Jiří Malík: Mobilita je posvátná, ale nebezpečná kráva. Přestaňme ji dojit

Nabízí se také otázka, zda je vůbec čas na dovolenou, když je toho třeba tolik napravit u nás doma. Třeba se nám tu bude zas tak líbit, že nebudeme chtít odjet vůbec, nebo ne tak daleko, když krásná příroda bude za každým rohem. Výhod bude hned několik. Nebudete muset vydělávat jak blázni na předražený ubytování a ropu nutnou na cestu, pomůžete místní přírodě, a když cesta, tak po domovině, tedy blízko, tedy o moc míň uhlíkový stopy, pokud už to nejde třeba na kole.
Pan Uhlík to říká jasně. Seďte doma na zadku nebo jeďte na kole, pěšky, na koni, vlakem. Dovolená ropným autem je už chucpe, milí moji. Říká Uhlík. A ten má vždy pravdu.
Abych předešel výkřikům, a co ty, hochu? Auto nemám, na dovolenou nejedu a dovolenou nemám. A bydlím v tak krásným místě, že nikam jinam jet nechci a nemám ani tu potřebu vyrážet za horizont všedních dnů. Mj. žádné všední dny totiž nejsou, říká Uhlík.
Jediné, co mně štve, je, že za naší přírodou jezdí tak moc lidí, že nám ji ničí. A k tomu pidi příběh. Štípu před pár dny dřevo. A vidím, motorka se dvěma lidmi projede zákazem vjezdu, pomalu jede po cestě kolem a zabočí na polní cestu a pak po louce přes kilometr jede na kopec, kde dál je les a svah a nedá se nikam dál jet. Připomínám, že bydlím v CHKO, kde je vjezd mimo veřejné komunikace povolen jen vlastníkům a uživatelům pozemků. Když jedou za pět minut zpět, tak je zastavím. Mladý pár na motorce není zdejší, tak se ptám, zda mají povolení k vjezdu od asi 10 majitelů pozemků, po kterých jeli. Oni že ne a proč? Vysvětluji, že jsou v CHKO, a že socik skončil v roce 1989. Omlouvají se, že tu je hezky a že se tedy jeli projet. Nepřijde jim ani na mysl, kolik hmyzu jedním pojezdem usmrtili, že zbytečně utužili půdu a umrtvují již tak zničený edafon a půdu současným prům zem.
A že by měli vrásky z nějakého uhlíku, co zbytečně vypouští ze stroje nebo že by jim bylo hloupé, že tu ruší klid místních lidí? Ani ve snu by je něco takového nenapadlo.
Mobilita je totiž posvátná, falešně krásná, leč smrtící kráva. Tak ji konečně přestaňme tak usilovně dojit.
reklama

Dále čtěte |



Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (117)
Vilém N
10.8.2020 06:35Lukáš Kašpárek
10.8.2020 07:24 Reaguje na Vilém NVilém N
10.8.2020 14:19 Reaguje na Lukáš KašpárekJan Šimůnek
11.8.2020 09:28 Reaguje na Lukáš KašpárekViktor Šedivý
10.8.2020 09:38 Reaguje na Vilém NKrejcar Stanislav
10.8.2020 12:23 Reaguje na Viktor ŠedivýKrejcar Stanislav
10.8.2020 12:26 Reaguje na Krejcar StanislavMilan Štrupl
10.8.2020 16:10 Reaguje na Krejcar StanislavKrejcar Stanislav
10.8.2020 16:45 Reaguje na Milan ŠtruplKrejcar Stanislav
10.8.2020 17:12 Reaguje na Krejcar StanislavJan Šimůnek
13.8.2020 16:26 Reaguje na Milan ŠtruplTed Ted
11.8.2020 17:36 Reaguje na Vilém NTypicke, ze? Dovolim si tedy autorovi pripomenout, ze to neni JEHO priroda. Nevim sice, co ho zivi, ale jako udajny ekolog by si mel uvedomit, ze individualni bydleni nekde v chko je z eko pohledu neudrzitelna, zdroji plytvajici zhuverilost. Bydleni ve meste naopak zdoje setri, a zefektivnuje. Jinymi slovy, kdyby si kazdy bydlel v chko, zadne chko by nebylo.
Pokud vas tedy, mily pane trapi, ze lide z mesta chteji alespon obcas ten kus prirody videt, mate smulu. Jakkoli jste presvedcen, jak jste vyjimecny a privilegovany, zijete si nad moznosti teto planety ( vsichni takto bydlet nemuzeme, ze?) a nemate na zbytky prirody o nic vetsi pravo nez ostatni. Nehajim nikoho, kdo nerespektuje zakony a pravidla, ale lidi jako vy me namichnou uplne stejne. Btw kdybychom se o nejake stoleti vratili, chtel bych zrovna vas - ekologa videt. Tenkrat totiž na ekology nebyl nikdo zvedav ;)
Anežka M
13.8.2020 10:46 Reaguje na Ted TedJan Šimůnek
10.8.2020 06:58Lukáš Kašpárek
10.8.2020 07:34 Reaguje na Jan ŠimůnekMěl by jste něco takového říct do očí jednomu z těch vlastníků pozemků, kterým se po nich prohánějí bezohlední, zákon nerespektující hovada jako jsou popisována v článku pana Malíka.... jen se obávám, že by vás ta reakce těchto vlastníků dost bolela.....
Komentovat vaše vyjadřování vzhledem k poškozování ŽP nemá smysl, protože vy poškozování ŽP ignorujete a zpravidla hájíte....
Jan Šimůnek
10.8.2020 09:29 Reaguje na Lukáš KašpárekZkrátka a jednoduše: "Jen dva prstíčky tam strčíme ..." A po těch prstíčcích je třeba mlátit včas.
Jiří Daneš
10.8.2020 10:38 Reaguje na Jan ŠimůnekViktor Šedivý
10.8.2020 10:47 Reaguje na Jiří DanešZmetky, kteří se pokoušejí prosadit totalitní ideologii salámovou metodou je samozřejmě žádoucí potlačit všemi způsoby.
Jiří Daneš
10.8.2020 17:33 Reaguje na Viktor ŠedivýZkuste si představit, že Vaše dítě chodí do školy na druhé straně takové silnice než bydlíte a kterou projíždí desetitisíce aut denně a nikde, široko daleko přechod se světly, která by ten téměř nepřetržitý proud zastavila, aspoň na chvíli, potřebnou k přejití na tu Vaši stranu ulice.
Viktor Šedivý
10.8.2020 19:29 Reaguje na Jiří DanešSouvislost s tématem - "omezme mobilitu" žádná.
Milan G
10.8.2020 14:16 Reaguje na Jiří DanešVilém N
10.8.2020 14:21 Reaguje na Lukáš KašpárekKrejcar Stanislav
10.8.2020 19:53 Reaguje na Lukáš KašpárekRichard Vacek
10.8.2020 08:27Břetislav Machaček
10.8.2020 08:50a ludiska".Samozřejmě je částečně pravdivý i komentář Viléma N.Přílišná
omezování vstupu a pobytu plodí pouze nevraživost a další jiné problémy.
Příkladem může být kdysi oboustranně výhodná spolupráce trempů a lesáků.
Ti trempům umožnili na vybraných místech bezpečné táboření,mnohde i ty
trempské boudy a ti jim naopak pomáhali s výsadbou a uklidem v lesích.
Pak byly vyhlášeny CHKO či přírodní parky,boudy strhli(mnohde podpálili) tábořiště zrušili a začali hlídat.Nasměřovat trempa do kempu mezi auta
se asi nepodaří a tak zaleze někam hlouběji do lesa,aby nebyl odchycen.
Jiný to vzdá a pouze vzpomíná na ty "idylické"doby,kdy se šlo rozumně
dohodnout s moudrými lesníky a domorodci.Homo ochranář nezná bratra,ale
klidně přijede na kontrolu bývalého tábořiště džípem či na té motorce.
Uzurpace přírody vlastníky je pochopitelná,ač to mnozí přehánějí,ale
uzurpace přírody pouhými správci je mnohdy horší,než u těch vlastníků.
Chce to pouze trochu vzájemného pochopení a rozumu,co je přijatelné
a co už je přes čáru.Pochopím NP a rezervace,ale nahanéní trempů drony
mi připomína Kubátův zákon o potlačování trempingu z dob 1.republiky,
dobu Protektorátu a pozdější akce vlezdoprdélků proti trempům.Ale to
dnešní vyhánění z přírody do kempů nepochopím.Mezi trempy vyrostly
generace lidí sžilých s přírodou,kteří ji chránili s rozumem a né jako
mnozí ochranáři fanaticky.Odcizení od přírody nikoho k lásce k ní asi
nenaučí.Bez toulek volnou přírodou nikdo nepochopí její zákonitosti
a nepozná nepoznané.Poznávání přírody z náučných stezek plných
"takyturistů"možná nadchne laiky.Pro skutečného milovníka přírody
to není to pravé ořechové,hlavně když pak vidí,že pár vyvolených tam
může jet dokonce tím džípem a nebo tam pořádat pro sebe mejdan.
Takže se přimlouvám za pár míst k táboření i pro takové trempy či pouhé romantiky,kteří touží usínat v přírodě a ne mezi auty v kempu.Pár takových perliček už je,sice na nevhodných místech,ale díky i za ně.Hloupé
generální zákazy pouze některé rebely nasměřují do zapadlých míst,která
by měly naopak zůstat živočichům a nedotčené přírodě.To ale platí pro
všechny i pro ty vyvolené s průkazem a plackou na klopě.
Jiří Daneš
10.8.2020 10:35 Reaguje na Břetislav MachačekTi " vyvolení s plackou na klopě", škodí ve skutečnosti více, než všichni trempi dohromady (na př. v CHKO Podyjí).
Lukas B.
10.8.2020 09:05pánové autoři jsou spokojení tam, kde žijí (někde, kde civilizace dosahuje jen trošku) a nemají potřebu cestovat. a obtěžuje je, když civilizace natahuje svá odporná chapadla až k nám domů.
to mě napadá, teď jsme o víkendu diskutovali na chalupě mých staroušků něco podobného. ve vesničce (která spadá pod několik kilometrů vzdálenou střediskovou obec) je zhruba stovka stálých obyvatel, asi 120 chalup (z toho 3/4 rekreačních), jedna turistická ubytovna a dvě hospody. v jedné z těch hospod se cosi slavilo, zřejmě svatba (?), a z té radosti daleko přes půlnoc obtěžovali okolí nejdřív živou a následně reprodukovanou hudbou notné hlasitou. se mi to nelíbilo, a rodina mi rozmluvila indiánskou výpravu pod rouškou tmy s izolovanými štípačkami. měli jsme diskusi o toleranci. ne že bychom došli k úplnému konsensu, ale jednu myšlenku bych vypíchnul: co že je to ta kýžená tolerance? je tolerance nechat si kálet na hlavu? nebo není tolerance naopak nikomu na hlavu nesrat přespříliš?
čili autory chápu. jistě by se nečílili, kdyby tam ta dvojice přišla pěšky nebo přijela na kole. i důchodce na elektrokole by jistě strpěli. stejně jako já bych asi nesl liběji, kdyby na té oslavě vypluli se západem slunce repráky a pokračovali dál unplugged s kontrabasem a dvojicí kytar. to by bylo naplnění tolerance z obou stran, vítr by čechral vlasy a krajinou by zvonil dětský smích.
jo a hovada na motorkách a čtyřkolkách s vykuchanými výfuky na té oslavě byla taky, a do lesa samozřejmě vjížděli, a chákáóčko to samozřejmě je.
možná bych se s autory shodl, že by byla na místě jistá "švajcarizace" vnímání ne-li snad litery zákonů, tak aspoň jejího ducha.
S tím narušováním vlastnických práv to nemá nic společného, to beru jen jako takový přilepený povzdech :-)

Eco Hunter
10.8.2020 11:17Lukas B.
10.8.2020 11:56 Reaguje na Eco HunterAnežka M
13.8.2020 10:52 Reaguje na Eco HunterMilan G
10.8.2020 14:42Přímo z toho čiší ta nenávist na auta, motorky atd. A ta obrovská chuť to zakázat. Nepochybuji o tom, že pokud by měl Malík moc, tak už od včerejška je všechno co jezdí na ropu zakázáno. Nemylte se, že říká můžete jet vlakem, to ale jen tam kde je trať elektrifikovaná, ostatní mají smůlu.
Takže Malíku, dovolená ropným autem není chucpe, pouze vaše bláboly jsou chucpe. A nechci jet na dovolenou na kole, pěšky, na koni atd. Proč taky? Protože si to nějací eko pomatenci přejí?
Jedna taková řečnická otázka. Vy komunikujete s Uhlíkem? To je Josef Uhlík, nebo Lukáš Uhlík, když začíná velkým písmenem? Nebo je to neškodný CO2? Přesto jste na tom lépe jak Gréta, ta ho ,,jenom,, vidí i když je bezbarvý, ale vy s ním přímo komunikujete, neuvěřitelné. Pro ty co nepochopí, je to ironie.
Chápu, že chcete ostatním zakazovat to co vám nevyhovuje, např. auta, takový jste už vy zelení. Na druhou stranu my ostatní se musíme postarat o to aby jste nikdy takovou moc neměli.
Jen tak mimochodem, co říká Lukáš Uhlík na to dřevo? Pokud s ním topíte? To není bezemisní zdroj tepla.
Svatá Prostoto
10.8.2020 15:44Myšlena samozřejmě ta adorace sezení doma na zadku.
Jinak by mne zajímalo kolik lidí takto napsaný článek donutí se zamyslet nad svým chování ... a vždy je co zlepšovat ... a kolik naopak na..re a spíš vyprovokuje dělat věci právě naopak. Nemluvě o tom, že kdyby pán časem přišel i s něčím méně pitomým, tak už jej stejně nebudou brát vážně.
Anežka M
13.8.2020 10:58 Reaguje na Svatá ProstotoMilan Štrupl
10.8.2020 15:50Jirka Černý
10.8.2020 15:55
Katka Pazderů
10.8.2020 16:59Proč to lidé nechtějí? Bydlet v lese.....
Břetislav Machaček
10.8.2020 18:37 Reaguje na Katka Pazderůřev sekaček a reprodukované hudby.Zvířata přestěhovaná do ZOO a
nebo vybita.Vzpamatujte se a buďte ráda,že si žijete v klidu u
lesa a ne v tom vašem lesním sídlišti.Snad ten nápad nevyslyší
developeři a neschválí odpovědné orgány.Pokud je toto vize nové
generace milovníků přírody,tak nás potěš pánbůh.Buďme zatím rádi
za ty naše lesy,byť už nejsou čím bývaly a nedovolme podobné vize
realizovat.Doufám,že jste s lesem sžita tak,že nepoužíváte auto,
sekačku a nevyhráváte na celé kolo při pobytu v tom vašem ráji.
Jinak jste v tom lese vetřelec,který tam nemá co dělat a zvěř vás
pouze útrpně toleruje.
Jan Šimůnek
11.8.2020 09:48 Reaguje na Břetislav MachačekJistě by to narazilo na spoustu nesmyslných zákonů a direktiv od EU, nebylo by možné ty domy postavit jako "pasívní" atd., ale po czexitu by se taková věc postavit dala.
Svatá Prostoto
11.8.2020 11:39 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
11.8.2020 12:59 Reaguje na Svatá ProstotoJinak je snad jasné, že ne každému bude takové bydlení vyhovovat a ne každý na ně bude mít peníze (jako ne každý má i na tu chatu).
Svatá Prostoto
11.8.2020 16:35 Reaguje na Jan ŠimůnekViktor Šedivý
11.8.2020 16:53 Reaguje na Svatá ProstotoViktor Šedivý
11.8.2020 12:43 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
13.8.2020 16:30 Reaguje naViktor Šedivý
10.8.2020 19:37 Reaguje na Katka PazderůSvatá Prostoto
10.8.2020 21:34 Reaguje na Katka PazderůJinak tedy zcela konkrétně, to údolí potoka celkem fajn, ale jinak ... nechcete mi tvrdit, že třeba Holubice nebo Tursko jsou nějaká výhra že ne? O jisté dominantě Úholiček, i když fakticky spíše Přílep ani nemluvě. :-)))
Jan Škrdla
12.8.2020 21:20 Reaguje na Katka PazderůAsi 3/5 rozlohy ČR zaujímá zemědělská půda.
A někteří velkozemědělci (netvrdím, že všichni), mají takovou představu, že zemědělská půda by měla sloužit jen k produkčním účelům, že třeba taková alej v poli je něco co zavazí hospodaření a snižuje výnos. A že stromy kradou polním plodinám vodu a stíní je. Dokonce jsou o tom schopni napsat i článek na ekolistu.
Jinak to, co vyzdvihujete, je možné v nějaké řídce osídlené a lesnaté zemi, např. ve Finsku. I tam mají města s paneláky, ale zeleň většinou v dosahu.
Vladimir Mertan
10.8.2020 17:19
Karel Zvářal
10.8.2020 18:41 Reaguje na Vladimir Mertanvaber
11.8.2020 12:46 Reaguje na Vladimir MertanVašek
10.8.2020 19:03Vrátit lidstvo o 100 let zpět se jim zachtělo.
Osobně jsem velmi rád, že možnost mobility mám a mohu se tedy přesouvat z místa na místo dle libosti.
Na cestování nevidím nic špatného.
Doufám, že stávající možnost cestování se ještě pár desítek let udrží.
I do kraje pana Malíka jsem několikrát zavítal a rozhodně jsem si nevšiml, že by turisté tu krajinu výrazně ničili.
Pitomci se najdou vždy, ale to není důvod omezovat ty rozumnější.
Jsem přesvědčený, že radikálové dělají ochraně přírody medvědí službu, neboť nejsou schopni kompromisu a tedy nejsou dobrými protějšky pro jednání v rozličných kauzách.
Ještě jsem si všiml jedné věci.
Tito hlasatelé pravdy se zpravidla nezapojují do diskusí. Jsou totiž o své pravdě natolik přesvědčeni, že je pod jejich úroveň o svých názorech s někým vůbec diskutovat. Znám to z osobní zkušenosti.
Svatá Prostoto
10.8.2020 21:36 Reaguje na VašekJakub Brenn
10.8.2020 22:08Jednoznačně souhlasím s autorem. Jakási cestománie a bezohlednost
patří neoddělitelně k této době.
Karotka Z
11.8.2020 08:30 Reaguje na Jakub BrennJakub Brenn
11.8.2020 14:27 Reaguje nabejt zaseklej někde v koloně, na letišti nebo jít v procesí po horách(to je čím dál častější obrázek),
když v okolí domova je taky pěkně...
vaber
12.8.2020 08:28 Reaguje najen nikdo neví co s tím ,nějaká omezení si lidé vysvětlují jako omezování svobody, lidé si nemohou dělat co chtějí, musejí brát ohled na ostatní i na přírodu a s růstem populace a zhoršováním životního prostředí bude restrikcí přibývat, musí to být
vaber
12.8.2020 17:39 Reaguje navaber
13.8.2020 08:25 Reaguje napřišel koronavir a nastaly restrikce které byly před koronavirem nepředstavitelné, vy vidíte růžovou budoucnost a bojíte se jen extrémní levice , já vidím jako větší problém kolaps životního prostředí , jak se bude svět vyvíjet uvidí naši potomci,
z politického marasmu je možné se vyhrabat za 40let , zničené prostředí se bude napravovat tisíce let
pokud lidi nezajímá jak budou žít jejich potomci, budiž,
Viktor Šedivý
13.8.2020 09:24 Reaguje na vaberJan Šimůnek
13.8.2020 16:34 Reaguje na vaberVašek
11.8.2020 20:36 Reaguje na Jakub BrennBuď jsem dítě štěstěny a nebo před cestou trochu přemýšlím :-)
Svatá Prostoto
11.8.2020 11:42 Reaguje na Jakub BrennVašek
11.8.2020 20:34 Reaguje na Jakub BrennJakub Brenn
12.8.2020 14:54 Reaguje na VašekSvatá Prostoto
12.8.2020 16:47 Reaguje na Jakub BrennVašek
12.8.2020 17:15 Reaguje na Jakub BrennTo bychom se jako lidstvo museli vyhladit, aby byli lidé jako pan Malík spokojeni.
Tudy cesta myslím nevede.
Poznávání nových míst, ať už u nás nebo v zahraničí je myslím v pořádku.
Zkuste vysvětlit, jak by podle vás měla mobilita lidí vypadat. A to jak volnočasová, nebo pracovní.
Jakub Brenn
12.8.2020 22:47 Reaguje na VašekVašek
13.8.2020 05:46 Reaguje na Jakub BrennPtám se, jaká mobilita, nebo chcete li jaký pohyb člověka v krajině (po planetě) je podle vás ještě v pořádku a který už ne.
Pan Malík to vyjádřil poměrně jasně. Vy s ním souhlasíte. Proto mě zajímá, jak byste to řešil vy, kdybyste měl tu moc.
Je potřeba si uvědomit, že daleko větší problém jsou např. kamiony, které jen kvůli potvrzení papírů jedou s nákladem např. z Čech do Německa, tam se udělají papíry a následně se vrací do Čech, kde náklad vyloží. Takových případů znám přímo od řidičů kamiónů několik. Slyšel jste, že by toto řešili nějací politici, nebo naše slavná EU? To musí být emisí, prachu z opotřebených gum....
A nebo slavné přesouvání evropského parlamentu:
"Jaké jsou náklady na využívání Štrasburku coby sídla Parlamentu?
V roce 2013 nechal Evropský parlament vypracovat studii, podle níž by se přesunutím všech činností Evropského parlamentu ze Štrasburku do Bruselu ušetřilo 103 milionů eur (v cenách roku 2014). Je to vysoká částka, byť odpovídá pouhým 6 % rozpočtu Parlamentu a 1 % správního rozpočtu EU nebo 0,1 % celého rozpočtu EU.
Účetní dvůr v roce 2014 vypracoval vlastní nezávislou analýzu v reakci na usnesení EP ze dne 20. listopadu 2013. Účetní dvůr potvrdil závěry studie EP z roku 2013, ale celkové výdaje na štrasburské sídlo spočítal na 109 milionů eur ročně. Dalších 5 milionů úspor by mohlo přinést snížení cestovních výdajů v rozpočtech Evropské komise a Rady."
Mám pocit, že tu někdo káže vodu a sám pije víno.
Jinak moje babička i její sestra toho v životě skutečně moc nenacestovaly. Pár rekreací s ROH. Jinak jen práce. Přesto mi moje cestování nijak nekritizovaly. Naopak byly rády, že já tu možnost mám a zajímalo je, jak to vypadá jinde, než u nich doma.
Ono cestovat, znamená i poznávat a mít možnost se inspirovat. A to je pro vývoj společnosti také důležité.
Jakub Brenn
13.8.2020 11:00 Reaguje na VašekTen případ s tou kamionovou dopravou, jak uvádíte, to je teprve zhůvěřilost, panečku. Jednou ze základních myšlenek autora bylo, že kdybychom měli pěkné atraktivní okolí, nemuseli bychom nikam za neporušenější přírodou daleko jezdit. Kdyžpak máme kolem měst obchvaty(díky přespřílišné dopravě) sklady(díky narůstajícímu konzumu, autobazary, tak.....
Je to začarovaný bludný kruh. Poznávání cizích krajů je krásná věc, ale stal se z toho masový jev.
Viktor Šedivý
13.8.2020 08:59 Reaguje na Jakub BrennSvatá Prostoto
13.8.2020 10:45 Reaguje na Jakub BrennNehledě na to, že když někdo celý rok hákuje a pak si zajede odfrknout třeba k moři ... třeba u pošťáka-doručovatele mi aktivní dovolená na treku v Alpách přijde celkem hardcore:-) ... tak mi nějak nejde se na něj dívat jako na rozmařilce, který neví roupama co by.
Jakub Brenn
13.8.2020 12:59 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
13.8.2020 15:06 Reaguje na Jakub BrennJá osobně vidím větší problém v té koncentraci v čase i místě, než v celkové kvantitě.
Jakub Brenn
13.8.2020 18:34 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
13.8.2020 21:51 Reaguje na Jakub BrennA i to co píšete jsou záležitosti jednotlivých center a těch míst nedotčených turistikou, a ve velké části světa i civilizací:-), je drtivá většina.
Jakub Brenn
16.8.2020 14:08 Reaguje naSvatá Prostoto
16.8.2020 15:48 Reaguje na Jakub BrennJakub Brenn
16.8.2020 16:59 Reaguje na Svatá ProstotoBřetislav Machaček
15.8.2020 08:54 Reaguje nakaždý hodnotit hlavně sám u sebe.Zamyslet se sám nad sebou a taky
se tak chovat.Mnozí kritizují jiné,ale sami se chovají jako oni.
Pouze ti,kteří konají tak,jak hlásají se mohou s klidným svědomím
bušit v prsa.Hrát si na EKO,BIO a kdovíco ještě obklopen vším
potřebným ve velkoměstě a kritizovat lidi z venkova,že jedou nakoupit do 10 km vzdáleného obchodu,je pokrytectví.Pokud chceme omezit individuální zbytnou dopravu,tak musíme životní potřeby dostat blíž k lidem a ne jako doposud,že je nutíme jezdit
za kdejakým prdem kilometry daleko.Každý by se měl zamyslet
nad nezbytností jakéhokoliv činnosti,pokud chce poučovat jiné
a nebo jim to dokonce nařizovat.
Jan Šimůnek
15.8.2020 13:23 Reaguje na Břetislav MachačekJá si vzpomínám, jak když se za socíku jezdilo na služební cesty, tak se nakupovalo jak vzteklí, protože zboží bylo v různých částech státu různé, a to dost podstatně. I třeba uzeniny, vyráběné pod tímtéž názvem podle téže normy.
A stát např. řešil to, že do obchodů ve vinařských oblastech šla kvalitnější vína (byť pod stejnou značkou a názvem, ale bylo mi ukázáno, že jsou vinětě nenápadné rozdíly) než jinam. Jednoduše proto, že tam by si patoky nikdo nekoupil, na rozdíl třeba od Prahy. (Takže už jenom jet např. do Mikulova a tam si koupit flašku v obchodě znamenalo mít kvalitnější víno, a to ani nemusel člověk nakoupit u vinaře.)
Takže už tehdy se využívaly cesty pro nákupy, byť pro to formálně nebyl důvod.
Dneska pokryjí 2 - 3 nákupní řetězce skoro vše, co se dá u nás koupit. Takže buď by se v každé vsi ("blíž lidem") postavil nějaký plnohodnotný prodejní komplex (a musel by se šíleně dotovat, protože tržby desítek místních by ho neuživily), nebo se musí tolerovat, že si lidé z takových lokalit jezdí nakupovat do větších sídel. A většinou z těch vesnic vyjíždějí také za prací, protože tam práce prostě není.
Asi by se dalo snížení potřeby "nakupovacích jízd" vyřešit pojízdnými prodejnami (z dob socíku je pamatuji), ale s vysokou pravděpodobností by se to zase muselo dotovat (a mnohdy by to narazilo na účelové hygienické předpisy EU). A ještě by ekologové remcali, že ty prodejny kouří a jezdí. A na druhé straně by to tak velká pomoc místním nebyla, protože jejich sortiment je z principu omezený (byť jsou schopny pracovat s objednávkami).
Objednávky po internetu narazí zase na to, že velká část území není e-shopy pokryta (ve smyslu dovoz zákazníkovi domů). Tento problém se palčivě projevil v době covidového omezení pohybu lidí. Máme chalupu ve vesnici, kam žádná zásilková služba v té době nezajížděla (a zjišťovali jsme si to pro případ, že bychom tam uvízli). A, pochopitelně, v řadě takových lokalit je internet navíc pro nakupování v e-shopu nepoužitelný.
Břetislav Machaček
16.8.2020 09:44 Reaguje na Jan Šimůnekpojízdné pro spokojenost venkova.Nyní si obchodní
řetězce vystačí se sítí hypermarketů s obrovskými
parkovišti a venkov je jim šumafuk.Vše se tak točí
pouze kolem mobility zákazníka a ti nemobilní mají
smůlu.Zřídil bych k tíži obchodních řetězců fond
pro podporu venkovských nebo pojízdných prodejen.
Když se jim ten fond nebude líbit,tak ať podnikají
jinde,neboť už to stejně není konkurence,ale tajný
kartel plný "slev"a"akcí".Vím,že městu jsem šlápl
na kuří oko a bude se ohánět trhem,ale trh právě
toto neřeší a výhodnost nákupu v akci vymaže často
lidem z venkova cena dopravy a nebo ji dokonce zcela znevýhodní.Oni jsou taky daňovými poplatníky,ale druhé kategorie z hlediska jejich čerpání a tak by
měl stát dbát i na dopravní obslužnost,podporu těch vesnických prodejen či i těch vesnických hospod.
Tak se zatím venkov v celé EÚ vylidňuje mimo těch
satelitů kolem velkých měst a stoupá zbytná mobilita tu za nákupem,tu za vzděláním,k lékaři,za službami
atd.V globále to jsou milióny litrů paliva místo
tisíců pro ty pojízdné prodejny či hromadnou dopravu.Koukněte se na mnohé spoje hromadné dopravy
v mnoha obcích.Jednak je jzdní řád velmi strohý,
spoje v nesmyslných časech a autobus objíždí půl
okresu.Trvá to neskutečně dlouho a platí se za každý
ujetý kilometr.Pak je mnohdy jízdné dražší,než cesta autem,ale nikdo nepočítá náklady na to auto.Ano
beru omezovaní mobility,ale touto cestou,kdy lidem nabídnu jinou alternativu,ale pouze přesvědčovat
asi nestačí.Jinak zásilková služba je další hřebík do rakve pro svoji roztříštěnost.Do jednoho místa tak denně jede i pět zásilkových firem s balíčky
o váze jednoho kilogramu místo pojízdné prodejny,
která vezla pár tun zboží.To je setsakra rozdíl v množství spáleného paliva.To ale aktivistům nevadí
a sami nakupují přes internet kdejakou pitomost zvlášť,kterou mohou koupit v rámci jednoho nákupu koupit najednou.Ano tato společnost plýtvá a taky
na to zajde,ale vinu bude házet na jiné.
Svatá Prostoto
16.8.2020 15:45 Reaguje na Břetislav Machačekpro podporu venkovských nebo pojízdných prodejen." ... to je zpátečnické a oportunistické řešení, za tohle by měl být Jáchymov. Prostě znárodnit a Strana a jí dosazený správce se již postará o řádné uspokojení potřeb pracujícího lidu.
Kua, že jsou echt zelení pitomci je samozřejmě pravda, ale když do boje proti nim vytáhnete pod rudým praporem a s Manifestem v kapse, tak to budete vyhrávat fakt blbě.
Jan Šimůnek
16.8.2020 16:54 Reaguje na Svatá ProstotoJe jasné, že stát by musel nějakou formou garantovat, že tuhle strukturu bude podporovat, a že zamezí tomu, aby to nějací horliví aktivisté zrušili, nebo vytvořili tomu zcela nepřátelské podmínky (jako musí ze stejných důvodů podporovat JE), jinak budou mít soukromí investoři obavy do toho jít.
A možná by se musely v některých případech upravit i hygienické předpisy, mnohdy záměrně vygenerované tak, aby tuhle obchodní činnost co nejvíc komplikovaly.
Jistěže další možností je zrušit socialismus, co nám sem Brusel nacpal, protože v kapitalismu takovéto podniky vzniknou spontánně.
Svatá Prostoto
16.8.2020 22:56 Reaguje na Jan ŠimůnekAle ani o jednom nebyla řeč.
Jan Šimůnek
17.8.2020 08:13 Reaguje na Svatá ProstotoBřetislav Machaček
16.8.2020 17:07 Reaguje na Svatá Prostotonezáleží.Tak to udělejme jinak.Navyšme
těm řetězcům daně z nemovitosti i zisku
a z nich podpořme ty malé obchody a nebo
pojízdné prodejny.Nebojte se,že zkrachují,oni pouze zákazníky a dodavatele vemou o něco více na hůl.Stanoví jim vyšší regálné,odloží splatnost faktur,atd,ale nezkrachují!
Svatá Prostoto
16.8.2020 22:52 Reaguje na Břetislav MachačekŘešení samozřejmě existují, primárně jde o zajištění dostatečné dopravní obslužnosti obce a pro ty, kterým ani toto nestačí ... a že mezi námi jsou a je potřeba jim pomáhat ... řešení formou pečovatelské služby, která jim je schopna zajistit i ten nákup.
Pojízdné prodejny byly relikt minulosti, kdy fungovaly díky dvěma věcem. Neřešila se vůbec ekonomika provozu a jejich sortiment byl srovnatelný se sortimentem obchodů v malých obcích. Obojí stálo za hovno. Já ty prodejny ještě dobře pamatuji, a snad před 15 lety jsem na vandru ještě takovou pojízdnou prodejnu potkal, v jedné vesničce u Blatné. Ceny normoš, to jo, ale sortiment tragický, za celou tu dobu tam nakoupily tři babky ... každá tak za dvacku ... a my. To je prostě zcela neudržitelný koncept a je dobře, že se nechal v poklidu odejít do minulosti.
Prostě si uvědomte, že sortiment zboží co jste narval kdysi do Karosy dnes nestačí a takové vychytávky, jako objednávání si pečiva a mléka den dopředu také ne. Vše jsem zažil a tudy prostě cesta nevede.
Jan Šimůnek
17.8.2020 08:18 Reaguje na Svatá ProstotoJistě je to pomoc pro obce, kde není obchod.
Faktem je, že v některých obcích je provoz krámu dotován (dokonce i provoz hospody). A jsem toho názoru, že by bylo efektivnější, kdyby se vždy pár obcí dalo dohromady a "zadotovaly" pojízdnou prodejnu. Pochopitelně, tč. tomu vadí řada nesmyslných předpisů made in EU.
Svatá Prostoto
17.8.2020 12:19 Reaguje na Jan ŠimůnekJe ekonomický nesmysl, aby po vsích durch kolovala pojízdná prodejna s tím, že si snad tentokrát někdo z jejího sortimentu (nutně značně omezeného) něco koupí.
Jinak poslední ranou do vazu těchto malých provozoven (krámky a hospy) nebyla žádná EU, ale MF a jejich kontrolní hlášení, EET a úřady práce, kdy dcera chvíli zaskočí za mamku a kontrola ji za to flákne 50 litrů. I když aspoň to se už snad trochu změnilo.
Jakub Brenn
16.8.2020 14:04 Reaguje na Břetislav MachačekKdyž se někdo zelený neřídí svými zásadami, je pokrytec.
Když se řídí, je za fanatika. To je pak těžký.
Břetislav Machaček
16.8.2020 17:50 Reaguje na Jakub Brennnesmyslné,neboť obchod se základními potravinami
by ušetřil třeba pět výjezdů do hypermarketu
a stačil by jeden.Nikdo z nadšením nejede kilometry
pro běžné nákupy,pokud to nemá jako koníček.A to
nehovořím o chatařích a rekreantech.Místo rekreace
jedou na nákup do města a přitom by si pro ten chléb a rohlíky mohli dojít pěšky do vesnického obchůdku.
Tak to bývalo kdysi a nikdo hlady neumřel,ač neměl
auto a deset kilometrů vzdálený hypermarket.Nebyly
tak plné cesty i v těch CHKO.On ten autor kritizuje pouze toho motorkáře a zbytné cestování za rekreací,ale to je pouze kapka v moři,když vemu
to dojíždění za nákupy,které by mohly jezdit
zase za lidma,či cesty za prací,která z venkova zmizela.Mnohde se zhroutila funkční hromadná
doprava a nebo zanikla zcela.To pak i ten ekolog nastartuje auto,aby si jel nakoupit,k lékaři,do práce a s dětmi do školy,neboť tu vesnickou zrušili.Tak je to dům od domu,auto za autem a mobilita narůstá často zbytečně.I ta kontrola
z CHKO či AOPK přijede do srdce CHKO džípem se
spalovacím motorem a nikomu to nevadí.Odemkne
závoru a sviští si to loukou zkontrolovat pěší
turisty.Motorkář pochybil,ale ti ostatní musí
jezdit díky tomu,že stát přesunul mobilitu na samotné občany.Tam je zakopaný pes zbytné dopravy.
Jakub Brenn
16.8.2020 22:42 Reaguje na Břetislav Machačekještě k těm motorkářům a čtyřkolkám - ti to mají
jako srandu, že vjíždí organizovaně do CHKO, protože ví, že je těžko může někdo zastavit,eventuelně dotyčnýho zmlátí nebo přejedou..ale vlastně máme tu demokracii, tak si každý může dělat, co chce,ne?
Jan Šimůnek
17.8.2020 08:24 Reaguje na Břetislav MachačekJistě by se to dalo řešit, aby pár lidí jelo na nákup jedním autem (někoho z nich), ale tito svezení sousedi v podmínkách marxismu - babišismu majiteli auta oficiálně nemůžou ani přispět na benzín, protože ten by si musel pořídit EET a silné a spolehlivé připojení k internetu (což je v podmínkách českého a moravského venkova dost problém).
Břetislav Machaček
17.8.2020 09:59 Reaguje na Jan Šimůnekindividuální dopravu je to jako s dilematem, zda tu bylo dříve vejce a nebo ta slepice.S každým omezením veřejné dopravy klesal počet cestujících a jejich přechod k té soukromé.
Tak to bylo,až tak dlouho,že nyní jede autobus
se dvěmi cestujícími a jednou denně.Udělejte podobný experiment ve městě.Pokud místo spojů co deset minut budou tyto jezdit co hodinu,
tak budou všichni jezdit auty a silnice či
parkovací místa nebudou stačit.Ne tak pouze
poptávka,ale i nabídka ovlivňuje obsazenost
a efektivitu provozu.Dále pak musí mít spoje návaznost,aby cesta s přestupy netrvala na
vzdálenost 1O km dvě hodiny.Logika šla mimo
hlavně při krajském řízení,kde se mnohde přesedá na hranicích krajů a mezi různými
dopravci.Prý je to konkurenční prostředí,ale s dopravní obslužností to má málo společného.
A hned je důvod ji tak zase omezit,vždyť lidé nejezdí,ale to,že je to díky přestupům,cenám a hlavně času nikdo už neřekne.Jinak je jasné,že naplněnost autobusu na venkově nikdy nebude to,co je doprava ve velkoměstě,ale i tam žijí naší občané a daňoví poplatníci.To,že to není možné bez dotací je jasné,ale vyzobávat pouze ziskové hrozinky není košér.Tak časem zanikne
veškerá hromadná doprava na venkově a zbudou
pouze ty okresky plné aut.To moc ekologické
není a nemusí to být pouze autobusy,ale i malé
busy či jak píšete organizovaná sdílená doprava třebas i v režiji obce,ale to pak musí
být zohledněno v přerozdělování daní.Nedávám
vám na autobusy,tak vám dám ty samé peníze
na mikrobusy,školní busy a na sdílenou dopravu.
Zatím se pouze spoje ruší a starost i náklady
přenechává stát na samotné obce a jejich občany.Udělat to v Praze a nedat peníze na stavbu Metra,či obchvatů,tunelů jako Blanka
atd,.tak je tu řev jako v pavilónu opic v ZOO.
Jan Šimůnek
17.8.2020 12:45 Reaguje na Břetislav MachačekProblém vidím v ideologizaci celého problému (viz konec konců i článek, pod kterým diskutujeme).
Anežka M
13.8.2020 10:42Jan Marján
15.8.2020 17:38Jakub Brenn
16.8.2020 16:54 Reaguje na Jan MarjánV 18 jsem začal dojíždět na VŠ do Budějc, 5.5 hodin vlakem, a tímto
mě veškerá chuť na cestování definitivně opustila.Už je to hodně let,ale dodneška pociťuju to štěstí, že už nikam jezdit nemusím,že jsem ve svém rodném kraji, mám svoje oblíbená místečka v okolí a když mám někam jet, tak mě to stresuje a to jsem teprve čtyřicátník..asi holt geny se projevily....
Tak tohle byl můj příběh ohledně cestování, každý to máme nastavený tak či onak. V TV běží spousta cestopisných pořadů, takže těch spousta informací člověk může načerpat z televize(a třeba s lahváčem v ruce a nohama na stole:-)
Myslím, že pan Malík nepotřebuje cestovat, aby mohl sepsat tuto úvahu,ale to už nebudu rozvádět:)
Zde bych si dovolil oponovat. Něco televize prostě nezachytí, neumí či nechce. Třeba jak v některých zemích zacházejí s odpadky, zvířaty, jinými lidmi. Pětiminutový hovor lámanou španělštinou s Haiťanem řekne víc než roční sledování National Geographic Channel :-) Půlroční práce (stáž :-)) v Německu posune stavebního řemeslníka celoživotně o několik platových tříd výš. A tak je to skoro všude.