Rady a návody
V rubrice Zelená domácnost přinášíme informace o tom, jak se může chovat šetrně k životnímu prostředí každý z nás.
Na jedné straně nezpochybnitelná snaha o nápravu sociálních rozdílů mezi chudým globálním jihem a stabilnějším severem, podpora myšlenek udržitelnosti, potravní i ekonomické bezpečnosti v zemích třetího světa a také propagace nelhostejného vztahu k životnímu prostředí. Na straně druhé pak nejasnosti, komu vlastně taková snaha nakonec pomáhá, protože sami producenti z něj, zdá se, zrovna příliš netěží. A čím déle se debata o prospěšnosti tohoto sociálně-tržního hnutí vede, tím hůře z ní celý koncept férovosti vychází.
Květiny jsou užitečná věc. Mohou usmiřovat, potěšit nebo nás mohou doprovázet v dobách nejsmutnějších. Květiny jsou také úplně obyčejně krásné. Zdálo by se, že s nimi není žádný problém – do okamžiku, než se spotřebitel začne zajímat o environmentální a sociální dopady jejich pěstování. A pak mu nezbývá, než si sám natrhat luční kvítí, objednat si kytici z některé české květinové farmy anebo se bez květin obejít. Od teď si ale pro šetrně vypěstované květy můžete skočit i do supermarketu.
Bude to teď trochu připomínat placenou reklamu, ale na rovinu přiznávám, že o výrobci outdoorového oblečení značky Patagonia jsem donedávna neměl sebemenší tušení. A byť mám v šatníku i pár kousků do přírody, konkrétně od této značky tam vážně nemám ani ponožku. Tahle původem kalifornská firma mě teď zaujala z dočista jiného důvodu. Rozjíždí totiž kampaň zacílenou primárně na své klienty, ale prospěch z ní mohou mít i miliony dalších lidí. Kteří doma nějaký ten outdoorový kousek šatstva mají a zrovna se jim třeba pokazil. A Patagonia jim teď na svém webu radí, jak si jej mohou, hezky sami, opravit.
„Ten palmáč je snad ve všem! Nemám čas, abych kontroloval všechno, co potřebuji koupit!“ slýcháme často stížnosti lidí. A jde o pochopitelnou reakci. Také jste zaznamenali, že palmový olej se nachází v tak velkém množství výrobků? Pak právě pro vás je toto užitečné a stručné sedmero, sepsané v rámci oslav Mezinárodního dne bez palmového oleje, který připadá na 1. února.
Všichni víme, že letecká doprava významně přispívá ke klimatické změně. Jistě, leckam se dá dostat vlakem, ale ne každý chce strávit na kolejích celý den, když letadlem je na místě za tři hodiny. Ale možná ve vás při nákupu letenek hlodá malá výčitka. Tak tady je pár tipů, jak se s ní vyrovnat. A pokud víte na tuty, že poletíte, skočte rovnou do druhé poloviny článku k mezititulku o odpustcích. Začneme totiž radami, které možná nechcete slyšet.
Energetické štítky na spotřebičích informují, jak velké úspory se dočkáte, pokud jimi vybavíte svou domácnost. Jenže tak snadné to s nimi není. Úspora se nemusí projevit, pokud se vaše chování vymyká průměru. A pak je někdy ekologičtější i ekonomičtější zůstat u starších a ne tolik efektivních modelů, píše o americké zkušenosti server Conversation.
V Česku zabírá zemědělská půda přes 4 miliony hektarů, tedy více než polovinu celkové rozlohy našeho státu. Kvůli výstavbě mizí každý den 7,5 hektaru zemědělské půdy. Je proto mimořádně důležité se o zbývající ornou půdu starat a zemědělské postupy přizpůsobit i aktuálním klimatickým změnám. Své o tom ví Místní akční skupina Oslavka, která podporuje spolek Veselé biofarmy Velké Hostěrádky. Ta dodržuje při své práci principy ekologického zemědělství a jeho přínosy ukazuje koncovým spotřebitelům.
Ve světě je nyní využíváno více než 460 různých systémů certifikace nezávadnosti produktů pro životní prostředí. Potřebujeme tedy další ekoznačky? Joseph Poore, výzkumník věnující se na Oxfordské univerzitě problematice zemědělství, si myslí, že ano. Proč? O tom píše Guardian.
Společnost Groupe SEB, která vlastní značky domácích spotřebičů Tefal, Rowenta či Krups, na konci ledna představila svůj program Opravitelný výrobek po dobu 10 let. Společnost Groube SEB tvrdí, že celých 95 % její produkce je po dobu deseti let opravitelná. Chce tím přispět k omezování vzniku zbytečného elektroodpadu. Podle Jana Charváta z Opravárny to nejsou jen planá slova. K opravitelnosti svých výrobků se hlásí i značky Gorenje, Mora, BOSCH, SIEMENS, GAGGENAU i Constructa.
Aplikace pro mobilní telefony spotřebitelům usnadňuje nákup potravin, které neobsahuje palmový olej. Jeho zvýšená spotřeba stojí podle ochránců přírody za drancováním tropických pralesů. O vzniku aplikace informuje Koalice proti palmovému oleji.
|
|