Názory a komentářePokud chcete v této rubrice zveřejnit svůj názor, pošlete nám ho na ekolist@ekolist.cz nebo využijte formulář Přidat názor. Vyhrazujeme si právo nezveřejnit názory vulgární, obsahující nepodložené urážky nebo nesrozumitelně formulované. Pokud výslovně neuvedete opak, předpokládáme, že souhlasíte se zveřejněním vašeho názoru v Ekolistu.cz. Všechny zde prezentované příspěvky vyjadřují názory jejich autorů, nikoli redakce Ekolistu.cz.
Jan Marušinec: Počty elektromobilů rostou po kusech17.11.2010
V roce 2015 bude v ČR kolem 400 veřejných nabíjecích míst. Většina nabíjení však bude probíhat v domácnostech a podnicích, které budou elektromobily vlastnit. V tabulce je uveden historický stav veřejných nabíjecích míst od roku 2007 do 2010 a odhad rozvoje nabíjecí infrastruktury. Odhad vychází z plánů výstavby nabíjecích míst společností ČEZ, PRE a E.ON a dalších energetických společností, sítí čerpacích stanic a nákupních center s přihlédnutím k převládající investiční opatrnosti a čekání na dostatek elektromobilů na trhu. Podle optimistických vizí by mohly počty nabíjecích míst růst ještě rychleji, pokud bude rychleji přibývat zákazníků například elektrokol a elektroskútrů.
Jitka Marková: Šumavský podzim16.11.2010
Šumava se pomalu ubírá k zimnímu spánku. Našedlá torza staletých velikánů v nejvyšších polohách se k zemi sklánějí podobně jako hřbitovní náhrobky dávných předků. Níže položené smýcené paseky dávají vznik roztodivným geometrickým tvarům, jež obnažují povrchy šumavských vrcholů. Mozaika odumřelých, vymýcených a ještě přežívajících smrkových porostů ukazuje Šumavu zádumčivou, pochmurnou, zranitelnou i umírající.
Tomáš Feřtek: Z deníčku developera15.11.2010
Pavel Podrazil: Minimálně do roku 2030 bude ropa v dopravě dominovat15.11.2010
Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/28/ES z 23.dubna 2009 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů a o změně a následném zrušení směrnic 2001/77/ES a 2003/30/ES předepisuje členským zemím EU do roku 2020 nahradit 10 % fosilních paliv alternativními palivy na bázi obnovitelných zdrojů energie. Cíl stanovený EU je povinný a pro všechny členské země stejný. Výsledkem má být snížení emisí skleníkových plynů z dopravy a úspora ropy jako zdroje energie pro dopravu.
Jaromír Vegr: Jak to je či není, jak by to mohlo být a také nemuselo15.11.2010
Ač se to zdá neuvěřitelné, první elektricky poháněné vozidlo se rozjelo před 180-ti lety kdesi na Slovensku. Přesto, že se jednalo o model, začala dost zajímavá kapitola jednoho způsobu dopravy.Do té doby se používala jak živá síla, tak i parní stroje, jejichž účinnost byla kolem osmi procent. Vzhledem k tomu, že těchto vozidel bylo relativně pramálo, nikoho tato nízká účinnost neznepokojovala a úspěšně vydržela až do druhé poloviny minulého století.
Aleš Kuták: Dohoda ministerstva dopravy se sdružením ČESMAD o zvýšení sazeb mýtného a doprovodných krocích přinese kladné i záporné dopady na životní prostředí15.11.2010
O tom, že si Česká republika jako stát významně zatížený průjezdnou nákladní dopravou nemůže dovolit nejnižší sazby mýtného v regionu, už bylo napsáno mnohokrát. Z toho pohledu lze dohodu o zvýšení stávajících sazeb dvakrát o čtvrtinu – k 1. lednu 2011 a 2012 – přivítat. Bohužel se tak ale děje za situace, kdy až na pár nepodstatných výjimek jsou u nás zpoplatněny pouze dálnice a rychlostní silnice a zbytek silniční sítě slouží nákladní dopravě k jejich finančně motivovanému objíždění. Lze očekávat, že od začátku příštího roku se leckde již neúnosná situace dále zhorší. O to důležitější bude, jak rychle dokáže stát rozšířit výběr mýtného na všechny silnice ve správě veřejných subjektů. Pak také může následovat další plošné zvyšování mýtných sazeb, protože ani po 1. lednu 2012 nebudou nákladní auta z mýtného ani zdaleka pokrývat náklady na odstranění škod, které svým provozem na silniční infrastruktuře působí. Rovněž bude na místě začít diskusi o způsobu využití takto získaných prostředků, které by měly být v nemalé míře investovány i mimo silniční sítě k posílení jejich alternativ, což je v podmínkách ČR zejména železnice.
Jiří Bendl: Elektromobilita vytlačí klasické naftové a benzinové motory15.11.2010
Příchod elektromobility může být obdobný jako byl nástup mobilních telefonů, které nezadržitelně a relativně rychle nahradily těžkopádné přenosné vysílačky a výrazně převzaly i roli klasických telefonů. Od vynálezu uplynul sice delší čas, ale inovace v oblasti baterií a bezdrátového přenosu cenově zpřístupnily mobil téměř každému a spustily jejich nezadržitelný boom. Obdobně se může rozvinout i elektomobilita, kam patří nejen eklektromobily, ale i elektroskůtry, elektromotorky, elektrokola, elektrobusy a nebo i lodě na elektrický pohon. Technicky byl zvládnut i oblet planety letadlem s využitím elektromotoru a baterií napájených fotovoltaicky.
Josef Novák: Jak dlouho ještě II.8.11.2010
|
reklama |