Rady a návody
V rubrice Zelená domácnost přinášíme informace o tom, jak se může chovat šetrně k životnímu prostředí každý z nás.
První cenu v soutěži „ Dešťovka na zahradě“ získal Jaroslav Suda z Košic u Tábora. Soutěž se nezaměřila na žížaly, ale na využívání dešťové vody na zahradě. Sešlo se 33 soutěžních příspěvků, z nichž většina nezapře to, že Češi jsou národ kutilů. Jaroslav Suda je toho příkladem. Dešťovou vodu zajímavým způsobem využívá nejen ve svém skleníku, ale i v rodinném domě.
Už v několika českých městech mají svoji veřejnou sdílenou ledničku. Obyčejnou chladničku s neobyčejným účelem – lidé do ní nosí potraviny, které nespotřebují, a nabízí je potřebným. První veřejnou ledničku zprovoznili v Plzni, následovaly České Budějovice, Pelhřimov, Chrudim a Praha. V hlavním městě se v sobotu v rámci oslav Zažít město jinak otevře už v pořadí čtvrtá pražská sdílená lednice. Nejdete ji v Bio Oko Na Praze 7.
K přírodě šetrnější výrobky si našly své místo už v nejedné kuchyni či koupelně. Nyní přichází čas zamyslet se i nad svým šatníkem. Textilní průmysl za sebou zanechává nemalou ekologickou stopu, katastrofické jsou i pracovní podmínky švadlen a pěstitelů bavlny. Někteří výrobci a prodejci oblečení se proto rozhodli jít jinou cestou. A přibývá jich. Jak dokazuje web Greenglasses.cz i v Praze nebo v e-shopech se můžete obléknout udržitelněji v podstatě od hlavy až k patě.
O nabíjení a výdrži baterií mobilů koluje řada mýtů a polopravd, vzniklých technologickou obměnou baterií. Jednoduše řečeno, co platilo pro starší typy baterií, pro ty nové už neplatí.
Tvrdit o většině ekologických produktů že jsou skutečně ekologicky příznivé, je mnohdy zkreslující až nepravdivé. Nestačí jen LED žárovku nebo úsporný spotřebič zabalit do obalu z recyklovaných materiálů. Je potřeba se podívat, jak dané výrobky ovlivňují naše spotřebitelské chování a jak ovlivňují trh jako takový. Na zoubek "zeleným" výrobkům se podívali Trevor Zink a Roland Geyer na stránkách univerzitního magazínu Stanford Social Innovation Review.
Běžné obchody si pečlivě hlídají, aby zelenina a ovoce mělo správnou velikost, barvu a tvar. Zákazníci je prostě kupují raději a "ošklivá" zelenina obchodníkům pak často zůstává. Požadavky na tvar mají i praktický důvod: například moc křivé okurky se v jídelnách nedají zpracovat strojně, protože neprojdou kráječem. Jenže na polích se rodí i plodiny, které normu nesplní a které pak končí vyhozeny. Internetový supermarket druhým dnem nabízí "ošklivé" papriky a okurky, za poloviční cenu běžné zeleniny. S nabídkou "neobyčejných kousků" zeleniny přišel také řetězec Penny.
Občané Evropské unie spotřebují při nákupech průměrně 200 igelitových tašek na hlavu za rok, naprostou většinu při nákupu potravin. Český průměr je ještě o trochu vyšší. I přes snahy toto množství snížit nemají v některých případech prodejci šanci obalů ovlivnit - zejména pokud jsou tašky vyžadovány hygienickým předpisem. Proto hledají nové cesty. Internetový supermarket Kolonial.cz v rámci svého konceptu nulového odpadu dává nákupy do rozložitelných „Kuku tašek“, vyrobených z kukuřičného škrobu, a umožňuje recyklaci obalových materiálů.
Nenechávejte své psy během teplých či slunečných dnů zavřené v autě, zní žádost Obránců zvířat. Interiér vozu se může během velmi krátké chvíle vyhřát i na dvojnásobek venkovní teploty. A zavřené zvíře pak v autě zbytečně trpí. Obránci zvířat přidávají i rady, jak postupovat, když najdete psa, jak se v cizím autě na sluníčku "peče" a jak mu poskytnout první pomoc.
Usnadnit komunikaci a efektivněji pomáhat živočichům ve volné přírodě má nová aplikace pro chytré telefony Zvíře v nouzi. Stojí za ní Český svaz ochránců přírody (ČSOP).
Nová webová aplikace Můžu dýchat? zájemcům ukáže, jaká je aktuální kvalita vzduchu v Brně a jak se zachovat při špatném stavu ovzduší. Brno se například dlouhodobě potýká s překračováním limitů pro polétavý prach, uvedla dnes v tiskové zprávě Hanka Svačinková z Nesehnutí, které aplikaci vytvořilo.
|
|