https://ekolist.cz/cz/ekolist/mesicni-souhrn/ivan-brezina-legalizace-trampskych-kempu-na-kokorinsku-vlastnikum-lesu-by-pripadny-souhlas-prinesl-velka-rizika
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ivan Brezina: Legalizace trampských kempů na Kokořínsku? Vlastníkům lesů by případný souhlas přinesl velká rizika

2.10.2025 | Ivan Brezina |
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ivan Brezina
Otevřený dopis většinovým vlastníkům lesních pozemků v CHKO Kokořínsko – Máchův kraj (Lesy České republiky, Vojenské lesy a statky ČR, Město Mšeno, Česká provincie Řádu sv. Augustina, Biskupství litoměřické a Mardub) ve věci: velká rizika případného souhlasu s legalizací trampských kempů.
 
Dobrý den,

obracíme se na vás jako na většinové vlastníky lesních pozemků v CHKO Kokořínsko – Máchův kraj, na kterých dlouhodobě dochází k ničení chráněné přírody a archeologických nalezišť nelegálním tábořením a protiprávním budováním tzv. kempů, srubů a dalších nepovolených „trampských“ rekreačních staveb. Podle sdělení Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) jich bylo do června letošního roku na území CHKO identifikováno a zmapováno 138. Seznam všech těchto míst včetně GPS souřadnic a vlastníků pozemků je dostupný na webu AOPK na odkazu "Závěrečná zpráva z 30. 6. 2025".

Vy jako vlastníci lesních pozemků se na tom nepodílíte, jedná se o protiprávní aktivity jiných osob. Naše skupina složená z ekologů, archeologů, historiků, ochránců přírody a místních obyvatel se tomu od roku 2019 snaží zamezit.

Ilegální tábořiště Swamp (GPS 50.5903433, 14.4520194, vlastník pozemku: Biskupství litoměřické). Skála je pokryta dehtem z ohňů, potenciální archeologické a paleoekologické nálezy zničeny terénními úpravami. Vzhledem k umístění na zalesněné skalní římse vysoké riziko vzniku požáru.
Ilegální tábořiště Swamp (GPS 50.5903433, 14.4520194, vlastník pozemku: Biskupství litoměřické). Skála je pokryta dehtem z ohňů, potenciální archeologické a paleoekologické nálezy zničeny terénními úpravami. Vzhledem k umístění na zalesněné skalní římse vysoké riziko vzniku požáru.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ivan Brezina

AOPK, Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) a archeologická komise Libereckého kraje už v roce 2008 konstatovaly, že jde o závažný problém vyžadující bezodkladné řešení. Existencí ilegálních tábořišť a srubů je totiž mimo jiné porušován zákon 114/1992 o ochraně přírody a krajiny, lesní zákon 289/1995 a zákon 20/1987 o státní památkové péči.

Výše uvedené instituce proto správu CHKO vedenou Ladislavem Pořízkem opakovaně vyzývaly, aby ilegální tábořiště a sruby odstranila. Správa CHKO ale neudělala nic. Neprobíhala likvidace objektů ani kontroly v terénu, činnost stráže přírody byla paralyzována. Došlo tak ke kolapsu ochrany přírody a změně CHKO v rekreační zónu pro úzkou skupinu osob požívajících sympatie správy CHKO. Pro ostatní občany měla tato místa zůstat utajena tak, aby se veřejnost o neutěšeném stavu přírody nedozvěděla. V důsledku řadu let trvající nečinnosti správy CHKO jste navíc jako vlastníci pozemků museli snášet nájezdy trampských vandalů a zlodějů dřeva včetně zvýšeného rizika lesních požárů. Věci ze začaly měnit k lepšímu až poté, co se do toho vložila naše skupina občanských aktivistů.

Dlouhodobou nečinnost správy CHKO nelze označit za pouhé opomenutí. Podle zjištění novinářů existují indicie o neformálních dohodách mezi budovateli a uživateli ilegálních tábořišť a správou CHKO, stejně jako o osobních přátelských vazbách mezi některými trampskými vandaly a členy stráže přírody.

Ilegální tábořiště U Vodoucha (GPS: 50.457602, 14.604720, vlastník pozemku: město Mšeno). Uměle vyhloubená jeskyně z války dnes kvůli obsazení vandaly nemůže slouží jako místo k hibernaci chráněných letounů. Objekt je vybaven kamny, okenicemi a dalšími nepovolenými stavebními úpravami.
Ilegální tábořiště U Vodoucha (GPS: 50.457602, 14.604720, vlastník pozemku: město Mšeno). Uměle vyhloubená jeskyně z války dnes kvůli obsazení vandaly nemůže slouží jako místo k hibernaci chráněných letounů. Objekt je vybaven kamny, okenicemi a dalšími nepovolenými stavebními úpravami.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ivan Brezina

Zarážející je i role AOPK, respektive jejího ředitele Františka Pelce. Coby nadřízený Ladislava Pořízka by se měl po nedávném odhalení zásadního selhání vedení CHKO razantně zasadit o nápravu. AOPK ale místo toho ve spolupráci s trampskými vandaly podniká kroky k legalizaci tábořišť a rekreačních objektů, které se nacházejí na vašich pozemcích. Na těchto místech přitom dochází k pravidelnému rozdělávání ohňů, které vaše lesy ohrožují požárem. Jak jsme navíc zjistili, někteří vlastníci pozemků byli v minulosti uživateli tábořišť vydíráni. Existují svědectví, že jim bylo vyhrožováno násilím, případně naznačováno, že „pokud nás tu nenecháte trampovat, váš les by mohl chytit, a to jistě nechcete“.

Podle našich informací jste byli (či v brzké době budete) osloveni AOPK, správou CHKO nebo trampskými aktivisty z tzv. Táborového kruhu z.s. zastoupeného Liborem Hartychem, abyste s legalizací tábořišť na vašich pozemcích souhlasili. Případný souhlas by pro vás ovšem měl následující zákonné důsledky, které si nejspíš zatím neuvědomujete.

Ilegální tábořiště Galathea (GPS: 50.5985878, 14.4567889, vlastník pozemku: Česká republika, ve správě Lesů ČR). Pískovcový převis je pokryt tlustou vrstvou sazí. Ilegální terénní úpravy o mocnosti až jeden metr zničily potenciální paleoekologické a archeologické naleziště. Tábořiště je umístěno rizikově na hranici přírodní rezervace Vlhošť.
Ilegální tábořiště Galathea (GPS: 50.5985878, 14.4567889, vlastník pozemku: Česká republika, ve správě Lesů ČR). Pískovcový převis je pokryt tlustou vrstvou sazí. Ilegální terénní úpravy o mocnosti až jeden metr zničily potenciální paleoekologické a archeologické naleziště. Tábořiště je umístěno rizikově na hranici přírodní rezervace Vlhošť.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ivan Brezina

1. Riziko ekonomické škody velkého rozsahu. Jestliže dojde k požáru, pojišťovna vám velmi pravděpodobně odmítne vyplatit plnění s odůvodněním, že jste přece ve svém lese souhlasili s tábořením jako protiprávní a potenciálně nebezpečnou aktivitou. Vzhledem k charakteru terénu v CHKO Kokořínsko – Máchův kraj (hluboké skalní rokle, kam se nedostane technika, silná vrstva hrabanky atd.) by případný požár bylo velmi obtížné hasit. Velmi pravděpodobně by se proto rozšířil na velkou plochu podobně, jako extrémně ničivý požár v Národním parku České Švýcarsko v létě 2022. Zasaženy by byly i pozemky sousedních vlastníků, kteří by po vás pak požadovali náhradu škody.

2. Riziko sporů o náhradu újmy. Pokud na vámi povoleném tábořišti dojde ke zranění, úrazu nebo úmrtí, postižené či pozůstalé osoby mohou podat občanskoprávní žalobu a/nebo trestní oznámení. Budou argumentovat, že vlastník pozemku nezajistil hygienické, bezpečnostní a technické normy závazné pro veřejné tábořiště (například bezbariérový přístup, osvětlení, pitnou vodu, WC, úklid odpadu atd). Mohou požadovat milionové odškodné a v soudu velmi pravděpodobně uspějí.

3. Riziko úředních postihů. Jak je uvedeno v bodu 2., vlastník pozemku musí na zlegalizovaném tábořišti zajistit plnění různých zákonných norem a předpisů. Jste připraveni na kontroly hasičů, hygieniků a dalších institucí a na případné pokuty, že jste něco nesplnili a nedodrželi? S tím úzce souvisí i nárůst vaší administrativy.

Ilegální tábořiště Brloh (GPS: 50.5702700, 14.4767539, vlastník pozemku: Česká republika, ve správě Lesů ČR). Pískovcový převis je pokryt tlustou vrstvou sazí z ohňů. Vzhledem k umístění v zalesněné rokli vysoké riziko vzniku požáru.
Ilegální tábořiště Brloh (GPS: 50.5702700, 14.4767539, vlastník pozemku: Česká republika, ve správě Lesů ČR). Pískovcový převis je pokryt tlustou vrstvou sazí z ohňů. Vzhledem k umístění v zalesněné rokli vysoké riziko vzniku požáru.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ivan Brezina

4. Ztráta nástrojů k postihu přestupců zákona. Pokud budou tábořiště zlegalizována, stráž přírody, Policie ČR i vy jako vlastníci ztratíte možnost postihu osob, které tam budou bez vašeho vědomí rozdělávat oheň a budovat různé konstrukce a stavby. Uživatelé vašeho pozemku a vašeho dřeva totiž řeknou: „Ale vždyť je to tu povoleno, vlastníci s tábořením souhlasili, je to tedy legální a ničeho protiprávního se nedopouštíme“.

5. Zásah do vašeho vlastnictví. Předseda Táborového kruhu, z.s. Libor Hartych řekl novinářům, že „majitele kempů“ spojí s tím, kdo má námitky. Navozuje to dojem, že ilegální tábořiště komusi patří (zřejmě jejich budovatelům či uživatelům?). Přejete si, aby jakýsi "majitel kempu" operoval údajným vlastnickým právem ke konstrukcím a objektům vzniklým na vašem pozemku bez vašeho vědomí a svolení?

Táborový kruh, z.s. ve svém předmětu činnosti uvádí „právní ochranu trampských osad a kempů a jejich správu“. To jinými slovy znamená, že v případě legalizace tábořišť by na vašem pozemku fungoval jakýsi „správce“, který by určovat, kdo, kdy a za jakých podmínek tam bude tábořit. Souhlasíte, aby někdo takto zasahoval do vašeho majetku?

Táborový kruh, z.s. se zároveň chystá „právně chránit“ tábořiště před vlastníky pozemků – tedy před vámi. Chcete to?

Ilegální tábořiště Keyway (GPS: 50.59457, 14.44532, vlastník pozemku: Biskupství litoměřické). Ohniště zahloubené více než metr zničilo paleoekologicky zajímavá souvrství. Na černo zbudovaný srub a toaleta porušují stavební zákon, tábořiště celkově poškozuje přírodní památku Stříbrný vrch.
Ilegální tábořiště Keyway (GPS: 50.59457, 14.44532, vlastník pozemku: Biskupství litoměřické). Ohniště zahloubené více než metr zničilo paleoekologicky zajímavá souvrství. Na černo zbudovaný srub a toaleta porušují stavební zákon, tábořiště celkově poškozuje přírodní památku Stříbrný vrch.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ivan Brezina

6. Zvýšená návštěvnost vašich pozemků. V případě legalizace černých tábořišť tato místa přestanou být „trampskými kempy“ a stanou se veřejnými tábořišti. Protože budou oficiálně povolena, logicky začnou přitahovat i běžné turisty, výletníky, zvědavce a další nezvané návštěvníky, kteří se až dosud obávali postihu za porušování platné legislativy. Už tam nebudou tábořit jen „zodpovědní trampové“, kteří „umějí zacházet s ohněm a uklízejí po době odpadky“, jak často sami tvrdí. Zvýší se návštěvnost neohraničenou skupinou osob, což s sebou nutně přinese negativní jevy včetně dalšího ničení vašeho majetku a ohrožování lesů požárem.

7. Specifická situace nastává u pozemků ve vlastnictví státu, spravovaných Lesy České republiky, s.p. (ministerstvo zemědělství) a Vojenskými lesy a statky ČR, s.p. (ministerstvo obrany). Tyto společnosti vlastněné a spravované Českou republikou by se souhlasem s legalizací tábořišť podílely na porušování českých zákonů. Tak absurdní situace by jistě neunikla nejen médiím, ale ani poslancům.

Ilegální tábořiště Jezevec (GPS: 50.5986289, 14.451868, vlastník pozemku: Biskupství litoměřické). Vandalské umístění v přírodní rezervaci Vlhošť (a navíc i v hnízdní oblasti kriticky ohroženého sokola stěhovavého) vyvrací časté tvrzení „trampové přírodě rozumí a chrání ji“.
Ilegální tábořiště Jezevec (GPS: 50.5986289, 14.451868, vlastník pozemku: Biskupství litoměřické). Vandalské umístění v přírodní rezervaci Vlhošť (a navíc i v hnízdní oblasti kriticky ohroženého sokola stěhovavého) vyvrací časté tvrzení „trampové přírodě rozumí a chrání ji“.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ivan Brezina

Shrňme, že jako vlastníci pozemků jste manipulováni do něčeho, co vám nepřinese žádné výhody, pouze velká rizika. Váš případný souhlas s legalizací tábořišť by byl nejen tolerancí protiprávního jednání poškozujícího přírodu, ale pomyslný „Černý Petr“ by zůstal vám jako vlastníkům.

AOPK a Táborový kruh, z.s. se ve snaze zachovat protiprávní stav pokoušejí vytvořit aureolu zachránců údajného „kulturního dědictví“. Jak ale sami víte z terénu, toto "dědictví" je pouhým anarchismem a často i vandalismem (poškozování skal ohněm, zavrtáváním šroubů a přitesáváním, nepovolené výkopy a terénní úpravy, kácení stromů a krádeže dřeva atd.).

Výše popsané důsledky případné legalizace tábořišť ale AOPK ani Táborový kruh, z.s. neponesou, protože z hlediska zákona za nic neodpovídají. V případě jakýchkoli problémů, ekonomických a ekologických škod či soudních sporů se prostě alibisticky řekne: „Vlastník pozemku s tábořišti souhlasil, odpovědnost jde tedy za ním. My s tím nemáme nic společného.“

Ilegální tábořiště Soví kemp (GPS: 50.5663333, 14.4626883. vlastník pozemku: Česká republika, ve správě Agentury ochrany přírody a krajiny ČR). Skála pokrytá dehtem z ohňů, terénní úpravy znehodnocující cenné archeologické a paleoekologické vrstvy.
Ilegální tábořiště Soví kemp (GPS: 50.5663333, 14.4626883. vlastník pozemku: Česká republika, ve správě Agentury ochrany přírody a krajiny ČR). Skála pokrytá dehtem z ohňů, terénní úpravy znehodnocující cenné archeologické a paleoekologické vrstvy.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ivan Brezina

Naše skupina se problematikou ilegálního táboření v CHKO Kokořínsko – Máchův kraj se zabývá řadu let. Podařilo se nám nastartovat postupnou likvidaci tábořišť v souladu s platnou legislativou. Kromě ochrany přírody tím hájíme i práva vás jako vlastníků pozemků. Náš zájem na likvidaci kempů a srubů je tedy společný. Právě proto vás také upozorňujeme na výše shrnuté souvislosti. Vaše případné vstřícné kroky k návrhům Agentury ochrany přírody a krajiny ČR či Táborového kruhu, z.s. považujeme za vysoce rizikové nejen pro životní prostředí, ale především pro vás.

Někteří zodpovědní vlastníci pozemků si výše popsaná rizika sami dobře uvědomují a aktivně se podílejí na likvidaci ilegálních tábořišť a černých rekreačních staveb. Na vás ostatní apelujeme, abyste vše dobře zvážili. Tento dopis prosím považujte za veřejný.

S přátelským pozdravem

Ivan Brezina

Co ke kokořínským trampským stavbám na Ekolistu dosud vyšlo

První text na Ekolistu vydal tramp Larus o Overtrampismu. Na tento text reagoval Ivan Brezina textem Overtrampismus: kritický pohled na masové zútulňování chráněné přírody.

Pak přišel pohled krajinné architektky Ivy Škrovové.

Debatu následně lehce nakopl pastevec a ochránce přírody Tomáš Zděblo tím, že téma zarámoval jako válku o Roverky. Ivan Brezina mu napsal svou odpověď, že nejde o válku, ale úklid.

K tématu se vyjádřila i mezioborová skupina vědců.

Petr Kmínek, obyvatel Dřevčic, napsal komentář z pohledu místního občana. Jeho komentář doprovodilo prohlášení cca padesáti místních obyvatel k tématu.

Otevřený dopis Ivana Breziny ministru životního prostředí Petru Hladíkovi. Pane ministře, konejte.

Jakub Sláma zkritizoval přístup Ivana Breziny v textu Trolling přírody Ivana Breziny aneb skutečně vadí trampská tábořiště?

Ivan Brezina napsal otevřený dopis řediteli AOPK Františku Pelcovi.

Milada Vrbová napsala Otevřený dopis řediteli AOPK Františku Pelcovi ve věci konkurzu na ředitele CHKO Kokořínsko – Máchův kraj.

Petr Válek napsal Otevřený dopis řediteli AOPK Františku Pelcovi ve věci kauzy trampingu v CHKO Kokořínsko – Máchův kraj a konkurzu na vedoucího správy CHKO

Režisér a ekopublicista Martin Marek zveřejnil článek a videoreportáž Zkorumpovaný strážce ochrany přírody – trampská mafie na Kokořínsku odhalena.

Bývalý ředitel Správy CHKO Kokořínsko-Máchův kraj Ladislav Pořízek vydává svůj komentář Nejde jen o tramping

Zaměstnanci Správy CHKO Kokořínsko - Máchův kraj napsali ministrovi životního prostředí a řediteli AOPK otevřený dopis na podporu Ladislava Pořízka

Kolektiv autorů, jejichž identitu Ekolist zná, sepsal text Pravdou proti dezinformacím o trempingu

Ivan Brezina vydává svou reakci na text Ladislava Pořízka Trampská mafie na Kokořínsku – opravník 15 omylů, nepravd a demagogií původce selhání ochrany přírody

Publicista Martin Marek Ředitel CHKO Kokořínsko je zpět ve funkci, přestože věděl o falšování důkazů

Vedoucí odborné skupiny pro řešení trampingu a souvisejících aktivit v CHKO Kokořínsko-Máchův kraj Jiří Hušek zveřejňuje shrnutí závěrů odborné skupiny k problematice trampingu v CHKO Kokořínsko – Máchův kraj

Otevřený dopis Ivana Breziny většinovým vlastníkům lesních pozemků v CHKO Kokořínsko – Máchův kraj Legalizace trampských kempů na Kokořínsku? Vlastníkům lesů by případný souhlas přinesl velká rizika


reklama

 
foto - Brezina Ivan
Ivan Brezina
Autor je novinář. Na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy vystudoval systematickou biologii a ekologii.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (63)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

2.10.2025 06:27
Jistá míra tolerance, by měla existovat.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

2.10.2025 07:04
Stahujte aplikaci Trampské kempy.cz.
Je mojí občanskou povinností škodit.
Ivan Brezina
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.10.2025 09:31
Některé "tramské" osady stavby jsou opravdu svinstvo, jiné to přírody krásně zapadají. Ale podle mě by se měli ekologové a biologové věnovat jiným věcem. Máme tu velmi znečištěné rybníky a řeky, lidé do nich stále vypouští kde co, máme tu mikroplasty v půdě, máme tu odpadky v lesích, chce to vyšlechtit odolné odrůdy ovoce, které nezmrznou na jaro, zlepšit zemědělství, zamezit ničení orné půdy, atd atd.
Tramské nelegální stavby společnost nebolí a řeší to pár lidí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.10.2025 09:49
Ty kampy tam byly od první republiky a nikdy, na rozdíl od ekologů, přírodě neuškodily. To, že socialistická špína tam v roce 1976 vyhlásila CHKO, by se mělo spíš napravit anulováním, jako jiné komunistické zločiny. Snahy o vyhlášení NP jen názorně ukazují, že ekologové jsou horší než komunisté.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.10.2025 09:54 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy jste pěkný příklad toho, kdo přehlíží fakta a čerpá z dojmů.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

2.10.2025 10:16 Reaguje na Jan Šimůnek
Asi tak.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

2.10.2025 10:24 Reaguje na Jan Šimůnek
Ani za socialismu ti trempové nevadili.
Odpovědět

Radek Čuda

2.10.2025 12:22 Reaguje na Jan Šimůnek
Za první republiky tam sice byly/vznikaly, ale se dvěma rozdíly. První byl v tom, že ve výrazně menším množství než je jich tam dnes. Druhý pak, že prakticky všechny vznikaly s vědomím a souhlasem vlastníků pozemků, bo za první republiky když někdo kus lesa měl, tak se o něj taky staral.
Ten stávající bordel tam vznikl právě hlavně díky bolšánům, kdy všechno patřilo všem a na všechno každý zvysoka ...
Max tam občas vlítli fízlové, když potřebovali vykázat nějakou činnost.
Zřízení CHKO bylo jakousi snahou to alespoň trochu omezit.

Že by někdo chtěl na Kokořínsku vyhlašovat NP ... no, určo nějakého cvoka něco takového napadlo, ale lidi napadají nejrůznější nesmysly, vážně takový podnět zatím pokud vím projednáván nebyl.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.10.2025 23:13 Reaguje na Radek Čuda
Nezdá se vám, že ti vlastníci za první republiky jsou povětšině totožní se současnými vlastníky? Vy máte nějaký odkaz týkající se množství kempů za I. republiky, že můžete tvrdit, že jich bylo výrazně méně?
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.10.2025 08:59 Reaguje na Jarek Schindler
nezdá. viz https://www.krasnazeme.cz/wp-content/uploads/2022/08/Podrobna-mapa-Sudety-PDF.pdf tahle oblast byla téměř čistě německá a proběhla zde výměna obyvatelstva.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.10.2025 09:27 Reaguje na Lukas B.
ergo lesy čr a vojenské lesy jsou na pozemcích sebraných odsunutým sudeťákům, kteří získali pozemky při pozemkové reformě, kdy byla půda sebrána (např. Valdštejnům). jakási kontinuita je pouze u diecezního a řádového majetku.

mimochodem, češi trempovali a němci sportovali. téměř převážně. o nějaké hojnosti prvorepublikových trempů (a o jejich vlídném přijímání ze strany místního prakticky 100% německého obyvatelstva) v této oblasti mám vážné pochybnosti (čili považuji to za blábol).
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.10.2025 15:16 Reaguje na Lukas B.
Tak ty zbytkové statky byly přidělovány mezi Němce a Čechy asi tak v poměru 1 ku 4 a hlavně ani Chebsko či Liberecko nebylo čistě německé. V Litoměřicích a okolí či kolem Štětí to bylo pomalu půl na půl. Takže zapomeňte na to, že v těch Roverkách bylo místní obyvatelstvo tvořeno ze 100 % Němci.
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.10.2025 15:32 Reaguje na Jarek Schindler
znovu a znovu mě překvapí, jak poměrně gramotní a nehloupí lidé (soudě dle písemného projevu) dokáží diskutovat bez znalosti lokality, a ani si to neproženou gůglem. přestože nejsem Vaše sekretářka, tak třeba:
domašice: 1930 měla vesnice 160 obyvatel: pět Čechoslováků, 154 Němců a jednoho cizince
dřevčice: 349 obyvatel: tři Čechoslováky, 344 Němců a dva cizince.
heřmánky: 107 obyvatel: jednoho Čechoslováka a 106 Němců
hvězda: 187 obyvatel: tři Čechoslováky a 184 Němců.
atakdále a velmi podobně Zátyní, Lhota, Pavličky, Skalka, Tuhaň a Tuhanec.
zdroj: wikipedia, sčítání lidu 1930. no a výpis katastrů, na kterých roverky leží.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

4.10.2025 11:23 Reaguje na Lukas B.
Tak trochu jiná čísla. % zastoupení Čechů v okrese Česká Lípa. 1910-3%,1921-7,7 %,1930-12%. Nárůst populače hlásící se k české národnosti se konal hlavně ve větších obcích a regionálních centrech. Vybrat obce s nejmenším zastoupením Čechů a argumentovat tím? Obec Zahrádky 20,6 % populace české národnosti. Když vezmete komu byly dopisy adresovány tak ve většině případů ( kromě LČR ) bych řekl , že jde o historický majetek. A ještě maličkost. Jak vznikl název Roverky? Podle čeho se ta oblast jmenuje?
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.10.2025 09:35 Reaguje na Jarek Schindler
na katastrálním území mnou zmíněných obcí leží roverky. to je docela dobrý důvod zmiňovat augerechnet tyto obce (jakkoli samozřejmě lesní pozemky mohl vlastnit někdo přespolní).
Odpovědět
LB

Lukas B.

6.10.2025 09:37 Reaguje na Lukas B.
jo a název roverky vznikl v šedesátkách (v dočasném uvolnění mezi stalinismem a normalizací) podle obnovených roverů (starších skautů).
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

6.10.2025 19:43 Reaguje na Lukas B.
Ano. 1*. Takže oblast se jmenuje po skautech které je nyní z oblasti potřeba vyhnat.Není to trochu divné? Jinak leží tam snad i obec Zahrádky.
Odpovědět
LB

Lukas B.

7.10.2025 09:09 Reaguje na Jarek Schindler
nevyhání se skauti, vyhání se (terminologií začátku 20. století) tzv. "divocí skauti"
Odpovědět
LB

Lukas B.

7.10.2025 11:02 Reaguje na Jarek Schindler
a ještě něco. cituji z přílohy 02 závěrečné zprávy 20205 aopk k problematice:
5. Historie trampingu na Kokořínsku
Nejstarší zmínky o přítomnosti trampů na Kokořínsku se vztahují k chatám Sunshine a Stříbrník. Chatu Sunshine si postavil pozdější žurnalista, spisovatel a cestovatel Géza Včelička u
Liběchova (Krško 2017: 175) a chatu Stříbrník ve Vojtěchově (Vojtěchodolu) si zřídila v roce
1924 parta šesti pražských trampů (Hurikán 1933: 14). K roku 1929 se pak datuje vznik chatové
osady Harakoko (Harasov-Kokořín), která existuje dodnes.
Trampské aktivity na Kokořínsku ale obvykle neměly podobu pobytu v soukromých
chatách a chatových osadách. K lehčím formám provozování trampingu existuje v tomto regionu
z první poloviny 20. století jen málo pramenů, dokládá jej ale například stížnost Klubu českých
turistů na „divoké trampy“ tábořící v lesích, směřovaná okresnímu hejtmanovi v červnu 1940
(SOkA Mělník, fond OÚ Mělník, kt. 703)

koukněte kolik bylo ve zmíněných obcích čechů a němců.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.10.2025 19:48 Reaguje na Lukas B.
Výborně. Tak to nyní můžete napsat jak se toto shoduje s tím co jste napsal na úvod. Tedy , že: " o nějaké hojnosti prvorepublikových trempů (a o jejich vlídném přijímání ze strany místního prakticky 100% německého obyvatelstva) v této oblasti máte vážné pochybnosti (čili považujete to za blábol)". Jak je vidět takový blábol to asi nebude. No a klub českých turistů v červnu 1940 na území Sudet?
Odpovědět
LB

Lukas B.

8.10.2025 09:04 Reaguje na Jarek Schindler
jednalo se o kokořínský důl, tedy území nikoli rajchu, ale protektorátu. odtamtud do roverek je to celý den usilovného pochodu. musíte číst pořádně a nečíst jen diskusi tady, ale číst i odkazované zdroje a odkazy v nich.
Odpovědět

Radek Čuda

3.10.2025 12:01 Reaguje na Jarek Schindler
Lukas B. byl rychlejší, nicméně jsem si dosud myslel, že fakt, že se jednalo o Sudety tak nějak obecně známý ... a pokud se člověk snaží, tak i celkem dobře patrný, viz. například starý opuštěný německý hřbitov v Dražejově u Dubé.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

3.10.2025 15:26 Reaguje na Radek Čuda
Pěkně od sebe opisujete nesmysly. Že se jednalo o Sudety ještě neznamená že to území bylo stoprocentně německé. To je zase fakt o kterém jsem si já myslel , že jde o obecné známý fakt. Vy nevíte takové základní věci,jako že po Mnichovu došlo k vysídlení Čechů ze Sudet? Co by tam asi vysídlovali kdyby tam žilo ze 100 % jen něměcké obyvatelstvo?
Odpovědět
LB

Lukas B.

3.10.2025 15:32 Reaguje na Jarek Schindler
viz výše. nečiňte se směšným.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

4.10.2025 11:24 Reaguje na Lukas B.
Viz výše.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

5.10.2025 10:24 Reaguje na Radek Čuda
Ještě jedna maličkost k těm vašim moudrům pane Čudo. Výše jste psal, že: Druhý pak, že prakticky všechny vznikaly s vědomím a souhlasem vlastníků pozemků, bo za první republiky když někdo kus lesa měl, tak se o něj taky staral". Jak se to slučuje s tvrzením pana anonyma, že: o nějaké hojnosti prvorepublikových trempů (a o jejich vlídném přijímání ze strany místního prakticky 100% německého obyvatelstva) v této oblasti mám vážné pochybnosti (čili považuji to za blábol).
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

3.10.2025 10:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Přesně. A já mudroval kdo psal nenávistné otevřené dopisy třeba pro zardoušení Milady Horákové. A oni to byli " Březinové ".
Odpovědět
JP

Jaroslav Pokorný

2.10.2025 10:22
Závist a nenávist jsou hrozné vlatnosti.
Odpovědět

Radek Čuda

2.10.2025 12:09
No, jedna věc je obsah toho pamfletu, kde by se dalo polemizovat s ledasčím.

Druhá ale je, že jak se v něm uvádí, jde primárně o výzvu ŠESTI nejvýznamnějším vlastníkům lesních pozemků na Kokořínsku. Když pominu, že většina z nich je schopna si posoudit případná pro a proti sama, a nepotřebují k tomu nějakou nápovědu od Březiny, tak blbnout u takto nízkého počtu subjektů s nějakým otevřeným dopisem, to je akorát tak projev exhibicionismu ... nic jiného.

Mne velká část těch tábořišť se ... ehm ... netěší a doufám, že zmizí. Ne všechna, ale tak 2/3 klidně. Nicméně tenhle způsob agitace ... to je jak z Rudého práva za Hořeního, to jako sorry vole plís, s tím ať jde Březina někam.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.10.2025 12:15 Reaguje na Radek Čuda
1*****
Odpovědět
IB

Ivan Brezina

2.10.2025 12:55 Reaguje na Radek Čuda
Váš názor je zcela irelevantní.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.10.2025 13:16 Reaguje na Ivan Brezina
Proč vydáváte své otevřené dopisy na ekolistu, když nechcete diskutovat se čtenáři ekolistu?
Taky by mě zajímalo, co jste pro ekologii v ČR udělal, kromě posedlostí trampy na Kokořínsku?
Odpovědět
IB

Ivan Brezina

2.10.2025 14:18 Reaguje na Michal Uhrovič
Dopis je určen vlastníkům pozemků. Proč si myslíte že se vám měl zpovídat co jsem kdy udělal nebo neudělal?
Odpovědět

Radek Čuda

2.10.2025 14:22 Reaguje na Ivan Brezina
Zpovídat se nikomu nemusíte ... jen se pak nedivte, že vás čím víc a víc lidí bude považovat za ... a obdobně se budou dívat i na to, co prezentujete, a to i v těch případech, kdy budete mít věcně pravdu.

Ale je to váš boj ...
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

2.10.2025 15:37 Reaguje na Ivan Brezina
Pokud je dopis určený vlastníkům pozemků, je otázkou proč jeho zvěřejněním z něj děláte veřejný dopis? Proč jej zvěřejňujete? No a pokud z něj uděláte věřejný dopis dá se předpokládat, že se lidé budou zajímat. Budou se ptát a ptát se na různé věci budou právě jeho autora. Je na tom snad něco podivného?
Odpovědět

Radek Čuda

2.10.2025 13:19 Reaguje na Ivan Brezina
Samozřejmě, stejně jako ten váš blábol ...
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

2.10.2025 13:28 Reaguje na Ivan Brezina
se omlouvám, vy nejste ekolog ani biolog, jen jste to vystudoval. Pro ekologii a přírodu v ČR jste zatím nic neudělal dle veřejných zdrojů. Jedinou aktivitou ohledně přírody jsou trampy na Kokořínsku.
Obyčejný anagažovaný pisálek se tomu dřív říkavalo.
Pěkný den
Odpovědět
IB

Ivan Brezina

2.10.2025 14:18 Reaguje na Michal Uhrovič
Ano, a rozhoduje o tom nějaký Uhrovič.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

2.10.2025 22:45 Reaguje na Radek Čuda
1*
Odpovědět
JV

Josef Valenta

13.10.2025 22:50 Reaguje na Radek Čuda
Plně souhlasím. Navíc dodávám, že mně velmi naštvalo jako bývalého trempa nazývat trempy vandaly. Pan Březina si nevidí do huby a nedokáže ocenit třeba dobrovolnou práci pro krajinu (mi jsme třeba dělali lesní práce pro různé hajné jen za to , že jsme byli v revíru tolerování ). Pan Březina chce prostě někoho šikanovat a vymýšlí nového třídního nepřítele
Odpovědět
JV

Josef Valenta

13.10.2025 22:50 Reaguje na Radek Čuda
Plně souhlasím. Navíc dodávám, že mně velmi naštvalo jako bývalého trempa nazývat trempy vandaly. Pan Březina si nevidí do huby a nedokáže ocenit třeba dobrovolnou práci pro krajinu (mi jsme třeba dělali lesní práce pro různé hajné jen za to , že jsme byli v revíru tolerování ). Pan Březina chce prostě někoho šikanovat a vymýšlí nového třídního nepřítele
Odpovědět
Pe

Peter

2.10.2025 15:01
Nevidím na zverejnení dopisu nič zlé. Tiež spravujem rodičovské pozemky, na jednom z nich som pred pár rokmi objavil nevzhľadnú unimobunku, v ktorej majiteľ ponúkal v sezóne nejaké výrobky.
Som minul dosť svojho času a benzínu kým som vôbec zistil komu to patrí, a chvíľu trvalo kým som dosiahol odpratanie, lebo je to 100 km od môjho bydliska.
Pretože som netúžil po nejakom nájme,takýto infoservis by mi bol ušetril čas.
Odpovědět
IB

Ivan Brezina

2.10.2025 15:50 Reaguje na Peter
Díky. Argumenty v mém dopisu jsou zcela věcné a obecné, tedy se vztahují i na váš případ. Každý vlastník lesního pozemku by si měl dobře rozmyslet, co tam povolí a co ne.
Odpovědět

Radek Čuda

3.10.2025 12:12 Reaguje na Ivan Brezina
Ty argumenty jsou velmi diskutabilní, eufemisticky řečeno.
Například toto ... "Tyto společnosti vlastněné a spravované Českou republikou by se souhlasem s legalizací tábořišť podílely na porušování českých zákonů." ... je úplná blbost.

Že vlastník souhlasí s tím, aby bylo někde nějaké tábořiště zřízeno/provozováno samo o sobě neznamená, že tam bez dalšího být zřízeno/provozováno může.

K tomu může dojít pouze na základě rozhodnutí (udělení výjimky) příslušného správního orgánu a pokud tento svým rozhodnutím zřízení/provozování takového tábořiště povolí, tak samozřejmě k žádnému porušování zákonů nedochází.

A podobných kravin tam je povícero ...

To jen tak pro upřesnění.

Odpovědět
JD

Jan Dubský

2.10.2025 16:34
Přišel podzim a s ním deprese a nostalgie. Někdo je řeší procházkou v lese, jiný jede do tepla a Brezina zasedl k počítači a rozjíždí svůj letitý protitrempský flašinet omílající pořád to samé. Tak předem děkujeme a na jaře se těšíme na desátou reportáž o medvědím česneku.
Odpovědět
IB

Ivan Brezina

2.10.2025 17:13 Reaguje na Jan Dubský
Co je špatného na medvědím česneku?:-)
Odpovědět
JV

Josef Volfík

2.10.2025 16:44
Hoďte na něj deku...
Odpovědět
IB

Ivan Brezina

2.10.2025 17:37 Reaguje na Josef Volfík
Hodně ti ležím v žaludku, koukám. A to je dobře, to je podstata mé práce.
Odpovědět
JV

Josef Volfík

3.10.2025 11:55 Reaguje na Ivan Brezina
No tak to máme oba co dělat, alespoň se nenudíme.
Odpovědět
PC

Pavel Charvát

4.10.2025 20:23 Reaguje na Ivan Brezina
Ovšem jako vystudovaný systematický biolog (pravda, je to dávno) by jste měl vědět, že z každého žaludku se časem posunete dál, až do... No a pak neodvratně zahučíte ve formě exkrementu do zapomnění hajzlíku
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.10.2025 18:45
Je věcí vlastníků jak budou na výzvu pana Březiny reagovat a myslím si,
že o těch tábořištích vědí a kdyby chtěli, tak je dávno zlikvidovali. Oni
ale uvažují moudře, že je lépe mít stávající tábořiště pod dohledem, než
je zlikvidovat a hledat ta nová, které je nahradí. Jinak lidé jsou různí,
někteří se s likvidací nevyrovnají a mohou se pomstít. Je to trestné,
ale těžko se to odhaluje. Porevoluční vlastník pastvin zlikvidoval
přístupovou cestu k chatám a dva roky se potýkal s útěky zvířat přes
poškozené ohradníky. Pak pochopil odkud fouká vítr a cestu obnovil.
Uhlídat kilometry ohradníků je nemožné a PČR mu je hlídat nebude.
Jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá, je pro některé zkratovou
reakcí, kterou sice odsuzuji, ale pro ně je to řešením problému.
Odpovědět
Vladimír Kožíšek

Vladimír Kožíšek

3.10.2025 17:57
Tak to ještě štěstí, že nedošlo k požáru při vašem natáčení.
Odpovědět
PC

Pavel Charvát

3.10.2025 22:35
Aby ty vlastníci (často i prostí lidé)věděli, že k nim promlouvá skutečná kapacita, tak pod článkem ještě chybí:
Co vystudoval před půl stoletím, to nikdy v životě nedělal, což ho zjevně žere, neb vědec a skutečný odborník na cokoliv (např. i právo) není ani náhodou. Od září 2017 je redaktorem přílohy Víkend deníku Mladá fronta Dnes. Pravidelně přispívá do ženských a lifestylových časopisů (Marie Claire, Elle, Moje psychologie nebo Žena a život), kde píše především o evolučním a sociobiologickém rozměru lidské sexuality a vztahové psychologie.
Ještě zbývá textem oblepit Roverky, neb adresáti na Ekolist zjevně nechodí, je tu vždy jen naše stará parta a ani jeden vlastník. Milej Ivane, kempům se nic nestane. Většina nakonec zajde přirozenou cestou tlením. Tam co jezdim to vidím na každým kroku.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

4.10.2025 17:21 Reaguje na Pavel Charvát
Je to tak. My starší fandové trempování pomalu vymíráme a s námi
zaniknou tábořiště i trempské boudy. Trempobijec Březina je asi
zhrzeným trempem vyobcovaným z nějaké osady, či kolektivu a mstí
se za své vyobcování. My si kdysi udělali z pár lumpů nepřátele
a ti po našem odchodu z tábořiště znovu zažehli oheň a šli to
oznámit do hospody revírníkovi. Revírník a štamgasti z hospody
nás roky znali a věděli, že nikdy neodejdeme z tábořiště bez
důkladného prolití ohně vodou z blízkého zatopeného lomu. Byli
místními vypoklonkováni z hospody a z vesnice s varováním,
že stane-li se cokoliv nestandardního, tak vědí kdo je vinen.
Ta partička se tam opravdu nikdy neodvážila a na všech akcích
došlo navíc na varování před těmito křiváky. Asi si našli jinou
zábavu, protože jsem o nich od té doby už neslyšel. Je to příběh
starý 35 let, ale je asi stále aktuální. Ono totiž není problém
donést ruksak odpadků, rozházet je a nafotit, aby byl důkazní materiál o vandalství trempů. Každopádně tato tábořiště se
vždy pokud možno tajila právě z důvodu udržení pořádku a pan
Březina je zveřejněním zpřístupnil komukoliv a to i těm, kteří
se v přírodě neumí chovat. Zažil jsem za socíku v zimě obsazení
trempské boudy dvěma vykrádači chat na útěku z kriminálu a
asi mne tehdy zachránilo to, že jsem tam nezpozorován přišel
a vyslechl jejich hovor. Nezpozorován jsem zase odešel a z
turistické chaty telefonicky upozornil VB. Ti je v boudě v
noci zatkli a vrátili tam, kam patřili.
Odpovědět
PC

Pavel Charvát

5.10.2025 08:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Milý pane, pan Brezina shora upřímně doznává, že náplní jeho života a práce je ležet někomu v žaludku. To je paradoxně velmi výstižné, jistě víte, co se z obsahu žaludku postupně stane a kde výsledek končí. Nikdo to nechce a co nejrychleji to spláchne. Jeho životní pouť redakcemi je toho názorným příkladem.
Odpovědět
PJ

Pavel Já

11.10.2025 17:20 Reaguje na Pavel Charvát
Skutečná kapacita to Brezina určitě není a ač se pořád ohání formálním ekologickým vzděláním přesto v Kruhu vyrobil zpevnění břehu Kružského potoka ze starých železničních pražců tedy z nebezpečného odpadu. A Ivane tvoje tvrzení že to povoluje Reach je obyčejná lež. Reach se vztahuje na pražce vyrobené po roce 2002.
Odpovědět
LP

Lukáš P.

5.10.2025 21:48
V současné době je k možné legalizaci uvedeno cca 30 lokalit, coby potenc. tábořišť, které nevadí ani majitelům ani AOPK ani archeologům. U většiny je velmi často uvedeno "akceptovatelné bez ohniště a nadzemních konstrukcí". Pokud budou tato tábořiště v tomto režimu legalizována, v čem je vlastně problém? V NP Šumava takto existuje 7 legálních nocovišť.
Odpovědět

Radek Čuda

7.10.2025 15:44 Reaguje na Lukáš P.
Březina je tam prostě nechce ...

I když tedy musím realisticky uznat, že jak se ty konstrukce při dostatku snahy a dobré vůle dají ohlídat, tak s tím ohněm to bude trochu větší oříšek.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

7.10.2025 20:37 Reaguje na Radek Čuda
Proč, ohniště pod převisem na písku a někde ještě zahrabené. Navíc co by tam v těch lesích asi tak hořelo? Suchary , suché větve, suchý klest , to vše vyčistí v okolí kempu trampové. Navíc lidé se vztahem k určitému místu si to ohlídají. Větší nebezpečí hrozí od těch novodobých " hledačů kempů". Tedy od té Brezinovy páté kolony z těch jeho aplikací. Ta tam asi akorát rozdělají ten oheň.
Odpovědět

Radek Čuda

8.10.2025 11:15 Reaguje na Jarek Schindler
Nepochopeno.

Reakce byla na toto výše ... "U většiny je velmi často uvedeno "akceptovatelné bez ohniště a nadzemních konstrukcí" ... a týkala se faktu, že uhlídat respektování zejména toho prvního je/bylo by mimořádně obtížné, v případě Kokořínska zejména s ohledem na značnou členitost tamního terénu.

Zda v obecné rovině ohniště ano či ne je jiná diskuze, a do té nejdu, to by tu byl zase flame jak sfiňa.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

9.10.2025 15:48 Reaguje na Lukáš P.
Pane Lukáši,někde to jde,není problém.Pokud nepřijde zlo a nenávist.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

9.10.2025 09:52
Jsem zklamán, že EKOLIST zrušil diskusi pod článkem oponenta pana Březiny,
ale tuto ponechal. Nevím proč, ale stranit pouze jedné straně není moc
demokratické!
Odpovědět
LB

Lukas B.

9.10.2025 10:41 Reaguje na Břetislav Machaček
taky jsem zklamán. pár sprosťáků tam sice sprosťačilo (já vím, že je asi pakárna se tam v tom hnoji brodit a přebírat koho pro sprosťačení smáznout), ale bylo tam dost jakžtakž slušných a jakžtakž věcných příspěvků.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist