Názory a komentáře / PůdaPokud chcete v této rubrice zveřejnit svůj názor, pošlete nám ho na ekolist@ekolist.cz nebo využijte formulář Přidat názor. Vyhrazujeme si právo nezveřejnit názory vulgární, obsahující nepodložené urážky nebo nesrozumitelně formulované. Pokud výslovně neuvedete opak, předpokládáme, že souhlasíte se zveřejněním vašeho názoru v Ekolistu.cz. Všechny zde prezentované příspěvky vyjadřují názory jejich autorů, nikoli redakce Ekolistu.cz.
Jakub Hruška: Národní park Křivoklátsko nebude10.9.2025
Národní park Křivoklátsko nebude. Což o to, to bylo jasné už od května/června, kdy se novela zákona o ochraně přírody zasekla před třetím čtením, a začalo být zřejmé, že termíny, kterými by zákon musel projít do Senátu, zpátky do Sněmovny a k prezidentovi se prostě nedají stihnout do konce volebního období Sněmovny. Zcela teoreticky mohla zákon schválit právě skončená poslední schůze Sněmovny tak, že by ho Senát projednal bez vlastních změn a propustil ho rovnou k podpisu prezidentovi. To se samozřejmě nestalo.
Matěj Pomahač: Stopadesátka na D3 – předražený, nebezpečný a nežádoucí pilot10.9.2025
Ředitelství silnic a dálnic začne na konci září – na účastnících dálničního provozu – v ostrém provozu testovat maximální povolenou rychlost 150 km/h na úseku dálnice D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi. Tento provoz umožnila loňská novela o provozu motorových vozidel na veřejných komunikacích. Jaká je bilance přínosů a nákladů tohoto pilotního projektu?
Jakub Hruška: Myxomatóza u našich zajíců? Potvrzeno9.9.2025
Hlásím, že máme další malér v zemědělské krajině. Objevil se, ve zkratce řečeno, „zmutovaný“ vir myxomatózy, který začíná masivně hubit zajíce polního. Myxomatóza až dosud byla výlučně králičí choroba, a v kontinentální Evropě v 60. a 70. letech 20. století prakticky zlikvidovala do té doby hojného králíka divokého. Zajíc na ní nebyl vnímavý.
Klára Školníková: Jak snížit emise v dopravě? Šest příkladů z Evropy a co si z nich můžeme vzít8.9.2025
Oblast dopravy je v EU zdrojem přibližně 29 % emisí skleníkových plynů. Jen v České republice vzrostly emise z dopravy o 62 % od roku 1990, především kvůli osobní automobilové dopravě. Její transformace je klíčová pro zpomalení tempa oteplování planety, k němuž se zavázala Evropa i Česko ve svých klimatických cílech. Výzvou ale není jen jak účinně snížit emise z dopravy a zlepšit tak prostředí pro život, ale také jak dopravu zároveň udělat dostupnou pro všechny, včetně lidí ohrožených dopravní chudobou - omezenou možností plnit své dopravní potřeby, ať už jde o práci, zdravotní péči nebo společenský život. Řada evropských měst má naštěstí nakročeno správným směrem a může být inspirací i pro nás.
Karel Makoň: Na spolupráci s energetiky si v záchranné stanici nemůžeme stěžovat7.9.2025
Od jisté doby sám sobě zakazuji, abych veřejně komentoval jednání druhých, případně jejich příspěvky na sociálních sítích a podobně. Jednak na to teď nemám čas (stavíme novou stanici) a jednak se tak nějak snažím naučit, že to, co nemohu vyřešit, řešit nebudu a ušetřenou energii a čas věnuji raději tomu, co vyřešit mohu. Jenže, když je něco ne úplně fér a navíc to zavání účelovou lží vůči ne úplně problému znalé a emočně zmanipulované veřejnosti, tak mi to prostě nedá. Eliška Vidomus: Dopravní výchova nestačí. Děti ochrání až proměna měst a jejich ulic5.9.2025
Na začátku nového školního roku, kdy se děti vrací z prázdnin v přírodě zpět do svých domovů, se opět ukazuje, že pro bezpečný pohyb dětí v našich městech a obcích se v Česku stále dělá málo. Přitom právě děti patří k nejaktivnějším chodcům – a zároveň k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Jiří Svoboda: Více dřeva do stavebnictví, ale s rozmyslem3.9.2025
Více jak 40 let pracuji v oblasti výzkumu materiálů a dospěl jsem k názoru, že nám bůh nadělil tři úžasné materiály: ocel, beton a dřevo. Jistě, naše civilizace je postavena na využití i dalších materiálů jako jsou ostatní slitiny, keramika, sklo, plasty, papír, textil, …, ale ty první tři jsou prostě boží.
|
reklama |