Názory a komentářePokud chcete v této rubrice zveřejnit svůj názor, pošlete nám ho na ekolist@ekolist.cz nebo využijte formulář Přidat názor. Vyhrazujeme si právo nezveřejnit názory vulgární, obsahující nepodložené urážky nebo nesrozumitelně formulované. Pokud výslovně neuvedete opak, předpokládáme, že souhlasíte se zveřejněním vašeho názoru v Ekolistu.cz. Všechny zde prezentované příspěvky vyjadřují názory jejich autorů, nikoli redakce Ekolistu.cz.
Unie českých a slovenských zoologických zahrad: Stanovisko ke kauze nelegálního chovu bílého tygra Karlem Vémolou4.12.2023
V důsledku nedávné medializace případu nelegálního chovu bílého tygra mediálně známou osobou se na české zoologické zahrady stále více obrací veřejnost s apelem o pomoc se zvrácením rozhodnutí o odebrání nelegálně drženého zvířete vydaného Ministerstvem životního prostředí (dále „MŽP“) či prosbou o následné umístění odebrané kočkovité šelmy v některé z nich. Odborníci ze zoologických zahrad celou situaci od začátku důkladně monitorují a vzhledem k tomu, že zvíře bylo současným majitelem nabyto nelegálně, bez platných dokumentů a je drženo v neschválených a pro druh zvířete v naprosto neodpovídajících podmínkách, plánované kroky a vydané stanovisko MŽP plně podporují.
Karel Zvářal: Boudo, budko, zdalipak jsi bezpečná?2.12.2023
Přilákat milé a neposedné opeřence do své zahrady, parku či lesa je přáním mnoha milovníků přírody. Návodů na výrobu ptačího domečku lze nalézt celou řadu. Zdaleka ne všechny konstrukce jsou ale zárukou úspěšného vyvedení mláďat. Hnízdící a nocující ptáky ohrožuje spousta predátorů, zatékající dešťová voda, v nečištěných paraziti, a proto je třeba při výrobě a instalaci ptačí budky brát všechny rizikové faktory v potaz.
Mikuláš Peksa: Potřebujeme jasná pravidla pro bezemisní nákladní a další velké vozy. Nové výjimky jsou k ničemu29.11.2023
Po evropských silnicích v současnosti jezdí přes 6 milionů náklaďáků a víc než 600 tisíc autobusů. Nákladní a další velké vozy zodpovídají za asi 6 % celkových evropských emisí skleníkových plynů. Přitom právě v tomto sektoru by se dala dekarbonizace zařídit celkem rychle, a to i díky tomu, že velcí evropští výrobci nákladních a podobných vozů počítají s tím, že budou do roku 2040 vyrábět prakticky jen bezemisní modely. Přesto se na půdě Evropského parlamentu opakují argumenty, které známe už z diskuze o budoucnosti osobní automobilové dopravy.
Společnost pro zvířata: Stížnost ombudsmanovi unie: podstatné zlepšení podmínek chovaných zvířat a zákaz klecí v nedohlednu24.11.2023
Úplně poprvé podalo více než 30 organizací na ochranu zvířat, včetně Společnosti pro zvířata, oficiální stížnost evropskému veřejnému ochránci práv o tom, že Evropská komise nedodržela svůj závazek vůči evropské občanské iniciativě, v níž 1,4 milionu občanů požaduje zákaz chovu zvířat (tzv. hospodářských) v klecích.
Jindřich Petrlík: Chtějí nás buď usmažit anebo utopit v plastech22.11.2023
Naftařské velmoci a zástupci petrochemického průmyslu brání omezení výroby plastů. Jedná se pro ně o další ztrátu zisků po poklesu významnosti fosilních paliv. Argumentují tím, že se zlepšily možnosti recyklace, podle Programu OSN pro životní prostředí je však světového plastového odpadu recyklováno méně než 10 procent a velká část končí v oceánech. 13.–19. listopadu 2023 v Nairobi proběhlo vyjednání globální úmluvy o plastech. S jakými odcházím pocity? Eva Tylová a Jitka Jelínková: Rušení kompetencí ČIŽP spěchá jak strategicky významná infrastruktura21.11.2023
Myslíme, že si čtenáři Ekolistu, které jsme o záměrech rušení kompetencí České inspekce životního prostředí a propouštění inspektorů informovali v několika článcích (naposledy zde), zaslouží krátkou informaci, jak to dopadá.
|
reklama |