Rady a návody
V rubrice Zelená domácnost přinášíme informace o tom, jak se může chovat šetrně k životnímu prostředí každý z nás.
 Čtyři pětiny obyvatel planety Země v letadle nikdy neseděly, a zbývající pětina si až na pár extrémních výjimek tuhle kratochvíli dopřeje jednou dvakrát do roka. Opravdu je tedy létání zapotřebí spojovat s pocitem hanby a environmentální viny? 
2.4.2021 | MOUNTAIN VIEW
( ČTK)
 Americká internetová společnost Google začne ve své aplikaci Google Maps navrhovat řidičům trasu, při které by měl jejich automobil vypustit do ovzduší nejméně emisí. Oznámila to firma. Tuto trasu bude aplikace odhadovat na základě různých faktorů, včetně hustoty provozu či výškového profilu trasy. 
 S prvním jarním oteplením se v přírodě objevují také mláďata volně žijících živočichů. Již nyní v únoru můžeme narazit na zajíčky, později na jaře se přidají například srnčata. Samice obou těchto druhů nechávají svá mláďata odložená a vrací se k nim jen několikrát za den. Nález osamoceného mláděte neznamená, že je opuštěné. Nesnažte se mu pomáhat!

 Pouze jeden den v týdnu vyměnit auto za kolo, elektrokolo, či chůzi stačí k tomu, aby došlo k výraznému snížení našich emisí CO2. Tvrdí to nová studie provedená vědci z univerzity v Oxfordu a Imperial College, kterou zveřejnil žurnál Global Environmental Change.

 Aktuální sněhová nadílka umožňuje užít si v pražské přírodě celou řadu zimních sportů a aktivit. Množství míst na území Prahy je v těchto dnech vhodné pro sáňkování, bobování nebo běžkové lyžování. Informuje o nich magistrát hl. m. Prahy.

 Boj proti klimatickým změnám se nevede jen na rovníkových plantážích, ve výzkumných laboratořích nebo za řečnickými pultíky ve sněmovnách. Přispět svým dílem můžete i vy sami. Pozitivní na tom je, že přitom často ani nemusíte zvednout zadek od počítače. Postačí, když během svého příštího virtuálního setkání na síti ponecháte kameru vypnutou a nebudete ostatním promítat svůj obraz.

 K současné společenské debatě o klimatické gramotnosti neodlučně patří hodnocení emisní náročnosti jednotlivých běžných aktivit. Některé se nám intuitivně jeví horší, jiné lepší. A o řadě jen zdánlivě neškodných činností se pak většinou vůbec nepřemýšlí, protože jsou spojeny s všeobecně vnímanou prospěšností. Například sportovní aktivity. 
 Organizace Pěšky městem ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy vyhlašuje další ročník programu Bezpečné cesty do školy. Jeho cílem je měnit okolí škol tak, aby co nejvíce dětí mohlo chodit do školy pěšky a rodiče se o ně nemuseli strachovat. O účast v programu mohou požádat všechny školy na území hlavního města – mateřské, základní a střední. 
 Snadná otázka, nelehká odpověď. Hodně totiž záleží, kde k takovému blízkému setkání dojde a jaké se zrovna nabízí možnosti řešení. Průvodní naučné video z YouTube popisuje řešení situace velmi líbivě a nenáročně. V hlavní roli v něm tu vystupují v jádru hodní pejsci, vyrůstající od štěňátek v ovčíně, kde se sžili se stádem oveček. A ty teď statečně chrání před vnějším ohrožením, například před medvědy a vlky. Tím, že jste vstoupili na jejich teritorium a přiblížili jste se stádu, jste v nich vzbudili ochranářské instinkty. A proto musíte postupovat rozvážně. 
 Studie uveřejněná v žurnálu Global Environmental Change nabízí neotřelý pohled na naši budoucnost. Mohla by mít udržitelnou podobu a to i při zachování decentního standardu kvality života pro všech 10 miliard obyvatel planety Země. I v roce 2050 by pak lidem stačilo o 60 % méně energie než dnes. Co by bylo třeba změnit a jak by to mělo vypadat? O tom píše Leeds.ac.uk. 
|
|