https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-tuma-jak-by-v-klimaticky-neutralni-spolecnosti-mohlo-vypadat-bydleni-a-vytapeni
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Tůma: Jak by v klimaticky neutrální společnosti mohlo vypadat bydlení a vytápění?

18.10.2021
Na ilustračním snímku pasivní dům se zelenou střechou v Dubňanech.
Na ilustračním snímku pasivní dům se zelenou střechou v Dubňanech.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Úsporné bydlení / Česká rada pro šetrné budovy
Asi 40 % domácností v ČR je napojená na síť dálkového vytápění z teplárny, ostatní mají nějaký svůj zdroj vytápění, většinou kotel na plyn, uhlí nebo peletky. Teplárny většinou spalují uhlí, některé plyn a menší kotlíky mají na biomasu nebo na odpad. V menších obcích má každý rodinný dům svůj kotel, bytovky můžou mít jeden společný zdroj, ve větších obcích může být výtopna, ve městech s průmyslovými odběrateli bývají velké teplárny s kombinovanou výrobou tepla a elektřiny... zásobování budov energií je prostě pestrá záležitost. Klimaticky neutrální společnost však bude mít jeden výrazný jednotící prvek - budovy nebudou spotřebovávat žádnou nebo jen pouhý zlomek energie.
 
Nové budovy se budou stavět v minimálně pasivním (spotřeba energie na vytápění méně než 15 kWh na m2 na rok) až nulovém/aktivním standardu, kdy budova pracuje s vlastními zdroji tepla a žádné zdroje zvnějšku nebude potřebovat.

Stávající domy se rekonstruují. Důraz budou architekti a stavebníci klást na energetiku. Budovy budou pečlivě zateplené, budou mít řízené větrání s rekuperací, zelené střechy, budou využívat vnitřní tepelné zdroje (lidi, spotřebiče), maximalizovat solární zisky skrz okna a fototermiku včetně stínění v létě a vyrábět si elektřinu z fotovoltaických panelů.

Větší plochy se budou vytápět tepelným čerpadlem, při tuhých mrazech se bude dotápět dřevem nebo elektřinou. Návrh a stavba takové budovy vždy bude záležet na místních podmínkách, orientaci a využití budovy, ale vždy budou potřebovat jen minimum energie zvenčí. Tím pádem nebude možné stavět prefabrikované domky, které snížily ceny, ale na druhou stranu úsporná budova ušetří za energie.

Výtopnám a teplárnám se trochu změní role a i když něco takového politik nikdy neřekne, některé z nich zaniknou nebo se výrazně zmenší. Proč mít taky 100 MW kotel, když domácnosti budou odebírat pouhé minimum energie?

Také přijdou o řadu průmyslových zákazníků, kteří se elektrifikují a nebudou potřebovat tolik tepla a páry.

Obcím a čtvrtím budou dodávat teplo větší tepelná čerpadla, pokud možno v synergii s odpadním teplem například ze serveroven a elektrolyzérů.

Městské teplárny budou spalovat komunální odpad (ale i toho bude velmi málo), budou sloužit jako akumulátory skrze elektrokotle (což je v podstatě drát ve vodě, který ji může ohřát v případě, že bude v síti přebytek elektřiny).

Některé odvážné studie uvádí, že se v teplárnách může spalovat zelený vodík, ale to už asi vyjde levněji postavit si pasivní dům.

Co může udělat systém?

Zajistit dostatek OZE pro tepelná čerpadla, podporovat úsporné prvky ve stavbách (například Novou Zelenou úsporám) a načrtnout jasnou perspektivu, jak se bude vyvíjet energetický standard pro budovy (například od roku 2030 bude lze stavět budovy se spotřebou XX Kč/m2/rok, od roku 2040 YY Kč/m2/rok…).

Podpořit družstevní výstavbu v pasivním standardu. Obce a města budou stavět sociální bydlení rovněž v pasivním standardu.

Stát by měl jít příkladem a snížit spotřebu energií ve veřejných a státních budovách na minimum. Stát by měl poskytovat energetické poradenství obcím.

Co můžete udělat vy?

Mít přehled v tom, kolik energie spotřebuje váš rodinný nebo bytový dům/byt.

Pokud se chystáte stavět nebo rekonstruovat, přejděte do pasivního standardu.

Vzhledem k tomu, jak prudce roste cena plynu, si všichni brzy uděláme představu o tom, kolik může úsporná budova ušetřit.

Pamatujte na to, že stavba je investice na desítky let a energie budou spíš zdražovat.


reklama

 
foto - Tůma Jan
Jan Tůma
Autor je ekonom a odborník na systém obchodování s emisními povolenkami.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (149)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

DA

DAG

18.10.2021 07:49
Jééé další pohádka. Ty já rád ;)
Odpovědět
ms

19.10.2021 01:36 Reaguje na DAG
Seriál výplodů pseudozeleného ráje světlých zítřků od jednoho autora. Jenom bych se ho zeptal, jak chce v noci a nad ránem pohánět v ČR ze slunce tepelné čerpadlo, jak doporučuje? Žádné továrny a výkonné stroje na OZE NEJEDOU! Ostatně s prudkým deficitem elektřiny vinou odstavování stabilních uhelných elektráren zde bude do dvou let takový deficit elektřiny, že tepelná čerpadla postavená slavnostně s dotační podporou budou mít velký problém. Jo a to jeho vytápění dřevem chce v domácích krbech EU také zakázat. Až bude pan Tůma v teple někde v Karibiku díky prodeji kriminálních emisních povolenek, tak bude potřebovat klimatizaci a také konečně zchladit rozpálenou hlavu plnou pološíleností.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

18.10.2021 07:56
S takovým odborníkem je to k pláči. Pouze podíl panelových domů je asi
32% . Nejvíce bytů bylo postaveno v r. 1966 až 1975.
Např. v Hradci Králové žije přibližně 52 % obyvatel v těchto sídlištích, v Olomouci 42 %, v Karviné 92 %, v Chomutově 87 %.

A teď přijde Herr Tůma se skvělým nápadem z toho udělat energeticky pasivní
domy .
Autor se zcela minul se svým posláním v prostoru a čase, takové bláboly nebyly výsledkem práce ani Státní plánovací komise za minulých časů.

Přestávám tyto nesmysly číst, ztráta času.
Odpovědět
ig

18.10.2021 08:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
V klidu, ve skutečnosti žádný šmelinář s povolenkami Tůma neexistuje. Je to jen nějaký internetový vtipálek (troll), fotka pochází z thispersondoesnotexist.com. Po pravé identitě je zbytečné pátrat :-)
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

19.10.2021 07:19 Reaguje na
Proč lžeš?

https://www.prumyslovaekologie.cz/info/jak-se-bude-dale-vyvijet-trh-s-emisnimi-povolenkami-
Odpovědět
RV

Richard Vacek

18.10.2021 07:56
Energetická budoucnost je v tom, co se osvědčilo ve Francii. Tedy dostatek jaderných elektráren, které zajistí svému okolí vytápění odpadním teplem a pro vzdálenější místa to bude levná elektrická energie. Kazit si stabilitu přenosové sítě nestabilními zdroji je nesmysl.
Otázkou je jen, jestli se jaderná energetická soběstačnost bude realizovat v EU, nebo jestli se EU rozhodne pokračovat v nastoupeném trendu k energetické chudobě, kdy se obyvatelé ze zoufalství budou vracet k energetickému samozásobitelství.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2021 08:33 Reaguje na Richard Vacek
EU problém s jádrem nemá, už i v Německu se začíná dost silně přehodnocovat jaderná politika.
To je hezké. Jenže my už asi 10 let řešíme, koho vůbec vezmeme do tendru na dostavbu Dukovan, takže všechny úžasné jaderné názory jsou na dvě věci.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.10.2021 08:48 Reaguje na Pavel Hanzl
EU s jádrem problém má. Protože, pokud by neměla, tak je již dávno z pohledu taxonomie zahrnuta někde jinde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2021 09:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
Žádná taxonometrie vám jaderku nepostaví.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.10.2021 11:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Bavíme se o vztahu EU k JE.
Způsob taxonomie se v tomto odráží.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2021 15:44 Reaguje na Jaroslav Studnička
Zatím měla EU k jádru vztah zcela neutrální, nechtěla je zařadit mezi OZE (zcela logicky) ale je to bez(nízko)emisní zdroj. Ale nikdo nikomu nic nezakazoval.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.10.2021 21:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Já o voze, vy o koze...
Odpovědět
ms

19.10.2021 01:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy vůbec nechápete, že dokud nebude jádro v taxonomii, tak banky a pojišťovny neumožní financování výstavby nových bloků. Proto se to toho teď opřela Francie, protože poněkud pozdě zjistila, že za stárnoucí bloky (58 reaktorů s výkonem 49 GW) potřebuje postavit nové.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2021 07:56 Reaguje na
Nové bloky chce stavět Británie, nové JE i Polsko a nevím o tom, že to banky nepustí.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.10.2021 14:56 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, pokud to půjde přes stát, tak problém není. Pokud by to měl řešit soukromý investor, tak je problém.
Že ale nechápete ani takové základní věci???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2021 09:38 Reaguje na Jaroslav Studnička
Nevm, co nevím, naše JE musí jít přes stát, pokud to vůbec pomůže. Důvěra v babišistán je hodně nízko, nevím, kdo tu dluhovou spirálu zastaví..
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

20.10.2021 22:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale to víte, že to banky pustí - ale za vyšší úroky.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

20.10.2021 22:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Zřejmě nechápete, co má pan Studnička na mysli.
Jde o to, že EU nezařadila JE do kategorie žádoucích a perspektivních zdrojů energie (a pro energetický mix ČR jen tuze nerada ustoupila a milostivě svolila, že přece jen si do něj smíme JE zahrnout).
Takže taxonomie opravdu jaderku nepostaví. Ta od EU určitě ne. Ale pořádně nám ji prodraží, protože podle té taxonomie posuzují investice banky a podle ní určují cenu úvěru...

Takže EU s jádrem problém má, a dokonce zásadní.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

18.10.2021 09:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to musíte požadovat silnou vládu. Protože jak vidíme, se slabým státem si každý vytře něco vždy, když se mu to hodí. Podívejte se, jak dopadly naše vlády, když se rozhodly tendr na jaderku vyhlásit.
https://domaci.hn.cz/c1-58250210-necas-areva-tendr-na-temelin-podcenila-cez-nemohl-postupovat-jinak
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2021 09:55 Reaguje na Richard Vacek
U posledních voleb voliči skutečně dali politikům šanci na silnou vládu.
Jak to dopadne, netuším, ruští demagogové na Paroubkův Mars neodletěli.
Velmi dobré je, že je rozhodnuto, že totalitáři v tendru nebudou. Teď už můžou hovořit odborníci a technici, to by mělo už pustit.
Odpovědět
kk

karel krasensky

18.10.2021 15:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Dobře ,že jste páne Hanzl ve svém příspěvku upozornil na ruské demagogy.Situace s rusy je dalekovážnější než běžná veřejnost ví.V Beskydech v oblasti hory Smrk a hory Kněhyně taboří těžce vyzbrojená ruská partyzanská brigada Kostěj nesmrtelný,Bohužel si lstiví,zaludní,zákeřní rusové vykopali své zemljanky v místech trvalého výskytu nesmírně plachého a vzácného tetřeva hlušce.Proto na tyto diverzanty a krveláčné ruské šelmy nemuže zautočit naše armáda.Došloby k nevratnému poplašení tetřevu a zničení jejich biotopu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2021 17:39 Reaguje na karel krasensky
Bla, bla, bla, zprávy BIS určitě neznáte, že??
Odpovědět
kk

karel krasensky

18.10.2021 17:56 Reaguje na Pavel Hanzl
páne Hanzl,prosím abyste má slova nebral na lehkou váhu.Ruskozesíluje hybridní válku proti čr.Proto bychom měli přejít od slov k činu.Navrhují,abychom my dva pronikli v přestrojení za soba a saně do Ruska,Moskvy,Kremlu a zlikvidovali krvežízníveho upíra Putina.Zbran mám-slavii631.Střílet budu já protože jsem slepý na jedno oko tak to druhě nemusím zavírat.Pokud se mi krvelačného vlkodlaka Putina nepodaří zastřelit nastoupí plán B.Pustíte se s Putinem do rozhovoru a věřím,že zhruba po deseti minutách Putina trefí šlak
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.10.2021 18:46 Reaguje na karel krasensky
:-))) já z vás nemůžu...
Odpovědět
PE

Petr Eko

18.10.2021 21:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Prominte, ale odvolávat se na čučkaře může pouze slaboduchý člověk.
BIS jede podle not západu a tedy logicky nemůže podporovat Rusko a jejich JE zdroje, ale Ameriku.
Kdy Vám to už dojde !!!!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2021 08:02 Reaguje na Petr Eko
BIS nejede podle žádného Západu, je to bezpečnostní služba, která zjišťuje ohrožení republiky. A jasně píše, že ty útoky jsou vedeny z Číny a především z Ruska.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2021 08:06 Reaguje na Petr Eko
Budete mít ochranku obchodňáku a budete z ní dělat blbce, že chrání obchodňák v zájmu majitele obchodňáku, voni sou hlava...
Odpovědět
sv

23.10.2021 19:37 Reaguje na Petr Eko
Čučkař je ve vegetativním stavu v nemocnici, slaboduchý člověče.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2021 10:47 Reaguje na Pavel Hanzl
S tou Říší to bohužel moc reálně nevypadá ...

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/mohli-by-nemci-sve-jaderne-elektrarny-nechat-bezet-dal-176211
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.10.2021 09:10
Souhlasím s p. Vinklerem, ze Herr Tůmovy hrůzy jsou opravdu nestravitelné. Ale oni to myslí vážně! Záp. Evropa to zvládne na úkor východu, východní nemá šanci, vylidní se a půjde makat na blahobyt jiných. Vytápění domů lidským teplem... kdysi jsem četla román o Rusku po 1917 a ano, dům, kam se nacpe 7 rodin místo 1 rodiny, se opravdu lidským teplem vytápět dá. Maximalizace solárních zisků velkými okny, bydlel v tom Tůma někdy a proč nutí lidi bydlet ve skleníku? Ve dne slunko vzduch ohřeje, v noci je velké okno i 3vrstvé k ničemu. Tůma mluví o Kalifornii, ne o stř. Evropě. Vsechny technologie procpávané Tůmou jsou drahé a problematické. Znám lidi s rekuperací, kteří touží si moct otevřít okno. Co bude s rekuperací pri blackoutu, čím se Tůmo ohřejem? Zrušit teplárny/spalovny? "...nebude možné stavět prefabrikované domky, které snížily ceny, ale...." - drzost. Bude šílený překupník Tůma to, co slibuje jiným, aplikovat na sebe?
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

18.10.2021 09:47 Reaguje na Jarka O.
Nebude, pokud je pan Tůma opravdu úředníkem MŽP ČR, může si bez obav postavit vlastní pasivní dům a jakoukoliv energií klidně pohánět každou blbost v tom domě - žaluziemi počínaje a dálkovým ovládáním otevírání dvířek u kuchyňské linky konče. Pan Tůma je asi už dnes těžce za vodou, a proto jsou jeho články takové, jaké jsou. Kdyby žil život nižší střední třídy, tohle by za plného vědomí a za střízliva napsat nemohl.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.10.2021 10:22 Reaguje na Marcela Jezberová
Udeřila jste hřebíček na hlavičku. Přesně o tom to je, že
ti, co jsou tkzv. za vodou, tak nás poučují i o tom, jak
ze starých domů udělat nové za cenu dvou domů nových a přitom zachovat ráz vesnic a měst. Ty zaizolované škatule
vyžadují další zábory půdy a další energie a materiály, které teď významně zdražily. Sytý hladovému nevěří a ještě ho poučuje. Tomu říkám drzost a arogance zbohatlíků vůči
těm méně "úspěšným". Kdysi se říkalo, že prase, které
nejvíc chrochtá, jde na porážku první, protože je nejvíc
vykrmené a taky to, že když už si někdo žije jako prase
v žitě, tak ať chrochtá alespoň potichu. Bohužel někteří
musí své bohatství vystavovat na obdiv chudákům žijícím
z ruky do úst. Nový pasivní dům je pro dělníka otázkou
dvou i tří generací, aby ho splatili a do toho jdou pouze
blázni. Toto si mohou dovolit pouze zbohatlíci, kteří
šetří energiemi pouze naoko, protože si navíc vytápějí
bazény, zimní zahrady, živí tři SUV v rodině a třikrát
ročně létají za teplem přes půl zeměkoule. Chudák má
stěží na energie ve starém domě po rodičích a na cestu
do práce, kde dře na ty zbohatlíky. Tak nějak funguje
realita všedních rodin, které dnes přemýšlejí, kdy se
stala ta prvotní chyba. Já to vím, ale raději o tom
před těmi zbohatlíky mlčím, protože jejich argument
o stejné startovní čáře, je blábol hodný politruka
a následné ruční reakce.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 20:31 Reaguje na Břetislav Machaček
Pasivní domy si dnes stavějí úplně normální lidé, kteří ani nikdy nepatřily k urozeným příslušníkům vládnoucíé dělnické třídy. Modělově třeba lékaři, programátoři, nebo techničtí specialisté. Kteří makají na tu nekvalifikovanou manuální spodinu, která tu 40 let budovala třídní apartherid, a na ciovilizovaný svět mířila raketami s atomovými hlavicemi.
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.10.2021 10:46 Reaguje na Marcela Jezberová
Taky jsem si říkala, na kterém matroši je p. Tůma závislý. Ano, at má všechno na dálkové ovládání, ale ztratí jemnou motoriku, to nezávidím. Co se toho týče, mně by zjednodušení nebo změna některých ovládání z elektronických zpět na mauální, jako v autě např. otevírání okýnek, nevadilo. On je úředníkem MŽP? Není to střet zájmů?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

18.10.2021 10:06 Reaguje na Jarka O.
ještě, že jsme střední Evropa, jen na ten " západ" makáme už čtvrt století a oni si výhodně sem vyvezli přebytky své výroby už po 89. Kdyby železná opona nespadla, tak by se v tom materialismu nadvýroby utopili sami...teď nám to tu przní za dozoru unijních pravidel, klanění se nadnárodnímu kapitálu a na své živnostníky a podnikatel kašlete...pak taháme čipy z Číny a čumíme jak péra z gauče. Globalizace, krása, kam se člověk podívá...maso z Polska, Mlíko z Německa...to jsme dopadli
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 20:34 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Vy na žádný západ nemakáte, západ Vám dává práci, a nemusel by. Jste nejdražší montovnou a špindírovnou na světě, tak nevím, proč rypákujete. Sami si vytvořit pracovní místa neumíte, neumíte nic vyvinout, vytvořit, najít zákazníka, a přesvědčít jej, aby si koupil to, co vyporodujujete. A co by jako chtěli čeští podvodnikatelé a příživnostníci, když jediné, co umí, je drátovat hrnce a provozovat kořalny?
Odpovědět
PE

Petr Eko

18.10.2021 21:55 Reaguje na Daniel Višňovský
Vy jste nějaký BLBEC z Německa, že ano..
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 21:04 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ano, česká kořalečník, nebo melouchář vyrobí čipy :) Vy fakt máte dost :)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 21:05 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Čipy jsou z Taiwanu, naučte se zeměpis.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

18.10.2021 10:31
Tentokráte se musím pana Tůmy alespoň trochu zastat. Všechny domy by se měly stavět a rekonstruovat vzhledem k tepelné ochraně na lepší než pasivní standard. A kdo toto nepochopí a neudělá to tak, měl by (a taky bude) za energie platit jak mourovatej.

Pochybuji, že má pan Tůma rozmyšleno, co s teplárnami. Když budou domy superzatepleny, teplárna zkrachuje. Proto by se do takových zařízení již nemělo investovat a nechat je jen dožít.

Každý dům by se po pořádném zateplení měl postarat o vlastní zdroj tepla. Málo tepláren bude moci zásobovat jen centra měst, kde domy nejde pořádně zateplit, a ty by mohly spalovat komunální odpad a přitom zálohovat v zimě OZE.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

18.10.2021 10:46 Reaguje na Jiří Svoboda
Pokud jezdíte do práce autem, tak pravděpodobně více energie spotřebujete v něm, než na vytápění domku. Řešením není přizpůsobování se energetické nouzi, ale naopak budovat další zdroje energie. Civilizace potřebuje každoročně o 2% energií více, potřebujeme zdroje a ne se smiřovat s nedostatkem.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 20:36 Reaguje na Richard Vacek
Budovat nergetické zdroje......vy jste nějak chyběl, když se bral zákon zachování energie, že?
Odpovědět
PP

Petr Pavlata

19.10.2021 01:19 Reaguje na Daniel Višňovský
Zajímavé. Já nechyběl a E=mc2 znám i s důkazem. A že jde o funkční řešení dobře dokazuje třeba Francie, a už brzy i Slovensko.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.10.2021 19:48 Reaguje na Petr Pavlata
Ani jedna z těch zemí nedokazuje vůbec nic, truhlíku. Francie získává mnohem více energie z ropy, než z jádra, o Slovensku ani nehovoře. Jinak co má společného s E=mc2 je na další diskusi.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

20.10.2021 13:11 Reaguje na Richard Vacek
Poradne zateplit barak nejlepe pri jeho stavbe nikoho vyznamne neomezi a pak budete jen sporit, sporit a jeste jednou sporit.

Jenze to by museli projektanti a stavebni firmy myslet a zakaznici si od nich nenechavat nakukat.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2021 10:52 Reaguje na Jiří Svoboda
U nové výstavby uvedené dává smysl.

U rekonstrukcí je to otázka. Jednak na to ti majitelé musí mít, což pro velkou část z nich nebude tak úplně easy. Jednak na to musíte mít lidi. Obojí by problém před covidem, teď je dvakrát takový ... a kdy se to zklidní neví zatím nikdo ... a navíc se k tomu přidalo, že musí být z čeho to dělat protože Evropa je soběstačná už snad jen v aktivních blbcích.

Odpovědět
PP

Petr Pavlata

19.10.2021 01:21 Reaguje na Svatá Prostoto
Reálně bude člověk rád, pokud si pro sebe koupí starý dům a pak ho bude dalším 20 let svépomocí opravovat. Postavit nový Vás dnes vyjde na 8-10 milionů bez pozemku...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

18.10.2021 11:08 Reaguje na Jiří Svoboda
Pana Tůmu stvořila naše všemocná unie, tím, že zřídila emisní povolenky...ideální by bylo je normálně zrušit, je to lepší, než rušit DPH na proud. A pak říci, že ÚSTAVA ČR JE NADŘAZENÁ TĚM VEJŠPLECHTM Z BRUSELU a je to...ostatně povolenky jsou příjmem státu a tak stát může rozhodnout, že z toho systému vystupuje...NENÍ NIC JEDNODUŠŠÍHO
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2021 11:42 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Povolenky by nebyly takový průser ... byla by to prostě další daň, tedy nic moc, ale na druhou stranu, už je jich tolik, že jednu víc ... ale to, že se z nich stalo normální volně obchodovatelné finanční aktivum.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

18.10.2021 11:57 Reaguje na Svatá Prostoto
to chápu a vnímám to taky ale my jsme si ten systém nevytvořili a tak by bylo jednoduché říci, že z toho systému vystupujeme...nemusíme být nikomu za nic vděčný a zhmotňovat servilitu, když ten systém povolenek je evidentně zmanipulovaný, v tom nevidím problém, navíc je to příjem státu, takže by o tom mohl klidně rozhodnout, to že se to bruseli líbit nebude, tak záleží nakolik jsme servilní a necháme se takovými systém ničit a jak dlouho
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2021 15:16 Reaguje na Jaroslav Řezáč
On je to příjem státu, takže by čistě teoreticky nebyl takový problém to lidem z větší části poslat zpátky.
Nicméně administrativně by to byl neskutečný oser a navíc by se to posílalo až zpětně, což nic moc. Že by to bylo celé úplně na hlavu je už jen taková třešnička na dortu.
To dočasné snížení sazby DPH, min pro maloodběratele je podstatně flexibilnější a lepší nástroj a je skutečně hodně smutný příběh, že i do toho EU má co jednotlivým státům co kecat.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

19.10.2021 19:04 Reaguje na Svatá Prostoto
Proč budu obyvatele nejprve odírat přes emisní povolenky a s tím spojené zvýšení cen energie ( a výpalné osobám typu p. Tůmy) a pak jim to vracet formou jakýchsi dotací ? Těch lidí co je u toho zaměstnaných navíc ( konzultační firmy , státní ouřada s penězi , státní kontrola provedeného, etc.)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

20.10.2021 10:48 Reaguje na Petr Pekařík
Já neřeším, zda je to ok ... jen co a jak je vůbec ve stávající situaci technicky/právně/administrativně možné.

Vaše výhrady sdílím, ale za stávajícího stavu s tím nelze nic dělat.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 21:15 Reaguje na Jiří Svoboda
Teplárna také dodává TUV, truhlíku.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

20.10.2021 13:14 Reaguje na Daniel Višňovský
Teplarna, truhliku, dodava teplo na ohrev TUV a v lete skripe zubama, ze dodava jen malo tepla.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

19.10.2021 19:00 Reaguje na Jiří Svoboda
V drtivé většině nelze starší budovu zateplit tak , jak máte na mysli. Jo , jedině získat plusy vééélkou FTE na střeše a přilehlých pozemcích
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

20.10.2021 13:17 Reaguje na Petr Pekařík
Samozrejme to nelze lamat pres koleno!

Ale podivejte se, jak se dnes porad debilne stavi a ty baraky uz taky nikdo dodatecne nezatepli.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2021 10:44
"Stávající domy se rekonstruují."

Samy, jen tak a zadáčo.
Pane Bože, ty to vidíš.

Takovouhle kravinu by nenapsal ani Pepek Vyskoč. Pokud s něčím podobným lezu mezi lidi, tak bych měl jasně uvést jakého počtu budov/domácností se vedené týká, jaké budou na uvedené náklady a jaké budou možnosti majitelů těchto budov tyto náklady pokrýt. A jak postupovat u těch, kteří si to prostě nebudou moci dovolit.

Z uvedeného si lze udělat představu o tom, jaký bude uvedené mít dopad na životní úroveň jednotlivých skupin obyvatelstva.

A teprve s tím pak vylézt před lidi.
Ne tyhle kecy ...
Odpovědět
ig

18.10.2021 10:48 Reaguje na Svatá Prostoto
Když slyším zateplení, tak si vždycky představím zedníka, jak drbe rašplí přilepenou polystyrénovou desku a vítr roznáší kuličky po širém okolí... Když už ty šílené dotace, tak by mohly jít na výzkum inherentně izolujících stavebních materiálů místo téhle hrůzy ze které se mi jen ježí chlupy na hřbetě :-)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.10.2021 11:25 Reaguje na
Přesně o to jde, že s vaničkou vyléváme dítě. Při takovém
"šetrném" zateplování zasviníme okolí plasty, které končí
v potravním řetězci a ničí život nejen lidem. Nikdo neřeší
ani pozdější likvidaci takových směsných stavebních odpadů
a už vznikají! Lidé dnes pár let starou pěticentimetrovou izolaci nahrazují dvaceticentimetrovou a jiní se nezmohli
ještě ani na tu předchozí. Pak jsou tu historické budovy,
které nelze oblepit plasty a na střechy namontovat soláry.
Jak v nich mají energiemi šetřit jejich vlastníci? Opustit
je, mrznout? Každý kope za své kšefty a kdo zatepluje, tak
kope za zateplení, kdo prodává soláry, tak za soláry a kdo
má holou zadnici, tak mu nezbývá než papundekl pod mostem.
Pasivní a zateplené domy nejsou pro všechny a všude možné
a tak musí být i možnost vytápět je podle kapsy majitele.
To bohužel uměle regulují lobbisté za ty úspory, protože
jinak by neměli kšefty. Chceš topit levně, tak tě v prvé řadě omezíme a pak ti to i zakážeme. Až už budeš topit
draze, tak ti vnutíme zateplení a kšeft funguje dál. Až
bude vše zatepleno, tak co pak? Nařídit rekuperace? Možná
i nakonec platit daň z ohřívání okolního vzduchu tím, že
náš dům bude třeba chladit od přebytku námi vytvořeného
lidského tepla. Však on se nějaký ten důvod vždycky najde,
jak ty vydělané peníze z lidí zase dostat.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2021 11:43 Reaguje na Břetislav Machaček
Já s vámi normálně souhlasím a snad dokonce i bezvýhradně!!!?

Dneska už není na nic spoleh:-))).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.10.2021 19:56 Reaguje na Svatá Prostoto
Když si vzpomenu na všechny doporučované zdroje
tepla za posledních 30.let, tak se směji těm,
kteří uvěřili všem doporučeným trendům. Začalo
to přímotopy, kterými nahradili akumulační
elektrická kamna. Pak plynofikace a prvé zdražení
plynu, pak zase biomasa a nebo kotle na hráškové
hnědé uhlí.Pak tepelná čerpadla a nyní zdražení všech paliv a tlak na úspory spotřeby. Kdo žil podle těchto not, tak měnil co pár let typ topení, postupně zateploval podle nových norem. Mi už ale došla síla se stále snažit jít s proudem. Dům jsem plynofikoval a zateplil v době, kdy žádné dotace nebyly Isoverem 8 cm, ač mi byla navržena tloušťka
4 cm. Nyní prý by to mělo být 20 cm a i plyn
už není ekologický, jak mi bylo kdysi bito do
hlavy. Plnit všechny ty normy, tak nedělám nic
jiného, než co pár let měním topení a zateplení domu. Bohužel teď už to neudělám, protože to
bude stále pouze starý dům a nikdy ta pasivní krabice. Dožiji a stejně tak statisíce jiných,
kteří už rezignují na ty novinky. No co, budu
topit pouze abych nezmrznul a to, že zničím
dům nevadí, vždyť budoucnost mají přece pouze
ty pasivní moderní krabice. Dobře mi tak, že
jsem šetřil palivem 30 let za své a ti co
jim za levno plýtvali, tak dostanou dotace
z mých daní na ten pasivní dům. Ono je to
vymyšleno dobře, čím více máš, tím více ti
stát přidá a kdo má prd, nedostane nic.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 20:40 Reaguje na Břetislav Machaček
Jasně, vy těch dané zaplatíte ?) Tohle mne vždycky dostane, když o daních řve někdo, kdo od státu víc dostává, než státu platí.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

19.10.2021 19:09 Reaguje na Daniel Višňovský
Myslím , že p. Macháček zateploval za svoje Navíc s rostoucí výškou izolace prudce klesá návratnost vloženého izolačního materiálu
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2021 11:04
Pan Tůma má řadu nápadů. Některé nejsou dokonce ani tak pitomé.
Nicméně jasně se ukazuje, opět, že stejně jako CO se dělá/chce dělat, záleží na tom, JAK se to dělá.
Pokud by se vymezil dostatečný časový horizont, tak je řada věcí realizovatelných a přitom bez toho, aby to mělo zásadní negativní dopad na životní úroveň obyvatelstva. Pokud se ale bude tlačit na pilu způsobem, kterým to dělají podobní ... jak je slušně nazvat ..., tak výsledkem bude slušný celospolečenský průser.

Tohle jsme si tu po vzoru Sovětů už jednou vyzkoušeli. Budovali jsme socialismus. Revolučně. Na západě pomalu a postupně budovali sociální stát. Bez té revoluce. Jak to dopadlo snad víme všichni.
A že jim to zjevně chybí a chtějí si nějakou tu revoluci taky zažít, když sytý hladovému nevěří, je sice hezké, ale pokud možno bez nás. Mně stačí, že jsem se za totáče narodil, nemusím v něm i umřít.

A tohle je první vlaštovka ... https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/elektrina-zdrazi-o-tretinu-a-plyn-o-polovinu-i-vic-odhaduje/r~3a4a16d62fcb11ecb02dac1f6b220ee8/?utm_source=centrumHP&utm_medium=newsbox&utm_term=position-5&utm_campaign=Aktualne

Pokud mu to jen trochu vyjde, tak to fakt nebude žádná sranda.
Plus se ukazuje, že národní suverenita a tedy schopnost jednotlivých zemí na uvedené pružně reagovat, bez nejistého požehnání EU, stojí fakt za pikaču.

Jsem na Fialu & spol. zvědav.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 20:42 Reaguje na Svatá Prostoto
V severních čechách je uhlí do roku 2038. A Víc ho tam prostě NENÍ. Kapiš???? Tedy je, za UEL, ale tak na dalších 10 let. Co pak?
Odpovědět
ms

19.10.2021 01:44 Reaguje na Daniel Višňovský
To je otázka prolomení územních limitů těžby. Máme v ČR uhlí na dalších 50 let. Topit ruským plynem s bezmála stejnými emisemi CO2 na celé cestě (hlavně metan při těžbě) a ještě financovat Putinův režim, to opravdu mohla vymyslet hodně vypatlaná hlava, nebo hodně vyčuraná a zbohatlá na tomto dealu s Putinem (třeba exkancléř Schoeder).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2021 11:24 Reaguje na
Ty limity bych nechal na pokoji Jednak je ta těžba fakt hrůza a totální devastace krajiny, jednak se to uhlí může jednou ještě hodit a pro lepšejší věci, než ho prohnat komínem.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.10.2021 19:50 Reaguje na
Ty UEL váží asi 550-600 mil tun - to je tak na 10-12 let max. Jistě, mohlo by to být i na 100 let, ale za předpokladu, že ta těžby klesne na desetinu současného stavu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2021 11:22 Reaguje na Daniel Višňovský
On tu někdo horuje za uhlí? Za ten sajrajt? A kdo to je?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.10.2021 19:52 Reaguje na Svatá Prostoto
Hm, a je nějaká jiná možnost, jak vytopit sídliště v zimě, a v létě mu dodávat navíc teplou vodu? To jako že jaderka pojede 4 měsíce v roce? Nebo to zařídí DV panely na střeše těch paneláků?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

20.10.2021 10:46 Reaguje na Daniel Višňovský
Osobně si myslím, že v horizontu 10-15 bude nutno přejít na mix jádro-OZE-plyn.
Pan Wagner tu nedávno v článku uváděl "původní" mix Belgie, kdy bylo 50% JE, 25% OZE a 25% plyn. Myslím si, že v horizontu 2035-2050 je to asi to nej, čeho je možno u nás dosáhnout.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

20.10.2021 21:12 Reaguje na Svatá Prostoto
Žádné další jádro v budoucnu horizontu 10-15 let nebude, a pokud bude později, tak stěží nahradí ty 4x440 MW, které budou NEJPOZDĚJI v roce 2045 odstaveny. Na plyn bych také moc nesázel, s tím, jak můžete vidět, je problém už nyní, a těžko jej kdy dostaneme více. OZE nemají šanci v zimě panelové sídliště vytopit, a pokud myslíte, že v biomase je nějaká rezerva, tak Vám řeknu, ne, není. Dřevotřískové, a dnes už nejspíše i OSB desky se dělají z recyklátu, a dřevozpracující firmy tu biomasu umí zpracovat do mrtě - co nenacpou do desek, z toho udělají tepelnou energii pro technologické účely.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

18.10.2021 11:42
Tihle zeleni vizionari z Vrsovic, dobre zaopatreni to prislusnici "vyssi stredni tridy z velkomesta" (zaopatreni napr. prisatim se na obchod s emisnimi odpustky a obecne na Green Deal" - kteremu nelze odporovat a ktery nas proste nemine) v posledni dobe udelali, koukam, najezd na ekolist.


Zaujala mne napr. fraze "budou využívat vnitřní tepelné zdroje (lidi, spotřebiče)". Coz o to - navrhovatele topnych systemu odjakziva vedi, ze trvala pritomnost cloveka v obydli odpovida zhruba prikonu 100W tepelneho zdroje. (Bylo to v jakychsi normach tusim uz i za bolsevika.)
Pokud v mistnosti umistite dostatecny pocet lidi, nemusite ji vytapet ani v zime. No a jiz prvobytne pospolna spolecnost vyuzivala faktu, ze bydleni spolu se zviraty (kravy, osli, prasata) tez velmi snizuje potrebu dodatecneho vytapeni dane mistnosti...
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

19.10.2021 19:13 Reaguje na Miloš Zahradník
Pojíte trochu fazolí , prdnete si a hned zvednete svůj výkon na 150W . nebude pak v jeskyni přetopeno ?
Odpovědět
KZ

Karotka Z

18.10.2021 12:01
JJ, do tech panelaku nacpeme tepelne cerpadla a kdyz to nepujde, tak hold prijde o kousek kuchyne, nebo jinehoo pokoje a kdyz bude -15, tak prinesu Petry a nahazim tam drevo. No co, ze nemam komin, udelem diru do okna
Odpovědět
ig

18.10.2021 12:48 Reaguje na Karotka Z
Díru je lepší dělat do panelu, podle zkušeností z Rumunska z krize v osmdesátých letech, kdy lidé přesně takhle topili v panelácích vším co hořelo :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2021 15:55 Reaguje na Karotka Z
A hlavně je potřeba topit "Bursíkovými ekologickými peletkami", což je petka naplněná mourem zalitým vyjetým olejem.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

19.10.2021 19:14 Reaguje na Karotka Z
A proč ne ? Je to řešení vyzkoušené a léty prověřené našimi menšinami
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2021 15:53
Diskusníci tu vytvořili obrovskou kopu kritiky, pozitivní reakce jsou prakticky nulové.
Jenže se nikdo neráčí zamyslet nad tím podstatným:

Buď ten bezuhlík zvládneme (a budeme mít šanci žít) nebo nezvládneme a civilizace zanikne zároveň s většinou zemského ekosystému.

Bohužel, je to takto nastavené natvrdo, žádné kompromisní provedení možné není. A vymlouvat se na to, že o tom rozhodne Čína nebo Indie, je jen alibismus nulového významu.
Musí to udělat VŠICHNI.
Odpovědět
ig

18.10.2021 16:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Naopak, nesmí to dělat nikdo, nebo tu chcípnem. Kdyby aspoň vyhynuli jen ti, kteří ten hoax žerou i s navijákem...
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

18.10.2021 16:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Znova otázka ako sa to udeje? Doteraz sa oteplilo za 150 rokov o približne jeden stupeň, zahynul niekto od toho oteplenia? Mám taký pocit že zopár miliárd ľudí pribudlo a žijú aj tam kde sa predtým nežilo. Ani u zvierat a rastlín nepozorujeme hynutie od tepla. Nič sa od tepla nestalo a ani sa nestane. Ak urobíme navrhované opatrenia Green deal, pravdepodobne civilizácia padne a nastane masaker. Pravdepodobne príde vojna alebo niekoľko vojen a ľudia budú naozaj hromadne hynúť od hladu, zimy a nedostatočnej lekárskej starostlivosti.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2021 17:33 Reaguje na Vladimir Mertan
Uděje se to jednoduše.
Celý světový ekosystém se desítky miliónů let vyvíjí při rozmezí asi -5°C (v dobách ledových) až po dnešní, která je asi na maximu. Tj. asi jak ve středověku, před tím než nastala malá doba ledová.

Další zvýšení teploty už začne likvidovat choulostivější organismy (u nás už lehla snad třetina smrkových lesů) a především nastanou fatální zvraty v počasí. Evropa asi totálně vyschne, neroste tu jediný strom, který by přežil teplotu +50°C (už někde naměřili 42), při +60°C se rozpadá živá tkáň každá.
Atd. atd. atd.

Odpovědět
Pe

Petr

18.10.2021 21:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Ono se moc neví,že kritická teplota pro člověka je asi 30 °C. Záleží na vlhkosti vzduchu. Lidské tělo se dokáže bránit proti přehřátí pouze odpařováním potu. Pokud je ale příliš vysoká vlhkost vzduchu, pot se nestačí odpařovat a hrozí smrt přeřátím. Bez legrace.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2021 11:28 Reaguje na Petr
30+ bylo v WDC prakticky celé léto, klimu jsem nezapnul ani jednou. Sice jsem při příletu na Dullese myslel, že do hodiny chcípnu:-) a trvalo cca 2-3 týdny než jsem si zvyknul, ale pak už pohoda jazz.

Fakt to není zase takové drama, i když v létě v centru v Praze je to fest humáč.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

18.10.2021 22:35 Reaguje na Pavel Hanzl
P. Hanzl Váš svet je veľmi zjednodušený podľa Vašich ideologických predstáv. Samozrejme, že najteplejšie bolo v období Holocénu ako už názov napovedá v Klimatickom optime Holocénu. V tom čase bolo u nás v strednej európe aj veľmi vlhko. Naopak sucho a silné vetry boli v dobe ľadovej, o čom svedčia silné nánosy spraší. Ešte teplejšie bolo v období Eemskeho interglaciálu pred 120 000 rokmi, keď bola hladina morí o 5_-8 m vyššie ako dnes. V anglicku v tej dobe žili napríklad hrochy. Tak rozpad umelých smrečín v čechách je dôkazom bezprecedentného oteplenia? U nás v Trenčíne v meste smreky rastú. Dokonca viem o smrečku, čo vyrástol v odkvapovej rúre v zanedbanom dome. No a kde sa tie stromy a živé tkáne ešte teraz rozkladajú? Odpovezdte, ale nie v budúcnosti ale teraz alebo v minulosti.
Odpovědět
ms

19.10.2021 01:49 Reaguje na Vladimir Mertan
Vyšší obsah CO2 vede také k tomu, že ze šíří zelená vegetace na Saharu. Velký bariérový útes je opět plný korálů a života, Antarktida má nejvíce ledu za desítky let. Nejvíce záplav v Evropě jsme měli v 19. století a daleko více lidí umřelo vinou zimy, ne tepla. Také náš největší Čech Karel IV. vládl v době nebývale vysoké teploty a rozkvětu středoevropské civilizace včetně transferu vinné révy. Ale ekoalarmistům pasují do jejich informací jen katastrofické zprávy. Mj. už 30 let měl být New York pod vodou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2021 11:54 Reaguje na
A pak jste se vzbudil s rukou v nočníku.....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 15:24 Reaguje na Vladimir Mertan
Pokud by se neoteplilo ani o desetinu stupně, voda v mořích stoupne taky o 6-8 metrů a v Británii budou žít hrochy. Naše teplota je asi na historickém maximu (což pořád nevadí) jenže se stále otepluje.

Máte na kamnech hrnec s ledem. Ten postupně taje, i když topíte stále stejně. Stále je v něm 0°C. Až všechen led roztaje, začne se voda ohřívat, i když teplota plotny je stále stejná.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

19.10.2021 07:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Uz zase tady rozvijite ty vas pohadky o tom, jak pred 300 lety bylo chladneji jen o 1C? Nebo neco podobneho? Ubranit se teplu je daleko jednodussi, nez se ubranit zime. Jen se s tim ani nezacalo. I v mistech kde je uplne sucho je zivot a pestuji se tam potraviny. Uplny opak by znamenal konec.
Nezijeme v klimaticke krizi, ale v kimatickem blahobytu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2021 08:18 Reaguje na Karotka Z
Kdybyste si přečetla to, co jsem napsal. Dnešní teplota je v pohodě, jak ve středověku, v době optima.
V tom přece problém není.
Když se podíváte na graf vývoje teplot za posledních třeba 10 tisíc let uvidíte, že ta křivka od starověku do středověku je skoro vodorovná, kdežto dnes je svislá.

Pokud stoupne globální teplota o méně, než jeden stupeň, máme snad šanci přežít, ovšem při současné produkci CO2 to do konce století dělá +5.7°C, což je totálně konečná.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2021 08:21 Reaguje na Karotka Z
Podívejte se proboha na nějaký graf vývoje teplot, než začnete plácat něco o pohádkách....
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.10.2021 17:57 Reaguje na Vladimir Mertan
Máte smutnou pravdu. Mě by zajímalo, jestli by globální ochlazení mělo tu moc snížit počet obyvatel země nebo aspoň jejich přírůstky.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 21:02 Reaguje na Jarka O.
Jistěže mělo - hladomůrky fungují.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

19.10.2021 07:20 Reaguje na Jarka O.
Z duvodu zimy zemre kazdy rok vice lidi, nez z opacneho duvodu
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.10.2021 09:10 Reaguje na Karotka Z
Tak jsou i statistiky. Pro mě je to potvrzení toho, ze se máme vyhýbat maltuziánským nesmyslům o nutnosti válek a radši se starat o inovace a pokrok, aby se tu dobře žilo. Příroda nase stavy jednou vyřeší globálním ochlazením. Zjednodušuju. I očkování je tak trochu proti přírodě z tohohle pohledu, ale mně jde hlavně o války, jsou neekologické, ničí přírodu, lidi pak mají stejně víc dětí, proto válka přírustky populace nevyřeší.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.10.2021 19:54 Reaguje na Jarka O.
Hm, tak se starejte o i inovace a pokrok. Mohu vědět, co jste zinovovala a kam jste pokročila? Nebo vaše strasot spočívá v tom, že o inovaci a pokroku budete vřeštět, a organizovat těm, kdož inovují život?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 21:02 Reaguje na Vladimir Mertan
Víte, co je pozitivní zpětná vazba, a jaké jsou její účinky na systém? Přdstavte si, že ono se ani v jaderné bombě prvních 0.00000000003 pikosekundy po odpálení nic z vnějšku pozorovatelného neděje:) Stejně tak nic podstatného se neděje ve vašwm organismu, pokud se nanoží první 100 rakovinotvorných buněk.
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

18.10.2021 22:16 Reaguje na Daniel Višňovský
Nevedel som, že klíma sa správa ako jadrová bomba alebo rakovina. Je to pre mňa novinka. Vyzeráte ako rozumný nezaujatý človek. Predstavte si, že nepočúvate propagandu o bezprecedentnom otepľovaní a skúsite vlastným pozorovaním nájsť niečo, čo nie je v poriadku.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.10.2021 19:57 Reaguje na Vladimir Mertan
Klima se tak nesprává do určitého momentu. Nebo spíše nesprávalo. To ovšem je minulost. Až doposud v lidské historii mělo klima autoregujační schopnosti - převládaly negativní zpětné vazby. Ovše v určitý okamžik, tedy v našem případě okamžik T, kdy teplota vystoupí nad úroveň, kdy začne tát permafrost, který váže stovky miliard, možná biliony tun methanu, který je skleníkovější, než CO2, se aktivuje pozitivní zpětná vazba - čím tepleji, tím rychleji permafrost roztává, tím více methanu, tím vyšší teplota. Uplně stejně, jako u toho jaderného výbuchu, nebo rakovinného bujení.
Odpovědět
BK

Barbora Kuňáková

21.10.2021 11:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Klepl jste hřebíček na hlavičku,to je ve všech i politických diskuzích. Dokud se tady budeme mezi sebou bavit, (jak je vidět níže), jestli to GO vůbec je a jaké tedy (a kdy) bude mít dopady, tak všechny ty konference vědců a ekovýkřiky zůstanou jen výkřiky. O popírání klimatických změn i jejich dopadů se dělají i knížky, např. Psychologie enviromentálních problémů. Jsem v tomto velký pesimista. Je dokázané, že lidi se zahradou více věří tomu, že globální změny klimatu už zde jsou - jednoduše to vidí u sebe na dvorku. Nejsem expert na klimatické změny, ale na tom, že jsou a jaké to bude mít dopady panuje dost shoda. Respektive, ukazuje se, že bohužel u některých aspektů budou platit spíš černější scénáře. Ale dokud to nebude zajímat běžného člověka, můžeme si tu vykřikovat co chceme, stejně nakonec přijde nějaký pepa novák a zabije to tím "já tomu nevěřím, je to byznys", viz níže. Přijde mi, že politici dost tápají, protože chovat se tak, jak bychom měli, opravdu povede k posunutí životní úrovně dozadu. To nechce nikdo slyšet a ještě míň lidí dělat. Takže úkol číslo jedna je rychle přesvědčit lidi, pak teprve dělat nějaká opatření, jinak je to vážně jak velká socialistická revoluce co dopadne blbě. A otázka je, jestli ten úkol číslo jedna je zvládnutelný. Já si myslím bohužel, že není.
Odpovědět
MV

Martin Vlk

18.10.2021 16:41
Pokud naše země chce ušetřit energii, bude muset pokračovat někde jinde. Zateplení je fajn, ale většina toho, co šlo zateplit už se zateplilo. Ostatní hračky jako i rekuperace nevedou k úspoře energií ale především ke zvýšení komfortu. Teda, úspora tam je, ale pro naši společnost není nijak významná.

Kde ale můžeme ušetřit spoustu energie, tím je třeba přenos elektrické energie. Máme sice hustou síť VN a VVN, ale ta je hustá z hlediska válečného stavu a bombardování. Kdybychom ale měli vodiče hluboko v zemi z mědi a většího průřezu, úspora by byla významná. Investice by to ale byla nemalá, za to ale trvalá.

Dalším způsobem jak v budoucnu ušetřit spoustu energie je výstavba plavebního kanálu D-O-L i kdyby to zatím nebylo napojeno na Dunaj z politických důvodů. Přeprava po vodě je až 75 krát úspornější než po silnici. A že není co přepravovat? Například písek, jehož stávající povolená ložiska ubývají a nová se neotvírají. Budeme ho všechen vozit po silnicích?

Bohužel to jsou věci politicky neprůchodné, naše děti budou říkat "jo, kdybyste to tenkrát postavili, bylo by nám hej". Blbost nám tu ale vládne a tak nezbývá než doufat, že tu stavbu v budoucnu aspoň nezablokují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.10.2021 17:37 Reaguje na Martin Vlk
Němčouři začínají budovat páteřní síť sever - jih právě v masivních kabelech.

DOL je totální pitomost, nikdy by se nemohl zaplatit, i kdyby ten písek byl z poloviny zlatý.
Úspornost lodí je jen mýtus, funguje to dobře jen na velkých řekách a po proudu.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 20:57 Reaguje na Pavel Hanzl
DOL Ajatolláhové by nám mohli vysvětlit, proč se po 1989 zrušila přeprava uhlí po Labi, a také kam zmizelo prosmycké překladiště, kvuli kterému se v 70. letech zbourala celá vesnice. Dnes nepoznáte, kde bylo.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

18.10.2021 21:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak začínají budovat?

Výstavba propojení probíhá již řadu let. Dokončení zatím v nedohlednu a dle odhadů to ještě vyjde na 52 mld EUR.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2021 08:23 Reaguje na Jaroslav Studnička
Možná už dělají, ale tendr na veškeré kabeláže vyhrála NKT, pro kterouu taky dělám.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.10.2021 14:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak to máte hodně nepřesné informace.
Odpovědět
ms

19.10.2021 01:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Tu síť mají zatím hotovou z 8 % a bez návaznosti na její skutečnou funkčnost chtějí na moři postavit 30 GW VTE. Ještě že máme na hranici odkloňovací transformátory.Protože blackout způsobí jak německý přebytek, tak deficit (a to jistě).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2021 08:24 Reaguje na
Blackoutem mě straší velmi intenzivně už asi 30 let....
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

19.10.2021 19:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Zato teď to má opravdu už blízko - spotřeba energie vysoko , zelené šílenství Němců na maximu , odpojení jaderek a uhelek a nedostatek plynu "kompenzovaný" nespolehlivostí OZE. Hvězdná konstelace super.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2021 09:42 Reaguje na Petr Pekařík
bububu votrok musí být stále strašen...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 15:14 Reaguje na
Všichni energetici Evropy jsou hlupáci a jen vy jste letadlo.
Odpovědět
JO

Jarka O.

18.10.2021 17:53 Reaguje na Martin Vlk
Souhlasím s Vámi. Co se týče DOL, jsem pro, i třeba částečně nebo aspoň pro napojení na Odersko Viselský kanál, ale jsme tu v naprosté menšině, argumentuje se ekologii a ekonomickou nesmyslností, ale je to zavádějící, uhlí, písek, minerály... to všechno bude stále potřeba přepravovat. Pravděpodobní noví vládci jsou naprosto proti, jak už dali najevo, proto tento vizionářský projekt bude spát do další osvícené vlády třeba 100 let. Bohužel. Možná se tedy postaví jedině část u Děčína.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.10.2021 20:47 Reaguje na Jarka O.
Víte mi už je to lautr putna, protože lidé si musí
vyžrat to, co chtějí. Ona taková léčba mnohým asi
prospěje, aby si uvědomili, kde je jejich místo,
jaká investice má smysl a která je slepou uličkou.
Kdyby byla úspornost lodí mýtus, jak píše výše jeden
mudrlant, tak by je lidé nikdy nepoužívali. To, co
uvezla loď s jedním veslařem neuneslo deset nosičů,
ale to nelze hlupákům vysvětlit, protože nepřemýšlejí,
ale pouze papouškují bláboly těch nosičů, kteří se
brání konkurenci toho veslaře, který po proudu navíc
pouze kormidluje a nešlape tam i zpět jako ti nosiči.
Kdyby měli tu loď, tak by už asi náklad nenosili, ale
to tu loď nesmí zavrhnout proto, že na ni nemají a
nebo nechtějí přijít o práci nosiče. Ekologie je
pouze nástrojem konkurenčního boje dopravců. Dnes
vítězí kamióny i nad vlaky a to nehovořím o lodích.
Nyní je vidět, jak je krátkozraké navážet vše operativně
a nemít na skladě zásoby na pár týdnů. Operativnost
je ta tam a ekonomika se zadrhla. U energetiky je to
podobné, když nakupuji operativně místo dlouhodobého
nasmlouvání a případných zásob a záloh. Naši předci
taky přešli od nejistého lovu k jistému chovu zvířat
a od sběru plodin k jejich pěstování proto, aby měli
jistotu, že nebudou mít už nikdy hlad. My bohužel jdeme
od jistých zdrojů ke zdrojům vrtkavým a navíc ještě
obchodovaných na burze těmi, kteří bohatnou stejně tak
na vzestupech, jako i na pádech komodit. Spekulace
na burze s povolenkami jsou příkladem a to samé jsou
nákupy energií podle aktuální ceny a spotřeby. Zbavit
se jistot výměnou za pochybný zisk neudělá zodpovědný
člověk, ale spekulant, kterému nevadí, jaký dopad to
bude mít na jiné lidi.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 20:49 Reaguje na Břetislav Machaček
Zkuste zásobovat vlakem supermarket Macháčku. Je vůbec možné, že něco tak hloupého, jako vy, chodí po světě? Pravda, vás vidlácké gumokolisty by mohli loděmi vozit do šlauchu. taková vana dopravu uhlí, je na to ideální.
Odpovědět
JM

Jan Marján

20.10.2021 22:20 Reaguje na Daniel Višňovský
Představte si, že ty supermarkety jsou zásobované nejen vlakem ale i loděmi. Sice to nepokrývá 100% trasy ale podstatnou část ano. Ještě pro zajímavost: mladoboleslavská škodovka je zásobována jak kamiony tak i vlakem, díly musí být dodány na pracoviště na minuty přesně, sklady téměř neexistují. Díly z Německa se naváží převážně vlaky DB.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

21.10.2021 09:32 Reaguje na Jan Marján
Vaše hloupé lži, že supermarkety jsou zásobovány loděmi plujícími po řekách a kanálech jsolu směšné i pro malé dítě. A tu vaši další "zajímavost" si vetkněte mezi parohy, to já Vám povím další zajímavost, že ty nexáky se nesmí ani zastavit, abyste to vy praslovanská verbež nerozkradla. Víte, ona česká ekonomika není pouze škoda AAS, skoro bych řekl, že tato je v drtivé menšině, a jak můžete vidět, tak budoucnost této je vcelku spíše nejistá. Ona je tedy jistá, ale jinak, než so představujete.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 20:51 Reaguje na Břetislav Machaček
Popište ty "jisté zdroje" Macháčku. To bude zajímavé :) Vy jste si třeba jistý, že uhlího je v zeminekonečné množství, že? A vono je tohoto v ČR pouze do roku 2038. Co pak, Macháčku?
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

18.10.2021 21:03 Reaguje na Daniel Višňovský
Zadne zdroje nejsou nekonecne. (Ani uhli, ani vodni sila, ani biomasa ci jinde "moderni" suroviny.) Pouze lidska blbost je nekonecna - vyrok pripisovany A. Einsteinovi (ktery jej vsek nejspis nikdy takto presne nevyslovil)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.10.2021 21:35 Reaguje na Daniel Višňovský
Relativně jisté jsou zatím jádro a dočasně i to uhlí. Nekonečně ho není, ale mohlo být zatím
jistotou a neotevírat se pouze burze spekulující
s nejistými OZE a plynu z dovozu o který má
zájem dnes celý svět. A taky nepíšu o zásobování supermarketu vlakem, ale existuje i přeložení
zboží z lodě na vlak a z vlaku na kamion. Od
toho byla vymyšlena paletizace a kontejnerizace.
Ani v kamiónech není zboží uloženo na podlaze
kus vedle kusu, pokud se nejedná o kusové zboží
a pokud potřebuji pouze jeden kus, tak mi ho
přiveze stejně náklaďák a ne někdo na ručním
vozíku. Je to jako to vaše přirovnání zásobení
supermarketu vlakem, pouze v menším. To by
mohly místo lodí s tisícem kontejnerů plout
podle vás lodičky s jedním kontejnerem a plout
až do cíle bez překládky z lodí na lodi říční,
na vlaky a ty vaše kamióny. Něco sice spěchá,
ale jiné ne a může klidně putovat i déle. Dnes vám s čipy nepomůžou ani operativní kamióny a mít jich v zásobě více, tak se výroba aut nezadrhla.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.10.2021 20:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Aha, tak jo, pomeranče ze Španějska dovezete lodí, pak vlakem, pak kammionem. Co Švýcarské hodinky, nechcete tak to dopravovat? Určitě kvůli tomu zlevní, když zlevní doprava :) A Macháčku, jak to bude s výstavbou toho překladiště, a jeho provozem? To podle Vás bude zadarmo, a bude probíhat nadsvětelnou rychlostí, aby se dohlaly ty časové ztráty, nebo jak? Ano, třeba obráběcí stroj jede jeden v Kamionu. Obvykle také k jednomu zákazníkovi, druhý jede k jinému, na druhém konci světa. Dle Vás tešdy má výrtobcew postavit vlečku, počkat, až těch strojů vyrobí na naplnění celého vlaku, a pak s tím 3x objet Evropu, ne? Jste oprqavdu tak hloupý, nebo si na to jenom hrajete? A další.....kdyby ty čipy a vše ostatní bylo v zásobě, tak to auto bude stát o 20 procent více, a bude neprodejné. Blbé, co? A víte proč? Protože daní se i skladové zásoby, bobši. Je symptomatické, že nějaký nespíše vyhozený lampasák, nebo co vlastně jste, který o průmyslu či logistice neví vůbec nic, má mánii do všeho kecat. A hloupé lži, že kontejnerové lodě jezdí pouze po nějakých vytyčených kanálech, jsou drobet mimo.
Odpovědět
JO

Jarka O.

19.10.2021 09:15 Reaguje na Břetislav Machaček
No jo, ale vyžerou si hlouposti a zbabělost vlastních pánů i lidi, co chtěli něco jiného. Co dělat, starat se o své. Nějak bylo, nějak bude.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 20:47 Reaguje na Jarka O.
DOL je zcela ideální na zásobování vidláckých smíšenek a večerek :) HAHAHAHA????? Také se po tomto bude docela dobře jezdit dop práce, ne?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 20:58 Reaguje na Jarka O.
A to jako proč??? Elbe Princesse II tím porojede tak, jak to je. Akorát, že už přes rok je tady na kotvišti v itoměřicích.
Odpovědět
ig

19.10.2021 15:11 Reaguje na Daniel Višňovský
Elbe Princesse? Já myslel, že se to staví proto, aby mohla proplout Gerald R. Ford do Černého moře. Tak nic, asi jsem se splet.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.10.2021 20:09 Reaguje na
Pardon, já psal Elbe Princesse II. Elbe Princesse ještě na jaře kotvila hned vedle, ale kde je nyní, nevím.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

19.10.2021 21:09 Reaguje na
Pravda, pravda, letadla nemohou létat, vypouštějí to tfujtfujtfuj CO2. Když tam pojede celá lod, která he na jaderný pohon, tak nemusí véz ani palivo pro ty palubní letadla, a před takovu hrozbou prchne protivník v děsu :)
Odpovědět
ig

19.10.2021 22:46 Reaguje na Daniel Višňovský
To je v poho, montreuxská úmluva to neřeší.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

18.10.2021 20:56 Reaguje na Martin Vlk
A k čemu asi tak bude písek, co? Von jaksi bez toho cimentu, na výrobu kteréhožto potřebujete kvanta energie, je k ničemu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2021 12:30
Současné ceny energií jsou velmi dobré pro masivnější budování OZE, pořád si ještě ropáčci myslí, že OZE jsou drahé??
Vsadím gatě, že myslí. Kobliha není mozková tkáň.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.10.2021 14:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Teeeda, tak teď jste se předvedl. To je názor hodný nobelovky za debilitu :-))))

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

19.10.2021 15:43 Reaguje na Jaroslav Studnička
Fakt? Garantovaná cena 50 eur vám připadá dnes hóódně předražená??
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2021 15:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Jakých 50 éček zase? Co to zase melete? Vždyť vám to tady v článku pan Novák jasně vysvětlil.
Opět.
Opět marně.

https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/blazek-petr-soucasna-zelena-politika-nema-stanoveny-priority#diskuse

Že jste fanatik, to si nelze nevšimnout, ale tak nějak se na to dá zvyknout.
Ale na to, že jste fakt tak hloupej ... na to se zvyknout snad ani nedá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2021 09:46 Reaguje na Svatá Prostoto
Blbý je, že vy nikdy nepochopíte, o čem to je. Pan Novák jasně napsal: 50 eur je garantovaná a pokud se prodává dráž, platí setržní.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

20.10.2021 10:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Kua drát, Hanzl ... já pevně doufám, že se tu fakt jen pokoušíte o nějaký humor. Sice blbý, ale co. Protože jinak máte v hlavě úplně vybráno.

Takže znovu ... The support is a one-sided floating premium.

A kdyby vám to nešlo anglicky, tak o příspěvek výše jasně píše ...

V těchto aukcích se soutěží tzv. jednostranná plovoucí tržní prémie, která zajišťuje, že pokud je elektřina na trhu nižší než vysoutěžená cena, dostane výrobce tuto prémii, aby dostal onu vysoutěženou výkupní cenu.

50 éček NENÍ CENA ... je to PRÉMIE k ceně.

Já tu fakt nechci být přehnaně sprostý, a na nikoho jiného nikdy nejsem, ale u vás je to teda velké sebepřemáhání.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2021 11:05 Reaguje na Svatá Prostoto
"pokud je elektřina na trhu nižší než vysoutěžená cena, dostane výrobce tuto prémii, aby dostal onu vysoutěženou výkupní cenu."

Vy fakt nehápete ani tuhle jednoduchou větu? Je to vůbec možný??

Vysoutěžená cena je 50 eur. Pokud je cena nižší, dostane tolik, aby se dostal na 50 eur.
Jestli je to prémie, to nevím, ale vždy je do tržní ceny 50 eur. Když je dražší, nedostane nic.

Pořád nic? A dočuráte až na zem?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.10.2021 13:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Na vás dobrý, pochopil jste už půlku ... ten zbytek ale zjevně nedáváte.

Vy píšete ... "Vysoutěžená cena je 50 eur." ... kulový, jde o vysoutěženou prémii, ne cenu.

Dále ... "Jestli je to prémie, to nevím,.." ... bo jste trotl, co neumí číst, jasně máte napsáno "V těchto aukcích se soutěží tzv. jednostranná plovoucí tržní prémie,", resp. " ... one-sided floating premium."

Otázkou je zda má smysl něco vysvětlovat troubovi, který nechápe rozdíl mezi prémií a cenou.
Možná jo, ale já na to už kašlu.




Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

19.10.2021 22:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Opravdu jste z vysvětlení Emila Nováka nic nepochopil...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2021 09:46 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já ANO
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2021 10:51 Reaguje na Jaroslav Studnička
Vy jste fakt komici. Fakt to nechápete?
OZE jedou v pohodě za 50 eur, což se prokázalo ve všech aukcích.
Tím, že neplatí palivo, jsou zcela nezávislé a tu cenu si drží pořád. Takže jakákoliv vyšší cena je pro ně zisk a do ziskových oborů se dobře investuje. Navíc pak nejsou závislé na dotacích.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2021 15:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, jen si 2/3 Evropy myslí, že se ceny utrhly z řetězu a zkoušejí to lepit jak se dá.

Plný Španělsko koblih:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

20.10.2021 11:07 Reaguje na Svatá Prostoto
Kšeftaři s energiemi to trochu podcenili. Nárůst výrob po koronáčovi, Putinová obstrukce a už to valí...
ale není to nic fatálního, jen špinavci nás straší...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.10.2021 13:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Špinavcem myslíte třeba eurokomisaře Schmita, o kterém se zmiňuje mnou postnutý odkaz dole:-)?

Vy jste neskutečný kašpar.-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

21.10.2021 14:19 Reaguje na Svatá Prostoto
Jistě, kšeftaři s energiemi podcenili ekonomické oživení po koronáči a Putinův vyděračský apetit.

Proto bych šel maximální rychlostí do OZE, protože na to nedosáhne.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.10.2021 15:44 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/jednani-evropska-rada-babis-sefove-eu-ceny-energii-polsko.A211021_065707_zahranicni_lre

Další špinavci co straší, vždyť celá Evropa krom čecháčků a je v pohodě, mají levnou elektřinu a plyn že nevědí co s nima, tak co blbnou, že jo?

Měl byste jim zajet poradit:-).

BTW ... co zase prudíte s Putinem? Co si s Gazpromem kdo nasmlouval, to dostal, dostává a dostane.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

19.10.2021 15:49 Reaguje na Pavel Hanzl
A další kobliha ...

https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/eurokomisar-schmit-varoval-pred-rustem-energeticke-chudoby-v-evrope

Odpovědět
RP

Radim Polášek

19.10.2021 23:47
Článek je konsomolský svazácký blábol.
bez hlavy a paty a bez znalostí a bez kontaktu s realitou.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

20.10.2021 22:31
Už jsem četl všelijaké fantasmagorie, ale tohle je opravdu už přes čáru.
I když to není můj obor, o stavebnictví a o problematice zateplování budov toho vím dost abych mohl prohlásit, že pan Tůma vůbec netuší, která bije a plácá šílenosti.
Pro splnění jeho vizí by se musela drtivá většina existujících staveb určených k bydlení zbořit, aby se místo nich mohly začít stavět pasivní domy.
Udělat pasivní domy z paneláků, to prostě nejde. Zrovna tak to nejde u běžného vesnického domu, nejde to u provorepublikové vily...
O objektech pod památkovou péčí ani nemluvě, a těch také není málo.

Prostě - do slohového cvyičení se dá napsat cokoliv. Realita je tomu ale na hony vzdálená.

Odpovědět
KP

Karel Padevet

21.10.2021 12:25
Klasický "zelený" blábol....
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist