Zprávy / Doprava / Praha
 Je nakupování na farmářských tržištích "ekologičtější" než nakupování v supermarketech? Ekolist se zeptal organizátorů trhů, zástupců supermarketů a ministerstva zemědělství. Zde jsou jejich odpovědi. 
15.1.2011 22:40 | PRAHA
(Ecomonitor)
 Spoje českých drah InterCity (IC) a EuroCity (EC) během loňského roku zrychlily a z centra Pardubic nyní dojedou do centra Prahy za 58 minut čistého času jízdy, píše iDnes. Pendolino je ještě o minutu rychlejší, ale podstatně dražší, cestující si k jízdnému připlatí dvě stě korun za místenku. 
 Elektrárenská společnost ČEZ a automobilka Peugeot včera podepsaly partnerskou smlouvu, která má být jedním z odrazových můstků pro masové rozšíření elektromobilů. ČEZ se v tříleté dohodě zavázal vybudovat na 150 dobíjecích stanic, Peugeot pak ČEZu výhodně pronajme 65 sériově vyráběných elektromobilů Peugeot Ion.

 Lidé bydlící v bezprostřední blízkosti pražské magistrály vyhráli čtyři roky trvající soudní spor s pražským magistrátem. Občané žalovali hlavní město kvůli hluku z magistrály. Pře se dostala až k Nejvyššímu soudu, který minulý týden dal za pravdu občanům. O rozhodnutí Nejvyššího soudu dnes informovaly Hospodářské noviny. 
 Auta na elektrický pohon zřejmě čeká skvělá budoucnost. Alespoň podle většiny automobilek, které se snaží vyvinout vlastní sériově vyráběné modely. Budou příští roky ve znamení prudkého nástupu těchto vozů na české silnice, nebo se tyto modely stanou raritou pro pár vyvolených? Ekolist.cz oslovil odborníky s žádostí o odhad, kolik v ČR bude za pět let jezdit elektromobilů a kolik zde vznikne nabíjecích stanic. 
2.11.2010 07:00 | PRAHA
(Ecomonitor)
 Dopravní aktivista a také poradce ministra dopravy Miroslav Patrik byl minulý týden hostem v pořadu České televize Před půlnocí. Hovořil o svém dvojím angažmá, o tom, jak sám jezdí do práce a že si ministrem dopravy padli do oka. „Jako aktivista jsem ale dostatečně obrněn proti úřednickému pohledu,“ řekl Miroslav Patrik. 
 V rámci letošního ročníku konference Fórum 2000, která měla motto „Svět, ve kterém chceme žít“, se uskutečnila v polovině října panelová diskuze o suburbanizaci a vzniku tzv. sídelní kaše. Nekontrolované rozšiřování velkých i menších sídel průmyslovou, obchodní i obytnou zástavbou totiž významně mění naši krajinu už od devadesátých let. 
 Film Carla-A. Fechnera Čtvrtá generace – energetická soběstačnost ukazuje, jak by mohla vypadat výroba energie již za několik desítek let: jen obnovitelné zdroje a energetická nezávislost. Podle Fechnera bude prim hrát solární energie, vyspělý svět omezí své emise skleníkových plynů a v rozvojových zemích se díky dostupné energii zlepší životní úroveň. 
 Jakým směrem by se mohla v Praze ubírat (nejen) cyklistická doprava? Zástupci ČSSD, SNK-ED/SZ, VV a TOP 09 naznačili své vize a plány před volbami do zastupitelstva pražského magistrátu. Předvolební debatu uspořádalo ve čtvrtek 30. září sdružení Auto*Mat.

 Zajímá vás role dopravy v období vrcholící průmyslové revoluce? Zavádění veřejné dopravy v Praze? A vůbec význam dopravy pro rozvoj měst? Tak právě vám je určená výstava fakulty dopravní ČVUT „Jak se tvoří město“, kterou si je možné prohlédnout až do konce roku v prostorách Národní technické knihovny v Praze. 
 Stále více velkých evropských měst řeší dopravu v centru pomocí systému příměstských železnic vedoucích skrz celé město. Díky podzemním úsekům jsou cesty po centru pro obyvatele města komfortnější a rychlejší. Centrum pro efektivní dopravu včera představilo studii tohoto typu dopravy pro hlavní město, nazvaný Nové spojení 2. Při této příležitosti byla také pokřtěna publikace „Příměstské železnice – páteř veřejné dopravy v aglomeracích“.

 V sobotu ráno dorazil Vít Bárta před budovu ministerstva dopravy na kole. Setkal se zde s aktivisty ze sdružení Auto-Mat a se svým novým poradcem Miroslavem Patrikem. Společně se pak na kolech vydali na náměstí Míru. Cestou Tomáš Cach z Auto-Matu (opraveno 4.10.) Vítu Bártovi ukazoval, jaká jsou úskalí nejen cyklistické dopravy ve městě. Bárta posléze prohlásil, že chce „otupovat hranu mezi milovníky aut a milovníky kol“.

 „Musíme vyvést dopravu z centra Prahy, proto je nyní pražský okruh priorita,“ prohlásil v sobotu 25. září ministr dopravy Vít Bárta. Podle něho je potřeba při následném omezování magistrály myslet i na řešení pro cyklisty. Podle Aleksandry Udženija z Městské části Praha 2 je ovzduší v Legerově ulici horší než v Ostravě. „Je důležité odtud dopravu odvést na okruh,“ řekla Udženija.

 Všechna velká města Evropy trápí stejný problém. Nárůst počtu osobních vozidel v jejich ulicích. Roste také počet kilometrů, kteří řidiči se svými vozy najezdí. Zatímco v počtu automobilů na obyvatele město Praha svým evropským protějšků úspěšně konkuruje, naopak zcela propadá v počtu lidí, kteří chodí do práce pěšky nebo jezdí na kole. 
 Dnes byl v Praze vyhlášen vítěz soutěže o nejzajímavější prototyp dvoustopého elektromobilu nazvané electricmotion. Z deseti přihlášených elektromobilů vybrala porota vítěze hned dva. Jejich konstruktéři přebrali šek na 1 milion korun. Divácky nejatraktivnějším elektromobilem byl zřejmě sportovní retro vůz Electric Hot Rod 10. S šéfem konstrukčního týmu Josefem Formánkem přinášíme krátký rozhovor.

 Během dnešního dne probíhá před Národní technickou knihovnou v pražských Dejvicích výstava prototypů elektromobilů. Akce je součástí soutěže, ve které se o první cenu v hodnotě milion korun uchází deset převážně univerzitních týmů. 
 V pondělí 20. září dopoledne byl slavnostně otevřen nový úsek Pražského okruhu, který propojil dálnici D1 od Brna a plzeňskou dálnici D5. Výstavba 22 kilometrů trvala téměř čtyři roky a vyšla na 21,5 miliard korun, napsal deník iDnes. 
 Jak vypadá pražské nábřeží bez aut si mohli včera vyzkoušet obyvatelé i návštěvníci hlavního města. Město se otevřelo především sportovcům a dětem, kterým přímo na ulicích města nabídlo lezecké stěny, basketbalové koše nebo skákací hrady. Kdo město bez aut v neděli nestihl má ještě šanci, ne reparát, v sobotu na pražských Vinohradech. 
 Ve čtvrtek 16. září 2010 byl v kině Oko v Praze slavnostně spuštěn internetový rozcestník praguewatch.cz. Podle iniciátorů má za cíl ukázat na odvrácenou tvář hlavního města a na jednom místě krátce představit všechny jeho kauzy, sporné případy městské politiky a využívání veřejného prostoru a zdrojů. 
 V sobotu 25. září se uskuteční pátý ročník akce „Zažít město jinak“. Ta chce ukázat, jak se žije ve městě, když jeho rytmus není podřízený automobilové dopravě. Vyvrcholením akce v ulicích Vinohrad bude velká podzimní cyklojízda, v rámci níž by do ulic Prahy mělo vyjet pět tisíc cyklistů. 
Ministerstvo dopravy (MD) v polovině srpna oznámilo, že zastavuje výstavbu vybraných silničních i železničních staveb. Proti tomu se ohradily nevládní organizace, podle kterých to zakonzervuje situaci, kdy se většina nákladů přepravuje po silnicích kamiony. Ministerstvo ale říká, chceme stavby zlevnit a díky tomu pak bude více peněz i na šetrnější dopravu po železnici a vodě. 
Nový mezinárodní projekt nevládních organizací ze zemí visegrádské čtyřky, který tento týden zahájilo setkání odborníků v Praze, se chce pokusit přiblížit kvalitu života v bývalých zemích východního bloku více k západu. Jednou z cest k „zelenějším“ metropolím bude akce Zažít město jinak, která se bude konat koncem září také v Praze. 
KDU-ČSL se ve svém volebním programu věnuje environmentální oblasti poměrně podrobně. Chce zachovat územní limity těžby uhlí v severních Čechách a taky zastavit úsilí o těžbu uhlí v Beskydech. Rozšířit by se měly současné jaderné elektrárny a větší podpory by se měla dočkat železnice. Naopak o ochraně přírody se v dokumentu téměř nepíše. Co tedy lidovci ve svém volebním programu slibují? A jak hlasovali v uplynulých letech? 
Ochrana biodiverzity, zábory půdy a zákony o ochraně ovzduší byly nejzajímavější témata předvolební debaty, kterou v úterý uspořádala Společnost pro trvale udržitelný život. Zástupci politických stran se shodli, že půdu se stále nedaří chránit, problém je i s ochranou druhové rozmanitosti. Nedaří se ani zastavit zhoršování kvality ovzduší, na kterém se podílí jak doprava a průmysl, tak vytápění rodinných domů. 
Nové dopravní značky i společné přechody pro chodce a cyklisty by měly pomoci lidem, kteří chtějí používat kolo jako dopravní prostředek rovnocenný automobilu nebo veřejné dopravě. Na středeční Cyklokonferenci ministr dopravy Gustav Slamečka slíbil cyklistice podporu. Prohlásil, že sám je nadšený cyklista, a tak chce tomuto způsobu dopravy a rekreace pomoci. Proto prý předkládá novelu silničního zákona, která by měla legalizovat jízdu cyklistů v protisměru nebo umožnit financování výstavby stezek z fondu dopravy. 
V rámci konference Město pro děti obsadily na jeden den hlavní jednací sál pražského magistrátu děti základních i středních škol. Představily zde své projekty, jejichž cílem je vytvořit lepší podmínky k tomu, aby mohly do školy chodit pěšky nebo jezdit na kole a omezovat tak každodenní dojíždění autem. Akci minulou středu uspořádalo občanská sdružení Oživení a Pražské matky. 
Automobilová doprava, dopady globálních změn klimatu, problémy s odpadem, těmito a dalšími tématy se zabývají dokumentární filmy o životním prostředím, které v Praze uvede ve dnech 10. – 18. března 2010 mezinárodní festivalu Jeden svět. Letos jim patří sekce Zelené výzvy. 
|
27. prosince 2025 (sobota) 10:30 - 28. prosince 2025 (neděle)
Víkendová setkání u zvířat
(Přednášky a diskuse, Tábory, výlety a pobytové akce, Praha 7 )
29. prosince 2025 (pondělí) 11:00 - 31. prosince 2025 (středa)
Nadílka u zvířat
(Přednášky a diskuse, Tábory, výlety a pobytové akce, Praha 7 )
|