https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jan-tuma-klimaticka-neutralita-a-prumysl.je-nacase-prestat-brzdit-patami?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jan Tůma: Klimatická neutralita a průmysl. Je načase přestat brzdit patami

25.10.2021
Licence | Volné dílo (public domain)
Foto | Foto-Rabe / Pixabay
Česká republika je průmyslová země. Průmysl zaměstnává spoustu lidí, platí spoustu daní, vyrábí spoustu věcí, spotřebovává spoustu zdrojů a emituje spoustu skleníkových plynů. Je to prostě významný sektor a transformace na klimatickou neutralitu s průmyslem musí počítat.
reklama

 
Politici a lobbisté často rámují situaci průmyslu tak, že buď zůstane vše při starém, nebo že to tady firma zabalí a přestěhuje se do Číny, která po ní žádné zelené bláznovství chtít nebude. To je ovšem manipulativní falešná dichotomie, protože alternativy samozřejmě existují, jen se o nich dotyční neradi baví. Znamenalo by to totiž zásadní přehodnocení činností, kterým se často věnovali celý život a které lidstvo po milénia pilovalo k dokonalosti. Pro průmysl bude klimatická neutralita velkou výzvou, ale zároveň se průmysl může změnit ze součásti problému v součást řešení.

Průmysl většinou spotřebovává hodně energie - na ohřev materiálu, výpal výrobků, k výrobě stlačeného vzduchu, vysokotlaké páry apod. Většinu energetických potřeb zajistí elektřina, o které jsem už psal.

Některé sektory ale potřebují opravdu velké množství koncentrované energie a s tím může mít elektřina problém kvůli kapacitě sítě. Někde se tedy kapacita sítě posílí, jinde se přejde na vodík. Vodíku bude potřeba opravdu hodně, do dopravy a do průmyslu, bude se vyrábět elektrolýzou z OZE a dovážet ze zemí kolem EU (formu to může mít různou - v Itálii budou mít do roku 2030 renovaci plynového potrubí na 100 % vodík, nebo se doveze jen elektřina po drátech a vodík si vyrobíme tady, nebo pro účely přepravy se vodík převede na čpavek…).

Vodík má pro svoje široké využití a relativní dostupnost velkou budoucnost, potřebujeme spoustu OZE, elektrolyzér a vodu. Na výrobu 1 MWh energie ve vodíku je potřeba 240 l vody - při výrobě 1 MWh v jaderné elektrárně se spotřebuje něco přes 3000 l. Vodík může vyrábět elektřinu v palivovém článku, může se pálit při výrobě tepla, lze z něj při smíchání s CO2 vyrobit syntetický metan a může nahradit skleníkové plyny v různých chemických procesech.

Ocel

Ocel je důležitý materiál, protože se dá recyklovat stále dokola. Akorát se šrot nebude tavit ve vysokých pecích, ale v elektrických obloukových, a ty budou potřebovat hodně OZE a posílenou síť. Ne všechna ocel se dá vyrábět ze šrotu, ale z rudy se bude vyrábět jen okrajové množství a pro redukci se nebude používat koks, ale vodík - namísto CO2 vznikne H2O.

Sklo a keramika

Na tavení a výpal se použije elektřina nebo vodík. Sklo je na tom z hlediska recyklace dost podobně jako ocel. Při tavení a výpalu surovin dochází ale k emisím z uhličitanů a těch se nedá zbavit snadno, viz cement níže.

Cement

S cementem je to těžké. Potřebujeme vápno a to se vyrábí tak, že se výpalem rozloží vápenec CaCO3 na CaO a CO2. Jinak to nejde. Možná se tedy přejde na jiné materiály a cement se použije jen v nezbytně nutných případech, přičemž se vzniklé emise zachytí a buď se použijí jako surovina, nebo se uloží do geologických struktur.

Chemie

Chemie je velice pestrá oblast. Spousta emisí vzniká při výrobě dusíkatých hnojiv z rozkladu zemního plynu - ten nejdřív nahradí zelený vodík, ale časem se přejde z dusíkatých hnojiv na šetrnější hnojiva (na bázi dřeva, vlny…). Polymery a plasty se budou vyrábět z bioethanolu (z odpadu, řas…).

Ano, materiály budou dražší než dnes. Četl jsem odhad, že “zelená” pračka bude stát o 20 eur víc a zelené auto o 600 eur víc, to mi přijde ještě dost málo, čekal bych i desetinásobný rozdíl.

Koksovna Svoboda v Ostravě-Přívoze, ilustrační snímek.
Koksovna Svoboda v Ostravě-Přívoze, ilustrační snímek.
Foto | Petr Štefek / Wikimedia Commons

Obecně bude ekonomika mnohem méně náročná na materiály, a ty se budou recyklovat v oběhové ekonomice. Jednorázové materiály a obaly skončí.

A velmi důležité je uvědomit si tuhle věc: do roku 2050 pravděpodobně budeme používat úplně nové materiály, jejichž vývoj je dnes v plenkách. Lidstvo přichází každou chvíli s novým materiálem, který změní podobu průmyslové výroby - anekdotický je Napoleonův hliníkový příbor, kterým jedl jen ve společnosti nejváženějších návštěv, protože hliník byl naprostá vzácnost. Když byl koncem 19. století objeven levný a efektivní způsob výroby, prestiž hliníku klesla a vzrostlo jeho široké průmyslové použití.

Pro 20. století byl hned dvojitým převratným zlomem objev syntetické výroby dusičnanů, ze kterých se dělají hnojiva - a výbušniny. Často až úchylného rozmachu plastů jsme byli přímými svědky, a budeme sledovat i jejich částečnou náhradu novými materiály, ať už to budou řasy, houby, uhlíková vlákna nebo něco úplně jiného.

Pro dnešní průmysl je klimatická transformace složitá ještě z jednoho hlediska - v továrně nejde totiž o výrobu jen jednoho produktu, třeba oceli, ale zpracovává se tam i řada různých vedlejších chemických produktů a stavebních prvků. Když se zbavíme uhlí v elektrárnách, přijdeme i o sádrokarton, který se vyrábí ze sádrovce z odsíření. Změna výroby jednoho produktu tak znamená potřebu překopat úplně celou výrobní síť, a to se průmyslovým mogulům pochopitelně nechce.

V přístupu ke klimatické neutralitě se velmi odlišně staví průmysl v “západních” a “východních” státech. Zatímco v Německu, Nizozemsku a Švédsku si průmysl uvědomuje blížící se změnu, investuje spolu se státem ohromné sumy do výzkumu, využívá k tomu evropské inovační programy (např. výroba zelené oceli ve Švédsku, vodíkové teplárny a vlaky v Německu) a dává si sám termíny, do kdy bude klimaticky neutrální, v ČR je obrázek jiný. Green Deal je tu vnímán výhradně jako ohrožení a všichni lobbisté se snaží ekologickou transformaci zastavit nebo aspoň zpomalit. Se státem jednají téměř výhradně o kompenzacích, ale málokdy o podpoře klimaticky neutrálních investic.

Svaz průmyslu a dopravy, Hospodářská komora, ti všichni brzdí patami a hrozí bankrotem a nezaměstnaností. Podniky jsou pak pochopitelně dost zmatené, protože z jedné strany slyší o klimatické neutralitě, povolenkách a fondech pro čisté investice, ale z druhé strany slyší hřímání konzervativních politiků a průmyslových bafuňářů, kteří jim slibují, že tady žádný Green Deal nebude, uhlí se bude pálit dál a že to pojedou do Bruselu vyjednat. Vyjednáš tužku, Petře. Jediný výsledek je ten, že český průmysl přešlapuje na místě, váhá s investicemi a rozhlíží se, kdy už konečně někdo něco vyjedná, protože už ho povolenky fakt tlačí, ale zase nechce být za vola a investovat do čistých technologií, když se všichni bijí v prsa, že zařídí, aby bylo všechno jako dřív. A tak se neděje nic. Vlaštovkami klimaticky neutrálního průmyslu jsou tak v ČR podniky, které mají západoevropské matky. Stěžuje si na konec spalovacích motorů Škodovka, nebo politici?

Co může udělat systém?

Přestat mlžit. Vláda by měla upřímně a srozumitelně vysvětlit, co nás čeká a jak se k tomu cíli dostaneme, co udělá pro ochranu konkurenceschopnosti českých firem, jak ochrání zranitelné skupiny obyvatel a proč to má celé vůbec smysl. Poskytnout jasnou perspektivu, aby podniky věděly, do čeho investovat už dnes a co se dlouhodobě nevyplatí.

Vyladit podpůrné mechanismy. ČR má k dispozici pestrou paletu nástrojů, jak podpořit zelené investice, ale neumí je jednoduše implementovat a srozumitelně je nabídnout. Máme X různých fondů, jeden složitější než druhý a nikdo se v tom pořádně nevyzná.

Iniciovat fóra a pracovní skupiny, kde se bude řešit spolupráce firem, škol, státu a samospráv na zelených investicích a změnách výrobních clusterů. Dnes, když přijede ministr průmyslu na jednání ocelářské unie, tak si poslechne, kolik se loni vyrobilo oceli, že je drahá elektřina, že je tady čínský dumpingový dovoz, dá si chlebíček a jede domů. Stát se má ptát průmyslu: “Co pro vás můžeme udělat, abyste byli klimaticky neutrální?”

Zajistit dostatek OZE, energetickou infrastrukturu a podmínky pro používání zeleného vodíku.

Co můžete udělat vy?

Chtějte po politicích a předácích, aby přestali mlžit. Chtějte od nich konkrétní plán přechodu ke klimatické neutralitě.

Pokud podnikáte, spočítejte si vaši uhlíkovou stopu, třeba tady nebo tady. Zkuste se zamyslet nebo s někým poradit, jak jednotlivé zdroje emisí nahradit. Beztak se vám to bude brzy hodit, třeba do nefinančního reportingu. A pokud se vás povolenky ještě netýkají, tak velmi pravděpodobně v řádu let budou, tak je dobré být připravený.


reklama

foto - Tůma Jan
Jan Tůma
Autor je ekonom a odborník na systém obchodování s emisními povolenkami.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (212)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.10.2021 08:00
Hned jsem věděl, že autor se s tím nebude párat. Vodík sem, vodík tam , energeticko-průmyslovou infrastrukturu obměníme za týden, každý bude uvědomělý a pomůže k vítězství nad zlým sodovkáčem. A trochu si utáhneme opasky a svým dílem pomůžeme k uhlíkové neutralitě společnosti.

Takhle to fungovalo v knihách o vítězství socialismu nad kapitalismem, ale v praktickém životě ani náhodou.
Autor je zcela mimo realitu , což dokázal přehršlí předešlých rychlokvašných článků, kde nic není problém.
Odpovědět
kk

karel krasensky

25.10.2021 20:05 Reaguje na Miroslav Vinkler
Zdravím.Nejen vám,ale všem diskutujícím doporučují k přečtení článek v Ekonomickěm deníku.Jde o Čínu a hořčík
Odpovědět
ms

26.10.2021 02:11 Reaguje na karel krasensky
Ano, Čína dnes kontroluje dle zprávy IEA 85 % všech surovin a technologií naprosto klíčových pro tzv. zelené technologie. Má západní civilizaci naprosto v rukou. Je jen otázkou, kdy například Západ kvůli hladu po komoditách a technologiích zavře oči a nechá Tchajwan okupovat čínskou armádou. Mj. také kvůli Číně zdražil o 300 % křemík, bez něhož se nedají vyrobit fotovotaické panely. A kde zůstávají výkřiky zelených aktivistů, jak energie ze slunce zlevní? Stačí se podívat na účty, jež jsou výsledkem právě sázky na nestabilní, nespolehlivéí a tudíž nanejvýš drahé obnovitelné zdroje energie.
Odpovědět
kk

karel krasensky

26.10.2021 11:05 Reaguje na
Až Rusko a Čínu omrzí ten srandaspolek Evropská unie a zablokují dovoz ropy,plynu,surovin nezbýtných výrobku tak se to tady sesýpe jako domeček z karet
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 15:04 Reaguje na karel krasensky
Právě proto musíme jít naplno do OZE, ty jsou zcela nezávislé na parchantech všeho typu.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

26.10.2021 15:32 Reaguje na Pavel Hanzl
A s každou tisícovkou větrníků či solárek postavíme blok JE jako jejich zálohu , huráá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:12 Reaguje na Petr Pekařík
Netřeba. Zálohy se dnes dělají ve vodíkových technologií, ani to nevíte?
Jádro je jako záloha úplná pitomost.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

26.10.2021 21:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Píšete v přítomném čase...
Pak tedy, zálohy se dnes dělají uhlím a zemním plynem, žádný vodík.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 08:11 Reaguje na Jaroslav Studnička
Ale ne jádrem. O tom píšu.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

27.10.2021 12:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Reagoval jsem na váš první odstavec, tam píšete o vodíku.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

26.10.2021 17:51 Reaguje na karel krasensky
žádná ryba ani Rus si nevypustí vlastní rybník...trochu méně emocí a více uvažování.
Odpovědět
ms

26.10.2021 02:06 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pan Tůma by měl hlavně zbrzdit svou hlavu chorobnou úvahami o světlých zelených zítřích. Stačí si počíst, jak elektřina z OZE bude podle něho tavit ocel. To budou pece rozpalovat, jen když bude svítit slunce? Ví tento prodavač odpustků, pardon emisních povolenek, že každý stupeň recyklace potřebuje 10 % energie navíc? Německo už má dnes šílený objem OZE, přesto se však s přáteli sázíme, zda blackout nastane už počátkem roku 2022 nebo až v lednu 2023, až vypnou poslední jaderné reaktory? Kdyby všechny německé OZE jen vyráběly elektrolýzou z vody zelený vodík, mohly by sotva nahradit polovinu nafty z německé dopravy. A o ceně kg vodíku, na který potřebujeme 55 kWh a který třeba v elektrickém autě dodá 33 kWh, se vůbec nebudeme bavit. Ale pravda, bude-li pan Tůma patřit k nové zelené elitě, pak bude mít silnice pro provoz e-vehiklů hodně volný. A o to přece věrozvěstům nové (každé) ideologie světlých zelených zítřků jde: aby se stali novou elitou s královskými výsadami, poddaní mohou chcípat hlady a zimou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 14:31 Reaguje na
Pece se rozpalují vodíkem a ten hoří i když nesvítí slunce. Ani tohle nevíte?
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

26.10.2021 15:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Mohu se optat , jak ti Italové chtějí předělat stávající hlavně ocelové plynové potrubí na odolnější , kterým jaksi vodík unikat nebude ? Asi ho vyvložkují jako komín , co ? :-) . Zatím si naše kotle moc nerozumí se záměnou metanu a LPG , musejí se měnit hořáky a upravovat tlaky. S H2 to bude mazec. Trubky by mohly mít nově tak 200 mm průřez ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:55 Reaguje na Petr Pekařík
To se musíte zeptat jejich technologů, ne mě.
Odpovědět
ig

26.10.2021 17:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Jistě, obloukové pece se rozpalují vodíkem :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 08:12 Reaguje na
Nikdo nepíše o obloukových pecích.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

28.10.2021 21:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Asi neumíte číst, nebo nechápete text. Autor v kapitole Ocel píše: „..Akorát se šrot nebude tavit ve vysokých pecích, ale v elektrických obloukových...." A to ani nezmiňuji fakt, že ve vysokých pecích se primárně vyrábí železo a ne ocel. Ta vzniká až následně v ocelárnách.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.10.2021 19:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Už jsem to sem jednou postnul, ale pro vás klidně ještě jednou ...

https://www.seznamzpravy.cz/clanek/uhli-na-karvinsku-zustane-pod-zemi-do-huti-se-dovazi-treba-z-australie-178203

Třeba se vám rozsvítí a přestanete ze sebe dělat ... řekněme kašpara:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:14 Reaguje na Svatá Prostoto
Četl jsem to. Jen by mě zajímalo, kde soudruzi uhlobaroni a ropáci udělali chybu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 12:11 Reaguje na Pavel Hanzl
V tom případě vám jistě neunikla ta část, ve které se píše jak velký dodatečný výkon by pro přechod na ten váš vodík bylo nutno jednak instalovat, a jednak mít v provozu ... a to zřejmě prakticky furt.
"Dnes je spotřeba energie na výrobu oceli v Česku asi dvě terrawatthodiny (TWh). Pokud bychom u nás přešli všichni na vodík, potřebovali bychom asi 21 TWh, což je skoro celá třetina spotřeby energie v Česku."

Jinak tedy moc nevím, konkrétně o jakých uhlobaronech a ropácích píšete? A proč?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 18:10 Reaguje na Svatá Prostoto
Máme v dolech OKD gigamega kvalitního černého uhlí, to se netěží, za gigapeníze se doly zavírají a dovážíme uhel z Austrálie.
Mišuge situace, typicky ropácká.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 19:36 Reaguje na Pavel Hanzl
No, OKD patří státu, takže fakt netuším, kdo by měl být tím uhlobaronem:-).

A těžební podmínky v OKD jsou takové, že vyjde bohužel levněji to uhlí dovézt. Tak to prostě je.

Ale zkuste se u vás na předměstí složit, já myslím, že vám to Prisco prodá:-))).

Jinak tady máte proč se končí ... https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/okd-tezi-nad-plan-prodlouzeni-tezby-vsak-neplanuje-40376073
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2021 16:27 Reaguje na Svatá Prostoto
To jste vystihl přesně ropáckou mentalitu. Vyjde to levněji.
Je mi úplně fuk, kolik megatun jakých sraček se vyfučí do vzduchu, já ušetřím nějaké groše (do své kapsy) a chuj s tym.
Proto považuji ropáky za podřadné tvory....
Odpovědět
li

29.10.2021 22:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak vítejte v klubu,i vy jezdíte tim vašim prskoletem na palivo z ropy ne?Pokrytec až na půdu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 12:08 Reaguje na
Můj prskolet jezdí na sílu nohou a trochu elektriky.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.10.2021 23:48 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdybyste nebyl mamlas, co nikdy nic nedokázal a jen kecá, tak by vám došlo, že když budete mít vyšší náklady než konkurence, tak půjdete prostě do kytek a nazdar.

Prostě když budou drazí, tak tu ocel od nich nikdo nekoupí a šlus.

Upřímně, že to jen hrajete. Přece ani vy nemůžete bejt TAK blbej.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2021 08:29 Reaguje na Svatá Prostoto
Cena výrobku se musí počítat celá, i cena externalit.
Nejlevnější je vyhrabat ze země cokoliv hořlavého a prohnat to bez jakéhokoliv čištění komínem elektrárny a tu díru ani nezahrabat.

Je to skutečně cesta k prosperitě??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 14:21 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pane Vinklere to není možný! V článku nic o žádném týdnu přece není, vy používáte pořád tu stejnou, primitivní demagogii. Vymyslím si pitomost a pak si ji zkritizuju.

Normální evropské firmy makají na čistých technologiích už dlouhá desetiletí a až dnes se budují mohutné elektrolyzéry, vysoké pece na vodík atd. atd.

Pro vás je normální rychlost vývoje energetiky taková, že se 10 let vypisuje tendr na dostvbu JE a stále žádný ještě vypsán není.

To je ovšem špecifikum našeho ropákistánu vedeného nepolitiky, nikoho jiného.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

26.10.2021 15:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Mohu se optat , kde konkrétně se budují vysoké pece na vodík z těch ohromných elektrolyzerů ? Nebo to je stejná fata morgana jako ty ohromné baterie, na které stát vydrží jet celý den ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:19 Reaguje na Petr Pekařík
Staví je v Německu Krupp, někdo ve Švédsku. Odkazy najdete na webu oenergetice.cz.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

26.10.2021 16:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, to dělá pan Vinkler rád, něco nepravdivého podsunout. Sám jsem to u něj mnohokráte zažil a omluvy se nedočkal.

To, že je pan Tůma velmi nebezpečný superfantasta, v tom má pan Vinkler ale pravdu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:24 Reaguje na Jiří Svoboda
Pan Tůma je reálný optimista, odmítá pořád zdůvodňovat, že to nejde, když jsou milióny důkazů, že jde.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

27.10.2021 08:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Že to jde? Jenom to nejjednodušší na počátku za uměle vytvořených podmínek. To jsou ty miliony důkazů?

Stávajícími postupy snížíme globálí emise možná o 10 % za cenu vyvolání obrovského napětí v globální společnosti. "Realný optimista" Tůma ani takto daleko nevidí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 18:12 Reaguje na Jiří Svoboda
To obrovské napětí je pouze v zemích ovládaných ruskou demagogií, Západ je v klidu a lidé své vlády podporují.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

27.10.2021 19:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Až se ty miliony důkazů ukážou jako nefungující, dá se očekávat obrat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2021 09:48 Reaguje na Jiří Svoboda
Bohudík, fungují velmi dobře a není šance zjistit, že nefungují.

Součsná energetická krize je způsobena růstem cen fosilu, nikoliv OZE.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.10.2021 15:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Ty jednoduché začátky s bohatýrskými podporami slabiny v plné nahotě neodhalí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.10.2021 23:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo, třeba žluté vesty ve Francii:-))).
Odpovědět
ig

26.10.2021 17:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Dejte sem prosím souřadnice nějakého elektrolyzéru. Stačí jeden :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:22 Reaguje na
Neukládám si každou ptákovinu ale prohrabejte web oenergetice.cz a tam najdete vše potřebné.
Velkou takovou instalaci i s výrobou syntetického paliva staví Němci v Brazíli (nevím, poč zrovna tam).
Odpovědět
ig

26.10.2021 20:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Ten web sleduju a kromě pár experimentálních a poloprovozních zařízení jsem tam zmínku o použitelné vodíkové akumulaci nenašel. Proto se ptám, jinak bych si nedovolil Vás takovou prkotinou obtěžovat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:57 Reaguje na
Mám odkazy na jiném počítači a nemám k němu přístup. Karanténa covid.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 12:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Jako úkrok stranou dobrý:-))).

A vy ve vašem věku nejste očkovaný???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 08:15 Reaguje na
Velká zařízení tohoto typu se staví a jejich spouštění se plánuje na roky 2023 a dále.
Dnes, pokud vím, nic takového ještě nejede.
Odpovědět
li

29.10.2021 22:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Komik a jeho svět.
Odpovědět
DA

DAG

25.10.2021 08:22
Tak za globální oteplování může vědní obor chemie. Hmm. Tak uděláme stroj času a zabijeme člověka co vymyslel chemii :))))
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

25.10.2021 08:33
Je to přesně jak autor článku popisuje. Jenže my tu v ČR máme takovou ropáckou tradici strkat hlavu do písku a nalhávat si, že se celý svět zbláznil a jen my jsme tu rozumní.... je to však přesně naopak... to my jsme tady ti v minulosti zaseklí idioti... tento přístup poškozuje nejen ŽP, ale ono přizdisráčství nás poškozuje i ekonomicky a společensky.

Naštěstí ono ropáctví vymírá.... a to je jediná naděje do budoucnosti...
Odpovědět
ig

25.10.2021 09:24 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Ano, je to přesně tak. Svět se zbláznil a není to poprvé. Proto považuju verzi, že my jsme v pořádku a všichni okolo magoři za docela dobře možnou. Nezapomeňte, že ještě před 40 lety jsme byli ti blázni my a před 80 lety zase třeba Němci a to vše kvůli podivným, nepodloženým, ale nezpochybnitelným idejím, stejně jako dnes.
Odpovědět

Viktor Šedivý

25.10.2021 22:41 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Oni se bohužel (i) v Česku vyskytují lidé s poněkud omezeným rozhledem, kteří se domnívají, že když se nechali zblbnout lidé v Německu, zblbnul celý svět.
Omyl.
Jen jedna nepříliš významná oblast s nějakou dvacetinou obyvatel světa se rozhodla spáchat ekonomickou sebevraždu. Nevadí, uvolněné pozice budou obsazené hned.
Odpovědět
ms

26.10.2021 02:25 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Možná teď, možná po skončení fixace vam naskočí nové účty za elektřinu, plyn a teplo. A ceny porostou pořád takovou měrou, jakou se bude sázet na nestabilní, přerušované, nespolehlivé a tudíž drahé obnnovitelné zdroje. Ale: letos v září se v zemích EU zvýšila spotřeba uhlí v průměru meziročně o 20 %. Nejzelenější evropští Dáni zdvojnásobili ve svém mixu podíl uhlí na 20 %, Nizozemci z 15 na 25 %, Irové z 4,5 na 20 % a Němci z 30 na 36 %. Takže realita je naprosto rozdílná od světa ideologie a proklamací politiků, na které naskakují (ale také na nich začasté dobře vydělávají) další zelení aktivisté.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 14:26 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Přesně tak, ten článek i hovoří z duše.
Jenom si nejsem jist, že jsou ty ropácké názory u nás na ústupu, teď pojede demagogie proti EU a nové vládě na plný pecky a právě ropákismus je v ní důležitou součástí.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

26.10.2021 15:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Jen doufám , že v zimě nám nezmrznete a budete nás informovat hned od 1.1. . Ten článek psal člověk , co zbohatl na kšeftech s povolenkami tj. umělým křivením trhu. Na to nemá každý a každý žaludek.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.10.2021 20:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Vždyť jste furt volal, jak to s novou vládou SPOLU+PIRSTAN bude konečně bájo???

Ještě ani nezačli, a Hanzl už zase bulí.
Odpovědět
ig

25.10.2021 08:59
"šrot se bude tavit ... a ty budou potřebovat hodně OZE"

Má autor aspoň tušení o čem mluví? Že stačí když jednu noc nevyjde Slunce, pec vychladne a sto miliónů v pytli a půlroční odstávka k tomu? Další indicie, že autor je troll s fake profilem, který nemá o podstatě věcí o kterých píše ani nejmenší ponětí, dokonce ani tak malé co se dá načíst z Wikipedie.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.10.2021 15:24 Reaguje na
za druhé světové války na poli tichomořském byla největší obava ameriky z japonského cíleného diverzního útoku na hliníkárny uprostřed tavby (a na to by stačilo zlomek síly použité v Harboru), což by vedlo k několikaměsíční odstávce výroby a ochromení amerického námořního letectva a ne-li k jinému výsledku války, tak k jejímu dramatickému prodloužení.

zanedlouho si budeme moci vyzkoušet podobný scénář na vlastní kůži.
Odpovědět
ig

25.10.2021 15:33 Reaguje na Lukas B.
Zajímavé, tohle jsem nevěděl. Ale logické :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 14:29 Reaguje na
Já miluji takové hlupačiska, která si myslí o kontruktérech OZE technologií, že neví, že v noci slunce nesvítí.
Odpovědět
ig

26.10.2021 14:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Vše nasvědčuje tomu, že si to myslí. Nevím jestli konstruktéři, ale ekologičtí aktivisté jistě. Nebo aspoň berou jako hotovou věc to, že elektřina z OZE je nepřetržitě k dispozici.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 15:01 Reaguje na
Jistě, právě proto se mohutně rozvíjí vodík, který hoří i v noci. Je to tak složitý?
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

26.10.2021 15:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdeže se ten vodík mohutně rozvíjí ? Zatím se vyrábí z metanu , pak ho berou do vodíkových aut a říkají tomu ekovozidla
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:58 Reaguje na Petr Pekařík
Zkuste si zjistit, co znamená slovo vývoj.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

27.10.2021 15:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Pomatenče! Mluvil jste o rozvoji.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 15:52 Reaguje na Jiří Svoboda
Zkuste si zjistit, co znamená slovo vývoj.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

28.10.2021 21:59 Reaguje na Pavel Hanzl
V kontextu diskuse lze za rozvoj považovat šíření odzkoušené technologie, za vývoj spíše její vybádání a laboratorní ověření. Čeština je tu jemnější než angličtina či němčina.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

29.10.2021 11:29 Reaguje na Jiří Svoboda
Výborně. Vývoj vymýšlí nová řešení a nové technologie, rozvoj je vyrábí ve velkém a montuje do výroby.
V současné době tyhle oba systémy běží v Evropě naplno, je to vidět na obrovském ročním nárůstu výkonu OZE a začínajícím budování vodíkových i jiných akumulací.

A blbečci ropáčci tomu říkají zchudnutí Evropy a její zničení. Blbší demagogii neznám.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

29.10.2021 12:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže jsme se schopni shodnout, že VE a FVE se rozvíjí a vodíkové technologie spíše zatím jen vyvíjí s tím, že jejich rozvoj je zatím spíše zbožným přáním, neb pár vlaštovek jaro nedělá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 08:42 Reaguje na Jiří Svoboda
"Přibližně 350 projektů, které se v současnosti připravují, by mohly do roku 2030 zvýšit tento instalovaný výkon na 54 GW. Dalších 40 plánovaných projektů by výkon mohlo zvýšit o dalších 35 GW. Pokud by všechny tyto projekty byly realizovány, tak by množství vodíku vyráběného z elektrolyzérů mohlo do roku 2030 dosáhnout 8 Mt." oenergetice.cz
Vlaštovka vypadá úplně jinak, ani tohle nevíte?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 08:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Jen pro představu, jeden blok Temelína má výkon asi 1.1 GW
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 08:46 Reaguje na Pavel Hanzl
https://oenergetice.cz/vodik/svetove-investice-vodiku-vyrazne-rostou-cele-stoji-evropa-cina-dotahuje
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

30.10.2021 17:54 Reaguje na Pavel Hanzl
A tyto všechny projekty budou zřejmě vodík vyrábět jen v době přebytku elektřiny díky nadvýrově z OZE. Tak si ten výkon laskavě podělte zhruba 10.

Pokud napíšete 8Mt a nenapíšete za jak dlouho, prokazujete značný deficit inteligence, protože uvádíte jen jakési hausnumero.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2021 08:10 Reaguje na Jiří Svoboda
Samozřejmě to nepojede jen na přetoky, počítá se s tím, že pro elektrolzéry se vyčlení fve i ve rozsáhlé parky. Možná budou dodávat i do sítě, když bude elektřina drahá, ale primárně ne.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

29.10.2021 19:35 Reaguje na Pavel Hanzl
OZE ( Občasné zdroje energie) rostou jen díky neskutečným dotacím , které holt musí ovce zaplatit. Kde se tedy mohutně budují ty vaše vodíkové technologie ? Podle mých info jsou zatím ve fázi prototypů a tak hodně dlouho zůstanou. Co kdybyste se zkusil vyvíjet i vy a přizpůsobil se realitě ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 09:21 Reaguje na Petr Pekařík
Příspěvek o jedno výš.
OZE způsobí v Evropě bídu:
"Je velkým štěstím, že evropští producenti větrných turbín a elektráren nejsou už dávno závislí na jednom trhu. V Německu má trh problém, mezitím evropští producenti trhají rekordy v objemu objednávek pro globální trh. Jen 3 největší (Vestas, Siemens-Gamesa, Nordex) evropští producenti získali v druhé kvartálu objednávky na cca 12 GW instalovaného výkonu".

To je 12 temelínských bloků za kvartál.....bída, chudoba, propad ekonomiky, revoluce zbídačených proti eurosajuzu v Bruseli...zpět k ropě a uhlí!! To se budeme mít jak na Ukrajině nebo v Rusku!!
Odpovědět
ig

26.10.2021 17:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Je to dost složitý. Něco si přečtěte když mi nevěříte (já jsem to tady (v jiné diskusi, za Vaší přítomnosti) už psal). Elektrolyzéry jsou složité a pořád, i napájeny tou nejsluníčkovatější elektřinou jakou seženeme, jsou minimálně řádově dražší než výroba H2 ze zemního plynu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:27 Reaguje na
Nikde jsem netvrdil, že jsou levné.
Nejlevnější je kadit na ulicích a splašky lít z oken, proč ale lidé začali stavět drahé kanalizace?
Odpovědět
ig

26.10.2021 20:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Budu pokračovat ve Vašem fekálním příměru: OZE jsou v tomto srovnání jako kdyby se místo kanalizace splašky dávaly do lékovek a vynášely k uskladnění na Mont Blanc.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:59 Reaguje na
Fakt? Nejse zcela mimo? Někdo snad chtá CO2 do pytlů a někam ho nosí??
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.10.2021 20:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Cywe ... malý hutník Hanzl:-)))

Čím méně o něčem víte, tím s větší vervou děláte chytrýho:-).
Odpovědět
li

29.10.2021 22:52 Reaguje na
Omyl,není to troll,ale trotl.
Odpovědět
PN

Pavel Novák

25.10.2021 09:25
Souhlas s panem Vinklerem. Je vidět, že pan Tůma neví o chemii ani to, co se učí na základce. Např. když se z vápence udělá vápno, při tuhnutí malty a cementu zase ten oxid uhličitý ze vzduchu vychytá. Z hlediska CO2 neutrální, z hlediska potřebné energie ne. A ty fantazie o vodíku jako čpavku, transformace CO2 na metan - ono to funguje trochu jinak než kliknutím poslat pár miliard z jedné banky do druhé. Ach jo. A takovíto experti rozhodují o budoucnosti světa!
Odpovědět
ig

25.10.2021 09:37 Reaguje na Pavel Novák
Nerozhodují, jen to předstírají.
Odpovědět
AL

Alena Lyskova

25.10.2021 11:47 Reaguje na
Trochu mi to přípomína minulost(komunismus).
Zapálených komunistů bylo pár, prosazovali svou ideologii i když věděli, že je to nefunkčí systém. Když bylo jasné, že už to tak dál nekde předali naoko svou moc svým kamarádům, kteří se na rychlo stali kapitalisty(OF).
Ono to krachne samo a zase ty fanatiky nahradí ještě
horší fanatici.
Je třeba se s tím naučit žít nebo se tomu postavit.
Je to novodobé otroctví, akorát otrokem s stal pracující občan. A otrokářem ekolog.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

25.10.2021 17:58 Reaguje na Alena Lyskova
Situace, kdy bylo jen pár zapálených komunistů, byla u nás po okupaci 1968 a normalizaci 1969. Ruskou okupací čeští komunistů ztratili politickou aideologickou většinu a zůstala jim jen mocenská a částečně ekonomická převaha.
Ale co se týká dnešní situace stran zeleného šílenství, je dnes situace se zelenými spíš podobná, jako byl s komunisty třeba rok 1946. Komunisti naplno využili diskreditaci antikomunistických prozápadních sil Mnichovem 1938 a toho, že nás osvobodila hlavně ruská Rudá armáda. Hodně protikomunistických pravicových stran bylo po roce 1945 prostě zakázáno pod záminkou kolaborace s Němci a zbytek byly vesměs politické strany přátelské ke komunistům, kteří získávali stále větší většinu.
V podobné situaci jsou dnes zelení ve většině zemí EU. Lidi jsou masírování prozelenou propagandou už od prvních tříd základních školy a školství tak vychovává generaci s převahou zelených aktivistů anebo aspoň zelených sympatizantů. V Západních státech EU jsou akorát o takových 20 let dál, takže se to tam promítá do volebních výsledků. U nás to bude za ty roky podobné, pokud se mezitím zelená politika, například rozvratem EU ekonomiky Green Dealem, neznemožní. Podobně jako se komunistická politika v tehdejším Československu znemožnila onou sovětskou okupací 1968.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.10.2021 20:09 Reaguje na Radim Polášek
Já bych vás opravil ... po tom 45 ty strany nebyly až tak ke komunistům přátelské, jako jejich představitelé měli strach. Nutno uznat, že ve velké většině případů oprávněný.

Ostatně, nebýt posery Masaryka (myšlen syn, strarý pán byl ledacos, ale tohle fakt ne), kterému se to fofrem vrátilo (ať již to bylo svědomí, nebo soudruzi) a být na Hradě kdokoli jiný, než to, co tam sedělo, tak to mohlo dopadnou lépe.
Možná by to byl na chvíli větší šrumec, ale třeba ... to se ale už stejně nikdy nedozvíme.

A dnes je to podobné, to máte pravdu ... ale opět v tom, že tu ta zelená ekoúderka, a pak ti ostatní, kteří někdy mají i rozum, ale nemají koule jít proti proudu ... a Bruselu/Berlínu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 12:20 Reaguje na Svatá Prostoto
Ropáci pořád melou totální pitomosti o zelené ideologii, protože sami tyhle demagogie znají nejlépe a dokáží s nimi oblbovat jdenodušší jedince pořád.

Jít proti Bruselu je nápad jen totálního idiota, který netuší, co by si vybojoval.
Napište, v čem bychom si pomohli.

Ovšem pro normálního člověka je celý grýndýl obrovskou příležitostí pro vysoce technologické Česko, navíc EU by to zvelké části zafinancovala.
Proč se nechováme asi takhle??

"Je velkým štěstím, že evropští producenti větrných turbín a elektráren nejsou už dávno závislí na jednom trhu. V Německu má trh problém, mezitím evropští producenti trhají rekordy v objemu objednávek pro globální trh. Jen 3 největší (Vestas, Siemens-Gamesa, Nordex) evropští producenti získali v druhé kvartálu objednávky na cca 12 GW instalovaného výkonu." oenergetice. cz
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

30.10.2021 12:58 Reaguje na Pavel Hanzl
No, pokud jsou problémy v Německu, tak pak je dobré, že se tak nechováme.

https://oenergetice.cz/vetrne-elektrarny/vestas-uzavre-tri-zavody-vyrobu-komponentu-vetrne-elektrarny-nemecku-dansku-spanelsku
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2021 08:04 Reaguje na Jaroslav Studnička
Kšeftaři překupují a kšeftují, normální postup.
Ale pořád vydělávají.
My neděláme ani ťok, energie rekordně zdražuje a my jen vymýšlíme pořád dokola, kdo za to může. To je daleko horší.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

31.10.2021 11:48 Reaguje na Pavel Hanzl
To potom ovšem jde proti všem těm řečem, že OZE přinese rozvoj v EU, zaměstnanost, atd...
Přesun mimo EU toto opravdu není.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2021 08:07 Reaguje na Jaroslav Studnička
V Německu mají problém jen v tom, že uvěřili Putinovi (i když je všichni varovali) a postavili NS2. Dělej čertu dobře, peklem se ti odmění.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

31.10.2021 11:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Nic jiného Německu nezbývalo než postavit NS2, když se rozhodli odstavovat zároveň uhlí a jádro.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

25.10.2021 14:48 Reaguje na Pavel Novák
Technická (chemická) poznámka. Při tuhnutí vápna skutečně dochází k pohlcování CO2. Naproti tomu tuhnutí cementu je způsobeno hydratací původně bezvodých solí (slínků) a proto se CO2 na tuhnutí cementu nepodílí. A divím se, že toho šmelináře s emisními povolenkami berete vážně.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.10.2021 15:30 Reaguje na Galipoli Petr
nojo, ani do té wikipedie se pan autor neobtěžoval podívat.

"že toho šmelináře s emisními povolenkami berete vážně". no to kdybyste se ve dvacátých letech ptali v mnichově na jistého neúspěšného malíře, taky byste slyšeli, že je to takový směšný kašpárek. nebrat směšné zlo vážně je velká chyba.

a k tomu cementu - tuhnutí a tvrdnutí cementu opravdu není totéž :) hydratace nastává během tvrdnutí, tuhnutí v betonářské branži označujeme půvabně lidovým že "beton chytá tvaroh"
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

25.10.2021 20:38 Reaguje na Lukas B.
Jasně... nejsem na cement odborník. Jen jsem poukázal, že cement s CO2 nereaguje.
A k tomu srovnání rakušáka a našeho šmelináře. Ten rakušák měl vizi a vůli ji zrealizovat. Nešlo mu primárně o peníze, ale o moc. Tomu šmelináři jde jen a jen o prachy.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.10.2021 21:07 Reaguje na Galipoli Petr
opět se budu opakovat z jiné diskuse: je lepší být systematicky okrádán cynickým hajzlíkem, nebo být zbídačen fanatikem? je lepší být v područí orientálního mafiána, nebo být vydán napospas green dealu? je lepší po vedením neúspěšného malíře podplácet dělníky, dostat se na pokraj státního bankrotu, rozšiřovat lébensraum a skončit až u stalingradu, nebo...
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.10.2021 21:10 Reaguje na Lukas B.
jinak se s Vámi o cimentu samozřejmě nepřu, jen Vás doplňuji a vlastně si s Vámi notuji. nejste-li odborník, něco tak nějak tušíte a nevíte-li, podíváte se na wikipedii. na diskusi to docela stačí. mít ambici na článek a ani si na tu wiki neťuknout, to je fakt na pováženou.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

28.10.2021 18:03 Reaguje na Lukas B.
Já vím. Mrzí mne, že to tak nevyznělo.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.10.2021 20:11 Reaguje na Lukas B.
Nejlepší je ani jedno ... otázkou je kudy na to:-/.

Odpověď hledáme ... no, mám pocit, že min od Rakouska.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

25.10.2021 19:29 Reaguje na Galipoli Petr
No ony to z tradičního chemického hlediska nejsou soli, soli jsou látky rozpustné ve vodě.
Jsou to tím slinutím v peci částečně rozložené a dehydratované křemičitany a v některých případech hlinitany. Přidáním vody hydratují,případně vzájemně reagují oxid křemičitý a oxidy alkaličtějších kovů za současné hydratace.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

30.10.2021 08:48 Reaguje na Radim Polášek
Nechci tady vyvolávat nějakou akademickou debatu o marginálním bodu diskuse, ale soli jsou iontové sloučeniny kyselin (ať už kyslíkatých, nebo bezkyslíkatých) a kationtů (většinou kovů). Rozpustnost ve vodě není podmínkoui. Např. BaSO4 je jistě sůl, a přesto je nerozpustná ve vodě. Stejně tak křemičitany ... jsou soli, i když takřka nezozpustné.
Odpovědět
Pe

Petr

25.10.2021 09:38
Nutnost změny přístupu spotřební civilizace k našemu domovu, živiteli a ochránci - přírodě je jednoznačná a nevyhnutelná. Já osobně vidím cestu v přechodu absurdně spotřební civilizace na poněkud méně spotřební. Výrazně méně spotřební. Vize v článku na mě ale působí opačným dojmem, že řešením je naopak přidat, šlápnout na plyn a urychleně masivně investovat a všude něco masivně budovat. Opět mi to připomíná morbidně obézního člověka, který ví že řešením je nežrat, přesto chce zhubnout tak, že se bude cpát něčím jiným, hlavně aby se nemusel omezovat.
Jen k tomu dodám, že v kapitalismu se nic nedělá pro nějaké dobro všech, vše se dělá jen pro zisk. Masivní investice tedy znamenají masivní zdražování, jelikož investoži chtějí zpátky svoje prachy a navíc tučné zisky.
Odpovědět
Pe

Petr

25.10.2021 09:52 Reaguje na Petr
To znamená, že všichi budou muset ještě víc pracovat a ještě víc něco produkovat (a víc spotřebovávat).
Navíc nikdo samozřejmě nebude investovat někam, kde se předpokládá útlum.
Je tohle cesta?
Odpovědět
ig

25.10.2021 10:01 Reaguje na Petr
Co tedy navrhujete? Neprodukovat nic, ukončit výrobu i vývoj? Nebo by stačila jen redukce, například ocelářský průmysl by směl vyrábět motyky, sekery a hřebíky?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 10:12 Reaguje na Petr
Cesta není jít ke snižování HDP a tím k chudnutí obyvatel. To by nikdy nikomu neprošlo.
Cesta je ke změně struktury rozvoje, od extenzivního stylu (stále více vytavené oceli a vyrobených plastových krámů) k intenzivnímu (vnitřnímu ) rozvoji. Místo těžby surovin jít do recyklací, místo pálení uhlíku jít do slunce a větru atd. atd.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 12:19 Reaguje na Pavel Hanzl
"Místo těžby surovin jít do recyklací, místo pálení uhlíku jít do slunce a větru atd. atd."

Tohle všechno je super. A jako vážně. Jenže to stojí (peněz i energie) o dost víc, než stávající způsoby. A kde tedy na to vzít tak, aby ta stávající životní úroveň zůstala minimálně zachována. A myslím tu naši, OECD. A kde vzít na to, aby jí mohly dosáhnout ty různé díry po granátu od Afriky přes Asii až po J+S Ameriku. A to za situace, kdy se furt množí jak kobylky.

Kdybych neměl děti, tak je mi to šajs egál a už z toho ve svém věku mám už jen škodolibou prdel. Ale mám a samozřejmě jim přeji slušný život. Takže mi moc veselo není.
Ale furt mám silný pocit, že dojde k nějakému velkému průseru, bo tohle ta planeta dříve či později nevydrží ... resp. ji to přestane bavit a zbaví se nás.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 15:49 Reaguje na Svatá Prostoto
Peníze se vytváří prací. Pokud budeme dobří v nějakých hi-tech oborech, budeme bohatí dost. A právě Green deal je pro nás přímo ideální.
A díry po granátech vyřešit nemůžeme, stačí jim nabídnout čisté technologie a neprodávat jim ropu, oni si poradí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 19:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Co tam oni s těmi high-tech technologiemi budou dělat? Když půlka neumí ani číst?

A vy v nějakém takovém oboru fakt dobrý jste? Měl jste 30 let na to, abyste nějakou takovou světově úspěšnou h-t firmu vybudoval. A vybudoval jste co? Prd.

Což nic proti ničemu, já taky ne a nejsme sami, taky jsme tady v ČR celí šťastní ze Škodovky a automotive, což jednak není h-t, jednak to skoro celý patří Germánům.
Ale ty rady co by se mělo, co by ostatní měli, od vás, který jste v tomto směru nedokázal nikdy nic, ty jsou tak akorát k pláči. U někoho mladšího bych spíš napsal na ránu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2021 09:43 Reaguje na Svatá Prostoto
Na pár panelů za dědinou, baterii a klubo drátů potřebujete jen obyčejného elektrikáře a kleště.

Na postavení uhelné elektrárny potřebujete důl na uhlí, gigamega technologií a specialistů, tisíce km vedení a stejně bude většina země bez proudu.

Zkuste se někdy zamyset hlavou.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

29.10.2021 19:39 Reaguje na Pavel Hanzl
A tu zálohu uděláte z čeho ? Jo aha , z nočního kluba drátu a nočního elektrikáře. A to v každé dědině
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 08:25 Reaguje na Petr Pekařík
Zkuste si ten příspěvek znovu přečíst, je to tam taky.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.10.2021 23:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Jo tak. Takže rozvoj Africké společnosti bude probíhat po vsích a ještě jen ve dne, jo:-)?

Voni sou hlava pane vachmajstr:-)))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 09:34 Reaguje na Svatá Prostoto
Rozvoj Africké společnosti se nebude konat nejspíš vůbec.
Nárůst teploty o +1°C (odhadem do 30 - 40 let) způsobí, že celý kontinet bude prakticky neobyvatelný. Kam se všichni lidé přestěhují, je zatím zcela nejasné.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

25.10.2021 09:39
Z vlastní zkušenosti víme, že není kam spěchat. Jednou jsme si zkusili spěchat s fotovoltaikou a utopili jsme v tom peněz, za které tady máme bezemisní jadernou elektrárnu.
Jen hlupák opakuje tu samou chybu víckrát.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 10:16 Reaguje na Richard Vacek
Jsme země odzdi kezdi. Nadotujeme soláry nesmyslně vysoko a pak bečíme, že je to drahé. A až se vše výrazně zlevní, celý obor zhyenizujeme a zařežeme.
Znáte někdo větší pitomce?
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

29.10.2021 19:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano , milovníky Green Dealu a popírače fyzikálních zákonů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 08:23 Reaguje na Petr Pekařík
A ti vytvořili jaké škody??
Odpovědět
MM

Milan Milan

25.10.2021 10:13
No první předpoklad, že jsme průmyslová země bych netvrdil. Byly jsme průmyslovou zemí, dnes jsme zahlceni automobilním průmyslem a navázanými provozy a tečka. Max.10% těžkých provozů z toho co bývalo. Ale jsme zahlceni montážními provozy a logistickými centry s šílenou autodopravou.... 50 tis. kamionů jen na D1 denně!!!!!a to především proto, že zásobovací strategie se zcela změnila a fabriky místo vlastních skladů zásob používají sklady na kolech. Ty krouží kolem a čekají na signál: přijeď. Nebo těch doručovacích služeb na cokoliv. Průmysl nebrzdí patama. Patama spíše přemýšlejí politici a vládní stratégové.
Odpovědět
ig

25.10.2021 11:56 Reaguje na Milan Milan
Jsme nejprůmyslovější země EU, v některých žebříčcích druhá nejprůmyslovější (podle toho jak se to počítá).
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

25.10.2021 11:05
Brusel chystá klimatickou daň pro vlastníky domů a aut

Pravé úmysly ekomagorů vyplavaly na vodu.

https://zpravy.magazinplus.cz/3026-brusel-chysta-klimatickou-dan-pro-vlastniky-domu-a-aut.html

To je přesně ta příslovečná kapka, kterou přetekl pohár trpělivosti
s magory v Bruselu.
Teď tady pan Hanzl s autorem článku mohou vykládat o Zeleném údělu až do rána .
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 14:38 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ten článek je postaven z citací šíleného Orbána, což má informační hodnotu nula. On lže jak Babiš zcela normálně.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

26.10.2021 15:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Nepodílel jste se na vývoji plastových lžiček se soudruhy z NDR ?
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

26.10.2021 21:20 Reaguje na Pavel Hanzl
O zavedení uhlíkové dani nebo emisních povolenek (nazvěte to jak chcete) se mluví a píše na poli EU již několik měsíců.
To absolutně nesouvisí s Orbánem.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

26.10.2021 21:21 Reaguje na Jaroslav Studnička
...Pro domácnosti a dopravu
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

29.10.2021 19:42 Reaguje na Jaroslav Studnička
Blíží se doba , kdy se lidé zvednou , projdou kroniky , opráší způsoby defenestrací a vyrazí do Bruselu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 08:22 Reaguje na Petr Pekařík
V Bruselu nikdy žádnou defenestraci nedělali. To je pražské špecifikum.
Odpovědět
JO

Jarka O.

25.10.2021 13:47
Pravé úmysly lídrů jsou peníze a vlastní důležitost. Clánek je opět na smutné pousmání. Je asi pravda, že politici a průmysl jsou zmatení a nerozhodní. Ale je to i tím,že hodně řešení, do kterých se už investovalo, celkem ekologická, recyklační a na rozdíl od nových návrhů někdy i levně fungující, už tu jsou. Tak zbývají otázky - proč a taky kde na to vezmem? Od lidí, že p. Tůmo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 14:42 Reaguje na Jarka O.
My to máme blbý. Za 40 let komunismu jsme si totálně zdevastovali ekonomiku a především průmysl, když jsme se s pomocí gigamega zahraničního kapitálu zdvihli, zvoli jsme si Miloše Zemana, která nás zabrzdil a posledních 8 let tu vláde tvrdý tuneář, který zem posílá do krize a dluhové pasti.
Tento svět skutečně není stavěn pro blbý a my v současnosti prokaučovali vše, co jsme mohli.
Odpovědět
JO

Jarka O.

26.10.2021 15:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Vidím to jinak, dluhová past je novinka. Dluhovou past způsobila rozhodnutí během kovidu podporovat všechny neproduktivní odvětví (umělce třeba), tisk peněz, zdražení energií a globální ekonomika, ne jeden český politik. Vy máte téma Zeman, koukám :-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:40 Reaguje na Jarka O.
To není covidem (který jen pomohl). Stát vedený korupčníkem, který si z něj udělal vlastní mafii a financiéra vlasního podnikání NIKDY prosperovat nemůže.
Odpovědět
JO

Jarka O.

27.10.2021 09:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Itálie neprosperuje? Mafie je hodně podnikatelů všude možně, a Vám vadí 1 trpaslík, co platí daně doma. Ted budou nějaké problémy s nízkými cenami vepřového v SRN, tak po něm pojedou ještě víc. S tím se počítá, že jsme zblblí a zastrašení.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 10:00 Reaguje na Jarka O.
Itálie skutečně nijak závratně neprosperuje a hlavně jejich mafiáni jsou břídilové, stále v ilegalitě, stíhatelní a zavíratelní s nulovým vlivem na stát.

To naše mafie je jiný kadet, ovládla většinu státní správy (finanční úřad je čistě mafiánský - neoprávněné zajišťovací příkazy, klekání na vybrané firmy, MŽP to samé (otrava Bečvy)) státní zastupitelství je přímo vlastněné Babišem.
Proč se nedostalo k soudu žádné z trestních oznámení na něho podaných??

A placení daní doma? Jste komik, on bere daleko více dotací, než platí daní.,
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

29.10.2021 19:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, já znám podnikatele , kteří už mnoho let vykazují nulové zisky , spíše prodělky. Takže asi žijí ze vzduchu. Pokud jim to u berňáku vychází , tak s tím asi nic nevyrobíme. Vy děláte z Babiše supermana. To jsem zvědavý , jak se bude chovat ten nový kapitán. Zatím vymyslel další 2 ministerstva navíc. To je ten Váš vzor ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 08:21 Reaguje na Petr Pekařík
Agrofert je největší korporát u nás a bere ročně miliordové dotace, u berňáku mu to pořád prochází...
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

29.10.2021 19:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud máte nějaké info o nelegální činnosti kohosi , pak je vaší zákonnou povinností to oznámit. Takže nic , mlčet a šoupat nohama. Kromě toho budete mít u kormidla jinou vyšší klasu. Na co se pak budete vymlouvat ?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 08:20 Reaguje na Petr Pekařík
Na soudruha nejvyššího je podaná už velmi solidní řádka trestných oznámení, jenže se jaksi nikdy žádné nedostalo přd soud.
Já vím, to je jen běžnou liknavostí ouředníků, takový čapák je přece velmi složitý případ...
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

26.10.2021 15:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano , mohli jsme např. všichni začít šmelit s povolenkami. Svět pro nás blbý holt není.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:35 Reaguje na Petr Pekařík
ALe my blbí jsme.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

29.10.2021 19:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč to množné číslo? Já už nastupuji do kurzu - nákup a prodej emisních povolenek , stavby vzdušných zámků a OZE ( Občasných zdrojů energie). Až nás budou miliony ,....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

25.10.2021 16:13
Tedy, kdyby to napsal nějaký podnikatel, který z ničeho jen svými schopnostmi a pílí ze země vydupal nějakou high-tech firmu, která úspěšně působí na těch nej trzích ... tak by se nad tím člověk třeba i zamyslel.

Když to člověk čte od šmelináře s povolenkami:-))), tak už to takový vodvaz není.

To je samé mělo by se, je potřeba, je nezbytné, čeká nás a podobně ... jak když ty sjezdy Strany zase vidím:-))).
Odpovědět
RP

Radim Polášek

25.10.2021 16:50
Další ekologistický zelený blábol ekologistého koho? Aktivista to není, protože ten člověk na tom zeleném bruselském neštěstí a sabotáži ještě vydělává. Kapitalista to není, protože ten by se snažil vydělávat na trhu s nějakým produktem, ne spekulacemi.
Jemně řečeno to bude nějaký spekulant. Pokudd bude mít trochu štěstí a pokud je trochu chytřejš a zelená sabotáž se povede, bude to v budoucnu zelený oligarcha s majetkem vyždímaným z kapes lidí.
Odpovědět
DM

Dalibor Motl

25.10.2021 17:22
Přečetl jsem si několik ideových článků od pana Tůmy. S touto perspektivou snad i očekávám do 3-5 let masivní klimaticko-ekologickou kontrarevoluci. Zdá se mi, že se to může i nepěkně vymknout kontrole, působit politická zemětřesení a vzhledem k rozdílné rychlosti vývoje v různých zemích generovat odstředivé tendence až rozpad EU. Pro začátek si dovedu představit odpojování národních rozvodných sítí od hlavních "rozvracečů", vyhlašování nadřazenosti lokální energetické bezpečnosti nad unijní, masivní demonstrace nespokojených, mrznoucích nezaměstnaných a zbídačených lidí. Možná dojde i na defenestrace domnělých nebo skutečných viníků. Vůbec se mi taková představa nelíbí.
Odpovědět
LB

Lukas B.

25.10.2021 19:22 Reaguje na Dalibor Motl
já jen doufám, že až se to votočí, a přijde konzervativní kontrarevoluce (a že je v podhoubí prachsakra našlápnuto a tlačení na pilu progresivismu to jen akceleruje), že najdu odvahu ve sklepě pod uhlím schovávat feministku nebo aktivistického intelektuála.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

25.10.2021 21:19 Reaguje na Lukas B.
No jo. My mame sice tradici sametovych prevratu pripadne intervenci s temer zadnymi mrtvymi, dulezite valky u nas sice casto zacinaly a koncily ale jeste/uz take spis jen sametove (porovnejme takovy Nachod v liceni Skvoreckeho s nemeckymi mesty o neco severneji) - ale ta velka zverstva se konala jinde. Dnes je zvykem nazyvat i ty, co veseli komunisty na kandelabry a zapalovali pod nimi ohnicky
- hrdiny boju za svobodu ale ona i v tom listopadu roku 1956 se na ulicich Budapesti vyvalila take poradna spodina, vcetne dedicu madarskeho fasismu udatne bojujicich proti Rusakum v lednu roku 1945... Takze prejme si, at tohle - dnes zatim sametove - klimaticke blbnuti neskonci nejakymi nasilnostmi "Green dealem" ozebracenych zoufalcu...
Odpovědět
RP

Radim Polášek

25.10.2021 19:34 Reaguje na Dalibor Motl
To záleží jak moc pružně budou zelení exponenti v Bruseli a jinde ve vedení ochotni ustupovat.
A pokud ta nespokojenost zajde za určitou hranici, už cesta zpátky nebude a bud ejen otázkou času, kdy po nějaké iniciaci dojde k násilným řešením.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 10:02 Reaguje na Radim Polášek
Ta nespokojenost bude záležet pouze na tom, jak silná a chytrá bude ruská demagogická kampaň v ČR a podobně nablblých státech.
My máme šanci na rozvoj, takže pojede velmi silně (jak proti Nečasovi).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 19:25 Reaguje na Pavel Hanzl
S ohledem na to, že jak jdou ceny nahoru ... elektřina, plyn, PHM ... tak začíná být nasraná víc jak půlka Evropy, tak to mají ex-Sověti docela zmáknuté:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2021 09:35 Reaguje na Svatá Prostoto
Nahoru jde ovšem pouze fosilní uhlík a normální lidé ví, že pouze OZE a jádro je skutečné řešení.
Právě tahle krize OZE velmi pomůže, i půlka ropáků pochopí, že spolíhat na východní satrapy je vražedné a jen OZE dává energetickou nezávislost.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.10.2021 23:43 Reaguje na Pavel Hanzl
Nevypadlo vám v té poslední větě to jádro:-)???
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 08:09 Reaguje na Svatá Prostoto
I s jádrem jste závislý na kšeftu s palivem. OZE jede zadara.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

30.10.2021 08:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže v případě OZE bude ČR velmi závislá na kšeftu s elektřinou.
Palivo do JE si můžete zajistit na mnoho let dopředu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 10:18 Reaguje na Jaroslav Studnička
Ale jistě. Evropa je jeden elektrický okruh a pokud nebudeme blbí, můžeme v něm žít zcel normálně. Ale zatím jsme blbí celkem fest.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

30.10.2021 13:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Jeden trh vám vadí a jiný trh vám nevadí?
Máte to celé pomotané...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2021 07:52 Reaguje na Jaroslav Studnička
Co to zase melete? Který trh mi vadí??
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

31.10.2021 11:49 Reaguje na Pavel Hanzl
O závislosti na trhu plynu a trhu jaderného paliva, pomatenče.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2021 16:04 Reaguje na Jaroslav Studnička
O tom nic nevím a tak mi to nemůže vadit.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

31.10.2021 18:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Konečně jste to přiznal. Tak o tom příště ale nepište, protože jste za hlupáka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

1.11.2021 07:57 Reaguje na Jaroslav Studnička
Šak nepíšu.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

29.10.2021 19:57 Reaguje na Pavel Hanzl
To by musela být kolem nového kapitána nějaká pracovitá kobyla . Ono se něco chystá ? :-))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 08:13 Reaguje na Petr Pekařík
Asi jste nepochopil, o co šlo.
Nečase museli sejmout stůj co stůj (skutečně bojoval proti korupci) a přes korupci to nešlo (byl asi úplně čistý) tak to navlíkli přes ženskou. To dělají špinavci nejčastěji.

Nečasova vláda byla nejpracovitější v tomhle století, udělali nejdůležitější reformy, estébák po něm to zase zdupal.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

30.10.2021 08:41 Reaguje na Pavel Hanzl
:-))), vy v tom teda zase lítáte.
Odpovědět
ms

26.10.2021 02:29
Ještě nakonec nezapomněl p. Tůma pohrozit, že za chvíli budou emisní povolenky na všechno, ale zcela nezastřeně dodal, že od toho je tady pro vás jako "poradce". Uhlíková stopa je hnusná, ale hnusné nejsou na ní vydělávané páně Tůmovy penízky. Ještě že mám silný žaludek, abych to mohl celé dočíst.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 14:50 Reaguje na
Ve Švédsku jsou už dávno silně zdaněné kotle na uhlí. Nevybere se ale žádná daň, nikdo je nepoužívá.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

26.10.2021 15:49 Reaguje na Pavel Hanzl
No jasně , topí tam elektřinou a kvůli výrobě znovu nastartovali uhlák
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 09:49 Reaguje na Petr Pekařík
Jistě, mají uhlák v záloze a když nastane krize, tak ho rozvášní. Napište, jak to mají udělat lépe?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 12:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Nevypínat tu JE.
Pitomci.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 15:40 Reaguje na Svatá Prostoto
Byla po životnosti a udržet při životě by bylo dražší, než postavit novou.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 19:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdyby na to nesrali, tak jim pár let ještě mohla šlapat.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 19:23 Reaguje na Svatá Prostoto
Jo,a ve Švědsku mají možná uhlák jen v záloze, ale v Reichu ... "... podle posledních čísel za tento rok má třeba Německo nejvyšší uhlíkové emise od roku 1990,“. Je z toho článku, na který jsem dával vedle v diskuzi odkaz.

Fakt to soudruzi z NDR vychytali.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2021 09:31 Reaguje na Svatá Prostoto
Jistě. A proč? Je krize v plynu a jiném fosilu, Putin nás vydírá, mají pořád málo OZE.

Zkuste si zjistit, jak se zdražila elektřina z OZE.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.10.2021 23:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak nás může vydírat, když plní smlouvy a úplně přesně???

Zase jste si nevzal prášek?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 08:07 Reaguje na Svatá Prostoto
Nevíte, jak se kšeftuje s plynem. Trvalé smlouvy jsou jen část spotřeby, aktuální se smlouvají průběžně. A v koronáči byl odběr malý a Rusi zvýšení nedodali. Naschvál,mají plynu dost. Tomu se říká vydírání.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

30.10.2021 08:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Zásadní je, že cena z OZE cenu elektřiny nezlevnila.
Nad závislostí na ruském plynu tu opravdový experti varovali dlouho dopředu. Hlavně, že jediné téma těch "expertů" byl Rosatom.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2021 11:00 Reaguje na Jaroslav Studnička
Cena elektřiny z OZE je dána aukcí nafurt. A tím, že nemusí kupovat palivo, není nutno s cenou šibovat.
Závislost na ruském plynu je problém, ale řešitelný, ovšem nechat si postavit Rosatomem JE je zcela šílená představa.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

31.10.2021 11:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Cena elektřiny z OZE upravuje cenu elektřiny zespodu. V opačném případě prodává za spotové ceny na burze. Tedy cenu silové elektřiny nezlevňuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

31.10.2021 16:02 Reaguje na Jaroslav Studnička
Pokud je hodně energie na trhu z OZE, tak ji zlevňuje. Když není, nezlevňuje.
Jak prosté milý Watsone...
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

31.10.2021 18:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Jelikož ovšem ceny silové elektřiny trhají rekordy, tak ji nezlevňuje
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2021 09:30 Reaguje na Svatá Prostoto
Švéďáci a na něco srát? To žijete na Paroubkově Marsu??
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.10.2021 23:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Tam žijí zjevně oni ... bo nám ty Dukovany furt šlapou, Slovákům Bohunice taky furt šlapou.

Takže buď bylo Švédi blbci a zavřeli si JE, které s běžnou údržbou mohla dál šlapat, nebo na to už házeli bobek a zavřít ji museli.

A nebo jsou ty ruské reaktory o tolik lepší:-)))))))))))))))
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 08:05 Reaguje na Svatá Prostoto
Byla příliš stará.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

29.10.2021 19:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Nespoléhat na Občasné Zdroje Energie ?
Odpovědět
Katka Pazderů

Katka Pazderů

26.10.2021 05:37
Zde přítomné bych rozdělila na optimisty a pesimisty. Optimistou je určitě autor článku, který ale vítám, protože, ač nejde moc do technických detailů, umožňuje dosáhnout jakéhosi shrnutí našich současných a i budoucích aktivit.
A pesimisté se zde snaží zdůvodňovat, proč to výše popsané nejde. Argumentů mají také mnoho, některé i relevantní.
A výsledkem bude nějaký průnik, ta skutečná cesta, kterou se lidstvo bude ubírat. Ne, nebojím se o planetu, bojím se o náš způsob života, jak jsme na něj zvyklí. Ale ty změny musí nastat. A nastanou, buďto v důsledku našeho konání,nebo naopak následkem našeho nicnedělání.
Začala bych nicneděláním. To je mi sympatické. A zdržením se rozvratu klimatu.
Virtuální nosič energie už máme, jsou jím peníze. Tím se dá poměřit všechno. Akorát musíme přestat emitovat dluh. A nebát se nerůstu. Růst totiž není jen zvětšení množství. Růst je také změna kvality života. Zdrženlivost. Nicnedělání.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 14:56 Reaguje na Katka Pazderů
Já se ale obávám, že nějaký průnik optimistů a pesimistů se bude dít jen u nás, (ještě v Maďarsku), normální Evropa je jasně optimistická.
Nicnedělání je ale to nejhorší, to znamená, že budeme stále čadit z uhláků...
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

26.10.2021 15:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslím , že v celé Evropě bude zanedlouho průnik optimistů řešen naostřeným pohrabáčem na uhlí. Blackouty se řeší stále častěji , jak stoupá podíl OZE na výrobě energií
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2021 09:28 Reaguje na Petr Pekařík
O backoutech se žvaní na ropácké straně pořád, je to takový yetti.
Všichni o něm mluví a nikdy ho nikdo neviděl.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

26.10.2021 20:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Až letos přijdou faktury za elektřinu a plyn, tak bude ve velké části Evropy po optimismu.

Odklon od fosilních paliv je správnou cestou a že první se má jít od uhlí je samozřejmě jasné ... jen v Polsku se to nesmí říkat:-). A v tom žádný velký ideový spor ani problém není. Problém je jak se to dělá, a EU neustále dokazuje, že to co včera udělala blbě dokáže dneska udělat ještě hůř a o zítřku raději ani nemluvit.

Podělali migraci, podělali covid a i v tomto případě se drží trendu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:38 Reaguje na Svatá Prostoto
Odklon od fosilních paliv je správnou cestou"
To je od ropáka odvážné tvrzení, ovšem nenapíše, jak by se to mělo uděla a jen kdáká nesmysly, jak dycky.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 12:25 Reaguje na Pavel Hanzl
Hanzl, od vás jako místního pitomce to beru jako kompliment:-))).

A protože o víkendu dal TB svůj 600 TD a v noci se Westbrookovi docela dařilo, tak udělám dobrá skutek a odpovím vám.
Uváděl to tu v jednom článku pan Wagner u Belgie ... 50% JE, 25% OZE, 25% plyn. Za mne pro několik budoucích desetiletí optimální. Pro B moc ne, bo se rozhodli, že JE je zlo a pokud vytrvají, tak se z toho po..rou:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 15:38 Reaguje na Svatá Prostoto
A kde si soudruzi vyhoní 50% jádra?
Zatím 10 let vypisují tendr a groše taky nejsou.

"Nové bloky JE se stávají v Čechách legenda na úrovni Blanických rytířů".

Neplatný pokus, zkuste to znovu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 19:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak do té doby to je a bude buď plyn, nebo uhlí. Vyberte si. Panelem na střeše to nezachráníte, s tím se smiřte.

BTW ... a k těm blokům, nevadí vám takhle náhodou, že všichni ti zelení dobroserové, od Duhy přes Arniku a Zelené jsou neustále PROTI JE a hází do toho vidle jak to jen jde? Kdyby se na to zvysoka a prostě si přiznali, že bez JE to min nejbližších 50 let nepůjde, a aspoň neškodili, tak to už taky mohlo bejt lepší.

Min v těch nablblých zemích, kde ty JE odstavují, nebo v nejbližší době budou odstavovat. Protože i dítě si umí spočítat, že když pomineme uhlí, tak jedinou alternativou je plyn, takže po něm poptávka roste a poroste a když poptávka roste tak co? Tak roste i cena. Takže ti blbci zavařili celé Evropě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2021 09:25 Reaguje na Svatá Prostoto
Panelem na střeše Němci už dávno vyrábí asi 40 TWh elektřiny za rok, což je víc než polovina spotřeby celé ČR. To by nám stačilo.

Žádná Arnika atd. do ničeho vidle nehází, nemají vůbec ani poradní hlas, celý problém je v agresivním prosazování Rosatomu hradní expoziturou Kgb a následný odpor odborné i laické veřejnosti.

U nás je asi 80% občanů pro jádro, pouze nepolitikové ve vedení státu to nebyli doteď schopni zorganizovat.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.10.2021 23:38 Reaguje na Pavel Hanzl
A ty FVE bychom zálohovali jak?

Poradní hlas nemá kde kdo, v Praze třeba Automat. A té škody co nadělají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 07:47 Reaguje na Svatá Prostoto
Stejně, jak všichni ostatní.
Odpovědět
LB

Lukas B.

28.10.2021 07:12 Reaguje na Katka Pazderů
optimista jsem byl jako dítě v první třídě, a tak jsem si naplánoval a umanul, že vynaleznu perpetum mobile, kterým osadím naši rodinnou škodovku stopětku a táta nebude muset kupovat benzín a budu mít zmrzlinu, kdykoli si zamanu. pak jsem bohužel nastoupil do druhé (nebo třetí?) třídy a začalo se to nějak kazit, a přírodovědu vystřídal přírodopis a fyzika s chemií, i ty počty nakonec vystřídala matematika, a nějak ten plán nedošel naplnění.

jak slyším v souvislosti s green dealem slovíčka "příležitost" nebo "výzva", naskakuje mi husí kůže, protože tato slovíčka mám spojená s korporátními psychopaty (a jejich newseakem) a se snahou namočit mě do sraček, které mají značný potenciál mě utopit. podobnost čistě náhodná?

k poslednímu odstavci: je to tak a je přece jasné jako facka. když chceme poměřovat jabka a hrušky, musíme je převést na společného jmenovatele (to je také druhá-třetí třída), a jediný společný jmenovatel, kterého máme, jsou peníze, můžeme to popírat, můžeme esotericky žvanit, ale nic lepšího nevymyslíme. eko=eko. co je drahé to je žravé, co je laciné, to je šetrné. okamžitě je tady protiargument, ty externality a potřeba deformovat trh ve prospěch nějakého vyššího dobra. ano, do jisté míry je to pravda, ale mělo by to být výhradně k zamezení "čůrání do bazénu", ne k zákazu koupání.
Odpovědět
SM

Stanislav Mikeska

26.10.2021 07:15
Pane Tůmo, zaráží mne vaše hluboká neznalost a to jste odborník na všechny procesy. Jak složitě a nebezpečně popisujete konverzi na vodík!!! Přece všude stačí připojit černou krabičku a koncentrovat magnetické pole Země ! A všechny problémy s průmyslem a nejen průmyslem jsou okamžitě vyřešeny. A vy jste takový sobec , že si tuto zázračnou krabičku schováváte sobecky jen pro sebe ! .......v hlavě....
Odpovědět
SM

Stanislav Mikeska

26.10.2021 07:50
P.S. před lety se v jedné krásné zemi vyřešil problém s energetikou, CO2 a životním prostředím velmi rychle a radikálně za cenu cca 3000000 mrtvých. Pokud byste tápali, tak to byla Kambodža a Rudí Khmérové a pro info, šéf Rudých Khmérů studoval na Sorboně....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 18:39 Reaguje na Stanislav Mikeska
Komunisti, normálka, nikdy od nich nic kloudného nepošlo....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2021 20:54
Já náš ropákistán nechápu. Jsme průmyslově silně vyspělá země, se silnou technickou inteligencí a vědeckým i vývojovým zázemím a pořád tvrošíjně odmítáme největší příležitost současné doby, OZE i celý Green deal.
PROČ???

Můžeme si přebudovat energetiku na čistou a moderní a EU nám to ještě zaplatí, můžeme vyvíjet a vyvážet nové technologie do celého světa!!

My zatím jen bečíme, platíme emisní povolenky a silně nám ujíždí vlak!!!
PROČ?? Tak blbí přece nejsme, to musí být od někoho záměr.
Odpovědět
ig

26.10.2021 21:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale vždyť můžete. Není zakázáno si postavit elektrárnu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 08:21 Reaguje na
To mají dělat povolanější. Proč to nedělají? Proč se třeba nebudují velké solární parky ve vytěžených lomech na uhlí? Když dáváme ročně asi 40 mld. na rozvoj OZE?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 12:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak s tím Tykač & spol. počítají a ty projekty už mají. V okamžiku, kdy se jim to fakt vyplatí s tím začnou, že by Péťa nechal někde ležet prachy ladem, o to se nebojím.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 18:38 Reaguje na Svatá Prostoto
To už prošvihli, i panely jdou výrazně nahoru....co dělali doteď?
Proč třeba SOLEK staví fve všude po světě, ale ne u nás??
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 19:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Doteď v poho těží uhlí, ládují ho do kotlů aby bylo čím svítit a topit a třesou měšcem:-).

Letošní zima pro ně vypadá kua dobře, a jestli se to fakt podělá, tak nejen ona.

A ne, nemám z toho radost, já bohužel žádný uhelný důl ani elektrárnu nemám:-(, ale tak to prostě je. A EU se zatím ukazuje jako spolek pošahaných aktivistických byrokratů.

Tohle by se za Kohla nestalo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.10.2021 09:16 Reaguje na Svatá Prostoto
EU už za Kohla velmi silně jela do zelena, taky zákaz JE v Německu se realizoval za něho.

My naskočili na moderní trend už v roce 2005, kdy se uzákonila podpora solárů, jenže to soudruti zase zdupali.

Dodnes patříme mezi poslední státy EU ve využívání OZE, proto elektřina u nás zdražuje nerychleji.

Napište, proč u nás nestaví fve ani naše firma SOLEK (zbohatlá z fve tunelu), ani žádná jiná.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

29.10.2021 20:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože jim ornou půdu už nikdo neprodá a na brownfieldech se staví byty a sklady. SOLEK staví tam , kde to sype víc , to je normální.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 07:37 Reaguje na Petr Pekařík
Obrovské plochy totálně zdevastované země jsou ve vytěžených lomech po hnědém uhlí.
A proč se jim to sype víc všude na světě (i v Chile) než u ná, když dáváme asi 40 mld. ročně na OZE??
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

29.10.2021 23:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Jako obvykle buď lžete, nebo nevíte a kecáte. Ten odklon od JE byl poprvé deklarován až za Schrödera, bo Zelení ve vládě. Angela to odložila a natvrdo se to přijalo až po Fukušimě.

Troubo.

Koukněte se na energetický mix Polska a pak bušte zticha šoupejte nohama. Za nějaké OZE by myslím dneska Temelín s Dukovany vyměnili z fleku.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2021 07:43 Reaguje na Svatá Prostoto
Plácáte jak dycky a ještě urážíte. V Německu začali Zelení prosazovat odklon od jádra už po Černobylu, tahanice trvaly desetiletí, odklon byl dohodnut už dávno a po Fukušimě se to rozjelo natvrdo.

My nejsme nejhorší v Evropě v obemu sraček, ale na osobu (nebo jednotku HDP) jsme ještě horší, než Poláci.

Ale casnovat se, jestli jsme nejhorší nebo druzí nejhorší, mi připadá potupné.

Poláci rozjíždí velmi mohutně větrnou energie i soláry, budou (daleko dřív, než my než my) stavět asi 6 nových bloků JE.

To pak budem nejhorší zcela přesvědčivě.
Odpovědět
ig

31.10.2021 15:28 Reaguje na Pavel Hanzl
To pardon, ale nikdo tu nemá takové vědomosti o FVE a alternativních metodách akumulace jako Vy. Proč odmítáte lidstvu pomoci?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.12.2021 18:07 Reaguje na
Každý nemůže být taková truba, jako vy.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

26.10.2021 21:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejvíce tu bečí nějaký Hanzl.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 12:28 Reaguje na Jaroslav Studnička
Hanzl je takový místní Pepek Vyskoč ... ale zase by tu bez něj byla nuda, to si přiznejme:-))).
Odpovědět

Ivan Šimák

31.10.2021 21:01
K tématu FVE na bytový dům. OZE by měly být ekonomicky konkurenceschopné, pokud chcete levnější elektřinu, tak se momentálně vyplatí jít na společný jeden účet pro dům, úspora až 30%. FVE na střeše bohužel moc nevydělá a má vysoké provozní roční náklady dané: pojištění (až 5% nákladů), drahé servisní a kontrolní poplatky (podmínka záruky), a náklady na akumulátor s cca 7÷8 letou životností. Aby se to ale trochu rentovalo, musí se to prodávat obyvatelům domu na kterém je FVE, určitě ne do sítě za výkup, kdy to nezaplatí náklady. V současné době to nedává ekonomicky moc smysl, proto nikde na střechách paneláků apod. FVE nejsou vidět. Proto asi ani výhledově domovní FVE nebudou síťovým zdrojem a s jejich výkonem se nepůjde na maximum plochy střechy, ale na maximum využitelnosti při prodeji v místě za rentabilní ceny, ne za 1,40 Kč/kWh. Mohou ale díky úsporám v systému uvolnit kapacity výroby elektřiny a snížit odběr ve špičce. Jelikož není rozdíl mezi cenou elektřiny v nízkém a ve špičce ve vysokém tarifu, není ani zde systémová cenová výhoda.
Odpovědět
 
reklama
reklama

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.

Spravovat souhlas s nastavením osobních údajů

TOPlist