Zprávy / Doprava
 Stav dopravních komunikací v ČR není příliš dobrý. Kromě oprav vozovek je nutné dokončit páteřní síť dálnic a stavět vysokorychlostní železnice. Kde na to vše vzít peníze? Někteří odborníci na dopravu si myslí, že by část problémů mohly vyřešit tzv. PPP projekty, kdy s financováním pomůže státu soukromý sektor. Jiní ale upozorňují, že ani tyto projekty nemusejí být žádná výhra. 
 Nevýhody jako vysoká pořizovací cena, nedostatek nabíjecích stanic a dojezd elektromobilů stále ještě převažují nad výhodami, kterými jsou levné „tankování“ a slibovaný lepší vliv na životní prostředí. Leo Hickman z Guardianu byl jedním z „testovačů“ elektromobilu značky Mini. Přestože si test podle svých slov užíval, myslí si, že se tyto vozy hned tak nestanou normální součástí britských měst a silnic.

 Silnice obklopená hustým porostem, na venkově a vysoká povolená rychlost – to jsou společné znaky většiny srážek automobilů a vysoké zvěře v Kanadě. Zjistili to vědci z kanadské univerzity Alberta v Edmontonu, kteří analyzovali okolnosti 260 dopravních nehod z let 2003 až 2007. A sestavili mapu míst, kde je kolize s jeleny či soby na výsost pravděpodobná, píše ScienceDaily. 
 Dopravní vize z Číny a budoucnost dopravy v Praze byly hlavní témata odborné debaty. Hovořilo se o veřejné dopravě, automobilismu a dopravě jako takové. 
 „Zelená“ cesta byla ústředním tématem konference Going Green. Odborníci na ní hovořili o konkrétních enviromentálních projektech v hlavní městě Praze, v obchodech, v oblasti výpočetní techniky nebo v hromadné dopravě. 
 Starostovi litevského Vilniusu Arturasi Zuokasovi došly nervy se špatně parkujícími automobilisty a rozhodl se je upozornit, že pravidla platí pro všechny. Mercedes stojící v pruhu pro cyklisty proto přejel obrněným transportérem. 
 V první srpnový den byli představeni vítězové sedmi kategorií v soutěži E.ON Energy Globe Award ČR 2011. Je mezi nimi například bytový dům na Roli, domácí stanice na CNG či dům z přírodních materiálů. Vyhlášením vítězů kategorií ale vše nekončí. Vybírá se celkový vítěz, který pak bude ČR reprezentovat na mezinárodním klání. Do rozhodování se může zapojit i veřejnost. 
 Znovuotevření restaurace McDonald's v Praze na Václavském náměstí nastolilo mimo jiné otázku, jak se firma staví ke snižování své ekologické stopy a zda se v tomto ohledu liší od dalších prodejců rychlého občerstvení. Nabízí řetězce biopotraviny? Třídí odpad? A jaké ekologické technologie používají? A mohou být fastfoody vůbec šetrné, když nabízí jednorázové nádobí? 
 Jak ovlivňuje letecká doprava počasí a globální klima? Vědce tato otázka zajímá již dlouho, zjistit to však není snadné. Mimo jiné proto, že kvůli husté letecké dopravě je obtížné získat představu, jak by vše vypadalo, kdyby letadla nelétala. 
 V evropských vodách jde ročně ke dnu několik desítek lodí. Jen loni jich bylo 32 při více než 550 haváriích. Posledních skoro deset let sice v Evropě nedošlo k opravdu velké námořní katastrofě, každý rok se ovšem odehrávají neštěstí, při nichž umírají lidé a je znečišťováno životní prostředí. Vyplývá to ze statitisk, které minulý týden zveřejnila Evropská agentura pro námořní bezpečnost (EMSA). 
 Nebe je dnes plné letadel. Nabízí se otázka, zda to může nějak ovlivňovat počasí. Tým vědců, jejichž studii otiskl časopis Science, dospěl k závěru, že ano: zvýšená letecká doprava může vést k četnějšímu sněžení v okolí velkých letišť. 
 Střecha tunelu na rychlodráze z Paříže do Amsterdamu byla osazena 16 000 solárními panely, které budou dodávat energii pro nádraží v Antverpách a belgickou železniční síť, píše Guardian 
 Pražané v půli června kvůli stávce dopravních odborů vytáhli kola a vyrazili na nich do práce. Počty cyklistů v Praze překvapili i pražského primátora Bohuslava Svobodu (ODS). Podle vyjádření pro Aktuálně.cz chce Svoboda sledovat, zda zájem o kolo Pražanům zůstane. Občanské sdružení Auto*Mat obratem doporučilo primátorovi tři jednoduchá a levná opatření, která by byla k cyklistům vstřícná a usnadnila jim v Praze život. Svoboda prý aktivistům fandí, splnit jejich požadavky ale není snadné. 
 Od roku 2020 bude v EU platit povinnost projektovat budovy s téměř nulovou spotřebou energie. Budovy pro státní správu budou muset nulu splnit ještě o dva roky dřív. Podle Petra Vogela z České rady pro šetrné budovy ale není na co čekat a k nulovému standardu je potřeba se dostat postupnými kroky. Skokem to prý nepůjde. A času už moc není. 
 Enviromentální situace v Číně není dobrá, ale ministerstvo pro ochranu životního prostředí získává větší vliv a má snahu stav změnit, napsal deník The New York Times.

 Prezident Václav Klaus dnes vetoval novelu zákona o ochraně ovzduší. Nelíbí se mu, že norma neprošla standardní legislativní procedurou. Podle prezidentova odůvodnění zavádí zákon „sporné regulační mechanismy“ a vytváří prostor pro korupci. Zákon sněmovně již dříve vrátil Senát. 
 Minulý čtvrtek zaplavili Prahu cyklisté. Vyzráli tak na stávku dopravních odborů. Hned druhý den se ale počty cyklistů vrátily na běžná čísla. Propagátoři cyklistiky to přičítají tomu, že v Praze na cyklisty číhá řada překážek a nepříjemných míst, které je od používání kola odrazují. Jedním z nejvíce nebezpečných míst je křižovatka v Praze 7, kde v roce 2006 zahynul novinář a cykloaktivista Jan Bouchal. Podle aktuálních informací by se v dohledné době mohla tato křižovatka proměnit v místo k cyklistům více přátelské. Podařilo se dosud nevídané: zkoordinovat pražský Dopravní podnik, který zde plánuje opravu kolejí, s TSK, která zafinancuje úpravy zvyšující bezpečnost cyklistů. 
 Reklama na vůz Toyota Auris s hybridním pohonem, která se na jaře objevovala v tisku a na reklamních plochách, byla neetická a klamavá. 
 Pražský magistrát coby vlastník magistrály nesmí lidi bydlící v jejím sousedství obtěžovat hlukem, rozhodl Nejvyšší soud. Magistrála je ale zároveň důležitá dopravní tepna, po které denně projedou desítky tisíc aut. Ekolist.cz se proto zajímal, jaká jsou schůdná řešení této situace. 
 Stávka pracovníků ve veřejné dopravě nečekaně přispěla k cyklistickému boomu ve městech po celé České republice. V Praze zaznamenaly počítadla mnohonásobný nárůst provozu na cyklostezkách, lidé vytáhli kola i v Brně a v řadě dalších měst. 
 Londýn se chce stát hlavním městem elektromobilů v Evropě. A proto právě spouští nový projekt, v rámci nějž bude vybudováno 150 nových nabíjecích stanic. Díky tomu se nebudou muset motoristé bát, že zůstanou s vybitou baterií v místě, kde ji nenabijí, píše deník Guardian. 
 Lepší koordinace vzlétání a přistávání letadel by mohla vyřešit přetížení na letištích, píše deník Guardian. Spočítala to studie zadaná Evropskou komisí. Šest nejrušnějších letišť Evropy by prý mohlo každoročně přepravit o 28 milionů cestujících více. A to bez výstavby dalších přistávacích drah. Studie se týká letišť Heathrow, Gatwick, Paris Orly, Milan Linate, Dusseldorf a Frankfurt.

 Automobilka Ford nedávno oznámila, že vyvinula nejmenší motor všech dob. Jedná se o tříválcový motor EcoBoost, který má objem pouhý 1 litr. Pokračuje tak v trendu snižování velikosti a objemu svých motorů, píše server cnet.com. 
 Ministerstvo zdravotnictví (MZ) definitivně ustupuje od plánu zvýšit hlukové limity. Jak ale říká bojovník proti hluku a mluvčí Iniciativy proti zvyšování hlukových limitů Miroslav Grund, limity již byly loni v listopadu de facto zvýšeny a lidé tak byli podvedeni. 
 318 tisíc kilometrů, 1 025 lidí, 35 tun oxidu uhličitého, úspora 1,5 milionu korun – to jsou výsledky prvního ročníku kampaně „Do práce na kole,“ organizovanou iniciativou Auto-Mat. Nejpilnější cyklista najel přes 1800 kilometrů za měsíc, nejlepší tým více než pět tisíc kilometrů. 
 Ve Španělsku platí od března maximální povolená rychlost na dálnicích 110 km/h. Přestože si za toto rozhodnutí španělská vláda vyslechla dost kritiky, podle všeho snížení rychlosti přináší pozitivní výsledky. A to nejen ve vztahu k životnímu prostředí, informuje server Ecologiaverde.com.

 Nabídky konkurenčních firem jsou podobné a jednou z možností, jak se odlišit, je vydat se ‚zelenou‛ cestou. A zákazníci v ČR na to čím dál víc slyší. Jak vyplynulo ze semináře o firemní ekologii, tuto strategii proto volí stále více firem. Jenže možností, jak být ‚eko‛, je celá řada. 
 Podle v dubnu vládou schválené novely by se měly rozšířit dosud omezené pravomoci Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ). Ekologický právní servis však požaduje, aby měl NKÚ možnost dohlížet také na obchodní společnosti s majetkovou účastí státu a samospráv. Například na ČEZ nebo České dráhy. 
 Česká společnost si oblíbila ochranu životního prostředí - třídí odpady, kupuje úsporné zářivky a přemýšlí o změnách klimatu. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění společnosti Ipsos Tambor. Lidé dokonce vyjadřují ochotu méně jezdit auty nebo zaplatit víc za ekologičtější výrobek. Jedna jistota zůstává neměnná a to důvěra v bezpečnost jaderné energetiky. 
 Čeští řidiči si občas vyprávějí hrůzostrašné historky o srně či divokém praseti, které jen těsně minuli svým autem. Kdo byl ve Skandinávii, řídí s neustálou obavou, že mu před vůz skočí sob (který navíc jen málokdy uhne). Los, který se velmi často „plete“ autům v Kanadě, však svojí velikostí představuje ještě větší riziko. Kanadští vědci se proto zabývali otázkou, jak počty srážek s losy snížit. 
|
|