Zprávy / Doprava / Evropa
 Znečištěné městské ovzduší poškozuje zdraví obyvatel ve všech zemích světa. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) pouhá dvě procenta městských obyvatel žijí v prostředí s přijatelným množstvím malých prachových částic. Mezi opatřeními, která dokážou znečištění snížit, je nejen přemísťování špinavých provozů, omezování automobilové dopravy nebo efektivnější veřejné cestování, ale i podpora cyklistiky. Uvedli to účastníci na konferenci Green Week, která se minulý týden konala v Bruselu. 
 Vrak mercedesu měl na ukazateli ujetých kilometrů číslo 159 768 kilometrů. Chlapíci z lisabonského cykloshopu Rcicla Bicletas si řekli, že by mohl ujet ještě jednou tolik. Ale jako kolo. Kolo s karmou auta.

 Evropa zkouší nový dopravní experiment: cyklodálnice. Na rozdíl od klasické cyklostezky jsou vedeny co nejvíce přímo, jsou osvětlené a jsou dostatečně široké, takže na nich lze jezdit vysokou průměrnou rychlostí. A města se o ně starají jako o klasické silnice pro auta: v zimě z nich odklízí sníh. Snahou je co nejvíce zpříjemnit a zrychlit dopravu na kole. 
 Až dosud byly arktické vody přístupné jen speciálně upraveným ledoborcům. V polovině století by ale Arktidou mohly proplouvat i obyčejné lodě. Z ekonomického hlediska je to vzrušující příležitost. Z pohledu bezpečnosti a ochrany životního prostředí Arktidy to budí obavy. Každoroční tání ledu však podle vědců nasvědčuje tomu, že ledová pokrývka severu bude tak tenká, že dnes běžný ledoborec si bude moci pohodlně zkrátit cestu přímo přes Severní pól. 
 Různá doporučení spotřebitelům, aby omezili svou uhlíkovou stopu, jsou podle ekonomů z University of East Anglia neúčinná. Důvodem je evropský systém obchodování s emisními povolenkami, který pokrývá emise CO2 z daných odvětví. Platí to například i pro doporučení, aby lidé méně létali letadlem. Jedno z mála doporučení, kterým mohou lidé snížit uhlíkovou stopu, je menší spotřeba masa. Emise ze zemědělství totiž nejsou součástí obchodování s emisními povolenkami. 
 Trvale uzavřít část silnic na nábřeží a místo využít pro pěší a cyklisty se rozhodla radnice v Paříži. Díky změnám vzniká na obou březích Seiny korzo, které postupně zaplní kavárny, restaurace a místa pro sport. Díky investicím ve výši zhruba 35 milionů euro se Pařížané i návštěvníci francouzské metropole dočkají i plovoucích zahrad. 
 Evropští výrobci automobilů snižují emise svých vozů velmi rychle. V loňském roce se jim to u nových modelů dařilo v průměru o 3,3 %. Podle všeho tak automobilky v roce 2015 splní cíl, který jim nařídila Evropská komise – 130 gramů CO2 na kilometr. Otázka ale je, zda menší emise nevykazují auta jen na papíře. 
 Doprava se v Evropě značně podílí na zdraví škodlivém znečištění ovzduší. Toxické zplodiny z dopravy mohou mít vliv na kardiovaskulární systém, plíce, játra, slezinu a krev. Přílišný hluk z dopravy pak může způsobovat jak tělesné, tak psychické potíže. Vyplývá to z výroční zprávy Evropské agentury pro životní prostředí (EEA) o dopravě, která byla zveřejněna minulý týden. 
 Malá britská firma vyrábí paliva doslova ze vzduchu. Revoluční technologie by prý mohla řešit současnou krizi v nedostatku energetických surovin. Pomoci může také ve snaze zmírnit změny klimatu, protože odstraňuje oxid uhličitý z ovzduší, píše deník Independent. 
 Route C99 je dvacetikilometrová vysokorychlostní komunikace určená pro dojíždění do hlavního města Kodaně z předměstí. Kvalitní silnice je samozřejmě osazena i pumpami, ty však nabízejí jen vzduch. Však je dálnice určena jen pro bicykly. 
 Zatímco míra znečištění ovzduší oxidem dusičitým se na Středním východě a některých částech Asie zhoršuje, nad Evropou a USA se během posledních deseti let situace lepší. O výsledcích satelitních měření informuje Evropská kosmická agentura. 
 Evropské unii hrozí obchodní válka s Indií. Tu popudilo rozhodnutí EU uvalit uhlíkovou daň na leteckou dopravu směřující přes nebo do Evropy. To se dotkne i indických aerolinek. Indický kabinet proto zvažuje řadu protiopatření proti EU, včetně omezení letů a rozvázání současných oboustranných dohod. Informuje o tom server Times of India. 
 Přejít z jedné strany ulice na druhou není pro většinu lidí nic těžkého. Pro staré lidi ale může být překonání přechodu pro chodce tak stresující věc, že raději omezí své vycházky. Přitom schopnost dojít si sám obstarat všednodenní záležitosti je důležitá pro udržení jejich fyzické i psychické kondice. Aktuální britský výzkum ukázal, že lidé nad 65 let nejsou schopni jít dostatečně rychle, aby stihli přejít přechod dříve, než jim naskočí červená a začnou se rozjíždět auta. 
 Architekt Jan Gehl zasvětil celý svůj profesní život tomu, aby v architektuře více zviditelnil lidi a jejich skutečné potřeby. Ze své dánské zkušenosti radí podporovat chůzi a cyklistiku na úkor dopravy automobilem. Podle něj se to vyplatí i po finanční stránce. Jan Gehl navštívil Prahu v rámci festivalu reSite, aby zde pokřtil český překlad své poslední knihy Města pro lidi. 
 Bude Evropa v budoucnu sázet na biopaliva jako součást své klimatické politiky, nebo „pěstování benzínu na polích“ přináší více problémů, než má řešit? Evropská komise není v názoru na zelená paliva jednotná, rozděluje ji otázka, zda do klimatické stopy paliva započítávat i emise spojené s vyžitím půdy. 
 Evropské firmy by v budoucnosti měly sázet především na byznys, který bude v souladu s ochranou životního prostředí. Právě v něm je podle Evropské komise největší budoucnost, jen v příštích dvou letech by prý mohl přinést více než dva miliony nových pracovních míst. 
 Biopaliva mají nahradit ropu, protože jejich dopad na klima je mírnější než u fosilních paliv. Podle dokumentů, které unikly Evropské komisi, ale vychází nafta vyrobená ze surovin jako palmový olej, sojové boby nebo řepka olejka hůře, než výroba paliva ze surové ropy.

 Řidiče ve Frankfurtu nad Mohanem čeká od letoška novinka: do města mohou vjet pouze v případě, že jej jejich automobil vybaven speciální zelenou nálepkou. Ta osvědčuje, že vůz splňuje přísné nároky na emise škodlivin a prachu. Stejná novinka potkala i řidiče v Krefeldu, Osnabrücku a Stuttgartu. Německá města se tak brání proti znečištěnému ovzduší a hlavně proti prachu.

 Ve Španělsku již začala fungovat první dobíjecí stanice pro elektromobily, která se nevyčerpá ani nezpůsobuje znečištění, informuje server Abc.es. Stanice mění sluneční světlo na elektřinu díky pergolám se solárními panely, k nimž lze elektrovozy připojit. 
 Podpořit nové nápady, které berou ohledy na životní prostředí a zároveň by mohly zvýšit konkurenceschopnost evropského průmyslu, se minulý týden rozhodla Evropská komise. Rozjela tzv. Akční plán pro ekologické inovace, jenž má usnadnit podnikatelům s novými technologiemi nebo užitečnými nápady prosadit se na trhu. 
 Od nového roku bude ve Vídni cestování veřejnou dopravou levnější. Město chce přilákat pravidelné cestující a proto snižuje cenu roční tramvajenky. Zlevnění by si zasloužili i cestující v českém hlavním městě, tvrdí pražští zelení. A hned navrhují, kde vzít peníze na pokrytí výpadku za jízdné – zdraží se parkování. 
 Nedělejte z České republiky osamělý skanzen uhlí a jádra, vzkázali na prosincovém sjezdu členové Strany zelených současné vládě. Podle delegátů pardubického setkání hrozí zemi, že skončí zcela bez vlivu na okraji Evropské unie, nebo že se česká energetika stane osamělým ostrovem uhlí a jádra. Zelení se přihlásili k silnější integraci Evropské unie a Novému údělu evropských zelených. 
 Plán Evropské unie na snížení emisí skleníkových plynů z dopravy o 60 procent se do roku 2050 podaří splnit jen těžko. Leda by Evropa víc vsadila na kola. Alespoň to tvrdí Evropská cyklistická federace. Pokud by totiž Evropané jezdili na kole stejně často jako Dáni, rázem by bylo splněno 26 % evropského závazku, tvrdí studie cyklistické federace. 
 Každý den se v Evropě vydávají na cestu miliony hospodářských zvířat. Řadu z nich čeká pobyt v kamionech, který bude trvat desítky hodin ve stísněných podmínkách. Proti převážení zvířat na velkou vzdálenost se staví evropská kampaň, která chce omezit cesty s živými zvířaty na maximálně osm hodin. 
 Vypadá to, že rok 2011 byl pro anglické netopýry dobrým rokem. Podle údajů z každoročního monitoringu, prováděného britskou Správou vodních toků (British Waterways), se jejich počet oproti loňsku navýšil o 9 %. Blížící se chladná zima může hibernujícím netopýrům jedině prospět, píše Guardian. 
 Alespoň občas se na jízdním kole sveze polovina obyvatel České republiky, častěji než jednou za čtrnáct dní jezdí více než milion lidí. Na vícedenní výlety ale Češi vyrážejí do zahraničí, ukazuje první národní cyklo a in-line průzkum. 
 O tom, že stromy „čistí“ vzduch, se učí i malé děti na základní škole. Jenže teprve tým Mathewa Tallise z univerzity v Southamptonu skutečně kvantifikoval množství pohlcených prachových částic v přepočtu na plochu a typ porostu, napsal server ScienceDaily.

 Stovky světových vědců píšou Evropské komisi kvůli certifikaci biopaliv. Ta dosud nevyřešila problémy se započítáním emisí způsobených změnou využití půdy, které pěstování paliv přináší. Současný způsob výpočtu vykazuje nižší emise, než ve skutečnosti jsou. 
 Společnost IBM vyzvala obyvatele velkých měst z celého světa, kteří pravidelně dojíždí do zaměstnání, k ohodnocení dopravní situace. Dotazníky odhalily, že řidiči automobilů prožívají vyšší míru stresu a frustrace. Přesto je na veřejnou dopravu ochotná přesednout jen menší část z nich. 
 Redakce Aktuálně.cz si nechala vypočítat ekologickou stopu tří druhů dovolených. Modelovými příklady byla letecká cesta na Seychely, cesta autobusem do Španělska nebo cesta autem na dovolenou do Chorvatska. Ekologicky nejlépe vyšla cesta autobusem na španělské pobřeží, následuje dovolená ve Splitu vlastním vozem, jasně nejhorší je pak letecká exotika. 
|
16.11.2011 | Martin Singr
27. prosince 2025 (sobota) 10:30 - 28. prosince 2025 (neděle)
Víkendová setkání u zvířat
(Přednášky a diskuse, Tábory, výlety a pobytové akce, Praha 7 )
|