Zprávy / Doprava / Evropa
Soustava vodních děl Gabčíkovo-Nagymaros (SVD G-N) vešla ve všeobecnou známost nejen jako obří, sporné a finančně náročné dědictví socialismu. Stala se rovněž synonymem maďarsko-slovenské rozepře, která v různých modifikacích nepřestává zaměstnávat nacionalisty z obou stran hranic. Na začátku přitom stál optimistický plán mezinárodní spolupráce při protipovodňové ochraně. V roce 1989, kdy bylo na slovenském území hotových 90 % prací, však Maďarsko stavební práce pozastavilo a roku 1992 se pokusilo smlouvu vypovědět. Vedly jej k tomu obavy z možných ekologických dopadů – jedná se totiž o oblast s velkými zásobami pitné vody a vzácnými ekosystémy. Kvůli tomu ostatně proti výstavbě vodního díla protestovali i mnozí milovníci přírody a vědci z dalších zemí včetně Slovenska. Jak vlastně celý spor probíhal a jaká je situace s dokončením soustavy Gabčíkovo-Nagymaros dnes? 
Ke zprávě Gabčíkovo: patálie bez konce vydáváme tuto doplňující zprávu, obsahující přehled historie projektu, mapku původního projektu a základní parametry přehrady v Gabčíkovu. 
Britský letoun poháněný sluneční energií dosáhl neoficiálního rekordu v délce letu stroje bez posádky. Zephyr-6 kroužil nad zemským povrchem tři dny, v noci ho poháněla energie z baterií, které solární panely dobily přes den. Rekord padl během předváděcího letu pro americkou armádu, která hledá pozorovací bezpilotní stroj pro podporu svých jednotek v poli, píše internetové zpravodajství BBC. 
Poptávka po vhodné půdě, na které se dají pěstovat potraviny, biopaliva nebo dřevo, překračuje výměru, která je v současnosti na Zemi k dispozici. Z toho důvodu hrozí zničení lesním porostům na celém světě. Podle organizace Rights and Resources Initiative (RRI) jen polovinu nové půdy, kterou budou chtít lidé do roku 2030 využívat, je možné získat bez zásahů do tropických pralesů, píše internetové zpravodajství BBC. 
Majitelé devíti milionů automobilů, tedy téměř poloviny všech vozů na britských ostrovech, budou mít hlouběji do kapsy. Důvodem je vládní plán na zvýšení daní za používání ekologicky nešetrných aut, píše agentura Reuters. 
„Ještě loni bychom jásali nad tím, jak biopaliva ´jedou´, letos je to téměř naopak,“ řekl Martin Mařík z Hospodářských novin na úvod konference Biopaliva v dopravě. Kromě Martina Maříka, který konferenci moderoval, se konference zúčastnili zástupci ministerstev životního prostředí, zemědělství a financí, zástupci chemického a automobilového průmyslu nebo výrobci biopaliv. Konferenci, která se konala v půli června, pořádala společnost BID services. 
Dvanáct britských měst a obcí dostane od vlády celkem 100 milionů liber na projekty, které mají zvýšit počet cyklistů v ulicích. Ministryně dopravy Ruth Kellyová prohlásila, že věří tomu, že se podaří "inspirovat lidi, aby nasedli na kola", píše deník Guardian. 
V Evropě stále rostou emise oxidu uhličitého z dopravy, navzdory mírnému poklesu celkových emisí skleníkových plynů v Evropské unii. Toto z jištění vychází z informací zveřejněných tento týden evropským komisařem pro životní prostředí Stavrosem Dimasem. Ten také varoval, že emise nejvíce rostu v dvanácti nových zemích EU, nejvíce ve východní Evropě, píše agentura Reuters. 
Podle britských vědců by se výchozí surovinou pro výrobu biopaliv měly stát geneticky modifikované plodiny, protože jsou v mnohých aspektech pro jejich výrobu vhodné, napsal server The Financial Times.
V současné době je hojně rozšířen předpoklad, že pěstování surovin na biopaliva je jednou z příčin potravinové krize. Britští vědci minulý týden v časopise Nature Reviews Genetics publikovali studii, v níž tento předpoklad relativizují. 
Ovzduší znečištěné výfukovými plyny z dopravy může být příčinou nebezpečných krevních sraženin. Tvrdí to studie amerických vědců. Malé částice vzniklé spalováním fosilních paliv tak zvyšují pravděpodobnost srdečních onemocnění nebo mrtvice, píše BBC. 
Až o čtyřicet procent oproti roku 1990 lze za rozumné peníze snížit emise skleníkových plynů v České republice do roku 2020. Tvrdí to studie poradenské společnosti Enviros, která vznikla na zakázku ministerstva životního prostředí. Podle ní je možné emise snižovat bez toho, aby se stavěly nové jaderné reaktory nebo bylo nutné prolomit územní limity těžby. Klíčem mají být především energetické úspory a výroba elektřiny ze zemního plynu, který má nahradit tradiční uhlí.

Více něž sedm z deseti Britů nechce platit vyšší daně, které by měli financovat projekty na zmírnění klimatických změn, tvrdí nejnovější průzkum. Většina obyvatel Británie také věří, že zelené daně za silná auta, plastové tašky a další spotřební zboží povedou jen k většímu množství utrácených peněz a nezmění chování lidí. Dvě třetiny jsou přesvědčeni, že celá ekologická politika jen zakrývá snahu prostě daně zvednout, píše deník Independent. 
Podpora pohonných hmot vyráběných ze zemědělských plodin v Evropské unii musí dodržet základní pravidla udržitelnosti. Na tiskové konferenci to prohlásil ministr životního prostředí Martin Bursík. Podle něj se zřejmě Evropa shodne na dvou základních kritériích – paliva se musí vyrábět z domácích surovin a musí ušetřit alespoň o třetinu více emisní skleníkových plynů oproti benzínu nebo naftě. 
Intenzivní vůně květin a bzučení včel jsou jasnými známkami přicházejícího léta. Podle vědců jsou však oba tyto jevy značně ohroženy kvůli ovzduší znečištěnému výfukovými zplodinami. Ty znemožňují květinám vysílat svoji vůni a tím narušují chování hmyzu, píše deník Daily Mail. 
Mohou biopaliva za zdražování potravin, nebo je jsou jim vyšší ceny potravin přičítány neprávem? Tyto otázky řešili včera odborníci na panelové diskuzi pořádané Eurocentrem Praha. Kromě jiného se shodli na tom, že Evropská komise měla přehodnotit cíle v oblasti biopaliv. Diskuzi zakončil Miroslav Toman komentářem k vlivu zahraničních řetězců. 
Ve Velké Británii roste poptávka po biopalivech a společnosti se ji snaží uspokojit. Mumias Sugar Company se sídlem v Keni se z tohoto důvodu rozhodla pěstovat cukrovou třtinu v oblasti delty řeky Tana. Tento záměr ale může mít pro daný ekosystém obrovský negativní důsledek - snížení biodiverzity. Odborníci varují, že pokud společnost zahájí v deltě pěstování cukrové třtiny, může se celá oblast brzy proměnit v ekologickou poušť, napsal The Observer. 
Obchodní řetězec Tesco se v Británii stal terčem ekologických organizací, protože vyšlo najevo, že jím prodávaná místní kuřata se před tím, než skončí v regálech supermarketů, projedou více než 1 600 kilometrů. Největší britský supermarket posílá kuřata ze Skotska na osm set kilometrů dlouhou cestu do Essexu, kde je zabalí a pošlou zase zpátky do obchodů, píše deník Daily Mail. 
Podle studie publikované koalicí mezinárodních enviromentálních organizací vede poptávka po palmovém oleji k porušování lidských práv v Indonésii. Evropská unie by podle názoru ekologických organizací měla zamítnout plánované rozšíření využívání biopaliv, píše deník The Guardian. 
Jízdné za městskou hromadnou dopravu se neustále zvyšuje - od 1. ledna například pražští zastupitelé zvedli cenu za jednu jízdu na 26 Kč a zdražování postihlo i další města. Není ale možné, aby veřejná doprava fungovala pro cestující bezplatně? Podobných pokusů zatím neproběhlo mnoho, jisté zkušenosti s jejím provozováním už dnes ale k dispozici jsou. 
Řidiči v italském Miláně musí ode dneška platit „poplatek za znečištění“ při vjezdu do centra města. Důvodem je snaha radnice snížit škodlivé emise z automobilové dopravy. Začíná tak roční zkušební provoz, který by měl odradit řidiče 89 000 automobilů, jež každý den zamíří do centra hlavního města severní Itálie, píše agentura Reuters. 
Ještě před nedávnou dobou diktovala příroda lidem, jaké ovoce a zeleninu mohou v které roční době jíst. A lidé sezónní ovoce také jedli. Dnes můžete přijít do kteréhokoli obchodu a nakoupit si čerstvé ovoce, ačkoli venku vládne sníh a mráz. Jenže aby bylo na vánočním stole ovoce čerstvé, musí se dovážet z jižní polokoule, což je na pulty britských supermarketů přes dvanáct tisíc kilometrů, píše internetové zpravodajství BBC. 
Asijský komár Aedes albopictus, který může přenášet potenciálně smrtelné nemoci, byl prvně objeven severně od Alp - ve Švýcarsku. 
Evropská unie by mohla dostát svému cíli a snížit do roku 2020 emise oxidu uhličitého o 20 %, kdyby rozšířila svou rozlohu lesů, napsal deník Guardian. 
Švýcarští vědci varují před invazí pavouků. Za posledních 150 let expanze globálního obchodu bylo do Evropy bezděčně zavlečeno mnoho pavouků větších, než jsou domácí druhy, napsal server Swissinfo. 
Znečištění z aut a elektráren mění tvář podzimu, napsal deník Independent. Listy stromů začínají žloutnout později, protože je v atmosféře vyšší koncentrace oxidu uhličitého, zjistili vědci z univerzity v Southamptonu. 
Britský premiér Gordon Brown se zavázal, že jeho země do roku 2050 sníží emise oxidu uhličitého o šedesát procent. Zákon o klimatických změnách dělá z Velké Británie první zemi, kde se jasně definovanému cíli snížení emisí skleníkových plynů dostalo právního rámce, píše internetové zpravodajství BBC. 
Švýcarský dobrodruh Bertrand Piccard odhalil první model svého letadla " Solar Impulse", ve kterém by chtěl obletět svět. Podle něj má tento plán demonstrovat roli obnovitelných zdrojů energie v udržitelném rozvoji, napsal server Swissinfo. 
Přechod k "zelené" ekonomice je pro Spojené státy největší hospodářskou příležitostí od zbrojení za druhé světové války, řekl podle agentury Reuters minulý týden bývalý americký prezident Bill Clinton. 
S vidinou toho, že ropa v dohledné budoucnosti dojde, se švýcarští vědci snaží vymyslet, jak udržet auta v chodu a čím vytápět domácnosti. A zaměřili se na jeden z nejbohatších švýcarských obnovitelných zdrojů - dřevo, napsal server Swissinfo. 
|
16.11.2011 | Martin Singr
24. prosince 2025 (středa) 10:00
Štědrý den v zoo
(Festivaly a slavnosti, Tábory, výlety a pobytové akce, Praha 7 )
|