rovná se, produkce toho evropského CO2 nepřispívá ke globálnímu oteplování, nebo ještě jinak, je prokazatelné, že díky dynamice produkce evropského CO2 dochází k ochlazování.

https://vlkovobloguje.wordpress.com/2021/09/17/potrebuje-green-deal-lez/
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 19:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Já si nemyslím, že žijeme v klimaticky neutrální společnosti, já to VÍM. Kde jste vy zelení mudrcové byli v roce 1981, když byla ta produkce CO2 v Evropě nejvyšší, co? Tenkrát byla jaká byla, nikde žádné oteplování, a pokud je doloženo, že se produkce výrazně snížila, a otepluje se, pak za toto není odpovědný CO2 produikované Evropou. Můžete se vztekat, můžete prskat, můžete třeba zklopat starou a zfackovat spratky, ale pravdu prostě neumlčíte.

https://vlkovobloguje.wordpress.com/2021/09/17/potrebuje-green-deal-lez/
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

3.10.2021 11:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Klimaticky neutrální byla pravěká společenství lovců a sběračů.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

2.10.2021 18:05
Stačí se vrátit ke kořenům a poděkovat našim předkům, že vypouštěním skleníkových plynů oddálili nástup další doby ledové. A nám stačí v nastoupeném trendu pokračovat, neboť příznivé důsledky dalšího oteplení převažují nad důsledky negativními. Ukazuje nám to historie, kde teplé periody (byly teplejší než je dnes) byly snad vždy obdobím hojnosti a chladná období dobou hladomorů a nemocí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

2.10.2021 20:54 Reaguje na Richard Vacek
Dejte link na ta teplejší období (ne druhohory) a ukažte v tom grafu, kdy naposled bylo tepleji o +5°C, které nám vypočetli klimatologové do konce století.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

2.10.2021 21:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Klimatologové vypočetli, ale to neznamená, že majú pravdu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2021 08:49 Reaguje na Vladimir Mertan
Klimatologové svoje modely počítají už od 60. let a tak si velmi dobře můžou ověřit, která metodika je ta správná.
Ale dokonalé není nic, zatím měli pravdu spíše klimaalarmisté:

"Někteří vědci popisují, že tyto extrémní povětrnostní události vedou k pochybnostem o rychlosti vzniku extrémních událostí v modelech použitých pro sepsání zprávy IPCC, když se ukazuje, že reálné zkušenosti jsou závažnější než současný vědecký konsensus.[18]"
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0est%C3%A1_hodnot%C3%ADc%C3%AD_zpr%C3%A1va_IPCC#cite_note-16



Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.10.2021 21:05 Reaguje na Pavel Hanzl
V roce 1981 bylo chladněji, ale EU vypouštěla o polovinu CO2 více, než nyní. Z toho jaksi vyplývá, že pokud chcete teplotu stejnou, jako v roce 1981, pak se musí produkce CO2 o polovinu NAVÝŠIT, mysliteli.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

2.10.2021 20:57
Poďme si pre istotu zopakovať, čo sa zmenilo v počasí za 100 rokov. Aký bol rok 1921? Nechajme sa prekvapiť, bolo rekordne sucho, v lete rekordne teplo, povodne a tornádo F3.
https://www.in-pocasi.cz/clanky/vyznacne/rok-1921-30.8.2021/
"První tropické teploty dorazily na začátku června a hned je doprovodily silné bouřky. Hned 1. června postihla přívalová povodeň Jeseníky. V oblasti Červené Hory během dvou hodin spadlo při bouřce 136 mm srážek (Štekl et al., 2001). Celkově se potom úhrn za 24 hodin blížil 200 mm. Vodní proud strhl všechny mosty a mnoho domů v oblasti. K tomu přispěly hlavně značné sesuvy půdy ze svahů (koryta řek zahradila sesunutá půda, která následně vyvolala obří záplavovou vlnu). "
"Po řádění bouřek na začátku měsíce se postupně ochladilo a přišlo klidnější počasí. Ve druhé polovině července ovšem přišla vlna veder. Celý týden se teploty dostávaly vysoko nad 30 °C. V Teplicích naměřili dokonce až 37,1 °C. V Praze Klementinu bylo až 34,7 °C (v té době činilo absolutní maximum v Klementinu 37 °C z roku 1793). Dne 29. července byla dokonce na řadě stanic naměřena vůbec nejvyšší průměrná denní teplota vzduchu. Například na Lysé hoře dosáhla průměrná denní teplota vzduchu 26,6 °C, což je rekord, který zde dodnes nebyl překonán (lysahora.cz). Spolu s úmornými vedry byl červenec velmi suchý."
"Jen o pár dnů později zasáhlo Ostravsko od Poruby (Orlové) přes Petřvald po Radvanice silné tornádo. To se vytvořilo na bouřce, která přicházela od severovýchodu. Zpětně lze tornádo hodnotit jako o síle F3 na Fujitově stupnici (tornada-cz.cz). Lidé tu pozorovali černošedý trychtýřovitý sloup, který se snášel z bouřkového nebe. V Porubě, kde podle očitých svědků katastrofa začala, smetlo tornádo střechu 9 stavení. Nejvíce škod způsobilo v oblasti Petřvald, kde silně poškodilo 14 domů. Neodnášelo jen střechy, ale i bořilo zdi horních pater domů."
Odpovědět
VS

Va Shek

3.10.2021 07:32 Reaguje na Vladimir Mertan
Tak nevím, ale když rozkliknu váš odkaz je hend na začátku tato věta:
"Nutno podotknout, že co tehdy pozorovatelům přišlo jako velmi teplý rok, my bychom v posledních 30 letech hodnotili naopak jako chladný rok."

Co jste tím chtěl tedy říci?
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

3.10.2021 08:14 Reaguje na Va Shek
Je to na zváženie. Veľmi slabá zima s častými teplotami nad 10 stupnov + horúce a veľmi suché leto by malo dať chladný rok. Môžeme sa na to pozrieť rôznymi pohľadmi.

1) Extrémne udalosti v počasí sa vyskytovali aj budú vyskytovať bez ohľadu na priemernú ročnú teplotu.

2)Merania v minulosti neboli zaťažené efektom tepelného ostrova mesta a súčasné merania sú nadhodnotené. Stanice nachádzajúce sa mimo mesta sú predsa len v kultúrnej krajine, ktorá bola tiež veľmi zmenená hlavne vytvorením veľkých polí bez vysokej vegetácie.

3) Zmierňujúci komentár pridali autori iba preto, aby článok neodporoval a neoslaboval súčasné teórie o údajne prebiehajúcich klimatických zmenách.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

3.10.2021 08:43 Reaguje na Vladimir Mertan
Jééé, to je tak směšné, jak se snažíte vykličkovat. :D :D
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.10.2021 05:54
Ještě bych závěrem chtěl podotknout, že sám nadpis článku "Jak se bude žít v klimaticky neutrální společnosti?" je nesprávný.

Autor tím asi mínil 0vé emise CO2 , avšak jaksi pozapomněl , že antropogenní změny zemského povrchu (souše i moře) přinášejí i změnu fyzikálních parametrů povrchu a také vedou ke změně klimatu.

Navíc představa, že lze násilně vynutit přechod společnosti z fosilu na OZE během deseti let je :
a) nesprávná
b) ve svých důsledcích ještě škodlivější k ŽP než kdyby se nedělalo nic

Slůvkem "násilně" nemyslím fyzické násilí, ale Green Deal a jeho realizaci v praxi.
Žádná dekarbonizace v jeho smyslu se konat nebude, protože bude seznáno, že jde o fikci a nikoli reálnou možnost. Bohužel na nepovedený start doplatí nejvíce evropská občanské populace razantním poklesem životní úrovně.
Odpovědět
VS

Va Shek

3.10.2021 07:46 Reaguje na Miroslav Vinkler
Opět strašení - větu: " evropská občanské populace razantním poklesem životní úrovně." lze číst takřka na všech fórech českého internetu bez toho aby jí někdo dokázal vyargumentovat a dát nějak do souvislosti s tím, že planetu postihla první globální pandemie což má obrovské dopady na vše. A to rozhodně větší vliv než je vliv jakéhokoli rozhodnutí EU.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.10.2021 08:20 Reaguje na Va Shek
Opět snůška nepravdivých tvrzení.

1) morové pandemie ve středověku znamenala v Evropě úmrtnost 1/3 populace , proti tomu je váš covid bezvýznamný

2) G.D. přímo vedl k současné energetické krizi ,bezprecedentní od první ropné krize ve světě.(1973)
Pokud se vám současné 50% navýšení energií jeví jako blahodárné pro kvalitu života občanů EU , potom jste skutečně dosáhli svého.

Svádět současný cenový šok energií na covid je propagandistickým trikem , doslova goebleessovského formátu.
Nutno podotknout , že G.D. kráčí ruku v ruce s EU/USA finanční politikou tzv. kvantitativního uvolňování, t.j. tiskem ničím nekrytých měn v řádech bilionů $,€ .

Současný globální dluh 296 biliónů $ je nesplatitelný , největšími dlužníky jsou USA + EU a představa, že se největší dlužníci dále proinvestují do "klimatické neutrality" je analogická ke středověké fikci , honem za kamenem mudrců, který pouhým dotekem změní jinou látku na zlato.




Odpovědět
VS

Va Shek

3.10.2021 08:48 Reaguje na Miroslav Vinkler
Opravdu chcete porovnávat ekonomiku středověku a globální ekonomiku dneška?.....

Opravdu chcete tvrdit, že jedno rozhodnutí EU dokázalo mít tak zásadní dopad na globální cenu energií a komodit a dokázalo zastínit vliv světové pandémie? Není to trochu v rozporu s tím co zde jinde tvrdíte o nastávající bezvýznamnosti EU?


Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2021 08:57 Reaguje na Miroslav Vinkler
Komu teda USA - Eu (taky Čína, Rusko a všichni ostatní) ty obrovské peníze dluží??
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.10.2021 09:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč se neptáte ekonoma, pana Tůmy, který se nabídl, že nás úskalím klimaticky neutrální společnosti jako ekonom provede?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 10:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Investorům.....třeba lidem, kteří si spoří na důchod. Ale to je na Vás moc složité.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.10.2021 09:17 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pochopitelně, že chci , snad mi nechcete tvrdit, že současná společnost není článkem posloupnosti vývoje společnosti, a to nejen od středověku, ale zajisté i antiky.

Opravdu chci tvrdit, že politické rozhodnutí v této otázce má tento dopad na dnešek. Lze srovnat s bolševickým experimentem na vybudování beztřídní společnosti jehož důsledky vidíme dodnes.

A prosím nestrašte tady pandemií koronaviru, porovnáte-li počet obětí s počtem mrtvých např. u dopravních nehod , zjistíte , že jde o souměřitelné počty ? (1.4 mil.osob/rok, tedy za posledních deset let 14 mil., nebo podvýživy - 1mil. dětí ročně).

A nevkládejte mi do úst, co jsem neřekl - bezvýznamnost EU - to jste sklouzl do rétoriky Rádia Jerevan.
Odpovědět
VS

Va Shek

3.10.2021 11:10 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pandemii covid neuvádím z důvodu strašení, ale z důvodu tvoření celkového pohledu. Tato první globální pandemie měla na ekonomický chod světa naprosto zásadní dopad. Proto je dnes spuštěna vlna inflace atd. Celkové dopady budeme moc hodnotit až s velkým časovým odstupem.
Porovnávat stav provázanosti dnešní ekonomiky s časem středověku je zvláštní. Situace byla naprosto jiná, ale jistě se o to můžeme pokusit. Podle dobových zdrojů přišla změna společnosti a vlna inflace po morových ranách také.

Proč jste ve svých argumentacích ochotný dojít k takovým extrémům jako porovnávat dnešní stav ekonomiky se středověkem je jen další dotaz na vás.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.10.2021 13:55 Reaguje na Va Shek
Nepopírám, že kovidová pandemie neměla vážný dopad na globální ekonomiku, to skutečně měla.

V žádném případě však neměla vliv na zdroje energií a jejich distribuci, vzato přísně logicky najednou mělo být energií více neboť poklesly odběry.
Současný nedostatek energií je dán většinově odstavením jaderných a fosilních zdrojů v kombinaci s fluktuacemi OZE ,závislými na počasí a politickým tlakem na banky, aby nefinancovaly "špinavou" energii.

Dokonce si dovolím tvrdit, že G.D. je přímo odpovědný za současný stav.
Nepřímo to lze doložit i tím, že od ropné krize 1973 (opět politické rozhodnutí OPEC) nikdy do současnosti k takovým turbulencím v energetice a jejich cenách nedošlo, není-liž pravda?

Pokud se vzdáme možnosti porovnávat kolapsy ekonomik na základě věrohodných informací (a ty k dispozici jsou) , účelově směřujeme k tomu, aby současnost nemohla být zkoumána . Což není nic jiného než snaha svést odpovědnost za současný stav na "náhodné" a "nepředvídatelné" okolnosti a skutečné viníky postavit mimo podezření.
Odpovědět
VS

Va Shek

3.10.2021 14:44 Reaguje na Miroslav Vinkler
Opět jednoduchá otázka. Opravdu během letošního srpna kdy začla růst cena ele. na burźe došlo k odstavení tolika zdrojů v EU?

A nebo je to trochu jinak?
Začla růst cena plynu - dopad pandémie a kombinace techniky v Norsku s tlakem Ruska na zprovoznění NS2
Došlo k růstu cen emisních povolenek z důvodu toho, že energetické firmy špatně odhadl vývoj situace na trhu vlivem pandémie.
Pokavaď chcete vycházet z historie opět narážíte na to co říkám celou dobu. Nikdy v historii nezasáhla naprosto dokonale globálně propojenou planetu pandémie globálního rozsahu.

Odpovědět

Viktor Šedivý

3.10.2021 17:51 Reaguje na Va Shek
Emisní povolenky jsou ale nástroj politického tlaku, jejich cena nemá s trhem mnoho společného.

A cena plynu roste mj. protože dodavatelé vidí, že jsme v ideologické pasti a že ceny klidně zvýšit můžou, protože my se střílíme do nohou seč to jen jde.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.10.2021 18:01 Reaguje na Viktor Šedivý
Sama forma zavedení a obchodování s emisními povolenkami a umělými úpravami jejich počtu EK (Uršula se podívá z okna) je obrovská hrubka. Nerozhoduje trh, ale úzká skupina lidí mimo veřejnou kontrolu. Což pochopitelně svádí k úvahám o "nestrannosti" takového rozhodování.
Odpovědět
VS

Va Shek

3.10.2021 21:49 Reaguje na Miroslav Vinkler
Stačilo by místo vašeho neustálého utíkání od otázek odpovídat. Možná byste pak mohl získat reálnější názor na tuto problematiku.
U růstu HDP EU a USA se vám to snad již podařilo?

Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.10.2021 17:57 Reaguje na Va Shek
Zasáhla, černý mor, přišel z Mongolska/Číny a výrazně redukoval evropskou populaci.
Můžete se podívat na relevantní informace--světová pandemie.

A mezi námi -- pokud by nedošlo ke zbrklému odstavování fosilních elektráren, nebylo by zapotřebí jejich náhrady ruským ZP+ kompenzační zdroje pro OZE.

K té burze, Gazprom EU nabízel dlouhodobé kontrakty za pevnou cenu m3 ZP.
EU odmítnuto s tím, že se pojede na swapové ceny ,t.j. okamžité burzovní.
Dokonce kvůli tomu proběhl soud, který Rusové prohráli.

Tak kdo to pohnojil ?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 22:07 Reaguje na Va Shek
A nedošlo?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2021 08:58 Reaguje na Miroslav Vinkler
Netušil jsem, že do roku 2050 nám zbývá 10 let....
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.10.2021 11:26 Reaguje na Pavel Hanzl
To nám nezbývá ani náhodou, dnešní titulky ve V.Británii jsou :

Energetický regulátor říká, že plynová krize není jeho vina

Tisíce zákazníků energií čelí šokům z vyúčtování

Kolaps energetických firem zasáhl 1,5 milionu zákazníků
---------------------

A tady je jeden z mnoha komentářů ve stejném duchu ,který napsal jakýsi nešťastný Dave :

"Můj účet za plyn a elektřinu vyletěl ze 150 liber za měsíc na 262 liber za měsíc, jak je to vůbec možné? "

Snad si pane Hanzle nemyslíte, že vás to mine ? A pak teprve začne celospolečenská debata o Green Dealu.
Odpovědět
VS

Va Shek

3.10.2021 14:36 Reaguje na Miroslav Vinkler
Opravdu považujete komentáře pod články za relevantní zdroj informací?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 16:20 Reaguje na Va Shek
A vy ne??? Tyto jsou totiž tak říkaje přímo z terénu, a specielně toto popisuje konkrétní důsledek.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 16:20 Reaguje na Va Shek
A vy ne??? Tyto jsou totiž tak říkaje přímo z terénu, a specielně toto popisuje konkrétní důsledek.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.10.2021 17:49 Reaguje na Va Shek
Komentáře pod články vyjadřují názory veřejnosti, a proč bych měl pochybovat, že Dave je nešťastný, když mu zálohy vyletěly na 175% původní výše zálohy ?
Nikdo by nejásal a názory Čechů po topné sezóně u zdrojů na zemní plyn G.D. velebit nebudou.
Odpovědět
VS

Va Shek

3.10.2021 21:46 Reaguje na Miroslav Vinkler
Komentáře pod články jsou z velké části tvořeny trolly.
To, že jsou diskuze uměle přiživovány a slouží jako další prostředek pro reklamu a nebo ovlivňování je dnes naprostý základ informační gramotnosti.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 22:05 Reaguje na Va Shek
Správně, ještěže jste se k tomu přiznal. To vy a Hanzl tu uměle přiživujete diskusi, a plácáte nesmysly, které si navzájem odporují.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.10.2021 06:12 Reaguje na Va Shek
Tady máte český web se článkem
cena-elektriny-jeste-vyskoci-norum-dochazi-voda-v-baterii-evropy-

dostupné zde :
https://www.seznamzpravy.cz/diskuze/cena-elektriny-jeste-vyskoci-norum-dochazi-voda-v-baterii-evropy-176213

kde je bohatá veřejná diskuze na téma.

Můžete si ji projít a nám nevědomým předložit některé komentáře trolů s vaším konkrétním hodnocením ??

Jsem amatér na poli hybridní války a lekce odborníka by mi otevřela oči.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2021 19:54 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nevím, co pořád dokola mudrujete nad nad Green dealem.
Vy sám píšete, že hlavní podíl na té cenové explozi mají ceny uhlí a plynu. Taky v našem ropákistánu jdou ceny nejvíce nahoru.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.10.2021 20:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslete hlavou - pokud část klasických elektráren zavřu a současně "upravím" cenu emisních povolenek , je energie méně a její cena jde nahoru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2021 21:55 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ceny energií jdou nahoru taky výrazně v Číně.
Možná i jinde na světě. Ten grýndýl je fakt sviňa.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.10.2021 06:04 Reaguje na Pavel Hanzl
To je, a nakonec to došlo i vám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.10.2021 08:39 Reaguje na Miroslav Vinkler
Jenže v Číně žádný nemají! Jak to teda dělá? Jako koronáč, žlutý mor?
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

3.10.2021 20:41
Opravdu mě překvapuje tak obsáhlá diskuse k něčemu, co autor zatím jen slíbil, ale neposkytl - představit řešení. Zatím nám jen řekl, že se nemusíme ničeho bát - díky, to jsem opravdu při domýšlení dopadů do života rodiny během budování klimaticky neutrální Evropy potřebovala. A teď prosím ta praktická, použitelná a přežitelná řešení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.10.2021 22:00 Reaguje na Marcela Jezberová
První si zvolit normální, kompetentní vládu demokratických politiků, ne tu příšernost, co máme dnes.
Pak se snažit dost vydělávat a s energiemi šetřit, stejně jak s penězi.
Kopírovat vše dobré ze zemí, které jsou dál a bohatší (Západní Evropa).
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

3.10.2021 22:07 Reaguje na Pavel Hanzl
A kdo jsou podle Vás ti normální kompetentní politici? Hitler, Zelení + čerti?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.10.2021 06:23
Jak česká veřejnost vnímá současné energetické problémy ?
Asi takto .

Seznam.cz , článek "Elektřina bude ještě dražší..."

z Diskuze:
Vladimír Kříž
Před 11 hodinami

"Zde je jasný příklad toho, jak ekoterorismus rozvrací ceny energií, když se někdo spoléhá jen na vítr, vodu, či slunce. Zcela holý nesmysl tedy vypínat ostatní elektrárny, když tyto nevyzkoušené novinky a systémy neprošly důkladnými testy. A ani to nestačí. Viz. v loňském roce, ve Švédsku zasypal sníh solární panely a přestal foukat vítr. Byli na štíru a prosili, aby lidi neluxovali. Potupa ve 21. století, co? Jako v rozvojových zemích, světlo jen několik hodin denně. Ve vyspělé západní Evropě. Tak to je. A teď v Německu chtějí příští rok vypnout jadernou elektrárnu. Pánbůh s námi se všemi. Nepotřebujeme k ničení nás sebe samých teroristy Islamisty, stačí naši evropští ekoteroristi. Ty to za ně vezmou a budou nás šikanovat."

535 hodnocení, z toho 527 kladných ,8 záporných

Odpovědět
VS

Va Shek

4.10.2021 06:49 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ano pane Vinklere, diskuze na novinkach je asi váš zdroj informací. Asi proto jste plný strachu a neznate základní ekonomické pojmy a údaje.

Tak jen znova pro vás, to že do diskuzí na internetu zasahují trollove a roboti je známá věc i pro studenty základních škol.

Odpovědět
PE

Petr Eliáš

4.10.2021 10:17 Reaguje na Va Shek
Na toto si musíte zvyknout. Hodně místních diskuzních ,,odborníků,, se ohání podivnými zdroj. Jako novinky.cz jsem tu asi ještě neviděl, ale ani se tomu nedivím. :D
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist