Zprávy / Doprava
 Auta na elektrický pohon zřejmě čeká skvělá budoucnost. Alespoň podle většiny automobilek, které se snaží vyvinout vlastní sériově vyráběné modely. Budou příští roky ve znamení prudkého nástupu těchto vozů na české silnice, nebo se tyto modely stanou raritou pro pár vyvolených? Ekolist.cz oslovil odborníky s žádostí o odhad, kolik v ČR bude za pět let jezdit elektromobilů a kolik zde vznikne nabíjecích stanic. 
 Evropská komise včera představila novou strategii pro konkurenceschopnou, udržitelnou a bezpečnou energetiku nazvanou "Energie 2020". Tento dokument navazuje na první akční plán EU v oblasti energetiky z března 2003 a vymezuje cíle energetiky na příštích deset let. Je v ní kladen důraz na úspory energie a vytvoření celoevropského energetického trhu. 
 Lidstvo již odedávna pozorovalo noční oblohu a možná právě na základě pozorování hvězdného nebe se zrodila věda, píše na El País astrofyzik Josep M. Trigo Rodríguez z Institutu vesmírných věd. V současné době ale obyvatelé velkoměst mnoho příležitostí zamýšlet se pod hvězdnou oblohu nemají. Důvodem je světelné znečištění. 
 Jeden pohled na stromy podél silnic je, že ohrožují bezpečnost řidičů na silnicích. Druhý pohled je, že utvářejí typický ráz české krajiny. Právě snaha o zachování alejí u silnic vedla sdružení Arnika k vytvoření koncepce ochrany silničních stromořadí pro správce silnic a vedení krajů. Materiál obsahuje praktické rady k řešení nejčastějších problémů spojených s ochranou alejí, bezpečností provozu a rekonstrukcemi silnic. Podle dopravního odborníka ale bude strom bezprostředně u silnice stále bezpečnostním rizikem. 
 Ve Švédsku vyvinuli pro cyklisty bezpečnou airbagovu helmu. Ta v případě nehody „vystřelí“ z límce, rozvine se po celé hlavě a ochrání ji. Zároveň má prý být stylovým doplňkem pro cyklisty, kteří chtějí dobře vypadat, píše server Road CC. 
Ruští ekologičtí aktivisté vyzvali generální ředitelství státní spolkové instituce Státní oddělení vyšetřování Ruska (FGU), aby vydalo negativní rozhodnutí o stavbě centrálního silničního okruhu (CKAD) v moskevské oblasti. Kvůli jeho stavbě by mělo padnout 140 000 hektarů lesa, píše deník Kommersant. 
 K výraznějšímu zlepšování kvality životního prostředí v České republice nedochází, přestože kvůli ekonomické krizi poklesly tlaky z průmyslu, energetiky i dopravy. Naopak roste zátěž z dopravy a domácností. Kvůli krizi lidé pálí levnější paliva, ke znečišťování ovzduší přispívá i osobní doprava, říká Zpráva o stavu životního prostředí v ČR 2009. 
2.11.2010 07:00 | PRAHA
(Ecomonitor)
 Dopravní aktivista a také poradce ministra dopravy Miroslav Patrik byl minulý týden hostem v pořadu České televize Před půlnocí. Hovořil o svém dvojím angažmá, o tom, jak sám jezdí do práce a že si ministrem dopravy padli do oka. „Jako aktivista jsem ale dostatečně obrněn proti úřednickému pohledu,“ řekl Miroslav Patrik. 
 Británie má nesprávně vypočtené emise námořní dopravy. Chybná kalkulace byla postavena na informacích o pohonných hmotách prodávaných v britských přístavech, varuje zpráva, kterou zveřejnilo centrum Tyndall pro klimatické změny. Chyba se týká flotily 30 000 komerčních lodí. 
 Ředitelství vodních cest (ŘVC) plánuje postavit na Labi plavební stupeň u Děčína. Podle biologů by měla tato stavba negativní vliv na Evropsky významnou lokalitu Labské údolí a to i v nové variantě obsahující takzvaná revitalizační opatření, informovalo občanské sdružení Arnika. „Jez je možné nazvat ekologickým i ekonomickým nesmyslem,“ řekla Jana Vitnerová, vedoucí programu Ochrana přírody ze sdružení Arnika. 
 Společnost z Virginie vyhrála hlavní cenu za svůj vůz postavený z lehkých materiálů, který má vynikající aerodynamiku a nízkou spotřebu paliva. Polovinu z hlavní ceny v soutěži „Progressive Insurance Automotive X Prize“ získali tvůrci futuristicky vypadajícího „mušího“ vozu Edison2. Nejlépe totiž splnili úkol navrhnout auto, které na jeden galon ujede 100 mil (tj. spotřeba 2,35 litru na 100 km). 
 Strana zelených tvrdí, že ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS) chce využít peníze určené v Operačním programu Životní prostředí na ochranu přírody a krajiny, včetně peněz na protipovodňová opatření, na výstavbu dálnic. „Liška lže,“ kontruje Pavel Drobil. 
 České dráhy budou v posledním čtvrtletí letošního roku odebírat elektřinu od společnosti E.ON Energie, která vyhrála veřejnou soutěž na dodávku silové elektřiny a střídá ČEZ. Dráhy nyní hledají dodavatele pro rok 2011. 
 V rámci letošního ročníku konference Fórum 2000, která měla motto „Svět, ve kterém chceme žít“, se uskutečnila v polovině října panelová diskuze o suburbanizaci a vzniku tzv. sídelní kaše. Nekontrolované rozšiřování velkých i menších sídel průmyslovou, obchodní i obytnou zástavbou totiž významně mění naši krajinu už od devadesátých let. 
 Staré lodní deníky britského námořnictva mohou pomoci lépe zmapovat, jak se za poslední století změnilo klima. Protože jsou ručně psané záznamy nečitelné pro počítače, žádají vědci o pomoc veřejnost. Dobrovolníci mohou věnovat svůj čas přepisování záznamů z více než 280 lodí, zejména z období první světové války, píše internetové zpravodajství BBC. 
 Film Carla-A. Fechnera Čtvrtá generace – energetická soběstačnost ukazuje, jak by mohla vypadat výroba energie již za několik desítek let: jen obnovitelné zdroje a energetická nezávislost. Podle Fechnera bude prim hrát solární energie, vyspělý svět omezí své emise skleníkových plynů a v rozvojových zemích se díky dostupné energii zlepší životní úroveň. 
 Trochu nejasný pojem Smart Grids, česky často uváděný jako „chytrá síť“, začíná v severočeském Vrchlabí poprvé v ČR dostávat jasnější obrysy. Společnost ČEZ se tady za spolupráce místní samosprávy rozhodla vybudovat tzv. Smart Region – tedy oblast, v níž by se mělo daleko účinněji než dosud nakládat s distribucí i spotřebou elektřiny. Celý projekt byl minulý čtvrtek poprvé představen vrchlabské veřejnosti. 
 Po celém světě hrozí vyhynutí více než pětině rostlinných druhů, informuje studie britských vědců z Královských botanických zahrad ( Royal Botanic Gardens) v londýnském Kew. Výzkum, který označil za ohrožené více než 380 000 druhů rostlin, probíhal po dobu pěti let.

 V České republice se vyskytuje na 90 invazních rostlin, tzv. neofytů. Profesionální ochránci přírody je na mnoha místech s obtížemi a nákladně likvidují. A varují, že invazní rostliny mohou být vážný problém. Někteří biologové naopak upozorňují, že bychom se s neofyty měli naučit žít. Jak se u nás proti těmto rostlinám postupuje? A má to vůbec smysl? 
 Jakým směrem by se mohla v Praze ubírat (nejen) cyklistická doprava? Zástupci ČSSD, SNK-ED/SZ, VV a TOP 09 naznačili své vize a plány před volbami do zastupitelstva pražského magistrátu. Předvolební debatu uspořádalo ve čtvrtek 30. září sdružení Auto*Mat.

 Žaloba města Ostravy na stát kvůli kvalitě ovzduší se letos zřejmě před soud nedostane. Na tiskové konferenci to včera prohlásil právník Tomáš Sokol, který Ostravu ve sporu s vládou a ministerstvy životního prostředí a dopravy zastupuje. Jeho advokátní kancelář vystřídala původní kancelář Pyšný, Weber & Partneři, ve které dříve působil současný ministr životního prostředí Pavel Drobil. 
 Zajímá vás role dopravy v období vrcholící průmyslové revoluce? Zavádění veřejné dopravy v Praze? A vůbec význam dopravy pro rozvoj měst? Tak právě vám je určená výstava fakulty dopravní ČVUT „Jak se tvoří město“, kterou si je možné prohlédnout až do konce roku v prostorách Národní technické knihovny v Praze. 
 Stále více velkých evropských měst řeší dopravu v centru pomocí systému příměstských železnic vedoucích skrz celé město. Díky podzemním úsekům jsou cesty po centru pro obyvatele města komfortnější a rychlejší. Centrum pro efektivní dopravu včera představilo studii tohoto typu dopravy pro hlavní město, nazvaný Nové spojení 2. Při této příležitosti byla také pokřtěna publikace „Příměstské železnice – páteř veřejné dopravy v aglomeracích“.

1.10.2010 10:25 | HARRACHOV (Krkonoše)
( Ekolist.cz)
 První říjnový den vstupuje v platnost nový návštěvní řád Krkonošského národního parku (KRNAP). Největší novinkou je oficiální zrušení zákazu volného pohybu v druhé zóně parku, která se rozkládá na necelých 10 procentech jeho území. Park však zároveň připravuje změnu zonace, při níž nejpřísněji chráněnou první zónu, do níž je vstup mimo cesty zakázán, podstatně rozšíří – ve většině právě o oblast současné druhé zóny. 
 V sobotu ráno dorazil Vít Bárta před budovu ministerstva dopravy na kole. Setkal se zde s aktivisty ze sdružení Auto-Mat a se svým novým poradcem Miroslavem Patrikem. Společně se pak na kolech vydali na náměstí Míru. Cestou Tomáš Cach z Auto-Matu (opraveno 4.10.) Vítu Bártovi ukazoval, jaká jsou úskalí nejen cyklistické dopravy ve městě. Bárta posléze prohlásil, že chce „otupovat hranu mezi milovníky aut a milovníky kol“.

 „Musíme vyvést dopravu z centra Prahy, proto je nyní pražský okruh priorita,“ prohlásil v sobotu 25. září ministr dopravy Vít Bárta. Podle něho je potřeba při následném omezování magistrály myslet i na řešení pro cyklisty. Podle Aleksandry Udženija z Městské části Praha 2 je ovzduší v Legerově ulici horší než v Ostravě. „Je důležité odtud dopravu odvést na okruh,“ řekla Udženija.

 V sobotu 25. září měli Pražané možnost zažít část svého města jinak, než jsou zvyklí. V okolí náměstí Míru bylo několik ulic uzavřeno pro automobilovou dopravu. Občanské sdružení Auto*Mat zde s podporou Městské části Prahy 2 zorganizovalo akci nazvanou Zažít město jinak. 
27.9.2010 06:20 | ČESKÉ BUDĚJOVICE/KEFLAVIK
( Ecomonitor)
 Podle tvrzení seismologů a geologů se můžeme brzy dočkat další sopečné erupce. Oproti dubnovému výbuchu sopky Eyjafjallajökull má případný výbuch sopky Katla způsobit menší dopravní chaos v letovém provozu, píše server redOrbit. 
 Všechna velká města Evropy trápí stejný problém. Nárůst počtu osobních vozidel v jejich ulicích. Roste také počet kilometrů, kteří řidiči se svými vozy najezdí. Zatímco v počtu automobilů na obyvatele město Praha svým evropským protějšků úspěšně konkuruje, naopak zcela propadá v počtu lidí, kteří chodí do práce pěšky nebo jezdí na kole. 
 Dnes byl v Praze vyhlášen vítěz soutěže o nejzajímavější prototyp dvoustopého elektromobilu nazvané electricmotion. Z deseti přihlášených elektromobilů vybrala porota vítěze hned dva. Jejich konstruktéři přebrali šek na 1 milion korun. Divácky nejatraktivnějším elektromobilem byl zřejmě sportovní retro vůz Electric Hot Rod 10. S šéfem konstrukčního týmu Josefem Formánkem přinášíme krátký rozhovor.

|
|