Názory a komentářePokud chcete v této rubrice zveřejnit svůj názor, pošlete nám ho na ekolist@ekolist.cz nebo využijte formulář Přidat názor. Vyhrazujeme si právo nezveřejnit názory vulgární, obsahující nepodložené urážky nebo nesrozumitelně formulované. Pokud výslovně neuvedete opak, předpokládáme, že souhlasíte se zveřejněním vašeho názoru v Ekolistu.cz. Všechny zde prezentované příspěvky vyjadřují názory jejich autorů, nikoli redakce Ekolistu.cz.
Jakub Haas: Ekologické škody jsou dluhem, který musíme splatit2.12.2011
Výběrové řízení na komplexní ekologickou zakázku, která se v médiích běžně označuje jako „ekotendr“, se chýlí ke konci. Známe již cenové nabídky uchazečů, ministr financí Miroslav Kalousek však vládě nedoporučí přijetí ani té nejnižší. Konečné rozhodnutí je na vládě, ta má možnost celý tendr zrušit. Ekologické škody ale stát zlikvidovat musí.
![]() Komise pro životní prostředí Akademie věd ČR: Stanovisko k vlivu znečištěného ovzduší na zdravotní stav populace Moravskoslezského kraje1.12.2011
Populace Moravskoslezského kraje (MSK) představuje cca jeden milion obyvatel, proto lze hovořit o celospolečenském problému. Zátěž znečištěným ovzduším je ve srovnání s jinými částmi ČR (po odečtení zatížení z dopravy a lokálních topenišť) více působena emisemi z těžkého průmyslu a je patrně nejhorší v EU. Výsledky hodnocení vlivu znečištění ovzduší na lidské zdraví prokázaly, že největší riziko představují jemné prachové částice (PM2.5) a na ně vázané polycyklické aromatické uhlovodíky, včetně karcinogenního benzo[a]pyrenu. Důsledkem je zvýšená nemocnost dýchacích cest dětí, zvýšený výskyt kardiovaskulárních onemocnění i zvýšení úmrtnosti. Vzhledem k dlouhodobé zátěži populace je nutné předpokládat též mezigenerační přenos poškození genetického materiálu a tím i další ovlivnění vývoje dětí v příštích generacích. Výsledky studia astmatu bronchiale u dětí v Ostravě-Bartovicích proti kontrolní populaci v Prachaticích prokazují rozdílnou etiologii této nemoci u dětí z Ostravy (rozdílná deregulace genů) a lze předpokládat i nepříznivé ovlivnění vývoje reprodukce.
![]() Ivo Hlaváč: Při likvidaci starých zátěží je potřeba se vyhnout dalšímu nezdaru typu ekotendr30.11.2011
Vladimír Wagner: Je energetika prosazovaná „ekologickými“ aktivisty ekologická?29.11.2011
V současné době došlo ke dvěma událostem, které velmi silně nutí k zamyšlení nad tím, jak vybudovat opravdu ekologickou energetiku. Jednou z nich je dlouhodobá inverze, která zasáhla velkou část Evropy a druhou pak je poslední zpráva Evropské agentury pro životní prostředí EEA (European Enviroment Agency).
![]() Jarmila Šťastná: Sanaci starých ekologických zátěží nechme volné soutěži a výběrovým řízením28.11.2011
Jiří Svoboda a Jindřiška Svobodová: Změna klimatu, energetika a ekonomika25.11.2011
Při posuzování změny klimatu a jejich důsledků se vychází z nesporného faktu, že spalováním fosilního uhlíku zvyšujeme množství CO2 v atmosféře a snižujeme tím schopnost Země vyzařovat teplo do vesmíru, což vede k navyšování průměrné teploty zemského povrchu. V textu se nebudeme věnovat možným dopadům navyšování koncentrace CO2 v atmosféře a změny klimatu. Budeme pouze vycházet z předpokladu, že je třeba maximálně využít možností, jak snižovat spotřebu fosilních paliv prakticky beznákladovými způsoby a zanechat tak co nejvíce fosilních paliv v Zemi a lepší životní prostředí včetně co nejméně změněného klimatu pro příští generace. A že je tento potenciál u nás obrovský, svědčí např. studie
http://www.mckinsey.com/locations/prague/work/probono/Report_czech_version.pdf, kde se dokumentuje, že naše emise CO2 lze zredukovat téměř na polovinu, aniž by nás to cokoliv stálo – viz obrázek z této studie.
![]() Jan Zeman: Reakce na příspěvek pana Kočího o dopravě a ekologii23.11.2011
Mám za to, že citovaný příspěvek (Vladimír Kočí: Který dopravní prostředek je ekologičtější pro osobní dopravu? Vlak rozhodně ne - pozn. red.) je v mnoha směrech nesolidní.
![]() Adin Vyhlídka: Úpravy břehů řeky Bečvy23.11.2011
V tomto období, zřejmě spojeno s obdržením dotací na činnost Povodí Moravy, probíhají úpravy levého břehu řeky Bečvy v oblasti místní části Přerova, pod Kozlovicemi. Prakticky každý den můžeme sledovat a zvažovat (s rostoucími rozpaky), jakému účelu má sloužit jakési „zkulturnění“ břehu Bečvy do podoby vodního kanálu. Samozřejmě jsou lidé, kterým kanálový styl břehu řeky připadá pohledný a oku lahodící i když bez života. Skutečnost je ovšem taková, že díky tomuto „zkulturnění“ zůstane břeh ochuzen na dlouhou dobu o přirozené útočiště pro mnohé i chráněné živočichy (ledňáček říční) ale i chráněné rostliny, například vstavače, které zde každý rok na jaře rozkvétaly. Byl zlikvidován břehový porost a vytrhán i s kořenovým systémem zpevňujícím břehy.
![]() Vladimír Kočí: Který dopravní prostředek je ekologičtější pro osobní dopravu? Vlak rozhodně ne21.11.2011
Karel Dolejší: O nekonečnosti industriální kreativity aneb Černá, jakou jste si vždycky přáli16.11.2011
"Každý zákazník si může vybrat jakoukoliv barvu auta, jestliže to bude černá. " Henry Ford
Takřka neuvěřitelné se stalo skutečností: Klimaskeptici na základě vlastního výzkumu uznali existenci globálních změn klimatu. Je ovšem pravda, že se jednalo o seriózní vědce mezi klimaskeptiky, nikoliv o exponenty křižáckého tažení proti klimatologům a průmyslem placené lobbisty. Současně se objevila i prognóza, že do pěti let ztratíme možnost tyto změny zafixovat v rámci přijatelných parametrů, tj. stanou se nezastavitelnými a nevratnými. K tomu může dojít celkem snadno, protože navzdory řečem o snižování emisí skleníkových plynů závislost průmyslové civilizace na nejšpinavějším z fosilních zdrojů, uhlí, stále narůstá. A to bude zřejmě pokračovat tím spíše, že Mezinárodní agentura pro energii při zachování současných trendů prognózuje cenu ropy do roku 2015 na úrovni 150 dolarů za barel a v roce 2035 už na úrovni 212 dolarů za barel (letošní průměrná cena činí 102 dolarů za barel; v lednu 2003 se pohybovala kolem 30 dolarů). Současně s tím globální spotřeba energie nehledě na krizi neustále roste. Naše civilizace zkrátka zabředá stále hlouběji do problémů, které neumí řešit a neřeší. ![]() |
komentáře nejnovější nejčtenějšíreklama |