Názory a komentářePokud chcete v této rubrice zveřejnit svůj názor, pošlete nám ho na ekolist@ekolist.cz nebo využijte formulář Přidat názor. Vyhrazujeme si právo nezveřejnit názory vulgární, obsahující nepodložené urážky nebo nesrozumitelně formulované. Pokud výslovně neuvedete opak, předpokládáme, že souhlasíte se zveřejněním vašeho názoru v Ekolistu.cz. Všechny zde prezentované příspěvky vyjadřují názory jejich autorů, nikoli redakce Ekolistu.cz.
Matěj Pomahač: Stopadesátka na D3 – předražený, nebezpečný a nežádoucí pilot10.9.2025
Ředitelství silnic a dálnic začne na konci září – na účastnících dálničního provozu – v ostrém provozu testovat maximální povolenou rychlost 150 km/h na úseku dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Tento provoz umožnila loňská novela o provozu motorových vozidel na veřejných komunikacích. Jaká je bilance přínosů a nákladů tohoto pilotního projektu?
Jakub Hruška: Myxomatóza u našich zajíců? Potvrzeno9.9.2025
Hlásím, že máme další malér v zemědělské krajině. Objevil se, ve zkratce řečeno, „zmutovaný“ vir myxomatózy, který začíná masivně hubit zajíce polního. Myxomatóza až dosud byla výlučně králičí choroba, a v kontinentální Evropě v 60. a 70. letech 20. století prakticky zlikvidovala do té doby hojného králíka divokého. Zajíc na ní nebyl vnímavý.
Klára Školníková: Jak snížit emise v dopravě? Šest příkladů z Evropy a co si z nich můžeme vzít8.9.2025
Oblast dopravy je v EU zdrojem přibližně 29 % emisí skleníkových plynů. Jen v České republice vzrostly emise z dopravy o 62 % od roku 1990, především kvůli osobní automobilové dopravě. Její transformace je klíčová pro zpomalení tempa oteplování planety, k němuž se zavázala Evropa i Česko ve svých klimatických cílech. Výzvou ale není jen jak účinně snížit emise z dopravy a zlepšit tak prostředí pro život, ale také jak dopravu zároveň udělat dostupnou pro všechny, včetně lidí ohrožených dopravní chudobou - omezenou možností plnit své dopravní potřeby, ať už jde o práci, zdravotní péči nebo společenský život. Řada evropských měst má naštěstí nakročeno správným směrem a může být inspirací i pro nás.
Karel Makoň: Na spolupráci s energetiky si v záchranné stanici nemůžeme stěžovat7.9.2025
Od jisté doby sám sobě zakazuji, abych veřejně komentoval jednání druhých, případně jejich příspěvky na sociálních sítích a podobně. Jednak na to teď nemám čas (stavíme novou stanici) a jednak se tak nějak snažím naučit, že to, co nemohu vyřešit, řešit nebudu a ušetřenou energii a čas věnuji raději tomu, co vyřešit mohu. Jenže, když je něco ne úplně fér a navíc to zavání účelovou lží vůči ne úplně problému znalé a emočně zmanipulované veřejnosti, tak mi to prostě nedá. Eliška Vidomus: Dopravní výchova nestačí. Děti ochrání až proměna měst a jejich ulic5.9.2025
Na začátku nového školního roku, kdy se děti vrací z prázdnin v přírodě zpět do svých domovů, se opět ukazuje, že pro bezpečný pohyb dětí v našich městech a obcích se v Česku stále dělá málo. Přitom právě děti patří k nejaktivnějším chodcům – a zároveň k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Jiří Svoboda: Více dřeva do stavebnictví, ale s rozmyslem3.9.2025
Více jak 40 let pracuji v oblasti výzkumu materiálů a dospěl jsem k názoru, že nám bůh nadělil tři úžasné materiály: ocel, beton a dřevo. Jistě, naše civilizace je postavena na využití i dalších materiálů jako jsou ostatní slitiny, keramika, sklo, plasty, papír, textil, …, ale ty první tři jsou prostě boží.
Miroslav Bobek: Východ slunce s divokými velbloudy30.8.2025
V Toli bulag, hluboko v mongolské Gobi, jsem byl naposled před mnoha lety s mongolským ochranářem Adjou a se zoologickým náměstkem naší zoo Jardou Šimkem. Z hlavy už ani nevím, kdy přesně to bylo. Tenkrát jsme Toli bulag navštívili proto, abychom posoudili, zda by tato lokalita, jejíž jméno by šlo přeložit jako „průzračná studánka“, byla vhodná pro vybudování druhého chovného centra pro velbloudy divoké (Camelus ferus). Byla.
|
reklama |