https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/tomas-havrlant-proc-podepsat-petici-za-ochranu-pastevectvi-a-proti-nekontrolovatelnemu-sireni-vlci-populace
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tomáš Havrlant: Proč podepsat petici Za ochranu pastevectví a proti nekontrolovatelnému šíření vlčí populace?

15.7.2019
Ovce zabitá vlky v Doubici na hranicích NP České Švýcarsko (září 2018).
Ovce zabitá vlky v Doubici na hranicích NP České Švýcarsko (září 2018).
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Aleš Vorel / Ochrana přírody
Návrat vlků do oblastí v Evropě, kde se déle něž několik set let nevyskytoval, přináší zvláštní problém. Tím je napětí a nevraživost mezi aktivisty na straně vlků, kteří se prezentují jako jediní ochránci přírody s tím správným názorem na přínos vlků pro společnost, a na druhé straně s chovateli pasených zvířat.
 

Pastevectví je poslední zbytek tradičního zemědělství, které provází vzestup lidské civilizace už asi deset tisíc let. Pastevectví je nenahraditelné pro utváření krajiny, mimo jiné zabraňuje její devastaci a nevhodnému zarůstání. Je nezbytné pro udržení biologické rozmanitosti.

Pastevci ve většině hospodaří v ekologickém režimu, nepoužívají chemii a hnojiva. Jsou to lidé, kteří jsou v každodenním spojení s přírodou, kteří přírodě rozumí a aktivně se starají o dobré životní prostředí. Jsou to lidé, kteří si tuto práci na vesnici většinou vybrali jako svůj životní styl. A určitě to nebylo kvůli finanční stránce, ta je z celého oboru zemědělství nejhůře ohodnocena.

Z logiky věci by měly být tyto dvě skupiny na jedné lodi. Ale přístup k vlkům a jejich absolutní ochrana vráží mezi tyto skupiny klín. Jako by se ochránci přírody střelili do vlastní nohy. Nekompromisní přístup zastánců vlků je kontraproduktivní pro vnímání ochrany životního prostředí jako celku.

Ve státech, kde jsou vlci o několik let déle, začínají měnit svůj přístup. Ve zkratce - začínají se střílet vlci a smečky, které ztrácejí strach z kontaktu s člověkem nebo se specializují na útoky na domácí zvířata. Na rozdíl od oblastí, kde žili vlci bez přerušení a po celou dobu se museli obávat lidí, si dnes naivně vychováváme další a další generace vlků, pro které člověk neznamená nebezpečí. Vlk není chráněná pěnice vlašská, kuňka obecná nebo plšík lískový. Je to vrcholový predátor, který nerespektuje dobu hájení ani vzácnost své kořisti. Vlk není přínos pro větší biodiverzitu. Naopak. Představa, že nás zbaví problému s divočáky je naivní a vzdálená od reality.

Naše společnost si může absolutní ochranu vlka dovolit maximálně v národních parcích, určitě to není cesta pro celé území republiky. Nechceme, aby se problémy spojené s přítomností vlků staly každodenní součástí našich životů.

V současné době se problém spojený s přítomností vlků na českém venkově týká několika desítek chovatelů a myslivců. Jestli se nezastaví současný trend, bude se tento problém za pár let týkat všech obyvatel venkovských oblastí.

Chceme vás požádat, aby jste podpořili náš názor na nekontrolovatelné šíření vlků po celé naší republice.

Požadavky, které jsou zformulované formou petice, nejsou extrémní. Vycházejí ze zkušeností států v Evropě, kde probíhá vlčí rekolonizace přibližně od přelomu tisíciletí. A je jasně vidět, že pohádka o bezproblémovém soužití s vlky končí. Dvacetiletý experiment se nepovedl. Jediným výsledkem jsou desetitisíce mrtvých a týraných zvířat, obrovské finanční náklady, osobní tragédie postižených chovatelů a omezování pastevectví. Přítomnost velkých šelem má negativní vliv na komfort lidí při pobytu v přírodě.

Prosím, podpořte naši petici, která má apelovat na příslušné státní orgány. Podpisy chceme sbírat do konce prázdnin, pak petici předáme do Parlamentu.


reklama

 
foto - Havrlant Tomáš
Tomáš Havrlant
Autor je starosta Vernéřovic a chovatel ovcí.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (13)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Anyr

Anyr

15.7.2019 01:47
Chápu - podnikatel a snad i "zájmový chovatel" hájí to, co ho živí, co ho baví.
Ovšem jaksi stále špatně snáším to strašení ve stylu "vlk u každých dveří, číhající na vaše dítě" nebo "obyvatelé vesnic pod terorem vlků - budeme se bát chodit ven?". Celé je to prostě o pohodlí (a ve stylu ruských tro(t)llů. :D). Pastevci si zvykli na úplné bezpečí zvířat, a nejsou zvyklí stavět pořádné ohrady, zavírat zvířata, mít psy, a tak podobně.
Možná bych doporučil tento zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=3acrPzOGNjM - mně se moc líbil.

Já ovšem opět tak nějak uplatním jednoduše svůj instinkt: když chce něco politik, myslivec a podnikatel, tak je třeba mít se na pozoru, zvláště v ČR. :)
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.7.2019 08:48 Reaguje na Anyr
Zase budu "zaťatý" a "nepřístupný diskusi". A to z tohoto důvodu:

Opatření proti vlkům nejsou zadarmo.
Zaplatí je zčásti všichni, kdo platí daně (vyděláváte a platíte daně, nebo jste jen někým živen?) a zčásti konzumenti masa, mléka a výrobků z nich, něco se promítne i do ceny kůží a výrobků z nich, které zpravidla nejíme (konzumujete ovčí produkty - mléko, sýry brynzu apod.?).
Jinými slovy: Přítomnost vlků poškozuje plošně celou společnost, konzumenty a uživatele výrobků z ohrožených chovů o něco víc (vzájemný poměr poškození bude dán tím, co bude řešit stát z daní a co budou muset chovatele "rozpustit" v cenách své produkce). A to ještě pomíjím takové jemnosti, že škody na pojištěných chovech se promítnou do ekonomické bilance pojišťoven a vyvolají tlak na zvyšování cen pojistek obecně - opět je možné, že zrovna vás se to netýká, ale většiny občanů ano).

Jinak - podnikatelé jsou ti, co generují daně. Pokud by nebyli, tak např. nebude na bezplatné studium na našich vysokých (ale i středních a základních) školách. Nebo stát převezme jejich funkci a přivede (svou naprostou neefektivností a zkorumpovaností) společnost ke krachu, jak jsme toho byli svědky my, co jsme zažili léta před "Velkou sametovou".

A je jasné, že se ti, co jsou vlky poškozováni (tedy zdaleka ne jen chovatelé) budou bránit a postupně dávat dohromady (ta petice je tedy krok správným směrem, který by nakonec mohl vést k ustanovení nějaké "antiekologické" strany, jakou bych velice rád v našem politickém spektru viděl, protože, bohužel, nestačí jen neschvalovat ekomagořiny, ale je zapotřebí aktivně likvidovat ty, jimiž je naše legislativa zamořena z dřívějších dob.

A pokud k něčemu takovému dojde, tak jen proto, že ekologové už strunu trpělivosti normálních lidí přepjali za meze její odolnosti a ona rupla.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.7.2019 07:22
Starosta má na věc rozumný náhled. Tady nejsme někde na Kavkazu, nebo ve středoasijských stepích, kde podmínky pro život této šelmy jsou diametrálně odlišné.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.7.2019 07:34 Reaguje na pavel peregrin
Souhlas, to já jsem zase na pozoru, když se "o svá práva" hlásí bezejmenná paneláková nicka.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.7.2019 08:29
Ještě bych doplnil, že vlků je na světě dost a dost, v neobydlených pustinách, národních parcích apod., takže vystřílení vlků v tuzemsku nepředstavuje žádné ohrožení vlka jako živočišného druhu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

15.7.2019 09:35
Přírodu mám rád, ale ochranáři leckdy doslova pod pokličkou udělají nějaké rozhodnutí, aniž by mu předcházela veřejná diskuze , sesbíraly se podněty,vyhodnotily a teprve poté se rozhodlo. Tak trochu to připomíná stranický aparát minulosti,kdy osvícení soudruzi dopředu věděli,co je pro lidi dobré.
U nás je to podobné s vydrou, která doslova totálně vybílila všechny ryby v části okresu Šumperk, a to nejen v potocích,ale i soukromých rybnících i jezírkách.
O náhradě škody se vám potom může leda zdát, pokud chov ryb nemáte jako podnikání,což 99,9 % lidí nemá.
Jaksi pozapomněli, že dnešní krajina počátku 21.století je diametrálně odlišná od krajiny 19. století a nelze slepě a blbě vysazovat do takové krajiny kdysi zde volně žijící živočichy a pak vykřikovat ,jak je to bezva.
Raději by si měli všímat skutečných problémů naší krajiny, od jejího vysychání přes hrozivé úbytky zpěvného ptactva,drobné zvěře a genocidu hmyzích společenství.
Rád bych si s těmito osvícenými budulínky povykládal,jsou absolutně mimo mísu.

Odpovědět
PD

Petr Difko

15.7.2019 09:58
Tato věc má 2 strany.
1)Vlk do přírody patří.
2)Na jeho výskyt ale nebyly a nejsou připraveny jak chovatelé tak myslivci ( co již padlo např. dravců ??? jejich rukou).Ono nadávat nato že zadávily několik ovcí ( pro chovatele strašné) ,ale co on udělal pro jejich bezpečnost- NIC- natáhne ohradník okolo pozemku a to je vše. Proč nebyly zahnány do stájí kam se vlk nedostane??? Mě to připadá tak jako když hladového psa pustíte do stáda a pak budete křičet že tam nadělal neplechu.
A myslivci to je další sorta ty jen aby měly co střílet a že je zvěř přemnožená jim vůbec nevadí tím lépe.A že se takhle lépe šíří nemoce a že přežívají slabé kusy to nevadí.
Za mě by všichni dravci měly dostat ještě větší ochranu a kdo je zastřelí ( otráví ) by měl dostat vysoký test ( myslivec odebrání zbrojního průkazu ).
Spíše sepište petici na snížení stavů některé zvěře ( vysoké a černé)to uděláte lépe.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.7.2019 11:09 Reaguje na Petr Difko
Myslím, že na věc máte dost zjednodušený pohled. Vlk do přírody patří- ale v rozumné a regulované míře .Dále- pokud vím, není to jen několik ovcí, ale počty stržených kusů jdou již do stovek. Zahnat ovce do stájí-to tam jako mají být pořád?
Souhlasím s tím, že otrávit mořského orla je prasárna nejvyššího stupně. Regulovat černou zvěř je pro myslivecké spolky dost obtížné- je zalehlá v řepce, kukuřici, obilí a moc chytrá na to, aby jen tak vylezla. Navíc dost migruje. Razantním krokem by asi bylo povolit odstřel plných bachyní, ale to by se muselo uzákonit, hraničí to samozřejmě s etikou.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.7.2019 13:16 Reaguje na Petr Difko
Vlk do naší přírody jednoznačně nepatří. Jsme civilizované země s kulturní krajinou, v níž nebezpeční dravci prostě nemají co dělat.

Neexistuje nejmenší důvod, proč bychom se měli na existenci vlků v naší krajině připravovat. Bezcenné magory, kteří nám do krajiny vlky cpou, je třeba umravnit, nepůjde-li to po dobrém, tak klidně i násilím (od toho máme stát a v jeho rámci policii a vojsko).

Praxe jasně ukazuje, že vlci na zvěř neútočí, protože jdou (logicky) cestou nejmenšího odporu, tj. útočí na hospodářská zvířata, jejichž možnosti útěku a obrany jsou výrazně omezené. Obávám se, že další (pokud se podaří zajistit před útoky vlků významnou část chovů) budou na řadě děti.

Možná by stálo za to, zavést institut "odpovědného ekologa", který by finančně a trestně právně zodpovídal za to, co vlci nadělají (škody, ztráty na lidských životech). Případně takto za aktivity vlků plošně inkasovat a trestat příslušníky všech ekologických organizací, kteří nám vlky do krajiny cpou. Čili přepadení chovu by mělo pár ekologů odnést jednak exekucí majetku, jednak trestním postihem za týrání zvířat, za což může být i víc než rok natvrdo.

Příslušnou petici považuji za dobrý prostředek zformování sil pro prosazení opatření proti škodlivým vlkům a ještě škodlivějším magorům, kteří je cpou tam, kde nemají co dělat.
Odpovědět
ig

15.7.2019 14:06 Reaguje na Petr Difko
Do přírody ano, ne do evropské umělé krajiny, která je přizpůsobená tomu, aby uživila poměrně hustou populaci lidí a ve které zbývají původní přírody už jen malé ostrůvky - a tam vlci jsou a spokojeně si tam vyjí.
Odpovědět
MM

Milan Milan

15.7.2019 13:18
Vlk do české přírody nepatří, to pochopili naši předkové zhruba před 240 lety a bylo bezopečnoa klid. Jenom panelákový ochránci si myslí že objevili nový smysl ochrany přírody. Nejen hospodářská zvířata, ale především lidi se nemůžou již cítit bezpečně, hustě protkaná a zasídlená krajina není určena pro predátora typu smečkového vlčího zabijáka. Je to časovaný a kritický problém, a nebude jednoduché po prozření osvícených hlav jej vyřešit.....
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

16.7.2019 09:18
Pastevectví je třeba zrušit. Pastviny zabírají půdu, která může být využita na produkci OZE, maso je nezdravé a přežvýkavci navíc produkují nebezpečný skleníkový plyn metan. S Ekologismem, Babišem a Tomanem na věčné časy a nikdy jinak!
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.7.2019 18:37
Petici jsem podepsal.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist