Richard Brabec: Reakce na vyjádření paní poslankyně Balcarové k modelu Zdoňov
Mrzí mě také, že se model Zdoňov dnes stal jakýmsi nástrojem politického boje opozice a různých aktivistů proti vládě, kterým slouží jako podklad pro šíření lží s cílem očernit současné kroky vlády.
Výjimkou z výše uvedeného není ani paní poslankyně Balcarová ve svém posledním vyjádření k modelu Zdoňov pro Ekolist. Paní poslankyně, z titulu své funkce členka Rady Fondu (Státního fondu životního prostředí ČR) a zároveň členka Monitorovacího výboru Operačního programu Životní prostředí (OPŽP), v něm mimo jiné píše, že „podobné projekty realizované z OPŽP jsou spíše výjimečné, a to zejména a kvůli velmi restriktivnímu nastavení operačního programu, který vyřazuje velké množství subjektů (např. obce) a současně vyžaduje vysokou míru kofinancování.“ Dále píše, že: „je tedy nutné akcelerovat čerpání prostředků z OPŽP“ a třeba také, že: „v současnosti masovější realizaci obdobných počinů brání - kromě celkového nastavení politik péče o krajinu - zejména kompetenční spory mezi Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem zemědělství.“
Přečtěte si také |
Dana Balcarová: Model Zdoňov? Malý zázrak, že se ho podařilo realizovatTakže si to pojďme vzít popořádku.
Na úvod je nezbytné uvést, že Monitorovací výbor OPŽP (MV OPŽP), jehož je paní poslankyně členkou, je přímou součástí implementace programu a odpovídá mj. za nastavení programu, za kontrolu jeho provádění, schvaluje výběrová kritéria, výroční zprávy, pravidla pro žadatele a příjemce atd., viz Statut.
I přes svou funkci v Monitorovacím výboru OPŽP ale paní poslankyně vůbec netuší, jaká škála žadatelů může projekty realizovat a žádat o podporu; od fyzických osob až po podnikatelské subjekty, přes nevládní organizace a obce. Stejně tak se ztrácí u výše dotace, která je pro tůně, mokřady, revitalizace vodních toků ve výši 100 %, včetně podpory projektové přípravy a manažerského řízení realizace. Takže koho vyřazuje nastavení programu a kde je ta vyžadovaná vysoká míra kofinancování?
Pokud si tedy jako členka MV OPŽP paní Balcarová nevšimne u nastavených pravidel v tomto programu základních podmínek jeho podpory, má ještě šanci jakožto členka Rady Fondu zaznamenat vyčleněné peníze Státního fondu životního prostředí ČR na spolufinancování OPŽP, abychom mohli z OPŽP poskytovat právě 100% dotaci.
Výzva k akceleraci OPŽP je také úsměvná. Paní poslankyně v červnu a srpnu hlasovala při per rollam jednání Monitorovacího výboru OPŽP o realokaci prostředků (konkrétně 1,9 mld. Kč) v rámci OPŽP právě ve prospěch projektů řešících sucho. Do poslední takto zaměřené výzvy bylo totiž registrováno 370 žádostí s požadavkem na celkové dotace ve výši 1,9 mld. Kč. A že to není výjimečná záležitost, dokládají další fakta, seznamy schválených projektů jsou rovněž veřejně dostupné.
Jako jakési zaklínadlo pak vnímám další větu paní poslankyně, že realizaci počinů jako je model Zdoňov brání kompetenční spory Ministerstva životního prostředí a Ministerstva zemědělství. To je už takový přežitek, kterým se ohánějí opoziční politici, kterým chybí reálné argumenty a do problematiky obou rezortů vůbec nevidí.
Na jednáních Monitorovacího výboru OPŽP i Rady Fondu se navíc nesčetněkrát diskutovalo, že skutečnou bariérou, která brání násobně větší realizaci projektů v krajině, je vlastnictví pozemků a nepomáhá jí ani administrativní náročnost vyplývající z požadavků Evropské komise. To samozřejmě řešíme, ať už 100% financováním výkupu pozemků, na kterých by stát mohl následně realizovat projekty sám, dále osvětou mezi vlastníky nebo naším návrhem Komisi, aby zjednodušila vykazování výdajů pro následující období 2021+.
Závěrem bych rád upozornil, že model Zdoňov, jakkoliv je dobrým odborným podkladem, není až tak žádnou novinkou. Stát v roce 2015 dokončil detailní studii krajiny v rámci projektu Strategie ochrany před negativními dopady povodní a erozními jevy přírodě blízkými opatřeními v České republice, která do hloubky mapuje opatření potřebná na jednotlivých pozemcích, aby krajina plnila své funkce. Stejně jako u modelu Zdoňov ale vždycky bude míra realizace opatření narážet na vlastnictví pozemků (a zejména dohledatelnost vlastníků) a možnost jejich uživatelů s nimi svobodně nakládat.
Nejlepší aktuální motivací pro realizaci krajinných opatření na soukromých pozemcích je tak 100% dotační podpora, kterou soukromým i veřejnoprávním subjektům nabízíme již několik let, včetně zafinancování pořízení podkladových studií, dále cílená a efektivní publicita a hlavně v terénu odpracované tisíce hodin pracovníky Agentury ochrany přírody a krajiny ČR, kteří iniciují projekty přímo u konkrétních vlastníků.
I proto jsou prostředky v této konkrétní oblasti téměř vyčerpané a jak jsme uvedli na dubnové tiskové konferenci, po schválení realokace Monitorovacím výborem OPŽP jde žádost ještě na Evropskou komisi ke konečnému odsouhlasení.
Další názory na zdoňovský projekt
Dana Balcarová, předsedkyně sněmovního Výboru pro životní prostředí, se nám vyjádřila v článku Model Zdoňov? Malý zázrak, že se ho podařilo realizovat.
Ředitel odboru vodohospodářských staveb a a činností Státního pozemkového úřadu Milan Rybka okomentoval projekt v textu Při úpravách krajiny je třeba mít na paměti vlastnické vztahy. Krajinářská architektka Klára Salzmann se pro nás vyjádřila, že Jiří Malík je se svým modelem Zdoňov rychlejší než stát.Hydrobiolog Jindřich Duras popsal projekt z týmu Jiřího Malíka v článku Model Zdoňov - projekt malý rozsahem a velký významem.
Kateřina Černý Pixová z Fakulty životního prostředí České zemědělské univerzity v Praze do debaty přispěla komentářem Zadržet vodu v krajině? Cíl, který se bude potýkat s mnoha úskalími na Zdoňovsku i jinde
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (32)
Miroslav Vinkler
27.8.2020 06:37Tentokrát ministr Brabec střelil kozla ! Snad pod dojmem, že se jedná o pouhý Ekolist , podlehl klamu, že lze napsat cokoli a čtenář mu to zbaští.
Nejdříve projekt pochválí "nedá se upřít odborný i osvětový potenciál" , aby vzápětí Ing.Malíkovi vyčetl "autor modelu však zatím neuměl najít nebo vytvořit konkrétního "zákazníka".
Milý pane ministře, jak to tak má udělat ? Má jako Švejk vyrazit do Č.Budějovic za regimentem a po cestě /ve svém volném čase/ vykřikovat "Peníze na projekt ! Mám to domluvený! "
Být na vašem místě , tak mu alespoň dám šanci , aby se předvedl s podporou ministerstva. Uzavřít smlouvu na dobu určitou /rok -dva roky/ , aby měl zajištěnou obživu a mohl dotáhnout konkrétní projekty k profinancování na MŽP. Sám bych mu mohl hned dát dva tipy po okolí.
To by udělal SKUTEČNÝ ministr životního prostředí , my však máme ministra alibistu.
Pak už jen ve zkratce - "Jako jakési zaklínadlo pak vnímám ...že realizaci počinů brání kompetenční spory Ministerstva životního prostředí a Ministerstva zemědělství. To je už takový přežitek, kterým se ohánějí opoziční politici..."
Schválně - jak dlouho se dělala slavná "protierozní vyhláška" ? 6 roků a více , je správná odpověď a důvodem byly pouze spory MŽP x MZe .
A naposledy . Vámi v závěru vychvalovaná " Strategie ochrany před negativními dopady povodní a erozními jevy přírodě blízkými opatřeními v České republice" , je akademické dílko podle kterého nikdo a nic v praxi nepředvedl.
Slůvkem "dílko" se vůbec nechci dotknout autora Ing. Karla Drbala, Ph.D., ale vrcholných politiků-ministrů, kteří když hrozí nějaký průser nechají něco rychle vyrobit a nebo znovuobjevit , aby veřejnost uchlácholili a namazali jí med kolem huby.
Buď změňte svůj přístup k podpoře dobrých věcí , anebo nepište články, které jak prokázáno výše, jsou mimo realitu.
Lukáš Kašpárek
27.8.2020 07:08 Reaguje na Miroslav VinklerJiří Svoboda
27.8.2020 14:20 Reaguje na Lukáš KašpárekLukáš Kašpárek
28.8.2020 07:36 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
28.8.2020 08:26 Reaguje na Lukáš KašpárekKarel Zvářal
28.8.2020 08:32 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
28.8.2020 12:42 Reaguje na Karel ZvářalVěcně komentonat je přece přínosné a to je základ pro vytváření něčeho lepšího.
Již několikrát jsem třeba jasně zdůvodnil, proč jsou zelené střechy pitomost a lepší je bílá střecha a z ní veškerou vodu zasakovat. Zatím mně nikdo smysluplně neoponoval.
V přístupu ke krajině se prakticky ztotožňuji s panem Kvítkem a to jsem dal mnohokráte najevo. Ten se také k mokřadnické filosofii staví docela odmítavě.
Myslím si, že jen tak neprndám, jako mnozí.
Karel Zvářal
28.8.2020 16:25 Reaguje na Jiří SvobodaZelené střechy také neuznávám, jsou to vyhozené peníze, ekologie Naoko. Smysl mají ve městě vysoko střižené trávníky, a ano, střechy raději bílé než tmavé.
Mokřady jsou vedle tůní drobné vodní prvky, které v krajině potřebujeme nejen kvůli MVC, ale i druhové rozmanitosti. Přehrady neodmítám, ale větší důraz kladu na "přirozené" vodní zdroje, které právě zdoňovský model demonstruje.
A tu nejdůležitější připomínku jste velkoryse přehlédl: tedy nejen kritizovat příspěvky jiných, ale přijít s efektivnějším řešením k problematice sucha a lepšímu hospodaření s vodou v krajině.
Jiří Svoboda
28.8.2020 21:22 Reaguje na Karel ZvářalZdoňov nebude pořádně zadržovat přívalovou vodu a to je jeho zásadní chybou. Přesto jsem nikdy proti Zdoňovu nebrojil - ať se vyzkouší, jak to funguje a stane se to zdrojem poučení.
Myslím, že jsem nic nepřehlédl. Ztotožňuji se s konceptem pana Kvítka a nevím, jak to ještě vylepšit. Každopádně primárním důvodem potíží s krajinou je změna klimatu a tady, myslím si, předkládám jasnou představu, jak to efektivně řešit.
Karel Zvářal
29.8.2020 07:17 Reaguje na Jiří SvobodaVaše logika je asi taková, jako byste říkal: Plný špajz je fajn, ale má tu velkou nevýhodu, že více se do něho více nevleze! Přitom ani tu první (uznalou) větu neřeknete, jen připomínáte nevýhody plného špajzu...
To je vidění světa naruby, protože každé pro má své proti. Jestli jste koukal předevčírem na ministra, správně říkal, že my potřebujeme jak ta malá vodní díla (mokřady, tůně), tak i ta velká. Kdo odmítá nebo shazuje jedno či druhé, nechápe problematiku v její komplexnosti.
Karel Zvářal
29.8.2020 07:17 Reaguje na Jiří SvobodaVaše logika je asi taková, jako byste říkal: Plný špajz je fajn, ale má tu velkou nevýhodu, že více se do něho více nevleze! Přitom ani tu první (uznalou) větu neřeknete, jen připomínáte nevýhody plného špajzu...
To je vidění světa naruby, protože každé pro má své proti. Jestli jste koukal předevčírem na ministra, správně říkal, že my potřebujeme jak ta malá vodní díla (mokřady, tůně), tak i ta velká. Kdo odmítá nebo shazuje jedno či druhé, nechápe problematiku v její komplexnosti.
Karel Zvářal
29.8.2020 07:18 Reaguje na Karel ZvářalJiří Svoboda
30.8.2020 18:44 Reaguje na Karel ZvářalJestliže se něco vynáší do nebe a já doplním podloženým způsobem negativní aspekty jsem označen za zloducha.
Vy prostě implicitně předjímáte, že když doplňuji ta negativa, tak nevidím a nerespektuji ta pozitiva. TO SI PROSTĚ JEN (HLOUPĚ) DOMÝŠLÍTE.
Karel Zvářal
30.8.2020 20:10 Reaguje na Jiří SvobodaKarel Zvářal
30.8.2020 20:10 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
31.8.2020 12:42 Reaguje na Karel Zvářal"Vy asi opravdu nechápete psaný text! Já proti Zdoňovu ani podobným projektům nic nemám. Jen říkám, že od jisté míry neplatí, čím více tím lépe, a připojil jsem k tomu jasné argumenty. I s tímto máte problém? Proč nezpochybňujete mé argumenty a jen mi nasazujete psí hlavu? To je nefér diskuse."
Vy jste se k tomu nevyjádřil, akorát ve svém stylu diskuse pokračujete. Mne to moc nebaví.
K čemu je dobré připojovat pozitivní komentář ke chvalozpěvu?
Karel Zvářal
31.8.2020 13:33 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
1.9.2020 12:24 Reaguje na Karel ZvářalV diskusi zazněl několikrát požadavek, že podle Zdoňova by se měla udělat celá republika. Já věcně reagovat na tento nesmyslný podnět.
Zjevně jste člověk neschopný spojit si souvislosti a jen vytrháváte tvrzení z kontextu. Jinak byste takovým způsobem nediskutoval. U některých asi nápravu nelze očekávat.
Karel Zvářal
1.9.2020 14:19 Reaguje na Jiří SvobodaJestli je vám slovo mokřad nesympatické, nemusíte se za to stydět, ale vězte, že příroda více vody rozptýlené v krajině uvítá. O tom je tento "sporný" projekt, a já pevně věřím, že zdaleka ne poslední. Jestli to považujete za nesmysl, přečtěte si poslední váš odstavec, neb o sobě dosti výstižně píšete:-)
Karel Zvářal
1.9.2020 16:33 Reaguje na Jiří SvobodaVeškerá tamní voda je SOUČÁSTÍ vodních cyklů, jednou se tam voda zadrží, jindy uvolňuje pro okolí. Toto zase vy nedokážete nijak vyvrátit.
Jiří Svoboda
2.9.2020 15:52 Reaguje na Karel ZvářalTakhle to nemůže fungovat celoplošně.
To tvrdím od začátku, jak můžete tvrdit, že jsem žádné fyzikální argumenty nedal?
Voda vypařená ve Zdoňově nenaprší ve Zdoňově. Co je to za pitomost říkat: "Veškerá tamní voda je SOUČÁSTÍ vodních cyklů..." ?
Vy si prostě v mozečku vytvoříte nějaký konstrukt (typicky malý vodní cyklus), který pak jako mantru omíláte.
Karel Zvářal
2.9.2020 16:48 Reaguje na Jiří SvobodaBořivoj Holínek
30.8.2020 23:00 Reaguje na Miroslav VinklerPane Vinklere, k výše citovanému Vašemu konstatování uvádím, že si nemyslím, že to je první "kozel", kterého ministr Brabec střelil. Dle mých poznatků je jich již plný chlívek ...
V souvislosti s životním prostředím, a naší přírodou vůbec, stále častěji s úctou vzpomínám na Josefa Vavrouška, kterého jsem osobně znal. Jemu rovných odborníků s rovnou páteří a zdravou myslí je dnes v rozhodujících pozicích státu jako šafránu. A podle toho to taky u nás nyní vypadá ...
Jiří Svoboda
27.8.2020 10:30Konkrétní úřad má nějaká pravidla a vypsané programy a podle nich se musí řídit. Na jejich tvorbě se asi podílela i paní Balcarová.
Pan ministr paní Balcarovou v mnohém osočuje a nedokážu posoudit, zda má, či nemá pravdu. Třeba to některý diskutující rozsekne.
Asi je pravdivé ministrovo tvrzení, že "autor modelu však zatím neuměl najít nebo vytvořit konkrétního "zákazníka", tedy žadatele o podporu, který má současně právo na hospodaření s pozemky." Pokud je to nutnou (a zjevně i správnou) podmínkou programu podpory, pak ani ministr toto obejít nemůže. Nebo chceme, aby měl ministr pravomoc překračovat podmínky programu podpory v případě jemu sympatických projektů?
Tomáš Kvítek
27.8.2020 10:58než jen jednoduchou kritiku, píši raději námět na odblokování toho, co popisujete. Máte pravdu, že vztah majitel versus uživatel je jedna velká tragédie. Základním principem realizace opatření je zvýšení zájmu zemědělských subjektů a především vlastníků pozemků o tuto realizaci. Musí se jít cestou zvýšení jejich motivace. Proto je nezbytné upravit možnosti financování navržených opatření.
Navrhuji:
Úpravu legislativy:
1. Vztahy mezi vlastníky pozemků a jejich nájemci nebo pachtýři, ve vztahu k těmto opatřením je nutno řešit legislativně. Např. je možno zvážit doplnění § 15b vodního zákona, který by mohl znít: „Terénní úpravy na zemědělských pozemcích jsou povinni po dobu jejich životnosti provozovat na své náklady jejich nájemci nebo pachtýři“.
2. Vypořádat se se zápis všech vodohospodářských opatření do LPIS, tak, aby byly evidovány a nemohly být za určitou dobu rozorány.
3. Zřídit vodní družstva v nich vlastnické vztahy řešit.
Změnit dotační pravidla MZe:
4. Vlastník pozemku by obdržel za souhlas s výstavbou vodohospodářských opatření úhradu, každoroční bonus (1 tis. Kč/ha). Jedná se o motivační pobídku vlastníku pozemku s výstavbou.
5. Zachovat zemědělským podnikatelům přímé platby a to i na plochy vyčleněné pro vodohospodářská a jiná opatření, jako neprodukční (odhad ca 3-5% plochy z celkové výměry podniku).
6. Na tyto neprodukční plochy zemědělským podnikatelům přidat platby za ztrátu produkce z těchto ploch (např. 10 tis Kč/ha).
7. A přidat zemědělským podnikatelům platbu za mimoprodukční funkce zemědělství (např. ca o 2 tis. Kč/ha).
8. Zemědělským podnikatelům je třeba kompenzovat i náklady na projekci a realizaci (záchytné příkopy a zatravnění i vlastními silami v mimoprodukčním období-zaměstnanost a vyšší výdělek přes zimu).
To by byla nepochybně potřebná motivace; tyto neprodukční plochy realizovat v průběhu 2-10 let, postupně od 0,5% do ca 3-5%. Při 2 000 ha výměře podniku jde max. o 100 ha neprodukčních ploch. V jednoduchosti je síla, a lze tak snadno využít to, co má dnes zemědělský podnikatel za samozřejmost, dotace a dotační pravidla.
Nechat vše na jednotlivých zemědělských podnikatelích, lidech a jejich inciativě - kdo bude chtít dobře fungující krajinu (bez eroze, s dostatkem vody v podzemní, omezení agronomického sucha) a zjednodušeně hezkou přírodu, dostane zaplaceno, kdo ne - nedostane finanční bonus. Ani nájemce, ani vlastník. A oni si to vlastníci ohlídají, aby dostali trochu více na pachtu, každoročně. Pak celý proces půjde velmi rychle.
Pro celé území ČR (4,0 mil. ha ZPF) jsou náklady na státní rozpočet následující:
a) Při 3 % neprodukčních ploch ze 4,0 mil. ha ZPF se jedná o 120 000 ha, 120 tis. x (1+10+2 tis) = 1,56 mld. ročně.
b) Při 5 % neprodukčních ploch ze 4,0 mil. ha ZPF se jedná celkově o náklady 2,6 mld. Kč.
Ne všichni zemědělští podnikatelé se zapojí do tohoto systému, takže lze reálně očekávat náklady pro státní rozpočet ve výši cca 2 mld. každoročně.
Náklady na výstavbu a projekty zatím nejsou započítány. Ale při restrukturalizaci stávajících dotačních systémů by byl na realizaci peněz dostatek. Některá opatření lze realizovat bez projekce (např. zatravnění a záchytné příkopy) a ostatní postupně v průběhu cca 15 let.
Jiří Daneš
27.8.2020 19:57 Reaguje na Tomáš KvítekJan Knap
27.8.2020 21:17Jiří Svoboda
28.8.2020 08:42 Reaguje na Jan KnapTvrzení, co se vám tak "líbilo", je ale asi zásadní překážkou, proč se Zdoňov asi nezrealizuje. Na to není, myslím, nic k líbení a spíše dokazuje, že MŽP ctí daná (a v tomto případě zjevně správná) pravidla. Zdoňov zřejmě ukázal, jak/kde je třeba začít, aby byl projekt průchodný. Nejde tedy primárně o to, malovat si na potůčkách meandry a tůňky.
vaber
28.8.2020 08:30dnes je vše černé a až budou u vesla ti druzí bude vše růžové,
hlavně je třeba spoléhat piráty, kteří ukázali jen to co předvádí Hřib,
a pomátli naivní mladé voliče
Břetislav Machaček
29.8.2020 18:08boj projektu neprospěje. Taky musím konstatovat, že bez souhlasu všech
vlastníků dotčených pozemků by se jednalo o černou stavbu se všemi
důsledky a na ni dotaci nelze bohužel poskytnout. Řešením může být
buď státní, nebo soukromé výhradní vlastnictví a pak si myslím bude
cesta k dotaci otevřená. Pokud ani potom ne, tak viňme ministra a jeho
úředníky. Předběhnout realizací tyto podmínky je nezákonná hurá akce
odsouzená k právním tahanicím a k tomu, že se stane právě takovým
politickým svárem vlády a opozice. Nemyslete si, že opozice bude konat
jinak, až bude vládnout. Musí jít taky cestou práva a ne jinak. Pokud
si to někdo myslí, tak ho hluboce lituji, protože postrádá elementární
právní povědomí. Zákon mohu vzít do svých rukou, ale musím si být
vědom i následků a uvážit, zda tím nekonám medvědí službu jiným
podobným projektům. Každopádně nechci nikoho soudit a prosím o
brzdění politizujících emocí. Jinak ke mnohým projektům typu dešťovka
či zelené střechy mám taky výhrady, protože je považuji za velmi
nákladné v poměru k užitku. Na nadzemních pár barelů dotaci nelze
dostat, ale na podzemní cisternu ano. K zalévání však studená voda
není dobrá a je lépe ji mít ohřátou na teplotu vnějšího prostředí.
Její použití pro WC a podobně naráží na duplicitu rozvodů vody
a její dopravu, úpravu a desinfekci. Pochybuji o efektivitě této
investice a o tom, zda by té vodě nebylo lépe po zásaku trativodem
v půdě. Tak samo ty zelené střechy, které zadrží minimum srážek a
stejně jsou vhodné maximálně pro suchomilné rostliny, které nevynikají
ani svoji odpařovací schopností, protože vodou šetří. Nakonec ji
většina stejně odteče a jsem zvědav, zda bude někdy dotace i na ty
rekonstrukce těch střech po ukončení životnosti izolací, či na
nějaké havárie. To už se může setsakra vlastníkům prodražit.