https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslavn-hruska-podobnost-ciste-nahodna
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Hruška: Podobnost čistě náhodná?

2.1.2020
Foto z výstavby D3 u Chotovin. / Dálnice D3 (někdy zvaná Budějovická dálnice) je plánovaná a z části rozestavěná dálnice z Prahy přes Tábor a České Budějovice na česko-rakouskou hranici Dolního Dvořiště - Wullowitz, kde se má spojit s připravovanou rakouskou rychlostní silnicí S10.
Foto z výstavby D3 u Chotovin. / Dálnice D3 (někdy zvaná Budějovická dálnice) je plánovaná a z části rozestavěná dálnice z Prahy přes Tábor a České Budějovice na česko-rakouskou hranici Dolního Dvořiště - Wullowitz, kde se má spojit s připravovanou rakouskou rychlostní silnicí S10.
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | me / Wikimedia Commons
Bydlím již 35 roků v malé obci na Neveklovsku a zajímám se o vše, co se dělo, děje a bude dít v mém okolí. A tak mi padla do ruky kniha autora Tomáše Zouzala s titulem „Zabráno pro SS“, která pojednává o vystěhování Neveklovska a Sedlčanska a zřízení cvičiště německých jednotek SS v době okupace. A narazil jsem zde na zajímavou věc.
 

V knize se píše: Teprve v sobotu 21. února 1942 podepsal ( Reinhard Heydrich) definitivní ortel: oblast mezi Vltavou, Sázavou, Benešovem a Sedlčany se stane územím SS. Zároveň učinil patřičné úřední kroky. V první řadě téhož dne pověřil Pozemkový úřad, aby zajistil rychlé vyklizení obcí, přičemž svolil, aby získání pozemků proběhlo jejich vyvlastněním. Při rozšiřování cvičišť pro Wehrmacht byly totiž nemovitosti vykupovány, nyní zavedené vyvlastňování mělo převod majetku urychlit.

To slovíčko vyvlastnit jsem už v poslední době slyšel často v mediích a tak jsem se podíval na Internet, co to má společného s cvičištěm SS. A na Internetu jsem se dočetl, že: usnesením č. 831 ze dne 25. listopadu 2019 vláda České republiky na svém jednání schválila návrh zákona, kterým se mění zákon 416/2009 Sb. o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Mezi zákony, kterých se tato změna dotkne je i Zákon o vyvlastnění. V zákoně o vyvlastnění se navrhuje pro účely urychlení řízení o vyvlastnění stanovení jednoznačných lhůt pro některé procesní postupy, zejména pokud jde o uspořádání ústního jednání a vydání rozhodnutí o vyvlastnění.

Tak vida. Co se nám za těch 77 let změnilo? Samozřejmě v žádném případě nechci přirovnávat dnešek k minulosti. Ale přece jen mne některé věci zaujaly. Současnost je určitě jiná a srovnávat s minulostí ani nejde. Jsou však i některé věci v obou dokumentech, kde je podobnost více než náhodná.

Co tedy. V obou případech na vyvlastňování doplatí vždycky ten, kdo je vyvlastňován, Ať´je to v jakékoli době. Samozřejmě rozhoduje úřad a lidé za okupace neměli žádnou možnost se bránit. Dneska ji zatím ještě mají, ale pokud bude naše vláda vydávat zákony, které omezí či úplně zruší možnost občanů, spolků, a hnutí, pak nám nezbude také nic jiného než držet ústa. To rozhodně nechceme a budeme se tomu bránit.

Proč o tom píši? Oblast, kde bylo cvičiště SS, to je Posázaví, je totiž znovu ohrožena vyvlastňováním ve veřejném zájmu. Ve skutečnosti to znamená, že pro plánovanou stavbu dálnice D3 právě tímto krajem, což je označováno jako veřejný zájem, dojde znovu pro některé občany k vyvlastňování jejich polí, luk, nebo lesů. Ve výjimečném případě může dojít i na stavby.

V minulosti bylo použito vyvlastňování k různým účelům. Dnes je jediný účel a říká se mu veřejný zájem. Málokdy však veřejný zájem skutečně slouží veřejnosti. Slouží například betonářské lobby, cementárnám, stavebním firmám a dalším, pro které představuje obrovské zisky.

Další společnou skutečností je to, že ve všech případech na vše doplatí krajina a její životní prostředí, ať už je zničeno dělostřeleckou palbou na domy, zničením studen a zemědělské půdy anebo je to tím, že do přírody, která je zatím ještě v dobrém stavu, se navezou tisíce tun stavebních materiálů a staveb a následky pro přírodu budou stejné jako v prvním případě.

Nesrovnávejme nesrovnatelné, ale zkusme se zamyslit, co se opravdu změnilo v přístupu státu a úřadů k občanům. Nově vznikající zákony či jejich novely, ať už je to zákon o urychlení staveb nebo stavební zákon, nepřinesou nic dobrého jak pro úřady, tak pro občany. Jenom omezí práva občanů spolurozhodovat o svém soukromém majetku a vlastnictví, a tím i o svém životě. To už dokonce zavání porušováním Ústavy ČR, kde je ochrana a právo na soukromý majetek zakotveno.

Časový odstup mezi oběma událostmi je sice 77 let, ale nic to nemění na tom, že podobnost je snad skutečně jen náhodná.


reklama

 
foto - Hruška Miroslav
Miroslav Hruška
Autor je bývalý starosta obce Tisem, angažuje se v Alternativě středočeské D3.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (10)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RV

Richard Vacek

2.1.2020 08:24
A člověk by přitom řekl, že kvalitní silniční síť nám usnadní dopravu a tedy ušetříme nejen čas, ale i peníze a konečně bude i méně emisí z vozidel, které pojednou plynuleji a možná i kratší cestou.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

2.1.2020 08:34
Pane Hruško, píšete příspěvky jak na běžícím pásu, klobouk dolů. Kromě těch otázek bych si od Vás někdy rád přečetl radu, jak to mají úřady dělat, abychom nebyli poslední v Evropě v rozvoji infrastuktury. Jak napsal předřečník, lidi protestují proti dopravě přes obec blokádou přechodů, obchvat odmítají, má se prý vést jinudy. Klasický český Švejkostán, Protestuji a souhlasím, ale mě z toho vynechte!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.1.2020 09:30
Naplánování trasy D3 Praha-Č.Budějovice přírodně zachovalým Posázavím skutečně nebylo šťastné řešení a chápu roztrpčení pana Hrušky.
Tragickou chybou však byl nezájem obcí dotčených plánovanou stavbou dálnice přes jejich katastry. Místo toho, aby se dohodly s někým,kdo umí dát ŘSD přes prsty /např. p. Patrik-Děti země/ ,zvolily zcela nevhodný postup místních stavebních uzávěr. Strategické plánování za podtrženou pětku.
Poslední šanci - napadení Zásad rozvoje Středočeského kraje ,kde tato stavba byla posvěcena- nezodpovědně pominuly.
Přitom právě tady mohly dosáhnout toho, aby soudy prozkoumaly zákonnost plánovaného záměru. Jsem zcela přesvědčen, že by soud shledal veřejný zájem na ochraně krajiny a přírody nadřazeným zájmem nad vedením stavby dálnice právě Posázavím.
Teď už je pozdě ,dálnice prostě Posázaví rozetne "vejpůl". Jediné,co by se mohlo udělat je dohodnout lokální úpravy trasy tak, aby dopady na ŽP byly minimalizovány.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

3.1.2020 10:42
Dálnice Praha- České Budějovice je potřebná stavba, ostatně jakož i jiné dálnice. Při stávající hustotě osídlení v ČR není vůbec snadné naplánovat trasu, aby každému vyhovovala. Vždy se to někoho dotkne. Výkup pozemků by měl proběhnout za rozumnou cenu stavebního pozemku, nevím, kolik se v takových případech vlastníkům nabízí, pokud by toto bylo splněno,není o čem debatovat. Dálnice je stavbou státního zájmu, už jen kvůli úlevě obyvatel dotčených měst, kteří léta trpí nadměrným provozem a jsou nuceni dýchat zplodiny z projíždějících automobilů. Pokud by v tomto případě dál někdo kladl nesmyslné požadavky a oddaloval výstavbu, zákon o vyvlastnění je plně na místě a mělo takto být postupováno již dávno. A myslet si o tom může kdo chce co chce.
Odpovědět
mr

3.1.2020 12:57 Reaguje na pavel peregrin
Pominu-li váš extrémně bolševický přístup k CIZÍMU majetku a čistě technokratický k nativní půdě (u zemědělce (prý) fakt až neočekávatelný - spíše by se to dalo očekávat u mě jako převážného technokrata), tak by mě zajímalo čistě z ekonomického pohledu, jak si myslíte, že do kdy tento model vydrží? Myslím ty km2 zaasfaltovaných ploch.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

3.1.2020 15:53 Reaguje na
Pane mr,to je pouze pragmatický přístup a nic na tom nemění, že jsem zemědělec. Vyčůranost a drzost některých lidí nezná hranic a s takovými se jednat po dobrém nedá, viz kdysi kauza Havránkové, tam bych to vyvlastnil, než by řekla švec. Není možné,aby se stavby typu dálnic vlekly roky jen kvůli několika pomatencům, ať fyzických osob či spolků. Samozřejmě vše za předpokladu, že je učiněna nabídka na výkup v cenách stavebního pozemku a nikoliv zemědělské půdy.
Co se týká otázky na zaasfaltované plochy, dost dobře jí nerozumím. O co konkrétně má jít?
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

3.1.2020 19:40 Reaguje na pavel peregrin
Svého času si TV pozvala paní Havránkovou do pořadu. V černých šatech a se šátkem na hlavě vypadala zvláštně, ale argumentovala naprosto věcně. Po ŘSD chtěla, aby dotčený pozemek směnila za plošně stejný, vhodný pro zemědělskou výrobu.
Žádnou jinou podmínku neměla. ŘSD ji však nabízelo několik menších pozemků,mezi sebou dost vzdálených. Což po právu odmítla.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

3.1.2020 20:06 Reaguje na Miroslav Vinkler
To je jedna část pravdy, druhá je, že jí byla nabízena plocha větší , než původní.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

3.1.2020 20:08 Reaguje na pavel peregrin
No a nakonec taky podstatně větší plochu dostala.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

4.1.2020 03:56 Reaguje na pavel peregrin
Záznam TV nemám, ale pokud mě paměť neklame tvrdila, že větší plochu nechce a o peníze zájem neměla vůbec.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist