David Storch: Máme chránit přírodu před ní samou?
Záchranné stanice se ovšem pohybují na tenkém ledě - a vědí o tom. Záchrana zraněných či handicapovaných jedinců nemá mnoho společného s ochranou přírody v pravém slova smyslu, tedy se snahou zpomalit vymírání a udržet populace organismů volně žijících kolem nás. Ochraně populací a společenstev záchrana jedinců až na úplné výjimky nijak nepomůže (výjimkou je třeba snaha zachránit před vymřením nosorožce bílého severního, u nějž zbývá jen pár jedinců a poslední šanci skýtá asistovaná reprodukce). Dnes se sice záchranné stanice začínají snažit právě o to, aby při zachraňování jedinců byl kladen větší důraz na podporu populací a prostředí, které tyto populace obývají, ale těžiště jejich práce je stále v zachraňování zraněných a handicapovaných jedinců, kteří by sami ve volné přírodě nepřežili. Zaměstnanci záchranných stanic proto spíše než ochranou přírody argumentují morálními a výchovnými ohledy, kdy záchranou zvířat, která utrpěla střetem s člověkem a jeho civilizací (viz třeba elektrické dráty) napravíme aspoň nějaké škody a splatíme tak část dluhu, který vůči přírodě máme.
Problém je, že záchranné stanice celkem běžně zachraňují i mláďata vypadlá z hnízda nebo labutě zamrzlé v ledu. A to není příroda o nic méně, než čapí matkou utýrané mládě. Z tohoto hlediska jsou poněkud nešťastná vyjádření o tom, že infanticidě není záhodno bránit, poněvadž je to přirozený způsob, jakým je odstraňován nevhodný genetický materiál. Užitečným odstraňováním nevhodného genetického materiálu byly totiž jednak zdůvodňovány různé děsivé postupy v lidské historii (třeba holokaust), hlavně je to ale zavádějící. Pokud je nějaký „genetický materiál“ nevhodný, tak se neprosadí, tedy daný jedinec nepřežije nebo se nerozmnoží. Jiné kritérium nevhodnosti evoluce nezná. A proto nějaké záměrné odstraňování geneticky nevhodných jedinců nedává smysl – pokud je jedinec „geneticky méněcenný“, tak se prostě neprosadí, a pokud by se přesto prosadil, tak z definice nebyl geneticky méněcenný. Infanticida může mít různé biologické důvody (matka tím třeba urychlí vývoj svých ostatních potomků), ale odstraňování nevhodného genetického materiálu to není. Navíc podobný typ argumentace vede k ošemetné otázce, zda zachraňováním handicapovaných zvířat vlastně nestojíme v cestě přirozené evoluci – nebylo by třeba lepší nechat postupně vyšlechtit labutě, které si dají pozor, aby nezamrzly v ledu?
Na druhou stranu je jasné, že záchranné stanice opravdu nemohou napravovat přírodu a musí mít nějaká kritéria, kdy zasahovat a kdy ne. A to i za cenu, že občas dojde ke kontroverzím. Je docela srozumitelné, že zasahují v případě nehod v nejširším smyslu a hrají tak vlastně roli svého druhu hasičů nebo záchranářů, a že naopak nechtějí hrát roli sociálních pracovníků, kteří by na základě udání chodili do domácností a sledovali, zda rodiče správně pečují o děti. Ostatně tato role je dosti specifická pro náš typ kultury a rozhodně ne samozřejmá. Vojtěch Novotný, který vede biologickou stanici na Nové Guinei, v jedné slavné eseji popisuje, jak Papuáncům pustil Švankmajerův film Otesánek. Papuáncům, kteří stále žijí ve světě kouzel, přišlo vše v tomto filmu, včetně vzniku dítěte ze samorostu, velmi přirozené, právě až na postavu sociální pracovnice – nevěřili, že by mohla existovat bytost, která intervenuje v rodinách a kontroluje něco tak výsostně osobního a intimního jako je péče o potomky. Podobně „nenormální“ je webkamera, která nonstop sleduje, co se děje v jedné ptačí rodině. Jedno poučení z celého případu by tak mohlo být: když už se rozhodnete šmírovat něčí ložnici (lidskou nebo ptačí, to vyjde nastejno), nedivte se, když spatříte kromě dojemných scén i věci nepěkné, které by bylo lepší nevědět.
A je to obecnější. Navzdory tomu, co se dnešní generace, trávící většinu času u monitorů, dozvídá z přírodovědných dokumentů, příroda je občas velmi krutá – a smrt postupným utýráním není zas tak vzácná. Není to zdaleka jen případ infanticidy či siblicidy, ale třeba i predace. Jistě, mnozí predátoři jsou velmi efektivní a rychlí zabijáci – to jsou právě ti, co známe z oněch dokumentů. Jiní zabíjejí mnohem pomaleji a z našeho hlediska krutěji. Ani takové věci, jako je například pomalé pojídání kořisti zaživa, nejsou úplnou výjimkou; koneckonců paraziti a parazitoidi to mají přímo v popisu práce. Záchranné stanice naopak nemohou mít v popisu práce zbavovat svět přírody všeho utrpení. To totiž lze vposledku udělat jen úplným vyhubením všeho živého. Koho a kdy zachraňovat je a bude tedy nutně často nelehké rozhodování, které bude občas budit kontroverze a není na něj žádný jednoduchý recept, jakkoli je třeba mít nějaká rámcová vodítka.
Téma čapího hnízda v Oseku
Petr Stýblo: Čapí reality show komplikují práci záchranných stanic (28. 6. 2021) - stanovisko Českého svazu ochránců přírody
Karel Makoň: Veřejné prohlášení k případu kamerového přenosu z hnízda čápa bílého v Oseku (13. 7. 2021) - stanovisko zvířecího záchranáře Karla Makoně
David Číp: Otevřeně k (ne)zachraňování čápat na hnízdech (15. 7. 2021) - stanovisko Davida Čípa ze záchranné stanice Jaroměř
Rozhovor: Že je příroda zatraceně tvrdá? No je!, říká zvířecí záchranář Karel Makoň (19. 7. 2021)
Česká společnost ornitologická: Stanovisko k (ne)zasahování do hnízdění ptáků (24. 7. 2021) - oficiální stanovisko České společnosti ornitologické
Jan Rylich: Kauza čapího mláděte v Oseku: selhání záchranářů vs. argument „přírodou“ (27. 7. 2021) - komentář Jana Rylicha, kritický vůči rozhodnutí nezasahovat
↳ Karel Makoň: Odpověď Janu Rylichovi ke kauze čapího mláděte v Oseku (30. 7. 20201)
↳ David Hromádko: Čáp versus lid aneb Když se vyšetřuje zločin, který se nestal - odpověď Davida Hromádky Janu Rylichovi (3. 8. 2021)
Postup záchranářů u čapího hnízda v Oseku prošetří Česká inspekce životního prostředí (30. 7. 2021)
David Storch: Máme chránit přírodu před ní samou? - komentář přírodovědce Davida Storcha, který k tématu nabízí širší perspektivu.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (33)
Miloš Zahradník
4.8.2021 08:30Sefove organizaci, kteri tu prirodu "ridi"? (A co kdyz se treba i ten biolog hluboce myli? A pokud uzname, ze priroda ma sve vlastni zakonitosti kterym casto ne uplne rozumime - jako je zanik druhu ci zmena jeho teritorialniho rozlozeni - proc se ji do toho pleteme a chceme menit neco, co stejne nezmenime (resp. je otazkou, jaky mame padny duvod a pravo to menit)? Me osobne tyhle spory o uboha capata zajimaji mene, nez napr. otazka zda mame prisne chranit nejaky konkretni druh pred zanikem na urcitem uzemi. Vidim v tom - v ochrane ohrozenych druhu - totiz jeste vic sentimentality (nez v pripade zachranovani zamrzlych labuti ci odstrcenych capat) nez presvedcive logiky. Mirim napr. k ochrane tetreva a tetrivka. Jsou to velmi krasni ptaci, to uznavam - ale to je lidsky a sentimentalni pohled. Labute, co pripadne zamrzaji v ledu jsou taky krasne a odstrcena capata v hnizce jsou jeste vic politovanihodna a rozneznujici citlivou lidskou/zenskou dusi nez ten tetrev ohrozeny rysem, prasetem ci jinym predatorem resp. vyruseny ze sladkeho zimniho spanku lyzarem.
Dokaze mi nekdo vysvetlit nesentimentalni, a zcela vecny a presvedcivy
(z hlediska prirodnich zakonitosti, se sentimentem ci vyhruznym odkazem na byrokratem narizena opatreni a zakony na mne nechodte :) duvod proc napriklad tedy tak urputne chranime treba toho tetreva a tetrivka - kdyz zrejme priroda usoudila, ze tyhle druhy uz patri jen na sever Evropy a na Sibir? To se ma ekologicka "stabilita" nasi prirody bez tech lesnich slepic nejak zhroutit?
A tim se zase vracim zpet k me puvodni filosoficke otazce. Kdo, jak a v cem a na zaklade jakych argumentu/na zaklade jakeho povereni ma vstupovat do "rizeni sveta prirody" tedy do otazek typu "porucime nejen vetru a desti, ale porucime i jake kvoty poctu prislusniku ruznych druhu (labute, capi, tetrevi, volavky, vlci, medvedi atd.) jsou v nasi prirode ty spravne"
Driv to bylo jasnejsi. Sedlak videl svet kolem sebe prizmatem sveho pole a sve znalosti toho, jak deni na jeho poli probiha. Jakym prizmatem to mame videt my? Priznam svou velkou skepsi vuci tomu, ze by dnes "vedecke rizeni" sveta a internetem sireny, "prazskokavarensky" pohled na prirodni deni kolem nas bylo o mnoho moudrejsi nez drive, kdy svetonazor cloveka formuloval farar, milostpan na zamku a vlastni zkusenost zemedelce...
Michaela Bašová
4.8.2021 09:20 Reaguje na Miloš ZahradníkJaroslav Řezáč
4.8.2021 11:17 Reaguje na Michaela BašováMichaela Bašová
4.8.2021 12:10 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
4.8.2021 12:27 Reaguje na Michaela Bašovásmějící se bestie
4.8.2021 13:02 Reaguje na Jaroslav ŘezáčAno, je to drastické, ale ten přehnaný humanismus - zachraňovat téměř všechno a všechny, vede nakonec k utrpení jak rodičů, tak většiny těch zachráněných. O finanční stránce toho, raději nemluvit.
Michaela Bašová
4.8.2021 13:57 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
4.8.2021 14:23 Reaguje na Michaela BašováMichaela Bašová
4.8.2021 14:35 Reaguje na Jaroslav ŘezáčZbyněk Šeděnka
4.8.2021 10:56 Reaguje na Miloš ZahradníkJarka O.
4.8.2021 12:03 Reaguje na Miloš ZahradníkKdo ridi prirodu? Nikdo, sama se ridi. My jsme jen pozorovatele a soucast. I kdyz si to nechcem priznat, nad prirodou nikdy nevyhrajem, at mame technologie, jake chcem. I nase city a pudy nekdy probublaji a privedou nas k jednani, ktere muze byt v rozporu s vychovou. Nekdy ke zlocinnemu, nekdy k pozitivnimu.
Zakony na ochranu prirody, ekologicka studia a organizace, ochrana prirody a druhu jsou tresnickou na dortu ve spolecnosti, ukazuji kulturnost. Chude spolecnosti je nemaji. Ani je nepotrebuji, ziji vice v souladu s prirodou nez "rozvinute" civilizace. Str. zelenych napr. v nedavne minulosti neexistovala ani v Irsku, nebyla po ni poptavka.
Chranit napr. tetrevy je pekne. Kdyz vymizi, uvolnene misto zaplni celkem bez problemu jiny druh, nekteri z nas se ale budou citit o toho tetreva ochuzeni. Zmizeni 1 druhu nepozname, vymizeni urciteho kritickeho mnozstvi z ekosystemu ano. Takze chranit je, jak rikate, sentimentalni, ale i logicke. Je dobre, ze jsou na to zakony. Musi byt a je spatne, ze je nadnarodni firmy nabouravaji. Miru a druh ochrany muzem prenechat odbornikum.
Fararum a milostpanum bych tak velkou dulezitost pri ochrane ZP neprisuzovala. Myslim, ze ochrana, sice primitivnejsimi prostredky, ale s dobrymi lidmi, nebyla spatna za sociku a jeste v 90. letech. Byla i v mnohem jednodussich podminkach nez dnes.
Miloš Zahradník
4.8.2021 13:39 Reaguje na Jarka O.Jako zajimave tema v teto souvislosti mi prijde napr. tema "Pes a vlk" Je li vlk "ekology" adorovan za chovani, za ktere by prislusnik druhu Homo Sapiens byl tvrde potrestan, pokud by ho aplikoval vuci psu - tak to samozrejme vyvolava logicky nejake otazky - a pripadne i odpovedi. K cemu vlastne potrebujeme konkretne vlka v ceske prirode? Me by stacil v pohadkach - a v domestikovane, pretvorene forme jako pes - a z ceske prirody bych ho povazoval za spravne spis vystrilet, nez buhvijak te jeho "reintrodukci" nadbihat
Jarka O.
4.8.2021 13:55 Reaguje na Miloš ZahradníkMarek Drápal
4.8.2021 14:03 Reaguje na Miloš ZahradníkMiloš Zahradník
4.8.2021 14:49 Reaguje na Marek DrápalJeste upresnim, ze si zivot davneho sedlaka zijiciho pod kuratelou milostpana na zamku a vesnickeho farare neidealizuji a nechtel bych v te dobe zit - akorat mi prijde, ze zivot v dnesni dobe neni zas o tolik jednodussi, co se moznosti nabyti "moudreho svetonazoru" tyce
Marek Drápal
4.8.2021 17:14 Reaguje na Miloš ZahradníkKonfliktnost pro člověka nebezpečných zvířat je nepřímo úměrná jejich strachu z lidí. Ať už jde o srnce, medvědy či toulavé psy. Myslím, že toto bude časem aplikováno i na vlky, až jich tu bude více. Ovšem opět půjde o nejistou hranici co už je moc a v širším kontextu o problematiku hodnot...
Jarka O.
4.8.2021 20:06 Reaguje na Miloš ZahradníkMichaela Bašová
4.8.2021 23:18 Reaguje na Jarka O.Marek Drápal
4.8.2021 13:29 Reaguje na Miloš ZahradníkDo značné míry to souvisí s problematikou smrti zvířat a lidí, což nám ovšem příliš nepomůže. Na jedné straně infanticida genová (např. u zeber, lvů) spolu s infanticidou únosnosti prostředí (medvěd), na straně druhé např. altruismus delfínů vynášejících nemocného jedince k nadechnutí. Přidejme k zamyšlení i zabíjení zvířat lidmi - pro ochranu lidí, jako zdroj potravy, pro zábavu - a nakonec vztah k životu jiných lidí - zdravých, nemocných, vrahů, týrajících zvířata... Ze všeho výše uvedeného neplyne jednoznačný vzorec chování, který by následně šlo aplikovat v otázkách ochrany ŽP. Dostáváme se tedy k tomu, že jde především o otázku filosofickou, kulturně podmíněnou. Biolog ochranář na konci řetězce je již jen exekutivním prostředkem daného ekoetického konsensu.
Jasmína S.
5.8.2021 07:08 Reaguje na Marek DrápalMarek Drápal
5.8.2021 10:34 Reaguje na Jasmína S.Marek Drápal
4.8.2021 13:52 Reaguje na Miloš ZahradníkJasmína S.
5.8.2021 09:06 Reaguje na Miloš ZahradníkČlověk se od přírody příliš odklonil a hodné jí zničil, tak teď hledá způsoby a vědecké postupy jak to napravit a uvést jí zpět do rovnováhy. Ale dřív nebo později zjistí, že člověk přírodu řídit nemůže. Přírodu řídí jenom Bůh, nebo nějaké nejvyšší Bytí, prostě něco co nás převyšuje (někdo také říká že příroda se řídí sama), člověk na to nemá potřebné kvality. Proto by se měl chovat tak, aby působil co nejméně rušivě a navázal s přírodou takový vztah, který nejvíce podporuje harmonii. A jak by ten vztah měl vypadat a kde a v čem by se měl projevovat, to je opět otázka filozofie.
Majka Kletečková
4.8.2021 17:14„Záchranné stanice musí mít nějaká kritéria, kdy zasahovat a kdy ne. Je docela srozumitelné, že zasahují v případě nehod v nejširším smyslu a hrají tak vlastně roli svého druhu hasičů nebo záchranářů, a že naopak nechtějí hrát roli sociálních pracovníků, kteří by na základě udání chodili do domácností a sledovali, zda rodiče správně pečují o děti.“
„Koho a kdy zachraňovat je a bude tedy nutně často nelehké rozhodování, které bude občas budit kontroverze a není na něj žádný jednoduchý recept, jakkoli je třeba mít nějaká rámcová vodítka.“
Další kamínek do odborné polemiky na téma, koho mají záchranné stanice zachraňovat. Zdá se, že už bylo ekolistími články inspirovaným čapí „kauzou“ v Oseku hodně klíčových informací sděleno vyčerpávajícím způsobem. Kompetentními lidmi. Snad to ocení a vstřebají i někteří z oněch emocemi ovládaných jedinců, kteří nadávali a vyhrožovali zprostředkovatelům kamerového sledování hnízda.
derek van voorst
5.8.2021 23:49 Reaguje na Majka KletečkováMajka Kletečková
6.8.2021 13:56 Reaguje na derek van voorstDaniela V.
6.8.2021 14:56 Reaguje na Majka KletečkováMajka Kletečková
6.8.2021 16:43 Reaguje na Daniela V.Daniela V.
6.8.2021 17:13 Reaguje na Majka KletečkováJá článek četla několikrát a nějak se nemůžu dobrat toho, zdali za to zranění mohla příroda nebo člověk .....čápata evidentně ještě nelétala. Pokud by to udělal někdo z hnízda, tak ......
Daniela V.
6.8.2021 17:43 Reaguje na Daniela V.Daniela V.
6.8.2021 14:59 Reaguje na derek van voorstMajka Kletečková
6.8.2021 13:59 Reaguje na derek van voorstZůstává otázkou, zda jste slib ZS správně pochopil. Často se setkávám s tím, že chápu význam slov jiných lidí jinak než byla míněna, a do podobných situací se dostávají jiní lidé s chápáním toho, co míním svými slovy já. Efekt „já o voze, on o koze“ může za spoustu nedorozumění.