https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jirin-malik-mobilita-je-posvatna-ale-nebezpecna-krava.prestanme-ji-dojit
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Malík: Mobilita je posvátná, ale nebezpečná kráva. Přestaňme ji dojit

10.8.2020
Je teď vůbec čas na ropnou dovolenou, když je toho třeba tolik napravit u nás doma? Ilustrační snímek.
Je teď vůbec čas na ropnou dovolenou, když je toho třeba tolik napravit u nás doma? Ilustrační snímek.
Skoro všichni, i řada ekologů, mají potřebu trávit dovolenou ropným odjezdem, nejlépe někam za hranice domovského státu. Já chápu, že potřebují opustit zničenou přírodu v ČR a aspoň se podívat do míst, kde je jí víc (pokud nejedou utratit čas lehnutím na písek). Ale nebude lepší vrátit přírodu zase za dům, kde bydlíme, a tomu věnovat váš čas?
 

Nabízí se také otázka, zda je vůbec čas na dovolenou, když je toho třeba tolik napravit u nás doma. Třeba se nám tu bude zas tak líbit, že nebudeme chtít odjet vůbec, nebo ne tak daleko, když krásná příroda bude za každým rohem. Výhod bude hned několik. Nebudete muset vydělávat jak blázni na předražený ubytování a ropu nutnou na cestu, pomůžete místní přírodě, a když cesta, tak po domovině, tedy blízko, tedy o moc míň uhlíkový stopy, pokud už to nejde třeba na kole.

Pan Uhlík to říká jasně. Seďte doma na zadku nebo jeďte na kole, pěšky, na koni, vlakem. Dovolená ropným autem je už chucpe, milí moji. Říká Uhlík. A ten má vždy pravdu.

Abych předešel výkřikům, a co ty, hochu? Auto nemám, na dovolenou nejedu a dovolenou nemám. A bydlím v tak krásným místě, že nikam jinam jet nechci a nemám ani tu potřebu vyrážet za horizont všedních dnů. Mj. žádné všední dny totiž nejsou, říká Uhlík.

Jediné, co mně štve, je, že za naší přírodou jezdí tak moc lidí, že nám ji ničí. A k tomu pidi příběh. Štípu před pár dny dřevo. A vidím, motorka se dvěma lidmi projede zákazem vjezdu, pomalu jede po cestě kolem a zabočí na polní cestu a pak po louce přes kilometr jede na kopec, kde dál je les a svah a nedá se nikam dál jet. Připomínám, že bydlím v CHKO, kde je vjezd mimo veřejné komunikace povolen jen vlastníkům a uživatelům pozemků. Když jedou za pět minut zpět, tak je zastavím. Mladý pár na motorce není zdejší, tak se ptám, zda mají povolení k vjezdu od asi 10 majitelů pozemků, po kterých jeli. Oni že ne a proč? Vysvětluji, že jsou v CHKO, a že socik skončil v roce 1989. Omlouvají se, že tu je hezky a že se tedy jeli projet. Nepřijde jim ani na mysl, kolik hmyzu jedním pojezdem usmrtili, že zbytečně utužili půdu a umrtvují již tak zničený edafon a půdu současným prům zem.

A že by měli vrásky z nějakého uhlíku, co zbytečně vypouští ze stroje nebo že by jim bylo hloupé, že tu ruší klid místních lidí? Ani ve snu by je něco takového nenapadlo.

Mobilita je totiž posvátná, falešně krásná, leč smrtící kráva. Tak ji konečně přestaňme tak usilovně dojit.


reklama

 
foto - Malík Jiří
Jiří Malík
Autor je ekolog a ochránce přírody.

 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (117)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VN

Vilém N

10.8.2020 06:35
Nebo jiný pohled. Mám to štěstí a žiju si v krásné přírodě a štvou mě turisté. Hele lidi, víte co? Nejezděte mi sem. Hezky seďte doma, nebo choďte s dětma do obchoďáků. Mám rád svůj klid.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

10.8.2020 07:24 Reaguje na Vilém N
Tento apel byl zjevně určen těm, kteří v sobě mají aspoň nějaké svědomí a kteří jsou schopni se nad sebou a svým počínáním zamyslet.... vy svým primitivním komentářem jen ukazujete, že jste pouze bezohledný ignorant....
Odpovědět
VN

Vilém N

10.8.2020 14:19 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Naopak. Svým komentářem říkám něco jiného. Ano, mohu vzít děti do lesa pomocí HMD. Tj MHD půl hodinka včetně čekání na autobusové nádraží. Potom hoďka busem někam k přírodě. Potom "děti, hele stromy" a už abychom jeli zpět. Nebo skočíme do auta a za 20 minut jsme u lesa na záchytném parkovišti, bereme batůžky a jdeme na 3 hodiny po přírodě. A pokud si všimnete, v celém komentáři ani jeden útočný náznak nějaké urážky :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.8.2020 09:28 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Cesta autem do práce mi z domu vezme cca 50 procent času v porovnání s cestou MHD. Pokud jedu do práce z chalupy, je ten rozdíl proti veřejné dopravě ještě větší. A nemohl bych se např. cestou stavit u nákupního střediska a nakoupit na víkend.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.8.2020 09:38 Reaguje na Vilém N
Myslím, že ideologicky souznící jedince, kteří přijedou na povozu taženém volky a pak se půjdou projít po lukách v dřevácích, by autor byl ochoten tolerovat ;-)
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

10.8.2020 12:23 Reaguje na Viktor Šedivý
Ekologické řešení je v tomto případě jednoduché - vratme se do počátku dvacátého století ! Světová hospodářská krize dokázala oddělit zrno od plev i mezi lidmi. V té tobě si nikdo nedovolil spoléhat se na dotační program a pomoc státu. byla to doba vzniku drobnohospodaření předchůdce zahrádkářů.
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

10.8.2020 12:26 Reaguje na Krejcar Stanislav
Dnes opomíjený příklad té doby jsou filmy V+W ! I když se vesměs jedná o veseloherní žánr tak mají dost základu i v dokumentech té doby v Hledání ztraceného času.
Odpovědět

Milan Štrupl

10.8.2020 16:10 Reaguje na Krejcar Stanislav
Souhlasím vraťme se na počátek 20.století, ale jen nevím, co s těmi 5-6 miliardami lidí, které jsou tu jaksi navíc??? (nikoli tedy navíc v České zemi - nás je +- pořád stejně i s miganty) Mezi námi pokud je vám tak do 30let, tak se zásadní redukce obyvatelstva dožijete téměř na 100%. Současná produkce potravin ve světě je možná z části díky šlechtění, ale z velké části díky umělým hnojivům, která nejen hezky bouchají, ale hlavně zvyšují výnosy až 4násobně a to v celém světě, proti přelomu 19. a 20. století. Bohužel pro těch 5-6miliard nadbytečných lidí, je hlavní složkou hnojiv fosfor, který se těží z 80% na jediném místě a to v Marocké poušti (proto mimochodem Maroko nikdo nekritizuje za desítky tisíc migrošů, co se od nich do Evropy přeplavou - hnojiva potřebují všichni). Co je ovšem horší, fosfor je pozůstatek živočichů co tam kdysi chcíply v mělkém moři a následně byly vyzdviženi při srážce Afriky s Evropou a jiná taková lokalita na světě není a jak asi tušíte - zásoby fosforu se tenčí a za cca 30let začne těžba klesat a do 50let bude lokalita prakticky vytěžena - náhradu za fosfor zatím nikdo nevymyslel, takže za 30let začnou výnosy potravin postupně klesat (jak bude fosfor ubývat a tedy zdražovat), zatímco počet lidí bude stále stoupat. Nedávno OSN zveřejnila predikci, že počat lidí na planetě se začne za cca 50let snižovat - mají pravdu hoši chytří, jen vám tak nějak zapomněli říci, že to nebude tím, že by konečně začali černoši a arabové rodit přiměřeně dětí, ale tím, že začnou stamiliony lidí umírat hlady....
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

10.8.2020 16:45 Reaguje na Milan Štrupl
Ano, souhlasím s vámi. Životní úroven a možnosti se i v ČR výrazně zmněnily zvláště po sjednocení Evropy. Máme se lépe a užíváme si to plnými doušky jak si to naši předci po roce 1948 nemohli. Ve většině případů ! Neřešil by jsem migraci, ta zde byla vždy, at před Mnichovem tak po vítězném únoru. A to, že si zahraniční majitelé firam musí vozit a zaměstnávat zahraniční pracovníky je podobné jako čeští pendleři pracují v zahraničí. Nechtějme aby se to vrátilo do doby Gottwalda, Zápotockého nebo Novotného. Pravda je i to, že i v husákově době vlády zde byli jedinci jež profitovali na socialistickém komunistickém režimu. Zkuste si porovnat toleranci stb nejen k prognostikům a podobným státním institucím a jejich ředitelých a náměstcích. Jistě Babiš a Ondráček jsou lehce sestřelitelní ale stb a ppvb nebyl orgán jednoho dvou mužů. Kolik tito dva zaštitují svých tehdejších kolegů ? Nakonec pro odstranění je už v ČR vyzkoušný recept - dálnice D1 politické vozidlo s příslušníkem .. a vzor Alexandr Dubček. A má ČR o nepohodlné politiky postaráno.
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

10.8.2020 17:12 Reaguje na Krejcar Stanislav
Zkuste poznat své předky na českých náměstích při vítání nacistů v 1939, sovětů v 1945, Gottwalda když se vrátil z Hradu v 1948, v roce 1968 na mítincích Dučeka, Smrkovského, v roce 1969 když otcové a matky prosili o vrácení stranických legitimací ksč , a těch jež vítali Václava Havla jako nástupce Gustava Husáka. Ondráček jako příslušník PPVB nebyl jediný kdo dobrovolně a s přesvědčení v rámci VPS a přijímače podepisoval vstup do složek Veřejné Bezpečnosti s možností karierního postupu. Na fotografijích z Palachových dnů je těch ondráčků v uniformně rozhodně více než jeden. A prognostik VK v době před pádem GH měl možnost hlásat výmoženosti socialismu nejen v Rakousku ( k tomu se přiznal v jednom mediu) . Nebo, že by mu stb povolila něco jiného ? Už v době Mistra Jana Husa přeci byli jedinci jež donášeli vládnoucí vrchnosti. To, že rusáci se ani v 21.století neobejdou bez vlády čeky a kgb je věcí rusáků Andropov i Putin jsou toho příkladem, ale proč by to samé mělo být i příkladem ČR.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.8.2020 16:26 Reaguje na Milan Štrupl
Obrovská depota fosfátů jsou na dnech přehrad a dalších podobných nádrží ve formě bahna.
Odpovědět
TT

Ted Ted

11.8.2020 17:36 Reaguje na Vilém N
Jedine, co autora stve, je, ze za tou JEHO prirodou jezdi tolik lidi, ze tu JEHO prirodu nici...
Typicke, ze? Dovolim si tedy autorovi pripomenout, ze to neni JEHO priroda. Nevim sice, co ho zivi, ale jako udajny ekolog by si mel uvedomit, ze individualni bydleni nekde v chko je z eko pohledu neudrzitelna, zdroji plytvajici zhuverilost. Bydleni ve meste naopak zdoje setri, a zefektivnuje. Jinymi slovy, kdyby si kazdy bydlel v chko, zadne chko by nebylo.
Pokud vas tedy, mily pane trapi, ze lide z mesta chteji alespon obcas ten kus prirody videt, mate smulu. Jakkoli jste presvedcen, jak jste vyjimecny a privilegovany, zijete si nad moznosti teto planety ( vsichni takto bydlet nemuzeme, ze?) a nemate na zbytky prirody o nic vetsi pravo nez ostatni. Nehajim nikoho, kdo nerespektuje zakony a pravidla, ale lidi jako vy me namichnou uplne stejne. Btw kdybychom se o nejake stoleti vratili, chtel bych zrovna vas - ekologa videt. Tenkrat totiž na ekology nebyl nikdo zvedav ;)
Odpovědět
li

12.8.2020 22:28 Reaguje na Ted Ted
Přesně napsáno.Panu Malíkovi doporučuji trochu omezit dýchání,protože vydechuje kamaráda pana Uhlíka.Nikdo nebrání těmto ekologům chytnout se za ruce,koupit si někde velký pozemek nebo les,oplotit ho a žít tam jako ve středověku.Sami by pak viděli jak jsou i teď závislí na ropě a ani o tom neví nebo nechtějí vidět.
Odpovědět
AM

Anežka M

13.8.2020 10:46 Reaguje na Ted Ted
Přesně. Tihle lidi, co nejvíc kážou, většinou žijou na nějakém těžce (ekologicky) exkluzivním místě typu bývalá hájenka, statek v CHKO... ale přitom se považujou za ohromné askety. Na blití, fakt, a ty davy Pražáků co s dětma vyrazili do jejich soukromé přírody jim z celého srdce přeju. (Té přírodě už to přeju míň, no.)
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.8.2020 06:58
Cílem ekologů je návrat společnosti před období mariatereziánských a josefínských reforem, kdy poddaný potřeboval na každé opuštění katastru vsi, v níž byl vrchností usazen, povolení. Nevděčné role vydavatelů těchto povolení by se ekologové rádi chopili, oni přece vědí nejlépe, jaké cesty jsou pro společnost prospěšné.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

10.8.2020 07:34 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy jste to ještě asi nezaznamenal, ale komunismus (všechno je všech) už skončil, a tak tu opět máme něco jako soukromé vlastnictví, na která se jaksi vztahují vlastnická práva....

Měl by jste něco takového říct do očí jednomu z těch vlastníků pozemků, kterým se po nich prohánějí bezohlední, zákon nerespektující hovada jako jsou popisována v článku pana Malíka.... jen se obávám, že by vás ta reakce těchto vlastníků dost bolela.....

Komentovat vaše vyjadřování vzhledem k poškozování ŽP nemá smysl, protože vy poškozování ŽP ignorujete a zpravidla hájíte....
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.8.2020 09:29 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Vy jste si toho jaksi nepovšiml, ale článek je proti mobilitě obyvatelstva obecně. Jistěže obsahuje příklad přinejmenším problematického chování, ale každá totalita začíná přesně takto.
Zkrátka a jednoduše: "Jen dva prstíčky tam strčíme ..." A po těch prstíčcích je třeba mlátit včas.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

10.8.2020 10:38 Reaguje na Jan Šimůnek
Mlácení po prstíčcích včas, je také projev totality, zvláště v pojetí, které naznačujete. Už jste zkusil přejít ulici, po které projíždí desetitisíce aut denně?
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.8.2020 10:47 Reaguje na Jiří Daneš
Doplňte si vzdělání, abyste věděl, jak dopadl Smolíček, který se projevil vstřícně ;-)
Zmetky, kteří se pokoušejí prosadit totalitní ideologii salámovou metodou je samozřejmě žádoucí potlačit všemi způsoby.
Odpovědět

Jan Šimůnek

10.8.2020 13:13 Reaguje na Viktor Šedivý
Tak jest.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

10.8.2020 17:33 Reaguje na Viktor Šedivý
Já o voze, Vy o koze ...
Zkuste si představit, že Vaše dítě chodí do školy na druhé straně takové silnice než bydlíte a kterou projíždí desetitisíce aut denně a nikde, široko daleko přechod se světly, která by ten téměř nepřetržitý proud zastavila, aspoň na chvíli, potřebnou k přejití na tu Vaši stranu ulice.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.8.2020 19:29 Reaguje na Jiří Daneš
Aha. Nebudeme stavět podchod ale zakážeme všem jezdit.
Souvislost s tématem - "omezme mobilitu" žádná.
Odpovědět
MG

Milan G

10.8.2020 14:16 Reaguje na Jiří Daneš
A proč myslíte, že po té silnici projíždí tolik aut denně? Možná proto, že obchvat, který by to řešil, jiný eko pomatenec brzdí různými formálními stížnostmi, třeba že úřad v jedné větě zapomněl čárku před slůvkem ale.
Odpovědět
VN

Vilém N

10.8.2020 14:21 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Mimochodem, vlastnictví "ropného nepřítele" je také osobní vlastnictví. Co vy na to?
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

10.8.2020 19:53 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Trochu jste ujel - komunismus zde a nikde na světě nebyl ! Je to chyba vzdělání a učitelů a profesorů jež nedokáží vysvětlit rozdíl mezi socialismem a komunismem. A od USTR tuto informaci také v 21.století čekat nemůžeme. Většina vedoucích pracovníků nejen v mediích ale i podnicích byli členy ksč.A to většinou i Národní fronty - jiná možnost zde nebyla povolená jediná politická strana byla ksč. Dělnická pěst socialistické společnosti v np. byli jen komunisté. Jinak souhlasím, s tím, že si současný čechomoravan českou demokracii představuje po svém. Těch zbohatlíků na čtyřkolkách a motorkách v CHKO je měsíc od měsíce více a více.
Odpovědět
ig

12.8.2020 18:45 Reaguje na Krejcar Stanislav
Ovšemže byl, byl to reálný stav politiky a ekonomiky vytvořený komunisty. Že se to lišilo od jejich teoretického ideálu je jasné a logické, stejně jako se bude dráha vrženého kamene lišit od teoretické ideální paraboly. Prostě zanedbání obtěžujících reálných okolností ve zjednodušeně formalizované teorii :-)
Odpovědět
RV

Richard Vacek

10.8.2020 08:27
K vyspělé zemi patří i to, že když chce někdo sedět doma, tak sedí. A když chce někdo courat po světě, tak klidně může. A snad by ten, který spokojeně sedí doma, neměl mít právo těm ostatním nakazovat, aby to dělali tak jako on, protože jemu to vyhovuje, doma je krásně a on žije ve skvělé přírodě.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.8.2020 08:50
Realita dnešních dnů.Bohužel,bylo,je a bude.Jak už říkával děda:"jsou lidé
a ludiska".Samozřejmě je částečně pravdivý i komentář Viléma N.Přílišná
omezování vstupu a pobytu plodí pouze nevraživost a další jiné problémy.
Příkladem může být kdysi oboustranně výhodná spolupráce trempů a lesáků.
Ti trempům umožnili na vybraných místech bezpečné táboření,mnohde i ty
trempské boudy a ti jim naopak pomáhali s výsadbou a uklidem v lesích.
Pak byly vyhlášeny CHKO či přírodní parky,boudy strhli(mnohde podpálili) tábořiště zrušili a začali hlídat.Nasměřovat trempa do kempu mezi auta
se asi nepodaří a tak zaleze někam hlouběji do lesa,aby nebyl odchycen.
Jiný to vzdá a pouze vzpomíná na ty "idylické"doby,kdy se šlo rozumně
dohodnout s moudrými lesníky a domorodci.Homo ochranář nezná bratra,ale
klidně přijede na kontrolu bývalého tábořiště džípem či na té motorce.
Uzurpace přírody vlastníky je pochopitelná,ač to mnozí přehánějí,ale
uzurpace přírody pouhými správci je mnohdy horší,než u těch vlastníků.
Chce to pouze trochu vzájemného pochopení a rozumu,co je přijatelné
a co už je přes čáru.Pochopím NP a rezervace,ale nahanéní trempů drony
mi připomína Kubátův zákon o potlačování trempingu z dob 1.republiky,
dobu Protektorátu a pozdější akce vlezdoprdélků proti trempům.Ale to
dnešní vyhánění z přírody do kempů nepochopím.Mezi trempy vyrostly
generace lidí sžilých s přírodou,kteří ji chránili s rozumem a né jako
mnozí ochranáři fanaticky.Odcizení od přírody nikoho k lásce k ní asi
nenaučí.Bez toulek volnou přírodou nikdo nepochopí její zákonitosti
a nepozná nepoznané.Poznávání přírody z náučných stezek plných
"takyturistů"možná nadchne laiky.Pro skutečného milovníka přírody
to není to pravé ořechové,hlavně když pak vidí,že pár vyvolených tam
může jet dokonce tím džípem a nebo tam pořádat pro sebe mejdan.
Takže se přimlouvám za pár míst k táboření i pro takové trempy či pouhé romantiky,kteří touží usínat v přírodě a ne mezi auty v kempu.Pár takových perliček už je,sice na nevhodných místech,ale díky i za ně.Hloupé
generální zákazy pouze některé rebely nasměřují do zapadlých míst,která
by měly naopak zůstat živočichům a nedotčené přírodě.To ale platí pro
všechny i pro ty vyvolené s průkazem a plackou na klopě.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

10.8.2020 10:35 Reaguje na Břetislav Machaček

Ti " vyvolení s plackou na klopě", škodí ve skutečnosti více, než všichni trempi dohromady (na př. v CHKO Podyjí).
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.8.2020 09:05
anebo jinak:
pánové autoři jsou spokojení tam, kde žijí (někde, kde civilizace dosahuje jen trošku) a nemají potřebu cestovat. a obtěžuje je, když civilizace natahuje svá odporná chapadla až k nám domů.

to mě napadá, teď jsme o víkendu diskutovali na chalupě mých staroušků něco podobného. ve vesničce (která spadá pod několik kilometrů vzdálenou střediskovou obec) je zhruba stovka stálých obyvatel, asi 120 chalup (z toho 3/4 rekreačních), jedna turistická ubytovna a dvě hospody. v jedné z těch hospod se cosi slavilo, zřejmě svatba (?), a z té radosti daleko přes půlnoc obtěžovali okolí nejdřív živou a následně reprodukovanou hudbou notné hlasitou. se mi to nelíbilo, a rodina mi rozmluvila indiánskou výpravu pod rouškou tmy s izolovanými štípačkami. měli jsme diskusi o toleranci. ne že bychom došli k úplnému konsensu, ale jednu myšlenku bych vypíchnul: co že je to ta kýžená tolerance? je tolerance nechat si kálet na hlavu? nebo není tolerance naopak nikomu na hlavu nesrat přespříliš?

čili autory chápu. jistě by se nečílili, kdyby tam ta dvojice přišla pěšky nebo přijela na kole. i důchodce na elektrokole by jistě strpěli. stejně jako já bych asi nesl liběji, kdyby na té oslavě vypluli se západem slunce repráky a pokračovali dál unplugged s kontrabasem a dvojicí kytar. to by bylo naplnění tolerance z obou stran, vítr by čechral vlasy a krajinou by zvonil dětský smích.

jo a hovada na motorkách a čtyřkolkách s vykuchanými výfuky na té oslavě byla taky, a do lesa samozřejmě vjížděli, a chákáóčko to samozřejmě je.

možná bych se s autory shodl, že by byla na místě jistá "švajcarizace" vnímání ne-li snad litery zákonů, tak aspoň jejího ducha.
Odpovědět
ig

10.8.2020 10:28
Mobilita (abych nekecal, ještě spolu s ICT) udělala z naší společnosti to co je. Zakažte lidem cestovat, donuťte je sedět doma na zadku a dostaví se úpadek. Naopak osobně bych byl například pro to, aby nikdo nemohl dostat akademický titul aniž by strávil půl roku na stáži nejlépe na jiném kontinentu. Jedině tak lidi pochopí (pokud chtějí, to je ale jiná otázka) skutečné rozměry světa a povznesou se nad lokální prkotiny.

S tím narušováním vlastnických práv to nemá nic společného, to beru jen jako takový přilepený povzdech :-)
Odpovědět
EH

Eco Hunter

10.8.2020 11:17
Takže nemáme jezdit na dovolenou do zahraničí a máme brouzdat po naší republice, nebo nemáme jezdit po naší republice a prudit místní? Autor by si měl ujasnit, co teda chce.
Odpovědět
LB

Lukas B.

10.8.2020 11:56 Reaguje na Eco Hunter
ono je to už pár let i v pozadí diskusí na ekolistu - názor o nutnosti regulovat čili dramaticky zredukovat populaci na planetě už nikoho nepřekvapí a mohla by nás šokovat akorát nějaká zvláště nelidská metoda. každý ovšem má na mysli zregulovat "ty druhé". řekněte ale takovému, že mu druhé a každé další dítě zeuthanazujete, a v lepším případě začne koktat, že tohle je "něco jiného".
Odpovědět
AM

Anežka M

13.8.2020 10:52 Reaguje na Eco Hunter
Autor má přece jasno - máte sedět na zadku v bytě v paneláku a nekazit mu jeho pastorální idylku. Na procházku chodit do shopping centra - ekologové je milujou, protože díky nim jim aspoň "do přírody nelezou lidi". Co je na tom k nechápání?
Odpovědět
MG

Milan G

10.8.2020 14:42
Tohle je taková stupidita, že už dlouho tady na Ekolistu nebylo něco podobného.
Přímo z toho čiší ta nenávist na auta, motorky atd. A ta obrovská chuť to zakázat. Nepochybuji o tom, že pokud by měl Malík moc, tak už od včerejška je všechno co jezdí na ropu zakázáno. Nemylte se, že říká můžete jet vlakem, to ale jen tam kde je trať elektrifikovaná, ostatní mají smůlu.
Takže Malíku, dovolená ropným autem není chucpe, pouze vaše bláboly jsou chucpe. A nechci jet na dovolenou na kole, pěšky, na koni atd. Proč taky? Protože si to nějací eko pomatenci přejí?
Jedna taková řečnická otázka. Vy komunikujete s Uhlíkem? To je Josef Uhlík, nebo Lukáš Uhlík, když začíná velkým písmenem? Nebo je to neškodný CO2? Přesto jste na tom lépe jak Gréta, ta ho ,,jenom,, vidí i když je bezbarvý, ale vy s ním přímo komunikujete, neuvěřitelné. Pro ty co nepochopí, je to ironie.

Chápu, že chcete ostatním zakazovat to co vám nevyhovuje, např. auta, takový jste už vy zelení. Na druhou stranu my ostatní se musíme postarat o to aby jste nikdy takovou moc neměli.
Jen tak mimochodem, co říká Lukáš Uhlík na to dřevo? Pokud s ním topíte? To není bezemisní zdroj tepla.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.8.2020 15:44
Přemýšlím, co na tenhle výblitek slušného napsat ... a ... asi nic.
Myšlena samozřejmě ta adorace sezení doma na zadku.

Jinak by mne zajímalo kolik lidí takto napsaný článek donutí se zamyslet nad svým chování ... a vždy je co zlepšovat ... a kolik naopak na..re a spíš vyprovokuje dělat věci právě naopak. Nemluvě o tom, že kdyby pán časem přišel i s něčím méně pitomým, tak už jej stejně nebudou brát vážně.
Odpovědět
AM

Anežka M

13.8.2020 10:58 Reaguje na Svatá Prostoto
Mluvíte mi z duše. Já si tohle přečetla o dovolené u pozdní snídaně a málem jsem ji po přečtení tohoto článku běžela věnovat své pilinové ekokadibudce. Jakože na mém chování, snad ekologicky uvědomělém, to moc nezmění, ale co ti chudáci, kteří si teprve na tyhle věci tvoří názor a narazí na podobný článek?
Odpovědět

Milan Štrupl

10.8.2020 15:50
Panu ekologovi Malíkovi už z té přírody evidentně hrabe. Úplně totiž zapomněl, že cca 60-70% obyvatel ČR žije ve městech, kde zrovna moc přírody nenajdou i kdyby chtěli a to jsme na tom proti jiným státům s desetimilionovými megaměsty ještě dobře. Na koho máme nadávat, že místo rodinných domků založil město - Karlu IV???? Pan ekolog ve své neskrývané nadřazenosti při sekání dříví zapomněl, že fabriky ve kterých lidi pracují se nestaví v CHKO a že výsadu bydlet v přírodě si může z pohledu své profese dovolit málokdo - leda bychom všichni vystudovali ekologii a pak svorně ekologicky chcíply hlady. Pan ekolog jaksi pozapomněl, že člověk 50+, kterých je plná země jaksi nemůže jezdit desítky km na kole nebo pěšky, protože má vysoký tlak, cukrovku, artrózu nebo jinou chorobu, kterou si ne vždy zapříčinil špatnou životosprávou. Pan bojovník proti cestování zřejmě neví, že turistika živí cca 15% lidí na planetě a služby v Evropě asi tak 60-70% lidí, zatímco zemědělství asi tak 3%... Pan ekolog taky nezná nedávnou studii, která mapovala ochotu lidí dojíždět (docházet) do zaměstnání a nepřekvapivě zjistila, že od středověku se doba (nikoli vzdálenost) v jakém okruhu si lidé hledají práci nijak zásadně nezměnila a je ustálená někde kolem 40minut bez ohledu na vzdálenost. Jediné co se od středověku zásadně změnilo je tedy mobilita - cestujeme do práce v zásadě stejně dlouho jako naši předci, jen díky autům a veřejné dopravě urazíme za stejný čas delší vzdálenost a to je z pohledu ekonomiky naprosto zásadní!!! Neustálá snaha ekologů nám znechutit a zkomplikovat cestování auty bude mít totiž jediný možný výsledek - ekonomický úpadek. Fabriky a kanceláře se nebudou přesouvat z místa na místo podle toho, kde bude zrovna v okruhu dojezdu na kole víc volné pracovní síly - to asi dá rozum, ale ani lidé nebudou každý den jezdit 2hodiny tam a 2hodiny zpět do zaměstnání na kole nebo chodit pěšky a možnosti městské a meziměstské dopravy jsou na svých limitech, nehledě že jsou o dost pomalejší než vlastní auto... Následky ekonomické stagnace či úpadku jsou opět předvídatelné - nebudou peníze na drahá ekologická opatření a celé se to obrátí proti ekologickým fanatikům - nakonec nejhorší ekologické chování vidíme v chudých rozvojových zemích. Bydlet někde, kde dávají lišky dobrou noc, topí se v kamnech a pro vodu se chodí do studánky nemůže všech téměř 11mil obyvatel ČR - někdo musí pracovat a žít ve městech, které vytváří většinu HDP v zemi a ze kterého se pak platí nákladná ekologická opatření jako čističky, třídění, odsíření továren, elektrobusy, atd. atd. Mobilita milý ekologický člověče posvátná je - zničte jí a zničíte ekonomiku, přičemž my to u nás ještě nějak přežijeme, ale půlka světa se ponoří do bídy, jakou si neumíte představit a následného chaosu a válek. Koronavirus je tady půl roku a i když způsobil jen částečnou ztrátu mobility, už jsou následky v některých zemích katastrofální, k tomu teď přišla Čína povodněmi o cca 20% světové produkce potravin a ekologové by nás nejraději nahnali na kole a koloběžky - koledujete si hoši o pěkný průser - stačí už jen málo a min 25% obyvatelstva chcípne hlady nebo se dá do pohybu a ty pěšáky z jihu bude ekologie zajímat asi tak jako tučňáky šachy - co je ale bude zajímat jsou naše zásoby potravin... Vy se pane ekolog raději modlete, aby se ke koronaviru a povodním v Číně nepřidala nějaká velká sopka, protože to by byl už poslední hřebík do rakve naší civilizace - těch našich pár vojáků nás rozhodně neubrání a zatímco my ve městech, když na to přijde můžeme postavit barikády a bránit se, na samotě u lesa ti sekera proti tisícovým davům hladových nepomůže:) Tenhle katastrofický scénář je blíž, než si vůbec lidi uvědomují - světová produkce potravin kvůli koronaviru výrazně klesla, povodně v Číně zničili 20% světové produkce a jestli přijde něco dalšího, tak sbohem a šáteček... Mimochodem, ani předražené elektromobily a rekuperace nás nespasí - neekologické nejsou ani tak výrobky, jako peníze. Pokud nahradíte neekologický výrobek stajně drahým ekologickým, tak je to v pořádku - pokud ale mnohem dražším, tak se peníze za něj dostanou k lidem co ho vymysleli, vyrábí a prodávají a ti zvýší svou spotřebu - dopřejí si víc zábavy, jídla, věcí atd. a ekologický efekt předraženého ekologického výrobku je v hajzlu...
Odpovědět

Jirka Černý

10.8.2020 15:55
Byl by to skvělej článek kdyby začal tím usmrceným hmyzem a utuženou půdou, pak bych hned na začatku věděl že je ztráta času to číst.
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

10.8.2020 16:59
Tak si říkám, že by to bylo krásné, bydlet v lese. Že by ten les byl všude kolem nás. A v něm naše domy, silnice, prostě by to byla lesní civilizace. Mám to štěstí, že mi les začíná 4m od domu. Koukáme se z okna na veverky, na strakapoudy, za kopečku dále v lese se pasou srnky. Prostě idylka.
Proč to lidé nechtějí? Bydlet v lese.....
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.8.2020 18:37 Reaguje na Katka Pazderů
Nádherná vize !!!Les zastavěný domky,silnicemi,všude samý plot,
řev sekaček a reprodukované hudby.Zvířata přestěhovaná do ZOO a
nebo vybita.Vzpamatujte se a buďte ráda,že si žijete v klidu u
lesa a ne v tom vašem lesním sídlišti.Snad ten nápad nevyslyší
developeři a neschválí odpovědné orgány.Pokud je toto vize nové
generace milovníků přírody,tak nás potěš pánbůh.Buďme zatím rádi
za ty naše lesy,byť už nejsou čím bývaly a nedovolme podobné vize
realizovat.Doufám,že jste s lesem sžita tak,že nepoužíváte auto,
sekačku a nevyhráváte na celé kolo při pobytu v tom vašem ráji.
Jinak jste v tom lese vetřelec,který tam nemá co dělat a zvěř vás
pouze útrpně toleruje.
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.8.2020 09:48 Reaguje na Břetislav Machaček
Nějaká "lesní sídliště" by asi reálně možná byla. Představte si chatovou oblast (na způsob svahů nad Sázavou nebo nad Vranovskou přehradou), v níž by ty chaty "přerostly" na celoročně obyvatelné domy. Muselo by se to jistě zasíťovat, vybudovat lepší komunikace atd., ale v principu by to šlo. Teoreticky by to mohlo snížit tlak na rekreační oblasti, pokud by lidé měli +- to samé u baráku.

Jistě by to narazilo na spoustu nesmyslných zákonů a direktiv od EU, nebylo by možné ty domy postavit jako "pasívní" atd., ale po czexitu by se taková věc postavit dala.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.8.2020 11:39 Reaguje na Jan Šimůnek
A co tam budete jako dělat? Ono se to min v okolí Prahy běžně děje ... třeba min na té dolní Sázavě. To, co před 50 lety byly chajdy, jsou dnes minimálně z poloviny rod. domky (resp. někdy spíš až haciendy:-). Ale má to svá četná úskalí ... a fakt nejde o zákony ... takže dovolit si to nemůže, nebo nechce, zdaleka každý. Myslím tam trvale bydlet, ne přestavět.
Odpovědět

Jan Šimůnek

11.8.2020 12:59 Reaguje na Svatá Prostoto
Okolo Znojma takto "přerostly" zahrádkářské boudy v některých zahrádkářských koloniích. MMCH základní vojenskou službu jsem absolvoval v laboratořích VN v Karlových Varech, která byla tehdy ve dvou vilkách vedle Ruského kostela. Přes ulici lesopark, okolo vilek v podstatě lesní stromy + nějaké exoty.

Jinak je snad jasné, že ne každému bude takové bydlení vyhovovat a ne každý na ně bude mít peníze (jako ne každý má i na tu chatu).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.8.2020 16:35 Reaguje na Jan Šimůnek
Ono to není ani tak o penězích, jako o stylu života a profesi. Min v okolí Prahy. Protože v té Praze taky nebydlíte zadarmo. A samozřejmě dopravním spojení z toho kterého místa. Ono bydlet sice u lesa, ale strávit denně 12h v práci a cestou do/z ní ...
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.8.2020 16:53 Reaguje na Svatá Prostoto
Takže mám sice barák "u lesa", se sousedy pár set metrů daleko, jenže cesta do práce by byla neúnosná. Co tedy zbývá než imitovat les třemi vzrostlými smrky na zahradě v Praze ;-)
Odpovědět

Viktor Šedivý

11.8.2020 12:43 Reaguje na Jan Šimůnek
Postavte tam víc celoročně obyvatelných domů a vyrobíte celoroční nárůst automobilové dopravy a pár enviro aktivistů zase bude vymýšlet, jak dopravu do Prahy zadusit.
Odpovědět
ig

11.8.2020 14:43 Reaguje na Jan Šimůnek
Možné to ovšem je, prostě tam začnete bydlet. Jak píše S. Prostoto, už se tak běžně děje. Přesto to lidé prý považují spíš za nouzovku, že na nic lepšího neměli (lepší = dál od lesa, blíž k městu). Jednoho takového znám, dva roky tam (po rozvodu :-)) bydlel a jak mohl, chatu prodal a pořídil si byt v Praze.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.8.2020 16:30 Reaguje na
Někteří lidé to mají jako "vejminek" a byt ve mstě přenechali mladým (taky určité řešení bytové krize).
Odpovědět
ig

15.8.2020 14:25 Reaguje na Jan Šimůnek
Taky řešení. Každopádně se na bývalých chatách bydlí ve dříve nevídaném rozsahu, mimo jiné díky snadno dostupné individuální mobilitě.
Odpovědět

Viktor Šedivý

10.8.2020 19:37 Reaguje na Katka Pazderů
Srovnejte počet lesů a počet lidí :-/
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.8.2020 21:34 Reaguje na Katka Pazderů
Tak vzhledem k tomu, že jeden slušný panelák na Proseku má víc obyvatel než průměrná vesnice třeba okolo Blatné, tak by vám ty lesy celkem brzy došly. A taky jste trochu pozapomněla na pole, nejen lesem živ je člověk:-).

Jinak tedy zcela konkrétně, to údolí potoka celkem fajn, ale jinak ... nechcete mi tvrdit, že třeba Holubice nebo Tursko jsou nějaká výhra že ne? O jisté dominantě Úholiček, i když fakticky spíše Přílep ani nemluvě. :-)))
Odpovědět

Jan Škrdla

12.8.2020 21:20 Reaguje na Katka Pazderů
Ne každý má to štěstí a může bydlet v lese nebo blízko lesa.
Asi 3/5 rozlohy ČR zaujímá zemědělská půda.
A někteří velkozemědělci (netvrdím, že všichni), mají takovou představu, že zemědělská půda by měla sloužit jen k produkčním účelům, že třeba taková alej v poli je něco co zavazí hospodaření a snižuje výnos. A že stromy kradou polním plodinám vodu a stíní je. Dokonce jsou o tom schopni napsat i článek na ekolistu.

Jinak to, co vyzdvihujete, je možné v nějaké řídce osídlené a lesnaté zemi, např. ve Finsku. I tam mají města s paneláky, ale zeleň většinou v dosahu.
Odpovědět
V

Vladimir Mertan

10.8.2020 17:19
"Dyt se pánbůh už na to nemoh dívat, jak to všechno zpejchlo. Už jim ani to skopový maso nešlo pod fousy, už vám ho, hoši, nechtěli žrát. Jindá sem chodívali procesím, abych jim nějakýho toho skopce prodal pod rukou, ale poslední léta, žrali by byli jen samý vepřový, drůbeř, všechno máslem nebo sádlem maštěný. Tak se pánbůh na ně rozhněval pro tu jejich pejchu a voni zas přijdou k sobě, až budou si vařit lebedu, jako to bejvalo za napolionský vojny. Dyť vona i ta naše vrchnost už roupama nevěděla co dělat. Starej pán kníže Švarcenberk, ten jezdil jen v takovým kočáře, a ten mladej knížecí smrkáč smrdí samým automobilem. Von mu pánbůh taky ten benzín vomaže vo hubu." Jaroslav Hašek, Osudy dobrého vojaka Švejka
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

10.8.2020 18:41 Reaguje na Vladimir Mertan
S tím Haškem jste to trefil, je nadčasový a Švejkostán měl v malíčku.
Odpovědět
va

vaber

11.8.2020 12:46 Reaguje na Vladimir Mertan
už dávno před Švejkem byla Sodoma a Gomora, lidé jsou stále stejní
Odpovědět
Va

Vašek

10.8.2020 19:03
Tak nějak si představuji radikální ekology.
Vrátit lidstvo o 100 let zpět se jim zachtělo.
Osobně jsem velmi rád, že možnost mobility mám a mohu se tedy přesouvat z místa na místo dle libosti.
Na cestování nevidím nic špatného.
Doufám, že stávající možnost cestování se ještě pár desítek let udrží.
I do kraje pana Malíka jsem několikrát zavítal a rozhodně jsem si nevšiml, že by turisté tu krajinu výrazně ničili.
Pitomci se najdou vždy, ale to není důvod omezovat ty rozumnější.
Jsem přesvědčený, že radikálové dělají ochraně přírody medvědí službu, neboť nejsou schopni kompromisu a tedy nejsou dobrými protějšky pro jednání v rozličných kauzách.
Ještě jsem si všiml jedné věci.
Tito hlasatelé pravdy se zpravidla nezapojují do diskusí. Jsou totiž o své pravdě natolik přesvědčeni, že je pod jejich úroveň o svých názorech s někým vůbec diskutovat. Znám to z osobní zkušenosti.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

10.8.2020 21:36 Reaguje na Vašek
No, ono asi není náhodou, že největší pakárna s cestováním byla za bolševika.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

10.8.2020 22:08
ach, to je zase negativních názorů!
Jednoznačně souhlasím s autorem. Jakási cestománie a bezohlednost
patří neoddělitelně k této době.
Odpovědět
KZ

Karotka Z

11.8.2020 08:30 Reaguje na Jakub Brenn
A tokove to bylo pohodove rano, nez jsem si precetl tento debilni clanek.
Odpovědět
ig

11.8.2020 09:19 Reaguje na Jakub Brenn
A při tom je řešení TAK jednoduché. Vykašlete se na cizí názory a prostě nikam necestujte.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

11.8.2020 14:27 Reaguje na
však mě by ani nebavilo věčně někde lustreisovat,
bejt zaseklej někde v koloně, na letišti nebo jít v procesí po horách(to je čím dál častější obrázek),
když v okolí domova je taky pěkně...
Odpovědět
ig

11.8.2020 14:39 Reaguje na Jakub Brenn
Pak je problém vyřešen, kéž by byl každý tak rozumný a nevnucoval svůj pohled ostatním :-)
Odpovědět
va

vaber

12.8.2020 08:28 Reaguje na
nejde o vnucování pohledu, ale o fakt že příroda je ničená všude ve světě a obrovská migrace lidí po planetě k tomu značnou měrou přispívá
jen nikdo neví co s tím ,nějaká omezení si lidé vysvětlují jako omezování svobody, lidé si nemohou dělat co chtějí, musejí brát ohled na ostatní i na přírodu a s růstem populace a zhoršováním životního prostředí bude restrikcí přibývat, musí to být
Odpovědět
ig

12.8.2020 10:32 Reaguje na vaber
Ovšem, že to nemusí být. Naopak, jsem si jistý, že až skončí koronavirová krize, všechny druhy cestování se obnoví v původním a spíš ještě rozšířeném rozsahu. Slabí odejdou z trhu a silní se na nějaké ekofanatiky vyprdnou a udělají si to po svém :-)
Odpovědět
va

vaber

12.8.2020 17:39 Reaguje na
doba restrikcí přijde ,ale nebude to dnes ani za rok, až poteče lidem do bot
Odpovědět
ig

12.8.2020 18:40 Reaguje na vaber
Pokud nastanou restrikce, nebude to v žádné příčinné souvislosti se stavem životního prostředí nebo kvůli vyčerpání zdrojů, ale pouze jako důsledek politického vítězství extrémní levice :-) To znamená, že po 40 až 80 letech (dle minulých zkušeností) bude šance na návrat do normálu.
Odpovědět
va

vaber

13.8.2020 08:25 Reaguje na
zvláštní způsob uvažování,
přišel koronavir a nastaly restrikce které byly před koronavirem nepředstavitelné, vy vidíte růžovou budoucnost a bojíte se jen extrémní levice , já vidím jako větší problém kolaps životního prostředí , jak se bude svět vyvíjet uvidí naši potomci,
z politického marasmu je možné se vyhrabat za 40let , zničené prostředí se bude napravovat tisíce let
pokud lidi nezajímá jak budou žít jejich potomci, budiž,
Odpovědět

Viktor Šedivý

13.8.2020 09:24 Reaguje na vaber
Ono se to bohužel nevylučuje. Ekonomické zbídačení, kterého se dočkáme po pokusu realizovat plány environmentalistických pokrokářů bude mít za následek zcela zásadní pokles zájmu o stav životního prostředí - když máte hlad a je vám zima, rozbor škodlivin ve vzduchu nebo půdě opravdu neřešíte.
Odpovědět

Jan Šimůnek

13.8.2020 16:34 Reaguje na vaber
Kolaps životního prostředí mohou vyvolat ekologové zbídačením společnosti. V chudých zemích ŽP nikdo neřeší. A když se k tomu připočte ekology podporovaný import lidí ze zemí, kde obyvatelstvo životní prostředí vysloveně záměrně devastuje, protože jím vyznávané náboženství neuznává pojem "příčina - následek", tak je zaděláno na opravdu velký průšvih.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

12.8.2020 14:57 Reaguje na vaber
Ano
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

12.8.2020 14:58 Reaguje na Jakub Brenn
Ano
Odpovědět
Va

Vašek

11.8.2020 20:36 Reaguje na Jakub Brenn
Já si užívám pobytu v přírodě u nás i v zahraničí a přesto se mi výše uvedená negativa vyhýbají.
Buď jsem dítě štěstěny a nebo před cestou trochu přemýšlím :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.8.2020 11:42 Reaguje na Jakub Brenn
Správně, on to ten Gustav s náma vlastně myslel dobře, veď hranica nie je nejaké korzo:-))).
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

11.8.2020 14:28 Reaguje na Svatá Prostoto
Gustav byl docela sympaťák...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

11.8.2020 16:26 Reaguje na Jakub Brenn
Tak možná měsíc před smrtí.
Odpovědět
Va

Vašek

11.8.2020 20:34 Reaguje na Jakub Brenn
Takže podle vašeho vidění světa je každý kdo cestuje bezohledný?
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

12.8.2020 14:54 Reaguje na Vašek
To jste si trochu zkratkovitě dovodil... To by bylo moc silné vyjádření. Ale má to objektivně svoje negativní stránky a dopady.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

12.8.2020 16:47 Reaguje na Jakub Brenn
Jako samotná existence každého z nás:-))).
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

12.8.2020 22:48 Reaguje na Svatá Prostoto
Yes
Odpovědět
Va

Vašek

12.8.2020 17:15 Reaguje na Jakub Brenn
Každá lidská činnost má svoje negativní dopady.
To bychom se jako lidstvo museli vyhladit, aby byli lidé jako pan Malík spokojeni.
Tudy cesta myslím nevede.
Poznávání nových míst, ať už u nás nebo v zahraničí je myslím v pořádku.
Zkuste vysvětlit, jak by podle vás měla mobilita lidí vypadat. A to jak volnočasová, nebo pracovní.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

12.8.2020 22:47 Reaguje na Vašek
Vašku, prosím nepřehánějte, pan Malík napsal jen svůj názor, aniž by něco někomu nakazoval. Některé věci jsou k životu nezbytné, např. dýchání, jídlo, pití. Pak jsou různé kratochvíle, které už jsou jen našimi rozmary,např.nadbytečné cestování,babička říkávala výstižně jihočeským nářečím lustreisování.
Odpovědět
Va

Vašek

13.8.2020 05:46 Reaguje na Jakub Brenn
V čem přeháním?
Ptám se, jaká mobilita, nebo chcete li jaký pohyb člověka v krajině (po planetě) je podle vás ještě v pořádku a který už ne.
Pan Malík to vyjádřil poměrně jasně. Vy s ním souhlasíte. Proto mě zajímá, jak byste to řešil vy, kdybyste měl tu moc.
Je potřeba si uvědomit, že daleko větší problém jsou např. kamiony, které jen kvůli potvrzení papírů jedou s nákladem např. z Čech do Německa, tam se udělají papíry a následně se vrací do Čech, kde náklad vyloží. Takových případů znám přímo od řidičů kamiónů několik. Slyšel jste, že by toto řešili nějací politici, nebo naše slavná EU? To musí být emisí, prachu z opotřebených gum....
A nebo slavné přesouvání evropského parlamentu:
"Jaké jsou náklady na využívání Štrasburku coby sídla Parlamentu?


V roce 2013 nechal Evropský parlament vypracovat studii, podle níž by se přesunutím všech činností Evropského parlamentu ze Štrasburku do Bruselu ušetřilo 103 milionů eur (v cenách roku 2014). Je to vysoká částka, byť odpovídá pouhým 6 % rozpočtu Parlamentu a 1 % správního rozpočtu EU nebo 0,1 % celého rozpočtu EU.


Účetní dvůr v roce 2014 vypracoval vlastní nezávislou analýzu v reakci na usnesení EP ze dne 20. listopadu 2013. Účetní dvůr potvrdil závěry studie EP z roku 2013, ale celkové výdaje na štrasburské sídlo spočítal na 109 milionů eur ročně. Dalších 5 milionů úspor by mohlo přinést snížení cestovních výdajů v rozpočtech Evropské komise a Rady."

Mám pocit, že tu někdo káže vodu a sám pije víno.

Jinak moje babička i její sestra toho v životě skutečně moc nenacestovaly. Pár rekreací s ROH. Jinak jen práce. Přesto mi moje cestování nijak nekritizovaly. Naopak byly rády, že já tu možnost mám a zajímalo je, jak to vypadá jinde, než u nich doma.

Ono cestovat, znamená i poznávat a mít možnost se inspirovat. A to je pro vývoj společnosti také důležité.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

13.8.2020 11:00 Reaguje na Vašek
Já tu moc nemám a mít nebudu, to bych musel být sám Pán Bůh
Ten případ s tou kamionovou dopravou, jak uvádíte, to je teprve zhůvěřilost, panečku. Jednou ze základních myšlenek autora bylo, že kdybychom měli pěkné atraktivní okolí, nemuseli bychom nikam za neporušenější přírodou daleko jezdit. Kdyžpak máme kolem měst obchvaty(díky přespřílišné dopravě) sklady(díky narůstajícímu konzumu, autobazary, tak.....
Je to začarovaný bludný kruh. Poznávání cizích krajů je krásná věc, ale stal se z toho masový jev.

Odpovědět

Viktor Šedivý

13.8.2020 08:59 Reaguje na Jakub Brenn
"Jen napsal názor"? Fajn. Však také se mu nestane nic horšího, než že mu ten názor někdo ohodnotí. Podobné zárodky totalitních regulací je zapotřebí zadusit dřív, než z nich někdo udělá námět pro aktivistickou pakáž.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.8.2020 10:45 Reaguje na Jakub Brenn
Tady je otázka, kdy je cestování jen kratochvílí a kdy nenahraditelnou formou poznání. Prostě je na světě spousta věcí, které se stylem Malík, tj. sedím doma na zadku, poznávají dost blbě.

Nehledě na to, že když někdo celý rok hákuje a pak si zajede odfrknout třeba k moři ... třeba u pošťáka-doručovatele mi aktivní dovolená na treku v Alpách přijde celkem hardcore:-) ... tak mi nějak nejde se na něj dívat jako na rozmařilce, který neví roupama co by.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

13.8.2020 12:59 Reaguje na Svatá Prostoto
Však já žádnýho doručovatele, co si jede jednou spíše 10 let někam odfrknout, nepranýřuju (pranýřovat je ovšem zase silné slovo. Silná slova zbytečně hrotí diskuze) Jde o míru. Někdo vyjíždí do dalekých krajů každou volnou chvíli. Konstatuji, nehodnotím. Píšu z mobilu, kde vidím jen začátek příspěvků.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.8.2020 15:06 Reaguje na Jakub Brenn
Já bych v této souvislosti spíš kladl důraz na to, jak se lidé chovají ... doma i na cestách. Pokud jak čuňata, tak bude problém všude tam, kde se objeví. Pokud slušně, tak pohoda jazz. Ono zase těch, co si mohou každou chvíli rajzovat po dálkách tolik není ... dovolená&peníze rulezz:-), a na druhou stranu je spousta těch, co jsou rádi, že mají na to Kokořínsko.

Já osobně vidím větší problém v té koncentraci v čase i místě, než v celkové kvantitě.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

13.8.2020 18:34 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak to taky samozřejmě... Pak jsou různé zážitkové výjezdy (jeden víkend ferrata v Norsku, druhý lítat na křídle v Řecku, třetí potápění na Maledivách, atd.) Pak je třeba sexuální turistika.. Nebo ženáč odletí do Vietnamu s milenkou(rodinnou přítelkyní, pardón) aby se to manželka nedomákla... (to jsou pravdivé příklady,Jsou různé výjezdy,jen uvádím část výčtu se zasněným výrazem na tváři,aniž bych kritizoval.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.8.2020 21:51 Reaguje na Jakub Brenn
Tohle samozřejmě existuje, o tom žádná ... ale je potřeba si rovnou říci, že tohle si může dovolit jen úplná minorita populace. Ti, co by na to měli čas na to většinou nemají peníze, a ti co je mají zase mají většinou dost starostí aby je měli:-).

A i to co píšete jsou záležitosti jednotlivých center a těch míst nedotčených turistikou, a ve velké části světa i civilizací:-), je drtivá většina.
Odpovědět
ig

15.8.2020 14:22 Reaguje na Jakub Brenn
Na víkend na Maledivy? To jen pro masochisty :-) Buď přes Dubaj, nebo přímo ale zase to znamená jet autem do Berlína nebo Vídně a to si ještě nemůžete moc vyskakovat v jakém termínu chcete letět. Každopádně cesta na 24 hodin, když to dobře vychází. Pak ještě hydroplánem z Malé na destinaci (i když ten samotný let s DHC-6 za ten výlet stojí) a jste zralý na to se zhroutit do postele ve svém bungalovu a druhý den už čas na návrat :D
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

16.8.2020 14:08 Reaguje na
nu, tohle byl případ soukromníků(bez hanlivého podtónu),kteří si ten víkend mohli prodloužit.Ano, asi se jednalo o více dnů...Ale nekecám!Taková četnost tam byla...Mě by to zabilo!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.8.2020 15:48 Reaguje na Jakub Brenn
Mně zruinovalo ... dokonce dřív:-). Fakt je potřeba se kouknout trochu na ta celková data, na tohle nejen u nás má prostředky zcela marginální část společnosti.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

16.8.2020 16:59 Reaguje na Svatá Prostoto
asi se shodneme na tom,že prostě když to cestování je nadbytečné a když ho praktikuje populace ve stále větší míře,tak...
Odpovědět
li

12.8.2020 22:29
Panu Malíkovi doporučuji trochu omezit dýchání,protože vydechuje kamaráda pana Uhlíka.Nikdo nebrání těmto ekologům chytnout se za ruce,koupit si někde velký pozemek nebo les,oplotit ho a žít tam jako ve středověku.Sami by pak viděli jak jsou i teď závislí na ropě a ani o tom neví nebo nechtějí vidět.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.8.2020 08:54 Reaguje na
Vystihl jste to přesně,pouze bych dodal,že by si tu mobilitu měl
každý hodnotit hlavně sám u sebe.Zamyslet se sám nad sebou a taky
se tak chovat.Mnozí kritizují jiné,ale sami se chovají jako oni.
Pouze ti,kteří konají tak,jak hlásají se mohou s klidným svědomím
bušit v prsa.Hrát si na EKO,BIO a kdovíco ještě obklopen vším
potřebným ve velkoměstě a kritizovat lidi z venkova,že jedou nakoupit do 10 km vzdáleného obchodu,je pokrytectví.Pokud chceme omezit individuální zbytnou dopravu,tak musíme životní potřeby dostat blíž k lidem a ne jako doposud,že je nutíme jezdit
za kdejakým prdem kilometry daleko.Každý by se měl zamyslet
nad nezbytností jakéhokoliv činnosti,pokud chce poučovat jiné
a nebo jim to dokonce nařizovat.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.8.2020 13:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Jenže jak to uděláte, aby se prodej dostal "blíž lidem"? A aby to zase nebylo nějaké znásilňování společnosti?

Já si vzpomínám, jak když se za socíku jezdilo na služební cesty, tak se nakupovalo jak vzteklí, protože zboží bylo v různých částech státu různé, a to dost podstatně. I třeba uzeniny, vyráběné pod tímtéž názvem podle téže normy.
A stát např. řešil to, že do obchodů ve vinařských oblastech šla kvalitnější vína (byť pod stejnou značkou a názvem, ale bylo mi ukázáno, že jsou vinětě nenápadné rozdíly) než jinam. Jednoduše proto, že tam by si patoky nikdo nekoupil, na rozdíl třeba od Prahy. (Takže už jenom jet např. do Mikulova a tam si koupit flašku v obchodě znamenalo mít kvalitnější víno, a to ani nemusel člověk nakoupit u vinaře.)
Takže už tehdy se využívaly cesty pro nákupy, byť pro to formálně nebyl důvod.

Dneska pokryjí 2 - 3 nákupní řetězce skoro vše, co se dá u nás koupit. Takže buď by se v každé vsi ("blíž lidem") postavil nějaký plnohodnotný prodejní komplex (a musel by se šíleně dotovat, protože tržby desítek místních by ho neuživily), nebo se musí tolerovat, že si lidé z takových lokalit jezdí nakupovat do větších sídel. A většinou z těch vesnic vyjíždějí také za prací, protože tam práce prostě není.
Asi by se dalo snížení potřeby "nakupovacích jízd" vyřešit pojízdnými prodejnami (z dob socíku je pamatuji), ale s vysokou pravděpodobností by se to zase muselo dotovat (a mnohdy by to narazilo na účelové hygienické předpisy EU). A ještě by ekologové remcali, že ty prodejny kouří a jezdí. A na druhé straně by to tak velká pomoc místním nebyla, protože jejich sortiment je z principu omezený (byť jsou schopny pracovat s objednávkami).
Objednávky po internetu narazí zase na to, že velká část území není e-shopy pokryta (ve smyslu dovoz zákazníkovi domů). Tento problém se palčivě projevil v době covidového omezení pohybu lidí. Máme chalupu ve vesnici, kam žádná zásilková služba v té době nezajížděla (a zjišťovali jsme si to pro případ, že bychom tam uvízli). A, pochopitelně, v řadě takových lokalit je internet navíc pro nakupování v e-shopu nepoužitelný.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.8.2020 09:44 Reaguje na Jan Šimůnek
Víte,ale já v těch pojízdných prodejnách vidím velkou pomoc venkovu,který není tak náročný,jako to město. Kdysi Jednota k síti prodejen provozovala i
pojízdné pro spokojenost venkova.Nyní si obchodní
řetězce vystačí se sítí hypermarketů s obrovskými
parkovišti a venkov je jim šumafuk.Vše se tak točí
pouze kolem mobility zákazníka a ti nemobilní mají
smůlu.Zřídil bych k tíži obchodních řetězců fond
pro podporu venkovských nebo pojízdných prodejen.
Když se jim ten fond nebude líbit,tak ať podnikají
jinde,neboť už to stejně není konkurence,ale tajný
kartel plný "slev"a"akcí".Vím,že městu jsem šlápl
na kuří oko a bude se ohánět trhem,ale trh právě
toto neřeší a výhodnost nákupu v akci vymaže často
lidem z venkova cena dopravy a nebo ji dokonce zcela znevýhodní.Oni jsou taky daňovými poplatníky,ale druhé kategorie z hlediska jejich čerpání a tak by
měl stát dbát i na dopravní obslužnost,podporu těch vesnických prodejen či i těch vesnických hospod.
Tak se zatím venkov v celé EÚ vylidňuje mimo těch
satelitů kolem velkých měst a stoupá zbytná mobilita tu za nákupem,tu za vzděláním,k lékaři,za službami
atd.V globále to jsou milióny litrů paliva místo
tisíců pro ty pojízdné prodejny či hromadnou dopravu.Koukněte se na mnohé spoje hromadné dopravy
v mnoha obcích.Jednak je jzdní řád velmi strohý,
spoje v nesmyslných časech a autobus objíždí půl
okresu.Trvá to neskutečně dlouho a platí se za každý
ujetý kilometr.Pak je mnohdy jízdné dražší,než cesta autem,ale nikdo nepočítá náklady na to auto.Ano
beru omezovaní mobility,ale touto cestou,kdy lidem nabídnu jinou alternativu,ale pouze přesvědčovat
asi nestačí.Jinak zásilková služba je další hřebík do rakve pro svoji roztříštěnost.Do jednoho místa tak denně jede i pět zásilkových firem s balíčky
o váze jednoho kilogramu místo pojízdné prodejny,
která vezla pár tun zboží.To je setsakra rozdíl v množství spáleného paliva.To ale aktivistům nevadí
a sami nakupují přes internet kdejakou pitomost zvlášť,kterou mohou koupit v rámci jednoho nákupu koupit najednou.Ano tato společnost plýtvá a taky
na to zajde,ale vinu bude házet na jiné.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.8.2020 15:45 Reaguje na Břetislav Machaček
"Zřídil bych k tíži obchodních řetězců fond
pro podporu venkovských nebo pojízdných prodejen." ... to je zpátečnické a oportunistické řešení, za tohle by měl být Jáchymov. Prostě znárodnit a Strana a jí dosazený správce se již postará o řádné uspokojení potřeb pracujícího lidu.

Kua, že jsou echt zelení pitomci je samozřejmě pravda, ale když do boje proti nim vytáhnete pod rudým praporem a s Manifestem v kapse, tak to budete vyhrávat fakt blbě.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.8.2020 16:54 Reaguje na Svatá Prostoto
Já si myslím, že má do značné míry pravdu. Ono by nebylo žádný problém, aby se k těm pojízdným prodejnám "přifařila" zásilková služba prodejních řetězců nebo e-shopů. Třeba i s nějakou slevou za to, že si zákazník nákup nenechá přivézt sólo, ale s nejbližším termínem pojízdné prodejny. Ostatně, některé dodávací služby mají výdej na benzínkách apod., takže není důvod ho nemít v pojízdné prodejně.

Je jasné, že stát by musel nějakou formou garantovat, že tuhle strukturu bude podporovat, a že zamezí tomu, aby to nějací horliví aktivisté zrušili, nebo vytvořili tomu zcela nepřátelské podmínky (jako musí ze stejných důvodů podporovat JE), jinak budou mít soukromí investoři obavy do toho jít.
A možná by se musely v některých případech upravit i hygienické předpisy, mnohdy záměrně vygenerované tak, aby tuhle obchodní činnost co nejvíc komplikovaly.
Jistěže další možností je zrušit socialismus, co nám sem Brusel nacpal, protože v kapitalismu takovéto podniky vzniknou spontánně.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.8.2020 22:56 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak komerční rozvážková služba je ale úplně jiná pohádka. Stejně tak je zajištění i nákupů na základě objednávky klientů, tedy občanů, pečovatelskou službou nebo jinou organizací.

Ale ani o jednom nebyla řeč.

Odpovědět

Jan Šimůnek

17.8.2020 08:13 Reaguje na Svatá Prostoto
Já jen, že "komunistické řešení" není na tomto poli nutné, že se dá téhož dosáhnout i v ryze tržní a demokratické společnosti (tedy i v podmínkách, které u nás nemáme :-)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.8.2020 17:07 Reaguje na Svatá Prostoto
Milý pane tak třeba JE musejí odvádět peníze do fondu jaderných skladů a na pozdější likvidaci.Je zde i uhlíková daň a jiné "netržní"regulace.Proč má jeden podnikat se ziskem na úkor toho,že takzvanou konkurencí zničil malé obchodníky.mluví z vás člověk z města obklopený všemožnými obchody a službami.Venkov je pro vás skanzen pro rekreaci a místo,kde vám na obyvatelích
nezáleží.Tak to udělejme jinak.Navyšme
těm řetězcům daně z nemovitosti i zisku
a z nich podpořme ty malé obchody a nebo
pojízdné prodejny.Nebojte se,že zkrachují,oni pouze zákazníky a dodavatele vemou o něco více na hůl.Stanoví jim vyšší regálné,odloží splatnost faktur,atd,ale nezkrachují!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

16.8.2020 22:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Ale prd. Že je situace se zásobováním v řadě malých obcí zejména pro starší a hůře mobilní občany špatná je pravda a o to se nikdo nehádá. Ale vámi navrhované řešení je čirý bolševický nesmysl.

Řešení samozřejmě existují, primárně jde o zajištění dostatečné dopravní obslužnosti obce a pro ty, kterým ani toto nestačí ... a že mezi námi jsou a je potřeba jim pomáhat ... řešení formou pečovatelské služby, která jim je schopna zajistit i ten nákup.

Pojízdné prodejny byly relikt minulosti, kdy fungovaly díky dvěma věcem. Neřešila se vůbec ekonomika provozu a jejich sortiment byl srovnatelný se sortimentem obchodů v malých obcích. Obojí stálo za hovno. Já ty prodejny ještě dobře pamatuji, a snad před 15 lety jsem na vandru ještě takovou pojízdnou prodejnu potkal, v jedné vesničce u Blatné. Ceny normoš, to jo, ale sortiment tragický, za celou tu dobu tam nakoupily tři babky ... každá tak za dvacku ... a my. To je prostě zcela neudržitelný koncept a je dobře, že se nechal v poklidu odejít do minulosti.

Prostě si uvědomte, že sortiment zboží co jste narval kdysi do Karosy dnes nestačí a takové vychytávky, jako objednávání si pečiva a mléka den dopředu také ne. Vše jsem zažil a tudy prostě cesta nevede.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.8.2020 08:18 Reaguje na Svatá Prostoto
Já to pamatuji z obce, kde máme chalupu. Fungovalo to s tím, že měli jednak volné zboží na výběr, jednak měli sortiment zboží, které se dalo z jednoho dojezdu na druhý objednat.

Jistě je to pomoc pro obce, kde není obchod.

Faktem je, že v některých obcích je provoz krámu dotován (dokonce i provoz hospody). A jsem toho názoru, že by bylo efektivnější, kdyby se vždy pár obcí dalo dohromady a "zadotovaly" pojízdnou prodejnu. Pochopitelně, tč. tomu vadí řada nesmyslných předpisů made in EU.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

17.8.2020 12:19 Reaguje na Jan Šimůnek
Já si to nemyslím, osobně mi přijde mnohem vhodnější ta dovážka konkrétního zboží, která zajistí plnohodnotný sortiment, ideálně včetně například léků ... že na tom může/měla by participovat i obec, nebo ještě lépe několik obcí, je samozřejmě pravda.

Je ekonomický nesmysl, aby po vsích durch kolovala pojízdná prodejna s tím, že si snad tentokrát někdo z jejího sortimentu (nutně značně omezeného) něco koupí.

Jinak poslední ranou do vazu těchto malých provozoven (krámky a hospy) nebyla žádná EU, ale MF a jejich kontrolní hlášení, EET a úřady práce, kdy dcera chvíli zaskočí za mamku a kontrola ji za to flákne 50 litrů. I když aspoň to se už snad trochu změnilo.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

16.8.2020 14:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak o nezbytném výjezdu za účelem nákupu potravin asi nebyla řeč,myslím.
Když se někdo zelený neřídí svými zásadami, je pokrytec.
Když se řídí, je za fanatika. To je pak těžký.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.8.2020 17:50 Reaguje na Jakub Brenn
To ne,ale i toto ježdění za potravinami je často
nesmyslné,neboť obchod se základními potravinami
by ušetřil třeba pět výjezdů do hypermarketu
a stačil by jeden.Nikdo z nadšením nejede kilometry
pro běžné nákupy,pokud to nemá jako koníček.A to
nehovořím o chatařích a rekreantech.Místo rekreace
jedou na nákup do města a přitom by si pro ten chléb a rohlíky mohli dojít pěšky do vesnického obchůdku.
Tak to bývalo kdysi a nikdo hlady neumřel,ač neměl
auto a deset kilometrů vzdálený hypermarket.Nebyly
tak plné cesty i v těch CHKO.On ten autor kritizuje pouze toho motorkáře a zbytné cestování za rekreací,ale to je pouze kapka v moři,když vemu
to dojíždění za nákupy,které by mohly jezdit
zase za lidma,či cesty za prací,která z venkova zmizela.Mnohde se zhroutila funkční hromadná
doprava a nebo zanikla zcela.To pak i ten ekolog nastartuje auto,aby si jel nakoupit,k lékaři,do práce a s dětmi do školy,neboť tu vesnickou zrušili.Tak je to dům od domu,auto za autem a mobilita narůstá často zbytečně.I ta kontrola
z CHKO či AOPK přijede do srdce CHKO džípem se
spalovacím motorem a nikomu to nevadí.Odemkne
závoru a sviští si to loukou zkontrolovat pěší
turisty.Motorkář pochybil,ale ti ostatní musí
jezdit díky tomu,že stát přesunul mobilitu na samotné občany.Tam je zakopaný pes zbytné dopravy.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

16.8.2020 22:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Není k tomu co namítnout...
ještě k těm motorkářům a čtyřkolkám - ti to mají
jako srandu, že vjíždí organizovaně do CHKO, protože ví, že je těžko může někdo zastavit,eventuelně dotyčnýho zmlátí nebo přejedou..ale vlastně máme tu demokracii, tak si každý může dělat, co chce,ne?
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.8.2020 08:24 Reaguje na Břetislav Machaček
Veřejná doprava, která by toho pokryla tolik jako za socíku, by musela být masívně dotována (na což nemáme nebo v dohledné době mít nebudeme) a ekologický dopad autobusu, vezoucího 2 - 3 cestující, bude daleko vyšší než pokud pojedou osobními auty.

Jistě by se to dalo řešit, aby pár lidí jelo na nákup jedním autem (někoho z nich), ale tito svezení sousedi v podmínkách marxismu - babišismu majiteli auta oficiálně nemůžou ani přispět na benzín, protože ten by si musel pořídit EET a silné a spolehlivé připojení k internetu (což je v podmínkách českého a moravského venkova dost problém).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.8.2020 09:59 Reaguje na Jan Šimůnek
O veřejné hromadné dopravě a přesedlání na
individuální dopravu je to jako s dilematem, zda tu bylo dříve vejce a nebo ta slepice.S každým omezením veřejné dopravy klesal počet cestujících a jejich přechod k té soukromé.
Tak to bylo,až tak dlouho,že nyní jede autobus
se dvěmi cestujícími a jednou denně.Udělejte podobný experiment ve městě.Pokud místo spojů co deset minut budou tyto jezdit co hodinu,
tak budou všichni jezdit auty a silnice či
parkovací místa nebudou stačit.Ne tak pouze
poptávka,ale i nabídka ovlivňuje obsazenost
a efektivitu provozu.Dále pak musí mít spoje návaznost,aby cesta s přestupy netrvala na
vzdálenost 1O km dvě hodiny.Logika šla mimo
hlavně při krajském řízení,kde se mnohde přesedá na hranicích krajů a mezi různými
dopravci.Prý je to konkurenční prostředí,ale s dopravní obslužností to má málo společného.
A hned je důvod ji tak zase omezit,vždyť lidé nejezdí,ale to,že je to díky přestupům,cenám a hlavně času nikdo už neřekne.Jinak je jasné,že naplněnost autobusu na venkově nikdy nebude to,co je doprava ve velkoměstě,ale i tam žijí naší občané a daňoví poplatníci.To,že to není možné bez dotací je jasné,ale vyzobávat pouze ziskové hrozinky není košér.Tak časem zanikne
veškerá hromadná doprava na venkově a zbudou
pouze ty okresky plné aut.To moc ekologické
není a nemusí to být pouze autobusy,ale i malé
busy či jak píšete organizovaná sdílená doprava třebas i v režiji obce,ale to pak musí
být zohledněno v přerozdělování daní.Nedávám
vám na autobusy,tak vám dám ty samé peníze
na mikrobusy,školní busy a na sdílenou dopravu.
Zatím se pouze spoje ruší a starost i náklady
přenechává stát na samotné obce a jejich občany.Udělat to v Praze a nedat peníze na stavbu Metra,či obchvatů,tunelů jako Blanka
atd,.tak je tu řev jako v pavilónu opic v ZOO.
Odpovědět

Jan Šimůnek

17.8.2020 12:45 Reaguje na Břetislav Machaček
Máte plnou pravdu.
Problém vidím v ideologizaci celého problému (viz konec konců i článek, pod kterým diskutujeme).
Odpovědět
AM

Anežka M

13.8.2020 10:42
Tvl. Tohle úplně přetýká přesně tím pocitem morální nadřazenosti a karatelství, kvůli kterému "obyčejní lidi" ekology nesnáší. Přesně kvůli takovým jako tady pan ekolog si na just zaletím na skok do některého z evropských měst, jen co to půjde. Mu he he!
Odpovědět
JM

Jan Marján

15.8.2020 17:38
Asi jsem "nějakej divnej" ale vždy jsem se zajímal co je za naším domem, ulicí, později za městem, za řekou, za kopcem, za dalším kopcem, za horami atd. Jaká je tam příroda. Jací tam žijí lidé, co tam vybudovali, čím se živí A řekl bych, že tuto potřebu má velmi mnoho lidí. Z počátku jsem šel pěšky, později kolo, vlak, auto, letadlo. Z mého hlediska patří cestování téměř k základní životní potřebě. A díky této potřebě, kterou pan Malík odmítá, se mu podařilo tuto jeho úvahu napsat a zveřejnit. Cestování totiž přináší spoustu informací, které lidstvo využívá pro svůj rozvoj.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

16.8.2020 16:54 Reaguje na Jan Marján
já byl přesně takovej, jak to líčíte Vy, jakoby jste to říkal mými slovy(co je za kopcem a dál, nové vesnice), ježdění na stejná místa jsem neuznával, ale to jsem měl smůlu, páč táta postavil chatu a jezdilo se tam a mě to nebavilo.Myslel jsem si, že budu chronický cestovatel narozdíl od mámy, která opěvovala svoje oblíbená místečka u rodné vísky a cestování ji i táto stresovalo.
V 18 jsem začal dojíždět na VŠ do Budějc, 5.5 hodin vlakem, a tímto
mě veškerá chuť na cestování definitivně opustila.Už je to hodně let,ale dodneška pociťuju to štěstí, že už nikam jezdit nemusím,že jsem ve svém rodném kraji, mám svoje oblíbená místečka v okolí a když mám někam jet, tak mě to stresuje a to jsem teprve čtyřicátník..asi holt geny se projevily....
Tak tohle byl můj příběh ohledně cestování, každý to máme nastavený tak či onak. V TV běží spousta cestopisných pořadů, takže těch spousta informací člověk může načerpat z televize(a třeba s lahváčem v ruce a nohama na stole:-)
Myslím, že pan Malík nepotřebuje cestovat, aby mohl sepsat tuto úvahu,ale to už nebudu rozvádět:)
Odpovědět
ig

16.8.2020 19:42 Reaguje na Jakub Brenn
"V TV běží spousta cestopisných pořadů, takže těch spousta informací člověk může načerpat z televize"

Zde bych si dovolil oponovat. Něco televize prostě nezachytí, neumí či nechce. Třeba jak v některých zemích zacházejí s odpadky, zvířaty, jinými lidmi. Pětiminutový hovor lámanou španělštinou s Haiťanem řekne víc než roční sledování National Geographic Channel :-) Půlroční práce (stáž :-)) v Německu posune stavebního řemeslníka celoživotně o několik platových tříd výš. A tak je to skoro všude.
Odpovědět
JB

Jakub Brenn

16.8.2020 22:48 Reaguje na
ale však jo;)
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist