Rady a návody
V rubrice Zelená domácnost přinášíme informace o tom, jak se může chovat šetrně k životnímu prostředí každý z nás.
Ve světě je nyní využíváno více než 460 různých systémů certifikace nezávadnosti produktů pro životní prostředí. Potřebujeme tedy další ekoznačky? Joseph Poore, výzkumník věnující se na Oxfordské univerzitě problematice zemědělství, si myslí, že ano. Proč? O tom píše Guardian.
Společnost Groupe SEB, která vlastní značky domácích spotřebičů Tefal, Rowenta či Krups, na konci ledna představila svůj program Opravitelný výrobek po dobu 10 let. Společnost Groube SEB tvrdí, že celých 95 % její produkce je po dobu deseti let opravitelná. Chce tím přispět k omezování vzniku zbytečného elektroodpadu. Podle Jana Charváta z Opravárny to nejsou jen planá slova. K opravitelnosti svých výrobků se hlásí i značky Gorenje, Mora, BOSCH, SIEMENS, GAGGENAU i Constructa.
Aplikace pro mobilní telefony spotřebitelům usnadňuje nákup potravin, které neobsahuje palmový olej. Jeho zvýšená spotřeba stojí podle ochránců přírody za drancováním tropických pralesů. O vzniku aplikace informuje Koalice proti palmovému oleji.
Energetické štítky jsou jednoduchým nástrojem pro zvýšení účinnosti spotřebičů a zároveň pro zvýšení celkové energetické efektivity. Starší štítky jsou na trhu již od 90. let 20. století, současné energetické štítky známe od roku 2010 a po roce 2020 nás ve štítkování čeká další změna.
Domácí chladničky a mrazničky jsou označovány energetickými štítky podle své účinnosti již mnoho let. Možná proto překvapí, že u profesionálních chladicích boxů tato povinnost platí teprve velmi krátce - od léta 2016. Potenciál úspor je přitom značný.
Alespoň jeden den se zcela vyhnout palmovému oleji a během těch dalších se snažit jeho používání co nejvíce omezit. K tomu vyzývají organizátoři Dne bez palmového oleje. A zároveň upozorňují: Přestože výrobců, kteří se rozhodli tento tuk nepoužívat, přibývá, může být snaha o jeho 100% vyloučení ze svého života těžší, než se zdá. Narazit na palmový olej, jehož produkce je spojena s drancováním tropických pralesů, totiž můžeme podle Koalice proti palmovému oleji na každém kroku – v obchodě, restauraci i dopravě.
K přírodě šetrnější výrobky si našly své místo už v nejedné kuchyni či koupelně. Nyní přichází čas zamyslet se i nad svým šatníkem. Textilní průmysl za sebou zanechává nemalou ekologickou stopu, katastrofické jsou i pracovní podmínky švadlen a pěstitelů bavlny. Někteří výrobci a prodejci oblečení se proto rozhodli jít jinou cestou. A přibývá jich. Jak dokazuje web Greenglasses.cz i v Praze nebo v e-shopech se můžete obléknout udržitelněji v podstatě od hlavy až k patě.
Tvrdit o většině ekologických produktů že jsou skutečně ekologicky příznivé, je mnohdy zkreslující až nepravdivé. Nestačí jen LED žárovku nebo úsporný spotřebič zabalit do obalu z recyklovaných materiálů. Je potřeba se podívat, jak dané výrobky ovlivňují naše spotřebitelské chování a jak ovlivňují trh jako takový. Na zoubek "zeleným" výrobkům se podívali Trevor Zink a Roland Geyer na stránkách univerzitního magazínu Stanford Social Innovation Review.
Ekoporadenských příruček, brožur a webů jsou hromady. Nedávno k nim přibyla webová aplikace Ekodomácnost, kde si na sebe může člověk uplést bič v podobě ekoslibů, a komunitní portál poraďme.se, kde se člověk může zapojit buď jako odpověď hledající, nebo odpověď nabízející uživatel.
Energetický štítek je pro spotřebitele jednoduchá a rychlá informace o energetické spotřebě konkrétního spotřebiče. Tedy byl. Do doby, než se zadrhla aktualizace kritérií a místo přeškálování stupnice A-G se objevilo nové A+. A pak A++ a pak A+++. A ze srozumitelné ekoznačky se stala ekoznačka matoucí. Evropská komise před časem odstartovala generální opravu. A schvalovací proces minulý týden prošel důležitým hlasováním v Evropském parlamentu.
|
|